11/08 masunkasvattajien murut *marraskuussa*

Moi taas mammat!!

Meilla pari rankkaa yota takana, en oo taas paasyyt kirjoittelemaan tanne.
Tanaan sit oli eka neuvola, ja huonoja uutisia, mayan paino ei ollut noussut ollenkaan tarpeeksi. siitapa tuli taas lisaa huolta... :'(

Mutta hyviakin uutisia, en tieda onko ihan normaalia, kasittaakseni ei ihan tavallista (?) Maya kaantyi tanaan mahaltaan selalleen, aivan yksin!! Oltiin miehen kanssa molemmat tosi ihmeissamme!!!

oho pakko menna taas...

pikaseen taas koneella, teen samalla possupataa ja syön ja keinutan kaulalossa nukkuvaa poikaani :LOL: Mitähän vielä pystys tekeen samalla... :D kaikkeen sitä on revettävä yhtäaikaa, muuten jää jotain tärkeetä tekemättä!

Niin, joku kysyi vauvan ruokalluvälistä vai oliko imetysvälistä, joka tapauksessa, meillä pikkunen syö n.4tunnin välein....yöllä tiheemmin :kieh: En osaa neuvoa miten väliä saisi pidennettyä, kun ite yöllä mietin että vauvalla kierre: väsynyt-nälkäinen-imee-nukahtaa-herää-imee-nukahtaa, jolloin ei jaksa syödäkään kerralla kauaa vaan nukahtaa ja taas herää nälkään. tOSIn isoin syy heräilyyn tuolla on vatsanväänteet. Entä voisiko olla ettei saa tarpeeksi maitoa? Tai sitten vaan tankkausvaihe menossa?

Myös puhetta oli jollain vauvan nukkumaankäymisestä, meillä nukahtaa milloin syliin, kaukaloon, sohvalle, vaunuihin...nyt kuitenkin jo huomaa ettei ihan niin helpolla nukahda itsekseen kuin pari viikkoa sitten. Yöllä kun herää oon koittanut jo "tassuttelua", etten heti anna tissiä, joskus rauhoittuu jos kyseessä on ollut ilmavaivat tms. Mutta usein vasta tissi auttaa :whistle:

Nyt jatkaan ruoanlaittoa! :wave:

heissulivei kaikille!
tietämätön: koita jaksaa,pidän peukkuja ettei tarvii käynnistää, mutta kyllä sekin sit menee kun on mennäkseen...
kylläpäs on olo erilainen kun sain eilen nukuttua jopa kahden tunnin pätkiä kun mies hytkytti jätkää sylissään että sain nukkua. nyt venailen että koska taas herää,on nukkunut jo ehkä lähes tunnin. mies lähti kaupoille hakemaan lisää kaikkee,tuntuu että mitään ei oikeesti osattu sittenkään ostaa etukäteen. rintakumeja tarvii lisää,siteitä,liivinsuojia jne...
te jotka syötätte yöllä tai muulloin pullosta,millainen tuttipullo teillä on käytössä? ja osaako vauvanne edelleen sitten olla myös rinnalla? kun sairaalasta varoittivat että jos pullolla annan ruokaa niin loppuu rinnalla olo.tosin itse joudun käyttään rintakumeja kun ei tuo saa näistä muuten mitään otetta. ja on nännit ihan törkeen kipeet välillä.jahas nyt tais herätä, pitänee kertoa synnytystarinat myöhemmin

noonie+pompula 4pvää joka saa nimekseen Vilho Myrsky Nikolai

tietämätön: Niin kovin toivon että saisit kunnon supparei ja vauvan sylkkyyn :)

Onnin ensimmäinen neuvola viikon ikösenä :)

Paino 4490g, eli lähteny taas nousemaan hienosti :)
Jäntevä poika, pää nous hienosti mukana ku käsistä nosti.

Sano että voin antaa huoletta korviketta jos tuntuu että oma maito ei riitä. Ihme ku neukkulois aina ollaa sitä korviketta vastaa..

