Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

kuupas Turu murre taitaa olla tai jotai sinne päi omil höysteil :LOL: . Yritän kyl kirjottaa hiuka selkeempää tänne et kaik ymmärtää niiku varmaa muutki tekee. Ite en kyl tätä murret tykkää lukee, melko töksähtelevää :D

Aikasemmi kirjotin tost et syvään sisäänhengitettäes sattuu oikee tissii iha törkeest. Onks kellää muul sellast? Onkoha mun tissilihas? revähtäny(onkoha sellast ees) maannu vaa olen kuitenki :eek:

Yritin googlettaa mut ei taira tääl olla mitää äiti-vauvakerhoi tai jotai sellasii. Tarttee kysyy neuvolast mut tuskin on. Raskausuintiki on lopetettu.
 
jo meinas olla taas vaikeeta saada kuvaa päivittyyn profiiliin,mut siellä se nyt joka tapauksessa sit on, eli tämänpäivänen 34+0 :)

sitä piti tulla kysymään,että kun käytte suihkussa, sattuuko mahaan,jos vesi suihku osuu voimalla? Kun mä en voi ollenkaan enää suihkuttaa suoraan mahaan vettä,etenkin alamaha on tosi arka alkaa heti supistaan.

L&M 34+0 edelleen
 
ehtoota!

osaakos kukaan sanoa, miten vaikuttaa tai vaikuttaako mitenkään äitiyspäivärahoihin sun muihin se, että ei aio palata äitiysloman jälkeen töihin nykyiselle työnajantajalle? ja työnantaja sen siis tietää. sit joku tais joskus aikoja sitten mainita, että jos on oma yritys, niin sitä kautta voisi jotenkin saada parempaa päivärahaa.. meillä on perustettuna oma yritys, mutta se ei vielä ole ihan toiminnassa, joten tuloja ei sitä kautta ole. tulikohan nyt vähän monimutkaisesti sanottua.. :LOL:

odotukseen ei juurikaan uutta, odotellaan tutustumista naistenklinikalle ja seuraava lääkäri joskus parin viikon päästä... vauveli kasvaa päivä päivältä, tai masu ainakin :) ja potkut ja nyrkiniskut kovenee! me saatiin kans joululahjaks upouus digikamera, jolla vauvelia kuvata :)

Äidit + tytteli 32+5
:heart:
 
Mua kiinnostaisi lukea tuo jospin laittama linkki, mutta en uskalla :ashamed: Kauheasti vaan kutkuttaa, että mitä hirveää siellä on tapahtunut, mutta itseni tuntien on parempi jättää väliin :whistle:

Tänään tuli oikein kivuliaita suppareita, ja jouduin ottamaan lääkärin määräämiä suppoja, joita siis käski ottaa aina supistuksiin. Oon kyllä yrittänyt välttää, mutta tänään otti oikein kipeää, aivan pelästyin, kun tähän mennessä ovat tuntuneet vain kiristävänä vanteena. Nyt lähti tuolta alavatsasta ja nousi sitten ylöspäin. Kirjasta sitten luimme, että nää harjoitussupparit eteneekin alhaalta ylöspäin, kun taas ne oikeat ylhäältä alaspäin. Kokeneemmat varmaan osaa sanoa, että onko näin.

Mulla on muuten ollut ikäviä "puukolla pistetään" kipuja yläselässä, oliskohan ne samaa sarjaa kuin noi tissikivut etupuolella. Mun raskausraamatussa :LOL: (oikeesti tosi hyvä kirja jotain 500 sivua, mutta siinä käsitellään kaikkea mahdollista) sanotaan, että näin loppuvaiheessa voi tulla kipuja kylkiin ja rintakehään, kun kohtu valtaa lisää tilaa, ja keuhkoillekin pitäisi sitä löytyä -> rintakehän on joustettava. Itse olen ajatellut, että nää kivut johtuvat siitä.

