Helmimasut 2009 ~Elokuussa~

Iltaa! :wave:
Eilen käyty neuvolas,kaikki ok!Vauvan vahvat sydänäänet kuulu hyvin ja kovasti hän heitti siel kuperkeikkaa! :heart: :heart:
Tänään on ollu vähän huono päivä!! :( Olen kyl tuntenut liikkeitä,mutta mua taitaa supistaa! :ashamed: En oo ihan varma et onx ne supistuksii(Esikko ku synty sektiol)Selkä on tulessa ja mahaa juilii ihan kun ois menkat!Välil polttelee!Se on sellasta aaltomaista!Inhottavaa!Niin ja sit alapäässä on outoa tuntemusta..
Täytyy nyt vähän lepäil jos se siit!En tiiä tarttisko huome soittaa neuvolaan..
Sori kun on niin omanapaista...tuun myöhemmin kommentoimaan juttui! Nyt sohval odottamaan bb:t!! :)
 
Finttu Onko toi ultrajuttu paikkakuntakohtainen?? Mä maksan itse äitiyspolilla poliklinikkamaksun rakenneultrasta koska halusin sen sinne (sain valita). Jos se olisi tehty neuvolassa olisi ollut ilmainen (tai siis neuvolan ultrayksikössä). Siellä olin np-ultrassa eikä maksanut mitään. Eli kyllä minä olen myös käsittänyt niiden olevan ilmaisia ja kunnan tarjoamia, ellei siis mene äippäpolille jostain syystä. Polimaksu on nykyään 26 euroa ja risat et sekin nousi kuun alusta! Täällä Turussa nuo kuuluu pakettiin et väärin kyllä jos niitä ei joka paikassa saa! Musta noihin ei saisi vaikuttaa asuinpaikka vaan pitäisi olla samat edut jokaiselle odottavalle! Vapaaehtoisiahan nuo on et niiden tilalle saa täällä ainakin ottaa myös tavallisen ultran.
 
Caro, täällä Helsingissä ei ainakaan meidän neuvolassa oo mitään ultria. Niillä on kuulemma siellä joku ikivanha kone, mitä joku yksi terveydenhoitaja osaa käyttää.. Ja sillä katotaan vasta ihan lopussa, että miten päin vauva on mahassa jos on epäselvyyttä. Eli me ainakin joudutaan menemään kaikkiin ultriin (siis niihin kahteen mitä saa..) Kätilöopistolle. Ja siis maksetaan siitä se poliklinikkamaksu, joka on täällä 22 euroa. Hassua tosiaan, että jossain ultrataan ihan neuvolassa! Aika kiva olisi, jos useammin pääsisi tonne mahaan halvalla kurkistamaan :D Toisaalta, siellä Kättärillä on kyllä tosi hyvät laitteet, ihan tarkkoja kuvia ollaan saatu sieltä mukaankin. Ite oon tosiaan nyt kolme kertaa käynyt siellä kun kahdesti olen verta yllättäen vuotanut niin on tarkistettu... Ja sitten oli se np-ultra. Eli kolmesti on poliklinikkamaksu maksettu. Mutta ilolla oon kyllä sen 22e maksanut siitä tiedosta, että vauvalla on kaikki hyvin. :heart:

Ja tosiaan, nyt alkaa ihan kohta BB. Jee, voi sitä myötähäpeän määrää mikä me kohta saadaa taas kokea!! :D
 
Vitsi että tulee teiltä tekstiä, uppia tähän väliin..

OMMOO NAPPOO; Ei ole ollu Napsun liikkeet enää kyllä pieniä kuplia, tässä parin päivän aikana vahvoja ja ei ole kyllä meitsin suolikaasua/lihasnykinää se, ei ole tällaista tuntenut aiemmin. Kuplien lisäksi kovia poksahteluja/muksahduksia ja möyrimistä etenkin tuossa navan läheisyydessä(siinä kai herkkä alue tällaisiin?), tulee mieleen et olen syönyt elävän kalan tai sellainen alien-mato(kuten leffoissa)ÄÄK! :LOL: Tulee nyt todelliseksi se että siellä on minun pieni rakas ihmiseni :heart:

Laitan profiilikuvaan massun sitten tuossa ensi viikolla ku äidillä kunnon digikamera ja sinne kun sitten menen.

