**Huhtihiput Helmikuussa 2008**

Aina-Ilona ja v.raaputin, onnea kosintoihin.

Joanna
, mulla jo kk:n päivät ollu sormukset kaulalla. Olis ne varmaan vielä hetken mennyt sormessakin mut ku mua ahistaa jos ne painaa vähäkin.

sh, sievä pieni maha sulla! Voi ku itselläki olis noin siro, helpottais varmaan oloa.

mimmuli, mulla viimeksi ainaki huomas laskeutumisen siitä et hengitys kulki taas paremmin, närästys helpotti ja tuntui ku olis pallo jalkojen välissä! hehe.. kyl jos oikein vauva on alhaalla niin sen huomaa ku se tuntuu ihan oikeesti pahoin siltä et tuol on jotain ylimääräistä haarovälissä.
JA sit kyllä ne neuvolassa yleensä sanoo ihan oikeilla termeillä sit et nyt on vauva laskeutunut. Tai ainaki mulla sanottiin... viikkoja tais olla 35-36 kun esikoinen laskeutui.

Anu (33+5 eikä vielä ainakaa ole tietoakaan laskeutumisesta, sen verran istuessa ahistaa hengittää )
 
Mittasin sitten minäkin vyötäröni, vain 116 cm! Se tuntuu oikeasti aika vähältä ottaen huomioon, että normaalistikin ympärysmitta on noin 95 cm :D

Äitiyspakkauskin on tullut tänään, pitääpä lähteä postireissulle miehen kanssa viimeistään huomenna siis. Harmi että on vielä muutaman viikon ajan niin paljon opiskelukiireitä, etten ehdi tehdä mitään vauvakivaa (ommella imetystyynyä ja äitiyspakkauksen reunasuojusta, pestä ja silittää vaatteita yms.). Täytyy toivoa, että vauveli pysyy sisässä mahdollisimman lähelle laskettua aikaa, että saan kaiken valmiiksi...

Viljaliina ja Alvi 31+6
 
Plääh, kirjoitin pitkät pätkät ja kaikki katos, kun lähetin. Nopsaan jotain uudelleen:

Piitsi :hug:

Sh ihana vauvamasu!

Faerie katoin sun profiilia ja jouduin kattoo kahdesti, et oonko minä siinä ekassa kuvassa. Meillä on nimittäin samanlainen kuva musta, missä täsmälleen sama sohva :D .

Mimmuli ja Malttamaton mä ainakin huomaan mahan laskeutumisen siitä, et se todella konkreettisesti on alempana ja hengittäminen tuntuu paljon helmpommalta, kun maha ei paina enää keuhkoja.

Mä oon taas ollu viimesen viikon tosi kiukkuinen ja siitä saa osansa sekä lapset että mies :ashamed: . Inhottavaa, kun tulee koko ajan huudettua ja kiukuteltua kaikille. En vaan mahda sille mitään... Kai se on tää muuton aiheuttama väsymys ja hormoonit yhdistettynä. Onko muut ollut kiukkupusseja viime aikoina?

Lilja (rv 35+0)
 
mä en suostu edes mittaamaan tuota pötsiäni, varmaan menis lähemmäs 150 cm :whistle:

tuossa anuulle jo tilitinkin kun vetäisin sitten itkukohtauksen Stockmannin alusvaateosastolla yhdestä poikkipuolisesta sanasta. voi hitto näitä hormoneja...

mutta sitä mun piti kysyä että tietääkö kukaan isyyslomasta, mistä sitä palkallista isyyslomaa "haetaan"? siis kun sitähän saa käsittääkseni sen 6 päivää täydellä palkalla niin maksaako työpaikka sen suoraan vai pitääkö hakea Kelasta? ne loput päiväthän pitää hakea Kelasta ja rahat saa sitten jälkikäteen...
 
vuotaraaputin tuo palkallinen isyyslomahan on ihan tessistä kiinni. Eli jos miehes työehtosopimuksessa sanotaan et on palkallisena 6 päivää, niin silloin se on niin. Sitä en sitten osaa sanoa maksaako ne sitä automaattisesti vai pitääkö hänen "anoa" sitä työpaikaltaan! Mä lähetin juuri oman "anomuksen" tänään tradekan palkkoihin, kun sanoivat sieltä etteivät sitä erotusta muuten maksa!!
 