Pesin muuten viime viikolla vaatteita pari ekaa satsia. Olen aina ajatellut, että yksi kerta riittäisi, mutta sitten luin, että vastasyntyneen vaatteita pitäisi pestä useamman kerran, että ne pehmenee sopiviksi, meillä kun ne on siis kaikki uusia. Onko teillä jotain vinkkejä vaatteiden pehmentämiseksi?

Opettelin myös rengasliinan käyttöä dvd:tä katsomalla ja nallea sinne sisään tunkemalla :LOL: Mulla on myös normaali trikooliina ja sitten saatiin ystäväpariskunnalta kantoreppu, että luulisi edes jonkun niistä sitten sopivan vauvan kanteluun ;)

Hyvää yötä mammoille :wave:

lentis ja väkkärä 32+0 :heart:
 
Heippa taas!

Kommentoin kaikkea mitä muistan... B) Lenttis: mulla on myös jättimaha, saanko pistää sen suomalaisuuden piikkiin? :D Noo, onneksi tiiän, että vauva siellä sisällä on normaalin kokoinen ja lapsivettäkin on oikea määrä. Kohtu nyt vaan kasvaa. Ja rasvaa on tullut ihan riittävästi. :snotty:

Mullakin on viimeisen viikon suppaillut aika paljon, enimmäkseen noita alhaalta ylöspäin tulevia, mutta myös kivuttomia ylhäältä alaspäin meneviä. Oikeista (?) suppareista on kokemusta vain keskenmenon tiimoilta ja ne oli sekä menkkajuilintaa (jumalatonta) että ylhäältä alaspäin menevää todella kovaa kipua ja painon tunnetta. Yläselässä on kanssa johkun verran kipua (noh, kipu on ehkä liian voimakas sana), mut oon päätellyt, et johtuu tästä mun nykyisestä aivan mainiosta ryhdistä. :xmas: (siis mistä???? Hitsi vie, kun pitää aina istua läjässä..) Noita erinäisiä alapäävihlontoja mulla on ollu viikolta 19 asti. =) Koviakin ovat ajoittain, mutta ainakaan toistaiseksi eivät ole tehneet vielä mitään eli kasvukipuja kai...

Emsa: yrittäjä pystyy joo vaikuttamaan omaan äitiyspäivärahaan, mutta se on Yel-maksujen kautta ja Yeliä pitää korottaa viimeistään puoli vuotta ennen laskettua aikaa, jotta sillä on mitään vaikutusta tuohon. Ja sittenkin, jos nostaa juuri ennen tuota puolta vuotta, saa varautua kelan osalta melkoiseen selittelyrumbaan. Yrittäjillä on siis typerästi siinä mielessä, et palkkatuloilla ja verotiedoilla ei ole tuossa asiassa merkitystä, vaan se, mitä tuijotetaan, on tuo typerä YEL.

Nimet ja kummiasiat meillä on myös mietitty valmiiksi. :D Nimi varmistui, kun saatiin tietää paapuskan sukupuoli. Kummi-jutut ei ole meillä tarpeellisia, sillä niitä meillä ei tule. Papulla on nimiäiset ja itse koen tuossa tapauksessa kummijutut turhiksi. Jokainen tavallaan, mut me tykätään, että ne, jotka tahtoo olla lapsen elämässä mukana, on siinä mukana joka tapauksessa. :)

(.) Muuten täällä menee hyvin. Parin päivän päästä neuvola, mikä vähän hirvittää ...tarkemmin sanottuna se vaaka. :whistle: Pitäisi olla laitonta laittaa naista vaakaan näin pian joulun jälkeen. :xmas: Pikkuhiljaa alkais tuntua siltä, että syntyis jo. Tosin tästä ei pidä saada väärää kuvaa, en kuitenkaan tahdo, että papu syntyy ennenaikojaan... Synnytystapa-arviota odottelen, sinne parin viikon päästä. Hiukan jännittää, mitä ne sieltä sanoo. :|

