**Huhtihiput Helmikuussa 2008**

Joanna ja Vemu:
Pikaisesti kommentoin, että K-HKS:n kätilöt (ja osa osastonhoitajista) ovat syksyllä 2007 käyneet imetyskoulutuksessa (kuten myös ainakin Hämeenlinnan alueen äitiysneuvolan terveydenhoitajat). Imetysopetukseen yrittävät panostaa ja koulutuksen avulla kai yritetään pitää opastus kaikille samana. Näin kerrottiin tutustumiskäynnillä sairaalassa.

(.) Huomenna olisi viimeinen työpäivä ja sitten alkaisi äitiysloma.. Tuntuu hurjalta, että on jaksanut olla loppuun asti töissä.. Ehkäpä vapaalla olisi jo aikaa kommentoida täällä muiden juttuja :)
Asukin pää on alhaalla ja laskeutunut. Ja kamala liike ja takapuolta ylävatsaan punnertaa kovasti. Menossa 34+3; jännä nähdä pysyykö loppuajan pää alaspäin vain mahtaako vielä kääntyä. Vielä ei ole kipuja ollut, mutta ilmeisesti aika pian pitäisi johonkin alkaa kolottamaan.. Vointi hyvä ja mieli sekaisin; torstaina ei töihin enää tulla.. Kai siihenkin tottuu.

Sairastuneet: Yrittäkää parannella itsenne kuntoon!

Huvikummun Vääpeli mulla taas miehen sisko sanoi ihan päinvastoin, kehui että hienosti meni eikä suosittele perätilan takia automaattisesti leikkausta. hän synnytti esikoisensa alakautta perätilassa 5-vuotta sitten (oli ylläriperätila joka selvis vasta synnyttään mennessä, sai kyl valita leikataanko mut halus synnyttää alakautta ku kaikki lääkärit suositteli sitä ).

Joanna kyllä me raaputtimen kans ollaan ihan ihka aitoja palstakavereita. =)

SähköhellaElla onpa sulla ollu oikee syöksyjä nuo synnytykset. Ei kai noin nopeilla synnytyksillä auta muu kun lähteä sairaalaan heti jos vähänkään olo on semmonen että saattais syntyä.

anuu: mun painoindeksi ennen raskautta oli sama ku sulla eli sen 28. Ja tosiaan on puhuttu siitä, että painoa saisi tulla enemmänkin. Oon kuulemma ainoa tän terkkarin asiakas, jolle se on antanu herkutteluluvan. Mua itteä se ei vaivaa, kun vauva on kasvanu. Mut tosiaan mulle on vaan tullu se 1,4kg painoa lisää. Ruokahalu on ollu huono alusta asti ja vasta viime viikkoina oon saanu ruuan maistumaan. Ja paino on lähteny pieneen nousuun.

Tänään hain sairauslomalapun ja diagnoosiksi lääkäri laittoi alaselkäkivut ja uupumisen. Nyt oon nukkunu koko päivän kun en oo yöllä saanu unta. Mua vaivaa levottomat jalat. Terkkari suositteli siihen magnesiumia. Onko muilla levottomia jalkoja?

Enpäs oo tajunnukaan kuinka väsyny oon ollu. Onneks työt on nyt tehty ja pääsen huilimaan.. Tää oliki loppuviimein hyvä juttu.

:hug: kaikille huhtimammoille!
sh07 rv 30+5 (mihin tää aika on menny???)

