11/08 masunkasvattajien murut *maaliskuussa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luminka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos tervetulotoivotuksista :)

Luminka: Amelie syntyi 13.11.2008 klo 21.05 mitat 3135g 49cm py 35cm rv41+3

Meillä tyttö ei ole vielä löytänyt varpaitaan, mutta joskus hän pysähtyy katselemaan hihojaan tai vatsankumpua, jos bodyssa on jotain kivoja kuvia. Mahalta pääsee selälleen, toisinpäin ei vaikka yritystä ja ähinää siihen suuntaan onkin.

Soseista en osaa sanoa mitään, mutta mielenkiinnolla seuraan teitä jotka jo annatte. Täällä Sveitsissä aletaan antaa lisäruokaa vasta 6kk iässä, itse kuitenkin aion koettaa aiemmin Suomen malliin. Vaikka eipä tässä vielä kiire, maitoa riittää suht hyvin. Täältä ei saa valmiina korviketta purkissa kuten Suomessa Nannia, vain jauheena. Ostinki muuttokuormaan läjän niitä kaiken varalle.

Muutettiin tänne vasta nyt vuoden alussa, joten hirveästi en tiedä lastenhoitokulttuurista kertoa. Neuvolan tapainen täältä löytyy, jossa saa ilmaiseksi käydä mittauttamassa, ja terveydenhoitajallekin pääsee jos haluaa. Äidit istuskelevat siellä kahvilla ja vauvat voivat syynäillä toisiaan ;) Tänään käytiin vauvatreffeillä samassa paikassa, mutta kaikki lapset olivat jotain vuoden tienoilla, joten ei meille vielä niin kiintoisaa. Mutta pakko käydä pyörimässä jotta joutuu saksaa puhumaan. Kerron lisää kun mieleen taas jotain juolahtaa.

Amelie heräs, joten heippa tällä erää :wave:

Heips!
Kivaa kun täällä on ahkerasti kirjoiteltu!

Tervetuloa messiin Tuutikki! :wave: Kiva kuulla millaista on vauvan kanssa Sveitsissä.

Noista vauvanvaatteista. Mua sitten ärsyttää, kun vauvanvaatteissa on samalla lailla kuin aikuistenkin, et koot vaihtelee niin paljon valmistajien mukaan. Esim. meillä on käytössä koot laidasta laitaan 62-80 ?! Hihanpituudet vaihtelee, housunlahkeet, vaatteiden leveydet ja kapeudet..Yks Hennesin huppari kokoa 62 menee vielä just ja just päälle, näyttää kyllä sellasseelt makkarankuorelta niinkuin maotao sanoi :laugh: Sitten yhen saksalaisen valmistajan bodyt on kokoa 74/80 ja ne vastaa ehkä jotain normaali 68 kokoa( On varmaan tehty Kiinassa pienille kiinalaisille). Oikeesti poika on nyt kokoa 68 kun hän on nyt 67 senttiä pitkä ja painoa 6,7 kg nyt 4 kuukauden ikäisenä. Täällä Saksassa on kyllä tosi edullisia noi lastenvaatteet. Mä ostan aika paljon yhestä "halpakaupasta"( Kikistä ;) Maotao tietää. Sieltä oon tehny pojalle housulöytöjä 1 eurolla tarjouksessa. Ne ei ole tietty mitään kovin laadukkaita, mutta ihan siistin ja muodikkaan näköisiä ja voin sitten ostaa pienellä rahalla ison kasan vaatteita. Kyllä noi suomalaiset lastenvaatteet on laadukkaampia esim. Tutta, mitä oon lahjaksi saanut, kyllä sen laadun huomaa.

Tosi hyvä tuo sosegalluppi. Hyviä vinkkejä niinkuin tuo jääpalamuotteihin pakastaminen. Koitan vastata kanssa...