Ulkoilun saapi alotella ku o näi leudot kelit, n. 2omin:sta alottaen ja tietty sit jos pakkasta tuloo ni sen mukaa ulkoilu.
Jee, tänää pittää lähtee kävelylenkki tekee =)

Kyseli millane fiilis mulla jäi viimekerran jälkeen, ku hänel jäi paha mieli. No sanoin et kieltämättä jäi pahamieli ku mulla oli nii kaamee olotila ku joka paikka sattu jne.. sano et kyl hän ymmärsi et mul o paha olla mutta ei voinu kirjottaa aikasemmi sitä lähetettä.. vaikka ite myönsi sillo et hälle tulee sanomista ja ammattitaitoo epäillää jos laittaa lähetteen liia aikasii.. no joopa joo.. oli mite oli, ens kerta o onneks lastenneuvolan puolella.

Sitte puhuttii siit et on mulla mahd. voinu loppuraskaudessa puhkee se rd, sitähän ei nyt enää koskaa saa tietää, mutta voisin esim. kerra vuotee käyä tk:n kautta sokrutestissä. Ja jos mahd. joskus viel raskaana ni tosiaa se sokrurasitustesti tulee automaattisesti.

Kohtu supistunut niin hyvi et tuskin enää tuntee sitä :)

Onni 6vrk (eilen otettu)

noonie: Meillä osaa kyllä syödä rinnasta kuin pullostakin. Ei esikoisenkaan kohdalla käynyt niin ettei osaisi syödä rintaa kun pulloa sai...! Mä teen niin et imetän eka ja sit pullosta päälle! Mut nyt olen tosin jättämässä lisämaitoa pois että jäisi pelkälle imetykselle! Rintakumia joudun taas käyttää kun nännit menee nyt lisääntyneestä imuttelusta tosi kipeiks!

tietämätön: jaksuja viimeisiin päiviin! Voin vaan kuvitella miten tuntuu aika pitkältä!! :hug:

manna-: no onpas teidän neiti aikaseen pyörimässä! :) Meillä oli esikoisen kans myös tuota painonnousuongelmaa. Eka käynnillä ei ollu meilläkä paino noussu tarpeeks ja sit painokontrolleissa juostiin vähän väliä. Alkoi se paino sit noustakki, mutta jäi sinne alakäyrälle roikkumaan ja siellä käyrällä se on koko ajan menny. Hoikka poika on esikoinen edelleen! Mutta muistan kyllä miten se huolestutti!

noonie: ihana nimi tulossa teidän pojalle!

Syöttövälistä oli puhetta: Meillä Leevi syö yöllä 3-4 tunnin välein, herää ite syömään. Samoin päivällä kun nukkuu niin yleensä nukkuu 3 tuntia ja sit herää syömään. Leevi nukkuu useimmiten aamulla ja iltapäivällä pitkät unet, saattaa vaan olla tunnin hereillä ja syödä ja jatkaa unia. Sit yleensä illan on hereillä ja tankkaa 1-1,5 tunnin välein yötä vasten.

Tänään oltiin koko porukalla ulkona. Mie lähin oikeestaan vaan testaamaan että joko jaksan kävellä kauemmas puistoon. Ja hyvin jaksoin. Lähettiin Leevin kans sit jo aikasemmin kotiin päin kun piti postissa käydä. Isi kävi kaupungilla kattelemassa päivällä ja mie olin poikien kans kotosalla. Molemmat nukkuivat koko ajan, eli helpolla pääsin! :D

Kävin varastosta hakemassa 62 vaatelaatikon ja pläräilin ne läpi. Mitään ei tarvii ostaa lisää. Meillä alkaa nyt ekat 56 kokoiset mennä pieneks, lähinnä unihaalareita nyt sit otin jo 62 laatikosta käyttöön. 60 kokoisiin bodeihin pitää pikkuhiljaa siirtyä myös. 56 housut mahtuu vielä oikein reilusti. Meillä on neuvola ens viikolla, mielenkiintoista nähä onko ukkeli miten paljon kasvanu, kun tuntuu että ois jo tosi iso.

