Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

Hellou,

neuvolakäynti takana ja kaikki oli lähes hyvin:
Painoa vain +54g
RR 117/76
Hemppa 130 ( olen ollut ilman rautaa nyt kuukauden, alimmillaan oli 103)
Asento RT
Kohdun pohjan kork: 30,5 ( "alkaa olemaan aika täynnä"-sanoi täti)
Vauvan syke 155-170 :eek: :eek: :eek:
..tuo syke oli viime käynnilläkin korkea, mutta rauhottui kyllä normaaliksi, nyt tämä sijainen merkkasi tuon oikein korttiinkin ja kuunneltiin kyljelleenkin ääniä kun selälleen pysyi vaan korkealla. Vähän pisti mietityttämään että onko prinsessalla kaikki ok :(
Onko jollain ollut samaa?

Kärppä Juu olenkin manaillut että meitin neuvolassa on kaikki vähän jälkijunassa. Vieläkään ei mainittu mitään synnärille tutustumisesta, mutta tosiaan olen varannut sen Toukan vinkistä jo ajat sitten ja se on ensi viikolla.

Glow
Mulla on ollut tissit kipeet ihan koko raskausajan, olen jo tottunutkin että se on 'normaalia'

Kummiasiasta
Sanoin että meillä on selvää, mutta mies alkoi empiä kun olisi 2 miespuolista tulossa prinsessan kummiksi, että pitäisi olla joku nainenkin. Pitää miettiä siis vielä sittenkin...

Caro79 :wave: Täällä toinen joka ei tiedä suppareista, mutta se taitaa olla vain hyvä juttu. Nautiskellaan siis!

Synnytyksestä
Olen vasta lueskellut kirjaa. Ehdottomasti mitään luomuilua en edes harkitse.

Närästystä Lisääntyvässä määrin täälläkin, öisinkin joudun ottamaan rennien. Päivällä en välttämättä niinkään.

Pinniksen patja
Ostettiin Ikeasta. Taisi olla jotain 30e.

Pixie Reipasta että käyt vielä pumpissa. Mulle on alkanut noi reippaat kävelylenkitkin olemaan liian rajuja, sauvat on pitäny jättää kotiin jo ajat sitten. Tänäänkin neuvolaan kävellessäni tuon 30 min piti pysähyä kun pisti niin kovasti alavatsasta :/ Olen käynyt enää vain bodybalancessa ja ensi vuonna alkaa mammajooga :)

Väsyneet jalat Onko muilla? Mä kun välillä nousen yöunilta niin tuntuu että olis ollu 5 tuntia jalkojen päällä, ihan pakottaa ja kuumottaa jalkoja ja yritänkin pitää niitä mahdollisimman paljon ylöspäin. Liikkeellä kun olen niin lentosukat. Silti ihan poikki jalat koko ajan :eek:

Uusioäippä Mäkin unohdin tänään pankkikortin tunnusluvun :p
Hikkaa en ole minäkään bongannut!

Uusi vuosi vietetään tässä kotinurkilla. Käydään illalla tossa naapurissa kylässä ja äijät sitten pääsevät telmuamaan rakettien kanssa. Meidän taloudesta lentää 70e taivaalle, tsiisus :eek: Mä kun itse suorastaan pelkään koko raketteja, joten seuraan sivusta kiltisti ja suojalasit on ukolla oltava ;)

2 koneellista vauvapyykkiä pestynä ja viikattuina ja seuraava ladattuna :)

haavemamma ja nöksy 34+5
 
Mä en kestä noita mun jalkoja!!! :kieh: Varsinkin toi oikea pohje on sit tosi kipee!!Ei levossa,mutta kävellessä ja sit kun sitä liikuttaa tai siihen koskee!Vasen jalka on kyl kans hiukan kipee mutta ei kyl ihan noin kipee!Aamulla mul kramppas jalkaa niin että nilkka jäi vähäx aikaan outoon asentoon!Pitkin päivää on se nilkkakin ja vähän sääri kipuillut!!

Mul oli tälläst kyl ekas raskaudessakin ja sillon ravasin lääkäris ku epäilin veritulppaa ja lopulta ne ultrattiin,ei niis onneks mitään ollu!
Mul on myös hengenahdistusta ja se viel lisää mun pelkoa!Mutta luulen että se johtuu niskoista tai närästyksestä...toivottavasti!
En oo ees kauheesti liikkunu,että en käsitä kui se jalka o noin kipee!! :snotty: Suonta vetää nytkin jalkapohjasta ihan älysti!!Oliskohan sin voinnu jäädä joku kramppi päälle?Tietääkö kukaan tai onko kellään vastaavaa?!