Hyvää viikonloppua ihan kaikille teille :flower:
 
petipuuhat mulla käy raskausaikana sellaiset väreet että meillä se ukko saa kyytiä. Viimeks oli sama juttu. Toki vaihtelee jonkun verran raskauden eri aikoina mutta voi jee, toki nautin tästä itsekin kovasti.

valjaat En toki loukkaannu jos joku muu ei ajatuksesta pidä. Valjaitahan näkeekin tosi harvoin lapsilla, monet kyselee kuitenkin että mistä olen ostanut..kirpparilta löysin, mutta eiköhän jotkut lastentarvikeliikkeet niitä myy. Mulla kun ei ole koskaan ollut lemmikkejä niin en osaa yhdistää sitä koirien ulkoilutukseen.. 70-luvulla niitä vissiin lapsilla käytettiin..ihmekös kun meikä on joskus niin eläimellinen, hahhah! Meidän 2v-heppu on ikionnellinen kun saa kävellä istumisen sijasta :heart:

Omasta navasta ei tänäänkään kuulumisia :|

MinniG 17+2
 
Absa: :LOL: :LOL: Tuo alien-olo kuvaa kyllä aika hyvin näitä fiiliksiä.
Ultrista ja niiden maksuista eli kyllä meillä on kanssa sellainen käytäntö, että ultriin mennään äippäpolille ja silloin maksettavaksi tulee tuo 22 ? polimaksu. Musta on kiva päästä vähän tutustumaankin tuohon sairaalaympäristöön näin etukäteen, että tulee vähän paikat tutuksi. Ja tuo raha 22 ? on onneksi tosi pieni verrattuna yksityisten maksuihin. Olen itse joutunut käymään rv 10 ylimääräisessä ultrassa viikonloppuna ja lisäksi tulee nuo normaalit ultrat. Kävin varhaisultrassakin aivan raskauden alussa tai rv 10 ja yksityisellä se maksoi 150e joka musta oli kyllä aika kova hinta. Mutta tärkeintä on aina saada se tieto, että vauvalla kaikki hyvin :heart:
Petipuuhat on meilläkin olleet tosi vähäisiä, kun ei tuota kiinnostusta ole ollut pahemmin. :ashamed:

Jep, ja nyt se BB sitten alkoi! Huh mikä eka ilta niillä oli ollu... Tuli kyllä sellaisia myötähäpeäkohtauksia ku katseli sitä menoa :LOL:
 
tatuka; Phuketiin ollaan tällä kertaa menossa. Ollaan käyty kolme kertaa Thaimaassa, enkä ole kertaakaan siellä sairastunut. Vatsakin on toiminut paremmin kuin kotona. Viime talvena kierrettiin etelän pikku saaria aina Malesiaan asti, eikä ne ruokapaikat todellakaan ollut kummosia. Itse ajattelen niin, että hedelmiä voi hyvin syödä, jos niissä on poistettavat kuoret. Kaiken vähänkin epäilyttävän jätän suosiolla syömättä, kuten tähänkin asti. Ihanat katukeittiöiden antimet saa tällä kertaa jäädä miehen syötäviksi. En myöskään ajatellut syödä mitään tulista, joka aiheuttaa vatsanväänteistä myös "pepelle". Yksi juttu on toki käynyt mielessä... Aiemmilla reissuilla on ihan kiitettävästi tullut iltaisin tapettua kaikenmaailman pöpöt erilaisilla alkoholijuomilla. :D

Rosinante, ymmärrän täysin myös sinun kantasi ja kokemuksesi raskaana reissaamisesta. Omaa kehoaan pitääkin kuunnella ja tehdä niin kuin parhaalta tuntuu. Ja kerkeäähän sitä sitten vaavinkin kanssa reissata. B)

No enivei, reissu on varattu jo keväällä ja tällä hetkellä ollaan menossa, mutta oman jaksamisen ja fiiliksen mukaan.

Petipuuhat on täälläkin aikalailla nollassa, ellei jopa pakkasen puolella. Ei vaan kertakaikkiaan kiinnosta. Läheisyyttä kyllä kaipaan kovasti, mutta se tarve tyydyttyy ihan vaan lähellä olemisella. Meillä ei mies niinkään ole valittanut. Enemmänkin mun pinnaa kiristänyt seksittömyys, vaikka ei mieli teekkään. Ota sitten taas ittestänikään selvää. Kitisen miehelle, että kun "me ei enää koskaan", mutta heti kun hän vähänkin yrittää lähestyä pilke silmäkulmassa rupeaa haukotuttamaan. Ei oo helppoo.

Onnittelut kaikille hyvistä sydänäänistä ja kuperkeikoista! Teille jotka jo tunnette liikkeet olen salaa vähän kade, mäki haluun!!!! :D

BB :lle annan vielä pari mahdollisuutta. Eiliseen olin aika pettynyt...

Huanita ja "PePe"
 
Hei vaan pitkästä aikaa! Olen kyllä lähes päivittäin käyny lukemassa teiän kuulumisia mutta en ole saanut itse mitään kirjoitetuks.. Tosin väliin tuntuu, että onko tässä ollenkaan raskaana kun ei tunnu miltään.. Kai tää keskivaiheen alku on tämmöstä..

