11/08 masunkasvattajien murut *marraskuussa*

mä onnittelen sua NOONIE jo tälläkin puolella vaavista kun varmaan tänne pian tulet!!eli hirmuisasti onnea!!!!!!!!!

mä perkule menin ja kaaduin |O vaikka kuinka varovasti yritin ton 200 metrin matkan kävellä....
onnex sain kädet eteen ni oli vaan polvillaan,selkä otti kyllä osumaa ja pelästyin ihan kamalasti(kuin myös se pappa ketä todisti tätä..)noh selkä on vähän arka alhaalta ja soittelin naikkarille(oli vissiin päivän suosituin kysymys,meinaa sillä mun 200m matkalla näin 3 kaatumista omani lisäx)ni ensin kuulin oikeen pelästymisen kun kätilö kysyi vkoja ja kun vastasin et 41+3 ni kyllä meni ääni matalax noh sit ku sanoin et sain kädet eteen ja vaavi on masussa reippaana ni sano et seuraa kotona et ovat pyytäneet näytille kaikki ketkä mahaan saavat osuman ja siellä on kuulema kunnon ruuhkat,mut heti jos rupee sattumaan,vuotaa ym ni se sano et sit sinne ja kovaa...

eli seurailen tilannetta ja en liiku kotoota mihkään ennen ku vaavi on ulkona!!!

onkos joka puolella suomea nyt paljon lunta???ei varmaan hirveesti pääse kärryilee mammat?

noh nyt makaa
pelästynyt tietämätön ja muru 41+3

synnytystarinaa..

eli meidän neiti syntyi 10.11.2008 klo 22.15
isänpäivänä illalla soiteltiin siskon kanssa ja ajateltiin että ei tämä tuolta mahasta ikinä ulos tule. viikkoja tuolloin 40+4. siinä sitten laitoin illalla pojan nukkumaan ja jotenkin tuntui oudolle ja siinä pojan vieressä maatessani tuli ajatuksia mieleen että kohta sitä mennään ja mitähän poika ajattelee kun se herää ja meitä ei ole kotona ja ja, hirveän haikea mieli tuli pojan vuoksi. no sitten miehen kanssa katseltiin bb:tä ja menin suihkuun ja sitten mentiin miehen kanssa jo sänkyyn. siinä sitten tuli seksiäkin harrastettua ja seksin jälkeen pidin jalkoja hieman ylhäällä kun kuulemma auttaa jos sperma saa valua oikein sinne kohdunkaulan liepeille.. no ilmeisesti se auttoi :D menin suihkuun ja huomasin että tuli sellainen ruókalusikallinen verta. no ei mitään. palattiin miehen kanssa sänkyyn, kun säpsähdin kun jotakin tulee pimpistä.. jotain märkää :eek: mutta aivan vähän vain. no ei aikaakaan kun sitä rupes tulemaan pikku hiljaa lisää. ei kuitenkaan mitään suurta määrää. no sitten sitä tippui pyyhkeelle ja se oli vaaleanpunaista. no tiesin heti että joo sitä se on, lapsivettä. mulle tuli hirmu paniikki mitä pitää tehdä ja miten pitää olla, muutamat itkutkin siinä vetäisin. soitin synnytyssaliin ja niin lähdettiin sitten ajelemaan sinne. kello oli jotain päälle 12 yöllä.
kauan aikaa ensin harhailtiin sairaalan pihalla kunnes hoksattiin mistä ovesta piää mennä sisään. kipuja ei vielä ollut minkäänlaisia mutta itkin kovasti kun pelkäsin tulevaa kipua kuinka sen kestän..
siellä sairaalassa sitten olin käyrillä ja pikkuhiljaa rupes särkemään alavatsaa ja rupes tulemaan supistuksia ensin n.puolen tunnin välein. yritettiin levätä huoneessa ja hiukan sain nukutuksikin välillä, sain jonkun piikin takapuoleen, nimeä en muista mutta rauhoitti hetkeksi aikaa eikä supistukset tuntunut niin kovilta.
kaurapussiakin siinä välillä koitettiin ja sitten ammetta. ammeessa olin sellainen puoli tuntia illalla mutta ei se nyt niin kovin tepsinyt. kylmä siinä vaan tuli ja sitten huono olo kun lisäilin vähän kuumempaa vettä..
huoneeseen sitten taas mentiin ja sitten rupes tulemaan supistuksia todella useasti ja ne supistukset ei niinku edes helpottanut ollenkaan vaan pysy koko ajan siellä huipussaan, ja luulin että kuolen siihen paikkaan. mua rupes oksettamaan ja pyörryttämään ja sitten mentiin kohti synnytyssalia.
salissa sain epiduraalin ja ilokaasua joka auttoi hyvin kipuihin. ilokaasusta varsinkin oli paljon apua.
sitten kätilö sanoi että kun rupeaa tuntumaan niin harjoittele ponnistamaan siinä ihan hiljokseen. no kätilö lähti siitä huoneesta ja mä rupesin työntelemään jo kovalla tohinalla, ja seuraavan kerran kun kätilö tuli saliin niin johan se oli jo melkein pihalla. siinä sitten työnneltiin vielä ja kätilö leikkas välilihan. mutta mun mielestä se koko kropan synnyttäminen koski vielä enemmän kuin sen pään ulos tulo.. en tiedä sitten..
sitten tuli vauva maailmaan klo 22.15.
miehestä ei niinkään ollut apua mutta apua oli kuitenkin että oli samassa huoneessa. nimitääin mies istui tuolilla parin metrin päässä musta eikä uskaltanut tulla lähelle eikä katsoa ollenkaan koko episodia. lehden takaa sitten sielä välillä pälyili mitä tapahtuu. että niin heikot hermot mun miehellä.. :D
synnytys sujui ihan hyvin ja luulinkin että se koko homma ottaa vielä enemmän kipeää, että ihan yllättynyt olin kun ei se niin hirveän kauheeta ollutkaan mitä olin ajatellut ja mitä muut olivat peljätelleet.
jälki kivut nyt oli järkyt, ja nyt vasta tuntuu että olisin tulossa omaksi itsekseni. haavakin rupeaa olemaan paranemaan päin, oon nyt sitä jo kerran käynyt näyttämässäkinn kun on hieman auki, mutta kuulemma eivät sille mitään tee vaan se nyt sitten on hieman auki.
toivottavasti saitte jotain selkoa tästä mun tekstistäni..

