***TOUKOKUUN TOIVOTUT MAALISKUUSSA***

Onnea täältäkin Jennille ja perheelle! :flower:
Tässä teen teidän vastauksista listaa mitä kaikkea sitä pitää hankkia. Esikkokin vielä juo pullosta, joten niitä nyt on ainakin jo hätävarana.
Vielä 2,5vkoa harjoittelua ja sitten se olisi siinä! Sitten vain toivotaan, että kaikki menee hyvin, kaveri kääntyy pää alaspäin ja painoakaan ei kerryttelisi kovin lähelle 5 kiloa. Esikko kun oli 4,24kg ja tämä ainakin vielä ultratessa mennyt vähintään samoja käyriä. Lääkärinkin mukaan se toinen painaa yleensä (ei siis aina, mutta yleensä) 200-500g enemmän.

Nyt on alkanut synnytyskivutkin taas mietityttään. Mitenhän sitä taas itsensä niihin tsemppaisi. Muistan kuin sitä esikolta oli tavallaan hyvin henkisesti valmistautunut ja kestikin tiettyyn pisteeseen asti (9cm, synnytyksen kulun pysähtyminen, suppareiden jatkuminen) tosi mukavasti. Nyt varmaankin takaraivossa on nuo lopun kivut + muistaa edelleen miltä tuntui ponnistaa ilman tarvetta ja mulla ei mennyt turraksi paikat niin kuin kuulemma onneksi monella. Tarkoitus ei silti ketään pelotella. Hyvin selvittiin ja terve poika tuli :)
 
^ hui, onhan ollut iso ensimmäinen lapsi. Taisit kuitenkin pysyä aika "ehjänä", vai ratkesitko pahasti?

Mulla esikko oli 3850g, kakkonen 3940g, kolmas jonka aikana sokereita seurattiin ja lääkäri sanoi että tulee olemaan ISO painoikin sitten 3175g.
Tää nelonen painoi jo viimeviikolla 2400g, joten kyllä me yli 3kg mennään, mutta toivottavasti ei lähelle 4kg, vaan olisi tuollainen nätti sirppana kuin isosiskonsa ;) .
Tosin, ei mulla esikon ja kakkosenkaan aikana mitään ongelmia synnytyksessä ollut, lantio on kuulemma sen verran "korkea", että isompikin mahtuu tulemaan, mutta oli se niin vaan helpompi toi kolmosen synnytys, kun kätilökin jo huudahti, että älkää hyvä rouva työntäkö, mulla ei ole hanskat kädessä :LOL: :LOL: mä mitään työntänyt, vaan neiti tuli kuin itsestään, olihan paikat jo pariin kertaan isomman lastin ulos saattanut joten tämä vain putkahti ;) .
 
Mulla kakkonen tuli kans hengittämällä ulos, paino 3310 g. Kokonaisuudessaan kalvojen puhkasusta meni vajaa 15 min, ku lapsi oli sylissä. Ponnistusvaihe kesti 2,5 min. Kätilöopiseskelijalla tuli hoppu ku kätilö laittoi sen hakemaan epparitarvikkeita ja huus, että täältä muuten syntyy jo pää, joten tulisitko. No eipä niitä tarvittukaan.

Mulla kans tämä vauva viillettää yläkäyrän yläpuolella ja yli 4 kilosta on povattu. Ei siinä muuten mitään, mutta mulla on häntäluu murtunut ja vääntynyt, joten se on synnytyksessä tiellä jos kovin iso vauva on. Lupasivat neuvolassa painoarvion, jos kasvu samanlaisena pysyy.

Ekassa synnytyksessä mulla oli epiduraali, mutta toinen oli niin nopea, että ei siihen mitään ehditty laittaa. Enkä kyllä epiduraalia haluakaan, koska meni mulla jalkoihin ja vei ponnistuspoltot kokonaan pois. Paljon helpompi oli toisen synnytys, vaikkakin olin todella kipeä, mutta vain tunnin. Kävelin synnytyshuoneessa ympyrää ja kirosin hiljaa ja hartaasti. Yleensä mitä hiljempaa olen, niin sitä enemmän sattuu :)
 
Huomenta! Mulla oli eka lapsi pieni 2200 toinen sitte nelikilonen neiti kaks neitiä siis nyt =) Tämä uus tulokas kasvaa kuulemma ihan käyrän mukaan sano lääkäri. =) Varmaan tulee joku kolmekilonen mutta saapas nyt sitte nähä. =)
 
Heipsis=)
Meillä esikoinen 2790g ja kakkonen 3400g, joten kai tämä seuraava on sitten sen 4 kiloa jos sama tahti jatkuu :eek: Mulle riittäisi ihan tuollainen 3,5 kiloa mainiosti :D
Periaatteessa ihan sama, kunhan vain kävisi yhtä helposti kun aiemmistakin. Molemmat olen pukannut luomuna ulos, kun ei ole ehditty ees miettiä mitään kivunlievityksiä...