T. Kärppä ja papunen 31+1
 
Kärppis: olipa kiva lukea sunkin kuulumisia pitkästä aikaa! Olen muuten samaa mieltä, että on epistä punnita näin joulun jälkeen :whistle: Kun sattu tulee 2 kg tässä yhden viikon sisällä :eek: No joo, siitä on kyllä ainakin kilo pelkkää turvotusta, appivanhempien luona käytetään kauheasti suolaa, join koko ajan, mutta en juuri käynyt pissillä, nyt on sitten kotona neste onneksi alkanut lähteä liikkeelle =)
 
Olipa tullut hurjasti tekstiä reilu viikon aikana :D

Pyhät on nyt sitten ohi ja paluu arkeen menossa. Ja arkeen onkin syytä palata ainakin syömisten suhteen :eek: En tiedä uskallanko mennä vaa'alle keskiviikkona neuvolassa, kun on varmaan tullut 5 kiloa joulun aikana. En mä nyt mielestäni ihan hirmuisesti ole syönyt, mutta tuntuu että kiloja kertyy vain kun näenkin ruokaa. No, tietysti kun en juuri kuluta mitään kun ei pääse liikkumaan, niin kertyyhän ne kaikki. Kevättä siis odotellessa... :saint:

Muuten kaikki on ihan ok täällä. Rauhassa kun malttaa olla ja vain välttämättömät asiat hoitaa, niin särytkin pysyvät kohtalaisesti aisoissa. Tosin väsymys on hirmuinen, enkä taida nyt tällä kertaa jaksaa tämän enempää kommentoidakaan. On varmaan joulupukki vienyt mennessään loputkin mun energioista. Mutta siis koitan taas aktivoitua täällä palstalla :)
 
Huomenia täältäkin

Arkeen ja töihin palattu, on kyllä melkein kun lomalla olisi kun on niin hiljaista. Ihan mukavaa siis, ja jännääkin kyllä kun pian alkaa se äippäloma. Hui.

Jospi, mietin kanssa että mitäs jos vauva onkin nyt jo kovin lihava ja sitten ylipainoinen koko ikänsä vaan koska äiti söi liikaa odotusaikana? Tai sokeririippuvainen... En tiedä onko syntymäkoolla ja koolla myöhemmin lapsuudessa, nuoruudessa ja aikuisena mitään yhteyttä mutta toivon todella etten ole tahtomattani jotain tällaista aiheuttanut! Oma siskoni oli ainakin kovin hoikka syntyessään ja on sitä edelleen nyt aikuisena. Että kyllä näitä muutkin miettii :ashamed: Mutta 4D-ultrakuvaa ihailen aina välillä ja mietin miten suloinen vauveli onkaan!

Jeja, tissikrampista - mulla on ollut vastaavaa joskus ja johtui niskan/hartioiden kireydestä. Hieronta (ei tissin vaan hartioiden :LOL: ) ja liikkuminen auttoi. En yhtään ihmettelisi jos tässä hartiat alkaa mennä jumiin, olen käynyt säännöllisesti hierojalla itse niin ei nyt ole tullut kramppeja.

Suihku ei ole mulla sattunut mitenkään vaikka täälläkin välillä epäilyttää että poika meinaa tulla läpi mahasta.

Ja Emsa, käsittääkseni se että vaihdat työnantajaa ei vaikuta päivärahaan kun se perustuu verotukseen. Tosin, jos TA normaalisti maksaisi 3 kk palkan, en tiedä olisiko voimassa tällaisessa tapauksessa?

Lohduttavaa tietää että en ole ainoa joka painii joulusyömisten tuskan kanssa. Nyt tsempataan ja jatketaan taas kevyesti, täytyyhän sitä joskus saada sentään herkutellakin!

tv almaa 32+3
 
Heippa ja mukavia välipäiviä!!

