Helmimasut 2009 ~Elokuussa~

Heissan kaikille, onpas taas ilma ollut tänään, huh huh! Raahauduin työreissun jälkeen oikein spiningiin, teki kutaa vaikka onkin tylsää touhua. Mulle ku on tosiaan tullut sieltä toukokuusta alkaen + 3kg ja en ihmettele yhtään. Olen syöny pullaa, suklaata ym. enemmän kuin koskaan elämässäni ja myös laiskotellut liikunnan suhteen. Ikäänkuin sallin itselleni nyt enempi :whistle:

Tukkoisuudesta
Mulla on aamuisin usein 'aamunuha' niistän ja pärskin ja niistän ja pärskin, mutten ole ajatellut että se liittyisi raskauteen. Apteekista ostettava sarvikuonokannu on kanssa hyvä vehje, siihen laitetaan hanasta lämmintä vettä ja ihan ruokasuolaa, jolla sitten huuhdellaan sieraimesta toiseen suolaliuoksella, se putsaa röörejä aina poskionteloa myöten. Mä käytän sitä lähinnä talvisin 1 x / pvä kun limakalvot kuivuu, liekkö siitä johtuvaa mutta flunssaa ei ole ollut puoleentoista vuoteen =) *kop,kop*

Phoebs Ei meilläkään Lahdessa saa kuin sen ekan ultran joka meni jo :(

Sänkypuuhista Omat haluni on kyllä kans hiipunut, koen itseni jotenkin punkeroksi tän turpean mahani ja finnisen naaman kanssa. Sitten mulla oli vielä se kiisselimäinen valkovuoto, jota on sitten touhun jälkeen kaikki värkit valkoisenaan. Kuitenkin sen kerran viikkoon ollaan touhuiltu niin ei ala asia kumpakaan vaivaamaan.

Mies tuli kotiin mökiltä yhdeksi yöksi ja lähtee huomenna Ruottin laivalle, saas nähdä mitä toikkarointia siitäkin seuraa :whistle:
Mutta mä valmistaudun nyt K-raudan naisten sisustusiltaan 19-22 ja samalla on likkakaverin synttärit :)

Onnistuin muuten oikein hyvin mammahousujen lyhentämisessä, että kyllä sitä kykenee kun viittii vaan.

haavemamma ja nökerö 17+0
 
Pissahädästä: Mulla nyt alkanut parina viimeyönä helpottaa se jumalaton vessassa ravaaminen. Parhaina öinä kävin jopa 5 kertaa pissalla! Alkoi jo tosissaan ottamaan päähän kun tuntui että heti kun pääsin takaisin sänkyyn niin taas oli uusi hätä jo kolkuttelemassa. Viime yönä kävin enää kerran ja sekin oli jo aika aamua... Ihanaa jos se pikkuhiljaa alkais rauhoittua.

Nenä tukkoinen täälläkin ja just semmosta "aamunuhaa", muuten ei tarvii niistellä mut aamuisin kyllä. Aivastuttaa kyllä koko päivän tasaisesti. Se liittyy just siihen raskaudenaikaiseen limakalvojen turpoamiseen. Semmonen on kans että nenä on rikki sisältä, ei valu verta mutta niistäessä tulee välillä punaista. Töissä kun epäilin että oiskohan flunssa tulossa kun aivastuttaa niin työkamu sanoi että eihän sulle nyt mitään flunssaa tuu kun oot raskaana, että koskaan ei oo niin hyvä immunipuolustus kuin raskaana ollessa! Pöh, enpä tiennyt totakaan :eek: Onpa noita tuttuja ollut kun ovat raskaana ollessaan sairastaneet jos jonkinmoiset tartuntataudit, kait se on aika yksilöllistä..

Viikonloppua odotellessa =)

Rosinante+Pötkö 17+4
 
Heippa kaikille!

Mut vois oikeastaan poistaa tästä porukasta, en oo oikeen kotiutunu tähän ketjuun. Oon kyllä tähän asti lueskellu, mut tääl on niin paljon porukkaa, ettei oikeen tahdo muistaa kuka on kukin. Jatkan siis tuolla toisessa pinossa odotustani.

