Helmimasut 2009 ~marraskuussa~

Pikakyssäri:

Ootteko hommaanneet jo ammeen/on ennestään? Oon tässä vaan funtsinut että mikä malli ois paras... Ensin aattelin ihan sitä Orthexin perusmallia tyhjennystulpalla mut nyt oon alkanut miettiä että pitäiskö kuitenkin hommata sellanen jalallinen versio??? Ois varmaan selälle miellyttävämpi kun ei tarttis kyyristellä kylppärin lattialla... :/
Toisaalta kauhistuttaa että jos amme on kovin korkeella ja muksu sieltä jotenkin pääsisikin lipsahtaan käsistä... Hui kauheeta...
Mitä mielipiteitä???
 
Huhhuh, kävin siellä äippäpolilla ja sain sen pistoshoidon veritulppien ehkäsyyn...kävin sitten apteekissa kysäsemässä hintaa niin sain vastaukseksi 136 piikistä huimat 600 euroa!!!!! kyllä siinä rupes itkettämään...eikun soskuun ja rahoo sieltä hakemaan, ei auta muukaan. On piru kallista lääkettä. Tais jäädä ensimmäiseksi ja ainoaksi lapseksi... :kieh:

No muuten kaikki oli ok. Painoarvio 1116g ja tyttö edelleen tulossa :)

nyt sossun lappuja täyttelemään...nämäkin niin pirun vaikeita täytellä, ja ties mitä lappusia pitää olla liitteeksi... :kieh:

Jospi ja Papuliina 28+2 :wave:

CARO juu, aloitan nyt vasta tuon hoidon...jospa tällä viikolla jo. Minulle määräsivät Fragminia, onko tuo sinun lääkkeesi tosiaan noin kallista??? :whistle:
 
Moikka!

Caro ja Jospi: Mulla myös piikit (Klexane) olleet rv 7 asti käytössä ja ovathan ne kalliita...10kpl pakkauksesta jää omavastuuksi reilu 33? eli juu... :whistle: 3,3?/piikki :eek: .Mut hyvä kun on piikit, saa huolettomammin olla. Mulla ehtii tänä vuonna omavastuu, se reilu 600? tulla täyteen ja sithän saa kelan lapulla hakea seuraavat 3kk:n lääkkeet "ilmaiseksi" , sen 1,5? maksaa kyllä mielellään----hih! :D
Eikös siihen lääkkeen hintaa vaikuta myöskin se annostus, mulla on klexane 40mg/1krt/pvä. Kyllähän tuo tosiaan tuntuu kotihoidontuella olevan kukkarossa tuo lääkkeen osto kun satku kuussa menee tuohon mutta mutta...on se sen arvoistakin. :xmas:

Rosinante: Ammeesta...meillä on esikoisen ajoilta asti siis ollut jalallinen amme ja mä tuulettaisin sen puolesta, selkäparka on paremmassa asennossa ja kun vaavi kasvaa ja tulee isommaksi niin ammeesta jalat pois vaan.Ei sitä vaavia minnekään tiputa, elä huoli!

Ootteko te muut jo saaneet äippärahapäätöksen??
:attn: Kauan kestääpi :/

:wave: Möökö ja muru 29+1 :heart:
 
pur
Selvisin kuin selvisin ja suht hyvin vielä päivän kävelyurakasta :) .

Kohdunkaulan tilanteesta ei uusi neuvolatätikään ollu mitenkää hulissaan. Sekin oli sitä mieltä et ihan normi on tuo 3cm ja kun kerran on kaikki paikat kiinni. Outoa musta et toi lääkärin tuomio oli tommonen. Kiitti Pixie ja muut ajatuksistanne asian suhteen.

Linea negrarasta joku kirjotti. Mulla näkyy ihan himmeenä karvotuksesta napaan ja viel navasta viitisen senttiä ylös. Arpia ei oo viel tullu (koputan puuta) vaik ainakin teini-iän alkuperäis kasvusta on rintoihinki jääny, et niinku taipusta kai olis. Oisko tolla viivalla, jotain tekemistä asian kanssa, voi olla yhtys. Ainakin olen nyt siirtynyt jo jokapäivä öljyymään ihoa ite tekemälläni öljyllä varuiks kans, eipä sen ainakaan haitata pitäs.
Sit mulle on ilmestyny jo pari viikkoo sitte pikkurillinpään kokonen mustelma navan alle. ei suuri mut aika kosketus herkkä on.

no jaa ei kait täs kummempii
Pur ja beibe 27
 
Moikka!

Möökö ja Jospi Kallishan tuo klexane on mutta mulla onneksi sairaskassa maksoi niistä 80% ja silti meni jo korvauskatto yli tänä vuonna. Totta kai siihen nyt on kertynyt myös muita juttuja mm. lapsettomuushoitojen lääkkeistä yms. Mä olen maksanut niistä piikeistä muutenkin siis itse vain 1 euron per piikki ja osan olen jo hakenut ilmaiseksikin. Noi piikit kyllä on niin epämiellyttäviä et voisin maksaa euron per päivä jos niitä EI tarvitsisi ottaa ;)
Vaikka ei pidä valittaa rahasta kun tietää ettei kaikille ole hoidoistakaan huolimatta mahdollista saada sitä omaa masukkia... Kyllä sitä ottaisi vaikka useammankin piikin jos tarve olisi yms. Niin kuin Möökö kirjoitti on se sen arvoistakin!!