Joulun jälkeen on oikeesti suuri vääryys laittaa nainen vaaalle, mulla ainakin nyt vaaka näyttää 2,5 kg enemmän...

Toi linkki oli aika erikoinen.Itse en pystyisi samaan että kirjoittaisin elämäni kovimman (?) kohtalon koko kansan luettavaksi.Mutta tätä ihmistä tuo on voinut auttaa.Kaikkea voi sattua ja jostainhan tulee ne prosentit jotka menehtyy synnytyskessä.

Lahjoista kirjoititte, meillekkin tuli vauvalle omia lahjoja ja tuntui metkalta kun joulupukki niitä teko nimellä lueskeli kulmat koerkealla että kukas se tämä sitten on?? :LOL:
Ihania vaatteita ja tavaroita tulikin.

(.) joo, pyhät meni hyvin vaikka meillä ruoka ja kahvee vieraita joka kattauksella, en siis väsyttänyt itseäni ja vieraat auttoivat myös pöydän kattamisessa yms.Tai eihän ne vieraita ollut vaan läheisiä ihmisiä :heart:
Vauvavieraitakin kävi ja ihanalta tuntui pitää sykyssä ja ajatella että kohta itsellä samallainen nyytti kainalossa jota saa lullata ja pussata sydämensä kyllyydestä :heart: :heart:
Mutta eilen alkoi mulla ihan mahdottomat supistelut siinä mielessä että niiden aikana piti olla toimeton kun ei pystynyt liikkumaan.Eli mun kategorialla aika napakoita.Ja unta piisaa kanssa päivisin jä öisin vallan mahdottomasti, eli mulla merkkeinä lähenevästä synnytyksestä.Nyt alkaa supisteluissa paine todella tuntua kohdun suullakin jo.Mutta ensi viikolla olisi sitten lääkärineuvola onneksi jossa saa kuulla onko muutoksia tapahtunut.
Mun masun malli on aivan toinen kuin pojilla, olen leveä. Ei ole mitään puikulaa ja pientä vaan selkeästi ihan erilainen.
Mua kanssa koskee vatsaan liian kova silittely, paijaaminen, suihku,nojailu tms.Hellyys puolella ihan selkeesti nyt vajetta, olen ihan tolkuttoman hellyyden kipeä.Mua pitäisi koko ajan vissiin hellitellä, jotenkin nyt tuntuu siltä sillä fyysistä hellyyttä kun ei ole juurikaan.

Nyt täytyy lähteä pukemaan ettei mene tämä(kin) päivä pitkälle pyjama vetimissä...

lokoisia oloja,
Sini 35+0 eli 36+
 
Maanantaita pallomahat,

ekaa kertaa katsoin telkusta ohjelman ' Meille tuli vauva' ja voi tsiisus kun mies vastas puhelimeen kesken synnytyksen, kyse oli jostain seuraavan päivän polttareista |O

Nimi
on mietitty, se vielä vahvistui kun täyteltiin vauvan sukupuuta vauvamuistoja kirjaan :) Eli vähän perintöäkin täytyy nimessä olla.

Kummiasia
On mietitty, sen teki aika helpoksi kun kirkkoon kuulumattomat diskautui pois. Meinasin kysästä vasta syntymän jälkeen pikkuveljeltäni, mies kysyi jo oman bestiksensä.

Eka vauvanvaate koneellinen pyörähti pesupähkinöiden kera :) Toinen on ladattuna. Meinasin tänään varailla myös aikaa kampaajalle, ym hemmotteluihin, mihin nyt on vielä aikaa n kuukausi ennen H-hetkeä.

Eilen join kahviöverit kun oli vieraita, niin että tänään jätin aamukahveetkin väliin kun teki pahaa jo ajatuskin :/

Ajatuksena olis tänään ulkoilla valosan aikaan, niin nyt se aurinko ei sitten paista, mälsää!!