1. Mitä raaka-aineita käytät? Aloitettiin eilen porkkanalla. Ajattelin et oisin viikon syöttäny porkkanaa, niinku jossain neuvottiin, mutta pojalle ei näytä porkkana maistuvan :laugh: Sitten maisteltiinkin tänään palsternakkaa( se on sellainen porkkanajuures myös, maistuu miedosti porkkanalle, mut mun mielestä parempaa, melkein hedelmäisen makeaa ja se ei värjää niinku porkkana!)Palsternakka on pojan makuun. Ens viikolla aattelin perunaa lisäksi jne...kasviksia. Mihinköhän väliin mä niitä hedelmiä sitten?

2. Kuinka soseutat?Mä olen ostanut nyt ensin valmiina, mut ajattelin kyllä tehdä kesällä itse ja käyttää kaikkia oman kasvimaan satoa. Sauvasekoittimella varmaan soseutan sit( Meil ei muuten edes ole vielä sauvasekoitinta :laugh: Kannattais varmaan ostaa.

3. Teetkö pakastimeen valmiiksi vai teetkö joka päivä? Teen pakastimeen valmiiksi, paitti sitten perunan, mitä muutenkin syödään melkein joka päivä.

4. Meinaatko laittaa jotain makua, kuten yrttejä ym. sitten kun niitä voi antaa?joo yrttejä varsinkin tuoreena kasvimaalta. Se on hyvä tottua pienestä pitäen makuihin. Meilläkin tykätään syödä kunnolla maustettua ruokaa.

5. Entä hedelmä/marjasoseet? Ostan aluksi myös purkeissa, mut kesällä sitten soseutan oman pihan mansikoista, vadelmista, ja kaikista hedelmistä persikoita ja päärynöitäkin kasvaa pihalla.

6. Vinkkejä jaettavaksi? Mä olen vasta aloittelija, et ei ole vinkkejä. Paitti tohon soseitten syöttämiseen: Et olkaa kärsivällisiä ja sitten huomasin et ei kannata kovaan nälkään antaa heti sosetta, vaan ensin viedä se kovempi nälkä pois maidolla ja sitten vasta maistattaa... meillä sai meinaan kauheen raivarin kun annoin porkkanasosetta ensin. Mullekin neuvottiin et ensin syöttää sosetta ja vasta sitten maidon, mut eihän se onnistu :)

maariasja muut porkkanatahravinkkejä antaneet, kiitos. Juuri tuossa pähkäilin, et miten saisi lähtemään. Porkkana onkin tujuu tavaraa. Värjäs jopa vaalean muovilusikan ihan oranssiksi.

Tuutikki, tiedot lisätty etusivulle! Kiva et saadaan uusia mukaan =)

Ei meilläkään vielä tyttö käänny mahalleen, ikää löytyy jo jotain 4,5kk! Ei oikein tykkää olla selällään, mut niin kauan aina pidän ennenkuin tympääntyy =) Ei se ikinä opi kääntymään jos aina sitterissä pitäisin. Siinä se viihtyy parhaiten kun näkee ympärilleen =)

Onko kukaan koittanut tehdä kotona panineja? Niin kuin soveltaen vohvelirautaa tms.?
Mä ajattelin tänään kokeilla tuleeko mitään. Ostan esipaistettuja sämpylöitä, kinkkua, tomaattia, juustoa sekä rasvatonta majoneesia... Kun tuo pikkusysteri tuli yöks niin tehdään vähän jotain "parempaa" iltapalaks :D

Siis hitsi miten tylsä päivä ja sori että joudutte sitä tässä typerän vuodatuksen muodossa jakamaan. :/

Oon ollut väsähtänyt vielä taudin jäljiltä, enkä jaksanut lähteä vaunuilemaan tuonne lumituiskuun, joten laitoin pojan partsille kopassa, kun kitisi väsyneen oloisena. No, siellä se karjui silmät kiinni suoraa huutoa kymmenen minuuttia, vaikka kävin välillä heiluttelemassa koppaa ja rauhoittelemassa. :'( |O :'( |O

Itsellä meinasi jo hermot mennä (tai siis meni), mutta sitten tajusin kokeilla syöttää. Olin imettänyt tuntia aiemmin, mutta poika veti ulkovaatteissa huiviin 100 ml korviketta. Laitoin takaisin partsille, mutta huuto vain jatkui mun mielestä tavallista ärsyttävämpänä (?).

