11/08 masunkasvattajien murut *maaliskuussa*

Siivottu on.. Käytiin vielä ulkonakin! Ihme energiapiikki mulla :LOL: Syötiin tuossa eilistä broileripastaa, hyvää oli edelleenkin ja ihan mieletön nälkä oli ennen sitä!

Vauva maisteli tänään vähän sitä velliä, ei oikein jaksanut ottaa paljoa. Oli masu ennestään jo niin täynnä. Aika kivaa sotkua se porkkana siinä aiheuttaa harsoihin :(

helmi: jospa ei tulis kipeeks... :/

nyt alkaa jo täälläkin pirteys tulla ja kiukkukin kaionnut.
Käytiin tuossa kävellen kaupassa ostaa uudet vesivärit ja välipalaksi lihikset. elän toivossa että esikoinenkin ottais torkut kun jaksoi kävellä koko matkan.(matkaa yhteensä n.5km)
Leevi jopa nukahti vaunuihin ja nukkuu edelleenkin niissä =)

Hei kaikille!

Olen 3 ja puolikuukautisen Amelien äiti. Plussasin 27.2.2008 ja olen seurannut jo odottajien puolella keskusteluanne heti alusta alkaen. En jotenkin uskaltanut alkaa itse kirjoittaa, ja vaikka monet kerrat oli tarkoitus liittyä seuraanne näkyvänä jäsenenä, se vain jäi. Toivottavasti otatte minut nyt vastaan =) Inspiroiduin viimein rekisteröitymään, kun sain naurukohtauksen Maotaon vaatekokemuksista. Itsekin olen tunkenut lapsiparkaa mm. henkkamaukan makkarankuoriin. Voi kun kaikki olisi Tuttaa ja Pikkuista vaan! Itseä eritoten ärsyttää, kun monet bodyt on sellaisia avokaulaisia että rinta paistaa ulos. Asumme Sveitsissä, joten Suomen vaatelaareille ei niin vain päästäkään, mutta kesällä sitten kierretään kirpparit ja kaupat. Serkkutyttö myös armeliaasti lahjoittaa meille pieneksi jääneitä vaatteita, joten niitä hyviä vaatteita on tiedossa onneksi myös.

Odotus oli ihanaa ja helppoa, synnytys ok, mutta ompelu kesti yli tunnin ja toipuminen kesti, istumaan kun pääsi kolmen viikon jälkeen niin melkein itku tuli onnesta. Amelie on ollut mukava ja reipas, iloinen lapsi, helppo tapaus. Illalla tietysti itkeskellään kun ei malttaisi millään menää nukkumaan. Ja varmaan nyt päässä surisee niin paljon, kun tulee koko ajan uusia asioita ja näkee vanhatkin tavarat tarkemmin. Iltaisin olenkin rauhoitellut pikkuista, pidän sylissä ja tanssitan ja laulan jotain rauhoittavaa ja yksinkertaista.

Kirjoittelen taas myöhemmin, Amelie varmaan herää pian ja keittelen tässä kahvit jos ehdin.

Tuutikki73

ps.saanko vinkin miten saan kuvan lisättyä viestiin? kiittelis :)

Tuutikki: tervetuloa! :) Mukaan mahtuu! Mie liitän kuvia photobucketin (googlettamalla löytyy) kautta, eli lataan kuvia sinne omista tiedostoista ja sit sieltä kopsaan vaan sen linkin. En osaa tarkemmin selittää tai neuvoa, miulleki kädestä pitäen se opetettiin!

helmi: kiloklubilla sujuu kivasti. 2kg on nyt lähteny painoa, eli nesteet on saatu liikkeelle. Tästäpä se sit hidatuuki painon putoominen. Mutta kiva että alkuun humpsahtaa nopeasti niin saa sit kunnon tsempin. Liikunnat miullaki on ihan ok ja syönti vähän vaihtelee. Mulla on kasvikset yleensä keltasella, energia punasella/keltasella, herkut keltasella/vihreellä ja kuidut keltasella/vihreellä. Mie en oikeestaan muuta leipäpuolta syökkä kuin ruisleipää tai hapankorppua ja niistäki runsaskuituiset on käytössä. Mutta on kyllä auttanu tsemppaamaan tuo merkkailu! Taas toivo heräs että jospas mie nyt onnistuisin! Ja se on ollu kiva huomata että nuo miun ateriat ja annoskoot on ihan ok - ainaki kalorimääriltä, että kun vaan sais ne ylimääräset syömiset pidettyä hallinnassa niin miulla varmaan sit paino pysyiski ihan hyvin kohillaan.