Joanna me anuuun kanssa on tavattu ihan tän pinon kautta :D toisaalta, mä olen kyllä ennenkin pistänyt rouvan kirjoittelua huomiolle mutta nyt vasta on saatu aikaiseksi ihan treffatakin.

imetyksestä älkää siitä stressatko! mulla maito nousi kunnolla vasta 2kk synnytyksestä. sisko synnytti mua ennen samalla laitoksella ja pelotteli että pitää tyyliin tuoda omat korvikkeet mukana, sieltä ei saa apua jne. ja höpönlöpön. mulle näytettiin kyllä hyvät imetysasennot ja kannustettiin kovasti imettämään. joka syötön jälkeen tyttö sai kylläkin lisämaitoa ja kotonakin sai joka päivä jonkun verran korviketta, kunnes 2kk iässä sai pulloraivareita ja se loppui siihen.
kannattaa liittyä imetystukilistalle, sieltä saa paljon apua ja vinkkejä kun tarvitsee. ja pitää juoda paljon. mulla auttoi kotikalja tosi hyvin siihen että maito lopulta nousi - ja nyt en voikaan juoda kotikaljaa yhtään tai tissit on heti kipeät maidosta :LOL:
kovasti imetystä taas odotan, vaikka varmasti alku voi olla taas vähän hankala ja kivuliaskin kun rinnat tottuu imettämään. mutta sen jälkeen, voi sitä helppoutta. ei tartte raahata korviketta mukana joka paikkaan ja keitellä pulloja. toivon kovasti että nytkin imetys onnistuisi, tyttöä imetin 1v4kk ja sitten "piti" lopettaa koska imetys vei multa ovulaation, mikä ilmeisesti on suht harvinaista.

jeespoks, mä tästä alan laittaa itteeni kuntoon sitä ravintolareissua varten :p

ai niin, mua on alkanut pyörryttää aika paljon hetkittäin. hempasta ei johdu, joten osaako joku sanoa mikä siinä on? alkuraskaudessahan se oli mahdotonta, kävelin ottaen tukea seinästä.

ja alkaa näköjään tuo maha painaa :LOL: kun olin tuossa kyljelläni tytön kanssa lukemassa Puppea niin hetken päästä olo oli tosi tukala ja valtava painontunne tuntui toisella puolen kylkeä.

Pahin siis eli keuhkokuume päällä. en ois millään menny keuhkokuviin siis röntgeniin vauvan takia mutta onneksi menin (tulehdusarvot korkeella). tuli tosiaan diagnoosi että keuhkokuume. kauheeta... ihmettelinkin kun on niin kovaa kuumetta ettei ikinä oo ennen ollu.
nyt nukkumaan ja parantelemaan oloa...

Vuotaraaputin mulla on ollu tuota pyörryttämistä yli kuukauden lähes päivittäin, mulla myös hemppa hyvä joten siitä ei johdu ja neuvolassa ei täti osannu sanoa mitään syytä mistä johtuis. Kaverini heitti sellaisen arvauksen että vauva/kohtu painaa jotain valtimoa niin ettei veri pääse samanlailla kiertämään ja se tekis tuon pyörryttämisen.

Kalenteri kyseli noista proteni arvoista, minulla on jäänyt mieleen ne arvot kun makasin sairaalassa raskausmyrkytyksen takia ja mulla ne arvot huiteli luvuissa 4000-5500, eli siihen nähden arvosi ei tunnu pahalta ja toivotaan ettei siitä lähtiskään enempää nousuun.

Onko teillä muilla millaisia maha-alueen kipuja? Mulla ei esikoisen aikana kerenny olla juuri mitään kipuja ja nyt mietityttääkin mitkä kivut on normaalia ja mitkä ei. Minulla on välillä kipua/vihlontaa alavatsalla ja muuallakin ja tänään on kipua ollu enemmän oikella sivulla ja se nyt on ollu joitain tunteja yhtäsoittoa kipeä, kipu on lähinnä pistävää, kannattaakohan tuosta olla huolissaan? Noista satunnaisista kipuiluista en ole osannu olla niinkään huolissaan mutta nyt mietin ku tää tämän päiväinen pistävä kipu on ollu jo näin pitkään.