Rintapumppua en ole tosiaan ikinä käyttänyt vaikka tuo kuopuskin oli täysimetyksellä puolivuotiaaksi. Maitoa on tullut suihkuamalla, mutta oma ajatukseni oli, että jos nyt rupean lypsylle, niin sehän vain kiihdyttää maidoneritystä..johon mulla ei siis todellakaan ollut tarvetta. (oikeasta kun syötit, niin vasemmasta lensi kaaressa lattialle :LOL: )

jassoo, siellä on niin mukavan olionen ilma ulkona, että taidetaan lasten kanssa kipaista happihyppelyllä=)

äippä ja nytty rv 32+1 :heart:
 
ihana yo taas takana. herasin puoli neljalta ja siihen ne unet sitten jaivatkin. kirppunen piti onneksi seuraa muksimalla aidin luita ja keuhkoja. elavainen neitokainen. jotenkin kun jennin kuvan naki on vaikeaa ajatella kuinka valmiilta masukit jo nayttavat. huoh. kunpa pian olisi toukokuu ja saisi omansa syliin. :heart:

rintapumppua ei viela ainakaan ole hankittu, eika sitteriakaan, eika imetystyynya... kuinka tarpeellisia sitten ovatkaan. tuo sitteri olisi varmaan hyva olla. muuten alkaa olemaan valmista. Auton turvakaukalokin seisoo taalla olohuoneessa talla hetkella. :LOL: samoin kuin vaunut.

Taalla alkavat paasiaislomat tanaan ja minakin saan kylailijan suomesta. ihanaa, kun paras kaveri paasee tulemaan. nyt taytyy vaan olla rasittamatta itseaan liikaa. =)
Lunta on vaikka muille jakaa, viime yona on tullut niin paljon, etta toivottavasti paastaan ovesta ulos. :eek:

katrinainen ja kirppunen 32+1
 
Moikka! Ihana aurinkoinen ilma. Tuntuu vaan ettei jaksa mitään tehdä, kun yötkin on yhtä tuskaa. Kyljeltä kyljelle kun lonkat puutuu. Olo alkaa olemaan jo tosi tukala. Maha on jo jätti ja painaa tosi paljon kylkiluihin. Mua kauheesti jännittää että mitenkä iso tästä vauvasta tuleekaan. Kai se on hyvä että hyvän kokonen tulee, mutta olo on nyt jo sellanen että menis 6 viikkoa nopeeta. Munhan ei sitä alakautta tarvi punnertaa, että sinänsä ei haittaa. Yli käyrien mennään koko ajan ja esikoinenhan oli suuri jo 37+3 kun syntyi. Nyt pitäs oottaa 39 viikkoon saakka. Minkäänlaista painoarviota ei terveydenhoitaja uskalla sanoa. Haluaisin edes jotain tietää.
Summer ja 33 tasan
 
Annaliina, käsin minä olen ne tukkeumat puristellut. Juhannussaunassa menikin tovi, kun meinasi tulla tulehdus (aivan törrrrrkeän kipeä rinta!!!) mutta sain pahat paikat sulamaan. Yks panadol ja se oli sit siinä.

Voi ihanuutta, mies ja meidän "vauva" (poika 1 v 10 kk) tulevat tänään vihdoinkin kotiin! En jaksaskaan enää siivota :D Oon siivonnu niin paljon! Kaiken ajan käyttäny hyödykseni. Ja nukkunu aamusin ainakin kymmeneen. Koirat on nauttinu, kun ei ole esikko kotona ja saavat jakamattaman huomion...