keiju: meilläki herätään aikaseen. 6.30 yleensä on viimestään pojat ylhäällä. Tänään 05.50 ja la ja su 05.35. HUH!! Onneks molemmat jaksaa kuitenki köllötellä sängyssään että ei tarvii heti rykästä itekkä ylös. Mutta kuuden aikaan nousen ite, niin sit otan kyllä pojatki jo aamuhommiin jos vaan hereillä ovat. Miusta on toisaalta ihan kivakin kun heräävät hyvissä ajoin (no, ennen kuutta on kyllä hieman liioittelua...). Keretään aamulla leikkiä ja tehä aamutoimet ihan rauhassa. Ulkoillaan joka aamu (paitsi kerhopäivänä) ja tänäänki oltiin sit 8.45 jo pihalla puistoon menossa. 10.30 tultiin kotiin ja 12 pojat menee päikkäreille yleensä ja nukkuvat pari tuntia, leevi hieman pidempäänki yleensä. Mie oon aamuihminen, sopii hyvin näin. Ainoo mikä harmittaa on se, että illalla kun pojat käy 21 unille niin ei siinä kauheesti enää passaa ite valvoa että jaksaa sit herätä aamulla kukonlaulun aikaan.

luminka
: Jos käytät soseitten kans harsoja niin kannattaa otta ihan omat harsonsa syöttöön. Porkkana on varsinki semmonen että ei meinaa lähtee pesussa pois. Ainaki nuutin aikaan meni pari harsoa porkkanasta "pilalle".

Viikonloppu oli ja meni. Miusta tuntuu että leevi kehittyi ihan silmissä viikonlopun aikana. Lauantaiaamuna mahallaan ollessa alkoi nostella siitä ylävartaloa suorille käsille ja melkein kääntyiki selälleen siitä. Sit on nyt tosi topakasti viikonlopun aikana alkanu ottaa kyynärpäillä tukea mahallaan ollessa. Eilen illalla kääntyi sit puoliks: jalat jäi mahalleen ja ylävartalo selälleen (kumistako lienee selkäranka tehnty, oli nimittäinen melkoisella mutkalla!). Oli kyllä tosi hyvän näkönen korkkiruuvi ja leeviä itteäänki nauratti mahottomasti! :D Nyt siis kytätään että millon se sit oikeesti kääntyy! Kyljelleen kääntyilee nyt ihan sujuvasti molempiin suuntiin, sitäki reenaili koko viikonlopun. Ja mahalleen päin kääntymistäki kokeilee, mutta eihän se vielä onnistu. Mahallaan sätkyttelee kauheesti ja kuopii jaloillaan että liikkelle varmaan haluis päästä. :)

Anzkuli: minä taas en taas oikein ole aamuihminen ja nyt vielä toi sairaalassa olo väsytti kamalasti ja sit kun oltiin sovittu että saisin viikonloppuna edes kunnmolla nukkua niin mies tuli kipeeksi. Univelkaa siis alkaa olla aikalailla. Mukavaa toisaalta nousta aikasiin niin ei mene päivä hukkaan. Meilläkin pojat menevät ajoissa illala nukkumaan ja ei kyllä passaa itsekkään pitkään valvoa.juuso menee klo:20 ja Leevi nukahtaa 19.30 aina. Toivon todella että ensi viikonloppuna oltais kaikki terveinä ja minä saisin nukuttua viikonloppuaamuina edes kunnolla. =)
Sekin tässä on hyvää että molemmat pojat herää samoja aikoja enemmän ottais päähän jos toinen heräis kuudelta ja toinen nukkuis kymmeneen.
Mut tää on vaan yksi vaihe elämästä ja vauva-ajasta, tästä on nyt yritettvä nauttia ja oppia elämään tämän kanssa. =)

räkäistä huomenta,tai päivähän nyt jo on! ja tervetuloa joukkoon tuutikki! :wave:

oi kun ihanaa kun mies jäi kotiin auttelemaan mua, en tiedä miten oisin tän oloni kanssa muuten jaksanut. siis vaiikei oo ees kuumetta niin olo on ihan tööt ja kuumeinen ja pää täynnä räkää... :$ tänään pitäis silti jaksaa lähtee kauppaan ja asioille kun tajusin että yhdet keikkaliput pitäis hakea pois ärrältä jotka olin sinne varannut.