Anzkuli ja Leevi 2 vkoa ja 4 pv

täällä niin hermoja raastava päivä tuon esikoisen kanssa!!! savu nousee korvista niin että tuntuu!!!!!! luojan kiitos oon lähdössä YKSIN ostoksille heti kun mies kotiutuu!

että siinä tämän päivän tunnelmat... sori tää valitus mutta pakko purkaa johonkin! aamulla oli vieraita ja piti sellaiset hulinat ja tuntuu että päivä mittaan vaan pahentunut vaikka ollaan oltu ihan vaan kolmisin kotona mikä menee tavallisesti ihan normaalisti normaalein väsymyskiukutteleuin yms mutta nyt jotain ihan ihme vääntöä jatkuvasti! mutta nyt valmistautumaan "tuulettumaan" yksin kauppaan ja laittaan vielä ruoka ennen sitä!

-savuava korppinen-

niin joo eli ne strategiset mitat tuonne etusivulle:
21.11.2008 klo 04.56 poika 3550g, 51cm (vkot 42+2) , päänympärys 36cm, mitäs muuta hmm...
no jos siittä synnytyksestä:
eli torstaiaamuna mentiin kätilöopistolle aamusta aikaisin. sain puolikkaan cytotecin joskus silloin yhdeksän jälkeen,odottelin turhautuneena tilanneraportteja, kävin kävelyllä miehen kanssa ulkona,syötiin jne. seuraava puolikas olikin sitten sen yli kolme tuntia myöhässä mutta kun sen sain, alkoikin tapahtumaan.supistuksista tuli oikein tujuja,mutta eivät sitten muka tehonneetkaan kunnolla paikkoja aukaisevasti.
kivut alkoi olla suoraan sanoen helvetilliset kun sain petidiinipiikin,joka ei auttanut sitten niin yhtään. suihkussa istuskelin jonkin aikaa,se auttoi hieman mutta lopulta supistukset alkoi olla niin kovia etten enää meinannut tajuta maailmasta mitään ja pidin ihan hirveää huutoa joka supistuksella että pystyisin jotenki olemaan tajuissani.
en oikeen muista missä vaiheessa sitten mut talutettiin synnytyspuolelle (eivät kai löytäneet heti pyörätuolia ja vakuutin että pystyn käveleen...). synnärillä sain peräruiskeen ja istuin sitten vessassa huutamassa jonkun aikaa ja sielläkin hetken suihkussa |O
sitten sain ilokaasua joka helpotti ainakin keskittymiseen ja hengittämiseen,kivut oli ihan tajuttomia ja kun supistuksia tuli aivan taukoamatta, niitä oli aika hankala kestää. onneks meillä oli aivan ihana kätilö joka jutteli ja auttoi ja piti tunnelmaa yllä. en tiedä kauanko menin ilokaasun voimalla,ei se varmaan loppujen lopuksi kauaa ollut,vaikka tuntuikin ikuisuudelta, kunnes lääkärisetä tuli laittamaan epiduraalia, and it worked like a charm! onneks siinä rytäkässä myös vedet meni ihan itsekseen jossain vaiheessa (jahas mies ilmoitti että menivät melkein heti epiduraalin laiton jälkeen silloin kun se ei vielä vaikuttanut)
sen jälkeen olikin ihan kivaa melkein makoilla himmeästi valaistussa huoneessa,kuunnella musiikkia ja jutella miehen ja kätilön kanssa.
jossain vaiheessa alkoi sitten tuntumaan kunnolla painetta ja ponnistamisen tarvetta supistuksissa,ja kamalinta siinä oli kun sitä ponnistamista ei olis saanut tehdä. kerran lisättiin epiduraalisysteemiä kun alkoi ponnistuttamaan ihan törkeenä enkä meinannut pystyä enää pidättelemään.
yritettiin sitten lepäillä,mies koitti nukkua säkkituolissa ja minä kuuntelin musiikkia ja lepäilin kunnes ponnistamisen tarve alkoi olla taas kova,kello oli tuolloin 04.00,muistan sen kun mietin että onkohan kätilö käynyt ja koska ja mietin kun oli puhetta jostain puudutuksesta (oisko ollut kohdunkaulan) että saankohan sen vai sainko jo (eli olin hiiiemaan pihalla maailmasta, mulle ei sitä sitten kuulemma laitettu).
puol 5 sitten käskin miestä painamaan hälytysnappia ja joku uus kätilö tuli tarkistamaan tilannetta(meidän kätilö oli just avustamassa synnytystä viereisessä huoneessa), vähän tuli siihen sitten yllärinä kun sanoi että no ei ihme jos ponnistuttaa kun täällä jo pää alkaa näkymään!!! jonka jälkeen häippäs kysymään neuvoa meidän kätilöltä koska kerroin että oli epäilys että poitsun pää ei oo ihan suoraan tulossa sieltä oikeassa asennossa,mistä nuo paineentunteetkin ois johtuneet.
no n. varttia vaille kai sitten huone pöllähti täyteen kätilöitä ja käskivät alkaa ponnistamaan ja antoivat happinaamarin ponnistamisen tehostamista varten. aika nopsaan sieltä olikin pää pihalla kun tehtiin episiotomia ja autettiin imukupilla, kun sykkeet alkoi olla huonot. vartalo tulikin sitten aika putkahtamalla,muutamalla ponnistuksella jotka tuntuivat kyllä vaativan kaikki voimat multa,tuntui että suoni katkeaa päästä jos ei se kohta pihalla oo! :whistle:
poika sai aika huonot pisteet 6/8, kun oli sinertävä ja veltto ja tosiaan tuli pää vinossa ja napanuora kaulan ympärillä (jonka luin vasta äsken papereista), mutta kiljahti heti ja virkos kivasti.
muuten nyt siis ollaan kunnossa,poika oikeen hassu ja kova syömään (vähän liiankin) ja mulla ei muuta kuin tuo pieni epparihaava ja sit ihan massiiviset peräpukamat (argh..nää on jotain ihan kamalaa)
poika oli vuorokauden sokeriseurannassa mutta lopetettiin kun arvot olivat hyvät.