[/b]Neuvola kuulumisia

Elikkä: Painoa tullut 535g./viikko
Turvotusta on vähän
Pissa puhdas
Hemppa 112 eli nyt alko rautakuuri
Kohdunpohjan korkeus 28
Tarjonta rt
Sydänäänet 133
Liikkeet ++
Ja "Topi" oleili poikittain. Mut se nyt ei haittaa niin ku tulee olemaan se sektio.
Sit 3.3 on mulla se ultra sen sokerirasituksessa kiinni jäämisen takia.
Ja kiitos haleista. Mies on edelleen kipeenä ja senku pahenee :( Kohta uudelleen lääkäriin ja ehkä joutuu osastolle :'( Mut toivotaan et paranee ja saa uudet lääkkeet mitkä auttaa.
Ja muille jotka ovat kipeenä :hug:
Baby dream ja "Topi" 31+2

Heips nopsaan! Mimmuli samaa minullekin terkka sanoi tänään neuvolassa, nivelten kipeytyminen johtuu tästä raskaudesta ja turvotuksesta...Pitää siis vain kestää. :kieh:

Pikaisia paranemisia flunssaisille!

Neuvolassa kaikki ok tänään, paitsi että heppu on perätilassa... :| Nyt sitten annettiin hepulle pari viikkoa aikaa kääntyä, jos ei ole sitten kääntynyt, lähtee lähete "käännyttämiseen". Toivottavasti nyt tajuaisi kääntyä!!

Sokerirasitustesti oli puhdas, onneksi.

Äh, pakko mennä, puhelin soi! :flower: :flower:

kuka pelkää hammaslääkäriä???? :kieh: :x :kieh:

mä ainakin tämän päiväisen jälkeen. :snotty:
multa revittiin hammas irti :$
oli toinen juuri niin tulehtunut ettei voinut muuta tehdä. olen asiaa jo puoli vuotta miettinyt ja nyt ajattelin suostua ennen vauvan tuloa.
se repi jollain jumalattoman isoilla pihdeillä, rutisi vaan :$ :$
nyt suu kipee, antibioottia ei raskauden takia halunnut antaa joten panadolilla mennään eteenpäin. onneksi huomisen antoi sairaslomaa, en varmaan olisi kyennytkään töihin menemään kun puhe sammaltaa ja suu ei meinaa aueta.

että näin täällä.

muuten olo hyvä, tyttö liikkuu tosi paljon ja musta vahvasti tuntuu ettei ole ihan oikeinpäin vielä- sekin selviää 2 viikon päästä.

mä olen laittanut vauvan vaatteet jo melkein kk sitten kaappiin (en yhtään ajoissa ole)
:whistle: ;)
pinnasänkyyn menen huomenna ostamaan uuden patjan ja reunapehmusteen, samoin ajattelin jotain vauvan pesunesteitä/aineita ostaa jne..
taidan olla vähän liian innostunut kyllä, mutta antaa mennä vaan.. :LOL:

mä olen nyt viikon aikana huomannut turvotusta jaloissa!! sukista jää kamalat renkaat jalanympärille. samoin jalkoja särkee tosi usein.. ei auta kun villasukat heittää jalkaa vaan.

uunista IHANA valkosipuli perunoiden tuoksu jo tulee.. :p :p :p ihka oikeaa kermaa niihin laitoin ison purkillisen :D joten se mun dietistä :whistle:
joten lähden kuolaamaan niitä ennen ku pääsen mässäämään :p :p

voikaahan hyvin kaikki :hug:

pulttis ja tyttö 30+3 :heart:

Athena pikaisia paranemisia! Ja samoin toki muillekin sairastaville!

Sh07
, ei ihmekään jos oot väsynyt ku teit niin rankan työputken. :hug: Nyt lepäät vaan niin kyl luulis sen ruokahalunki palaavan pikkuhiljaa.