Ammeesta Me ollaan ajateltu ostaa tulpallinen amme ja ne jalat erikseen. Baby1 oli ainakin sellainen malli muistaakseni 30 euroa missä periaatteessa voisi vaikka kuivattaa pyykkiäkin. Tuo jalka olisi mulle selän kannalta paras ja sitten ihan siksikin että meillä on kylpyhuoneessa niin pieni allas ettei siinä mahdu kunnolla peppua pesemään kastamatta koko tasoa. Täytyy vielä tutkailla mutta tuo tulppa on kuulemma todella kätevä!

Äippärahapäätöstä ei ole näkynyt mutta odotellaan kärsivällisesti. Se äitiyspakkausraha oli tilille tullut eli lappu on ainakin perillä ja tallessa =). Mullahan kävi niin et postitettu hakemus raskaustodistuksineen katosi ja sain täyttää siellä uuden. Kävi tsäkä et menin kysymään sitä enkä ole edelleen tyytyväisenä odottelemassa milloin kelasta tulee jotain päätöksiä kotiin.

Caro + masukki 27+6
 
heips!
Piti tulla kirjottelemaan, ettei tiputa ihan alas.
Loma mahasta ei varmaan tekis yhtään pahaa. Yks päiväkin olis ihan hyvä, siinä ehtis tehdä tällasia kuten bikinirajojen siistiminen, peiton heilutus, kunnon lenkki, ja vois vetästä yhden karkkipussin naamaan eikä tarvis ajatella sokereita :D mutta mielelläni mä tätä vauvaa kuitenkin kannan :heart:

Amme ostettiin, ihan sellanen tavallinen. Rosinante, mua taas pelottaa, että synnytyksen jälkeen kätilö pudottaa vauvan kun ne niin hurjasti roikottaa niitä vauvoja aina jaloista :p tuskinpa koskaan ovat pudottaneet vauvoja, mutta tällainen ihme pelko mulla on...

Imetystyynystä, en oo vielä hankkinu ja saa nähdä tuleeko hankittuakaan. Jyskissä näkyi tuollainen tyyny olevan 10e, mutta en sitten tutustunut siihen tarkemmin.

Pitää tässä toiste kirjoitella lisää, pää on taas ihan tyhjä.
Huomenna taas poksuu viikot!

millla ja poju 28+6
 
Ä-rahapäätöksestä itsekin soitin Kelalle viime viikolla ja joulukuun alkuun menee...

Muistin kysyä ne sokrut ym. tänään nla:sta vihdoin ja viimein niin;
Pissa oli taas puhdas, huh :)
Ja mikä parasta, sokerit oli oikein hyvät :) Arvot oli --alku/5,3 1h/5,4 2h/6,9--.
Nyt sain ne hempparitkin tietoon ja oli nyt sitten 119 ja sain siis ohjeet myös alkaa Obsidania ottaa kapselin joka toinen päivä.
Ei nyt muuta mainittavaa, paitsi että painoa tullut äidin vaa'n mukaan 2kg/kk:ssa :ashamed: Eli nyt olisi 8kg tullut yhteensä toisen kolmanneksen aikana. Jos saisi suklaan tilalle jotain muuta, se on nyt ollut stressin poistaja ja tupakan korvike.. Katsotaan :whistle:

Tänään ja eilen päässyt kattelee siskon vanhat vauvan vaatteet ja nyt niitä on mukavasti, pessyt niitä eilisen ja tämän päivän suurella hartaudella. Ja vaunut ym. on aivan ihanat, näin ne nyt ekaa kertaa livenä!

absa ja atso 27+0

AINIIN UUSI KUVA PROFIILISSA!! Nyt on semmoinen kuva missä näette säännöllisen mahanrasvauksen tuloksen; EI MITÄÄN APUA :LOL: :LOL: Käytin siis omaa vahvarasvaista apteekin rasvaa reseptillä.
 
kohdunkaula on mulla 3cm. samaten näköjään merkattu esikoisen odotuskorttiin.

ä-rahapäätöstä ei ole näkynyt eikä kuulunut.

amme meillä on 2. semmonen pienempi tulpallinen,mihin ois mahku saada ne jalat (nitä ei ole) ja sit "tavallinen" vauvan amme. poika niin tykkää polskia ammeessa,et piti tässä muutama kk sitten ostaa tuo isompi kun ei enää tuonne pienempään mahtunut :D

absa hitsi sun mahahan alkaa epäilyttävästi muistuttaan mun mahaa noitten arpien kanssa..mulla tosin vielä tuplaten enempi niitä,mut vielähän tässä on viikkoja,ehit hyvinkin kerätä niitä lisää :whistle: ;)

Kyllä pelotti kävellä ulkona tänään,kun lumen alla oli jää. Hiipimällä menin kun pelkäsin et oon kohta nenälläni.
Yritin kiertää kauppoja ja kirppiksiä. Mulla on suuri talvitakki ongelma!!! Nyt kohta ratkee vetoketju tuosta nykysestä takista, enkä haluais parin kuukauden takia ostaa mitään kallista,joka sit synnytyksen jälkeen ois liian iso. (tai sit ei:D) Mutta en mieleistä löytänyt halvoistakaan, pitää sit vissiin linnottautua sisälle ku tulee kovat pakkaset :kieh:
Mutta kaupunkikierroksen saldona,itelle ei mitään, pojalle vaikka mitä ja mytylle yks yöpuku.

