***Huhti-Hiput 2008 Joulukuussa***

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cappuccino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iloista Joulua kaikille :xmas:

Pitkään aikaan en olekaan täällä mitään kirjoitellut,kun en vaan ole jaksanut,äitini tilanne ja koko joulu stressannut aikasta paljon,mutta nyt näyttää äitinkin tilanne hyvältä niin uskaltaa jo hiukan henkäistä,kovaati sitä mummia vielä harmittaa kun ei saa suun kautta mitään syödä,niin jää jouluruoatkin syömättä,mut ollaan iloisia et hän on edes hengissä,syömään ehtii myöhemminkin ;)

HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE !

Piitsi Mukava kuulla, että äitisi on paranemaan päin..

Angel Joo Kokkolasta olen alunperin kotoisin, tällä hetkellä asun Rovaniemellä... Sie olet sitten taas saman ikäinen mun isosiskon kanssa :D

Töihin pitäisi kohta kiitää.. Se on sitä rauhallista joulua kun reilut pari sataa turistia käy syömässä ja juomassa parin tunnin sisällä.. :laugh: Onneksi edes on hiukan lunta maassa ja pakkasta ilmassa niin tuntuu ja näyttää talvelta...

Taitaa kaikki olla joulun vietossa! Joulu mennyt hyvin paitsi ollaan oltu pelko persauksissa sunnuntaista lähtien. Liukastuin ja lensin vanhempien ulkoportaat alas ja tottakai säikähdettiin ihan mielettömästi. Ei kuitenkaan ole tullut mitään vuotoa, sykkeet ja liikkeet normaalit, joten taidettiin sillä säikähdyksellä selvitä, mutta kyllä taas muistutti varovaisuudesta.

Kiitoksia lohduttavista sanoista Pulttibois&vuotaraaputin! Vain muutaman kerran sain kuulla vertaukset veljen vaimoon, mutta isä oli niin ihana kun kävi vähän väliä taputtamassa molempien masuja ja kehuskeli ääneen ettei kyllä ole missään kotona näin upea mahaisia naisia ;)

Malttamaton me ollaan jo kotiuduttu joulun vietosta appivanhempieni luota. Toivottavasti mitään hämminkiä ei koidu sinulle tuosta kaatumisesta :hug: pidän peukut pystyssä, että pikkuisesi olisi edelleen turvassa ja kaikki hyvin :heart:

Itse alan olla aika kyllästynyt tuohon "isomaha-pienimaha" juttuun. Toisten mielestä siis mulla on isomaha toisten taas pieni. IHAN SAMA mulle :headwall: :headwall: Mun maha on mun ja siellä meidän pieni rakas kasvaa ja toivottavasti joskus näkee päivän valon. Ja samoin kaikki puheet "olet lihonnut-et ole lihonnut" linjalla alkaa käydä hermoihin. Taitaa olla mulla nyt tunteet vähän pinnassa. Itsellä ainakin harmittaa lihoaminen, mutta en varsinaisesti ole ahmimalla syönyt herkkuja, kiloja vaan tulee :ashamed: Liikunta on jäänyt vähäiseksi, koska mahaa alkaa koskea todella nopeaan, niin vähiten nyt kaipaa kaikkien neuvoja siitä miten pitäisi syödä ja liikkua, kyllä minä itsekkin sen tajuan.

Onneksi ne oikeat ystävät eivät ole tuollaisia arvostelijoita, vaan ihailevat mahaa ja kysyvät saako koskea =) siitä tulee hyvä mieli. Toiset eivät vaan yhtään ajattele mitä päästävät suustaan. Tiedämpä ainakin itse miten kohdata koko loppuelämäni raskaana olevat, toivottavasti nämä tunteet kestävät muitissa :laugh:

Anteeksi hiukan tilitystä..... :ashamed:

Mulla ihan sama fiilis, kun nyt joulun aikaan on tosiaan saanut kuulla koko ajan masusta jotain, omanipa on mahani ja myös se vauva siellä!!! Niin omituista, että ihmiset kysyy suoraan että onko tullut paljon kiloja? Täytyy varmaan itsekin kysellä joulun jälkeen kaikilta duunikavereilta, että paljon on jouluaikana tullut? ;)

Heippa!