ISYYSLOMASTA ASIAA

meillä mies piti aikoinaan viikon esikoisen aikana isyyslomaa, kuopuksen kanssa ei ollenkaan.
nyt haluaa pitää kaikki mahdolliset isyysloma päivät, MUTTA.. :whistle:
ei kai niitä päiviä vielä pidä ilmoittaa kelaan/työpaikalle kun ei tiedä edes milloin vauva syntyy. tuleeko etuajassa vai meneekö yli lasketun jne..
eli miten kelasta saa rahaa jos ei osaa päiviä sanoa, jälkikäteen vai??? :eek:
*ihan pihalla* :xmas:
tyhmä kysymys mutta kaikkihan sen tietää että aivosolut huutaa loppuaan näin raskaana :LOL:
 
Juu PulttiBois kelasta ne haetaan sitten jälkikäteen ja työnantajalle pitää ilmoittaa kahta kuukautta ennen, mutta riittää siis että ilmoittaa esim. et jään isyyslomalle kun vauva syntyy, laskettuaika on silloin ja silloin!!!
 
Nyt täälläkin taas hiukan paremmilla mielin =) kiitos kaikille myötäelämisestä!katotaa vaa kuin kauan kestää ku on toi ukko taas kotoon,mut jos se ymmärtäis pysyy poissa mun näköetäisyydeltä :/
Iski sit ihan tajuton väsymys puolenpäivän paikkeil,no ei auttanu ku torkkuu sohval ja laittaa lapselle lasten ohjelmat pyörimää |O pari tuntii torkuin,enkä oo vieläkää piristyny ja alkoi tos joku aika sit päätä särkemään ja oksettamaan,ei oo onneks tarttenu oksentaa mut ei tääkään oo mistää kotosin,loppuajan pahoinvointi :headwall: :headwall:

sh07 voi kun sulla on söpö masu,tahtoo ja tuommosen ;)
 
vuotaraaputin meillä ainaki miehelle maksaa työnantaja koko kolmelta viikolta täyden palkan.. Ja se menee niin et firma maksaa palkan ajallaan ja hakee sit takautuvasti kelalta korvaukset itselleen. Kelan nettisivuilta saa tulostettua ne paperit mitä työnantaja täyttää ja pistää sit aikanaan eteenpäin.
Ja tosiaan vaik ei tessin mukaan mitään täyttä palkkaa kuuluiskaan maksaa niin jos teidän miehillä on pomoon hyvät välit ja niin edelleen niin rohkeasti vaan kysymään jos sais palkkaa isyysloman ajan. Meillä mies kysäis vaan ohimennen ku esikoista odotettiin ja kas, pomo suostui heti maksaan hyvälle työntekijälle...
 
Heippa!
Mahtuisinkohan vielä mukaan tänne huhtikuisten puolellekin? Olen tuolla maalismasuissa kirjoitellut, mutta myös täällä ahkeraan käynyt teidän juttujanne lukemassa. Mulla la on 26.3, mutta tänään tuolla kokokontrollissa tuli sellainen tunne, että yliaikaiseksi menee, eli huhtikuun puolelle saattaapi tämän pikkukaverin synytymäpäivä siirtyä. Tai eihän sitä koskaan tiedä... :whistle:
Mä olen 25v, ja esikoista odottelemme.

Ootus ja pikkuinen rv. 36
 
Mahanympäryksiä ootte joukolla mittailleet, joten pitipä se minunkin käydä kattomassa ihan varta vasten: 106 cm oli tuosta navan kohdalta. On näköjään toisilla isompia ollut, vaikka itsellä mahan sf-mitta on kyllä ollut koko raskausajan yläkäyrän yläpuolella. Kaveri on vissiin oikein kunnon mutkalla tuolla masussa!

Sormukset on edelleen sormessa, kun en ole tuntenut tarvetta niitä vielä poistaa. Kokeilen kyllä aina välillä lähteekö ne enempiä kiskomatta pois, ja ovat ne ainakin tähän asti lähteneet. Neuvolassa epäili, että yksi syy olemattomaan turvotukseen on mun suunnaton vedenjuonti. Ehdin kuulema kokea kyllä turvotuksetkin vielä.

