11/08 masunkasvattajien murut *marraskuussa*

RD - Vinkkinä antaisin noiden isompien lasten kanssa sen että lyhennä noita aikoja hiukan iltarutiinissa koska ei tuossa ehdi lapsi rauhottua sillä tapaa,ainakin meillä on tunti valmistautumista tutimaan ja sitten ne tosiaan alkaa ihan kiltisti tutimaan... ei mittää ongelmia.
Meillä kanssa likka rakastaa kylpemistä,hymyilee koko ajan kylvetyksessä =)

ilmottaudutaan joukkoon! poika syntyi 19.11 kello 04.24:)

supparit alko 18.11 klo 22.30 sairaalaan saavuttiin 02.30 olin auki 6cm, sain ilokaasua ja sitten kello 04.10 sai luvan ponnistaa ja "pieni" poika syntyi kello 04.24:) painoa oli 4630g ja pituutta 53senttiä ja pipo 37,5senttä =) ja äitille ei tullut mitään ruhjeita, johon lääkäri sanoi että olen elastinen :LOL: synnytyksen kokonais kesto 5h 54 minuuttia....

ihanaa päästä koneelle kirjottelemaan tein kanssa =) onnea kaikille muillekkin :flower:

:wave: äiti88 ja Leevi

meil oli kans yht helvettii nukkumaan meno, sitten aloin tekee nii että siinä 19.00 aikaa iltapala, sitten iltapesut. 19.30 salkkarit ja sen jälkee saavat viel leikkii ja 21.00 nukkumaan. Ainoostaa maanantaisin meneevät heti salkkareide jälestä nukkuu ku pojan koulu alkaa tiistaisin kasilta.

On toiminu tuo systeemi tosi hyvin, ku saavat leikkii hetken ku kaikki iltahommat o tehty.

RD: Minkä ikäset tytöt teillä olika? Mietin vaan että onko sit tuo nukkumaanmenoaika liian aikanen, että jos heitä ei tosiaan tarpeeks vielä väsytäkkä? Meillä on siis nuutti 2v7kk ja meillä on ollu iltarytmit varmaan kans vuoden ajan näin: 19.45 ruvetaan raivailemaan leikit pois, 20.00 on iltapala, siitä sit kun on valmis niin pesulle ja yöpuku päälle, 20.30 kieppeillä on usein valmis poika, kerkee pikkuhetken leikkiä jotain (yleensä isin kans ajaa vielä pikkuautoilla että enin seurankaipuu vielä täyttyy, monet kiukut voi olla sitäki että muksu kaipaa vielä vaan seuraa...) ja sit 20.45 mennään lukemaan ja 21 on ukkeli unilla. 5-10 minuuttia menee yleensä kun nukkuu. Aamulla herää sit 6-7 maissa ja päivällä nukkuu 1-1,5 tuntia päikkäreitä. Leevin iltapesut on nyt sijoitettu sit tuohon iltapala-aikaan: mie oon yleensä nuutin kans iltapalalla ja isi pesee Leevin - jos vaan pikkumies on hereillä...yleensä on.

Mukava päivä oli meillä loppuun saakka. Liinailua harjoteltiin taas Leevin kans illalla kun oli syliä vailla, mutta ei sit ollu mitenkä hänellä hyvä. Liinassa viihtyi, opettelin nyt kehtoasentoa, kun se pystyasento tuntui jotenki hankalalta. Ihan ok sujui, mutta ei kovinka sujuvasti vielä sujahda vauveli pakettiin. :) Isinki käsiä tarvittiin avuksi. Mutta harjoitellaan edelleen, kyllä myö se vielä opitaan! :)

Leevi vetäs taas maratooni-iltatissittelyn, toivottavasti jaksas nyt sen neljä tuntia taas nukkua ennen seuraavaa syöttöä. Mammalla on tässä lasillinen valkkaria edessä ja kohta nukkumaan. Aamulla lähetään koko poppoolla pulkkamäkeen. Isi ja nuutti saavat mennä pikkusen aikasemmin edeltä, kun ei leeviä vielä ihan sitä 1,5 tuntia viiti pakkasessa pitää. Tänään oltiin reilu puol tuntia ja jos huomenna ois tunnin. Sit ens viikolla varmaan jo uskaltaa ihan täysiä ulkoiluja olla pihalla jos ei kovia pakkasia tuu.

Öitä mammat!