Lopulta meinasi oikeasti loppua keinot kesken ja muistelin MLL:n ohjelehtistä: Menin hetkeksi viereiseen huoneeseen hengittämään syvään ja ajattelin, että tässä hetken rauhoitun. Sitten se huuto katkesikin ja poika nukahti. Kamalaa kun on niin poikki, että kauhulla odottaa sitä hetkeä kun vauva taas herää. Miten yksinhuoltajat pärjäävät kun itse ovat kipeänä?!

Mitään en ole koko päivänä tehnyt, paitsi katsonut peiton alla vanhoja Frasiereita nauhalta (säälittävää, myönnetään...). Loppuviikosta ajelen pojan kanssa Etelä-Suomeen mummolaan, siinä ehkä tulee sitä kaivattua vaihtelua ja vähän saa itsekin hengähtää, kun isovanhemmat ei malta pitää näppejään erossa pojasta :)

maikki79 samaa mäkin pohdin tässä muutamana päivänä kun toi flunssa vei ja vie energian että miten yksinhuoltajat oikeen pärjää...huoh,onneks oon tänään saanut pojan pariin otteseen hetkeks sänkyyn,no mun viereen tosin, että oon jonku aikaa saanut makoilla. mut just kiva tietty että kun tulin viime viikon lopulla kipeäks niin tottakai miehellä oli töissä ihan hirvee kiire kaikenmaailman artikkeleiden deadlinejen ja muitten kans,eli vaik olikin kotona, ei niin hirveesti sit loppujen lopuks pystynyt olemaan apuna..muutamat "kireäsanaiset" keskustelut tuli käytyä joo... |O ;)
ja kun ei se flunssa nyt oo vieläkään taittunut (viime yönä nukahdin 03 maissa ja nousin 8, siinä välissä pari kolme herätystä pojan suunnalta) niin ei mitään jakoo lähteä vauvauintiin tänään,höh :(

joo tää Vilho on tällainen hoikka pitkä pötkylä, mistä sit senkin perinyt kun ite oon tämmönen persjalkanen tappi :laugh: :laugh: .no mies on joku 190cm mut ei mikään kukkakeppi hänkään.

ja mikä kamalinta, meillon digiboksi nyt toista viikkoo takuuhuollossa! en oo päässyt löhöämään sohvalla teeveetä tuijottamaan kun nyt vihdoin olis ollut ns. oikeus siihen. juu pienet on murheet ja sillee... :'(

heippa kaikille ja tervetuloa uusille tuttavuuksille minunki puolesta. tänään oltiin neuvolas eli 3kk lääkäri mittoja paino 8020gr pituus 65,7 ja py 42,8 elikkäs kasvaa oikein hyvin viime perjantaina maisteltiin ekan kerran sosetta mangoa mutta raasu sai niin kovat vatsanväänteet et aattelin alottaa myöhemmin kiinteet ruoat korvikkettakin aattelin antaa mahollisimman vähän koska vetää ilmaa massuunsa ja piereminen ja kipristely on sitä luokkaa hyvin tulee tuota omaaki maitoa joten mitäs sitä turhia lisäruokaa antamaan

vielä tässä palailen onneksi ei oo tarvinnu sairastaa viimeksi olin kipee yli kaks vuotta sitte mut kun minä tuun kipeeks niin sit oonki todella kipee... kukahan poitsua hoitaa ku ei miestä eikä sukulaisia eikä ystäviä paikkakunnalla perhehoitaja käy tosin kerran viikos pari tuntia viime viikol pääsin laittaan vähän hiuksiani uuteen uskoon sekin piristi

Meillä kans on jalat löytyny...voisinki laittaa tähän yhen kivan kuvan jonka räppäsin kun ukkeli jalkojaan tutki. Satuin painamaan nappia kyllä just oikeeseen aikaan! Toinen kuva on tältä päivältä.

