11/08 masunkasvattajien murut *syyskuussa*

helmi: en ihan ymmärrä mitä tarkoitit tolla, et kotihoidontukea voi pitää 3 osassa. Kyllähän sitä voi pitää milloin vaan niin kauan kunnes lapsi on 3 vuotta. Eli aina kun lapsi ei ole päivähoidossa, niin kotihoidontukea voi saada.

Nyt jos sun tän hetkinen kotihoidontuki päättyy vuoden vaihteessa, ni kannattaa hakea hyvissä ajoin uudella hakemuksella, jatkuu kyllä sitten siitä heti ettei siihen mitään katkosta pitäisi tulla.

Mut en tosiaan ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit
 
siis mulle mun mielestä pomo sanoi että voin venkslata silleen että 2 kertaa voin palata työelämään, mutta sitten enempää en? Tai sitten käsitin vaan väärin?

eli esim. menisin nyt tammikuussa töihin ja jäisin kesäksi kotihoidotuelle. Ja taas syyskuusta töihin..niin että niin ei voi tehdä 3vuodenkaan sisällä loputtoman montaa kertaa? Emmätiiä?
 
helmi: tarkoitat siis vissiin että hoitovapaata voi pitää max. kolmesa osassa? Meillä on kanssa noin. Eli välillä käydä taas kotona ja sitte mennä töihin! Mut en muista enää et oliko et kahdessa osassa voi pitää (eli kerran siinä välissä lähtee töihin ja takas kotiin)...

Meillä on pitkästä aikaa perheen naiset kipeenä :headwall: Esikoinen onneks nukkui koko yön, nuhainen ja vähä yskäinen on. Pienempi nukkui heti alkuillasta levottomasti ja itki ennen kymmentä monta kertaa. Kävin sitte hakee miehen petivaatteet ja toivotin sille hyvää yötä =) Pikkulikka nukkui siis yön iskän paikalla, sai silitellä siinä helpommin kun yöllä itki.
En siis osaa että tulis lapset väliin nukkuu, en millään. Menee niin ahtaaksi etten uskalla oikein nukkua. Tuolleen tehdään "hätätilassa" että mies nukkuu sitte patjalla. En kyllä saanut nukutuks kunnolla, lahjakkaasti limaa kurkussa :(

Mut nyt aamupuurolle. Tosi kipeä kurkku, jospa lämmin vähän auttaisi.
 
Meillä ainakin on tuo hoitovapaa säädetty niin, että siihen saa hakea jatkoa kerran. Sitä en tiedä, miten toimii, jos käy välillä töissä. Työnantaja haluaa, että haetaan mieluummin pidemmissä pätkissä, että on helpompi palkata sijaisia.

Toivotaan, että Keijun perheessä korvatulehdukset helpottavat putkitusten myötä ja hoidossakin alkaa sujumaan :flower: Millä alalla Keiju muuten työskentelet? Onko joustoa työajoissa?

Mä ajattelin tästä lähteä jumppaamaan ja samalla käväistä kirpparilla. Kerrankin, kun saa yksi mennä :D Isäntä saa huolehtia pienestä miehestä. Isäntä muuten menee huomenna sopimaan uuteen työhön aloituspäivän =) Tosi ihanaa, kun tietää, että työt jatkuu, niin ei tarvitse sillä asialla enää stressata! Nyt voi olla hyvillä mielin nämä päivät yhdessä kotona!
 
Tuohon hoitovapaa-asiaan kommentoisin, että sen voi pitää kahdessa jaksossa! Ja tää ei siis ole mikään työnantajasta riippuva juttu vaan kelan sanelema juttu! Tai ainakaan siis kela ei maksa kodinhoitotukea useammasta jaksosta per lapsi (alle 3v). Eli Helmi jos haet vuoden alusta jatkoa hoitovapaalle, niin se katsotaan toiseksi jaksoksi!

 
Hmm, kuulostaapa oudolta, koska itse olin aikoinaan kotihoidontuella, menin opiskelemaan ja kotihoidontuki loppui (koska lapsi meni päiväkotiin), sitten kesäksi otin taas kotihoidontuen, koska en saanut kesätöitä ja olisin saanut seuraavanakin kesänä tehdä samoin.
Eli siis silloin ei ollut ainakaan mitään rajoituksia kelan puolelta tossa kotihoidontuessa, mutta itse en ollut niinkään hoitovapaalla, koska en ollut töissäkään.