Tyypin äippä ja Einari 34+1
 
Tuosta suonenvedosta...aamusella noita petipuuhia miehen kans kokeiltiin hieman niin mulla alko vetään ihan hirveesti suonta ensin pohkeesta, sitten levis siitä varpaisiin ja reiteen :whistle: no aattelin että se menee ohi ja sillei, mutta ei se menny, oli pakko sanoo miehelle että mä kuolen kohta sattuu nii hirveesti jalkaan!
Sit piti alkaa jalkaa hieromaan |O

tyypin äippä se mangnesium voisi auttaa suonenvetoon ja tietenkin veden juonti

Tänään iski ihan hirveä väsymys päivällä onneks oli mies kotona niin mäkin kerrankin pääsin päikkäreille, no ne mun päikkärit oli sit 13.30-16.30 että kukahan nukkuu ens yönä!? :|
 
Iltaa kaikille!

Eilen oltiin tutustumassa synnärillä! Kolme tuntia vierähti kuin siivillä, oli tosi hyvä kätilö esittelemässä. Käytiin läpi kivunlievitykset ja synnytysasennot. Kaikki 4 salia käytiin kattomassa+osaston puoli. Oikein hyvä maku jäi, ihan mielellään menee takaisin "tositoimiin". Toi Salon synnäri on kovasti saanut kiitosta vauvamyönteisyydestään, tulevat paljon Turustakin Saloon synnyttämään. Iskällekin tuli paljon tietoa (jaksoi jopa intensiivisesti kuunnella koko illan... :) )

Neuvola oli tänään ja kaikki oli kunnossa. Sf-mitta edelleen yläkäyrillä, nyt 33cm. Pissa puhdas ja RR hyvä. Liikkeet ++, rt eikä turvotusta. Joku 500g/vko tullut painoa, ei hirmu paha vaikka oli se joulukin.. Joku imetyskaavake täytettiin mikä annetaan synnärille, kyseltiin miten nla tiedottanut imetyksestä. Noh, yks vihkonen saatiin ja muut oon ite lukenut muualta tai ottanut selvää...

Ensi viikolla synnytystavan arviointi. Alkaa jo vähän jännittää...

Mäkin katoin sen Emsan laittaman kuvalinkin, voi pientä reppanaa.. Väkisinkin tulee mieleen oisko tarinalla onnellisempi loppu jos olisi vaan synnyttänyt sairaalassa....? Turhaa jossittelua tietenkin, jälkiviisas on helppo olla. Apu olisi ainakin ollut lähellä ja nopeammin saatavilla. TOIVOTTAVASTI KAIKILLA MENEE SYNNYTYKSET HYVIN, PIDETÄÄN PEUKKUJA!

Nyt laittamaan pyykkejä kuivumaan... Kamala kun rupes taas itkettämään, kuuntelen juuri Happoradion Puhu äänellä jonka kuulen-kipaletta :'( , miten niin ne hormoonit...?

T.Rosinante+P rv35+2
 
Moi! :wave:

absa, paketti tuli tänään perille, kiitoksia kovasti! Nyt taitaa olla kestoja tarpeeksi tähän kohtaan...

Patjasta juuri eilen luin jostain "alan"lehdestä(kaks+,vauva tms...), että vaahtomuovipatja on pikkuiselle suositeltavin vaihtoehto,koska patja ei missään tapauksessa saa olla liian pehmeä!

Taidan olla vähän outo, mutta mua hirvitti enemmän se lammas-linkki, kuin se toinen... :/ :(
En tiä miksi.... Ehkä olen senverran fatalisti että ajattelen kaikella olevan tarkoituksensa, kuten sillä,että ko.vauvasta tulikin enkelilapsi. Sitä taas en ymmärrä,että tahallisesti toista elävää olentoa vahingoitetaan,vaikka muitakin toimintatapoja olisi olemassa(niiden lampaiden kohdalla,tässä tapauksessa...).

:headwal

en ole viimeaikoina kovasti kirjoitellut,vaikka päivittäin jutut luenkin läpi. Jotenkin sitä menee nyt niin tasaista tahtia,ettei mitään erikoisempaa sanottavaa oo ollut. :/ mielessäni kommentoin kyllä...

Joulukin tuli ja meni mukavasti rauhalliseen malliin, vauvan kanssa saatiin 1 yhteinen lahja, hoitolaukku. muutoin ei vaaville tullut mitään. Kaikki kai tietää mut niin hyvin, etteivät enempää tavaraa hanki,kun lähes kaikki on jo valmiina... No, ei nyt ihan, mutta...
Hoitoalusta pitää hankkia ja jotain pientä,(mitähän se olis... :whistle: ) mutta muutoin hankinnat hyvällä mallilla. Makkari täytyy toki viä myllätä uuteen uskoon,jotta saa vauvan sängyn ja hoitotason mahdutettua. Ehtii senkin sit ens vuonna... :p

Olikos jossain jo listaa mitä sairaalakassiin kannattaa pakata...? Vois sitäkin alkaa miettiä pikkuhiljaa... Joko muut olette kimpsut lähtövalmiiksi laittaneet?

