Iltaa! tulin juuri pitkistä soittotreeneistä ja miehellä oli ollut taas vaikea ilta pojan kanssa, kun oli
puklaillut jostain syystä erityisen paljon. Luumu-aprikoosit oli tulleet pari tuntia syönnin jälkeen paluupostissa korviketta antaessa, ja miehen illemmalla antamat bataatit samoin. Nyt vauva nukkuu, mutta luultavasti vielä herää maidolle, taidan katsoa sitä odotellessa jotain nauhalta.
Helmi, mä oon lukenut sormiruuasta, että tosiaan vois antaa suoraa sormiruokaa (n. 6 kk jälkeen), eikä ollenkaan soseita välissä. Motoriikan kehitys periaatteessa menee kai niin, että ensin opitaan laittamaan ruokaa suuhun, sitten opitaan puremaan ja vasta viimeiseksi siirtämään ruokaa suussa kielellä suun takaosaan nielemistä varten. Ja jos kurkkuun menee kökköjä, niin lapsi kakoo ne pois. Mutta ei siis oo mitään omakohtaisia kokemuksia.
Päiväunia meillä poika nukkuu edelleen 3-5 tuntia iltapäivällä ja sen lisäksi 2-3 x noin tunnin pätkän. Edelleen siis unenlahjoja riittää. Pitkillä päiväunilla tosin pitää käydä parvekkeella laittamassa tuttia suuhun 1-3 kertaa tuon pitkän unen aikana.
Tuttia siis syö ahkeraan ja se auttaa nukahtamaan. Mutta kun tutti yöllä tippuu suusta, niin ei herää siihen.
Sarppa, voin uskoa että on rasittavaa öisin herätä laittamaan tuttia suuhun, jos muuten ei olisi syömisten puolesta heräämisen tarvetta!
Kiitos muuten
ratasasiaa kommentoineille! Aika monella tuntuu olevan yhdistelmät pääasiallisesti käytössä ja sitten matkarattaat autossa. Me asutaan kävelymatkan päässä torista, joten autolla tulee aika harvoin kuljettua kaupunkialueella. Mummolaan tms. lähtiessä oon sitten pakannut yhdistelmät auton kyytiin. Paljon käyn kaupungilla vaunujen kanssa ja siksi olen miettinyt, olisiko meillä kätevä olla arkikäytössä isopyöräiset kuomurattaat, jotka olis kevyemmät kuin yhdistelmät, mutta kuitenkin vankat. Mutta onko sitten liian torta på torta yhdistelmien kanssa... Ja sitten taas toisaalta olis kuitenkin hyvä olla ihan kevyet rattaat matkustusta varten. Mies sanoi, että kolmia kärryjä ei kyllä hankita, eli pitäis tehdä valinta, mitä noiden yhdistelmien lisäksi, kaippa ne sitten on matkarattaat.
Eiks vois olla netissä sellaista valintakonetta, kun vaikka printtereille on, ruksitaan mihin masiinaa meinaa käyttää ja sitten se ehdottaa sopivia... Toisaalta ei tänä lapsen kärräämisen kai pitäisi mitään salatiedettä olla!