täällä muuten on jo paljon lunta. pitää nyt vain tovioa että ei ne enää sulais jotta jouluksikin jäis vähän..
vauva voi hyvin syö korviketta n. 4h välein n. 120ml
kuinkas paljon teillä vauvat syöpi?

kuva meidän neidistä:
[/URL][/img]

moi!

kiirettä on päivän pitänyt. aamulla oltiin lumitöissä 1,5tuntia ja siinähän tuli mammalle jo hiki lunta pukkiessa. :) kiva kun sai vähän liikuntaa ja punaiset posket!

nyt iltapäivällä oltiin sitten siellä sivuääni kontrollisa. sivuääni oli kadonnut sydämestä!:) neuvolan toimintaa lastenlääkäri ihmetteli kovasti kun kerroin että 1kk neuvola vasta 6viikon ikäisenä. lääkäri siis kyseli että joko on 1kk mitat otettu kun tänään tuli se täyteen ja olis halunnut tietää vauvan koon niin siinä tuli puheeksi tuo. no ne mitattiin sitten sairaalassa, painoa 5020g ja pituutta 56,4cm, tänää ikää siis tasan 1kk. eli hyvin kasvaa!:) rankan synnytyksen ja aluksi olleen hapen puutteen vuoksi lastenlääkäri laittoi meidät lasten neurologille 4kk iässä. tällä hetkellä ei viitteitä mistään vaan vastaa kaikilta osin ikäistään, mutta laittavat kuulema kaikki hapen puutteesta kärsineet neurologille 4kk iässä ja hän sitten katsoo jatkoseurannan tarpeen. ihan hyvä niin että seuraavat että onko kaikki kunnossa.