Kiva ku oli mummo hoitamassa poikaa tänään,niin nythän se ei sit nuku kun huutelee ja höpöttelee, oli vetässy reilun parin tunnin päikkärit |O |O |O ja näin käy AINA silloin ku oon väsyny ja olo on epämukava "liiallisen" kävelyn takia ja muutenkin pinna kireellä..

labello ja mytty 29+1

*muoksista muoks jälleen*
tuli vielä mieleen,et onko teille tullut raskauden myötä jotain pelkoja joihinkin juttuihin,mihin ette ennen ole kiinnittäneet huomiota? Mä pelkäsin taas tänään bussissa. :ashamed: kuski ajo suht lujaa ja mä olin varma et kohta ollaan ojassa. tässä on vielä liikennevalo risteys,josta käännytään vasempaan, suoraan edessä on jyrkkä pudotus kävelytielle ja lampeen, pelkään aina ihan hulluna et bussi lähteekin luisuun ja tippuu alas (sinä vaa nsemmonen matala kaide edessä ). Jotkut kuskit tulee sihen vielä vauhdilla että varmasti kerkeevät valoista. Heti kohta sen jälkeen on loiva kaarre,mistä kiihdytetään moottoritielle ja ai miten sekin oli pelottava :ashamed: Sama pelko oli esikoisen aikaan,kun hän oli pieni ja vaunuissa, mietin aina mitä teen jos jotain sattuu,laskenko kuomun alas ja millä voisin suojata vauvaa jos bussi kaatuu tms :ashamed:
 
Mulle tuli just yks pelko, nimittäin yritin tukehtua karkkiin äsken. Olen nimittäin koiran kanssa kahdestaan tämän viikon, mies on reissussa, ja katselin tässä täydellisiä naisia ja söin marianne karkkeja samalla yks karkki päätti sitten luiskhtaa kurkkuun ja jäädä siihen jumiin, vitsi oli pelottaavaa ku ei pystyny nielee eikä yskii sitä pois. Olin jo melkein ulko ovella et meen hakkaa naapurin ovee ni onneksi törmäsin koiran porttiin ja samalla karkki jatkoi matkaa kohti mahalaukkua. Pelästyin ihan hirveesti, kerkesin jo ajatella pahinta, vieläkin vähän tärisyttää... Ei enää marianne karkkia mulle!

Mut joo nyt ku on liukasa ja mun koiran pissitusreitti menee rantaa pitkin ni jotenki aina tule käveltyy sitä kauempaa reunaa nyt kun on liukasta ni melkeinpä hysteerisesti et ei koira vaan vetäis sorsien perässä mua veteen.... Kuulostaa vähän hullulta, tiedän....

Ai niin nimiasiaa, meillä on nimi valmina ja ollaan alettu puhuu vaavista ihan sen tulevalla nimellä, ni nyt on vaikee sitten kun puhuu muitten kuullen meien vaavista ni pitää nimi omana tietoan tulee lipsuttua aika usein... Mut toivon et kukaan ei saa selvää....

Toukka ja Vaavi
 
Hui, onpa siellä liukasta. Täytyy ottaa taas mummonastat käyttöön. :D Mies osti mulle sellaset viimeraskaudessa kun liukastuin ja lensin oikein kunnolla. Onneks ei sattunut mitään.

Joku kysyi, anteeks kun en muista kuka, siitä Avent isiksestä. Se ei oo siis sähkökäyttöinen pumppu, mutta siinä on joku patentti jonka väitetään olevan yhtä tehokas kuin sähkökäyttöisen. En osaa vertailla kun en oo sähköistä käyttänyt, mut toi on ainakin kätevä ja kompakti. Mahtuu pieneen tilaan käsilaukkuun esim. baariin mennessä... :whistle:

Nimistä muuten: Meillä oli esikoiselle nimet päätettynä raskausaikana, mut sit kun nähtiin se niin ei ne sopineetkaan sille! Kuulostaa varmaan tosi hölmältä, mut tällä kertaa ajateltiin päättää nimet sit vasta kun nähdään minkälainen tyyppi sieltä tulee. ;) Jotain vaihtoehtoja on kyllä pyörinyt mielessä...

Öitä! :wave:
 
iltaa!
mulla kohdunkaula 2.5cm ja pehmeä :whistle:

äitiysraha päätös on tullu jo aikoja sitten (ihme kyllä)
yleensä kelalla kestää!

vähän väsyttäis.. vanhempi poika ollu pari päivää melkein 40 asteen kuumeessa
ja nuorempi taas muuten vaan huutanu monta yötä :/

äippä-83 27+5
 
Glow
Huomenta!

Kommentoidaas heti, ettei unohdu.