Kotiuduttiin juuri anoppilasta. Pelkään, että poika jättää päiväunet kohta kokonaan, kun eilen ja tänään ei erikoisen ympäristönkään takia ole nukkunut, ja viime viikolla jäi kerran väliin muuten vain. :/

Masusta olen minäkin saanut kuulla, ei kyllä välittäisi. Nyt kai ihan ok, että masu näkyy, mutta ikävästi tietoisuudessa on se, että kommentteja saa kuulla kyllä huhtikuulle asti (ellei poika aiemmin synny) - toivoin, ettei masu tulis kovin nopeasti näkyviin juuri siksi, että muutama kuukausi kommentteja ja katseita riittää vallan hyvin. Pitipä vielä kommentoida Malttamattomalle tuosta painoasiasta, että on kyllä tosi yksilöllistä, miten kiloja tulee - jollain ei tule raskaudesta mutta tulee imetysajasta (tai muuten synnytyksen jälkeen kotonaoloajasta) sitäkin enemmän. Mulla tuli paljon esikoisesta, mätin silloin herkkuja, vauvan synnyttyä mätin yhä samaan tahtiin ja silti lähtivät kaikki kilot ja yli, ja nyt kun olen välistä syönyt jopa terveellisesti (en kyllä todellakaan aina mutta en nyt oikeastaan epäterveellisemminkään kuin ennen odotusta), kiloja on tullut nopeammin kuin esikoisen odotuksen aikana. Just niin kuin Hysteerinenkin sanoi, kiloja vain tulee. Luulen, että mulla raskaus tekee hyvän hyötysuhteen - ravinto kertyy kroppaan sen sijaan että vain sulaisi jonnekin olemattomiin. :p Että sellaista positiivista ajattelua. Itse kertoilen saamistani kiloista ihan mielelläni vaikka vähän kauhistellen, mutta en luultavasti kovin vieraalta kävisi utelemaan painonnoususta, jos edes tutultakaan :o

Joululle jatkoja!

Täälläkin on joulusta selvitty, olin töissä eilen ja jouluaattona. Täksi päiväksiki kysyttiin mut en luvannu mennä kun tää on ainoa vapaa päivä.

Töissä ei kukaan meinaa uskoa että oon raskaana kun mulla ei oo minkäänlaista mahaa. Siellä on kaks muutaki raskaana olevaa, mä oon niitä kaks viikkoa pidemmällä ja niillä on huomattavasti isommat mahat kuin mulla. Saas nähdä kasvaako se vauva siellä ollenkaan. Viikko vielä pitää odottaa sitä että kontrolloidaan se lapsiveden määrä, aika tuntuu vaan matelevan...

sh07 rv 22+6

sh07 :hug: toivotaan että kaikki on hyvin. Mahan kasvuhan on muutenkin niin hurjan yksilöllistä. Mun ystävä on mua kuukauden pidemmällä ja se vasta nyt alkaa sovittelee mammavaatteita. Mua jäi itteeni mietityttämään myös lapsiveden määrä, kun ei siitä rakenneultrassa mitään sanottu, kai se sitten on ihan normaali, pitää ens viikolla neuvolassa sitä kysellä. Ja mulla on sitten vielä kontrolliultra tuon istukanpaikan takia. Mutta mulla ainakin pieni mekastaa mahassa hurjasti, joten siinä mielin tuntuu että kaikki on hyvin. Miten sulla, tunnethan liikkeitä kuitenkin?

Miten muilla, mulla nimittäin tuntuu että aika on pysähtynyt.... tuntuu ettei huhtikuu tule ikinä. Vaikka vauvaliikkuu masussa niin silti pelkään, että jotain pahaa tapahtuu kuitenkin.Eikä töihinkään kiinnostaisi mennä yhtään 2.1 :/ Tosin siitähän onkin ollut jo paljon puhetta, että aika moni on samassa jamassa, että työt ei huvita :D