Nimistä alkoi mullakin uteliaisuus heräämään kun muutamilla on harvinaisempia nimiä jo olemassa,tai tulokkaalle mietittyinä... Raaskiiko kukaan tänne ehdotelmia laittaa... Meillä vasta alotellaan miettimistä...

tatuka+peikko 32+0
 
Sairaalakassi Odottaa täällä pakkaamista ensi vuoden puolella, eli työlistalla on :)

Väsymystä Täällä kans, eilen nukuin 2x päikkärit ja tänään yhden. Aamuisen tunnin happihyppelyn ja bodybalancen jälkeen olen ollu ihan puhki ja aina kun nousen tosta sohvalta niin ähkin ja voihkin kuin joku liikuntakyvytön, paikat jotenkin jäykkänä, blaah!

Mukavaa iltaa!
 
Hei kaikille!
Ihanasti täällä on juttua aina mitä lukea.
Mulla oli tänään äitipoliaika. Olenko tällä hetkellä ainut ,joka tietää milloin synnyttävänsä?
Siis mulle luvattiin tänään, et jos ei synny ennen 28.1, niin silloin käynnistetään!! Eli meille tuleekin luultavasti sit tammivauva?!..siis jos käynnistys onnistuu heti.
Painoarvio oli nyt 2800g ja syntyissään reilu 4kg, eli kasvu hidastunut!
Lääkäri kyllä kovasti veikkaili, ettei pysy masussa tämä baby niin kauaa, kun nyt oli kohdunsuu auennut sentin, ja paikat pehmeet, kaulaa jäljellä 1cm ja vaavin pää ihan näppitunttumalla! Supparit saa siis jotain aikaankin=)
Ai että mä odotan innolla!

Uusivuosi:
Mun äiti täyttää 1.1 50v, ja hälle järjestettiin tai siis huomenna on ylläribileet, aiheena charleston- 20 luku. Aika ja rahaa on mennyt hurjasti, ja huomenna saadaan vihdoin tää härdelli päätökseen. Lapsillekin tulee hoitaja mannerheimin lastensuojeluliitosta klo.17-03, joten voi ihan rauhassa juhlia. Ne juhlii ja herkuttelee kotona sit.


Nimi:
Meidän neidistä tulee AINO PEPPI HELINÄ (ei ole olut salaisuus enää moneen kuukauteen=)

Hikka: KYLLÄ!Tällä vaavilla koko ajan.

Olikos muuta..palaan asiaan. ukko tuli kotiin.

jaana ja masuvaavi (huomenna tasan rv35)
 
jaana: Wau, sä tiedät jo suunnilleen syntymäpäivän :flower:

nimistä: Tiedän, että olen outo ym ym kun mut ja meidän lasten nimet on kaks plussalla jo haukuttu ihan lyttyyn, mutta SILLÄKIN uhalla voin paljastaa, että meidän neidistä tulee ilmeisesti Ciira! Niitä on kastettu suomessa vaan yks joskus 2000-2007. Toinen vaihtoehto on Ciara. Niitä sentään olisi jo 28kpl kastettu suomessa ja tänä vuonnakin 3 kpl. Meillä ei ole nimi mikään salaisuus ollut koskaan. Syntymästä asti puhuttu vauvasta sillä nimellä. Paitsi kakkosta sanottiin "Lyyti"-nimellä ja sit ei meinattu oppia sitä oikeaa nimee ollenkaan :LOL:

päikkärit täällä kans nukuttu tänään. Vaatimattomat 3 tuntia 17-20.00 :whistle: Mut pakko oli mennä, supisteli niin kipeästi ja useasti, että toivoin päikkäreiden auttavan asiaan. Auttoihan ne, mutta herättyäni lähdin salamana kauppaan ja ne alkoi taas :headwall: Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa :snotty: Joten seuraavaksi suunnitelmissa suihku ja takas petiin meno!

-kyrsä ja nappula 32+4
 
Kàvimme eilen taas gynellà, uudelleen kahden viikon kuluttua. Oli tyytyvàinen veri- ja virtsakokeiden tuloksiin, mulla hemppa yhà hyvà (124) ja pissa ihan puhdas.

Antoi myòs synninpààstòn mun painonnousulle (nyt rv 32 tullut jo 15kg :whistle: ), kun sanoin syòvàni ohjeiden mukaan (oikeasti syòn tosi terveellisesti) ja kàvelevàni pàivittàin 1h-1h 30min. Joillakin paino vaan nousee, rupesin yhdes vaihees kirjoittamaan kaiken, mità syòn, eikà mun pàivittàinen kalorimààrà ole kuin 1800-2000kcal, joulunpyhià nyt lukuunottamatta.

Huomenna ultraan, jippii!