Amme; ajattelin ostaa ihan sen "perinteisen" ammeen (tulpaton, jalaton). Esikoisella oli semmoinen (samanlainen kun itelläni ollu) mahtui ja tykkäsi pitkään siinä polskia. Meillä kotona äiti kylvetti mun pikkusiskoja ihan pikku vauvoina semmoisessa ammeessa, niin et amme oli keittiön pöydällä. Ainakin mul on semmoinen muistikuva :D

Hankinnat; Kaikki alkais olla. Tosin vaatteita vielä ostelen (aamulla heräsin ajatukseen, että vauvalle ei ole yhtään pientä 56-62 cm yöpukua... ) . Sänky & hoitopöytä on paikoillaan. Turvakaukalo ostettu, sitterin sain tutulta, yhdistelmävaunut on (brio kombit, ne oli ihan pakko saada, mut nyt oon miettiny et onks ne sittenkin vähän turhan isot! mut ei voi enää mitään, hyvät ne on... ) matkarattaat on myös (niihin pehmeä kantokassi) . Toppapuvun, 62 cm (aika pientä kokoa) anoppi osti jo tosi ajoissa. Mun oli ihan pakko ostaa H&M:sta pieni sininen slipoveri vauvalle :D ja siihen sopivat housut... Potkuhousuja vois ostaa parit kokoa 56cm, eihän ne kauaa mahdu, mut ei se oo kiva hirmu isoissa vaatteissakaan vauvaa pitää.
Eilen pesin kasan sukkia, voi mahdoton miten pieniä ne on!

Nimi; on valmiina. Pojalle. Sepä oliskin hauskaa jos saadaankin yllätys tyttö, kun poikaa odotetaan (ultran lupauksen mukaan, johon en ihan 100% luota mutta kuitenkin... ) . Me ollaan jo kerrottukun muutamalle tutulle se nimi. Mitäpä sitä salailemaan. Ristiäisiä on jo mietitty vähän. Kotona ei pidetä, tulee ihan liian ahdasta. Joko miehen vanhempien kotona tai seurakunnan tiloissa. Kummit on mietitty valmiiksi, sylikummia ei vielä olla osattu päättää.

toukka; hui kamala! onneksi karkki meni alas, huh,huh.

Ja taas on itku tullu :D naurattaa vaan... Katoin eilen pätkän sitä "tukka auki" sarjaa. Näin raskaana olevia naisia ja tuli tippa silmään :LOL: aattelin et ei voi olla enää totta, mitähän seuraavaksi...
Alankohan mä tänään herkistellä ultrassakin? Siinä rv 12 ja 20 ultrissa vähän ehkä herkistyi, mut ihmettelen ettei pahemmin. Näissä lääkärintarkastus ultrissa ei oo tullu ollenkaan "herkkä olo", tähän asti ainakaan...

Joko se 30. viikko alkaa tästä 29+0 :eek: :heart:
 
Peloista...Itseasiassa tänä aamuna mietin ittekseni kuinka hermoheikoks sitä onkaan tullut. Oon nimittäin ruvennu pelkäämään sitä, että miehelle sattuu jotakin. Hyvä, että uskallan sen töihin päästää. Tänäkin aamuna tippa linssissä piti olla kun mies lähti.

Minnuu itteeni pelottaa autolla ajaminen hieman, varsinkin jos joutuu työn puolesta lähtee kuskaamaan asukkaita erinäisiin paikkoihin. Muutenkin sterssi tekee taas tuloaan, töissä piti käydä tyhjäämässä vatsalaukku vessan pönttöön. Miun henkinen hyvinvointi kulkee näköjään yhen asukkaan kanssa käsi kädessä. Mitä hullummassa kunnossa se on, sitä huonommin mie voin. Oi tätä työn ihanuutta!

Kutri ja Kulta
 
Huomenta kaikille ihanille äideille! :hug:

Ammeesta me saadaan mun siskolta sellanen jalallinen amme, jossa on joku vauvatuki(?) ja sit myöhemmin isompi amme. Muuten tarvikepuoli on vielä pahasti vaiheessa. :ashamed: Tai on vaunut, kaukalo ja hirveesti vaatteita, mut jotenkin tuntuu et puuttuu vaikka mitä. Eilen tilasin pinnasängyn, ihan vauva ajaksi saadaan miehen äitin miehen tekemä kehto. Siinä tuleekin sitten taas sellanen perintökalleus mitä pitää kuljettaa aina mukana. :whistle:

Eilen kävin yksityisellä lääkärillä, joka on myös diplomihomeopaatti. Oli kyllä vähän eri meininki kuin neuvolalääkärillä, joka tuijottaa vaan aina ikkunasta ulos ja sanoo nii-nii-juu-nii. Ja sit jos kysyy jotain niin vasta vaan ympäripyöreesti voi olla tai sit ei.
:kieh: Kirjoitti mulle sitten sairaslomaa alkuun 14.12 asti ja sanoi, että jos lisää tartten niin pikakäynnille vaan käymään. Se oli muutenkin niin symppis ja ihana, et ois tehny mieli halata sitä pois lähtiessä. :heart:

Eilen oli sit kans perusneuvola ja oon jotenkin niiiiin tympiintynyt siihen neuvolatätiin. Se vaan valittaa koko ajan mun painosta eikä kysy oikein mitenkään muuta vointia. Olin normaalipainoinen alkaessa odottaa Viuhtia, mutta nyt on tulle sellanen kymmenisen kiloa lisää, viimeiset kahdeksan viikkoa yli se 500grammaa viikossa. Nyt se koitti kieltää multa sen ainokaisen karkkipäivänkin viikossa ja oli tyyliin et jos syöt paljon niin itsepähän synnytät sitten ison vauvan. :'( Kai sitä painoa tulee, kun kerään ihan hulluna nestettä. Ei oo esim. toivoakaan että sais vaikka kihlasormuksen sormesta läpi.