Anzkuli ja Leevi

pöppiäinen: mitä tarkoitat tuolla aikojen lyhentämisellä?

anzkuli: 4v8kk & 3v2kk. ei oikeastaan pidentäminen auta, ku neidit o jo yliväsyneitä tuolloin. ja saavat leikkiä jo niin paljon, ku heräävät klo 8. eivätkä nuku siis päiväunia. jos tytöille olisi omat huoneet, ni heti helpottaisi nukkumaanmenoa kummasti.

noh ei voi mitään.. jääpähän ukon huoleksi, jos saan asunnon hommattua itselleni.

mutta nyt elokuvan pariin. :wave:

Sanse - Mä kattoisin että lapsi villiintyy jos se saa alkaa leikkimään vielä iltarutiinien jälkeen.... en tiedä sitten mutta kyllä se meillä menisi ainakin niin.

Äiti88 - Lämpöset onnittelut pikkusesta.

RD - Eli minusta ehkä voisi siis auttaa se että esim yhteen tuntiin sisältää sen iltarutiinin.
Joskushan se menee yli ja joskus ali ettei siis tarkoitus että kelloa seurataan hih mutta siis että meillä alkaa niin ett' informoin jo lapsille ajoissa että tutimis aika alkaa lähestyyn jolloin lapset alkaa pikkuhiljaa lopetteleen leikkejään ja siivoovat huoneensa ja heillä siis yhteinen huone,ja sitten iltapesu ja pujamat päälle ja siinä vaiheessa olen jo iltapalan laittanut ja he syö ja sitten hampaan pesu ja sänkyyn peiton alle ja lyhyt satu luetaan ja sitten iltamuiskut ja valo pois.Leluja meillä likat ei saa ottaa sänkyyn koska siitähän ne villiintyy ko mitkäkin vaan ainoastaan omat unilelut.Noin tunti meillä menee tässä kaikessa.
Eli tarkoitin siis sillä tuota lyhentämistä että lapsi ehtii villiintyy tuossa kun monta tuntia valmistautuu tutimaan,niin se ainakin meillä menisi...
Mulla on 4v ja 6v tässä ennestään ja tämä 6v yritti kyllä tuossa että eipäs tehdäkkään niin kuin mamma sanoo,yritti villiintyy ja alkaa leikkimään tässä yksikin ilta mutta stopin pistin sille heti,eli satu jää kokonaan pois jos sellaseksi alkaa ja toimihan se...
Siis jos saat asunnon hommattua itsellesi ?? Onko teillä ero tulossa ....

Antzkuli - Meillä likat herää 7-8 maissa ja menee tutimaan siinä 21 maissa illalla.
ja tosiaan likkojen ikä on se 4v ja 6v.Kummatkaan likat ei nuku päikkäreitä,Nora 4v jätti ne pois jo 1,5v vanhana.. hih.

Mä olen jo noussut 4:14 ylös hih,likka kun päätti että syödään ja sitten aletaankin seurustelee,nyt nukahti tuohon viereen kun heijasin sitterissä,on kyllä hyvinkin tyytyväinen.Musiikki auttaa likkaa kyllä hyvin... rakastaa musaa mitä olen seuraillut.

Jaa-a jos tänään sais siivottua kun eilen oli pyykkirumba...

Pöppiäinen & emmaseni 2viikkoa ja 4pv

huomenia kaikille!
tässä yhdellä kädellä yritän jotain kirjoitella kun pikkuneiti on tissillä. =)

onnittelut kaikille nyyttinsä saaneille :heart: :flower: eiköhän se tietämättömän aikakin jo kohta koita, vai lieneekö jo mennyt omaansa hakemaan? jaksamisia loppuodotukseen!

ja mitä suloisia kuvia olittekaan laitelleet, ihania mussukoita teillä. :heart:

vaipoista: meillä nyt liberot käytössä, mut pampersseja ajattelin seuraavaksi ostaa. aikaisemmilla lapsilla ollaan käytetty liberoa pelkästään.

tutti: on käytössä ja se kelpaa vaihtelevalla menestyksellä.

rd: meilläkään ei isommat malttais millään laittaa unille, vaan aina on jotain hästäämistä kun on nukkumaanmeno... jos ois omat huoneet, niin varmaan rauhoittuisivat paremmin... meilläkin siis nukkuvat samassa huoneessa. eli mulla ei oo oikeen mitään neuvoja, mut koitetaan kestää.

meillä neiti on rauhallinen tapaus. nukkuu ja syö, välillä pysyttelee useammanki tunnin hereillä yhteen menoon. mutta nyt näytti muru nukahtavan, joten kömmin itsekin vielä nukkumaan.

