***TOUKOKUUN TOIVOTUT MAALISKUUSSA***

En käyttäny rintapumppua, vaikka maitoa oli välistä liikaakin.Pahimmat patit ja tukkeumat painoin sormilla pois. Sanovat, että jos pumppailee, niin keho ei sit tiedä mikä oikea määrä maitoa vauvalle on. Joten enpä pummpaile nytkään. Jos piti talteen ottaa (esim. jumpan ajaksi, varoilta) niin ihan sain käsin parhaiten irti (200ml ja enemmänki jos vaan jatkoi lypsämistä....) Varoin, etten lypsänyt käsilläkään liikoja. Taiteiluahan se on-
 
Synnyttäjien listaa muokattu etusivulla yleisön pyynnöstä ;) Mitään kuvia en osaa laitella, joten joku toinen ottanee päivityksen kontolleen ensi kuussa!

Me lähdetään nyt synnytysvalmennukseen =)

Carmen, Nirppu ja isi
 
Paljon onnea Jennille! Uskomattoman hienoja uutisia; vauvakin näyttää niin valmiilta että! :flower:

En oo kirjottanu aikoihin, vaikka luenkin joka päivä kirjotuksianne. Tänne kuuluu ihan hyvää. Vauva kasvaa kasvamistaan, ja olo on jo aika tukala. Kenkien solmiminen, varpaankynsien leikkaaminen ym on jo täyttä tuskaa ja ähinää. Entäs muilla? (Saan jatkuvasti kommentteja, että onpas se maha tosiaan jo iso. Silti ultrissa vauva on aina ollu keskikokonen.) Tänään olin sitten sokerirasituksessa, saas nähdä, onko siellä jotain häikkää. Enää parisen viikkoa töitä, ni sitten saa lepäillä rauhassa.

Onnea vielä Jennille! T: Lakupiippu 32+2

 
Tein päätöksen, että nyt en enää makeaa mässytä. Sitten silmiin iskee LAKUPIIPPU. Voi mitä kidutusta. Ko nimimerkit pitäis kieltää lailla :xmas: onneksi kukaan ei ole suklaahiiri tai konvehti-roosa. Ei vaiskaan...

Okei joo, huonoja juttuja :ashamed: sori...
 
paljon paljon onnea koko perheelle vielä kerran, ja oikein suloinen pikkuinen rinsessa teille syntynyt, päivä päivältä kasvamisia :flower:

omaan oloon ei kummempia, aika tuskasta on jo esim.istua tässä koneen äärellä :| tuppaa toi maha olla liian isohko :D
Torstaina neuvola käynti, ei luultavammin ihmeitä, sitä mäkin odottelen et millonkas käynnt alkaa tiivistyyn...mun mielestä munkin kuuluis jo seuraavaks saada aika 2 viikon päähän.
 
Carmen: Kiitokset listan päivityksestä. Synnärihän meillä oli TAYS.

Haikeudella luen teidän juttuja...Missä on mun masu joka ilahdutti äitiään potkuilla?? Oikeasti hieman orpo tunne kun ei ole enää masua, mutta ei vauvaakaan kainalossa. Vaikka kuinka järjellä tietääkin että vaavi voi hyvin ja saa tarvitsemaansa hoitoa sairaalassa...silti tuntuu aika kurjalta! Itku on tosi tosi herkässä. Onneksi sinne lastenosastolle saa soitella yötä päivää ja kysellä kuulumisia. Tietysti siellä tulee oltuakin, mutta oma vointi on vielä sen verran heikko että koko päivää en jaksa olla pystyssä. Ja onhan se parempi että vauva saa nukkua rauhassa, ei sitä tahdo maltaa siellä ollessa pitää näppeä erossa hänestä.

 
Voi Jenni :hug: Muistan kun olin kaverin synnytyksessä ja kun vaavi oli turvallisesti saatu maailmaan ja äiti osastolle, niin lähdin kotiin. Ja oli tyhjää, jotenkin ihan käsittämättömän tyhjältä tuntui sisällä, en tiedä miksi. Joten voin vain kuvitella tuntosi äitinä.

Voitko muuten hyvin? Ovatko verenpaineet tällä hetkellä hallinnassa? Mulla käynnistettiin toisen pojan synnytys verenpaineiden vuoksi, joten kyllä minäkin hieman asiaa jännittelen, että josko nousemaan lähtevät.
Koitahan jaksaa, päivä päivältä on lähempänä päivä kun saat nyyttisi kotiin.