Hysteerinen rv 25+2

Kiitos Hysteerinen. Kyllä liikkeitä tuntuu, mutta aika vähän ja ovat aika vaimeita, mutta tää on varmaan vaan vähän rauhallisempi kaveri. Vauvalla oli kuitenki kaikki ultrassa hyvin, paitsi että se pään ympärysmitta oli kaks viikkoa ajastaan jäljessä, mut se on kuulemma perintötekijöistä kiinni. Toivottavasti saisin edes lääkärin ultraamaan ens kerralla. Ei mulla mitään kätilöitä vastaan oo, lääkäreillä on vaan paljon pidempi koulutus ja tietämys näistä asioista. Kätilö vaan tökerösti ilmoitti että lapsivettä on niin vähän ettei rakenteita voi kunnolla tutkia, kuviakaan ei saatu kun näkyvyys on lapsiveden vähäisyyden takia huono. Pelottaa, mut ei se auta kuin odotella nämä pyhät tästä. Kuulemma ei yleensä tarvi näin kauan odottaa mut nämä pyhät sotkee senkin asian. Mut ehkä se tästä, ei auta ku toivoa parasta, vaikka tuntuu et kaikki on menetetty. Se kätilö nimittäin sano et jos tässä nyt päästään 30 viikolle, niin se vauveli on vasta kilon painoinen. Mä jäin ihmettelemään että miten niin jos päästään. Toivottavasti tää on vaan joku ultraajan virhe ja kaikki oliskin hyvin..
Anteeks tuli vaan pelkkää omaa napaa.. Tää tilanne on vaan koko ajan mun mielessä..

sh07

:hug: sh07:lle! On kyllä hermostuttavaa elää tuollaisessa epätietoisuudessa. Jotenkin luulisi, että jos nyt jotain aivan kummallista olisi kätilö nähnyt, olisi laittanut aivan saman tien tai ainakin muutaman päivän kuluessa jatkotutkimuksiin eikä jättänyt sua jouluksi miettimään näitä, oli sitten kuinka kiire hyvänsä ennen joulunpyhiä. Kumma juttu tuo "jos päästään 30 viikolle"! Ehkä se on joku ylivarovainen ilmaisutapa tai jotain, mutta voisi vähän kyllä miettiä, mitä asiakkaalle sanoo. :(

Omaa napaa: huh, sainpa tänään pojan petiin päiväunille. :) Ei ollut edes kauhean suuren työn ja tuskan takana. Jospa näistä päiväuniajoista nyt kuitenkin vielä sais tovin nauttia.

Kävipä hassu juttu eilen. Oltiin appivanhemmilla, ja yritin poikaa nukuttaa mummon ja vaarin sänkyyn. Ei siis onnistunut, sen verran touhotusta oli ollut ympärillä ja ääniä kuului toisista huoneista. Lähdettiin kävelylle, ei vieläkään onnistunut ja lopulta poika kipusi kärryistäkin ja alkoi kaivaa mutaa lapasillaan. Siinä autotien laitaa kävellessämme sieltä tuli auto, ja revin nassikkaa haalarista lähelle itseäni, mutta autopa kääntyi vilkuttamatta. Kiukuspäissäni (oli pinna kireällä pojan nukahtamattomuuden yms. syiden takia) huusin auton perään: "Hän ei sit viitsiny vilkuttaa!" Anttopa nosti kätensä ja vilkutti autolle. :D No siihen vähän naurahdin, että niin, tarkoitin siis autoa, äitiä ottaa päähän, kun kuljettajat eivät vilkuta kääntyessään. Poika koski kädellä päätään ja sanoi siihen "pää pipi" - vai oisko ollut "äiti pää pipi". Eipä voinut olla nauramatta lapsen kirjaimelliselle tulkinnalle. :laugh:

Palaillaan taas,
t. Kalenteri ja Paapau 25 + 5 jo, hyvänen aika :o

Joulunjatkoja kaikille! :xmas:
Me oltiin mun vanhemmilla aattona ja eilen sitten pakolliset mummovierailut ja illaksi kotiin.Möykky potkiskelee hienosti joka päivän ja paljon ja kun mun äiti pääsi eka kerran ne potkut tuntemaan, niin itkuhan siinä hälle tuli... :'( Mä olen ainut lapsi, joten eka lapsenlapsi hälle kyseessä. Äiti patisti mua vähän väliä lepäämään ja hössötti ympärillä, ihan kivaa joo...Vatsa on alkanut kasvamaan hurjaa vauhtia, kiristää jo rintojen alta ja tänään oli pakko lähteä pienelle lenkille, kun ahdistaa. :) Perjantaina lähdetään kaveripariskunnan kanssa Tallinnaan, saas nähdä kuinka jaksaa kävellä, onneksi heillekin on tulossa vauva, voidaan naiset sitten lepuutella välillä! ;)
Tässä odottelen josko huomenna tai sitten pe. tulisi th:n lähettämä Kelan paperi, eilen tuli 154 pvää täyteen ja viime viikolla oli neuvola, ei antanut paperia silloin... :(
Nyt lepuuttamaan!