mutta nyt kehittelemään jotain sapuskaa poppoolle ja pistämään taas pyykkikonetta pyörimään. kyllä tää kotitöiden määrä on iso! sen huomaa varsinkin nyt kun on koko viikonloppu oltu menossa ja vaan pyörähdetty kotona välillä niin pyykkikori pursuaa likaista pyykkiä ja kaikki on vähän hujan hajan...

manhis: Nimen keksiminen voi tosiaan ottaa koville, meillä ei myöskään meinannut löytyä konsensusta. Otettiin sitten ihan allakka käteen ja molemmat kirjoitti sieltä nimilistasta ylös ne nimet, joita itse voisi ajatella. Listoissa oli vain yksi sama nimi, joten se sitten laitetaan =) Listassa tietenkin on vain ne yleisimmät almanakan nimet, mutta niillä mentiin. Ristiäiset on siis vasta tulossa itsenäisyyspäivänä, mutta nimi todennäköisesti pysyy. Toinen ja kolmas nimi valittiin isoisiltä.

heipparallaa..
huh, tuli hetkeks hiljasta...isommat ukot lähti parturiin, ja pienin nukkuu tässä sylissä...vihdoin. Oli aikamoista kitinää tuossa aiemmin.

Nyt pitäis tyhjätä toi tiskikone ja laittaa pyykkikone pyöriin...huomasin ettei olekaan pyörinyt sitten viime torstain!! :eek: Joko A, meillä ollaan oltu tosi siistejä? B, me kuljetaan likasissa vaatteissa? tai C, tuolla alakerrassa on portaille saakka pyykkivuori? :LOL:
Viimeinen vaihtoehto lienee todennäköisin...

Ollaan oltu lähes koko päivä pois kotoo. Ensin ulkoiltiin mummulassa 2tuntia, syötiin, ja sitten kävin yksin kaupassa ja pojat oli mummulassa sen aikaa. HIH, ekaa kertaa pikkumies "hoidossa"...vaikkakin reissuun meni n.tunti. :D

suloisia pikkuisia keijulla ja reginarennolla!! :heart:

Onnea Noonielle!!! (olin ainakin lukevinani että on vaaveli maailmassa) :flower: :flower:

Nyt jatkaan kotihommia!

Täällä on ollut mukava päivä tänään. Mie lähdin vaunuillen kaupunkiin. Matkalla kävin Prismassa palauttaa tyhjät pullot. Sitten kävin pikaisesti työpaikalla. Pomo kaappasi prinsessan heti syliinsä :D . Toinen vain nukkui.

Sitten ukko soitti, että saisinko vauvan vähäksi aikaa jonnekin hoitoon, että kävisin anopilta hakee auton.. Että päästäisiin käymään kaupassa..

Olin menossa käymään srk-talolla.. Soitin nuorisotyöntekijälle, että onko hänellä kiirettä :D. Mielellään otti hoitoonsa. Sanoi vain minulle: "On ihanaa, kun luotetaan minuun näin paljon :D". Eipä mulla kauaa mennyt, ku hain auton ja ukon+lapset kyytiin. Tessa oli vain nukkunut Pirjon hoteissa.

Nuorisotyöntekijöiltä sain lahjaksi hienon lasienkelin, jonka laitan joku päivä ikkunaan roikkumaan.

Sitten käytiin kaupoissa koko perheen voimin :D. Ostettiin uusi vaaka. Pitää huomen aamulla käydä ja kauhistua paljonko on vielä ylimääräistä..

Mutta oli mukava kävellä kaupunkiin 5km:n matka. Takaisinkin olisin kävellyt, jos suunnitelmiin ei olisi tullut muutosta.

Kastepappia en viel saanut varattua, ku vielä ei tammikuun työvuorolistoja ollut. Vasta ensi kuun alussa. Nainen soittaa sitten minulle, kun listat tulee näkyviin.

Mie en oo pessyt pyykkiä moneen päivään. Pestävää olisi, mutta ei ole vaan kerennyt. Viikonloppuna kerkeän vasta pyykin pesuun.