Hikka: meillà typy hikottelee joskus vàhàn liikaakin, itse meinaan melkein hàtààntyà, jos jatkuu pitkààn (kerran varmaan 10 minuuttia), taitaa olla aika ikàvàà pikkuiselle :/

Uusivuosi: me mennààn tosiaan ultraan ja aikaisin nukkumaan, kun miehen on heràttàvà aikaisin tòihin. Mutta koska huomenna on ensitapaamisemme (rakkautta ensi silmàyksellà :heart: ) 5. vuosipàivà, niin jonkin verran illalla juhlimme joka tapauksessa, làhinnà syòmme hyvin ja hellimme toisiamme :heart:

Tànààn mies kokosi pinnasàngyn ja eilen ostamamme rattaat. Ainakin nàin kuivakàytòssà olemme tyytyvàisià valitsemaammeChiccon yhdistelmàvaunuun, valitsimme kolmipyòràisen mallin, vaikuttaa kàtsàltà ja kolmipyòràiseksi yllàttàvàn pieneltà ja kevyeltà, ne kun pakkaa ainakin <italiassa oleman tosi isoja ja raskaita.

Vielà on ostettava jotain pientà, mutta isot ostokset alkavat jo olla koossa. Jo pari kuukautta sitten ostimme ammeen, se on <fisher-pricen, ja siinà on sellainen turvaverkko, joka varmasti auttaa mun kaltaista kàmmàriàkin nàin alussa...

Huomenna haluaisin ostaa myòs sitterin (mies vannoo sen nimeen) ja puuhamaton, nenànniistàjià, vaippoja ja muuta pientà kattelen sitten alesta, joka alkaa tààllà vasta 5.1.

Vaikka kàynkin yhà kàvelyllà, niin kyllà tàà maha alkaa olla jo tosi raskas kantaa. àhkin ja puhisen kuin astmaatikko, sànkyyn on vaikea mennà sekà makaamaan ettà nousta ylòs, kàvelyn sijaan vaapun niin kuin Martti Ahtisaari (ei millààn pahalla marttia kohtaan ;) ) ja on vaan jo aika hankala olo. No, on taatusti tàmàn vaivan arvoista, tànààn kokeilin imetystyynyà nallen kanssa :LOL: kun halusin kokeilla hyvàà imetysasentoa, ja voi kun oisin halunnut vauvan jo siihen rinnalle :heart:

Nimestà: meillà on kanssa puhuttu vauvasta oikealla nimellà heti, kun sukupuoli varmistui.

Puhutteko te muuten vauvalle? Mà lòrpòttelen jatkuvasti, vàlillà suomeksi ja vàlillà italiaksi, vaikka syntymàn jàlkeen aion puhua vain suomea, se on paras tapa varmistaa kaksikielisyys.

Ootteko kuunnellut jotain erityistà musiikkia? Mà ostin Anttilasta muutamia baby-music-cd:tà, mm. omaa lemppariani Bachia ja Vivaldia, lisàksi olen kuunnellut Mozartia ja muita "klassisen musiikin klassikkoja", joissa on rauhallinen rytmi. Saa nàhdà, rauhoittuuko vauva sit syntymàn jàlkeen kuulleessaan samaa musiikkia. Ostin myòs useamman cd:n lastenlauluja, siis sellaisia itselle tuttuja tyyliin tàti monica, hepokatti maantiellà ja telefooni afrikassa, nàità uusia lastenlauluja en tunnista, enkà kauheasti siis tykkàà, nàità omasta lapsuudesta tuttuja on sen sijaan kiva laulaa itsekin.

Hyvàà yòtà mammoille :wave:

Lentis ja sulonuppu 32+2 :heart:
 
iltaa!

uusivuosi kotosalla oon lasten ja miehen kanssa...
muutama raketti käydään ampumassa ja muuten loppu ilta kotosalla.. toivottavasti lapset ajoissa nukkumaan

hikka poitsulla hikka joka päivä.. tuntuu ja välillä näkyykin selvästi

sairaalakassi valmiiksi pakattuna jo =)

nimi on viel aika hakusessa.. moni sanonu et kai se loppuu myös kirjaimeen y
niinku veljiensä nimet.

kummit on valmiiks päätetty ja heiltä kysytty jo eli ei tartte sitä enää miettiä :D

äippä-83 32+6
 
Pakko oli tulla nyt merkkaaman vielä, huomenna tosiaan päivitysoperaatio niin ei niin paljon sitten ole luettevaa :D

nimistä tosiaan vielä sen verran, mies on ulkomaalainen ja meidän sukunimi myös,joten lasten nimetkin on enemmän sinnepäin suuntautuvia. Mulla kuitenkin periaatteena,että pitää lausua samalla tavalla kun kirjotetaan ja toinen nimi löydyttävä myös suomalaisesta kalenterista. Eipä tämä tulevan nimikään mikään salaisuus ole, eli hei vaan tutut, meidän tytöstä tulee näillä näkymin Samira. Toinen nimi vähän hakusessa, pojan toinen nimi on Ali, joten ollaan mietitty Alinaa..se ois niinkun suomalainen ja myös "miehenmaalainen" nimi...mut mua vielä vähän hämää et ali ja alina.. :snotty: ja eihän vauva sit välttis näytä ollenkaan nimeltään ja pitää vaihtaa kokonaan:D Eli Mytty hän on minulle niin kauan kunhan naaman näen :D

jaanan ja kyrsän tytöt saa tosi kauniit nimet! :heart:
jaanalle vielä, jospa sinä saisit sitten pinon ekan vauvelin :flower:

haavemamma mulla myös tuntuu et jalat on ihan väsyksissä koko ajan,vaikka ei paljoa käveliskään. Tänään kylä ihan syystäkin väsyivät,tuli riehuttua vähän liikaa..

