Näinä saikkupäivinä pitäs kyllä keksiä tekemistä yllinkyllin, mutta sellasta, joka ei rasita liikaa.. Tänään oon huruutellu ompelukoneelle ja nyt sit pyykkikone pesee eka koneellista vauvan vaatteita
Neuvolakuulumiset tältä aamulta (rv31+1).. Paino on noussu 9,7kg alusta alkaen, nyt 150gr/vko vauhdilla. RR 110/70 eli sen suhteen ei vielä huolta raskausmyrkytysoireilusta. Pissa puhdas ja HB:kin vielä 127, se laskee tasasesti mutta ei vielä liian alhaalla että tarviis alkaa rautatabletteja napsimaan. Vauvan sydämensyke oli 148 ja tasasesti jympsytteli :heart: Mutta sitten...
SF-mitta... se oli 32cm ja neuvolatäti sano, et melkeenpä 33cm eli nyt mennään kaikkien käyrien yläpuolella. Kuitenkaan ei syytä huoleen, kun viime viikon ultrakäynnillä kaikki oli vauvalla ok ja vastasi viikoissa vielä pienempää ku LA.. Seuraava neuvola JO kahden viikon päästä, tästä ne käynnit nyt tihenee..
Ens viikolla on myös eka perhevalmennus
Voi olla mielenkiintonen kokemus, kun se sattuu olemaan på svenska (kuulun kielivähemmistöön tällä alueella).. Oltais saatu kyllä suomenkielinen valmennus, mut sit se ois ollu naapurikaupungissa enkä siellä ois sitte tutustunu näihin tän kylän tuleviin mammoihin.
Tänään neuvolaan jäi myös esititetolomake synnytysosastoa varten
Eilen illalla saatiin nimet sovittua/päätettyä hätäkastetta varten. Illalla sängyssä maatessa sanoinkin, että on meillä siinä sit vääntäminen kun sitä virallista nimee mietitään.. Huoh. Mutta nyt oon päättäny, et katon ensin ruotsinkielisiä nimivaihtoehtoja ja mietin niistä sitten sellaset, jotka taipuu myös suomenkielisen suuhun luontevasti.
Lisään itteni myös eilen liukastelleisiin! Kävin pienellä kävelylenkillä saadakseni raitista ilmaa ja eikö tuossa loppumetreillä sitten vasen jalka liukunu lumen päällä siihen malliin, että alaselkää vihlas kun yritin pysytellä pystyssä. Pysyin pystyssä, mutta siis selän sain siitä hetkeks kunnolla kipeeks.
Meillä otetaan käyttöön isompien lasten vanha
amme, joka on niitä "perinteisiä" Orthexin ammeita. Saan työkaverilta siihen sopivat jalat lainaan, joten lattiatasossa vauvaa ei tarvii pestä.
Äitiysrahapäätöksiä oli jo jotkut saanu.. mulle työnantaja maksaa 3kk normipalkkaa ja sen takia mä en oo vielä päätöstä päivärahan suuruudesta saanu.. Hakemukset oon kuitenki vieny lokakuun alkupuolella (ÄP tuli lokakuun lopussa). Mutta perhetuttavalta kuulin, et mun työnantajan pitää toimittaa joku TIETTY Kelan lappu, jonka perusteella pväraha sit lasketaan. En tiiä, et missä vaiheessa se sit pitää toimittaa. Mutta ainakin helmikuun lopulle voin olla "huoletta" kun sinne asti palkka tulee normaalisti (tietty ilman ilta-ja vkoloppulisiä).
Nyt lääkärin määräämälle lepotauolle
Nukuin eilen tunnin päikkärit, joka kostautu sit viime yönä, ettei nukuttanu aamulla kuutta pitempään...
Päivänjatkoja
Nanada ja Hän 31+1