Onko muita äitejä jotka ei kuulu kirkkoon? Meillä Viuhti kastetaan, vaikken minä kuulukaan kirkkoon. Oon miettinyt, että miten se isän uskontoa seuraamaan lähteminen toimii, kokemuksia?

Nyt menen syömään (vaikkei mun ehkä kuuluisi kun oon niin läsö)

Smirge + Viuhti 27+1

Tässä muuten maha rv tasan 27
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Silkkietana&image_id=93787072
 
Heipä hei!

Peloista oli puhetta; ei suurempia ole, töissä ollessa niitä oli sillä joskus meikäläisen töissä oli aika hankaliakin tilanteita että tarvittiin lisä käsiä poliisista tai palokunnasta.Mutta nyt kun on saikulla niin rauhaisaa on, ei tarvi suuremmin hermoilla.

ä-raha; mulle päätös tullut jo kauan sitten ja mulla kävi ihan mieletön säkä, kiitos pitkien työ vuorojen, yölisien ja pyhien..

amme; meillä on peinteinen ortheksin amme ja tulpallinen joku amme.Se tulpallinen on mun suosikki, ehdottomasti.

Kohdunkaula; näpeillä mitattuna oli 3cm, ja saman tien perään ultralla 5,3 cm joten aika heitto.

Supistelut; taas on ollutkin aika tavalla, iltaisin huomaa päivän askareet kiristellessä.Sopivin väliajoin kuin vaan muistaisi huilailla.Mulla onneksi seuraava poli käynti reilu kahden viikon päästä, niin näkee tai paremminkin kuulee missä mennään.

Neuvolassa; eipä ihmeempiä, hemppa ilman rautaa huitelee n.140 tietämillä, yleensä mulla 150, kiitos kovan urheilun.. Paino oli noussut himpun ja olin kyllä iloinen.Verenpaineet ym kunnossa ja syke nopea ja neuvolan täti sanoi poika sykkeiksi..Hmmm..

Piikeistä; kokemusta on, mulla ne aloitettiin heti kun raskaustesti näyttää plussaa, syynä toistuvat keskenmenot ja hyytymistekijät ja hg on korkea.Kyllä näihin raskauksiin on tota rahaa mennyt..Hoidot, piikit, hormoonilääkkeet ja matkat hoitoihin..Mutta jostainhan ne rahat on aina löytynyt kun oikein haluaa.Kalliita on, siitä ei pääse mihinkään ja osasta hormoonilääkkeistä jäi kela korvauksen ulkopuolelle..Mutta katto onneksi meilläkin pian tuli vastaan.

Masuun kyllästyminen; ei mulla!!Mulla tilanne vähän päinvastoin, nautin vauvamahasta ihan mahdottomasti ja pelkään etten saa sitä kylikseni, eli koetan imeä kaiken muistiin kun raskaus on musta niin ihana olotila.. Onko ketään muuta joka nauttii vaan?? vai oleko telluksen ainoa ??

ON,; nyt vaan ollaan, hankinnat tehty stokken syöttistä myöden.(meillä sellainen ennestäänkin ja todella hyväksi todettu)Sinne meni äitiys avustus raha, hyöylliseen ja monen vuoden tärkeeseen kamppeeseen vauvalle.
Joulua kovasti odotellaan ja laitellaan.

hyvää vikon jatkoa naiset!!

sini 30+ ?? eli 31+ viikoilla, voi mahdoton miten viikot lisii..
 
Smirgelin: Kävin jättämässä täpin masukuvaasi=)

On: Olo on olut ennallaan. Kaikenlaista särkyä havaittu, häpyluu ja alaselkä on pahimmat. Supistuksia on ehkä vähemmän kuin ennen. Yritän nauttia tästä viimeisestä viikosta, kun molemmat lapset on vielä hoidossa. Itseni pitäisi mennä maalaamaan uuden saunaosaston kattoa...plääh. Tulisipa olo, että on tehnyyt jotain edes, muuta kuin kuluttanut rahaa turhuuksiin.
Meilä on kaikki vauvan tavarat kyllä jo valmiina. Eilen saatiin korisänky tuonne meidän makkariin, ja pinnasänky on sit lastenhuoneessa. Sitteri, vaunut, kaukalo, vaatteet (joita en aio pestä, enkä silittää kyllä), tooossiiiii tarpeellinen rintapumppu ja itkuhälyttimet. Lisäksi isosiskot ostivat viikonloppuna tuttipullon=) Tutti, vaipat, rintasuojat ja aluset on enää ostettava. Marssin kyllä kohta kauppaan, joten taidan ostaa nyt, kun ukko ei ole kyttäämässä=) Ai, ja semmosen kantopussin menen kohta ostamaan 5e hintaan.
Imetystyynyä en ole koskaan ymmärtänyt. Siinä hommassa nyt käy mikä tyyny vaan, enkä mä ainakaan kyllä koskaan missään ole kuletellut mukana tyynytä, siinähän se sylissä menee, opettelee vaan oikeen asennon. Mutta en siis katso kieroon, jos joku moista käyttää. Itse imetän missä vaan milloin vaan..jos se jotain häiitsee, voi olla katsomatta. Mulla on kauheen huono omatunto mun karkin syönnistä. En siis saisi syödä..mutta pakko salassa nekin ostaa ja syödä. Just mies saarnasi, ettei yhtään ihmettele sokereita, kun olin taas yksin vetäny 4 pvssä kolme boxia noita suklaanamusia (fazerina, geisha, dacapo)...eikä se kerennyt ees maistaa :ashamed:
Painoa on tullu jo se 9kg, joka hiukka pelottaa. Katsoin just esikon korttia, ja olin painanu samanveran rv 37. Mutta nyt lähtöpaino olikin 4kg enemmän.
Esikkoa odottaessa oli siis 55---->70kg, toinen 57kg---->71kg ja nyt 59kg---->huoh, 75kg lopussa? Nyt pelottaa että jään pysyvästi sitten yli 60kg, joka on ollut mulle aina se ehdoton yläraja. (anteeksi kaikille tämä kamala pinnallisuus) :whistle:

jaana ja aino rv 29+6 (huomenna aletaan jo kolmosella)!
 
Glow
Pakko kuluttaa aikaa täällä kun ei muutakaan tekmistä keksi :D
Odottelen miestä kotiin töistä ja sitten lähdetään Kotkan lääkärireissulle. Onneksi mies lähtee mukaan, ikävä ajokeli tuolla lumipyryssä.

Smirgelin; ikävä neuvolantäti. Katoin sun kuvaa, etkä sä edes oo mikään kauheen iso, mun mielestä. Sopiva :hug:
Mulle tuli esikoista odottaessa painoa 16kg, loppu kuukausina hurjaa vauhtia, suurehkojakin määriä viikossa, mutta neuvolan täti ei siitä valittanut, koska muuten vointi oli tosi hyvä eikä lähtöpainossa ollut ylimäärästä vaan ihan normaalipainoinen... Tietysti niiden pitää vahtia, mutta ikävää jos pelkästään keskittyy sun painoon ja vielä ikävällä tavalla.

Saa nähdä paljonko on painoa tullu nyt, seuraava neuvola ensviikolla. Kotona ei oo vaakaa, onneksi, muuten kyttäisin kokoajan. Vauvan painon saanee taas tietää tänään :)

Liukastuin sitte eka kerran tänätalvena minäkin, eilen roskapussia viedessä, vaikka kävelin tosi hiljaa. Onneksi pepulleen vaan menin ja melko "pehmeesti". Saa siis oikeesti olla varovainen.
Eilen oli niin energinen olo, että innostuin tekemään lumitöitä! Ei ole supistellut juurikaan muutamaan päivään :) Monta taukoa sai pitää lumitöiden ohessa ja muutenki vähän varvovaisemmin tehdä, mut ihanaa kun tuli hiki, sai liikuntaa!



 
Näinä saikkupäivinä pitäs kyllä keksiä tekemistä yllinkyllin, mutta sellasta, joka ei rasita liikaa.. Tänään oon huruutellu ompelukoneelle ja nyt sit pyykkikone pesee eka koneellista vauvan vaatteita:)

Neuvolakuulumiset tältä aamulta (rv31+1).. Paino on noussu 9,7kg alusta alkaen, nyt 150gr/vko vauhdilla. RR 110/70 eli sen suhteen ei vielä huolta raskausmyrkytysoireilusta. Pissa puhdas ja HB:kin vielä 127, se laskee tasasesti mutta ei vielä liian alhaalla että tarviis alkaa rautatabletteja napsimaan. Vauvan sydämensyke oli 148 ja tasasesti jympsytteli :heart: Mutta sitten... SF-mitta... se oli 32cm ja neuvolatäti sano, et melkeenpä 33cm eli nyt mennään kaikkien käyrien yläpuolella. Kuitenkaan ei syytä huoleen, kun viime viikon ultrakäynnillä kaikki oli vauvalla ok ja vastasi viikoissa vielä pienempää ku LA.. Seuraava neuvola JO kahden viikon päästä, tästä ne käynnit nyt tihenee..
Ens viikolla on myös eka perhevalmennus:) Voi olla mielenkiintonen kokemus, kun se sattuu olemaan på svenska (kuulun kielivähemmistöön tällä alueella).. Oltais saatu kyllä suomenkielinen valmennus, mut sit se ois ollu naapurikaupungissa enkä siellä ois sitte tutustunu näihin tän kylän tuleviin mammoihin.

Tänään neuvolaan jäi myös esititetolomake synnytysosastoa varten:) Eilen illalla saatiin nimet sovittua/päätettyä hätäkastetta varten. Illalla sängyssä maatessa sanoinkin, että on meillä siinä sit vääntäminen kun sitä virallista nimee mietitään.. Huoh. Mutta nyt oon päättäny, et katon ensin ruotsinkielisiä nimivaihtoehtoja ja mietin niistä sitten sellaset, jotka taipuu myös suomenkielisen suuhun luontevasti.

Lisään itteni myös eilen liukastelleisiin! Kävin pienellä kävelylenkillä saadakseni raitista ilmaa ja eikö tuossa loppumetreillä sitten vasen jalka liukunu lumen päällä siihen malliin, että alaselkää vihlas kun yritin pysytellä pystyssä. Pysyin pystyssä, mutta siis selän sain siitä hetkeks kunnolla kipeeks.