Hyvää jatkoa ja onnellista odotusta jokaiselle, törmäillään! :wave:


Pilkkis 14+4
 
pikaisesti vain nenujuttuihin:

Mulla oli yöllä tukkoisuutta parin viikon ajan pari vikoa sitten. Suu kuivui kun ei voinut nenän kautta hengittää ja uni katkoili. Ajattelematta asiaa suihkin tarpeen mukaan kerran yössä Vicksin sumutetta nenään.. mulla ei ole siihen ohjetta, olikohan se kiellettyä ainetta raskaana olevalle? Ainakin se auttoi tukkoisuuteen.

Edellisessä raskaudessa mulla oli pieniä nenäverenvuotoja usein liittyen limakalvojen herkistymiseen ja verimäärän kasvuun? Nyt ei sellaista ole ollut mutta hampaita pestessä ikenet ärsyyntyvät herkästi ja verta voi tulla vaikka ientulehdusta ei ainakaan ole havaittavissa.

Toivottavasti olette muut säästyneet viimeksi mainituilta.

Hyvät yöt!
MinniG 17+3
 
Heipsan!

Tänään käytiin neuvolassa, kaikki hyvin. Varmaan 15min yritti kuunnella sydänääniä, kerran sai vaan jostain kaukaa kuulumaan, mut ei ollu epäilystäkään etteikö siellä joku olis ollu! Terkkakin meinaan tunsi ja Näki kun pikkunen vähän riehui :D Näkyi tosiaan päällepäin kun siinä selälläni makasin ja th sillä masiinalla paineli mahaa :) :heart: Nyt on alkuviikosta asti tuntunu kyllä selkeesti liikkeet, useamman kerran päivässä. Jännä juttu et tuntuu heti niin voimakkaasti, esikoisesta muistan että aluks tuntui vaan kevyttä kuplintaa/kutittelua, nyt on heti tuntunu ihan reippaasti et joku on hereillä :D

Me ollaan sunnuntaina lähössä just Bulgariaan. Ajattelin ottaa kotoo mukaan jonkun kuorimisveitsen, että vois sit jotain hedelmiä siellä syödä, en varmasti laita suuhuni kuorineen päivineen hedelmiä/kasviksia. Enkä edes hampaiden pesuun uskalla vesijohtovettä käyttää. Ja taitaa kyllä jäädä jäätelöt, juustot yms syömättä. Kuumia ruokia varmaan uskaltaa syödä, kunhan kattoo että on varmasti kypsää. Eiköhän sitä viikon kestä vaikka pelkällä pullo vedellä ja leivällä jos pakko on!

Pakko siirtyy kyllä just kohta mammahousuihin, yhet normi housut enää menee päälle mut alkaa ahdistaa kyllä nekin. Tänään kaivoin esille esikon aikaset mammafarkut, kylläpä muuten maha korostuu ihanasti niissä! :) Nyt on muutenkin alkanu huomaamaan masussa raskauspyöreyttä, ettei oo vaan sellasen löllökasa tossa edessä :whistle:

Jospa menis nukkumaan, huomenna vielä ainaki 2 koneellista pyykkiä pestävänä ja siivottava kun jo lauantaina lähetään vantaalle.

Voikaahan hyvin!

Bianca ja pikku2 17+5
 
bianca mukavaa reissua, tuo vähän aurinkoa meillekin tuliaisiksi B) :wave:

nuhasta mä olin alkuraskaudesta tosi tukkoinen, ja limakalvot kuivui ihan hirmusti, tosin mulla oli varmasti myös heinänuhaa, vaiva on mennyt ohi, suun limakalvot on arat ja ikenet verestää, se liittyy kyllä osin mun perussairauteen, mutta mun pitäisi pitää öisin purantakiskoja, mutta eipä tee mieli kun yhdistelmä kipeä suu+pahoinvointi ja outo kapistus suussa niin ei kiva :ashamed:

haavemamma ja muutkin tosiaan lahti tarjoaa vaan yhden ultran, mutta mä pääsin-jouduin vielä phks toiseen ultraan, eli polimaksulla tekevät rakenneultran. mitään hätää ei pitäisi olla, kunhan kontrolloivat, ihan kiva, olisin varmaan mennyt sinne yksityiselle, mutta tämä nyt meni näin...

samassa veneessä siis kiikutaan.. mä vielä odottelen sitä aikaa fysioterapeutille, mutta hoitaja lupasi et pari viikkoa..

ja taas töihin, onneksi alkaa viikonloppu..viikot menee sitten kuitenkin aika nopiasti...
heipsan.. =)
 
LORELAI:
Työterveyshuolto ei ole velvollinen hoitamaan asioitasi enää kun olet raskaana, ei meillä ainakaan enää plussan jälkeen sinne huolittu. Neuvolaan vaan.