Tänään on ollu mammalla ihan lomapäivä! Aamulla mentiin poikien kans ulos. Meillä oli isommalla mammaporukalla treffit pulkkamäessä ja mehut ja keksit ihan mukana. Mummo tuli hakemaan nuutin kyläilemään, vissiin nyt sit ihan yöks jää. Kyllä se innolla pakkaili omaan reppuun unipupun ja yöpuvun mukaan. :)

Myö tultiin leevin kans kotiin ja sit päikkäriaikaan lähettiin kaupungille. Reilu pari tuntia hengailtiin kaupungilla ja löysinki kaikkee kivaa. Sit kun mies pääs töistä niin käytiin amarillossa syömässä. Hän otti jo aamulla leeville kaukalon autoon mukaan. Vaihettiin ukkeli kaukaloon ja vaunut auttoon. Matkalla isäntä pudotti meidän siskonsa luo ja taas kasattiin vaunuja. Myö sit kyläteltiin leevin kans ihan rauhassa ilman hulisijaa. Nyt isi viihdyttää sit lasta illan ja mie saan vetää lonkkaa! Vielä tehdään sit hyvää iltapalaa ja varmaanki saadaan sit nukkua koko yö ihan rauhassa kun herättelijä on herättelemässä mummoa! :D Ja ootan ihan huomista rauhallista aamua kun saadaan leevin kans nukkua vähän pitempään eikä tarvii olla aamupaloja ja pukemisia miettimässä. Mummo tuo sit aamu-ulkoilulle nuutin puistoon, mennään leevin kans sit sieltä hakemaan.

Kyllä on hyvä mieli! :)

Meillä on kanssa jalat noussee jo korkealle, mutta suuhun eivät vielä mene omin avuin. Hoitopöydällä mies välillä avittaa vähän... Ja peitto karkaa öisin, kun potkii nykyään niin paljon. Meilläkin siis liikkeet seuraa unia kovasti ja levotonta on.

Sosegallupiin lisään vaan sen verran, että olen itse laittanut paljon soseisiin myös palsternakkaa, kannattaa kokeilla.

Meillä kanssa olisi halu mennä jo kova, vaan ei taidot riitä ja sekös välillä suututtaa!

anzkuli, nautihan nyt! Ihana kun saa välillä olla vain vauvan kanssa, on niin rauhallista. =) Meillä tää pikkuveijari on ihan mahdoton, ei meinaa ollenkaan nyt rauhottua nukkumaan, riekkuua ja myllää petissään. Ja räkii tuttia vinhaa vauhtia. Hohhoijaa....

Alkuperäinen kirjoittaja Kuunkulta:
Noista vauvanvaatteista. Mua sitten ärsyttää, kun vauvanvaatteissa on samalla lailla kuin aikuistenkin, et koot vaihtelee niin paljon valmistajien mukaan. Esim. meillä on käytössä koot laidasta laitaan 62-80 ?! Hihanpituudet vaihtelee, housunlahkeet, vaatteiden leveydet ja kapeudet..
.

Meillä ihan samat koot käytössä :laugh: 62 housut ei vielläkään pituudelt pieniä, leveydeltä jotkut tekee tiukkaa. Onneks on pikkuhiljaa oppinu katsomaan vähän silmämääräsestikin, että mikä sopii.

Anzkulin pojalla hienot ilmeet! Meilläkin on just jalat löytyny j uusin ilo on potkia lelukaaren leluja! Koitin tänään houkutella tyttöä kääntymäänkin telkkarin voimalla (häpeällinen metodi...). No eihän se kääntynyt ku sivulle asti ja jäi siihen tosi epämukavaan asentoon lötköttämään ja katsomaan töllöä ylösalaisin.

Maikki puhui vauvanhoitokulttuureista... Itselläni juuri se tuottaa vaikeuksia, kun pyörin tässä Suomen ja Saksan välimaastossa. Saksalaisen vauvanhoidon olen kokenut tosi "luonnolliseksi" - täällä suositaan ekoa ja mennään vauvan rytmin mukaan ja varsinkin tuo puolen vuoden täysimetys, josta Tuutikkikin mainitsi, on kova sana. Saksalaiseen tapaan kaikkia sääntöjä tulkitaan yksioikoisesti "lakina", siihen menee joskus hermot. Pitäiskin oikeen tehdä listaa noista. Sääntöjä obn kovasti esim. nukkumiseen liittyen.