Meillä otetaan käyttöön isompien lasten vanha amme, joka on niitä "perinteisiä" Orthexin ammeita. Saan työkaverilta siihen sopivat jalat lainaan, joten lattiatasossa vauvaa ei tarvii pestä.

Äitiysrahapäätöksiä oli jo jotkut saanu.. mulle työnantaja maksaa 3kk normipalkkaa ja sen takia mä en oo vielä päätöstä päivärahan suuruudesta saanu.. Hakemukset oon kuitenki vieny lokakuun alkupuolella (ÄP tuli lokakuun lopussa). Mutta perhetuttavalta kuulin, et mun työnantajan pitää toimittaa joku TIETTY Kelan lappu, jonka perusteella pväraha sit lasketaan. En tiiä, et missä vaiheessa se sit pitää toimittaa. Mutta ainakin helmikuun lopulle voin olla "huoletta" kun sinne asti palkka tulee normaalisti (tietty ilman ilta-ja vkoloppulisiä).

Nyt lääkärin määräämälle lepotauolle:) Nukuin eilen tunnin päikkärit, joka kostautu sit viime yönä, ettei nukuttanu aamulla kuutta pitempään...
Päivänjatkoja:)
Nanada ja Hän 31+1
 
Huomenta myös täältä kaikille mammoille!

Jäin tänään kotiin, kun työssä on fyysisesti aika raskasta ja mulla on ollu aamulla ja koko viime yön todella huono olo. Oksennuttaa... ja mulla on ihan toivottoman huono omatunto siitä, että jäin kotiin :'( Mulla on ollut myös sellasia ilmeisesti supistuksia :D eli kun kävelee niin maha ihan kireä ja tekee mieli kävellä etukenossa. Näitä kun selittelin viime viikolla neuvolalääkärille ja kerroin, että olin 2 vkoa sitten myös yhden päivän poissa töistä, niin sanoi vaan, että se oli varmasti hyvä juttu mutta ei kuitenkaan määrännyt mua sairaslomalle. Senpä takia musta tuntuu, että pitäis jaksaa töissä vaikka tuntuis miltä kun kukaan ulkopuolinen ei oo mun käskeny levätä :ashamed:

Te ootte kaikki ihan kauheen pitkällä hankinnoissa. Me ollaan saatu hieman vaatteita veljen perheeltä mutta mitään ei olla vielä itse hankittu. Enpä ole lähettänyt edes äp-hakemusta enkä äitiysrahahakemuksia :eek: Ehkä pitää alkaa jotain hankkiin, kun lueskelin aikani kuluks muiden kuukausien viestiketjuja täällä, niin olikohan se joulukuisista joku, joka oli saanut tytön jo syyskuussa 28+4. Itse olen 3. päivän päässä tuosta ja monet meistä jo yli. Hieman alkoi pelottaan vaikka kaikki heillä olikin hyvin...

Bourriquet + kovasti potkiva maha 28+1
 
varoitus: täältä tulossa nyt lähes yksinomaan omaa napaa...

Meni viikonloppu sitten supistellessa ja öisinkin heräilin mojoviin supistuksiin. En kuitenkaan lähtenyt näytille, kun aina jossain vaiheessa helpottivat tunniksi, jopa kahdeksi. eli sanoisin, että olivat säännöllisen epäsäännöllisiä...

Soitin sitten eilen aamulla ä-polille ja sain kunnon nootit, ku en ollu menny näytille jo viikonloppuna :ashamed:

Päivän makailin käyrillä, suppareita piirtyi silloin tällöin, mutta mun mielestä semmoisia, joilla ei vielä tenavaa maailmaan saada :) . Jossain vaiheessa lääkäri sitten tutki ja oli mun kanssa siinä samaa mieltä, ettei ne kauheita ollu saanut aikaan... MUTTA!!!! Vauvan sydänäänet sitten säikäyttivät kunnolla: olivat koko käyrillä olon ajan noin 200 ja se on aivan liikaa... Mulle iski kauhea huoli vauvasta ja ei tietystikään paranna tilannetta, jos ite on ihan paniikissa ja omakin sydän lyö nopeasti...

Laittoi mut sitten synnärin puolelle (poli oli menossa kiinni) tarkkailuun ja käyrille. Jos eivät olisi rauhoittuneet levolla olisin joutunut jäämään osastolle. Onneksi kuitenkin rauhoittuivat jonkin verran (keskisykkeeseen 160) ja pääsin kotiin lepäilemään (niin ja niillä ehdoilla etten asu ku 5 km:n päässä sairaalasta ja kotona ei pieniä lapsia).

Ke sitten uudelleen lääkäriin... Minä tietysti ihmettelin, mistä kaikki johtuu, niin lääkäri sanoi, että esim. tulehdus minussa voi aiheuttaa lapselle korkeat sykkeet ja minulle supistelut...

Että tämmöistä täällä ja nyt sitten kaks päivää todella lepäillään, että pienikin saa olla levollisesti. Ja onneksi sitä nyt seurataan...