Minä menin itse just eilen neuvolaan ylimääräiselle käynnille jo toista kertaa kaameen väsyn ja matalan rr vuoksi. En uskalla enää ajaa autolla, jonka vuoksi sain eilen saikkua, ja tänään sitten menen omalääkärille hakemaan lisää. Neuvolan täti oli sitämieltä, että tässä vaiheessa ei enää tämmöstä väsymystä pitäisi olla, kun syön rautaakin ja kaikkee. Multa sit tutkitaan taas kilpirauhaset ja otetaan verikokeet. Täti vähän taitaa povata mulle jonkin sortin masennus oireita..tänkin meidän kotitilanteen takia. Sanoi ettei se ole yhtään outoo, jos mun stressi ja muu tulee pintaan vasta nyt, kun mies (tippui siis katolta 2kk sitten) on jo paranemassa hyvää vauhtia, ja menee jo kk päästä toiv. töihin.
Mule on tehty nyt suunnitelma töiden suhteen. Olen töissä vielä 6 vkoa ehkä 9, jos jaksan. Näistä 5vkoa saan mukaani opiskelijan, joka siis ajaa talon autoa, kun mä en voi. Tämä poistaa multa sen kaameen stressin työtä ajatellen. Sitten jään luultavasti viim. lokakuun loppuun mennessä saikulle..kelan rahoilla. ja sitten jo 2.12 alkaakin mammaloma. Nyt kun tämän suunnitelman on hyväksyttänyt pomoilla ja perheelle, tuntuu että kaikki alkaa taas luistaa. Toivottavasti musta nyt ei vaan löydy jotain muuta syytä tähän huimaukseen, mut tuskinpa.

jaana ja rv 18 menee lujaa!!
 
Lorelai: Mulla oli silloin joskus viikolla 9-10 niin karmea olo, että menin työterveyteen keskustelemaan asiasta. He sanoivat siellä, että voin tulla sinne jos raskauteen liittyy jotain työntekoa haittaavaa oiretta. Sain siis silloin viikon sairasloman pahoinvoinnin ja väsymyksen vuoksi. Mulla oli kyllä kova kynnys mennä sinne, koska monesti nuo työterveydet eivät ota kantaa tuon tyyppisiin asioihin vaan kehottavat olemaan neuvolaan yhteydessä. Eli näyttää olevan ihan työterveydestä kiinni :/
Jaana: Toivottavasti pääset pian kotiin lepäämään!! Kerro sitten miten se omalääkäri suhtautui ja kuinka pitkään voit nyt saikulla olla. Mulla on kanssa aivan järkyttävä väsymys, että en jaksa oikein työpäivää olla hereillä. Meillä ei ole oikein mitään lepotilaa täällä toimistolla, joten muutaman kerran olen mennyt tuonne oman pöydän alle lepäilemään :eek: :eek: :LOL: Onneks se on asiakkaiden katseilta täysin suojattu, mutta onhan tää vähän noloa. Mulle neuvolassa sanottiin vaan, et kaikki kivut ja väsymykset on normaalia, koita kestää... Hemoglobiinikin oli miltei 140 eli sen puolestakaan ei voi väsymystä olla. :headwall:

Hyvää viikonloppua kaikille, tasapuolisesti :D

t. Niisku ja aarre 16+0
 
Glow
Huomenta.
Täällä oksennetaan, taas :headwall: Mä en ymmärrä. Eilen ja tänään... tänään tuli pelkkä mehukin heti ulos. Päänsärky on ihan hirveä. Alkoi eilen ja loppua ei näy. Yöllä ei paljon uni tullut.
Yritin soittaa neuvolaan, puhelinaika 9-10, eikä vastaa tai on varattu. Äsken yritin, aika oli menny jo eikä vastattu...
Sain ajan työterveyshuoltoon, mutten maininnu raskaudesta mitään, kun ei se kysynyt mitään et miksi olen tulossa :eek:
Jos se lääkäri alkaa jotain valittamaan että tulin, niin sanon että kun neuvolassa ei puhelimeen vastata ja töihin en tässä kunnossa voi mennä :attn:
Yks vaihtoehto on sitten mennä päivystykseen jonottamaan, sillä lääkäri aikoja tuskin saa terveyskeskuksesta.
 
Rosinante Kandee kokeilla tota sorvikuonokannua, josta Pixiekin laitto linkin. Niitä saa kyllä ihan apteekistakin. Mä hommasin sen nimenomaan aikoinaan verestäviin limakalvoihin, kun olin ensin kokeillu kaikki apteekin suihkeet ja tipat ja jopa kortisonia määräsivät. Mitään vikaa ei löytynyt ja vaiva oli mulla yli vuoden kunnes aarre-kannu löytyi =)

Jennuli Mulla on kanssa ne hammaskiskot ja mä kyllä käytän niitä, ne ei haittaa mun unta, olen niin tottunut ku yli vuoden jo ollu. Mun miehellä on kans sellanen ja naureskellaan nukkuu mennessä "muistitkos muru tekarit?" :D

Pilkkikselle hyvää odotusaikaa!! :flower:
..onhan se totta että tää porukka on valtava ja välillä tuntuu että ehtiikö porukka oikeesti lukemaan näitä juttuja...etenkin niinku keskustelun aikaan saaminen on aika haastavaa tälläsessä massiiviporukassa. No mut kyllä se siitä..

Ukko lähtee sinne Ruottin laivalle kännittelee ja me Nökerön kanssa Hki:in kylättelemään, huomanna takas kotiin. Hyvää viikonloppua!

Haavemamma ja nökerö 17+1
 
Kappas, sä olit kans haavemamma just kirjoittanut siitä sarvikuonosta. :whistle: On tää porukka kyllä niin iso, että millään ei pysty kaikkia viestejä lukemaan kun en käy päivittäin... Silmäilen kyllä kaikki viestit läpi, mut sit kun on lukenut 20 kommenttia nenäntukkoisuudesta ja itseä vaiva ei koske tällä kertaa niin väkisinkin silmät alkaa hyppimään. Mut toi on hyvä systeemi laittaa otsikot aiheille niin voi lukea vaan ne topicit mitkä itseä koskee.

Jeps, mut nyt pitää ruveta siivoomaan. Mies tulee tänään Bulgariasta työmatkalta. Esikoinen 2 v. ei oikein ymmärtänyt sanaa Bulgaria. Hokee vaan et isi on Pulkkaliassa, välillä Pulkkalassa ja viimeisin oli et Kelkkalassa. :LOL:

Heihei ja viikonloppuja! :wave:
 
suolakannusta vai mikä se nyt oikeelta nimeltä onkaan, voisin tosiaan kokeilla kun noin paljon hyvää siitä puhutte :) En voi sietää flunnssaa ja etenkään tukkoista nenää, talvi kuitenkin edessä joten toi vois hyvä ollla jemmassa.
Nyt parina päivänä suihkutellu erisanin keittosuola-suihketta

minniGviime raskauden loppuvaiheessa pari kertaa käytin vicks nenäsumutetta googletin ko. sumutteen tiedot ja poimin tän nyt sieltä:

"Eläinkokeissa ei ole havaittu haitallisia vaikutuksia sikiöön. Valmisteen huonon systeemi-imeytymisen vuoksi riski sikiölle on epätodennäköinen.
Lääkärin kanssa tulee neuvotella ennen valmisteen käyttöä raskauden aikana"

uskalsin sitten ton mukaan sitä käyttää, mut kannattaa kyllä eka soittaa vaikka terveyskeskukseen, sieltäkin osaavat sanoa voiko näillä viikoilla tuota käyttää.

lorelai työnantajasi kuulostaa ymmärtäväiseltä, hienoa että saitte sovittua molemmille osapuolille sopivan suunitelman loppuvuoden töistä!