Imetyksestä
suosittelen lukeen imetystukijuttuja jo ennen synnytystä niin sit tietää vähä etukäteen mitä voi olla edessä. Jokaisella kun tuntuu aluksi joku ongelma tulevan vastaan.. Sitä meinaan sit huutavan vauvan kanssa on pulassa jos ei etukäteen oo mitää tietoa hankkinut, mäki muistan ku mies selas netistä imetystukisivuilta ohjeita ku pieni vauva mun rinnalla huusi eikä halunnut syödä rintaa.. No, mut siitä selvittiin.. Ja sairaalassa olo ajalle antaisin neuvon että SOITTAKAA sitä summeria aina ku tarvitte imetykseen apua, vaikka 15 minuutin välein. Se on kätilöiden työtä siellä auttaa teitä alkuun, joten pitää myös pyytää apua enemmän ku mitä se perusohjaus on!! Mä ainaki soitin summeria "koko ajan" ja sainkin niin hyvin apua et selvittiin lähes ilman lisämaitoa (sai kerran joku 20milliä eli mitättömän vähän) ja päästiin kotiin hyvin sujuvan imetyksen kanssa. Meillä noita ongelmia tuli sit ku poika oli vähän isompi, ehkä 1kk iässä ekat rintaraivarit..

No joo, innostuinpa taas kirjoittaan romaania.......

.....huomenna pitäis keskustaan ku on pojalla hammaslabra, saa jännätä sit onko kariesta vai ei. itselläni on, viime odotusaikana olin testeissä ku Treen kaupunki tarjoaa nää esikoisen odottajille ja sit muksuille aina ennen 2-vuotis hampilääkäriä. Sen mukaan sit suunnitellaan tulevaisuuden käynnit, jos ei ole tartuntaa niin ei tarvi niin usein käydä. Onko muualla sama käytäntö? Mulle toi oli ainaki ihan uus juttu, en muista et olis kukaan puhunut et noin on. Siis muualla asuvat tutut ei ole maininnut...

Ja joo Vuotaraaputin pitää mainita kans et muistan sun kirjoittelua jo ajalta ku sulla oli Minea mahassa, sillon aina kävin helmikuisten pinoa lukemassa. (nyt en oo jaksanu lukee ku tätä meidän omaa) Eiks sulla ole kolmas nimimerkkikin jo menossa? :D

juu, kolmas :D ensin ansa1981, sitten äitipeikko ja nyt raaputin. mietin jo neljättä :LOL:
olipa hyvät ruoat Veganissimossa :p

huomenna taas sokeripoli, saa nähdä meneekö hela dagen.

mä olin muuten unissani tatuointiliikkeessä. kun mulla lukee tyttären nimi kaunokirjaimin kädessä ja halusin siihen sitten pojankin nimen samalla lailla. ja siinä unessa mulla meni mukamas kahdeksan tuntia nimen laittamiseen - ja sittenkin se oli väärin kirjoitettu :LOL:

Tervehdys kaikille tosi pitkästä aikaa!!

Lähes päivittäin käyn lukemassa teidän juttuja täällä mutta kun on itse niin saamaton ettei saa kirjoitettua yhtikäs mitään :ashamed:

Yritän nyt jotain...
Elikkäs viime viikolla minäkin liityin sairaslomalaisten pariin.Töissä alkoi massu kipuileen päivittäin joten lääkäri totesi et parempi olla kotona ja sielläkin hissukseen!Äippäloma alkaa sitten parin vkon päästä.

Huomenna pitäis aamusta mennä sokerirasitukseen :x kun oli jokseenkin sokerit koholla viime viikolla!Voi tietty syynä olla just nlapvän herkuttelutkin mut tuleepahan nyt tarkastettua kunnolla!

Hemppa oli viimein lähteny nousuun oli 116 mut rautakuuri jatkuu!Paineet ollu hyvät koko ajan. Poikanen on pää alaspäin.Painoa tullut sellanen 13kg.

Nyt on parina edellisenä päivänä varsinkin illalla supistellu melko tiheään.Ei kovasti mut kuitenkin silleen et tuntuu.Toivottavasti nyt viel pysyis poikanen masussa monta viikkoa.