että näin pitkä selostus... ;)

noonie&vilho

niin siis se toinen cytotecin puolikas tuli siinä joskus neljän jälkeen päivällä ja muistaakseni salin puolelle mentiin joskus ehkä kahdeksan jälkeen. katoin just papereista että ponnistusvaihe kesti kokonaista 11 minuuttia,joten ei mikään kovin pitkä prosessi! ja vedet meni 23.30 eli viis tuntia venailin sitten hämärässä makoillen ja "rentouduin" B)

kääntymisestä, meillä esikoinen pyröhti pari kertaa tosi pienenä. Neuvolassa sit sanoi että kun pää on niin painava, mahalla ollessaan saattaa sen takia pyörähtää selälleen. Ja mä olin että höh :( Eli ei meillä oikeesti vielä osannutkaan kunnes vasta "normaaliin" aikaan.

Meillä vauva otti 3½ tunnin unet ulkona, ennätys :D Kävin äsken vetämässä vaunut sisälle, vähän ääntä jo kuuluu... Piereksii ainakin :LOL:

Täällä on väsynyt olotila.. Suvi-Tuulilla oli tänään klo 10 aika lastenlääkärille, koska valittaa yöllä jalkojaan, että niihin koskee. Kasvukipuja ne varmaankin on. Ja aika ei ollut kuin tunnin myöhässä! Ja klo 13 piti olla Kys:issä viemässä Emma kuulotutkimukseen.. Ja sitä ennen heittää Suvi-Tuuli anopin/mummon luokse hoitoon. Kiirettä piti. Mutta onneksi myöhästyttiin kys:istä vain pari minuuttia ja sielläkin oli ajat myöhässä :eek:

Meidän vauveliini syö pullosta todella hyvin, siinä ei oo mitää ongelmaa:D. Yöllä syö parin - kolmen tunnin välein, mutta päivisin menee sitten jopa 4-5 h nokosia. Yölläkin nukkuu pidempiä pätkiä, jos on vain kunnolla tankannut.