Saaara, mulla oli vähän samantyylinen synnytys. Käynnistetty sekin (vedet meni eikä edennyt kahdessa vuorokaudessa juuri mitään) Supisteli iahn s*****tanast, paikat ei auennu, eikä ponnistuttanu. Just ja just kerkes happea ottaa, kun alko jo seuraava suppari. No joo, imukupilla lopulta meidän rusina tuli terveenä ulos (onneks, minä infektoiduin, mutta ei poika) eikä painanu kuin 3105g ja 49 cm. Hyvillä mielin silti, ei voi mennä samalla tavalla- ehkä jotain ekstraa vielä :D

Tänään lähden ostaa vaaville potkareita ja bodeja. Ite tarviin myös kengät jne. ja sit haenkin miehet koneelta. Minusta imetystyyny olis ollu aika turha, hyvin sain tavan tyynylläkin vauvan rinnalle. Tai sit sängyssä. Oli ne niiiin pitkiä aluks ne imetyssessiot, huh huijaa.. :heart:

Sinuhe ja ukkeli 30 + 2
 
RINTAPUMPPU: käsikäyttöinen löytyy esikoisen ajalta. mullahan tuo imettäminen ei onnistunut oikein lainkaan, mulla maito oli samanlaista ku pluttana maito pelkkää vettä jossa ripaus maitoa, heh, tosi ravitsevaa varmaan :LOL: joten varoiksi täytän kaapin tuttelilla...
tuota pumppua käytin muutamia kertoja mutta maitoa sain hädin tuskin 20ml purkin pohjalle kun olin molemmat rinnat pumpannut..

vauvatarvikkeista suurinosa jo löytyy esikoisen ajoilta. jossain vaiheessa vois tutteja, tuttipulloja, vaippoja, talkkia, rasvoja ostella.
 
Nyt tulee kysymyksia;

rintamaidon sailytys Jos nyt satun herumaan ihmeellisesti ja maitoa jaa yli ja lypsan sen noihin maidonkerays pusseihin, niin mitas sitten: kuinkas kauan voipi sailyttaa jaakaapissa ja voiko laittaa pakkaseen? entas kaytto myohemmin, lammitanko huoneen lammossa vai kuuma vesi raanan alla?

Repa mistas materiaalita ajattelit ommella nuo rinta suojukset? mina ajattelin flanellissa sellaisia pyoryloita.

Ja sitten viimeiseksi vahan noloa :ashamed: virtsan karkailu olen tainut olla laiskanlainen tekemaan lantionpohja lihas harkkoja kun nyt flunssan aikana jos aivasti tai yskas kovasti eika kernnyt pidattaan pissaa niin kylla sita valui housuihin, olenko ainoa? Onko mitaan viimehetken vinkkeja lihasten harjoitteluun?

taalla tanaan taas katilolla kaynti, pitaakin kysya myos hengastymisesta, nyt puhkun jo ihan pienesta, varmaan peruskunnon rippeet on nyt kokonaan kadonnut.

Jennille viela tsemppia sairaala visiitteihin ja toivottavasti tytto pasee pian tavan osastolle ja kotiin!

Terkuin
LC
 
Otin tuon vvsh:n sivuilta:

Kun annat lypsettyä maitoa vauvalle, lämmitä maito tuttipullossa kädenlämpöiseksi kuumavesihauteessa tai juoksevan veden alla. Lämmitystä mikrouunissa ei suositella, sillä se muuttaa maidon proteiinikoostumusta.

Ylimääräisen äidinmaidon voi myös pakastaa. Jäähdytä maito ennen pakastamista esim. jääkaapissa tai kylmävesihauteessa. Maito kannattaa pakastaa mahdollisimman tuoreena, mielellään ensimmäisen vuorokauden aikana. Saman vuorokauden sisällä lypsetyt maidot voi pakastaa myös kerralla, kunhan jäähdytät jokaisen maidon erikseen ennen yhdistämistä. Pakastukseen voi käyttää pakasterasioita tai -pusseja tai vaikkapa jääpalapusseja.

Sulata pakastettu äidinmaito jääkaapissa. Jos tarvitset maidon nopeammin, voit ottaa sen huoneenlämpöön sulamaan. Kerta-annoksen voi sulattaa ja lämmittää suoraan lämminvesihauteessa. Äidinmaidon tuoksu voi hieman muuttua pakastamisesta, se ei välttämättä ole merkki pilaantumisesta.

Äidinmaito säilyy

juuri lypsettynä huoneenlämmössä kuusi tuntia
juuri lypsettynä jääkaapissa kaksi vuorokautta
pakkasessa kolme kuukautta
sulatuksen jälkeen jääkaapissa kaksi vuorokautta
lämmityksen jälkeen yhden tunnin

 
hyvä edla että oikaisit...
mutta kannattaa tosiaan tarkastella noita asioita eri vinkkelistä, koska ainakin babyidean sivuilla sanotaan, että: äidinmaito säilyy pakkasessa ainakin 6 kuukautta, jenkkikaapin pakastinosassa 3-4kk ja jääkaapin pakastelokerossa n. 2 viikkoa...