Huomenna on kuopio päivä. Tai no, keskiviikkona saatan pitää pyykkipäivän, jos en sitten lenkille lähde. Ukolla on vain silmänpohjan kuvaus. Torstai on nla-päivä + naisten päivien suunnittelupalaveri. Joten menossa olen silloinkin ja perjantaina olisi sitten se kauan kaipaamani kampaaja :heart: .

Reginarento & keiju: Voi, kun suloisia :heart:

Red Dragon & Tessa 2 vko :heart:

tulinpa käväseen merkkailemassa,mies lähti tänään töihin isyysloman jälkeen ja me jätiin pojan kanssa kahden..isosisko on koulussa..nyt sen huomaa kuinka suuri apu tuosta isukista oli kahden viikon aikana,meidän pojulla paino noussut todella hyvin ja ollaan ulkoilutkin aloiteltu :) pääsee itsekin vähän ihmisten ilmoille täältä neljän seinän sisältä..kuka on aloittanut vauvalle jo d-vitamiinitipat?meidän piti tänään aloittaa mut sit ajattelin että jospa vasta huomenna.Pojulle nimeä ollaan kovasti mietitty,mutta ei vieläkään olla päästy yhteisymmarrykseen.Ristiäiset vasta tammikuussa,koska en jaksa nyt joulun alla alkaa järjestellä.
Käyn taas merkkaileen ku jaksan ja kerkeän,olen aika huono tässä kirjoittelussa,mut tulipa nyt jotain tekstiä :)

Äityliini ja pötkylä 17vrk

d-vitamiinit aloitettiin siinä kahden viikon jälkeen.. Tais mennä se pari päivää yli kun ei vaan meinannut muistaa :whistle:

korppinen: Hieno juttu että sivuääni hävinnyt =)

Mä sain tehtyä kaikki iltahommat tytöille, pienin heräs 18.30 syömään ja pysyi just ja just hereillä ja jatkoi syönnin päälle uniaan =)
Isompi oli hyvällä tuulella, eli todennäköisesti ei saanut oireita rokotteesta :D Söi hyvin puuron ja jäi kiltisti tunti sitten nukkumaan... Ihanaa olla "yksin" kotona, mies iltavuorossa =)

Kohta mulle alkaakin Täydelliset Naiset, jospa vauva heräis silloin syömään niin sais senkin hoideltua samalla!

Ristiäistarjoilut on nyt päätetty, pitää viikonloppuna ostella tarvikkeet ja tehdä jo jotain pakkaseen valmiiksi! Sain kastemekonkin pestyä edellisen käyttäjän jäljiltä, eli siis esikoisen =) Helmassa oli puuterijälkiä, en vaan ymmärrä kenen ja miten ne on tulleet :LOL:
Miehen paita pitää silittää, ja esikoiselle mekko ostaa, sitten kaikille ois vaatteet valmiina!

Luminka

tulin vielä kurkkaileen kuulumisia....
väsyttää jo, mutta vauva vielä virkeenä tuossa isin sylissä...ja paukuttelee pahaa ilmaa pihalle :D Kunhan simahtaa niin pääsee itsekin nukkumaan, varmaan tuossa puolen tunnin-tunnin päästä!

Esikoisen kanssa sujui tänään ihanan iisisti iltahommat, ei tullut kertaakaan alakertaan. Ja huomenna pääseekin tarhaan peuhaamaan, mitähän sitä itse keksisi? Siivoomista aina piisaa ja kunnon vaunulenkin vois tehdä kun kai ihan kivaa ilmaa luvattu, muistaakseni.

Illanjatkoja kaikille!!!

D-tipat aloitettiin meilläki tasan 2 viikon iässä.

Joo, lunta on tullu ihan kivasti!! Tänään oli miun vuoro ulkoilla poikien kans, isi sai aamupäivän vapaata. Oltiin tuossa omassa pihassa (asutaan kerrostalossa ja tuossa on ihan kiva leikkipaikka talojen välissä ). Kolaan piti tarttua täälläki, kun eihän tuonne vaunujen kans päässy mitenkä päin menemään. Aattelinki sit että jos jaksas pitääkki tuota leikkipaikkaa puhtaana ainaki osittain ja samalla vois sit kolailla liukurimäkeä siihen reunaan.