MUOKS: Pakko hommata rintapumppu. Mulla on suihkutissit ja luulenpa että ylimääräistä maitoa en saa muulla keinolla pois. Tieten jos jollaki on pitkä kokemus imetyksestä, niin ottaisin apuja vastaan. Olen kahta lasta yrittänyt imettää onnistumatta :|
 
Eeti: Kyselit sektiosta...mulla on nyt tosi tuore kokemus (toki en voi verrata alatiesynnytykseen kun en sellaista ole kokenut). Olihan se hieman jännittävä tilanne, mutta varsin positiivinen mieli jäi. Kurjinta musta oli silloin kun puudutukset teho alkoi laskea. Kipupumpulla sain toki lääkettä kipuun joten se ei haitannut, mutta sellaisia kurjia väristyksiä meni läpi kehon...Mutta ne kesti vain puolisen tuntia joten ei paha millään muotoa. Kipupumppu mulla oli seuraavaan aamuun saakka ja sitten sain Oxycontin (?tai jotain) merkkistä kovempaa kipulääkettä aamuin illoin. Päivisin tarvittaessa panadolia. Kivusta ei siis tarvinnut kärsiä. Leikkauksesta on nyt se viisi päivää ja olen jo kotona. Aamulla otin panadolin kun haava oli vähän arka yön jäljiltä. Onhan tuo haavan alue arka vielä mutta ei pahasti. Kokonaisuutenaan mun mielestä ihan ok kokemus,en ainakaan kauhujuttuja pystyisi kehittämään tästä hyvällä mielikuvituksellakaan.

Mä nyt kirjoittelen vaan oman navan ympärillä pyöriviä juttuja, suokaa anteeksi :saint: Joku kyseli neitokaisen kuulumisia. Hän on voinnut tosi hyvin (koputan puuta) Lääkäri sanoi tänään että jos neiti olisi vähän isompi hänet siirrettäisiin ilman muuta pois teho tarkailusta, siihen kun ei ole mitään syytä enää. Kaikki veriarvot on ok, verenpaineet ok jne. Ollaan tosi onnekaita oltu nämä ensimmäiset päivät. Suurin uhka on infektiot joita liikkuu nyt kuulema erityisen paljon. Tuonne osatolle pääsee normaalisti vieraileen isovanhemmat ja sisarrukset, mutta nyt kaikki "ylimääräiset" vieraat on kielletty juuri suuren infektioriskin vuoksi. Täytyy itsekin varoa ettei vaan veisi mitään tautia mukanaan. Olen päättänyt että jos vähänkin nenä niiskuttaa itsellä tai jotain muuta en todellakaan mene tuonne vaikka kuinka tekee mieli. Se on vähintä mitä äitinä voin pienen eteen nyt tehdä.

Mitä rintapumppuihin tulee niin mun tapauksessahan se on ihan pakollinen. Saatiinkin sairaalalta tuollainen kunnon lypsykone :LOL: Sen rinnalla käsipumppu tuntuu vähän "heiveröiseltä". Tosin eipä tuota maitoa vielä ihan järjettömiä määriä tulekaan, sen verran että neitille juuri riittää oma maito. Itse meinasin (jos vaan maitoa riittää) luovuttaa maitoa, olen jotenkin niin kiitollinen niille ihmisille jotka olivat luovuttaneet maitoa jota neitimme sai ensimmäisinä päivinä kun multa ei vielä herunut. Tahdon laittaa "hyvän kiertoon" mikäli se vaan onnistuu. Niin ja kiitos teille kaikille jotka olette joskus ostanut Chiquita -banaaneja. Huippulaatua olenvan keskoskaappi, jossa tyttömme nyt on, on ostettu lahjoitusrahalla joka on tullut chiquita-banaaneja ostaneilta asiakailta :)
 
pumpuistameillä ei ole pumppua koskaan ollut, koska minusta maito tulee helpommin käsin. Ja lypsetty ollaan kolmen imetyksen ajan toistenkin käyttöön, eli äidinmaidon luovuttaja olen ollut, ja tarkoitus olla nytkin kun maitoa varmasti tulee yli oman tarpeen.
Toisella luovutuskerralla sain kehuja, kun maito oli erittäin rasvaista ja paksua, kuulemma oikeaa nektariinia vastasyntyneille :LOL: juu, se olikin tanakkaa tavaraa; lasiin kun lypsin 200ml, niin kaks senttiä pinnasta oli kuin kermaa, tooosiii paksua.
Meidän kakkonen oli äidin perään niin, ettei pulloon lypsetty maito kelvannut lainkaan, vaan poika oli rinnalla 9kk ikään saakka minkä jälkeen sitten jätti maidon kokonaan pois, kun lopetin imetyksen. Noin vuoden kuluttua vasta suostui mitään maitoa juomaan, ja voitte uskoa, että kaikkemme koitettiin, vaan mikään ei auttanut. Kalkkitableteilla kikkailtiin se vuosi, tosin joitain maitopohjaisia tuotteita suostui syömään, mutta kun oli iso lapsi, tarve olisi ollut paljon suurempi.