Ja lämmittää voi mikrossa kunhan maito ei lämpeä yli 55 asteiseksi (mutta kuka nyt niin kuumaksi korventaa????)
 
Heippa!

Pipsa possu/ päivänsäde/ jenni/ LC iso kiitos sektio kokemuksista ja vastauksista. Kyllä tämä tästä, alkaa jo pikku hiljaa tottua ajatukseen - tosin voihan tämä vielä viikon ajan kääntyä..

Huomaa et vauva on kasvanut aika paljon. Möyrii kyllä, mutta ei enää niin "suuresti" kuin aikaisemmin, selvä tilanpuute alkaa neitoa vaivata. Itse huomaan, että hengittäminen on varsinkin iltaisin työlästä. Liekö syynä tämä perätila, mutta tuntuu, etten saa vedettyä riittävästi ilmaa keuhkoihin. Ei kivaa:/ Joku taisikin joskus aikaisemmin valitella samaa vaivaa?

Rintapumpusta: sain käytetyn sähkökäyttöisen omaksi kaverilta. Pitää katsoa tartteenko, oli kiva kuitenkin lukea teidän "kokeneempien" mielipiteitä. Itse mietin paljonkin tuota imetystä ja sektiota. Luin, ettei itse leikkaus vaikuta periaatteessa imetyksen onnistumiseen. Vauva on (lukemani mukaan) "aktiivisimmillaan" imetyksen kannalta noin puoli tuntia synnytyksen jälkeen ja sektion jälkeenhän äidille vaan näytetään vauvaa ja äiti viedään heräämöön, joten vaikuttaakohan tuo imetykseen ja maidonnousuun jotenkin negatiivisesti..? Kun taas alatie-synnytyksessähän vauvan saa heti rinnoilleen imemään. No, mutta turha varmaan tuotakaan stressailla etukäteen. Ja kaipa nuo sairaalassa huomioivat tilanteen mukaan eli jos äidin kunto antaa myöten imetykselle hetimiten, niin kaipa sitä voi yrittää? Toinen asia, jota mietin, on et luin myös et tuo "rinta-lepäily" heti syntymän jälkeen ja nimenomaan ennen pesua, olisi vauvan vastaustuskyvyn ja bakteerikannan kehityksen kannalta erittäin tärkeää. Jos vielä saan kysellä niin miten on tuon imetyksen kanssa teille käynyt sektion jälkeen?

Rintasuojista: ostin itselleni bambu-rintasuojat (kesto) Ruohonjuuresta. Noita on moni suositellut imukykynsä ja kestävyytensä ansiosta.

Jep, nyt lähdetään synnytysvalmennukseen, huu! =)

t. eeti+papsukka 32+5 :heart:
 
imtys section jälkeen: mulla ei noussut maito vaikka aloin heti seuraavana päivänä pumppaan sairalaassa 3h välein.
sain myös sairaalasta kotiin rintapumpun ja jotain pillereitä maidon nousuun mutta ei alkanut tulla joten poika on kasvanut korvikeilla enkä tuntenut siitä huonoa omatuntoa.
maidon tulokin on aika yksilölistä.
enkä mä nytkään usko että maitoa tulee.
 
Kukkuu kamut!

eeti: Kun pääsin heräämöstä/tarkkailusta osastolle (muistaakseni 2-3 h), niin toivat pojan tissille heti. Siinä sitten hetki tuhrusteltiin ja maito alkoi nousta kunnolla seuraavana päivänä. Sitten sitä milkkistä riittikin seuraavat 11 kk. Joskus vaan maito ei nouse, vaikka kuinka yrittää, ja sillehän ei voi mitään. Onneksi on olemassa noita turvallisia korvikkeita!

Mä meinasi kyllä jonkinlaisen rintapumpun haalia. Muistaakseni sikolla on yksi ylimääräinen, joten lainaan varmaan sitä.

weiss: toi torttu -nimitys on varmaan ihan oikea synnytyksen jälkeen :) Lorttonenkin sopisi kai aika hyvin :)

Ai niin, neuvolakuulumiset: Pisu ok, hb 127 ilman rautaa, jeee. Painoa yli 1400 g/vk :eek: ups! Sf oli 31, joten hieman pompattiin keskikäyrältä ylös. Kaikki muut ihan ok. Teevät seuraavan kerran (vk 36 jälkeen) lähetteen Kättärille, jossa tehdään synnytystapa-arvio, kun edellinen vauva on leikattu.