Tänään mulla on ollut touhupäivä, liikuntakielloista huolimatta. Fiksailin meidän viimeistä remontin alla ollutta huonetta, trimmasin koiruuden ja imuroin. Kävinpä vielä ihan pikkaisella kävelyllä (viimeksi olen käynyt 2 kuukautta sitten!) ja tein marjapiirakan huomista serkku-tytön vierailua varten. Nyt, kun vielä saisi hieman "rakkautta" makkarissa, niin päivä olisi ollut täydellinen :p Harmi vain, että sekin on kielletty lääkärin määräyksestä...

Sitä minä vain tässä olen koko päivän ihmetellyt, että miten voi olla mahdollista, että eilisen puoskari-alapäätutkimuksen jälkeen supistelut ovat kuin hävinneet jonnekkin. Mielessä kyllä siintää, että varmaan tämä on kuitenkin tyyntä ennen myrskyä -tilanne...
 
Moikkamoi tännekin!

Teretulemast Ootus !! Täällä se minäkin seilaan kahden kuukauden väliä, ku ei tiedä milloin vaavi syntyy. Tällä hetkellä huhtikuisissa mukavampi olla ku maaliskuisissa tuntuu et kaikki vaan jo synnyttää =)

Mahanlaskeutumisesta
, Mulla vauva ollut laskeutuneena jo viikosta 25 lähtlien. Viime neuvolassa viikolla 34 oli pää jo lähes kiinnittyneenäkin.
Nääkin jutut on kuulemma hirveän yksilöllisiä. Jollain ei laskeudu vasta kun ihan muutama päivä ennen synnytystä. Selvin merkki varmaan laskeutumisesta on se että rintojen ja mahan välissä on yhtäkkiä paljon enemmän tilaa. Kun makaa selällään, niin saat kämmenen mahtumaan rintojen ja kohdun väliin. Itse huomaan ainakin nyt näillä viikoilla istuvani jalat hyvin harallaan kun massu roikkuu jo vähän jalkojen välissä. Jos tahtoo saada jalat naisellisesti yhteen on mahaa hiukan nostettava jalkojen päälle. Naisellisempi jalat ristissä istunta ei mun kohdalla tule kuuloonkaan. Kokoajan on sf-mitta mennyt yläkäyrillä eli viikolla 34 oli 34cm.

Isyyslomasta: juu tosiaan, lomaa saa pitää kokonaiset 18 arkipäivää eli 3viikkoa. Kela maksaa palkkakorvauksen (n. 80%) kertakorvauksena takautuvasti joko isälle suoraan tai sitten työnantajalle mikäli työnantaaja on lupautunut maksaamaan täyden palkan isyyslomalta. Loman saa pitää miten haluaa, tietty se täytyy työnantajan kanssa sopia.
Me aateltiin teorissa pitää isyysloma kaikki 3vkoa putkeen ja hakee raha heti sen jälkeen. Todellisuudessa loma pidetään lyhyemmissä pätkissä pitkin kevättä miehen työtilanteesta riippuen. Hän on vakituisessa työsuhteessa mutta myös yrittäjä eli mahdotonta olla esim kokonaista viikkoa putkeen kotona. Kertokee joku jos tämä ei ole mahdollista? eihän kela vaadi nähdä työnantajalta minkäänlaista todistusta siitä miten lomat on pidetty? Ku se kerta kaikille kuuluu...

Voikaa hyvin

Minä + Voice 35+3

 
Mahan ympäryksestä Mä kuvittelin, että mulla huitoo mitat ihan jossain sfääreissä, koska sf-mittakin on ihan yläkäyrillä, mutta ei ihan niin ollutkaan, yllätys. 105 cm oli hieman navan alapuolella mitta, se on mun mahan levein kohta. Nahka on kyllä kovilla, yritän rasvailla kovasti, mutta ei sekään varmaan aina pelasta, ainakin joku täällä kertoili, että siitä huolimatta oli tullut arpia. No, tulee jos on tullakseen, jos ei niitä kerran voi estää...