Milloin tämä jälkivuoto oikein loppuu.. Mulla alkaa pikku hiljaa menee hermot. Vuoto on niukkaa, mutta miksi sitä pitää kestää monta viikkoa :headwall:

Ostin eilen meille uuden henkilövaa'an, ku entinen meni joskus rikki.. Pitää nimittäin aloittaa se painonpudotusurakka sitten jossain vaiheessa.. Pikku hiljaa..

Paino oli tippunut 11,1 kg :eek: . Pudotettavaa enää sellaiset 12-13 kg. 79.9 kg painoin 7.11.2008 ja tänään aamulla siis 68,8 kg. Kun aloin odottaa, painoin 74,4 kg. Minulla ei ole koskaan synnytyksen jälkeen paino ollut vähemmän kuin aloituspaino.. Aina ollut jäljellä. 56 kg olis tavoite heinäkuun alkuun mennessä.. Katsotaan nytten miten käy.

Kyllä on niskat jumissa.. Ei kivaa.. Ei ihmekään, että väsyttää.

noonie: Ihanat nimet on pojalla! =)

RD: Ai milloin jälkivuoto luppuu? No ei varmaan milloinkaan :LOL: Mä vieläkin vuodan ja on tässä kuitenkin jo kohta 6 viikkoa synnytyksestä :headwall: Mulla saattaa olla pari päivää ihan ettei mitään, sit parina taas tulee.. Koittas nyt päättää kummin on!

Jaahas, pitää lähteä vauva hakemaan syömään ennen kuin itku tulee. Esikoinen on nukahtamaisillaan omassa huoneessaan. Kävin äsken suihkussa ja juuri olin ottamassa hoitoainetta niin isompi itki sängyssään. Ajatteli ettei se äippä mitään hoitoaineita tarvii :D

iltaa..

tulin kuluttaan aikaa, kun ootan et ukko tulis keilaamasta, niin pääsen suihkuun. Oon ihan puklunuen ja nenässä haisee koko ajan vauvankakka...(sitä itteensä on pakko olla jossain mun vaatteissa)

esikoinen mennyt kiltisti *kop-kop* tänäänkin nukkuun..saa nähä kuin tää pikkurutkuilija nukkuu yönsä :whistle:

mä vaihdoin olkkariin verhot, tuli ihan erinäkönen, kun otin paneeliverhot pois ja sellaset valkoiset ohuet suorat tilalle..on tätä kotia laitettava jo ristiäiskuntoon :)

ja niin, perskules...katto on taas vuotanut...milloinhan tuo ukko korjais sen luukun niinettei vesi tuu sisälle.

nyt iltateelle

iltoja...

Me on tänään leivottu ja ulkoiltu, kyllä oli mukavaa itsekkin pojan kanssa pyllymäkeen uskaltauduin =)
Aamupäivällä kävin sitä kaverin vauvaa kattomassa sairaalassa ja voi kun toinen oli pieni, ihan jätille tuntu meiän Leevi siinä vieressä. :heart:
Mut päiväunet jäi iteltä tänää väliin niin olokin on sen mukainen eli oon aivan puhki...nyt pehkuihin ja Hyvät yöt kaikille! :wave:

heijssan..tuun varmaan aamulla viel moikkaa ennen sitä yliaikas kontrollia..pitäkää peukkuja et ne ei laittais mua enään kotiin venaamaan..oli meinaa äskön noi paineet hieman koholla..143/93...et jospa ne nyt vois päättää et päästäis tän jumittuneen ipanan pihalle kun ei se ite löydä :'(

jaksuja kaikille ja käyn aamul viel heipat huutelee ja sit tuun kyl heti ilmottautuu jos tuun viel takas himaan...9.45 on se aika naikkarilla..ja mä en oikeesti haluu enää kotiin..nyt mulla on raskaus kiintiö täynnä tän osalta!!!
kiitos onnex teille et ootte olemassa ni saan jonnekin valittaa=)

nyt lepäämään..pelottaa ja jännittää niin toi huominen ettei varmaa paljon saa unta mut pakko yrittää levätä mahd paljon!!

tietämätön ja muru 41+4(kohta jo +5)

Tietamaton: jaksamisia ja voimia, varmasti palaat seuraavan kerran kotiin vauva sylissa!!