piti testata pojan liukuri tänään..... :whistle: oli mamma aika näky kun lopulta makas lumihangessa jalat ilmassa sätkien ja kiljuin 2v8kk pojalle et tuu auttamaan äiti ylös!!! :ashamed:

l&m

muoks* äippä83 nätti masu :heart:
 
Nimistä ei olla kauheesti puhuttu. Vaihtoehtoina suunnilleen samat kuin esikoiselle mietittiin. Jos vauva on tyttö, siitä tulee näillä näkymin Vilja Malina. Etunimikaimoja on kastettu viime vuonna 100. Toisen nimen olen lainannut venäjän kielestä (suomeksi vadelma). Nimen on saanut joksikin etunimeksi Suomessa yhteensä 25 tyttöä. Saa nähdä,
kuinka mieli vielä muuttuu nimen suhteen, kun vauva on syntynyt.

Ainoa mäkin mietin vahvaksi vaihotehdoksi. Se sointuisi esikoisen nimen kanssa hyvin yksiin. Tultiin kuitenkin siihen tulokseen, että se ei ole meidän näköinen nimi. Kiva nimi joka tapauksessa!

Kummit on vielä vähän hakusessa. Toinen siskoni joka tapauksessa ja varmaan pyydetään sen monivuotinen on/off- poikaystäväkin, koska tällä kertaa näyttää taas olevan vakaammalla pohjalla tuo... Toinen pariskunta on mietinnässä.

Hikkaa en mäkään ole tuntenut kertaakaan. En tuntenut esikoisestakaan. Paha sanoa, enkö sitä tunnista vai eikö hikottele.

Väsymys on lisääntynyt hurjasti. Vasta pari viikkoa sitten tuumasin, että onneksi sitä ei ole, kun esikoinen tapaa herätä niin aikaisin, ja heräilee öisinkin jos on vähääkään nuhainen tms. No nyt väsyttää! Mies on urhoollisesti noussut nyt parina aamuna esikoisen kanssa puoli kuudelta ja mä oon saanut nukkua yli seitsemään, vaikka eilen nukuin tunnin päikkäritkin. Huomenna annan miehen nukkua niin pitkään kun nukuttaa. Harmittaa, kun se on nyt niin väsyneenä töissä, kun on huono nukahtamaan iltaisin.

Haavemamma esikoiselle laulelin ja juttelin ja soitin musiikkia. Nyt en ole tehnyt niistä mitään. Jotenkin jää paljon vähemmälle huomiolle muutenkin tuo pikkuinen... Toisaalta esikoista odottaessa tein olin viimeiset 3 kk kotona ja tein gradua, joten ei olisi kuullut ääntä kovin paljon. Nyt kuitenkin laulelen ja juttelen esikoisen kanssa, joten äänet tulee kyllä tutuiksi.

On kyllä tosi kurja tuo kotisynnytystarina, josta olette laittaneet linkkiä. En ole halunnut perehtyä kovin tarkasti. Jostain luin, että vauva oli ollut kuolleena jo jonkin aikaa kohdussa eikä kuollut synnytykseen. Oliko näin vai koituiko kotisynnytys kohtaloksi? Mun mielestä on jotenkin uhkarohkeaa synnyttää kotona, vaikka joissakin maissa taitaa olla kovinkin yleistä. Niin moni asia voi mennä vikaan, ja sairaalassa on valmiudet antaa nopeasti apua, jos sitä tarvitsee. Esikoisen synnytyksessä olisi ollut sekä minun että vauvan (etenkin sen) hengenlähtö lähellä, jos oltaisiin oltu kotona. Sairaalaoloissa selvittiin säikähdyksellä.

Uutta vuotta vietetään ihan oman perheen kesken. Miehelle kyllä sanoin, että voi mennä kaveriensa kanssa, jos huvittaa, mutta ei ilmeisesti innosta baarit tänään... Muutenkin ollaan totuttu viettämään uutta vuotta kotona, kun on tuo koira, joka ei kauheesti kyllä pelkää pauketta, mutta ei silti viitsi yksin jättää.

Meillä on kivasti ilotulitus kunnan puolesta jo klo 18. Pääsee taaperokin katsomaan. :)

Hyvää uutta vuotta kaikille!