Mutta kaiken tämän jälkeen ja muutoinkaan en todellakaan ole kyllästynyt masuuni!!! Toivoin vain että pienellä olisi mahassa vielä kaikki hyvin ainakin 5 viikkoa... (mutta ymmärrän kyllä teitäkin, jotka kaipaatte omaa normaali olotilaanne, on niitäkin lyhitä hetkiä täällä havaittu: esim. imuroinnin annan nykyisin suosiolla toisten tehtäväksi :p )

Mukavaa viikkoa (toivottelen vasta tänään kun en eilen sattuineista syistä ehtinyt...) !

Lepäilevä lillip ja pieni 30+1

*muoks* Ja pienokainen oli täydellisessä perätilassa...
 
pur
Päivää täältä lumitöiden lomasta kanssa. Eilen ois pitäny tehä, vaan kun ei sen kävelyn jälkee jaksanu. Nyt sitten nollakelin lunta kolailen ja voi minkälaista se on ilman vatsalihaksia nostella kivijalalle :LOL: . Mä tykkään lumitoistä, eihän siinä muuta kun mitä Glow sanoit; pitää pitää taukoja.

Raudat mulla oli pudonnu obsidianin+c-vitamiinin syömistä huolimatta 119ta 116ta. Kävin sit ostaa sitä kroitterbluusaftia kun mulla on siitä aiemmin hyviä kokemuksia. Samalla onneks myyjä muistutti myös öljyjen tärkeydestä raskausaikana ja erityisesti synnytyksen jälkeen. No mulla ei tähän hätään ollu varaa ostaa sitä mitä poisin halunnu mut otin ton eskimo3sen ensihätään.

Liukastuin minäkin jo viimeviikolla. Ihan täysin selälleni läpsähdin kun vaistomaisesti suojasin molemmilla käsilläni mahan. Heti ostin kunnon piikit kengänpohjiin ja kyllä on ollu turvallisempi fiilis. Vaikkakkin koiralle kyllä kiukuttelen pinimmästäkin vetämisestä :ashamed: .

Muuten on hyvä fiilis. Lonkat ja mahakaan ei ollu eilisestä kävelystä millänsäkkää. Vähä ny laiskottais, mut ei auta, kivampi on sit olla kun on saa tekemättömät tehdyksi =)
 
pur
Lillip voi hitsi. Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin. Pyydä ny äijääs tomaan iso kasa leffoja ja hyviä kirjoja sulle.

Mun piti sellasta viel kysyy, et onks täällä mmuita jotka on menos Lohjalle synnyttää?
 
pikaseen vaan kertoilen neuvolakuulumiset:

kaikki oli hyvin, sf-mitta 24cm, sydänäänet 140 luokkaa, hb:a ei otettu. Kohdunsuulla tilanne oli kuulemma tositosi hyvä uudelleensynnyttäjälle: kiinteä, kiinni ja kaulaa jäljellä 3cm, eli en tiedä mitä ne supistukset sit tekee kun kipeitä tulee monta kertaa päivässä :saint:
Paino ei ollut vieläkään yltänyt lähtöpanoon, 500g vajaa lähtöpainon. Kuitenkin oli tullut reilu 300g/vko, eli kuulemma ihan hyvin. =)

Nyt siivoilemaan kun esikoinen on pihalla, kakkonen kerhossa ja kuopus nukkuu (ELI laulelee sängyssään ja äiti toivoo, että kohta nukahtais)

-kyrsä ja nappula 27+4
 
Kommentoin niihin mihin muistan :D eli taas niin paljon tekstiä että silmäilin vaan läpi :)

pur ja joku muu (en muista) oli kans kaatunut, onneks ei mitään käyny!! ja purille viel, hyvä kun neuvolantädinkin mielestä kaulanmitta ok, ei tarvi sitten turhia murehtia :)

amme semmonen perus amme löytyy, sillä ollaan pärjätty. Haaveilin siihen joskus sellasta lisäosaa mihin saa vauvan laskettua tukevasti kylvyn ajaksi, mut jäi hankkimatta.

mahaan kyllästymistä en oo vielä havainnut, ihan hyvin kulkee tässä mukana vaikka esikoisen perässä saa mennä ja touhuta+nostella.. varmaan sitten loppuvaiheessa alkaa ahistaa kun ei kenkiäkään taho saada jalkaan istumatta :D

joku oli ollut synnärillä käyrällä hui, oisin ite varmaan pelästyny tosi pahasti! Onneks sykkeet laski tavalliselle tasolle!
Muistelen esikoisen odotuksesta että 180 taitaa olla se raja-arvo vauvan sykkeille.. kerran huideltiin 170 paikkeilla ja neuvolantäti tarkasti jostain opuksesta että on vielä sallituissa rajoissa.

ON: ei taaskaan kummosia.. perjantain neuvolaa jännään, aina kiva tietää mitä muutosta on tapahtunut, paitsi painossa.. on tullu hieman herkuteltua :ashamed:

Mä veikkailen ettei tääkään murunen aijo syntyä etuaikaan.. esikko meni tasan viikon yli ja sillon oltiin vielä rv36 lääkärikäynnillä kohdunkaula 3cm, kohdunsuu kiinni ja kiinteä, eli mitään ei ollut tapahtunut sitten ensimmäisen (rv12) lääkärikäynnin jälkeen :D
Perjantainahan sen sitten näkee onko tuolla alhaalla tapahtunut muutosta.. näillä viikoilla ei kyllä vielä tarttis, kun ei oikein pysty himmailemaan.

kuupas ja tirppanan 27+5
 

Yhteistyössä