Flunssalta ollaan toistaiseksi säästytty...ei kyllä paranisi kehua :whistle:
Mutta :hug: kaikille jotka sairastelee tällä hetkellä ja paranemisia.

Oli ollu puhetta raskauden aikasesta tyhmyydestä... :wave: kyllä täälläkin tuntuu että aivot olisi jotenkin pehmenneet. Se tuntuu olevan kovin monella havaittavissa ja toivon mukaan asia korjaantuu jossain vaiheessa.

Taitaa kohta romaania pukata...joten taidan tästä lähteä vähän iltakävelylle ja sit viel iltapalalle et jaksaa paastota aamuun.

Ei muuta kuin pulleita päiviä kaikille mammoille.

Aippa3 & poikanen 32+2

Sh mä oon kanssa aika ajoin kärsinyt levottomista jaloista tän raskauden aikana. Vie kyllä todellakin yöunet silloin kun vaivaa. Täytyy tota magnesiumia kokeilla.

Piti tänään ottaa rennosti, mutta siivomisekshan se meni täällä vanhalla kämpällä. Ja taas supistaa ja joka paikkaa kolottaa...

Lilja (33+6)

Hahah Mavi, tuo kirjoituksesi osui ja upposi :LOL: Musta on tuntunu töissä jo pitkään siltä että pää lyö välillä ihan tyhjää. Nolointa on havahtua vauva-ajatuksistaan kesken kuivan palaverin ja ruveta sitten siinä pohtimaan että mitähän ihmettä tässä nyt on käyty läpi :D

Joku ihmetteli mun reipasta painonnousua ja sitä eikö mulle oo urputettu neuvolassa asiasta :D No se painoindeksi pysyy meikäläisen 185cm pituudella ihan mukavasti kasassa myös +14kg kanssa :LOL:
Sokerirasitus mulle on jo tehty ja arvot olivat normaalit, joten eipä tässä kai mitään hätää ole :) Kyllähän se kieltämättä mieityttää et miten sen painon kanssa käy synnytyksen jälkeen, tuleeko maitoa ja onko se totta että imettämällä laihtuu ja ehtiikö käymään salilla jne... :whistle:
Onko täällä ketään kelle olis tullu huono olo siitä sokerirasituksesta? Mua se alkoi väsyttämään ihan hurjasti ja oli pakko pyytää päästä makuuasentoon.

Mua mietityttää kauheasti et missähän asennossa meidän minimussu on tuolla mahassa, kun tunnen jatkuvasti painetta + potkuja oikealla kylkiluitten kohdalla. Onko kellään sama "ongelma"? Vauva tuntuu heittävän kovasti volttia ja potkuja tuntuu myös reippaasti alavatsan seutuvilla, varsinkin kylkiä hän tykkää kutitella aina kun hörppään kahvia =)

Ja noista harjoitus-suppareista vielä: Onko muitakin joilla ei ole tuntunut vielä supistelua lainkaan? Sitä kysytään joka kerta neuvolassa ja joka kerta joudun pyörittelemään päätäni ja ihmettelemään kun ei ole vieläkään tuntunut missään :eek:

Viimeksi neuvolatäti sanoi että se on kai hyvä juttu jos niitä ei tule lainkaan, mutta silti ihmetyttää et miks se kyselee niitten perään...? :/

Ja vielä lopuksi: Pulttibois, miten ihmeessä sä pystyt syömään valkosipulia? Mä oon niiiiiiin kade! Rakastan valkosipulia, mutta se aiheuttaa nykyisin ihan meganärästyksen ja menee oksentamiseksi jos sitä syön :'( :D

Moik!