pixie toivottavasti ei oo listeriaa!! tuuhan kertoo sit tulokset!

ultrista meillä maksaa molemmat ultrat joten varsinaisesti kunta ei tarjoa mitään, neuvolasta vaan käsketään varaamaan np-ultra ja ultrassa käydessä varataan jo rakenne-ultra, mutta muistelen että molemmista lähetettiin lasku kotio :/ noista saa kieltäytyä, mutta kun eivät maksa 22? enempää.. toki tuon voi laskea tarjoamiseksi kun jos kunta ei edes antaisi mahdollisuutta käydä noissa niin yksityisellä käynti tulisi kalliiksi..

ON: kun ei tunne mitään, niin ei tunne mitään.. illalla söin taas tölkki hedelmiä muttei sekään sokeri määrä saanut mitään tuntemuksia aikaiseksi.. Uskottelen ittelleni että kahenviikon sisään ne jo kyllä tuntuu :D
Muuten ei oloon mitään erikoista..

kuupas ja masu 15+1
 
Heissan!

Nuhasta: Mulla on öisin yleensä toinen sierain tukossa mutta siihen auttaa kyljen vaihtaminen :) Ennen raskautta mulla oli "nenäsumuteriippuvuus" käytin sumutetta jatkuvasti joka paikassa noin kolmen vuoden ajan, kun aina tuntui että nenä olisi tukossa :( Nyt olen kuitenkun päässyt siitä irti :)

Matkailu: Me ollaan lähdössä syyskuun 16.pvä Kreikkaan viikoksi ja hiukan kyllä jännittää oma jaksaminen ja noi syömiset... Tottunut kun olen ulkomailla vähän maistelemaan sitä sun tätä mutta nyt tarvii vaan tyytyä niihin tuttuihin ja turvallisiin :) Eniten ehkä salaatit ja hedelmät tuottavat ongelmia, ne on etelässä aina niin tajuttomen hyviä :)
Mutta hyvillä mielin silti oon reissuun lähdössä ja innolla jo odotan :)

ON: Hiukan taisin edellis iltana tuntea liikkeitä :) sellasta kuttitavaa kuplintaa tuntui :)


Aamue ja Tyyppi 16+1

 
No niin. Lekurissa kävin. Ma aamuna menen sitten iihin kilpirauhaskokeisiin. Lopullinen syy löyty lienee mun silmistä. Mulla on silmälasit , joissa on prismalinssit, siis silmissäni karsastusta. Lääkäri epäili, että näkö on nyt niin paljon heikentynyt raskaudenaikana, että huimaus johtuu siitä, sekä että nestettä on siel silmämunien takana nyt liikkeellä niin paljon, et se aiheuttaa näitä näköhäiriöitä, että huimausta. Menen Kysille nyt todennäkösesti sitten silmäpolille, toteamaan tämän lääkärin tekemän diagnoosin, toiv oikeaksi. Viikko se tulla räpsähti vaan saikua siis. Ja lisää saa, senkun pyytää.
 
Aply: Puistotutuilla on kahdella Phil&Tedsit ja hyvät ovat olleet, sen verran mitä niitä on siinä puistoympäristössä päässyt kokeilemaan ja mitä kokemuksia heillä on ollut. Pyörät on tosiaan vähän pienet, mutta täällä etelä-Suomessa on niin vähän lunta talvisin, että eiköhän niillä pärjää. Ainakin nämä puistotutut ovat olleet tyytyväisiä. Mutta itse en vielä kyllä tiedä hankinko ne vai en, ei olisi kyllä oikein niin isoa summaa laittaa. Toisaalta helpottaisi elämää jos aina ei tarvitsisi kanniskella toista lasta. Jotkut halvemmat rattaat ei yhtään innosta sillä lailla kuin nuo, ne kun ovat niin kevyet ja pienet ja kätevän oloiset. Isommat tuplarattaat painavat jo niin paljon, että yhtä hyvin toinen lapsista voi olla kannossakin. En tiiä, en tiiä.
 
moi taas mammat :wave:

Täällä ei taaskaan mitään oireita, lievää väsymystä lukuunottamatta. Tänään "tutustuin" kerhossa yhteen äitiin, jolla oli mahtava maha. Sillä on laskettuaika 26.2 eli 6 päivää mun jälkeen ja musta ei kukaan pysty huomaamaan, että olisin raskaana. MÄKIN HALUUN VAUVAMAHAN :kieh:
Potkuja/liikkeitä EI TUNNU! Kateellisena luen teidän muiden juttuja liikkeistä ja potkuista...