Sormukset on lentäneet jo viikkoja sitten pois. Kädet on ihan nakkina!! :eek: Tänään kävin lymfahieronnassa ja se teki ihan hyvää. Pitäis ilmeisesti helpottaa turvotusta, mutta ei ainakaan vielä ole mitään tapahtunut...No, mutta kuitenkin, ihanan rentouttavaa oli!! B)

Ootus tervetuloa! =)

Äh, nyt katkes ajatus, jatkan sitten joskus paremmalla "muistilla".... :D
 
Iltoo täältä

Oli uusia tullut joukkoomme eli tervetuloa mukaan =)
Piitsi :hug:
Aina-Ilona ja vuotaraaputin onnea kosintoihin :flower:
Sormukset on vielä sormessa ja lähtee kyl pois, ku aina välillä kokeilen.
Mahan ympäryksestä. Minäkin sit mittasin ja lukema oli 127 cm :whistle:
Joo mun lapsuuden hyvä ystävä oli tänään poikiensa kanssa meillä koko päivän. Hän ku näki mun mahan (ei ole nähnyt ku ei asu samalla paikkakunnalla) ni sano et on aikas iso :ashamed: Hänen yhdellä tutulla oli ollut paljon pienempi ku oli mennyt synnyttämään.
Sit tää mun kaveri lupas ostaa vauvalle ammeen ja siihen ne jalat ni kummilahjana :heart: Eli sit ois kaikki ostettuna.
Laitettiin viikonloppuna miehen kans vauvan sänky valmiiksi, mut en laittanut siihen vielä lakanoita enkä reunapehmusteita kyllähän ne vielä kerkiää. Ku mies sit tuumas, et joks se nyt syntyy et meneeks hää jo lämmittää maitoa valmiiks.
Huomenna ois aamulla verikokeisiin meno sen sokerirasitus jutun takia. Eli käyn eka antaa puhtaan näytteen ja sit syön aamupalan ja siitä sit 1,5h. uus näyte.
Mulla on ollut yöt ihan kamalia välillä. Nään hirveitä painajaisia ja sit kädet puutuu ja ei nukuta et vali vali |O
Maanantaina ois ultra, ihanaa pääsee kattomaan pikkusta pitkästä aikaa ku viimeeks on nähny rakenneultrassa viikolla22 muistaakseeni.
Joo tais tulla aika sekava sepostus.
Joo palaillaan :wave:

Baby dream ja "Topi" 32+2
 
Mittasin mahan ympäryksen ja sain navan alapuolelta leveimmästä kohdasta 108 cm.

Sormus mahtuu vielä hyvin sormeen, toki iltaisin on hiukan turvotusta joka paljolti riippuu kait siitä mitä päivän aikana tulee syötyä.

Sain eilen innostuksen varastosta hakea esikon vauva-ajan vaatteet ja tavarat. Laitoin niitä jo kaappiin ja yhden koneellisen pesin vaatteita. Sairaalakassia en ole pakannut, mut hiukan ajatellut mitä otan vauvalle vaatteeksi. Kehtoa en ole vielä siirtänyt meidän makkariin, eiköhän sen vielä kerkiä...

Vauvan huoneen oisin ensin halunnut rempata jo nyt, mut onneksi tulin järkiini ja siirrämme sen kesään. Huone toimii nyt tietokone/vauvanvaate-hoito/vierashuoneena. Olipas oikein sana hirviö :LOL: Kesällä on tarkoitus siirtää ainakin tietokone olohuoneen nurkkaan, sit tarvii vaan seinät tapetoida.

Isyyslomasta on täällä ollut puhetta. Laissa menee kuulemma niin, että 2 viikkoa on työnantajan pakko antaa yhteen pötköön heti vauvan syntymän jälkeen, mut 1 viikon saa työnantaja päättää. Näin sanottiin mun miehelle, silloin kun ilmoitti lasketun ajan kohdan. Toisaalta typerää siinä mielessä, että ei voi varmaksi sanoa, että mies saa pitää 3 viikkoa yhteen putkeen. No ollaankin alettu miettimään, että jos mies pitää talviloman ja viikon isyyslomaa heti kun vauva syntyy ja sit pitää loput isyyslomasta kesäloman yhtetydessä.
Saattaa olla että työnantaja on nyt vähän joustamaton, koska huhtikuussa on 3 työntekijälle tulossa vauva.