Luminka: eivat kaskeneet viela antamaan lisamaitoa, vaan syottamaan useammin. Nyt on sit syotettava 3 h valein kun tahan asti oon syottanyt 4 tunnin valein.... saa nahda auttaako, ens viikolla on seuraava painon tarkistus ja sitten varmaan kaskevat antamaan lisamaitoa jos ei ole edelleenkaan noussut. Mua kylla vahan epailyttaa etta toi vain hakee omaa alakayraansa, kun olen itse niin pieni... puhuin aitini kanssa joka sanoi etta mulla ei ollut vauvana paino noussut ekaan kuukauteen ja sit aloin hiljalleen kasvamaan alakayralla, vaikka maitoa olisi ollut tarjolla muillekin jakaa. Toisaalta maya ei jaksa ikina syoda kovin pitkaan, eli ehka ei saa sita takamaitoa joka ravitsis ja lihottais vahan enemman.

Nukahtamisesta
... meidan tyttonen ei helpolla nukahda. Joka heraamisen jalkeen menee pari tuntia ennen kuin nukahtaa, rinnalle jos nukahtaa niin heraa heti kun laitetaan makaamaan... rattaisiin ja autoon ei ole viela kertaakaan nukahtanut vaikka kuinka pitkaan ois niissa ollut. nyt ollaan nukutettu sylissa ja rintarepussa, niihin nukahtaa kun tarpeeksi kauan jaksaa yrittaa mutta valilla kylla menee hermot tohon!!

Huomenta!
tietämätön: Peukkuja pidän sulle, että vihdoin pääset odotuksen piinasta =) ja saat nyytin syliisi!! Voimia koitokseen, joka jokatapauksessa ihan pian edessä!! Toivotaan että tänään.

Täällä sitä ollaan aamukahvilla. Yö meni aika hyvin, olin kyllä itsekin tosi väsynyt illalla, niin nukahdin heti. Ihan entiseenmalliin 2kertaa tuo heräsi syömään, mutta sai aika hyvin unen päästä kiinni. Olisiko ollut silläkin vaikutusta, että teki eilen ISOT kakat, niin nyt tänä yönä ei tarvinnut sitä ängetä! On kakannut n.joka toinen päivä isommin...eli tietäisi sitten taas ensi yönä ähräämistä. :whistle:
Esikoisella tänään vielä tarhapäivä. Itse meinaan nyt olla ihan kotosalla, siivoilla ja levätä. Ja hammaslääkäriin pitää soittaa, kun vihloo/särkee alahammasta takaa. :( Iltapäivällä mennään mun kaverilla poikkeen.

Mutta palailen päivänmittaan katsomaan kuulumisia!

-helmi-

huomenta!
täällä hyvä yö takana, poika nukahti 23.30 tankattuuaan koko illan ja heräs syömään viideltä seruaavan kerran ja on vielä unilla, esikoinenkin heräs vasta seiskalta. ihana yö!:)

nukahtamisesta. meillä nukahdetaan yleensä pullolle mutta havahtuu kun röyhtäyttää ja sen jälkeen oon laittanut sänkyyn tai sohvallle ja yrittänyt että oppis heti alusta saakka nukahtamaan siihen itsekseen tai tassuttelemalla. välilä onnistuu, välillä ei. jos ei nukahda sitten otan syliin peittoihin käärittynä (ettei herää lämmön vaihteluun laskiessa sänkyyn) ja hyssyttelen sylissä unee.

tietämätön oikein paljon voimia!!! :hug: kerro lääkärille tuntemuksistasi ja siitä ettet enää jaksa! täytyy niiden ottaa äidinkin tunteet huomioon!

mutta nyt mannapuuron keittoon... moro! ja mukavaa päivää!

Yhteistyössä