Vaunukeskusteluun.. Meille ostettiin jo vaunut:) olin ensin katellu käytettyjä vaunuja Huuto.netistä ja olin jo laittanu kyselyjäkin muutamista. Sit kuitenkin kuultiin tutulta, että kannattaa käydä Ylivieskassa kattomassa vaunuja.. Ja voi poijjaat, saatiin uudet vaunut (Brio Duo) 430?!! Yhet käytetyt, joista olin kiinnostunu oli 350? joten muutama kymppi lisää hintaan, niin saatiin ihan uudet vaunut:) Samoin viime viikolla avomieheni hommas jo autoistuimenkin. Eli kaks kalleinta hankintaa on nyt tehtynä.
Meillä vaunujen valinnassa painoi eniten
1)niiden työnnettävyys, pitää olla suht kevyet ja "helpot",
2) ilmakumirenkaat, asutaan maalla ja talvi tulossa, joten vaunuilla pitää pystyä menemään myös ei-auratulla tiellä,
3) teleskooppiaisa, koska meillä on pituuseroa yli 20cm niin säätövaraa pitää olla
4) heittoaisa, kuulostelin tutuilta vaunukommentteja niin ne joilla sitä ei ollu vaunuissa sanoi että nyt jos valitsis vaunuja, nii ehottomasti ottais heittoaisalla.

Sitten noista ultrista.. Ens tiistaina mulla on jo rakenneultra ja meen yksityiselle ultraan. Eka ultra siellä makso 30?, joten enpä sit näköjään joudu paljo enempää maksamaan kuin mitä jos olisin menny äippäpolille ultraan (jos kerran se polimaksu pitää maksaa).. Ja mä saan sit noi ultrakäyntikulut työpaikan sairauskassasta takasi kokonaan eli ne ei käytännössä tuu maksaa mulle mitään.
Ens viikolla on myös neuvolakin.. Pääsen siis kahteen kertaan kuulemaan sydämen sykkeet

Makuuhuoneessa meillä on kutakuinkin yhtä aktiivista kuin ennen positiivista testiäkin. Joten mun tai miehen haluihin raskaus ei oo vielä tässä vaiheessa vaikuttanu millään tavoin. Enkä mä oo huomannu, et mua alkais supistelee tai muuta (tosin en ensiodottaja ees tiiä, miltä ne supistukset tuntuu :LOL: )

Lopuks omaa napaa.. Viime sunnuntaina selkä kipeyty niin pahasti, että eilen piti mennä hierojalle. Vanha alaselän vaiva on taas pinnalla. Hieroja sano, et se voi nyt raskausaikana pahentua entisestään mutta voi olla myös mahollista, että synnytyksen jälkeen se vaiva häviää kokonaan. Hänen mukaansa toi mun alaselän vaiva on "krooninen", eli se lihas tulehtuu siinä hyvin helposti ja aiheuttaa sen myötä sitä kipua.
Toinen ei niin mukava vaiva on nenän tukkosuus. Voi jessus! Olen käynyt suolahuoneessa 3x saadakseni helpotusta tukkoisuuteen, tuloksetta. Ostin apteekista keittosuolaliuosta, mutta senkin teho on mitätön. Nenäliinoja menee tukuttain per päivä. Öisin en saa kunnolla nukuttua vaan joudun siirtymään keinutuoliin nukkumaan, jotta olen istuvassa asennossa ja röörit on auki edes hetken. Onko teillä muilla nenä näin tukkonen???
Töissä alkoi ns. normaaliaika ja tiistai-iltana mun jalat oli ku puupökkelöt -nilkat turvoksissa ja pohkeet kipeenä.. Saa nähä, miten pitkään jaksan olla sittenkään töissä jos nyt jo alkaa jalat tolleen reagoimaan.

Mutta näin täällä:)
Aurinkoisia syyspäiviä itsekullekin masunkasvattajalle tasapuolisesti

Nanada 18+3
 
Nanada, pakko heti tarttua tohon tukkoisuuteen. Mulla se on kans ollut jatkuvana riesana varsinkin öisin. Pari varmaan tyhmääkin tyhmempää kysymystä: Mikä suolahuone? Missä niitä on? Entä tuo keittosuolaliuos, miten sitä käytetään? Mä voisin kanssa kokeilla...

Sohvalle kömmin minäkin jokaikinen aamuyö köhimään ja niistämään nenää. Reilu tunti siinä aina menee, ennen kun saa taas unenpäästä kiinni ja sittenhän se pirun herätyskello jo laulaa... |O
 
Huanitalle.. googletin pikaisesti suolahuoneesta ja tässä nyt jotain http://www.helsinginsuolahuone.fi/sh_kenelle.html (en osaa linkitystä, mut jos copy-pasteet ton osoteriville). Kyse on siis siitä, että sä meet sellaseen huoneeseen, jossa on suolaa joka puolella ja sit siellä on sellane kone päällä, joka puhaltaa hienojakoista suolaa sinne huoneeseen. Talvella toi autto mun flunssasta johtuvaan nuhaan, mutta nyt taitaa olla vahvempi voima flunssan takana (voi vauva mitä sä mammalle aiheutatkaan :p )
Sun kannattaa katella paikallisia lehtiä, josko niistä löytäsit pienenpienen mainoksen suolahuoneesta tai sit googletat.. Aikas tyyristä lystiä se on (mä maksoin 20?/kerta=40min).