Ruokahalu on mennyt tavallaan kokonaan pois, mut makeaa kyllä tekee mieli senkin edestä. Suuni on sen suhteen pohjaton. Saas nähdä kostautuuko reippaalla painon nousulla, se nähdään ens vkolla.

Tervetuloa kaikille uusille!!

Huvikummun vääpeli ja masuasukki 34+5
 
Huvikummun Vääpeli, kuulostaa minusta vähän kummalta tuo työnantajan tulkinta isyysvapaasta - en ole suoraan lukenut kyseistä lakia, mutta kaikkien nettilähteiden mukaan työntekijä näyttäisi kyllä olevan oikeutettu pitämään koko 3 viikkoa heti lapsen syntymän jälkeen jos haluaa. Kannattaisi ehkä vielä tarkistaa vaikka Kelasta?
 
Tervetuloa tännekin pinoon ootus82 :wave: haluatko etusivun listaan, voi lisätä sinut sinne.

Hitto, olis pitänyt vaan aamulla kirjottaa, nyt tökkkii tuo muisti pahemman kerran ja hirveästi olette saaneet päivän aikana tekstiä, kun mä en ole kerennyt tunnin välein käydä kurrkimassa :D

Vedin tuossa iltaunet, 2h ja nyt se sitten tietysti kostautuu, eli siis en saa unta :headwall: no täytyy roikkua sitten täällä netissä, meneehän se aika täälläkin. Ja huominen päivä on tämän takia varmasti ihan sekava. Meinasin leipoa niitä sämpylöitä kun täällä kaikki muutkin ovat niitä tehneet =)

Liljako oli muuttanut (anteeksi muistamattomuuteni) onnea uuteen kotiin :flower: ja Dooris muistaakseni oli ahkeroinut maalauksen kanssa, voi että te olette reippaita, verrattuna minuun....sohvaperunaan :ashamed:

Sormuksista, mulla sormukset ovat roikkuneet jo pitkään kaulassa, samoin kun (en taas muista kuka mainitsi :ashamed: ) jollain muullakin, en kestä jos ne puristaa yhtään. Varsinaista turvotusta mulla ei ole sormissa havaittu, eli siis eivät ole ihan nakit, mutta kenties sormukset ovat sitten tosi tiukat...tuntuu että niitä pitää muutenkin suurennuttaa, vaikka kesällä ovat kummatkin ostettu joten pitäis olla siinä mielessä hyvään aikaan ostettuja että sormet kait kesällä ovat vähän suuremmat kuin talven kylmiä hetkinä :eek: Tai mistä näitä tietää.

Isyyslomasta, meillä mies pitää viikon talvilomaa ja sitten kaksi viikkoa isyyslomaa jolloin jätetään varmasti se yksi viikko isyysloma kesälle. Eli ihan kivasti sitten pääsee mieskin osallistumaan vauvan hoitoon :heart: Tänään tuli vaan taas sellainen tunne, että apua, en osaakkaan kuvitella yhtään että vauva tulisi tälle puolelle maailmaa :eek: vaikka kovasti odotan, mutta tuntuu niin epätodelliselta..kai nää kaikki fiilikset kuuluu tähän raskauteen =)

Olen ostanut kotiin hirveät kasat hedelmiä, yritän niillä pitää makeanhimoni kurissa, tai siis etten söisi pullaa ja suklaata, koska niitä voisin mättää ihan loputtomia määriä. Ei tavallisella ruualla niin välilä, samoin kuin huvikummun vääpelillä :D

Mutta taidan nyt mennä johonkin netin ihmeelliseen maailmaan kuluttumaan tätä aikaani ja odottamaan unta. Huomiseen :wave:
 
Huomenta!