-maitooo ja pikkuneiti

huomenta!

Korppinen ja HM, tuuttehan sitten kertomaan vauvojen nimet? :D Onnistunutta päivää molemmille!!!

Meillä esikoinen (pian4v.) kanssa nyt temppuillut iltatouhujen/nukkumaanmenon kanssa. Sanotaanko viikon verran jo enemmän, oisko nyt jotain tajua että kun vauva ja me jäädään vielä alas...
Normaalisti sujuu tällä rytmillä ja ihan suht hyvin illat:
19-20 katsellaan yhdessä telkkaria, ja siinä jossain väleissä tehdään iltatoimet. Usein iltapaksi teen lautasellisen hedelmäpaloja, jotka natustellaan sohvalla..
klo.20 lähes joka ilta (ellei joku erityistapaus) poika yläkertaan, luetaan satu ja satukasetti soimaan. Joskus nukahtaa heti. Mutta viimeaikoina on rampannut alakertaan useampaan kertaan ja ollut aina jotain "asiaa"...nukahtaa n.20-21 aikaan...
Tosin meillä ei ole tuolla pojalle ees sitä riekkumiskaveria :LOL: En osaa siis RD, oikeen neuvoa, kun samoja ongelmia...jaksuja ja pitkää pinnaa vaan :hug:

Nyt aamupalaa nassuun ja sitten ulos!! :wave:

Täällä ollaan sitten mielettömän väsynyt.. Kahden tunnin välein saa antaa maitoa.. Ehkä just itse saa uudestaan unen päästä kiinni.. Tai tuntuu siltä, että hetken saa vain nukkua, ku toinen alkaa vaatimaan.

Eikä ukko voi koskaan ruveta yöllä syöttämään, vaikka ei siis tarvitse imettää :LOL: Kun hän ei kuulema osaa :eek: :headwall: Kolmas lapsi kyseessä ja muka ei osaa..

Eipä hänen auta valittaa, jos mulla on pinna kireällä.

Siis eihän neideillä puolta tuntia mene iltapalaan.. Heti, kun ovat syöneet, meneevät suoraan hampaiden pesulle + pisuille, jonka jälkeen nukkumaan. mutta mikään ei siis auta.. Ja on painotettu sitä rytmiä jne.. Mutta ei voi mitään.
Ja jos rupeaavat iltasadun + laulujen aikaan älämöimään, ni siihen kyllä loppuu sadun lukeminen.

Ja muuttoa olen miettinyt jo pitkään.. Mutta siitä ei sen enempää.. Kyllähän tuo koko ajan loihtii, kuinka tärkeä olen hänelle.. Mutta menee välillä vähän ristiin. Jääköön täydellisyys hoitamaan ihan yksin lapsia. Mutta tuskin saan haettua asuntoa.. Joten täällä sitä vaan ollaan.

Kohta syömään ja sitten lenkille. :D Jos vain jaksan.

Heipsan...

Kertokaas ihmiset, mistä mä löytäisin ideoita kutsukortteihin? Ajattelin itse värkätä jonkinlaiset kutsut ristiäisiin, mut kun ei ole minkäänlaisia ideoita niihin....

palailen myöhemmin kirjoitteleen lisää ja lueskeleen teidän jutut tarkemmin...

-JennyA-

JennyA, me tehtiin hyvin yksinkertaiset kutsut, lilasta pahvista kuviosaksilla leikkasin kortit, tekstasin ja piirsin/väritin sydämet kortin reunaan :D
Mutta sitten voihan tehdä esim. sellaisen kutsun mihin tulee kuva vauvasta, jos osaa koneella näppärästi tehdä. (itse oon ihan poropeukalo kaikissa sellaisissa)
Ja jos taas ei ole kovin tiukka budjetti, niin tiimarissakin aivan ihania korttitarvikkeita. Hienoja "käsintehtyjä" papereita ja kiiltokuvia, tarroja..joita voisi käyttää..Ja joku runo siihen.