Matma rv 35+2
 
Tervehdys!
Pikaisesti taas lukemassa ja hiukka kommentoimassa.
Lentis: Eilen neuvolassa (viikkoja 35+2) oli painoa tullut yhteensä 16kg! En ihan hirveästi ole levinnyt, omia farkkuja käytän yhä joista kylläkin vyölenksu osa otettu pois ja tuubiresori ommeltu tilalle. Joulun aikana tuli kolmisen kiloa (suklaata,suklaata...). Liikkunut enemmän kuin esikoisesta ja herkutellut vähemmän mutta niin se paino vaan nousee. Huomannut myös sen että tulee hurja ähky ihan pikku määristä.

Neuvolassa kaikki muuten hyvin, ei taaskaan hemppaa ottanut, viimeksi varmaan 2kk sitten. Jos ensi viikolla kun neuvolalääkäri. Sf-mitta taisi olla 31,5cm. Sanoi että tilaa on vielä reilusti kasvaa, tuntuu vaan tukalalta jo nyt. Esikoisesta taisi olla 33cm korkeimmillaan.

Hikka on tuntunut tosi pitkään. Välillä tuntuu inhottavasti omassa pyllyssä :)

Nimeä ei olla yhtään mietitty, tuntuu että pitää vauva eka nähä. Kummitkin vielä hakusissa.

Muutamia neutraaleja vaatteita ostin kun kellarissa olevat taitaa olla niin puna-sävyisiä. Pitäisi nekin käydä läpi ja pestä. Tai edes jotain tehdä! On niin väsynyt ja saamaton olo :ashamed: Tietysti stressaa se remppa ja muuttokin, se alkaa kuitenkin 2viikkoa ennen laskettua aikaa. Unohdin ihan kokonaan etta jouluaattona alkoi äippäloma! Äsken lueskelin papereita ja huomasin että on alkanut :)

Aino- nimestä sen verran, että mun oikea nimi on Aino. Häpesin silloin pienempänä ja nuorempana kun ei oikein ketään muuta ollut (Susanna, Jenni, Johanna yms. oli silloin yleisiä). Nyt on ihana kun näkee pikku-Ainoja ja pidän siitä nimestä. Vaikka itse en sitä ole oppinut käyttämään.

Paljon oli vielä muuta mutta vaihteeksi unohtu :ashamed: No mutta oikein hyvää Uutta Vuotta kaikille ja jaksamisia!

...Niin hirveästi muute närästää ja on niitä suonenvetoja...
 
Huomenta pitkästä aikaa!

Joulu meni vauhdilla ohi ja nyt on jo vuoden viimeinen päivä käsillä.. Hui, kuinka aika rientää!

Nimiasiaan.. meillä ei oo vielä varsinaista nimee mietitty.. Hätäkastetta/esitietolomaketta varten piti ne nimet kirjottaa, joten ne on silleen "jollain tapaa mietitty".. Mutta kuten jollain muullakin, niin kaksikielisessä (fin-sve) perheessä nimi tulee olemaan sellanen, että kirjotus ja lausunta on sama molemmilla kielillä.

Kummit.. Niitä ei olla myöskään mietitty. Avomiehen lapsilla on molemmilla 2 kummia, joten pitää nyt miettiä et tulisko meiän vauvalle sitten enemmän kummeja kun haluaisin, et molemmat valitsis kummit "puoleltaan".. Mutta sitä mietitään sit, kun vauva on syntyny.

Sit tohon enkelivauva-linkkeihin... Mä mietin kans, et on siinä tapa käsitellä surua kun kaiken niin julkisesti kirjottaa yms. Toisaalta, meitä on niin monenlaisia että tuokin tapa on jollekin se oikea. Itse en varmastikaan tuohon pystyis ja toivottavasti ei oo tarvettakaan.

Vauvan hikka.. en tiiä, oonko tuntenu hikkaa ollenkaan vai onko ne "nytkähtelyt" ollukin hikkaa eikä jotai käsien heiluttelua tms..

Olin eilen synnytystapa-arviossa.. Nyt todellakin alkaa konkretisoitua, että meille todellakin TULEE VAUVA ja eikä välttämättä kovinkaan montaa viikkoo enää.. Lantio oli ok alatiesynnytystä ajatellen ja vauva RT:ssa vas.puolella. Kohdunsuu oli pehmee ja kohdunkaulaa oli nyt jälellä n.2cm (aiemmin 4,5cm). Istukassa näky jo vähän kalkkeutumista, joka on kuulema aivan normaalia näillä rv:lla (merkki lähestyvästä synnytyksestä). Vauvan paino oli eilen 2762gr ja ton mitan perusteella syntymäpaino olis sit siellä 3500gr hujakoilla.
Olin lueskellu tosta synnytystapa-arviosta täällä netissä erinäisiä versioita. Toi mun gyne anto toisen kätensä sormet mun käteen, ja käski puristaa niin kovaa kun mua sattuu se sisätutkimus. En mä puristanu sitä ollenkaan. Ei se nyt niin miellyttävältä tuntunu, mutta en mä voi sanoo, et se ois sattunukaan erityisen paljon.