Semmoista taasen, palaillaan... Adjö!
 
eeti, mulla nousi maito neljäntenä päivänä leikkauksesta. Ensin vauva oli kaksi päivää teholla ja sitten sain vasta viereen. Imetys alotettiin vasta kun sain viereen. Siihen asti sai pullosta. Ja lisämaitoa sai pullosta sitten imetyksen alkupäivinäkin, kun ei se maito heti noussu. Se tuntu ihan hullulta,kun vauva imi monta päivää tyhjää tissiä nälissään. Kyllä se sitten vaan nousi ja sittenhän sitä tuli! Varmaan tosi yksilöllistä.
Nyt meen sitten taas sectioon ja saa nähdä kuinka käy. Ite en ole ottanu mitään paniikkia imetyksen kans. Jos se ei onnistu, niin ei sitten. Esikoinen oli niin nälkänen, että ihan kylmästi annoin pullosta lisämaitookin. Ilman omantunnon tuskia.
Summer ja 33 tasan
 
Heippa taasen!
Pakko kysästä teiltä viisaammilta että olenko sekoomassa vaikko onko tää normaalia? =) Mul nyt viime viikosta asti pinna niin tiukalla että välil tuntuu että pakkaan lapset lentokoneeseen ja lähetän ne kauas.Ei millään meinaa jaksaa niitä. Isännästä ei paljo ole apua ku päivittäin nähään 1-3h iltasin ku tenavat yleensä jo melki nukkuu. Eli lähenkö ite hoitoon vai pistänkö lapset hoitoon?
Yöt nukun tosi hyvin heräämättä kertaakaan ja ruoka maistuu. Yllätti vaan tämä ihme väsymys ku reilu viikko sit oli vielä olo että jaksan juosta vaikka maratoonin. onko teil tullut tälläistä?
Sori omaa (.) napaa viesti, mutta pakko purkaa johonkin ennenkuin tosiaan lähetän tenavat mummolaan. =)

mintsi+vauva 30+3
 
mintsi, jos oot sekoomassa niin sit oon mäkin. Kyllä mielialat vaihtelee...välillä itkettää kaikki ja tuntuu kauheen raskaalta ihan normi elämäkin...välillä on hermot tosi tiukalla ja välillä hyvä olla. Ehkäpä normaalia sitten kuitenkin. Ei vaan hauskaa.
Sulla on monta lasta, niin ei varmaankaan tekis huonoa jos saisit järkättyä ittelles vapaapäivän =) Sellanen äidin oma hemmottelupäivä. Mutta ainahan se ei onnistu, kun ei saa lapsia hoitoon.
Summer ja 33 tasan
 
Virtsan karkailusta mie voin nostaa käden pystyyn, miulla loiskuu pisut housuihin, jos on hirmuinen hätä ja vaikka aivastaa juri ennen pöntölle pääsyä! :LOL: Eiu se silloin naurattanut, mutta nyt kyllä, tilanne olki kyllä koominen... Juoksin ympäri kämppää nauraen hysteerisesti, että pissasin housuun, pissasin housuun!!! mies nauroi ja kattoi kylllä vähän pitkään... No, treenaamisen puutteesta ei voi syyttää tätä, koska olen vuoden päivät suipistellut omatoimisesti tuota värkkiäni aamuin illoin ja telkkaria katsoessa, mutta niin se vaan menee, että vauva kun päällä pukkaa virtsarakkoon oikein voimalla, ni ei siinä kamalasti kysellä, että onkos mama tehnyt syviä vatsalihaksia, vai eih :LOL:
Onneksi ei nyt mitään isoja pisuja oo pöksyihin tullut, mutta kuitenkin... :ashamed: Ja aina kotona, luojan kiitos B) meillä tuo Ru nimittäin tuntuu pukittelevan oikein voimalla virtsarakon läheisyydessä, mieluiten potkii suoraan sinne ja iana silloin, kun on hätä jo valmiiksi |O

Hengenahdistuksestavalittelin ainakin mie, ihan hirveä olo, kun ei henki kulje kunnolla!!! Nukkua saa puoli-istuvassa asennossa välillä ja sekään ei auta, vaan on lähdettävä vähän liikkeelle, jotta vauva muuttaa asentoa. Poikittain kun vaan olisi, niin ei painaisi niin kovin palleaan!

Ohhoh, tulipas taas loruiltua vaan oma napaa :ashamed: Pitkään aikaan en olekaan kyllä lätissyt täällä, ainakin tuntuu siltä, kun ei ole ollut mitään kerrottavaa... kaikilla muilla tuntuu olevan ties mitö juttua, mä vaan jumitan samassa tilassa :LOL:

Mymmelis ja Ru 30+4 (?)
 

Yhteistyössä