Ja kuvittelisin, että nytkin jos saan esimerkiksi jonkun määräaikaisen työn, vaikkapa kahdeksi kuukaudeksi ja vien lapsen hoitoon, voin taas työsuhteen päätyttyä olla kotihoidontuella ja sitten taas ottaa uuden pätkätyön ja taas palata kotihoidontuelle. En tällaista pätkätyötä kyllä haluisi! Mutta näissäkään ei varsinaisesti oltaisi hoitovapaalla vaan ihan ilman töitä kotosalla.


edit: Lisään vielä sen verran asiasta, että kaveriperheessä kun molemmat vanhemmat oli työttömänä, ensin äiti oli kotihoidontuella, sitten sai töitä ja isä haki kotihoidontukea ja sitten kun äidin työt loppui (oli määräaikainen), hän taas haki kotihoidontukea. Melkoista säätöä noilla oli, mut sit välissä lapsi oli jonkun aikaa päiväkodissakin kun isällä oli opiskeluja. Ja tää lapsi on nyt 2,5v. Taitaa olla tällä hetkellä päiväkodissa taas.
 
Heh, tää alko nyt vaivaa mua ihan hirveesti ni etsin sitten netistä tietoa :)

Ja luin työsopimuslakia ja se siis määrää ton hoitovapaajutun.
Siellä lukee:
Hoitovapaana voidaan pitää enintään kaksi vähintään kuukauden pituista jaksoa, jolleivät työnantaja ja työntekijä sovi kahta useammasta tai kuukautta lyhyemmästä jaksosta. Hoitovapaata saa vain toinen vanhemmista tai huoltajista kerrallaan. Äitiys- tai vanhempainvapaan aikana toinen vanhemmista tai huoltajista voi kuitenkin pitää yhden jakson hoitovapaata.
Ja siis itse kelan kotihoidontuessa tota määräystä ei ole, eli ilman työsopimusta ei noita rajoituksia ole, niinkuin itselläni omissa kokemuksissa. Siksi en tosta tiennytkään.
 
jaaha, kiitoksia vastauksista! Mulla siis nyt sitten enää yksi "ERÄ" käyttämättä ja sitten pitääkin jo päättää tammikuusta eteenpäin, pystynkö oleen kotona kuukauden, puoli vuotta vai sinne kun juniori on 3vee. Jep! :whistle: Miten ihmeessä osaan tehdä oikean valinnan, etten sitten kadu myöhemmin...Ja miten edes osaisin päättää mitään, niin kauan kuin saan tietää kuntalisän jatkon. Mua niin oottaa päähän että kuntatasolla näillä asioilla vetkutellaan!
ja sori kun jauhan tätä asiaa..mutta tää pyörii nyt mun päässä TAAS koko ajan. Kun tiedän että töihin pitäis ilmoitella ym.

Miksei lotossa voisi tulla jotain pientä voittoo (kun ensin lottois :LOL: ) häipyis nää huolet.. toisaalta mä luulen että tässä mua rasittaa eniten se että pitäis tehdä päätöksiä. Tälläinen tunne ei ollut lainkaan silloin esikoisen aikaan. Oli ihan selvää että menen töihin kun mulle töitä tarjottiin (vuoden mittainen sijaisuus). Nyt kun työmaa kuitenkin olisi, se ei kiinnosta! :D

 
Nojoo.. Mäkään en näköjään kelan sivuilta lukenut asiaa loppuun ja ajatuksella..
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/210202103059EH?OpenDocument Tuolla sivulla kun puhuttiin siitä kahdessa osassa pitämisestä niin sit tuolla http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH olikin sitten tarkennusta asiaan ja kuten Dara tuossa aikasemmin toi esiin!