Sairaalakassia kai tässä pitäs alkaa pakkailee sekä itelle että vauvalle. Eilisen perusteella gyne sano, et ehkä noin kuukaus vielä synnytykseen. Pitää nyt alkaa sitä ens viikolla kenties laittelee kuntoon ku muu väki alottaa normaaliarjen.

Ootteko te mittailleet teiän vyötärön ympärystä? Mä oon ekan kerran mitannu joskus lokakuussa ja siitä mitasta eiliseen mun vyötarön ympärys on kasvanu keskimäärin 1cm/viikko! Alkaa olemaan nyt kaikki takit tiukkoja, vetoketjun saa kii ku vetää mahaa sisään (kaiken sen kaks senttiä) ja äkkiä laittaa vetoketjun kii.. Mutta sit ku yrittää istua vetoketju kiinni olevalla takilla, nii voi ahistus sentään... Onneks ei oo ollu vielä ainakaan kovia pakkasia että ois mahaa paleltanu.

Kiitos kuluneesta syksystä ja alkutalvesta Helmimasut-09, jatketaan ensi vuonna...

Nanada ja Hän 36+2
 
Hyvää vuoden viimeistä päivää,

ulkoilemassa käyty ja imuriin pitäis vielä tarttua vaikka uutta vuotta vietetäänkin ystäväperheen luona. On sitten mukava tulla siistiin kotiin ja olla röhnöttää pitkä viikonloppu. MIes jääkin lomalle ja palaa töihin vasta 12.1.

Potkaisin eilen pikkuvarpaani vessan oveen ja nyt se on ihan musta. En sitten lähtenyt sitä kenellekään näyttämään, tiedä sitten onko se murtunut (onko kellään kokemuksia?), mutta kipeä on. Siitä huolimatta olen käynyt kävelyllä. Hyvin se alun nilkuttamisen jälkeen "lämpenee" ja loppumatkasta sitä ei edes huomaa. Musta on tullut kovin kömpelö viime aikoina. Myös tavarat pyrkii putoilemaan käsistä, varsinkin oikeasta kädestä. Ystävällä oli kuulemma alkanut tenniskyynärpää oireilemaan juuri tuolla tavalla, mutta en kyllä ole mielestäni kättäni nyt niin ahkerasti käyttänyt... Neulomisetkin ovat vähän laantuneet tässä joulun aikaan. Pitäis vähän ryhdistäytyä, että saisin tuon villahaalarin valmiiksi ja lapasparistakin puuttuu toinen osapuoli.

Nimiä olen jonkin verran jo pyöritellyt mielessä. Olisi mukava jos ainakin toiseksi nimeksi saisi yhdistettyä jotain perinteistä ja suvusta löytyvää. Toisaalta haluaisin etunimen olevan lyhyt, kun tuo sukunimi on jo neljä tavuinen. Saa nyt nähdä. Jotenkin tuntuu, että poikien nimiä on vaikeampi keksiä - emme siis tiedä sukupuolta, joten olen yrittänyt miettiä molempia. Mutta sittenhän sen (toivottavasti) paremmin näkee, kun Sintti on maailmassa.

Olen tässä tehnyt pientä inventaaria siitä, minkä kokoisia vaatteita on tullut hankittua. Alkoi jo tuntumaan, että ovat kaikki sitä yhtä ja samaa kokoa (noin 56 cm), mutta onhan noita muitakin kokoja onneksi. Nyt on helpompi sitten täydennellä, kun tiedän kuinka monta bodya on mitäkin kokoa. Enempiä vaatteita ei ole tarkoitus hankkia ennen kuin tiedän kumpaa sukupuolta Sintti on. Joulun alla sain anopin ystävän lapsenlapselta pieneksi jääneitä vaatteita, mm. muutamat vaaleanpunaiset puolipotkarit, joten väriskaalaa alkaa olla ihan molemmille =) Mekot vielä puuttuvat.

Vauvalle puhumisesta ja musiikista: kyllä sitä päivän aikana tulee aina jotain höpistyä, mutta enemmänkin varmaan voisi. Laulelut ovat ihme kyllä jääneet kovin vähäisiksi, olisin etukäteen kuvitellut lauleskelevani enemmänkin. Maanantaina otin kirjastosta lainaan jonkun cd:n, jossa lauluja vauvoille, mutta oli kyllä niin kummallisia "viisuja", että jäi kuuntelu hyvin lyhyeen. Taidan olla minäkin niiden perinteisempien lastenlaulujen ystävä. Mun oli tarkoitus etsiä levy, jossa olisi ollut klassisia kehtolauluja (Schubert, Mozart ym.), mutta sekin on jäänyt. En tiedä onko sellaista kokoelmaa tosin tehtykään. Netistä olen niitä sitten välillä kuunnellut ja hyräillyt mukana. Tahtovat vain unohtua helposti. Muuten on tullut kuunneltua musiikkia aika laidasta laitaan. Vauveli tuntuu tykkäävän mm. Uniklubista ja 69Eyesistä :p