meiilä on kans Vilho muuttunut aamukakkijaksi! :kieh: ennen oli ihme jos ennen kahtatoista kakkas mut nyt samantein kun herää ja vaippa on vaihdettu ja oottaa sitterissä että meistä jompi kumpi saa aamupuuhat tehtyä ja maidon valmiiks niin alkaa kauhee ähinä. hauskaa vielä kun istuu siinä sitterissä jalat koukussa (on vähän vanha ja iso sitteri niin saa jalkansa koukkuun siihen eturaudan päälle) niin näyttää siltä kuin pöntöllä istuis :LOL:

meillon käytössä tällä hetkellä äp:n vanupuku,tosin alkaa oleen jo tiukka.aluks meilloli semmonen reiman harmahtava toppapuku jonka lahkeet sai pussiks,nyt oottaa käyttöö olikohan se ny lassien joku kaamee haalari minkä miehen äiti on ostanut(siltä muutenkin tulee niitä vaatteita ihan hirveesti edelleen, toppahaalareita taitaa olla kohta kymmenen jo venaamassa, huolimatta siitä että oon sanonut sille ettei sais ostaa vielä ens vuodelle, tai muutenkaan). ite tykkäisin kanssa ticket to heavenin haalareista, ovat vaan niin hemmmmmmetin kalliita...
jahas,pysyisköhän poitsu hetken omassa sängyssään nukkumassa, tekee mieli lisää lämmikettä tähän kurkkuun

ainiin ja noista vauvanvaatteista.meillon nii hassusti että marimekon ja tutan vaatteet on aivan liian leveitä pituuteensa nähden tälle pojalle! :eek: esim. nyt pituudesta sopii marimekon 70cm, mutta muutan vaate on kuin perunasäkki... huomasin että niinkin kamalassa paikassa kuin halpa-hallissa myydään jotain vaatemerkkiä jossa vaatteet on tosi kapeita ja pienikokoisia, niitä sitten hamstrasin 68ia tammikuussa, mutta nyt sekin alkaa olemaan aika nafti jo pituudestakin. äh tää pikkumies herää,en mä mihkään sänkyyn tätä enää saa...

anzkuli: peruna-porkkanavelliä antaessa laitoin harsoa suojaksi, vähän meinaa rupluuttaa yli aina pullosta syödessään :D Muulloin kyllä käytän ruokalappua ja talouspaperia just tuon porkkanan huonon pestävyyden takia..

Tervetuloa vaan joukkoon tuutikki73! Haluatko että laitan tietoja tuonne etusivulle? Ilmoittele niin käyn sit lisäämässä..

Ajattelin tehdä tällaisen gallupin, vastaa ken tahtoo. Ihan sillä et saadaan toisilta jotain vinkkejä vauvan soseiden tekoon.. Itellä oli esikoisen kohdalla joskus että ei vaan tullut pieneen mieleenkään että oisi voinut jonkun asian tehdä toisella tavalla tms.! =)

Voit kirjoittaa edellisten vauvojen soseajoista, tai sitten miten olet ajatellut tekevän tämän vauvan kanssa...

Kopioi tämä viestisi alkuun niin ei tarvitse kaikkia kysymyksiä kirjoittaa uudelleen :D

SOSEGALLUP:

1. Mitä raaka-aineita käytät?
2. Kuinka soseutat?
3. Teetkö pakastimeen valmiiksi vai teetkö joka päivä?
4. Meinaatko laittaa jotain makua, kuten yrttejä ym. sitten kun niitä voi antaa?
5. Entä hedelmä/marjasoseet?
6. Vinkkejä jaettavaksi?