Me mennään kohta kylpylään, siis minä ja lapset :/ harmittaa kun ei tota ukkoo saa noihin "maksullisiin" paikkoihin mukaan kun se on niiiiiin pihi, "päästään halvemmalla kun se jää kotiin" :headwall: Joten menen sit yksin lasten kaa!!!

Jahuu, tänään alkoi jo 16. raskausviikko :heart:

-kyrsä ja nappula 15+0
 
Glow
kuupas, se tais olla jaana25 joka oli sopinut loppuvuoden työt :)
Mut kyllä meikäläisen työnantajakin on onneksi ymmärtäväinen näitten mun saikkujen suhteen.
Kävin lääkärissä. Hän ajatteli että mulla vois olla ihan joku vatsa pöpö tai jotain. Otti verikokeita, mut niissä ei mitään hälyttävää ollut (sai tuloksen heti ).
Lääkäri oli sitämieltä et nyt on ehdottomasti mentävä neuvolaan kuuntelee sydänäänet vielä (työterveyslääkärillä ei semmosta laitetta ole, onkohan terveyskeskuslääkärillä? ) .
Sain puhelun neuvolaan läpi ja pääsinki suoraan lääkäristä neuvolaan. Siellä pohdittiin tovi vielä näitä ongelmia. Sydänäänet kuului ja liikettä tuntui. Hyvä niin.
Neuvolan tätikin meinasi että ei tässä kohtaa raskautta voi enää alkaa oksentelemaan "normaalisti" kun ei tähän astikaan ole niin käynyt. Mutta ei näistä voi tietää.
Luin kyllä netistä jostain että ei se niin outoa olis oksennella vasta nyt.
Järkyttävä outo päänsärky ihmetyttää kyllä. Tuli migreenikin mieleen.
Noh, nyt on ihan reseptillä saadut panadolit apuna, toivon että auttaa tohon päähän. Ja muutama päivä saikkua :ashamed:
Jospa nyt vaikka yrittäisin levätä!!! Kun en koskaan malta. Lenkille on mentävä, siivottava jne... Eilen siivosin joten sitä ei nyt ihan heti tarvitse tehdä, lenkilläkin kävin oloista huolimatta, ajattelin jos se vaikka auttais...

Heh, musta tuntuu että olen alkanut näkemään vauvoja kaikkialla
=)

 
Kyrsä: Tosta vattan koosta, ollaan tasan samoilla viikoilla eikä mullakaa viäl ulospäin näy, ei oikeestaa vaik olis alasti. Maates näkyy ja tuntuu pieni kova kumpu. Mut piänihä se viäl onki.
Tarttee varmaa viäl muutama viikko ootella sitä jättimahaa :/

Liikkeistä: ehkä vois sanoo et eilisest lähtien oon tuntenu hiuka jotai ku tietää mitä odottaa ja välil sellasii muljahduksii mut ei mitää kunnollist viäl.

Onneks on vkl ja koht pääsee duunist. Tänää mä haen ISON PITSAN ja syän sen iha yksin ja makaan telkkarin ääres :D Muksut on isällää ja miäs iltaduunis.
15+0
 
(.) ei mitään oireita, paitsi toi valkkari. Tänään ei edes väsytä.

MASUsta: mulla näkyy jo, ystävä sanoi jo viime viikolla, et en mä tätä enää helposti peittele. Mullahan on toi kohtu eteenpäin kenollaan, et johtuu varmaan siitä. Painoa on tullu 3kg. Tarvii vissiin alkaa kattomaan, mitä suuhunsa laittaa ja ainakin, et kuinka paljon. Tosin syön kyllä aika paljon kurkkua, tomaattia omenoita ja porkkanaa, en oikeastaan lainkaan roskaruokaa (ja liian vähän lihaa) ja karkkikaan ei oikein maistu. Muutama menee, mut sit tökkii.
Finttu 14+2
 
Moikkis!!