Ja se keittosuolaliuos.. Se on sellanen Erisanin painepullo, jossa vaan painetaan lyhyt suihkaus sitä suolaliuosta nenään.. Eli käytetään samaan tapaan ku muita nenäsuihkeita. Meillä töissä noi äiti-immeiset sano, et keittosuolaliuosta voi käyttää sit vauvallaki jos nenä on tukkonen.. mut miten ihmeessä pieneen nenään voi sumuttaa?? Ymmärtäsin, jos ois tippoina tai jotenki muute...

Huanita, noi sun yölliset köhimiset ja nenän niistämiset unen odottamisineen on ku meikäläisen kynästä... Tosin meillä se keinutuoli on raahattu makkariin, jotta ei tarvii ympäri taloo käppäillä räkärättien kans. Odotan vaan, että talven tultua tämä vaiva helpottaa, toivottavasti myös sulla :)
 
Voi vitsi te ootte ihania!
Mä huokaisin helpotuksesta, kun luin näitä nanadan ja huanitan viestejä. Mulla kans meinaan on tota tukkoisuutta ja varsinkin aamuyöstä. Eipä juuri muuten. Ei ole tullut mieleenikään, et se liittyis jotenkin tähän raskauteen. Oon ollu ihan 100%:n varma, et mä oon herkistyny tolle meen koiruliinille entistä enemmän. Siis ehkä se ei olekaan sitä allergiaa, vaan tätä raskautta. Voi *huoh*
 
Nanada: kiitti tuhannesti linkistä ja vinkeistä. :flower: Apteekin kautta menen siis tänään kotiin, vaikkakin pelkkä ajatus nenäsumutteesta saa kyyneleet valumaan silmistä ja aivastuttamaan. Suolahuonetta kokeilen, jos sumutteesta ei ole apua.

Finttu: Derveduloa joukkood... :wave:
 
jee-e, meillä on oma tukkonenä-kerho pian koossa :LOL: ja minä kun luulin, että painin tämän kanssa yksikseni...

Finttu.. Mulla oli aiemmin samanlaista jatkuvaa tukkosuutta ku mulla oli kissa.. Kissan luopumisen jälkeen tukkosuus loppu, kunnes nyt sit n.3viikkoo sitte tää tuli takas.. Mä en sillon kissa-aikaan osannu ajatellakaan, että olisin kissalleni jotenki allerginen.. Ehei, ei mun rakas Nytti voi sellasta aiheuttaa (kissani nimi oli siis Nyytti). mut niinpä vaan teki.
Nyt on sit Nyytti2 kuvioissa;)
 
Heippa taas kaikille ihan tasapuolisesti!

Neuvolassa käyty, siellä se Möhkön sydän sykki sopivaa tahtia :heart: Mulla oli paino laskenut puolitoista kiloa, ja hemoglobiinikin oli 110, eli rautakuurille siis. Mä en ekakertalaisena oikein osaa sanoa tunnenko jotain liikkeitä vai en, voipi mennä vielä monta viikkoa ennen kuin tulen varmasti hehkuttamaan niitä täällä :ashamed: Ja samoin ekakertalaisena olen ihan hukassa noissa ultrajutuissa, mikä on mikäkin joten tässä samalla netistä opiskelen niitä. Meidän kaupunki ei "tarjoa" kuin sen alkuraskauden ultran, kai, muista saa itse pulittaa ties mitä summia. Mies kuitenkin oli sitä mieltä että toki mennään ainakin johonkin ultraan, yksityiselle.

Tuosta matkustamisesta raskaana ollessa. Me oltiin elokuun alussa Kroatiassa, otettiin äkkilähtö. Ja toista kertaa en enää raskaana (ainakaan niin alkuvaiheessa) "lomalle" lähde! Kun varjossa oli liki 40 astetta, ei sitä meinannut enää kestää. Väsymys ei tietenkään ainakaan helpottunut siinä helteessä, ja niinkin yksinkertainen juttu kuin vessahätä sai ihan uusia ulottuvuuksia, kun matkattiin Kroatiasta Bosnian puolelle... ei ole kiva etsiä vessaa, ja sitten kun sellainen löytyy, se on sitä ihanaa turkkilaista mallia (reikä lattiassa) :x Ja minustakaan ei ollut kiva koko ajan vahtia mitä suuhunsa laittaa, kerran uskaltauduin sitten yhden jäätelöannoksen syömään. Koko viikko meni suunnilleen grilliruuilla, eipä tartte niitä hetkeen pieneen himoita :LOL:

Nyt täytyy jatkaa muita puuhia! Iloista viikonloppua kaikille, ja paljon möyrimisiä :heart:


Phoebs ja pikkuinen, 16 tasan
 
heips taas! Täällä yksi jäsen liittymäss tukkonenäkerhoon :wave:
Eilen sain kuulla pikkuisen sydänäänet ekaa kertaa :heart:
Mitäs muuten tarkoittaa neuvolakortissa merkintä S+ ?? se oli siinä sykkeen jälkeen kirjoitettu. En tietenkään siinä hoksannut nevolatädiltä kysyä.