Pulttis, kyllä vaan hammaslääkärikammo vaivaa :x Otan osaa :hug: Voi kauhia! Ilmeisesti nelosesta kysymys, jos oli kerran kaksi juurta. Selkäpiitä karmii! Ja Anuuu, mun ei edes testeissä tarvii käydä tietääkseni, onko kariesta vai ei :| Kammottaa jo nyt seuraava hamppilekuri, joka on joskus lapsen syntymän jälkeen: menin syksyllä pika-ajalla kunnalliseen näyttämään jotain tummumaa, joka ei ollut edes mitään, ja vaadin päästä joskus röntgeniin, sanoi että paras tulla sitten kun lapsi on muutaman kuukauden ikäinen ja voin hetkeksi irrottautua, nyt raskaana ei voi. Antto oli muuten myös siinä sylkitestissä joku aika sitten ja pelkäsin niin etten voinut edes tuloksia odottaa malttaen postitse vaan soitin sinne etukäteen hätäisenä. Joo, kyllä tämä on mulle neuroosi. :D

Vuotaraaputin, olipa kiva uni :/ Lapsen nimi ois kyllä jotain, mitä voisin itsekin edes harkita itsessäni lukevan, kun johonkin kuvaan voi aina kyllästyä. Vaan jätänpä vartalonmuokkauksen tähän luonnostaan tapahtuvaan: paisumiseen ja toivottavasti joskus taas kutistumiseen :LOL:

Oon sen sijaan miettinyt, että vihkisormukseen joskus kaiverruttaisin joka lapsesta yhden pikkuauringon siihen sileään osaan, mulla on sellainen teetetty aurinkoa tai kukkaa muistuttava sormus, jossa vihertävä kivi :heart: Tällaisia haaveita, mutta enpä taida koskaan saada aikaiseksi, katsotaan. Sormus oli mulle liian iso alkuun, ja kun sitä käytiin pienentämässä, siihen unohtui kaivertaa uudestaan meidän nimet, päivämäärä kyllä lukee... Enkä ole saanut mentyä siihen liikkeeseen, kun ei enää edes asuta lähellä Helsinkiä. Jos vaikka 6-vuotishääpäiväksi sitten.

Mutta unista piti sanomani, että näin viime yönä unta, jossa jätin Anton reppu selässä asemalle odottamaan isiä ja jatkoin itse matkaa samalla junalla. Kohta iski hirveä huoli, mutta mun kännykästä oli akku finaalissa ja jouduin lainaamaan jonkun raskaana olevan naisen kännykkää. Uni loppui siihen ja sitten jatkui jonain muuna, mutta tosiaan jäin kovasti miettimään, miten 2-vuotias pärjää yksin siellä asemalla. :'( Ehkä syystäkin :LOL:

Tiitsu, taitaa tosiaan olla vielä pientä tuo mun proteiinimäärä. Ainakin jos tuohon sun tulokseen vertaa! :) Toivottavasti enää et joudu vastaavaa kokemaan.

Kyllä taitaa peti jo hiljalleen kutsua. Palailemme taasen!
T. Kalenteri ja Paapau 33 + 4 yhä vaan

Huomenta, kylläpä Essi tekee yötä pitkään. Oon joskus kuullut ettei sitä suositella enää rv 25 jälkeen, eikö sulle puhuttu siitä mitää neuvolassa? Vaikka no, jos se ei itseä häiritse niin ei kai siinä sit mitään....

Kalenteri
- taitaa sulla olla menossa kans esikoisesta irrottautuminen ja vauvalle tilan teko. Mulla oli toi vaihe vuoden vaihteessa. Ihan ihme unia näin ja muutenki tuntui sillon et oli jotenki skismaa mun ja pienen pojan väleissä. Onneksi meni ohi.. kai mä sit raivasin mielessäni tilaa uudelle vauvalle tms.

Katarina jos en mä ihan väärin ymmärtänyt niin sillä jollain joka painoa ihmetteli meni sun ja sh07:n nimimerkit sekaisin ja oli tarkoitus ihmetellä sitä vain reilun kilon nousua, ei suinkaan sun painonnousua. Mikä on mun mielestä ihan normaali, ei yhtää paha! Joten älä sitä jää murehtimaan, kyl ne kilot sit tavalla tai toisella katoaa aikanaa.