Jännä, että nyt sitä ihanaa, isoa vauvamasua odotellaan, eikä mene kauaa kun sen kanssa tuskaillaan kilpaa :D ja kertoillaan, kuinka hankalaa mikäkin homma on sen kanssa :D :D .
Ikinä ennen ei ole mennyt näin kauaa, että suuri osa tutuista ei vielä tiedä, että meille tulee vauva... :eek: masu on jo iso ja selkeästi vauvamasu mutta kun on joku väljempi vaate niin ei kaikki hoksaa tai kehtaa kysyä, että onkohan se rouva kenties vähän herkutellut liikaa.. ;) .Noh, katsotaan kauanko menee vielä....

Nyt hiukan jo menettää hermonsa tämä mamma kun niitä liikkeitä ei tunnu...15 ja risat viikoilla on ennen tuntunut ja nyt ei...su vaihtuu 17....näin nlatätsyn ohimennen ja sanoin sille tuosta niin meinas, että se on nyt tyttö sitten joka rauhassa vaan köllii siellä :kieh:

Onko kellään käytetyt vaunut vauvalle tai onko joku aikeissa ostaa? Itse sitä aluksi mietin mutta nyt kun näkee paljon vaunuja säilytettävän ulkonakin niin mietin vaan, että josko sittenkin uudet..ettei sitten ole hometta tms... :/ .Brio Kombi vaunut olis vaan 399 ja oli aika kivannäköiset...hmm....vauvattaressa oli myynnissä kun eilen tutkailin noita halvempia vaunuja netissä...ei ole mitään järkeä meidän enää ostaa mitään Emmaljungia kaikilla herkuilla kun Emmaljungan Scooterit (rattaat) on varastossa odottamassa ja meille enää tuskin vauvoja tulee....Onko kellään kokemusta noista vaunuista? Mä en aiemmin oo noita vaunujuttuja lukenut :ashamed: kun luulin, että me pärjätään noilla scootereilla jos sinne kovan kantokopan laittaa aluksi mutta totesin sen olevan käyttökelvoton idea.. :/

Terkuin, Möökö ja murmeli 16+5 :heart:
 
lorelai no niinpäs se olikin jaana :D menee jo nimimerkit ja jutut sekasin ku silmät ristisssä näitä piiitkiä turinoita lukee :D
Hyvä kuitenkin että sullakin ymmärtäväinen pomo!

masuista alku turvotus taitaa täällä olla menneen talven lumia ja mitään vauvamahaan viittaavaakaan ei löydy, mutta kerkeehän se vielä tulla :)

liikkeistä esikoisesta tunsin liikkeet rv15+6 joten alitajuntaisesti pidän sitä jonain rajapyykkinä koska liikkeiden viimestään pitäs tuntua :)

kuupas ja masu 15+1
 
Möökö: Me ostetaan käytetyt rattaat, mutta ne on mun ystävän lapsern vanhat, eli tiedän, että on hyväkuntoiset ja säilytetty lämpimässä varastossa jos ei ole olleet käytössä :) Ostamme niihin vaan kantopussin vauvaa varten.

Mahasta kun tuolla jo aiemmin tuskailin kun ei näy, niin mulla ei ole koskaan ollut mikään iso maha ja mitään ison mahan vaivoja ei ole havaittavissa ollut koskaan. Ainoa noi supistelut, mut niitä tulee jo nyt vaikkei olekkaan mahaa. Koskaan ei ole tuskanen olo ollut mahan takia, mutta supistusten kylläkin B)
No ehkä tää on verrattavissa siihen, että sitä odottaa, koska vauva oppii liikkumaan ja puhumaan ja sit kun se osaa ne niin odotetaan, että olis jo hetken hiljaa paikallaan :LOL:
 
Masusta: Mullakin jonkun verran jo näkyy vauvamassua. Mut voi olla, että jotkut luulee vaan mun lihoneen... Omissa silmissä se näyttää jo vaavamassulta. :heart:

Nenän tukkoisuudesta: Mullakin on! :wave: Monesti aamuisin tuntuu, että ei voi nenän kautta hengittää ollenkaan.