Petipuuhista: mulle maistuu nykyään useammin kuin ennen! Näin ne hormonit meitä naisia heittelee :)

Mukavaa torstaita kaikille!
 
Terve taas!
Petipuuhista Ennen raskautta mä olin aina valmis mut raskautumisen jälkeen ei oo napannu yhtää ku on väsyttäny ja öklöttäny. Eile oli eka kerta ku iha ite tein alotteen pitkäst aikaa. Oli vihdoinki sellane olo et vois hommat hoitaa taas hetkeks alta pois :D Toivottavast äijä ei liikaa innostunu, emmä silti joka päivä edelleenkää jaksais :eek:

Mä oon kovi yrittäny maata hiljaa ja pidellä kättä vattal mut mikää ei liiku. Voi olla et oon jotain tuntenu mut pieru tuntuu samalt ni en oo liikkeiks laskenu niit :LOL:
Se kova möykky tual alhaal on välil eri paikas ja tuntuu maates välil hyvinki ja hävii sit et ehkä se vois se olla. Ei vaan toi kumpu kasva eikä näy kyl mihkää viäl

(Huame meen muute taas neuvolaan pikakäynnil kuuntelee vaa äänii oman mielenrauhan vuaks :ashamed: , joka viikko näköjää käyn)
14+6
 
nyt mä huolestuin!!!

Siis soitin äsken neuvolaan, noista matkustushommista, ja samalla mainitsin siitä että päivittäin supistelee, heti jos jotain "ponnistelee"(nostaa,kantaa tms.) mitä joudun töissä tekemään päivittäin. Täti sanoi että tässä vaiheessa raskautta MINKÄÄNLAINEN supistelu ei ole hyväksi!!! Ja mä olen jotenkin ollut siinä uskossa että nämä "harjotussupparit" kuuluu asiaan... Muistan kyllä esikoiselta sillon 10v sitten supistelleeni myös, mutten ihan näin alussa. Mutta sillon en ollutkaan töissä... Pillastunko mä nyt suotta?? Täti käski ottaa rauhallisesti, mutta mitäs teet, kun ne työt on tehtävä... Sanoi että kannattaa hakea sitä erikoisäitiysrahaa, et mammaloma alkais sit 50pv ennen laskettua aikaa, muttei se just tähän hetkeen auta yhtään mitään. :headwall:
Mitä mieltä? Vauhkoonko suotta??
 
milla eli S+ tarkottaa sydänäänet kuuluu =)

Nii ja mä liityn kans siihen nenäkerhoon! :snotty:
Viime yönäkin oli nenä niin tukossa, ku olla ja voi sanoin jo ukolle, että nonii nyt se on sit räkätauti tulossa ihan kunnolla! Ilma ei kulje ollenkaan nenän kautta! Aamulla ei sit yhtään mitään!
Ei mulla aikasemmissa raskauksissa ole moista vaivaa ollut ja nytkin vasta muutamana yönä!
Jes viimeyön selvisin yhdellä veskikäynnillä, mutta muuten ei kyllä oikein saanu nukuttua! Ja sit ku sai unta nii mitä ihmeellisimpiä unia näkyi!
Huomen aamulla olis jo se sokerirasituskoe ja pitää olla 12 tuntia syömättä ja juomatta + labrassa vielä se 2 tuntia! Että nälkään sitä taitaa sit aamulla nääntyä! Ja jo illallakin!
karvis ja kamu rv 16+3 :wave:
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
 