Leevi nukahti vaunuihin - tai oikeestaan jo koppaan sisällä - ja nukkui tosi pitkät unet. Mie olin menossa käymään kaupungilla ja piti lypsää lähtiessä kun ukkeli vaan nukkui. Sit oliki heränny heti kun lähin ja isi oli pullolla antanu sit maidon. Leevi oli sit palkinnoks isille väläyttäny leveän hymyn! Eka hymy siis nähty meillä! :heart: Mie löysin kaupungilta itelleni semmoset siistimmät talvikengät ja apteekissa kävin myös. Ihan pikareissun vaan tein. Mutta kylläpäs piristi sekin!! Illasta kävi vieraita kattomassa Leeviä.

Huutiksesta huutelin tänään liivinsuojia. Miulla vuotaa nää tissit ihan mahottomasti ja maitoa tulee ihan yllin kyllin! Miulla on reilu 20 paria kestosuojia, eikä ne tunnu riittävän. Varsinki kun suurin osa on vaaleita eikä meillä tuu vaaleeta pyykkiä kauheen paljoa. Haluun kuitenki pestä ne suojat koneessa, että lähtee rasvatahrat paremmin ja huuhtoutuvat varmasti kunnolla. Nyttenki on suurin osa suojista pyykkikorissa, mutta en kehtaa ihan vajaata koneellista kuitenka pestä. Huusin muutaman parin lisää, jos niillä sit alkais pärjätä. Toivottavasti nyt sit saan imettää pitkään kun oon sijoittanu rahaa noihin suojiin ja myös kunnollisiin liiveihin. Vielä varmaan pitää yhdet liivitki ostaa...

Miten teillä vauvat muuten käy nukkumaan? Tarkotan siis että nukahtavatko tissille/pullolle, nukutatteko syliin tai viereen vai nukahtavatko itsekseen? Meillä Leevi yleensä nukahtaa tissille, mutta sit kun on sängyssään ollu kymmenisen minuuttia niin alkaa mahoton örinä ja huitominen ja sit lopulta parahtelu. Sit pitää hyssytellä ja hytkytellä sylissä ja siihen sit nukahtaa. Mietin tässä että pitäisköhän sitä tassuttelua ruveta harjottelemaan jo ihan näin pienestä pitäen...

Anzkuli ja Leevi 2 vkoa ja 3 pv

anteeks etten jaksa pahemmin kommetoida..rupee tökkii nyt tosissaan tää olo...mä olisin niin toivonu välttyväni siltä käynnistykseltä..mutta pakko se on todeta et rupee päivät loppuu kohta kesken..ihmettä vielä oottelen mut ei tää pieni taida haluta ulos...
mä tuun huomenna kurkkii enempi kunhan tulin hihkasee et täällä mennään vaavi masussa edelleen..

sen verran pakko sanoa et on noi kaikkien vaavit vaan niin sulosia..tippa silmät ja mahaa paijaten niitä tää kattelen...

tietämätön ja juuttunut murunen rv 41+4

tietämätön :hug:

Täällä on ihan takapuolelleen mennyt yö takana, ensimmäinen pätkä meni hyvin Leevi nukkui 5 tuntia ja sit hän heräilikin tunnin välein ähräämään. Mä oon ihan poikki. Esikoisella on tänään tarhapäivä niiin voin sit ottaa torkut jossain vaiheessa. Aamupäivästä meen KYSsille katto kavrin pikkuista joka syntyi sunnuntaina :heart: meiän lapsukaisilla oli vaan 9pv heitto lasketuissa ajoissa mutta hällä meni yli ja mulla ali, joskus oltiin vielä mietitty että oltas osastolla samaan aikaan mutta suunnitelmaty ei käy aina toteen.