Nyt tolla tytöllä tuppaa nuo aamupäiväunet olemaan kadoksissa! :eek: On kyllä tosi väsyny ja nukahtaa tissin ääreen, mut herää kun siirtää sänkyyn ja sen jälkeen jatketaan hillumista hereillä kärttysenä.. Mentiin taas sit ulos kärryttelemään ja jälleen nukkui sillä reissulla puolisen tuntia ja heräs ennenkuin oltiin takasin.
On muuten eilistäkin coolimpi keli; mittari näyttää +4. Aamulla oli paikoitellen pikkasen luntakin siellä täällä!! Onneks ylihuomenna lähdetään takas etelää kohti! Alkaa jo pikkasen hermo kiristyyn mutsin hoteissa.. Ekaks mennään keski-suomeen anoppilaan ja sitten sunnuntaina viimein kotiin.

Onks Noonie Vilho muuten anopillesi ensimmäinen lapsenlapsi? Siitä vois johtua se seikka, että hän into piukassa hyvää tarkottaen hankkii lapsenlapselleen mielestään tuikitarpeellisia haalareita ynnä muita "kivoja" vaatteita! :D Meillä ei isovanhemmat ihan hirveesti oo antanu vaatteita, mut esim. meidän mutsilla on se tyyli, et ne vaatteet on sitten aina vähintään puol vuotta vanhemmalle sopivia, et on sitten niinku "kasvuvaraa".. Niinno anoppi sit vastaavasti tykkää kutoa villatakkeja, sukkia yms.

Tyttö on nyt eilen ja tänään muutamaan otteeseen seisoskellut muutamia sekunteja ilman tukea! Taitavat olla vähän semmosia "vahinkoja", ettei itse ole leikin tiimellyksessä tajunnutkaan, ettei pidä mistään enää kiinni.. Mut hyvä alku kuitenkin! =)
 
Töistä pikainen moi! Mies on ollut aamupäivän pojan kanssa päiväkodissa ja todettiin, että pojan päivärytmi ei oikein sovi päiväkodin rytmeihin.

Poika kun on useimmiten kotona nukkunut aamupäivällä päikkärit, niin ei meinaa pysyä päiväkodissa virkeänä lounaaseen saakka. Ovat aamupäivisin ulkona, mutta kun pitäis leikkiä pihaleikkejä, poika alkaa itkeä, haluaa syliin tai kaatuilee ihan holtittomana naamalleen hiekkalaatikolla. On siis niin väsy.

Sitten nukahtaa suoraan lounaspöydästä (tai -pöytään, kuten viime viikolla...) :headwall: mutta nukkuu vain tunnin päikkärit. Tänäänkin oli jo sitten herännyt siinä vaiheessa, kun osa lapsista oli vasta nukahtamassa päiväunille. Sitten kun lähtevät ulkoilemaan uudelleen kolmen maissa, niin poika on TAAS väsynyt (kun on ehtinyt leikkiä jo sisällä yli 2 tuntia). Hoitajathan on siellä ihan ongelmissa, jos yksi pikkuinen siellä riekkuu, kun muut nukkuu.

Kai tässä auttaa vain vähitelleen muuttaa päivärytmiä ja yrittää saada 1) pysymään hereillä lounaaseen saakka ja 2) yrittää saada päiväunet vähän pidemmiksi (miten?), että jaksaa pidemmälle iltapäivään.

Kodinhoidontuesta: Meillä oli miehelle sanottu, että hakemus laitetaan kelaan suoraan kolmeksi vuodeksi ja sitten jos/kun tulee muutosta, niin sitten ilmoitetaan taas uudestaan. Mies siis meillä selvitteli asiaa, kun se oli ajankohtaista hänen isäkuukauden aikana. Vielä ei ole tullut päätöstä, kun laitettiin hakemus niin myöhässä menemään. Haettiin siis kodinhoidontukea syys-lokakuulle, jolloin ollaan puolet ja puolet töissä (mutta kumpikaan ei ole varsinaisesti hoitovapaalla).
 
Maikki: eikö Otso saisi nukkua esim. ulkoilun aikana päikkärit vaunuissa? (omissa siis) meillä kun oli päälle vuosikakkaana hoidossa, niin päikystä kysyivät että haluatteko tuoda vaunuja jos lapsi haluaa nukkua päikkärit ulkona tai jos ei jaksa lounaasen asti olla hereillä niin ois saanut silloinki nukkua ulkona unet.
Eli jaksaisko paremmin jos nukkuis pikku unet ulkona? ja sitten lounaan jälkeen uudet unet oisten lasten kanssa yhtäaikaa?