Muuten meillä jatkuu tytöllä flunssa, empä tiedä pitää varmaan peruu huominen rokotusaika... Toisaalta ois kiva tietäää painon ja pituuden kehitys... sais kivasti just 4kk:n mitat.

Nytpä taas kirjoittelen pitkästä aikaa..

Luminkalle kiitokset uudesta pinosta :flower:

Uusille tervetuloa! :)

Meidän pikku-ukko täyttää sunnuntaina 4 kk ja tänään alettiin maisteleen kiinteitä. Muuten en olisi piänyt kiirettä, mutta hyvin nukutut yöt ovat olleet historiaa jo parin viikon ajan... Oltiin viikko 8 pohjoisessa mummolassa, ja pikkumies otti tavaksi herätä useita kertoja yössä tissille reissun aikana. Muutenkin oli tosi itkuinen koko viikon, suureksi osaksi itki kyllä vatsaansa mutta taisi raegoida reissaamiseenkin :( Aloitettiin sitten neuvolan ohjeiden mukaan Gaviscon ja siitä on ollut tosi paljon apua! Puklaaminen on vähentynyt todella paljon ja huutaminen myös:) Yösyöminen puolestaan on lisääntynyt näköjään pysyvästi. Ennen meillä herättiin ekan ja ainoan kerran neljän maissa, nyt n. kolmen tunnin välein. Tutti ei auta, on aina saatava rintaa. Saa nähdä vaikuttaako kiinteiden mukaantulo mitenkään, mutta kun myös päiväsaikaan rinnallaolo on tihentynyt huomattavasti, niin on tullut sellainen fiilis ettei rintamaito enää riitä.

Nyt vielä vastaukset sosegalluppiin ennen nukkumaanmenoa..
1. Mitä raaka-aineita käytät?Aloitettiin tänään perunalla. Seuraavaksi mukaan laitan porkkanaa, parsaa, maissia ja kukkakaalta jne.

2. Kuinka soseutat? Perunan ihan vaan haarukalla, mukaan reilusti tuttelia. Kasvikset/juurekset taitaa olla näppärintä soseuttaa sauvasekoittimella, lihat/kalat tehosekoittimessa sitten kun niiden aika on.

3. Teetkö pakastimeen valmiiksi vai teetkö joka päivä? Teen pakastimeen! Ehkä perunasoseen teen joka toinen päivä, eli seuraavan päivän annoksen laitan jääkaappiin.

4. Meinaatko laittaa jotain makua, kuten yrttejä ym. sitten kun niitä voi antaa? Kyllä mukaan tulevat yrtit ja sipuli, itsekin maustetaan ruuat reilulla kädellä:)

5. Entä hedelmä/marjasoseet? Aika pitkälle ostan valmiina.

6. Vinkkejä jaettavaksi? Puuroihin saa mukavaa vaihtelua erilaisia hedelmä/marjasoseita laittamalla "hillosilmäksi" Näin isommat tykkäsivät aikoinaan puuronsa syödä!

huomenta!
Tänään pitäs lähtee pappalaan; ulkoileen ja muuten vaan aikaa kuluttaan...Ja illalla meen yhden ystävän kanssa syömään ulos! Kivaa-kivaa!! Tänään pitäis olla "tilipäivä", joten sitä juhlistaan syömällä ravintolassa..vaikka eipä tuosta rahasta nyt kauheesti juhlimista oo, mutta vielä sentään sillä jotain saa, kun sitten elokuusta, muutama satanen... :| Onneks sinne on vielä aikaa.

Pikkumies on sitten alkanut herään yöllä syömään! Samaan aikaan kun aloin maistattaan bataattia. Mutta voihan olla että liittyy tuohon muuhun uuden oppimiseen, liikkumiseen tms. Tai sitten saa vatsanpuruja? Mutta toisaalta kun siihen heräämiseen ihan riittää se tissi, niin silloin luulis että on nälkä.
Kunhan pohdiskelen "ääneen". :D

Mukavaa päivää kaikille!!

Mä tässä olen ajatellut näin että...