T. Vemu76 ja Möykky 22+1

No heippa kaikille täältäkin;-)

Joulusta selvittiin hengissä ja kunnialla, mitä nyt pieni ähky vaivaa edelleen, mutta kuulunee vain asiaan :laugh:

Onko muilla ollut minkään sortin hengenahdistusta? Itsellä välillä tuntuu olevan vaikeuksia vääntää selkää täysin suoraan, tuntuu, ettei henki kulje kunnolla, kun tuo "möykky" painaa sisuskaluihin... Ja varsinkin koiran kanssa lenkkeillessä välillä hengästyy ihan naurettavankin helposti... Miksiköhän tämä tästä loppua kohti vielä muuttuukaan... :whistle:

Mutta mukavaa tapaninpäivän jatkoa kaikille, onneksi on loppuviikkokin lomaa, saa huilailla kaikessa rauhassa :hug:

Dooris ja Väinö 26+0

Heippa kaikille!

Täällä joulu meni oikein mukavasti. Syötiin hyvin ja suklaatakin meni suusta alas ihan hyvällä tahdilla.:)
Nyt olis huomenna tarkoitus mennä hieman tutustumaan erilaisiin vaunuihin. Onkos teillä ehdotuksia hyvistä vaunuista? Tarvitaan sellaiset mitkä on kevyet ja jaksan kantaa neljänteen kerrokseen? Tai siis pelkän kopan... Muuta ei ollakaan vielä osteltu, saadaan aika paljon ystäviltä vaateita ja muuta tavaraa. Kehto on jo sellainen vanha... on vielä anoppilassa. Tuodaan kotiin sitten lähempänä.
Ootteko jo muut ostellu paljon vaateita? Alennusmyynneistä vois sitten ostella pieniä vaatteita...

Hjördis

sh07 :hug: toivottavasti pian saatte selvyyttä asiaan ja kaikki on kunnossa.

joulu meni rauhallisesti. itellä ollut maha tosi kipeänä muutaman päivän, en nyt oikein tiiä mikä vaivaa mutta soittelen äitiyspolille jos ei pian helpota.

Tänään kotiuduttiin joulunvietosta Pohjanmaalta ja kiitos kannettavan tietokoneen ja teletappien ajomatkakin sujui tosi hienosti! En tajua miksei ennemmin olla otettu autoon mukaan...

Mä sain kans kuulla jos jonkinmoisia mahakommentteja, mut kumma kyllä ei hetkauta. Ekaa oottaessa jotenki olin herkempi, mut nyt tuntuu et ne kuuluu asiaan eikä loukkaannu esim siitä ku sanottiin että sulla on kyllä tosi iso maha ja toinen kommentti että onpa sulla leveällä maha. hehe. =) Ja siis kyllä mun tulee kans sanottua - ajattelematta kummemmin - esimerkiksi just muistan et sanoin kaverin mahaa pieneksi.. Mut ku se oli verrattuna omaani ja ja... no, toivottavasti ei ottanut nokkiinsa. :ashamed:

sh07 :hug: täältäkin, itse olisin kyl kans ku tulisilla hiilillä jos pitäis oottaa noin kauan.. olisin varmaan jo marssinut äitiyspolille mariseen tai yksityiselle.

vuotaraaputin toivottavasti kaikki hyvin!

Dooris
kyseli ahdistuksista.. Mua ei ole vaivannut, mut ekaa odottaessa oli koko ajan.. mä oon jotenki päässyt tän toisen kanssa nii-in paljon helpommalla. (kopkop) kunhan vaan muistan laittaa päiväksi tukivyön niin ei selkäsärky pääse vaivaamaan. se onki ainoa vaiva mitä on ollut, ellei harjoitussuppareita lasketa. ja no, en mä niitä laske vaivaksi ku en osaa pelätä niitä ku ekaa oottaessa oli kans kokoajan rv 16 saakka eikä tehnyt mitään.. ja 9.1. on taas lääkärineuvola joten sit taas näkee mikä kohdunsuun/-kaulan tilanne on.