1. Perunaa tulee annettua varmaan joka pv. Porkkana, seuraavina mukaan tulee parsakaali, kukkakaali, kesäkurpitsa, maissi...

2. Tällä hetkellä painelen siivilän läpi. Peruna muutenkin onnistuu näin paremmin, sauvasekoittimella olen saanut tehtyä liisteriä :D Kunhan alan tekemään muistakin kasviksista, sauvasekoitin on ykkönen!

3. Perunan teen sen parin pv välein, porkkanaa, kaaleja ym teen sit valmiiksi pakastimeen kuutioina.

4. Esikoiselle laitoin sipulia, valkosipulia, rakuunaa, basilikaa mausteeksi. En kyllä muista enää missä vaiheessa! Ehkä 7kk iässä. Mustapippuriakin laitoin myöhemmin ihan hippusen.. Sekä luomutomaattimurskaa joskus 8kk tienoilla..

5. Hedelmäsoseet ostan valmiina. Marjoja on pakastimessa, niistä keittelen kiisseliä kunhan vähän ollaan totuteltu ekaksi kasviksiin =)

6. Jos ei meinaa keksiä vaihtelua soseisiin, katso kaupan hyllyltä mitä purkit sisältävät! Sieltä itse katsoin mitä voisi laittaa mausteeksi.

heh, piti olla koneelta pois koko päivä, mutta tulimpa kurkkiin... :LOL: no, jos tuota facebookkia ei tänään käyttäis...saa nähä!

Oltiin luistelemassa, kivaa oli ja siivoon..matot on pihalla, verhot vaihdan keittiöön. Kevätilmettä kotiin, ja kohta ruoanlaittoon.
Mutta nyt pojat vaatii äidin huomioo kilpaa.....laitan soseista myöhemmin!

1. Mitä raaka-aineita käytät? ALOITAN TÄNÄÄN BATAATIN MAISTATUKSEN, muutama lusikkallinen ensin....SITTEN PORKKANA, PERUNA, PARSAKAALI, KESÄKURPITSA...

2. Kuinka soseutat? SOSEUTAN SAUVASEKOITTAJALLA KAIKEN MUUN PAITSI PERUNAN, silloin kun teen isomman satsin, perunan haarukalla muussaan tai myöhemmin kun laitan kasvissoseita useammasta kasviksesta, niin peruna muussaantuu muiden mukana sauvasekoittajalla, ja keitinlientä jätän mukaan..

3. Teetkö pakastimeen valmiiksi vai teetkö joka päivä? NYT ALKUUN AINAKIN KEITÄN JA SOSEUTAN PAKKASEEN, KUN ANNOKSET VIELÄ NIIN PIENIÄ, myöhemmin valmistuu muun ruoan ohella, tai sitten tee isompi satseja pakkaseen jos innostun

4. Meinaatko laittaa jotain makua, kuten yrttejä ym. sitten kun niitä voi antaa? EN ESIKOISEN KANSSA LAITTANUT YRTTEJÄ, MUTTA HYVÄ IDEA OLISI :) ja valkosipulia sitten heti kun maut alkaa oleen tuttuja sinällään

5. Entä hedelmä/marjasoseet? BANAANIA OON ITSEASIASSA ANTANUT 2 KERTAA JO MAKUPALANA, LUSIKALLA RAAVIN BANAANISTA MÖSSÖÄ, vadelmaa on pakkasessa joten sitä sitten survon ja sihtaan siivilän läpi siemenet pois, muuten melkoisen paljon käytetään noita valmissoseita hedelmissä

6. Vinkkejä jaettavaksi? JÄÄPALAMUOTTEIHIN PAKASTAMINEN, TAI KÖKKÖINÄ MUOVILAUTASELLA JA SIITÄ SITTEN KUN JÄÄTYNYT VOI LAITTAA PUSSIIN TAI RASIAAN. ANTAA RAUHASSA MAKU KERRALLAAN, ETTEI TARVII OTTAA TAKAPAKKIA JOS TULEE ALLERGIAEPÄILYÄ (vahingosta viisastuneena) Niin ja itse kun haluan vielä imettää mahdollisimman pitkään, niin annan ensin tissiä ja päälle sosetta, ettei maidon eritys tyrehdy. Ja varmaan nyt kun alan maistatuttaan, niin tosi maltillisesti, eli muutamalla lusikallisella aloitan. Pelkään vähän miten vatsa reagoi...
=)

Heissan!

heti alkuun vastailen..