Möökö kyseli meinaako kukaan ostaa käytettyjä vaunuja. Meillä on harkinnassa yhdet käytetyt. Serkulla olis ylimääräsenä Brio Wave merkkiset yhdistelmät, joita ehtii käyttää vajaan vuoden. Eli käytännössä melkein uudet.

Synnytysvideosta: Minä en pystyny edes kattomaan sitä videota. :ashamed: Yritin kyllä, mutta kun "alkoi tapahtua" niin silmät meni vaistomaisesti kiinni... Ehkä on parempi, ettei nää miltä se näyttää. :D

Sänkypuuhista: Täälläkin on makkarin puolella meno hiljentynyt. Ei vaan yksinkertaisesti tee mieli. Eihän tuo mieskään ole valitellut, ilmeisesti tietää, että kun ei niin EI!

Tulipa muuten mieleen, että onkos teillä muilla lemmikkinä kissaa? Pelkäättekö saavanne toksoplasmoosi-bakteerin? Meillä on reilun vuoden ikäinen kissa, joka on lähinnä sisäkissa, mutta kesäisin/syksyisin ulkoilee takapihalla narussa. En puhdistele kisun hiekkalaatikkoa ollenkaan nyt raskausaikana, vaan mies hoitaa sen. Soitin silti varalta neuvolaan ja kysyin verikokeeseen pääsystä (jossa siis varmistetaan, että onko saanut tartunnan ja jos on niin milloin). Maanantaina on lääkärin soittoaika, jossa kysyn onko verikokeeseen mahdollista päästä oman mielenrauhan takia. Että tämmönen hysteerikko täällä... :ashamed:

Tinttu rv 17+1
 
Yleisradion terveysuutissa oli seuraavaa:

Kissa on harvoin terveysriski raskaana olevalle

"Kuulutko niihin, jotka murehtivat sitä, että toksoplasma-loisen saanut kissa aiheuttaa terveysriskin raskaana olevalle? Toksoplasman voi saada pikemmin huonosti pestyistä juureksista tai kuorimattomista hedelmistä, raasta lihasta tai kananmunista kuin kissasta."

Suomessa on harkittu toksoseurantaa, mutta siihen ei ole katsottu olevan riittavasti tarpeeksi hyvia perusteita (ei siis vaikka sinulla olisi kissa :LOL: ). Kaypas tsekkaan netista ja huomaat, etta sinulla on suuremmat mahdollisuudet saada esim CMV-tauti ( aiheuttaa kohdunsisaisia infektioita ja johtaa esim kuurouteen) kuin tokso. Raskauden aikaisista virussairauksista sytomegalo-tauti on yleisimpia. Tarkoittaako tama, etta sinun taytyy pyytaa paasta myos CMV-testiin? Jne jne.... listahan on melkoisen loputon.

Watrossi 17+1
 
Tautien seuraamisesta sen verran, että Italiassa testataan automaattisesti myös CMV tokson lisäksi! Ja vaikka itse olen jo sairastanut sytomegaloviruksen (60-80% eurooppalaisista on immuuneja), niin vielä raskauden alettua gyne halusi testata sen varmuuden vuoksi uudellen, koska vaikka olisi "immuuni" on joku 2% mahdollisuus, että uusi tartunta raskauden aikana tarttuisi sikiöön.

Vanhemmillani on kissa, ja eläinlääkäri sanoi, että sisäkissan on mileti mahdotonta saada toksoa ja ulkokissakin vain, jos se metsästää hiiiriä, lintuja jne. (Sieltä tosin olen kuulemma cmv:nkin alunperin saanut, siis kotieläimiltä). Ja vaikka kissalla se olisikin, niin käytännössä pitäisi ensin koskea kakkaan paljain käsin ja sitten panna käsi suuhun, silmiin tai johonkin muuhin limakalvolle...

Mutta koska noista salaateista, hedelmistä ja raa'asta lihasta saa Suomessakin toksotartunnan n. 200 raskaana olevaa naista vuodessa, ei se toksotesti mikään hassumpi ajatus ole kenellekään... =) Italiassa tosiaan mua testataan joka kuukausi.
 

Yhteistyössä