Mulla on joka kerta maito noussut hyvissä ajoin ennen syntymää, tosin jostain luin (tai kuulin) ettei ennen synnytystä noussut maito kelpaa mihinkään, eli siitä puuttuu jokin olennainen, mikähän se oli...? No, enivei, salissa olen saanut jo imetettyä vauvan, joten sen puoleen meillä on ollut helppoa.

Jennille vielä erityiset onnittelut ihanasta pienokaisesta!!
 
Voi Jenni, miten ihana kuva tytyosta. ja onhan se kuitenkin reippaan kokoinen! Kun ajattelen niita piiku vaaveja joita olen hoitanut leikkurissa, pienimmat alle 500g.

Sectiosta itse en ole kokenut potilaana, mutta leikkurin hoitsuna ja heraamossa. Jos kyse ei ole hata sectiosta niin yleensa hotiohenkilokunnalla on aikaa valmistella ja selostella tapahtumat aidille ja isalle tai "synnytys kamulle" Iste vauvan ulos saati ei kesta kauvan, siihen asti anestesia aineet pidetaan kevyen puoleisena ettei hengitysta lamaavia aineta mene istukan lapi vaavin veren kiertoon, yleensa nykyaan kaytetaankin spinaalia tai epiduraalia. Kun vauva on saatu ulos niin se ojennetaan katilolle ja tai lastenlaakarille pyyhittavaksi ja kaarittavaksi lampoiseen kapaloon ja stekataan etta kaikki on hyvin. Sen jalkeen vauvaa naytetaan aidille ja isalle. Yleensa isa lahtee vauvan ja katilon mukana takas osastolle kun aidin mahaa ommellaan kiinni sen jalkeen aiti menee heraamoon tarkkailuun. heraamossa tarkkaillaan aidin kivun tasoa, verenpainetta ja tajunnantasoa jos on nukutettu seka tietysti leikkaus haavaa. Kuten Jenni sanoi vapinasta, se on yksi haittapuolista, mutta ei vaarallinen, vain ikavan tuntuinten.

Taalla kokkaan perinne ruokia kun herra on pelaamassa sulkkista, tanaan on vuorossa ohra uunipuuro.

Terkuin LC 9 viikkoa viela odotusta...
 
huomenna olisi kasvukontrolli jäbän kasvusta. täytyy toivoa et olisi ny painoa sille tullu lisää ettei tarvis enää juosta siellä polilla. aukeamisen kanssa ku ne jätti jo rauhaan ja lepotuomio jatkuu itse valvonnassa.
maha paisuu kyl ku pullataikina nii luulisi et jäbäki olisi saanu jo lihaa luitten ympäri :D
ja isäntä leipoi vielä rasvaista iltapalaa..nimittäin joulutorttuja :LOL:
oli jääny joulusta taikinaa pakkaseen nii päätti sit leipasta..enää pukki puuttuu :D

nemika+jäbä 33+2
 
Edla, ehdottomasti paremmin saan ainakin itse lypsettyä käsin. Mulla ainakin heruminen lähtee helpommin tapahtumaan käsin lypsettynä. Ihan kuin Ghakin totesi lypsämisestä, hätä komppaan. Itse en kyllä jaksanut tuota luovuttamisen rumbaa. Ei muuten mutta siinä tuntu olevan tarkat ne kriteerit, mitä saa ottaa ja mitä ei (suuhunsa siis). Ja muutenkin, en vaan ainakaan esikolta tuntunut omalta jutulta..
 
Ihana pienen pieni tyttönen Jennillä :heart: Vielä kerran onnea ja upeaa, että kaikki on mennyt hyvin keskosuudesta huolimatta! Kovia olette joutuneet kokemaan ja kovia aikoja on vielä edessä, joten jaksamista koko perheellenne. Ihanaa kun jaksat käydä täällä kertomassa kuulumisianne =)

nemika: Itse olin myös kasvukontrollissa viimeviikolla (tosin kasvukontrolli tehtiin päivystyskäynnin yhteydessä kun onnistuin kaatumaan mahani loukaten) kun neuvolatädin mielestä vauva oli kovin pieni, rv 30+ paino oli 1500g eli aivan keskikäyrällä. Toivottavasti pojulla kaik hyvin myös sulla!!!

sHv ja hippu 31+5
 
Voiettä oli sulonen toi jennin tyttö!!Aivan ihana kerrassaan.