Tällä hetkellä peruna, porkkana, parsa, kukkakaali. Laajennetaan pikkuhiljaa...

2. Kuinka soseutat?
Sauvasekoittimella. Perunaa kun teen niin lorautan Tuttelia sekaan niin ei liisteröidy. Hermo menee haarukkatekniikalla!

Pakastan pestyihin pilttipurkkeihin. Jääkaapin kautta sulatan.

4. Meinaatko laittaa jotain makua, kuten yrttejä ym. sitten kun niitä voi antaa?
Kyllä, näin edellistenkin kanssa. Pojat tykkäsivät vuoden iässä mm. valkosipulista!

Kaupasta. Kesällä marjametsään ja sitten voi itsekin tehdä.

6. Vinkkejä jaettavaksi?
Sitä Tuttelia tai keitinvettä kannattaa käyttää kun perunaa soseuttaa, ja sit kun sulattaa ja lämmittää niin lirauttaa vielä pikkasen lisää. Hyvä tulee.

Muutoin ei kummempia, tarvii mennä siivoomaan kun huomenna tulossa joukko vieraita... Eli ei nyt pitempiä jorinoita.

HM

Ps. Helmi, käy pipareiden sivulla, siellä on siivoustalkoot...

ihan kysymys nyt tämmösestä kun kaupan maissivellistä? sit kun joskus jos sitä aloitan antamaan,kannattaako sekin antaa päivällä niinkuin kiinteitten aloitus vai onko jotenkin "lempeämpää" mahalle että voisin illallakin sitä antaa? ja onks määrä kans sitä "yksi teelusikallinen ekana päivänä"-meininkiä? nimim. "tyhmä" ;)

sitten gallupin pariin:

ajattelin aloittaa joko luomuperunalla tai -bataatilla, siitä sitten siirrytään porkkanaan jne,saas nyt nähdä, vähän jo jännittää miten toi veijari niitä alkaa syömään :)

2. Kuinka soseutat?

jaa-a, mulla on joku ikiaikainen teho"multi"sekoitin, tosin sauvasekoittimen hankintaa oon miettinyt

kun tiedän olevani laiska ja kova sottaamaan keittiössä,teen varmaan isompia satseja kerralla pakastimeen

joo yrttejä kyllä ja muitakin mausteita sit joskus,meillä käytetään mausteita ruokaan kuin ruokaan aika reippaasti, niin parempi tottua jo varhaisessa vaiheessa. mut joo ei nyt kummiskaan ihan vielä näin ekoina kuukausina :saint:

itse en ole näitä "metsästäjä"-ihmisiä (kammot ja kauhut saatu lapsuusajan marjastusreissuista) niin varmaan osan ostan valmiina, kesällä sit ehkä käytän mummoja hyväkseni ja hommaan sitä kautta marjoja

6. Vinkkejä jaettavaksi?

eipä oikeen mitään vielä jaettavaa,niin olen "newbie" näissä
:LOL: mutta niitä soseita meinaan jääpalamuottiin laittaa niinkuin joku täälläkin opasti :)

Sosevastaus:
Ekaks porkkana, sit peruna, bataatti, kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa. Sit varmaan välillä hedelmäjuttuja ja pikkuhiljaa tuttujen kasviksien sekaan sit hernettä, maissia, tomaattia
2. Kuinka soseutat?
Monitoimikoneella - teen yleensä isot satsit kerrallaan niin monitoimikoneella saa paremmin ison annoksen soseutettua
Teen pakastimeen, paitsi perunan joka/jokatoinen päivä. Nyt ekat annokset teen jääpalamuotteihin ja sit kun annoskoot suurenee niin teen valmiita sekoituksia pilttipurkkeihin. Ensin pelkkiä kasvissekoituksia ja sit myöhemmin meinaan kaikki lihat ja pastat ja kaikki keitellä samassa kattilassa sekasin ja sit purkkeihin. Esikoisen kans tein näin ja hyvin toimi. Otan aina sit illalla seuraavan päivän purkit/kuutiot sulamaan jääkaappiin
Kyllä. Heti kun aloin nuutille tehä sekasoseita lihan ja kalan kans aloin käyttää yrttejä ja sipuleita seassa
Ostan hedelmäsoseet valmiina. Marjoja annan sit tuoreena mitä kesällä saadaan. Marjajuttuja on pakko varmasti ostaakki
6. Vinkkejä jaettavaksi?
Mieki otin "reseptejä" valmiista ruokapurkeista kaupassa

Moikkelis näin pitkän ajan jälken...