 
Maitoo, vaunuissa nukuttaminen on yksi varteenotettava vaihtoehto, jos näyttää ettei pojan päivärytmi ala suosiolla muuttua (katsotaan vielä viikko-pari). Vein myös kantorepun päiväkotiin. Eilen pidin poikaa siinä hetken iltapäivällä ulkoilun aikana, kun oli väsynyt.

Ensisijaisesti kuitenkin yritetään päästä pois aamupäiväunista, koska se on muutenkin ollut meillä tavoitteena. Kun jätkä ei sitten millään nukahda iltapäivällä, jos on aamupäivällä nukkunut, mistä seuraa armoton väsymys kuuden maissa. Ja sit jos nukkuu kuuden maissa, ei saa kahdeksalta unta. Kierre valmis...
 
Moi! :wave:
Emilia oppi nyt itse nousemaan istumaan! HUH HUH!!!! Ylös, alas, ylös, alas, ylös, alas! :eek: Moon ihan pyörryksissä itsekin! :D Mutta hienoa, että oppii, on itsekin erittäin innoissaan! :snotty:

Talokaupat aiheuttavat päänvaivaa, nimittäin kaupat peruuntuivat! :/ Kuntokartoituksessa ja kosteusmittauksessa ilmeni niin paha homevaurio kylppärissä ja pesuhuoneessa, että vedimme tarjouksen takaisin. Oli myyjällekin yllätys, että on niin paha kosteuvaurio! Onneksi tämä oli meillä ehtona tarjouksessa!! :| Olin vaan niiiiin asennoitunut jo muuttamaan sinne, se talo olisi ollut täydellinen!! |O No, vuokralla jatketaan edelleen, täälläpäin kun noita taloja on melko harvassa ja mitään rakennusprojektia emme halua aloittaa... Harmi. :headwall:

Kirjoittelen myöhemmin lisää, nyt masentaa. Tiedän turhaa. :$ :ashamed:
 
misskitty...voi harmi :( Mutta onneksi tosiaan teetitte sen kuntotarkastuksen! Me ei teetetty silloin aikanaan ja pitkään mielessä kummitteli kaikki muhivat ongelmat. No, ei onneksi ole ilmennyt mitään. Vanhoista ei koskaan tiedä, vaikka ei uusistakaan sen puoleen.
 
Päiväkodista: Onni alottaa ens ma päiväkodin ja sinne on tilattu nania, ei ite tartte viiä ku vaipat. Nyt Onni on juonu tav.maitoo nanin seassa ja aika pian siihe siirtyy. Ihmettelen kyl et jos jossai tarttee nanista lääkärin lausunto :O laktoosittomasta jne ymmärrän kyl.
Ruoka tulee koululta ja se tilataan Onnille sopivassa versiossa sieltä et ei tartte niistä huolehtii =)

Ei oo paljo joutanu kirjotteleen. Kamala väsymys ja aamupahoinvointi :( Huomenna eka neukku ja ehkä pääse vilkasee pikkusta ultrasta jos siel viel sellane o =) Nyt menkoista laskettuna ois rv 7+2 :)
 
Pikainen moi!

Pakko narista kun meillä oli taas sähköt pois hetki sitten puoli tuntia. Tässä viimeaikoina on useamminkin tullut pieniä katkoksia. Tosi ärsyttävää kun ei oo mitään etukäteen ilmoitettu ja yleensä osuu just silleen et ois Lumin ruokailu tulossa ja sit alan murehtii, et millä mä ruuat lämmitän :/ No onneks oli vaan puoli tuntia taas. Pitäis kai soitella jonnekin ja kysellä et mitä tää ny on mut en oo saanu aikaseksi.

Eilen käytiin esikoisen kaa leffassa kattoo G-force vai mikä olikaan, se marsuleffa. Esikoinen tykkäs kovasti, ite en oikee jaksanu seurata :) Mut oli ihana päästä taas vähän tuulettumaan :D

Sanselle toivotan parempia vointeja! Ja toivotaan, et Onni sopeutuu päiväkotiin helposti!
 

Yhteistyössä