Mies eilen sanoi et taitaa ottaa pienet pöhnät, kun ei sitten enään uskalla, kun ei tiedä koska lähtö synnyttämään tulee!! Minä siihen et ota vaan! No tossa se illalla tissutteli olutta ja kun puoli ykstoista menin nukkumaan niin sanoi kanssa tulevansa ihan kohta. Heräsin viideltä vessaan ja ihmettelin kun ei ukkoa vieressä näkynyt. No sohvallehan se oli sammunut ja syy löytyi keittiöstä. Tyhjä pullo viskiä ja tyhjäpullo konjakkia...yök!!!! En kyllä yhtään tiedä paljon niissä pulloissa oli ollut!! No ajattelin et nukkukoot siinä ja menin takaisin sänkyyn. Unta en kyllä sitten enään saanut. Jonkun ajan päästä mies könysi sänkyyn ja oli siinä varmaan minuutin ja läks vessaan... yök... oksulle!!! Ja siellä se olis varmaan vielkin jos en olis sit mennyt vähän ennen seitsemää sanomaan et mun on pakko päästä pissalle. No samassa alkoi miehen puhelimen muistutus soimaan.... Liputusvuoro!!!! No voi nyt helvetti!!! Sanoin vaan miehelle ettei susta taida olla lippua nostamaan. Joo ei varmaan... mulla on vuosisadan krapula... no ei taatusti kyllä ole... sä olet vielä ihan umpi tunnelissa... krapula tulee vasta puolenpäivän aikaan!!! Great... nyt mun pitäisi sitten puolentunnin päästä lähteä nostamaan tota lippua, toivottavasti saan sen sinne tankoon!!! Sitten kyllä lähden johonkin vaikka shoppailemaan... ei tota koko päivää jaksa katsoa. Saas nähdä kun eilen sovittiin et mies tänään imuroi, kun olin eilen niin kipee ettei onnistunut multa ja miehen vanhemmat ja sisko perheineen on tulossa huomenna käymään. Mä veikkaan et se ei ennen seitsemää illalla siihen imuriin vielä ole edes koskenut :kieh:
Sori... tää vuodatus ei kyl oikeastaan millään tavalla kuulu aiheeseen odotus... mut oli pakko vähän avautua.

Joanna ja tiltiäinen 34+6
 
mullakin kohta pojan vienti hoitoon ja klo 10 neuvola.viimeksi eivät tykänneet neuvolas ku painoo meinaa tulla 500g/vk.öisin ei meinaa millään unta saada:(liekkö väsymys johtuu siitä ku öisin nukun huonosti vai liekkö hemppa tippunu?viimex oli hemppa 122 ja syön 50mg retaferia.32+3
 
Mavi tuli tosta sun "tyyntä myrskyn edellä" veikkaukseta mieleen et päätitkö lähteä reissuun vai jäätkö kotiin?

angel ainaki viimeksi mies vähä kans kelaa huijas lomien kanssa, siis just niin et kun niitä firmalle haettiin niitä rahoja niin laitettiin yhteen pötköön vaikka piti yhden viikon vasta kesällä.. ei sillon 2-vuotta sitten ainakaa tullut mitää ongelmia. (käy kattoos ne lomakeet kelan sivuilta niin sieltähän sä näät mitä papereita kela vaatii töistä )

Sormuksista muuten ku oli puhe niin muistin sen ansiosta suunnitelmani puhdistuttaa ne kun ne kerta on pois sormesta.. Vein eilen Prismareissulla ne timanttisille ja nyt ne sit siivotaan ja ku on valkokultaa niin tehään rodinointi. Kyl sit kelpaa pitää niitä taas, vajaa 5-vuotta sit viimeksi säihkynyt kunnolla (heinäkuussa jo 5-v hääpäivä :heart: )... No, sietää säihkyäki sit, maksaa noin 30e/sormus rodinoinnin kanssa.. Kallista mun mielestä! Luulin et pääsisin noin 10e/sormus.

Joanna :hug: :LOL: vähä mä sain naurut ku pystyin niin hyvin kuvitteleen meille ton tilanteen lipunnostoineen!

Anu ja mauno 33+5 :heart:
(mä en muuten pysy ikinä nykyään laskuissa, aina pitää tarkistaa tai sit merkkaan väärin rv:t)
 

Yhteistyössä