Ihan hävettää kun en ole kirjoitellut piiiiiitkiin aikoihin mitään.. :ashamed:

Meillä neitille tulee huomenna ( 3 pvä ) ikää 4kk ja on muuten kova syömään. Siis ainakin omasta mielestä. Aamulla kun herätään ( 8-9 aikaan ) niin syö 200ml kauravelliä, päikkäreille menee noin klo 11. Sitä ennen annan maitoa. Nukkuu 2-3h. Herättyään syö purkillisen peruna-porkkanavelliä. Valvoo noin 2-3h. Myöhemmin juo hieman maitoa ja jos nukahtaa niin torkkuu pieniä hetkiä. Sitten n. puoli purkkia hedelmä sosetta. Ennen yöunille menoa juo taas kauravellin. Nykyään tosin tullut että juodaan kahteen otteeseen tuo peruna-porkkanavelli. Nyt myös olen antanut neljänviljan vellejä. Joskus annan myös ihka oikeaa pottu ruokaa mutta olen tullut siihen tulokseen että ne tulee sitte myöhemmin. Ei oikein halua syödä niitä. Yöunille mennään 19.30-20.00. Ja aamulla vasta herätään. Nukkuu kerralla sellaiset 12.5-13.5h. Nannaa olis äidille... Mutta keskimmäinen sitten pitää huolen ettei äiti varmasti saa nukkua. Herää kerran pari yössä..

Oli teillä puhetta tuon porkkanan ongelmasta vaatteissa. Harsoista lähtee kloritilla kun antaa hieman liota ennen pesua. Ja ite olen vaatteista saanut ihan astianpesuaineella.

Mutta jatkoja teille kaikille ja ihanaa aikaa pikkuistenne kans. Ja tietty muunkin perheen kans.

Löllykkä ja Jemina kohta 4kk...

Tervetuloa Tuutikki! Kiva kun liityit porukkaan. Millainen lastenhoitokulttuuri Sveitsissä on? Oletko siellä pysyvästi vai vaan käymässä?

Noonie: Vilho on sitte ranskalaisen tai italialaisen mallinen ;) Mun ystävän tytär, jolta Matilda aina perii vaatteita, on just sellanen siro ja hoikka-pitkäraajanen. Sille sopii ihanasti kaikki pikkusievät vaatteet. Sitten ne samat meidän kultapossun päällä näyttää vähän omituisilta. Nyt ei vaan saada sieltä enää vaatteita, kun kaverin tyttö (12kk) ja Matilda (kohta 4kk) käyttää molemmat kokoa 74... Toisella vaan kädet ja jalat paljon pitemmät.

Ei herranen aika mulla ole hajuakaan noista soseista :LOL: En tiedä edes voiko lasta syöttää tavallisella lusikalla vai pitääkö olla joku muovinen? Empäs ole tullut ikinä kiinnittäneeksi asiaan huomiota. Mutta täältäpä saan taas hyvät vinkit?

Varmaan tehdään itse soseet osittain ja osittain ostetaan valmiina. Kesällä varmaan paljon ollaan liikkeellä, niin voisin kuvitella, että valmiit purkit on käteviä.

Sellainen tuli mieleen muuten, että joku suositteli Avokadoa antamaan lapselle.

Huomenta!

Meillä taas tänään herättiin klo 6.30 uuteen päivään, nyt neiti nukkuu jo ekoja päikkäreitään ja esikoinen on vielä yöunilla :)

Sosegalluppiin vastauksia:

1. Mitä raaka-aineita käytät? Ensin varmaan perunaa ja porkkanaa, sitten parsa- ja kukkakaali, kesäkurpitsa ja maissi. Sitten mitä jännää kaupasta sattuu löytymään.