Terveisiä lomalta B) Paluu arkeen on ollut viileä ja vetinen. Bulgariassa oli huonoimmillaan +27 astetta, pääasiassa sellainen siedettävä +30 ja risat. Toisin kuin muilla täällä kommentoineilla matkailijoilla, mulla meni loma loistavasti. En normaalisti tahdo oikein kestää etelän lämpötiloja, mutta nyt ei tuntunut pahalta. Kuumimpina päivinä toki en kauaa jaksanut auringossa maata (enkä kyllä muutenkaan, puoli päivääkin on jo hyvä), mutta onneksi huoneessa oli ilmastointi - auttoi kummasti jaksamaan, kun sai yöt nukkua hyvin. Ja sinnehän oli sitten hyvä paeta päivälläkin, jos alkoi virta loppua. Juoda toki piti jatkuvasti ja sitten rampata vessassa, mutta ei sekään menoa haitannut. Kävimme myös Turkin puolella lyhyellä bussimatkalla, mikä sekin sujui mukavasti. Bussissakin toimi ilmastointi sopivasti, joten ei tarvinnut matkan aikana tolkuttomasti juoda. Reikävessoja ei onneksi ollut kuin yhdessä paikassa. Hedelmiä tuli syötyä, myös niitä pestäviä: hygieniataso on Bulgariassa hyvä ja hanavettäkin sai juoda. Itse en sitä tosin kovasti juonut, mutta herkkävatsaisempi puolisko kyllä joi eikä reagoinut mitenkään. Myös jäätelöä uskalsin syödä, se kun ei aiheuttanut edes laktoosi-intolerantikolle ongelmia. Liekö sitten johtunut syömistäni maitohappotableteista vai mistä. Kaikin puolin mukava reissu, loppuvaiheessa vain paikan "turistillisuus" alkoi tulla korvista. On niitä kuitenkin pahemmissakin turistipyydyksissä oltu.

Petihommista: meillä on ollut vilkasta sillä rintamalla. Minä olen tähän asti ollut se haluttomampi osapuoli, mutta nyt kyllä maistuu =)

Vaunuista ym. ostoksista: mitään emme ole vielä hankkineet. Mies lähti työmatkalle ja vihjaisin, että voisi sieltä jotain pientä vaikka tuodakin. Ei kuitenkaan ole samaan maahan menossa ennen helmikuuta. Saa nähdä onko "ehtinyt" ostoksille. Vaunuja pitäisi kysellä veljen perheeltä. Aikoinaan oli puhetta, että säästävät meille, mutta on tuota aikaa ehtinyt kulua veljen tytön syntymästä jo sen verran, että liekö pistäneet kiertoon. Olivat muistaakseni jotkut laadukkaat saksalaiset yhdistelmät. Vaatteita katselin alennusmyynneistä, mutta olivat niin kovin sukupuoleen sidottuja - ei vain väritys vaan myös kuvioinnit. Eilen katselin Anttilassa oiskohan ollut Tutan sellaista kevyttoppapukua: oli niin syötävän suloinen kokoa 56cm. Eikä ollut pahan hintainenkaan, liekö sitten ollut Tuttakaan. Sellaisen voisi vaikka kotiintulopuvuksi hankkia. Alkuvaiheessa ei varmaan kovasti kuitenkaan ulkoilla, riippuen toki taas talvesta.

Valistakaapas kokeneemmat ensikertalaista, miksi se heittoaisa on vaunuissa niin kätevä? Asumme rivitalossa, joten hissillä kulkemista ei tarvitse ajatella.

Tänään oli ensimmäinen lääkärineuvola ja kaikki oli hyvin. Sydänäänet kuulin nyt ensimmäistä kertaa, hyvin jumpsutti. Olisko siis milla se S+ merkkinä, että hyvät sykkeet, jos kerran sykkeen jälkeen on korttiin merkattuna. Mulla on näköjään sydämen syke-lokeroon merkattu pelkkä +. (Mun romaanini kirjuuttaminen kesti näköjään niin kauan, että karvatonkoira olikin jo ehtinyt kommentoida asiaa).

No mutta, täytyy kai näitä töitäkin tehdä.

Nimiko 15+0
 
Nimiko: Heittoaisa on kätevä monestakin syystä =)
vauvan haluaa yleensä nähdä, joten silloin työnnetään kasvot sinuun päin, mutta jos:
-aurinko paistaa "väärästä suunnasta" niin heittoaisan ansiosta saa näppärästi käännettyä vaunut toiseen suuntaan.
-lapsi (isompi) haluaakin katsella mielummin maisemia kun sinua
-tuuli ja vesisade, eli ettei myrskyä suoraan vaunuihin.
-ym pientä kiwaa :D

Ultrista sen verran, et meillä maksaa kaikki ultrat sen 22? ja ne tehdään äitipolilla. Neuvolassa ei ole laitteita siihen tarkoitukseen.

BB:stä... Mun amitsu aikaisen luokkakaverin bestis on se minna :ashamed: Vähän tunnen myötähäpeää ko. ihmistä kohtaan, mut elämä on :LOL:

-kyrsä ja nappula 14+6
 
Nimiko Heittoaisalla saa vaunujen työntösuuntaa muutettua "heittämällä", eli kääntämällä aisa toiselle puolelle vaunua. Vaavi voi siis olla jalat työntäjään päin tai työntäjästä poispäin tarpeen mukaan, ilman isompia säätelyitä/kopankääntöjä tms... Olikohan vähän sekava selitys..?