Mä tykkään tehdä kanssa itse aina kortit ym. Tosin joulukorttien kanssa teen tänä vuonna poikkeuksen ja teetän kortit poikien kuvalla. Saapa sitten kaikki mummut-kummit-kaimat kuvat molemmista, kun aina joku vinkuu, kun ei ole kuvaa heistä. :D

Tultiin äsken sisälle, aikas kova tuuli siellä. Lumimyteriähän tälle päivää on luvattukin. Mutta ihana silti saada raitista ilmaa.

-helmi-

Löysinpäs teidät... =)

En ole ehtinyt koneelle pitkään aikaan, kun aika mennyt pientä prinsessaa imetellessä ja kaiken liikenevän ajan olen yrittänyt antaa esikoiselle. Mutta nyt ukot ulkona nauttimassa LUMESTA, ihanaa että se vihdoinkin tuli myös tänne Helsinkiin.

Meidän prinsessa syntyi siis 8.11 ja mitat oli 50 cm ja 3540 g. :heart: :heart: :heart:

Palaan myöhemmin... :wave:

Iltariennoista selvitty :D Meillä siis näin päin että minä täällä pirteänä valvon, mies nukkumassa :LOL: Oli raukka viime yönä vaan 3 tuntia nukkunut.. Oli kuunnellut vauvan ääntelyitä, ei siis osaa nukkua kun on "vastuussa" vauvan syötöistä.Näin oli esikoisenkin aikaan...
SIt oli kunnon show ollut yöllä, oli vauvalta ollut vaihtaa vaippaa niin yökkärin vetoketju oli hajonnut. Siinä oli joutunut rueta vaihtaa vaatteita ja kun oli saanut päälle, oli tekaissut kakat =) Sit vauvakin oli jo hermostunut ja esikoinen herännyt vauvan itkuun.. Oli kuitenkin selvinnut tilanteesta, tytöt nukahtaneet mut itte ei sit ole unta saanut!

Tuun illalla takas, nyt pitää lähteä laittaa pyykit kuivumaan :wave:

Sunnuntaita kaikille, kiva lumimyräkkä täällä etelässäkin!

"Purpsiiko" teidän vauvat kovasti?
Meillä jonkin verran, ja välillä tuntuu, että kaikki tulee mikä meneekin sisään :whistle:

Meillä syödään "sekaruokaa", eli pelkkä rinta ei riitä, vaan lisäksi menee korviketta. Mahtaako se johtua esim. omasta ruokavaliostani? Vai kuuluuko vaan asiaan tuo?
Onkohan jotakin tekemistä sillä, millaisella pullolla ja pullotutilla tuota ruokaa menee?

Menen ensi viikon lopussa neuvollaan, voin siellä asiasta kysellä. Mutta teitä on täällä niin monta monen lapsen äitiä, että asiasta saa ensikertalainen nopeasti vastauksen. :)

Sarppa ja Sulo 3 vko

MAITOO:kiitos tsempeistä täällä mä yhessä kasassa olen..pakko rupee asennoituu et käynnistykseen menee...inhottaa ajatuskin..kyl mä haluisin niin kovasti et tää eka alkais kotona ja sais soittaa äitilleni et nyt mentiin=)

noh jaksuja vaavien kanssa mä tuun illalla urkkii mitä nimiä vaaveille tuli :heart:

rv 41+2

Meillä vaavi on nukkunut pieniä unia vaunuissa kun ollaan tultu tai menty esim. vanhinta eskarista viemään tai hakemaan. kokonaista syöttöväliä en oo nukuttanut ulkona vaan vetässy aina eteisen;) Meillä oli jo 6viikon lääkäri ja kaikki oli hyvin:) Painoa ja pituutta ei keretty edes ottamaan kun on niin hyvin kasvanut niin ei katsoneet tarpeelliseksi.
Meillä tuo nukkumaan meno jos menee leikkimiseksi niin minä oon aina erottanut pojat niin hyvin ovat sitten yksinään nukahtaneet. toimii meillä:)Nuhassa ollaan nyt mekin oltu mutta vaavi on onneksi vielä säästynyt! Huomenna täytyy lähteä käyttämään poikaa Kys.llä jalka kirurgilla, toivottavsti ei tulisi mahoton keli!!Meillä on vielä hyvin vauvan tahtista tämä elämä, hyvin on kyllä arki lähtenyt pyörimään ja menee liian nopeaa..jotenkin toivois että menisi hitaammin niin kerkeis enemmän nauttia;) Tätä touhua riittää koko ajan niin paljon.. kaikille hyvää lumista marraskuun loppua;) :heart: :heart: :wave:

Yhteistyössä