Jaahas, ei sit muuta tällä erää tulekaan mieleen..

Anu ja rv 24+4

Ei oo totta, ummet ja lammet raapustin ja kaikki katos yhtä äkkiä!!!!! |O Aloitanpa siis uudestaan lyhennetyllä versiolla....

sh:lle ja vuotaraaputtimelle tsemppiä, toivotaan, että kaikki on hyvin!!!

Itse sain ison säikäytyksen tuossa ennen joulua, töissä alkoi supistelemaan ja sitten tuhatta ja sataa neuvolalääkärille. hän sanoi kohdunsuuni auenneen sentin...sitten tuli p**een alla äippäpolille, jossa kohdunsuu ultrattiin. Kiinni oli, mutta pehmentynyt supistuksista. Nyt sitten lepoa ja lepoa ja osittainen liikuntakielto päällä. Ja töihin palaaminen on epävarmaa....Itse en ole kovinkaan varma, että pystyn jatkamaan, en halua riskeerata mitään. Mutta katsotaan mitä lääkäri sanoo kun menen joulun jälkeen tutkittavaksi.

Päätin kyllä, että enää en anna terveyskeskuslääkärin ronkkia itseani, hän kun teki väärän diagnoosin ja säikäytti minut puolikuoliaaksi....Jos tulee tästä eteenpäin joku hätä, suoraan vain äippäpolille tai sitten yksityiselle.....Mutta iisisti on nyt pakko ottaa tästä eteenpäin, toivotaan, että enää ei tarvitsisi näin säikähtää.....

monet tuossa miettivät painon nousua, tai sitä, miten ärsyttävää saattaa olla, kun ihmiset kyselevät paljonko painoa on tullut, tai onpa maha iso/pieni....Itse olen aikalailla kurkkuani myöden täynnä näitä utelijoita. Yksikin sukulainen kehoitti minua pienentämään ruoka-annoksiani, jotta painoa ei tulisi lisää. Anopin eka kysymys, kun nähtiin pitkästä aikaa, oli, että paljonko painoa on tullut!!! Mä olen tosi herkällä tuulella ja melkein itkua tulee silmään, kun niin ärsyttää. Mitä se kellekään kuuluu paljonko mulle tulee painoa tai paljonko minä ruokaa lautaselleni kasaan. OMA ON KROPPANI ja erityisesti, minun vauvani sisälläni kasvaa. ARGH, kun pistää vihaksi!!! Mikä ihmisiä oikein vaivaa????

Melkein sanoisin, että onpa hyvä, että nyt taas pääsee arkeen ja pääsee noista sukulaisista eroon...ei tarvi kuunnella tuommoisia typeryyksiä..... :$

Tämmöisiä tällä kertaa! Onneksi heppu potkii vatsassa kiivaasti, se aina piristää! =)
Marika ja heppu 24+3

Hei taas ja Vuotaraaputtimelle myös :hug: ja toivotukset, että kaikki ihan mallillaan.

Mullakin on tuota Dooriksen kuvailemaa hengenahdistusta ollut tässä viime aikoina paljonkin. Tuntuu kuin sitä olisi ollut Antosta vasta myöhemmin, mutta kestäähän tuon, ei nyt ihan jatkuvaa kuitenkaan ole.

Anoppi sanoi eilen ensimmäiseksi nähdessämme, että alkaapa olla aikamoinen maha jo :| Sanoin siihen lyhyesti, että niinhän se tässä vaiheessa jo monella on, ja siihen jäi. Hohhoh, tämä nyt ei ehkä ole paras esimerkki mutta joskus tuntuu, että toisilta unohtuu, että mä myös odotan lasta ennen kaikkea meidän perheeseen, en lapsenlasta jollekin.

Sitten poikaa nukuttamaan, aika väsykiukkua tuntuu jo pukkaavan.

T. Kalenteri ja Paapau

Joulu on nyt sitten "lusittu" ja nyt on sitten mies välipäivät töissä ja pitkäääänn, viikonlopun kanssa.

Doorismulla on kanssa tota ahdistusta ja tosiaan tuntuu ettei olis enää lainkaan kuntoa kun heti kävellessä alkaa hengästyttää. koirankanssa kuitenkin pitää lenkillä kädä ja ihan hyvä että käy.