Missäpäin Bulgariaa olitte? Meillä suunnitteilla reissu sinne myös, mutta neuvolan täti vähän toppuutteli kun sieltä on kuulemma pöpöjä saatu... Oltiin vuosi sitten sunny beachilla, eikä sillon ainakaan mitään ongelmia ollut. Mitä uskalsit syödä (jäätelön lisäksi :D )? Mä rakastan niitä tuoreita hedelmiä,mitä ne myy valmiiksi pilkottuina esim rannoilla, mutta arvaako niitä tässä tilassa suuhunsa laittaa?? Entäs salaatit?

Tatuka+väiski 15+2
 
Kiitokset vastauksistanne kyrsä ja tatuka.

tatuka: oltiin just tuolla Sunny Beachilla. Auts, mitähän pöpöjä siellä sitten on? Oppaat ainakin niin kehuivat sitä hygieniatasoa yms. Ostimme hedelmät lähinnä supermarketeista, kerran sellaisesta hedelmä- ja vihanneskaupasta. Salaatteja popsin myös ahkerasti (shopska oli niiiin hyvää), kun ei vaan se grilliruoka enää uponnut. Katsottiin kuitenkin vähän, että missä syötiin. Kaikki salaatit tuntuivat olevan hyvistä, tuoreista raaka-aineista. Vähemmän noissa salaateissa oli siis ihan salaatinlehtiä, lähinnä tomaattia, kurkkua (usein kuorittuna), paprikaa, sipulia. Niitä rannalla myytäviä hedelmiä ja marjoja en ostanut (vaikka mansikat kyllä houkutteli kovastikin), kun niistä taas tiedä miten niitä on säilytetty (kuinka kauan ovat olleet auringossa siis). Eihän sitä toki tiedä niistä ravintoloistakaan, missä pöydän kulmalla niitä tomskujaan pitävät valmiiksi pilkottuina. en vain jaksanut alkaa niistä hermoilemaan.
 
kyrsän laittaman synnytys-linkin kävin kattomassa ja oli siis tosiaankin siisti ja "helpon" näköinen synnytys, aivan toista kuin omani :D Tuossa ei edes näyttänyt siltä että nainen olisi revennyt, ja helposti näytti ulos tulevan joten ei tainnut olla ihan eka muksu :)
Ensikertalaiset jotka käytte videon kattomassa, vinkki: toi todellankin on siistin ja nätin näköinen synnytys, jos oma synnytys ei mee ihan noin sujuvasti, niin ei kannata murehtia :D

!!ÄLLÖ-VAROITUS!!
Esikoisesta mulle tuli II-asteen repeemät ja "toosa" roikku n.10-15cm normaalia alempana ja TURVONNEENA ainakin ekan päivän.. mieskin järkyttyneenä sano et näytti siltä ku koko värkki ois tullu ulos ponnistaessa :x joten tuskin näytti meikäläisen synnytys ihan noin vaivattomalta/siistiltä.
Tää ei ollu pelottelua, vaan realistisempaa kertomusta ekasta synnytyksestä, vaikka saattaa kuulostaa hurjalle, mut ei se niin pahaa tee ja toipuminen on NOPEETA..

bb myötähäpee on lievä ilmaus tunteesta jonka eilen koin katsoessani esim. just sen minna touhuja...
Niko taas puolestaan oli mun mielestä jotenki hauska, ja vilpitön just niinkuin se Risto tais osuvasti siel saunassa sanoa :D Oli ainaski kunnon tuubassa :LOL:

ON: Kovasti ootan liikkeitä, oon syöny suklaata ja herkkuja jos se pistäs muruseen liikettä, mut ei ni ei, tuntoaisti taitaa olla mulla menny :D Toisalta tässä on viel paaaljon aikaa niitä liikkeitä ootella :)

Hammaslääkäriin pitäs päästä ja joku muukin tais kertoa joutuvansa viisauden hampaan poistoon, hmm, luulen et se oottaa kohta muokin, monta päivää särkeny, mut ei oo saanu varattua aikaa :/

Kiloja ei oo ihme ja kumma viel kertyny yhtään, itseasiassa hieman ollaan tultu alaspäin, mutta siis ihan muutama sata gramma :D

kuupas ja masu 15+0
 
Heips! Täällä vieläkin alkuraskauden hermoilijoissa viihtyvä helmivauvan odottaja, LA 22.2. Halusin vain kommentoida noita syömisiä ulkomailla, itse kun asun Italiassa, niin että nämä "ulkomaan" syömisrajoitukset ovat hyvinkin tuttuja...

Keski- ja Etelä-Euroopassa (entisen itäblokin maat kuten Bulgaria mukaan luettuina) elää maaperässä yleisesti toksoplasmoosi niminen loinen. (varmaan kaikki tietävät, että on haitallinen sikiölle) Muualla Euroopassa väestö on jopa 80% immuuneja tälle loiselle (ovat siis saaneet sen jossain vaiheessa elämää elimistöönsä), Suomessa taas vain 8%, Suomessa yleensä ajatellaankin loisen tarttuvan vain kissanhiekasta.