2. Kuinka soseutat? Sauvasekoittimella, perunan ihan vaan haarukalla.

3. Teetkö pakastimeen valmiiksi vai teetkö joka päivä? Teen pakastimeen isompia satseja.

4. Meinaatko laittaa jotain makua, kuten yrttejä ym. sitten kun niitä voi antaa? Meinaan kyllä maustaa, paras pienenkin oppia talon tavoille mahdollisimman pian.

5. Entä hedelmä/marjasoseet? Ostan suurimmaksi osaksi purkissa, pakkasessa meillä on lähinnä mustikkaa ja mansikkaa.

6. Vinkkejä jaettavaksi? Eipä mitään, mitä ei olisi jo tullut aikaisemmissa vastauksissa esiin.

Täällä on muuten kamala lumipyry, ei taida kevät vielä hetkeen tulla. Noh, onpahan esikoisella ulkona mukavampaa :)

Huomenet taas!

Tervetuloa jengiin, tuutikki!

Minä taidan jäädä sosegallupissa seurailijan rooliin, en ole vieläkään alkanut aktiivisesti suunnitella soseiden antamista. Tai no, viikonloppuna ostin ruuaksi bataattia ja perunaa, taka-ajatuksenani että voisin keittää pojallekin maistiaiset, mutta kun tulin kuumeeseen, maistelut jäivät ja uunijuurekset upposivat vähitellen aikuisten suihin :ashamed: Viime yönä poika nukkui klo 21:30-7:30 heräämättä (!), joten ei liene soseilla sen puolesta kiirettä.

Kuunkulta, kerroit aiemmin että kaupassa ventovieraat tulivat kommentoimaan lastenkasvatusta. Tosi ärsyttävää! Suomessa kai puhutaan sitten vasta kotona että "siellä kaupassa oli sellainen..." :LOL:

Mulle tuli pari kk sitten Kuopion torilla ventovieras mummo kurkkimaan vaunuihin ja selittämään kuinka hänellä on monta lapsenlasta. Sitten hän kaivoi lompakon esiin ja lykkäsi mulle 10 euroa kouraan sanoen, että hän niin noista vauvoista tykkää, osta jotain kivaa vauvalle. Jäin ihan hoomoilasena seisomaan siihen kymppi kourassa enkä tähän päivään mennessä tiedä, oliko se mummo ihan tervejärkinen, vai oliko vain tosi kova ikävä omia lapsenlapsia :heart:

Serkkuni on naimisissa espanjalaisen miehen kanssa ja asui Barcelonassa kun lapset olivat 0-2 vuoden ikäisiä. Serkkuni joutui siellä aina selittämään, että tyttövauva todella on tyttö, vaikka hänellä ei ole korvakoruja. Siellä anoppi aina osti röyhelövaatteita ja mekkoja, mitkä tietenkin sopivat lämpimämpään ilmastoon. Kuitenkin kovaan käyttöön pääsivät serkkuni äidin neulomat villahousut, jotka olivat mukavat lämmittämättömällä kivilattialla kontatessa. Voin kuitenkin kuvitella, miten espanjan mama on katsonut kieroon Suomesta lähetettyjä villahousuja... Meitä on siis moneen junaan, ja eri maissa voi olla tosi erilaiset lastenkasvatuskulttuurit. Olisi kiva kuulla enemmänkin teiltä ulkomailla asuvilta, minkälaisia kokemuksia teillä on!

huomenia!!
Meillä tää jätkäpätkänen on nykyään niin kova veuhtoon ja huitoon, potkiin ja nykiin raajojaan että meinaa tulla uniinkin. Nukkumaanmeno vaikeutunut parin viimepäivän aikana. Käänny ei vieläkään!!! :eek: Vaan möllöttelee matollaan ja huiskii ympärilleen..