Ärsyttää kanssa toi mahasta puhuminen ja että onko nyt painoa tullut vai ei ja kuinka paljon yms. ja mua ärsyttää myös äärettömästi kun ihmiset ilman lupaa "tunkevat iholle" eli tunnustelevat mahaa jne. se on mun ja minuun ei kosketa kun jotain ovenkahvaa, jotain yksityisyyttä kiitos...

Veera ja piipero

Hei kaikki, toivottavasti joulu meni mukavasti!

Ihanaa olla taas kotona muutaman päivän sukulaisrumban jälkeen... oli kyllä oikein kivaa ja vauvakin sai jo muutaman lahjapaketin =) Mahaa kommentoitiin ja kokeiltiin jonkin verran, mutta ihan hyvässä hengessä pelkästään. Huomenna taas töihin, huokaus, eipä juuri huvittaisi!

voi hurja mikä säikähdys Marikalla! nyt sitten kanssa lepoa ja kunnolla.

mulla välillä mahakipu hellittää ja välillä taas ei, mutta pirauttelen äitipolille jos ei hetkeen helpota. neuvola-aikakin vasta loppukuusta ja sokeripoli puolessa välissä tammikuuta, että pitkä aika tulee muuten...

Veera80 ja muutkin, sanokaa ihan suoraan jos ärsyttää mahan "lääppiminen". mä en siitä itse pidä ja meinasin saada kilarit kun kaupassa entinen asiakas (jonka oon siis nähnyt joskus 2v sitten kun olin Siwassa töissä) tuli sopottelemaan ja alkoi taputella mahaa. nätisti mutta tiukasti sanoin että ei saa koskea ainakaan ilman lupaa. sama tulee olemaan sitten vauvan kanssa, että saa ihan rohkeasti sanoa kun kaikki on vauvaa ottamassa syliin ja poskia nipistelemässä.
jälkiviisaana myös sen verran, että meillä ravasi sen ekan viikon hemmetisti vieraita kotiutumisen jälkeen enkä hormonimyrskyissäni kehdannut kieltää. tällä kertaa aion kieltää, vaeltaa ympäri kotia vaikka yöpaidassa itkuisena jos siltä tuntuu.

muakin muuten käveleminen pistää ahdistamaan, tai tuntuu että saa lyllertää jo ihan mammavauhtia :laugh: ja aina saa olla sanomassa kävelykavereille että nyt hidastetaan, en jaksa juosta gasellinaskelin :whistle:

jaha, nyt kattelemaan tytön kanssa Pikkukakkosta :wave:

Heissan!
Nyt on se yks kauheus takana,nimittäin sokerirasitustesti,voi elämän kevät mille se litku maistu ja ku tuli huono olo,olin jo ihan varma et laatta lentää,mut kyl ne sit kuiteski pysy kuin ihmeen kaupalla sisällä :x
Sairaslomakin loppui eiliseen ja yö ois viel jäljellä,tosin ei musta oo töitä tekemää,ku lauantaina käytii ruokaostoksilla,ni olin sen jälkee kaks päivää ihan kipee,ei paljo tarttenu liikkuu,mut eihän tääl saa millää lääkäriaikoja täks päiväks,ni kait se on illal puskettava tonne sairaalan päivystykseen :/

Minäkin tosta mahan lääppimisestä oon nyt sanonu,ku musta se on ja niin ärsyttävää,ni tätini kattoi ainakin hiukan kieroo,ku totesin ettei tarvi tulla mun mahaa koskemaa,en vaa voi sitä sietää :kieh: :kieh:

Taidan lähteä ottamaan pikku tirsat ku neiti kattelee nasun suurta elokuvaa,ni jos tos sais sohvalla torkahdettua et vähä piristyis.

Piitsi ja VilmaIisakki 26+5

noniin, nyt taitaa olla pahimmat mahakipuilut takana päin. toivottavasti. nukuinkin 1,5h päiväunet :o taju lähti ihan täysin kun tytön otin kainaloon ja heräsin sitten samaan aikaan kun neiti.

Anu, katottaisko treffejä sitten heti kun me palataan Lappeenrannasta, eli tuossa 10.1 jälkeen?

Yhteistyössä