Levottomista jaloista mulla ei ole ollut mutta muistan kuulleeni ton magnesium ohjeen ja myös sen et pitää juoda vettä tarpeeksi päivän aikana!!! se VESI auttaa muutenki moneen vaivaan. Kaverille oli sanottu et jos ei juo tarpeeksi voi supistaa ja mulle viime odotuksessa sanottiin synnytysvastaanotolta ku soittelin sinne et vauva ei liiku tarpeeksi et juo pari lasia kylmää vettä. Ja se toimi! Että joka asiaan vastaus on juo vettä! :D

eipä muuta, kai sitä pitää alkaa pukeen yms et jos vaikka pääsis kaupunkiin joskus.. ei tästä kyl mee bussilla ku 10-15 min mut kotoo lähtemisessä meneeki sit enemmän aikaa. pitää muistaa siirtää vaan käyttötilille rahaa ku sokoksella on menossa alen loppurysäys ja ajattelin kattoo jos löytyis ens talveksi tolle esikoiselle joku reimatecki halvalla.

Anu ja mauno 32+4

Huomenta!

Onko kellään muulla ollut sellaista vaivaa, että pistää tai viiltää jommalle kummalle puolta alavatsaa. Melkein niinkuin pistos joskus juostessa. Mulla on ollut lähes koko raskauden ajan aina silloin tällöin. Voi tulla rasituksen yhteydessä, mutta myös ihan muuten vaan lepäillessäkin. Kestää hetken ja menee pois, usein asennon vaihto auttaa. En ole asiasta ollut isommin huolissani, kun tuntuu olevan ihan vaan lihaksissa, ja vieläpä näissä nyt olemattomissa vatsalihaksissa. Mutta eilen alkoi tuntua kipua illalla sängyssä lueskellessa ennen nukkumaanmenoa. Eikä mikään auttanut, mikään asento ei tuntunut hyvältä ja Kompiaisen potkut teki tosi kipeää. Yritin kevyesti hieroskella, mutta siitäkään ei ollut mitään apua. Useampi tunti meni ennen kuin löysin asennon missä saattoi nukahtaa. Enää ei ole varsinaisesti kipeä, mutta painaessa kipeä kohta tuntuu. Luuletteko voisiko olla ns. suonenveto vatsalihaksissa tai joku muu kramppi. Jotenkin en usko että mitenkään liittyy supistuksiin. Onneksi on meno vasta iltavuoroon töihin, niin sai kuitenkin aamulla vähän pitempään nukkua, niin ei ihan puolikuolleena tartte töihin vääntäytyä. Taidanpa lähtee juomaan lasillisen vettä, jospa se auttaisi tähänkin vaivaan! :)

Puella ja Kompiainen 31+1

Huvikummun vääpeli, Marika75+ perätila synnytystä miettivät: Mun veljen vaimo synnytti lauantaina pojan: 3800g, 52cm ja siis perätilassa. Hän ainakin kommentoi ettei ollut yhtään paha juttu vaikka etukäteen vähän jänskätti, kun edellinen tuli ihan normaalin päin. Kotiin pääsivät maanantai aamuna, hieman nopeaa tuo kotiuttaminen Turussa?! Mennään lauantaina katsomaan tulokas, jee!

sh07: mulla ei ole levottomat jalat, mutta muutaman kerran, viimeksi eilen illalla, on ollut ihan kuin kasvukipuja! Eli samanlaisia kun pienenä: kolottaa polvista ja tekee mieli vetää säärystimet polviin tai jotain lämmintä.