Kiitos kaikille Helmimasuille tähän astisesta, ensi vuonna taas. Pian alkavat aamukammoista piikit lennellä! Huimaa päästä jännäämään, kuka saakaan ensimmäisenä nyytin viereensä (jaanako?) Ja milloin se hetki koittaa omalla kohdalla?

nimiko ja sintti 33+1
(hetken kesti taas päästä kartalle noiden viikkojen kanssa. Vau-kirjan kalenterista näytti taas puuttuvan merkintäsivu 33. viikolle, joten hetken olin jo viikon edellä ennen kuin älysin ihmetellä tarkemmin varsinaisesta kalenterista)
 
Glow
Onpa tullu tekstiä!

Nyt tulee omaanapaa...
Neuvolassa käskettiin ottaa rautaa. Mulla on "fexin", poretabletteja. Mutta ei pysy sisällä. Otin tänään tabletin, aloin voimaan todella pahoin ja noin tunti ottamisen jälkeen oksensin oikeen kunnolla. Pitänee käydä apteekissa ensiviikolla kattomassa oisko siellä jotain todella "lievää/ystävällistä" rautavalmistetta. Joku tääl mainitsikin jonkun, mulla on vaan epäilys kaikkia merkkejä kohtaan.

Kävin eilen lääkärissä, poskiontelontulehdus. Sain antibioottikuurin ja nenäsumutetta luvan käyttää (otrivin) . Oli oikein mukava ja turvallisen oloinen vanhempi mies tohtori. Hän kyl tarkkaan tutki että mitä lääkettä uskaltaa mulle määrätä ja sanoi että nyt on enemmän hyötyä kuin haittaa tosta nenäsuihkeesta.
Sainkin viimeyön nukuttua todella hyvin, ku nenä pysy auki!

Mut johan oli eilis iltapäivänä tapahtuma meillä. Jouduin ekan kerran nyt raskausaikana soittaa miehen töistä kotiin, hän soitti mun äitin meille siks aikaa et ite ehti tulla. Selvittiin onneks säikähdyksellä.
Makasin sängyssä ja kattelin esikon kans telkkaria kun alko ihan tolkuttoman kova, kipeä supistus. En ole ikinä semmosta kokenu. En ollu varma eka et onko se supistus vai joku muu kipu, mut eiköhän se ollut supistus. Se kesti pitkään, meni pois ja alko taas. Mulla tuli itku kun sattu niin paljon. Soitin itkusena miehelle ja äippäpolille. Jotaki ympäripyöreetä ohjetta sain kätilöltä, taas sen että "kyllä sitte itse tietää ku pitää tulla". Nuo onneksi loppui, ehkä tunnin verran kesti. Sen jälkeen oli "vaan" mahan kovettumista aina kun nousin vessaan. Mitään ei onneksi vuotanu ja yön sain nukuttua, joten yhdessä kasassa ollaan!
Pitkin eilistä päivää oli kyl supistuksia ja kaikenlaista juilimista alapäässä/nivusissa. Varmaanki oli liian rankka reissu käydä lääkärissä ja kaupassa kipeenä.
Tuli vaan tuosta mieleen että osaankohan mä sit todella mennä ajoissa sinne sairaalaan kun tulee tosi paikka, kun nyt on jo tämmöstä.

Esikoinen oli eilen hoidossa mut tänää kotona, onneks se on niin kiltti nyt ollu ja tuo mulle vettä ja nenäliinaa ku pyydän. Oon koittanu senkanssa vähän pelata ja katella kirjoja täs sängyssä. Ja onneks miehel on huomenna vapaapäivä.

Sain kaverilta 2 dvd boxia täydellisiä naisia ajankuluksi :)

Kuulinpa radiosta kivan uutisen, martat kutoo jokaiselle vuonna 2009 syntyvälle vauvalle villasukat :heart: kätilöliitto vai mikä olikaan, huolehtii sitten sukkien jakamisen. Aika kiva idea.

Mä vaan vilkasin sitä "irc galleria äitin synnytys" juttua, en halua lukea kokonaan enkä perehtyä sen enempää koko asiaa. Mut siis, hänkö halusi synnyttää kotona? Jokainen tietysti tavallaan, mutta mulla vaan tuli mieleen että oisko toi voinu päättyä toisin jos ois menny sairaalaan synnyttämään?

Voi vitsi kun on taas kiva ilma, aurinko paistaa ja mie en pääse ulos. Tuntuu ikuisuudelle tämä sairastaminen.

Se sitten vuosi vaihtuu rauhallisesti kotona. Jotain rakettejahan nuo pojat kävi ostamassa illaksi. Ja mammalle herkkuja jos vaikka jo maistuis :p

HYVÄÄ UUTTAVUOTTA 2009 !!! :wave:
 

Yhteistyössä