Samaan aikaan meillä tais mennä yöt plörinäks ja päiväunet siinä samalla...
Joten ajattelin että vaikuttaakohan yöuniin se että päivisin nukkuu vaan niitä tunnin pätkiä??

Tänään otti vaan 45min. unet. Mutta syy selvis tähän todennäköisesti, eli oli ihan liikaa vaatetta päällä! :ashamed: Mä en tajunnut että ulkona on melkein jo plussan puolella. Toinen oli reppana ihan kuumissaan... Joten kaivoin ens unia varten jo vähän ohuemman puvun päälle..
Jotenkin on aina niiiin vaikee miettiä mitä sitä laittaa päälle! Täytyisi oikeesti kirjoittaa paperille kun toteaa tietyn vaatetuksen sopivaksi tietylle lämpötilalle!

Mä kans oon ajatellut et kui ihmeessä yksinhuoltajat jaksaa! Ja varsinkin jos on enemmän lapsia kuin yksi :o Mulla on aina iso helpotus kun mies tulee töistä kotiin, voi edes isompaa hetkisen viihdyttää tms... En ikinä pääsis saunassakaan käymään. Esikoisen kanssa käydään miehen iltaviikolla aina vaan suihkussa.
Kuinkahan sitten iltasuihkut saadaan onnistumaan kun vauva ei nukukaan enää kuuden maissa viimeisiä uniaan? Ollaan aina silloin juostu suihkuun et ennätetän kun vielä nukkuu...

Sanse: Vai että pääsi Onni lehteen :D Pienestä se julkkiksen ura on aloitettava :D

Mun sisko lähtee kohta meidän toisen siskon luo yöksi. On siis hiihtolomalla ja vierailee molempien luona =) Huomenna meidän äiti ja isä käyvät hakemassa siskon kotiin ja ottavat tämän meidän isomman tytsin mukaan =)
Onkohan kaksi yötä liikaa 1v9kk ikäiselle? Lähtee vasta iltapäivällä unien jälkeen. Ei oikein ennättäisi pitkään olla mummolassa jos jo seuraavana päivänä haettaisiin kotiin..

Eli minkä ikäisinä teillä on lapsoset olleet 2 yötä poissa kotoa?
Tyttö tykkää kyllä hirveästi olla mummolassa, siellä kun on kissa ja koirakin =) Ja saa kaikkien huomiota yllin kyllin... Ei ole koskaan koti-ikävä tullut yhden yön reissulta.

Siis huomenna meillä on miehen kanssa pizza tms.-päivä :D Herkutellaan ihan pizzerian tuotteilla kun ei tarvii ajatella esikoisen ruokaa...

hansu: Meillä kans on yösyönnit vaan lisääntyneet ja tutti ei auta (suuttuu vaan jos koitan laittaa) :( Eli eilen vauva meni nukkumaan klo.21. Imetin sitten 00, 02, 04, 05, 07 ja 8.30 jäi hereille! Aaaaika rankkaa kyllä on! Ja jossain vaiheessa kun nukkui 4-5 h ekan pätkän! Voi kun ois vieläkin noin, väsyttää jo tuollainen tahti |O
Tänään illalla annan peruna-porkkanavelliä, kovasti toivon että sillä olisi vaikutusta yöuniin.. Mut jotenkin en vaa jaksa uskoa.. :/

Luminka, taas...

Luminka Meillä sama juttu, tutin laitosta suuttuu vaan.. Aiemmin oli eka unipätkä sen 7 tuntia, nyt 3 tunnin välein syö läpi yön. Ja ihan nyt parin päivän sisällä on tullut radikaali muutos myös päiväuniin: pitkät unet näyttää olevan historiaa myös päikkäreissä |O Eilen ja tänään on herännyt reilun tunnin unien jälkeen:( Tätä ennen unet vaunuissa on kestäneet 3-4 h...Sitten on sika väsynyt ja pahalla tuulella. Saa nähdä mitä tästä vielä tulee, ei paljon naurata. Ite alkaa oleen päivien osalta aika uupunu jos mitään muuta ei saa tehtyä kuin vauvaa viihdyttää.. Miks tuo nukkuminen on yhtäkkiä vähentynyt noin? Osaako kukaan sanoa?

hansu: just tuolleen meilläkin menee! Tunnin kun nukkuu päivällä, on kohta ihan kiukku ja väsy :| Meillä nukkui joskus ihan helposti kolmekin tuntia vaan ei enää... snif!
Tänäänkin käytiin ulkoilemassa, kotiin kun päästiin ja koitin heittää vaunut vielä takapihalle, oli likka jo silmät auki! Eikä mitkään heiluttelut enää auttaneet...