Mutta siis kun menette Eurooppaan, niin olkaa varovaisia: älkää syökö raakoja vihanneksia kuten salaatteja ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että tämä loinen on ihan yleinen normaalissa kasteluvedessä,ettekä sitten voi tietää, että kuinka hyvin ravintolassa tuo salaatti pestään, pelkkä vesi kun ei aina riitä sitä eliminoimaan. Itse en esim. Italiassa (jossa nyt kuitenkin on suht hyvä hygienia verrattuna moniin muihin maihin) koskaan syö salaattia ravintolassa, enkä edes kotona juuri siksi, että kaikenmaailman myrkyillä pitäisi salaatti pestä.

Samasta syystä myös hedelmät on aina kuorittava (samoin ulkomailta tuotavat hedelmät kuten nektariinit Suomessa) ja lihan on aina oltava todella kypsää, tuo tokso kun viihtyy hyvin myös lihassa. Esim. mansikat ovat Italiassa pannassa kasteluvedessä viihtyvän tokson vuoksi.

Listeriaa voi myös löytyä esim. just valmiiksi tehdyistä hedelmäsalaateista, koskapa myös listeria viihtyy just maaperässä ja huonosti desinfioiduissa jääkapeissa. Yksittäispakattuja jäätelöitä voi syödä (yleensä isoilla tehtailla tarkkaillaan hyvin näitä hygieniajuttuja), mutta esim. italialainen gelato ja pehmikset ovat kiellettyjä, koska niitä koneita ei taatusti pestä tarpeeksi hyvin.

Normi-ihminenhän ei edes huomaa saaneensa listeriatartuntaa, valitettavasti sen sijaan raskaana olevalle naiselle riittää 20 kertaa pienempi määrä sairastumiseen kuin normaalille ihmiselle, jolle samasta märästä ei olisi siis tullut mitään oireita.

Mutta ihmiset ovat ja voivat hyvin raskaana myös ulkomailla, pitääpä vain olla hiukan tarkempi noiden syömisten kanssa kuin esim. Suomessa. Italiassa nämä "uhraukset" ovat jokapäiväisiä raskaana olevalle naiselle, lopulta ei siihen edes kiinnitä enää huomiota, kun kerran tottuu syömään tiettyjä juttuja esim. ravintolassa.

Ei siis mitään paniikkia, mutta varovaisempi on oltava kuin Suomessa!

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 14+4 :heart:
 
Glow
Heippa!
Taas sataa vettä, mutta ei se mitään.

Mä en nyt ihan oo tajunnu että onko se rakenneultra minkälainen? ja onko se ultra jonne ajan jo sain, niin rakenne vai joku ihan muu ultra vaan? :xmas:

Ei meilläkään neuvolassa ultrata vaan käydään KOKSissa. 2 kertaa kaupunki "tarjoaa", eli se 22e maksu menee kyllä. Mut ei se ole musta yhtään iso maksu.

Täällä on tänään oksennettu (taas ihan yllättäen) ja kärsitty aivan järkyttävästä päänsärystä :/
Aamulla tein lenkin kun poika oli kerhossa, eli raitista ilmaakin on saatu! Ei se auta...
Tosi kurja olo.
Kaikesta huolimatta imuroin ja pesin vähän lattioita sieltä missä mattoja ei ole... ei niitä mattoja voinu sateeseen viedä...tulipa siistiä ja siitä hyvä mieli. Pistin kynttilät palamaan ja nyt istuskelen tässä sohvalla. Ei malta mennä sänkyyn makaamaan. Poitsuki jäis sitte yksinään tähän touhuumaan, kun mies lähti peliin.

Jos tämä päänsärky ja olo on vielä huomenna, mä haen saikkua :ashamed:
Puhuin jo asiasta työkaverin kanssa ja se sano et parempi antaa vaan periksi jos olo on huono. Mutta, mutta! Voiko neuvolaan soittaa/päästä ja saada sieltä saikkulapun? Musta kun tuntuu et työterveyshuollossa ei ihan ymmärretä näitä raskaus "ongelmia". Kun kävin lääkärissä selkäni takia, se lääkäri meni ihan oudoksi kun sanoin etten voi ottaa lääkkeitä kun olen raskaana. Sama homma kun kävin terkkarilla, kun joku aika sitten oksensin ja oli pääkipee ym. Ne vaan ikäänkuin käski kääntyy neuvolan puoleen... Mut kyllähän mun mielestä työterveyshuollon kuuluu "hoitaa" mua nytkin...

Lorelai ja tyyppi 16+3 :heart:
 

Yhteistyössä