Omaanapaa röyhkeesti: Mulla vaan mahavaivat jatkuu. Tuntuu ettei oikeen pysy toi ruoka sisässä. Huolettaa ettei tyty saa masussa riittävästi aineksia kasvuun, kun on muutenkin hiukka pieni. Sillon ku viimeks on paino ultrassa katottu ( tosi monta viikkoo sitten) ni se oli sillonki viikon ikäistän kevyempi. Maanantaina kun kävin neuvolassa, niin mun oma paino oli tippunut kilon verran. Maha kyl on iso ja kasvaa yläkayrillä.Tuntuu et masukin pingottuu aika usein kovaksi noista kivuttomista suppareista. Neiti on kyl masussa liikkunut ihan kiitettävästi.

Hankinnoista. Mitä muuta tavaraa te ostatte ku tietenki vaatetta ja sängyt yms? Mie oon jotenki vähän pihalla että mitä sitä pitäisi vielä ostaa, kun vaatteet on hankittu,vaunut,istuimet,sänky,sitteri ja itkuhälytin. Mitä sitä vielä pitäs ostaa??Auttakkee hukassa olevaa. :D

liinu83 ja möykky 31+2
 
onnea jennille :flower:
suloinen tyttö vauva näytin kuvan miehellekin noin valmiin näköinen pakkaus munkin mahassa potkii =)
kiva että kaikki on mennyt hyvin.

liinu83: mä olen ostanut jo rasvat,tuttipullot ja tutit valmiiksi myös meinaan ostaa äidinmaidonkorvike jauhoina varmuuden vuoksi kun ei tullut maitoa viimeksikään.
sitte natusanin pyllynpyyhintäliinat kannattaa hommata (on niillä joku järkevä nimikin mutta en muista mikä :LOL: )
 
liinu täällä kans löytyy tutteja, pulloja, rintaliivinsuojuksia, vauvan kosteuspyyhkeitä, vauvaöljyä, kertakäyttöpusseja maitoa varten. Muuta en ny äkkiseltään muista.
Maidonkerääjä, rintapumppu ja itkuhälytin on hommaamatta. Ja sit tietty tarttee vaippoja. Onko amme ostettu?
 
On tosiaan punkka ja tutit ja tuttipullot ja noita pyllypyyhkeitä ja vaippoja. Unohtuu jo osa kun on niin paljon tullut hankittua kaikkee... :LOL: (muisti on muutenki mitä parhain. :whistle: ) Minkälaista vauvaöljyä te ootta ostanu? Ja mistä noita pusseja maidolle saa? Onks niille jotku ihan omat pussit? Oonko mä jotenki tietämätön??
 
Jennille,hänen miehelleen ja pikku prinsessalle miljoonasti onnea :flower: Kyllä on sitten söpö tyttö,voi että... ihan kylmät väreet menee kun tota kuvaa kattoo :heart:

Neuvolakäynneistä,alkuun oli tosi harvasssa,saatto olla yli kk seuraavaan aikaan,viimekäynnin ja sitäedellisen välissä oli 3 viikkoa ja nyt menen seuraavaks jo ensi viikolla,eli 2 viikkoa tulee väliin. Lopuiks on viikon välein ,mut en muista missä vaiheessa...

Hankinnoista: No meillä on just noi sitterit,turvakaukalo,sänky,hoitopöytä ja vaunut+vaatteet. Lisäksi ompelen kestovaippoja. Sit meinasin ostaa ihan perusvoidetta ja bepanthenia,pumpulipuikkoja ja vanutyynyjä onkin olemassa jo omasta takaa. Yhden tuttipullon ja pakkauksen äidinmaidon korviketta,jos sattuu että rintamaito ei riitä tai tulee joku tenä,niin ei tarvi sit lähtä hakemaan,kun vauva huutaa nälkäisenä. Maidon kerääjä löytyy myös. Liivinsuojat teen itse.
Mitään sen kummempia rasvoja tai suppoja ei hankita valmiiksi,asutaan apteekin vieressä,jos hätä tulee. Myöskään ei meinata ostaa rintapumppua tms. tarviketta,kun ei koskaan tiedä tarviiko niitä. Tuttejakaan en ois hankkinut,mutta satuttiin saamaan,joten niitä löytyy kaksi.

Siinäpä ne,saapahan noita sitten ostella kun vauva syntyy tarpeen mukaan =)

Täällä nivuset palanneet lähes ennalleen,mutta astetta baikeempi on kyllä käppäillä kun ennen. Tilasin netistä tukivyön...saas nähä oisko apua.
Vaipat ois kohta ommeltu...tosin uus satsi kankaita tulee postissa piakkoin,teen muutaman vaipan isompaa kokoa vielä. Sitten ois muutamat liivinsuojukset ja lakanoiden ompelu.
Vaatteita pitäs alkaa nyt pesemään,kun ei koskaan tiedä milloin tulee lähtö....iik... :D

Repa ja kutvonen rv32


 

Yhteistyössä