Pulttibois: Et ole yhtään ajoissa vauvan tavaroissa, tai siis jos olet, niin minäkin olen!! Mulla on vauvan sängyssä patjat, lakanat, peitot ja kaikki valmiina. Kaikki 50-56cm vaatteet pestynä kodinhoitohuoneen kaapissa ja kaikki sitä isommat pestynä vauvanhuoneen kaapissa. Kaikki mahdolliset vaipat itselle ja vauvalle on ostettu+rintakumit, imetysliivit, rintasuojat, tuttipullot, tutit, vauvan pesuaineet+ itselle sitä nännivoidetta. Eli oikeastaan ei taida olla mitään mitä puuttuu. Tavarat mitä otetaan sairaalaan on omassa kaapissaan, mutta ei sentään pakattuna laukkuun. Vähän malttamaton olen ;)

Huomenta!
Puella: Mulla on ollut tuollasia kuvailemasi pistämisiä ja vihlontoja alamahassa pitkin raskautta, mutten oo osannut olla niistä huolissaan, kun ollut muissakin raskauksissa...
Huvikummunvääpeli ja Marika: Mie oon myös synnyttänyt esikoisen, (joka oli perätilassa) alakautta ja ei ollut yhtään hankala synnytys, ei minun mielestä oo ollu raivotarjontasynnytyksiin juurikaan eroa!Että kannattaa harkita tuota perätilasynnytystäkin, jos vauvelit eivät suostu kääntymään ja jos hyvät kriteerit alakautta synnytämiseen...
Levottomista jaloista ollut puhetta: mulla on ollut pitkin raskautta ja välillä tosi kipeätkin, oon nyt syönu magneusiumia ja kummasti on helpottanu asiaa!!!toivottavasti pysyykin kivut pois!

Íhanaa, mun siskolle oli yöllä syntynyt pieni tyttö ja huomenna mennään kahtomaan sitä, kun mulla saman sairaalan äitipolille aika, jossa siskokin synnytti!

Mutta oikein hauskaa päivänjatkoa kaikille! :flower:

Täällä laset herätti jo ennen setsemää. Laitettiin kakkosen lasten ohjelmia ja jäin vielä Juhan kanssa peiton alle köllimään.
Jotenkin nukkui taas huonosti. Vessassa sai käydä useaan otteeseen. Tyttökin yski omassa huoneessa, ja yskii edelleen. Ei etes kerhoon halunnut mennä vaikka sanoin ettei sulla kuumetta ole. no itse sai valita, ja onhan se itselle helpompaa kun ei tarte koko klaania pukea kerhoa varten. Kerhossa vaan on se kiva puoli että saa jutella muiden äitien kanssa ;)
Jospa se menis pian ohi tuo yskä. En tiedä mistä nyt yhtäkkiä oisi tullut. Mutta eihän sitä koskaan tiedä mistä nuo sairaudet tulee.

Vauvakin on ollut äkäsellä tuulella pari päivää. Joka ikinen liike ja kääntyminen tuntuu. Ja välillä tuntuu kipeältäkin. Vielä 2kk laskettuun aikaan huomenna. Saa nähdä kuinka nopeasti tämä 2kk menee.

Mutta oikein pirstakkaa Keskiviikkoa kaikille. Pitää varmaan mennä laittamaan pyykkikone hyrräämään ja katsoa mitä sitä alkaisi tekemään =)

Puella mulla kanssa ollut noita pistoja/vihlontaa toispuoleisesti alavatsalla. Mulla ne on tosin yleensä liittynyt rasitukseen. Jos oon esim. kävellyt paljon päivän aikana, saattaa mennä niin kipeäksi, ettei enää eteenpäin pääse vaan on istuttava aikansa ennen kuin voi jatkaa. En oo myöskään ollut huolissani, taitaa ihan kuulua asiaan.

Anuuu mä aina tuppaan unohtaa ton veden juomisen, ei vaan saa juotua tarpeeksi. Mutta on se hyvä, että täällä joku siitä on muistuttamassa. :flower:

Lilja (tasan 34 rv!!!!!!! :heart: :heart: )

Yhteistyössä