Mut aamupesuille ja päiväkotia kohti

keiju ja pojat

huomenta,
oli sitten noustava jo puoli kuusi ylös, kun vauveli ei tyytynyt mihinkään...halusi seurustella kitinöiden välissä..
Nyt laittaan ittensä ihmisemmän näköiseksi, ja sitten kasiksi poika hoitoon! Tuun sitten päivemmällä kirjotteleen lisää. =)

tietämätön, :hug: sinulla, koita nyt vielä jaksaa, uskon että tosi rankkaa alkaa jo oleen...mutta enää ihan pari päivää ja paras palkintohan tulee kun jaksaa odottaa :heart:

-helmi-

Tietämättömälle - paljon jaksamisia ja paljon suppareita että lähtis käyntiin.

Mä vasta heräsin,olin likan kanssa puoli viiden maissa syömässä ja sitten tällä kertaa neiti alkoikin tutimaan,hyvä juttu koska mua kyllä väsytti hyvin vielä silloin,nyt on jo parempi kyllä kun sai tutia.
Isommatkin hereillä jo tietystikkin hih.

Tänään vois hiukan siivoo,lappusia täytellä ja hmmm niin tää perheen hoito sitten.
Lunta näyttävästi lupaili lisää,eilen käytiin vaunuilla kyllä kaupassa ja ei se ny niiiiin hankalaa ollut,tietysti mieheni työnsi tuolla lumessa niin mun ei tarvinnut mutta saipas Emma raikasta ilmaa sehän se on pääasia...

Pöppiäinen & Emma 2viikkoa & 6pv

Meillä ois tänää eka neukkula, saapi nähä mitä tuo poitsun paino on :)
Kova on ruokahalu, pitäny alkaa antaa pullosta kun ei taho rintamaito riittää, tai sitten Onni viihtyy siinä pariki tuntii herkästi ja eipä sii paljo sit saa mittää tehtyy.

Viime yö oli kokonaa pulloruokinnalla, siitäki syystä että saa tissit huilii, sattuu meinaa pirusti imettämine :( Joi ekal heräyksel 60ml ja tokal 80ml. Vaikka onki iso poika ni määrät ei oo kovi isoi viel. Onnilla on kyl sellaset rimppakintut että :D ei uskois että painoo on niin paljo ku on nii hoikka poika, ehkä se pituus sen tekee sitten.

Ristiäiset on 21.12, saatii just sille päivälle ku haluttiinki. Samalla siivouksella menee joulusiivous ja ristiäissiivous ja sit joulun jälestä alkaa rauha eikä tartte järjestää mittää. Paitsi ehkä esikoisen synttärit uudenvuoden päivänä jos haluaa pitää =)

On kyllä lapset hyvi ottaneet Onnin vastaan, eivät viel ainakaa mustasukkasilta vaikuta, päin vastoin. Just kävi esikoinen antaa pusunkin enne ku kouluun lähti ja tyttö röyhyttää omaa nukkeensa samal tapaa ku mä Onskii =)
On ne vaan kaikki niin ihanii ja rakkaita :heart:

Sanse & Viikon ikänen Onni :heart:

voi rutkun-rutkun-rutinaa... :kieh: nyt ei pikkumiehellä oo oikeen hyvä olla! On ensiksikin edelleen hereillä!! :eek: Ja missään ei oo oikeen hyvä olla, paitsi mun olalla kun kannan ja kävelen! Mutta alkaa itellä paikat sanoo muuta..selkä ei tykkää!

Nyt pakkaan pojan autoon ja lähdetään kauppaan, niin jos nyt nukahtais!

Huomenia!tulin pojun kanssa kirjotteleen,sylissä vain nukkuis mut omaan sänkyyn ei halua asettua |O miten muilla syöttövälit? mulla nyt reilu kaks tuntia ja ei jaksa ku toisen tissin ja sit pari imua toista..sais mun puolesta venyttää 3 tuntiin nuo syöttövälit,niin sais itekkin vähän nukahdettua..onko kellään keinoa tuohon?vai pitäskö vain odottaa,et itestään pitenis..muuten on kiltti ja tyytyväinen vauva :)

äityliini ja pötkylä 18 vrk

Yhteistyössä