Mäkin haluisin tietää mikä tää homman nimi nyt on!

Ja missähän vaiheessa jää yösyönnit, mä vähän veikkaan että eivät ihan pariin kuukauteen! Esikoinen jätti siinä reilun 6kk:n iässä. Sitä ennen pitkään söi vaan kerran yössä...

Toivon välillä että voi kun esikoinen ois ollut tämä hankalempi tapaus. Silloin ois voinut itekin päikkäreitä nukkua ym... Mut kun ei tarvinnut kun likka nukkui yönsä hyvin.

Mutta ei passaa valittaa, ihania nää on kuitenkin :heart: Mies on nyt entistä vahvemmin sitä mieltä että tässä on nyt meidän lapsiluku täynnä! Sen mielestä kun tää pienin itkee vaan ja on aina kiukkuisella tuulella :ashamed: Mut ei asia oikeesti nyt noin paha ole, se vaan näkee pelkät huonot puolet :headwall:

Moi!

Aika monella heräillään (taas) öisin, meillä myös :wave: . Eilen tyttö kävi nukkumaan 20.30, imetin 23.30, 1.00, 3.30 ja 5.00, ja 6.30 olis jo mielellään herännyt :headwall: . Sain tytön sitten nukkumaan vielä tunnin vieressä. Aamupäivällä meillä syödään tosi vähän, ei kai se maito maistu, kun koko yön on tankannut :kieh:

Päivällä unet meillä suht ennallaan, yleensä nukkuukin vaan parin tunnin pätkiä... Paitsi joskus saattaa yllättää nukkumalla pitempään, esim. eilen 4h partsilla ilman yhtäkään hyssytystä tai tutin laittoa :o :whistle: . Mutta tuollaiset unet on harvinaista herkkua, oisko ollut toka tai kolmas kerta, kun noin pitkät unet vetäsee.

Yösyöntien poisjäännistä en uskalla edes haaveilla, palattais nyt edes siihen pari kertaa yössä syöntiin :snotty: . Esikoinen alkoi aikoinaan ~5kk nukkumaan yönsä ja sitä ennen mentiin kuukauden päivät yhdellä yösyötöllä. Että sitä odotellessa |O

Mä mietin, että pitäiskö ne kiinteet jo alotella, siihenhän menee aikaa, ennenkuin ne vaikuttaa yöuniin auttavasti... jos auttaa ollenkaan. Meillä olis vielä pari viikkoa siihen 4kk.

Sanse: Täytyykin tiirailla torstain seiska ertyisen huolella :D

Luminka: Mä en muista, milloin meillä esikoinen oli eka kertaa useamman yön "vieraissa", mutta eikö nyrkkisääntönä pidetä sitä yö per ikävuosi eli eiköhän teidän tyttö pärjäile pari yötä, varsinkin kun on tuttu paikka missä viihtyy :) .

Hei!

Minäkin uskaltaudun ilmoittautumaan mukaan. Olen lukenut ketjua jo pitkään, mutta jotenkin en ole rohjennut liittyä mukaan. Eli poikani syntyi 30.11.08 rv 42+1 (la oli 15.11.), painoa 3650 g, pituus 50 cm ja py 36 cm. Asustelen Helsingissä mieheni ja kahden lapsen kanssa. Esikoinen on jo kohta 7 vee tyttö.
Lueskelen juttuja melkein joka päivä, mutta poika vaatii paljon huomiota, joten kirjoittelu voi jäädä vähiin. Nytkin yritän varovasti näpytellä ettei poika heräisi kantorepussa....

Yhteistyössä