Eilen annoin bataattia sen pari lusikallista, ei mennyt kovin liukkaasti alas, mielenkiintoisia oli ilmeet. =)

Muovilusikoilla syöttelen, mutta tarvittaessa tavallisellakin menee, esim. kylässä ja muualla. Lähinnä ehkä aattelen tuon ikeniä, mutta tuskimpa se tavallinen lusikka mitään haittaa tekee. Ja joskus esikoisella jouduin väliaikaisesti siirtyyn tavalliseen kun tarras aina kiinni muoviseen, piti sitä jonkinlaisena leikkinä ja puruleluna :LOL:

Esikoinen lähtee papan kanssa kohta uimaan ja mä meinaan tehdä pitkästä aikaa PITKÄN vaunulenkin, oikeen kuntoilun kannalta. Mukava ilmakin ulkona.

Huomenta ja merkki... meillä herätty poikkeuksellisen aikaisin klo 7, Oskari päätti että nyt väki ylös... Äitiä väsyttää. Meille tulee tänään vieraita kylään tuolta kerhon puolelta, isot pojat jo ikkunassa odottelevat! Vieraat siis tulevat klo 13. :LOL:

No juu, vielä vähän siivoomaan.

HM

Tuutikki, tervetuloa mukaan! :flower:

Hei,

olen tässä jo lokakuulta seuraillut näitä teidän riemukkaita juttuja. Nyt oli ihan pakko itsekin laittaa viestiä tähän teidän porkkanatahra-keskusteluun. Itse sain 12.11 pojan (rv41) 54cm ja 4410g. Tämä Leo-poika on meidän perheen number 3. Esikoistyttömme on jo tokaluokkalainen ja poika aloittaa syksyllä eskarin. Elämää riittää tässä kiljusen herrasväessä ihan liiankin kanssa. Leo onkin aika rauhallinen tapaus, eikä ihan pienistä äänistä hätkähdä. Ja liikkeellä oloonkin on tottunut, kun aina ollaan menossa johonkin suuntaan. Keski-uudellamaalla asustellaan, maalaismaisemassa, ettei häirittäisi muita! Kerrostalosta tällä lasten äänitasolla oltaisi varmaan saatu jo häätö.
Juu, tuohon porkkanan aiheuttamiin tahroihin halusin tosiaan tulla antamaan vinkkiä. Meidän lapset, kun kaikki ovat olleet kovia pulauttelijoita, niin sotkuja on tullut enempi ja vähempi. Mutta nyt kun kevätaurinko alkaa taas näkyä taivaalta, niin kannattaa laittaa kaikki porkkanan tuhrimat vaatteet aurinkoon, niin aurinko vie vaatteista porkkanan värin taivaan tuuliin! Esim. juuri harsot joilla ei ole haittaa muutenkaan auringon haalistamisesta. Tällä systeemillä mä palautin isompienkin suttuset vaatteet käyttökelpoisiksi!

Heippa!
Tulin vain kyselemään,onko kenenkään vaavi löytänyt omia jalkojaan?Meillä on Olli yrittää jalkoja suuhun ja koko ajan jalat pystyssä, varsinki ku pitäis nukkumaan laittaa =) eteenpäinki tuo ryökäle jo tahtoo, eilen veti hirmu pultit ku ei onnistunu nenä edellä meno :LOL: kääntyilee kyllä jo hienosti ja osaa ottaa kädenkin alta pois.Minä olen porkkanasose tahroihin tuoreeltaan pistäny fairya ja koneeseen(siellä ku on aina pyykkiä mitä pestä)on lähteny porkkanatahrat..ihana ilma oli ulkoilla,ihan mielikin piristyy tuosta auringon paisteesta...niin ja tervetuloa Tuutikki joukkoomme :)

Moi

Tänään jo itellä parempi päivä =) vaikkakin herättiin taas 10 vaille 6. Anoppi kävi miehensä kanssa kylässä, Isompi oli ulkona "avoukin" kanssa ja minä paistelin lettuja sillä välin :p
Kunhan mies kotiutuu viedään Leevi anoppilaan ja lähetään Juuson kanssa kylpylään. Täällä siis tällä viikolla hiihtoloma niin ei ole Juusollakaan hoitoa.

Tämöstä tänne tänään...

tein sitten rankan lenkin vaunujen kanssa, oli välillä aika raskas lykkiä kun lunta satanut paikotellen melkosen paljon ja sitten pihassa vielä lumityöt päälle! Ja hiki lensi!

Hain matkanvarrelta subista kanasalaatin mukaan ja nyt herkutteleen.. :p

Yhteistyössä