Huomenna on neuvola, sijainen taas kerran. Ensi viikolla alkaa perhevalmennus ja on myöskin synnärille tutustuminen, ihan kivaa.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! Taidan ottaa kohta päikkärit...

hm ja nöksy 34+4
 
Haavemamma aika myöhään teillä perhevalmennukset. Meillä loppuikin jo. :D
Siniraita mä taas menen ihan eri linjoilla.. :snotty: Muhun ei saa koskea. :ashamed: Siis jotenkin ahdistaa kaikki liian lähelle tuleva. =) Mut oon päätellyt, että josko johtuisi siitä, kun suurimman osan ajasta mulla on jotenkin huono hengittää (siis vaikea), nenä tukossa tai muuten vaan tuntuu, et happi loppuu. Joten sit toisen läheisyydessä tulee vielä ahtaampi olo ja suorastaan ahtaanpaikankammo. :xmas:
Almaa mä en jotenkin usko, että syntymäpaino tai edes syntymä-/vauva-ajan paino on yhteydessä myöhempään. Siis mitenkään suoranaisesti. Toki sit lapsuusajan lihavuus voi jatkua aikuisuuteen, mutta itse olin alipainoinen koko vauva-ajan. Äiti joutui juoksuttamaan labratutkimuksissa, että mikä on vikana, kun ei paino nouse. Noh. Tilanne on sittemmin korjaantunut. :xmas: Joten ei huolta. :D

(.) Väsyttäis yllättäin taas. Mutta tänään ja huomenna pitää vielä värkätä töitä kunnolla, sit saa ottaa loppuviikon vähän iisimmin. Toisin sanoen jospa vihdoin saisin papun vaatevaraston pestyä ja laitettua kaappiin. Oon alottanu tuota urakkaa jo vaikka kuinka usein, mut aina se jää kesken (ne vaatteet on päässeet värilajitteluun saakka). :xmas: Meidän neidillä on muuten virallisesti enemmän vaatteita kuin vanhemmillaan yhteensä. :LOL:

T. Kärppä ja paputyttö 31+2
 
Alkuun neuvola kuulumiset:

Rv: 33+2
Paino: +194g viikko (yhteensä 2,9kg)
RR: 135/73
Pissa: proteiini hailakasti plussalla
Hb: 129 (nousussa satunnaisten vitamiinien ansiosta)
Sf: 30
Tarjonta: Rt
Liikeet: ++
Sydämensyke: ++

Neuvolantäti sanoi että mukavasti vauva "kuopassa" eli jos sieltä vielä nousee niin sf mittakin kasvaa...

Lentoemo...tekstin on kirjoittanut 20 vuotias nainen joka halusi synnyttää kotona, mutta lopputulos oli aika ikävä. Nätisiti kirjoitettu. Ajattelin siis taustat kertoa jos joskus sen haluat lukea.

Labellolle että en ole vastaavaa kyllä tuntenut, päinvastoin minun oloni on rentoutuneempi ja masunasukkikin villiintyy kun vettä ropisee masulle.

Supistuksia normaalisti tulee rasituksessa ja neuvolan täti oli sitä mieltä että valmistaavat tulevaan, eli ihan hyvä että tulee, tosin siis kivuttomina.

hmm...mitähän keksis, jotain tais olla mutta eipä tule nyt mieleen, mutta täälläpähän olette jos ja kun se asia päähäni taas pälkähtää. Mukavaa päivän jatkoa teille pallomasuille! :wave:

Jospi ja Papuliina 33+2

muoks...Labellon masu on valtava :heart:
 
hyvää loppuvuotta kaikille!
en ole aikoihin kirjotellut kun kiirettä on pitänyt. olen silti seurannut kuulumisia ja kaikki taitaa olla vielä yhtenä kappaleena..?
23.12 kului synnärillä sydänkäyrässä supistusten takia ja vauveli oli kääntynyt rt:stä perätilaan. painoarvio oli 2,4, käski laittaa herkkuhanat kiinni tai vauva on la noin 4,7-4,8 kg. tässä jo mietin että onkohan parempi ettei kääntyisikään enään takasin oikeinpäin jos koko on tuota luokkaa. sus siunaa! puhuivat jo kääntämisestä. Onko kellään käännetty ja miten tapahtuu?joulu meni sitten sohvalla maaten lähes kokonaan ja nyt muutenkin täytyy ottaa rauhallisesti.
tällä hetkellä ollaan kivitipussa kylpylälomalla ja on aikaa olla koneella kun äijä tuolla jumppaa ja heiluu salilla. |O

heippa kaikille pallomasuille,
t. Soikku :heart: minttu 34+2
 
Matma: Meillä kans näkyy selkeesti jos vaikka jalka liikkuu tuolla nahan alla, ja ei pitäis olla liian vähän vettä tai mitään kun on parin viikon välein ultrattu ja aina sanottu että oikea määrä vettä. Tulipas lausehirviö :)

Alemyynneistä:
Kävin ostaa uudelle tulokkaalle jopa yhden bodyn lindexiltä -50%. Mä olen suosinut neutraaleja värejä kun en uskalla täysin luottaa tuohon ultraajan "ehkä poika" veikkaukseen...

Meilläkin sairastellaan, tyttö on nyt ainut joka ei vielä ole kipeenä, sekin varmaan kuumeessa sit huomenna :(

Aply ja masukki rv 35+0!!!! HUI!!!! (esikko syntyi tästä 3 viikkoa eteenpäin :eek: )
 
Lillip ilmoittautuu :wave: :wave: :wave:

Olen kyllä "röhöttäessäni" lukenut kuulumiset joka päivä...

Ensiksi SUURENSUURET KIITOKSET tsempeistä ja tsemppihaleista! Ne ovat olleet tarpeen... Jos lyhyesti omaa napaa: supistellut nyt kohtuu harvakseltaan, mutta kuten lentis kirjoitti (synnytyssupistuksista) niin mulla silloin ennen joulua ne etenivät juuri ylhäältä alas ja samalla alaselkää jomotti ihan mielettömästi...

Lentis kyseli vaatteiden pehmentämisestä: mun mielestä silitys pehmentää riittävästi ja itse en ainakaan "raaski" pestä vaatteita montaa kertaa, etteivät oo kulahtaneen näköisiä ;)

Herkut on täälläkin maistuneet ja arvatkaa mihin menneet, kun on täyslepomääräys eli täydellinen liikkumiskielto :/ ...Vaa'alle menoa en edes uskalla harkita... Onnex ei oo neuvolaa lähiaikoina.... :)

Labello kyseli mahan arkuudesta. Kuvan perusteella sinullakin on tosi napakka maha (siis vois sanoa että ihan mukavasti kasvanut kuten allekirjoittaneella).. Johtuiskohan arkuus siitä: mullakin on ihan älyttömän hellä, väriltäänki ihan punainen... Onnex raskausarpia (siis vanhojen raskauksien tuomien lisäksi) ei ole vielä ainakaan tullut... *koputtaa puuta*

Siniraita: Ja jos maha on mulla hellä, niin täällä on myös yx hellyyden kipeä mamma... Ois niin ihanaa olla paijattavana koko ajan... Pitäs varmaan ulkoistaa tuo hellyyden kipeyden poistaminen; kampaaja/kasvohoito tms.... Mutta ku nyt ei saa mennä minnekään :/

Alennusmyynneistäkin ollut puhetta... Jos vaan suinkin uskaltaisin lähteä, mikään ei pitäisi minua sieltä pois!! :ashamed: Mutta ne vaan äidin tunteet jo nyt niin voimakkaat syntymätöntä pientä kohtaan, että haluaa kaikin mahdollisin keinoin taata hänelle vielä päiviä kohdun suojassa vahvistuakseen joka päivä lisää...

Tiedän, että ollaan huippuviikoilla, kun verrataan siihen 20+ viikkotilanteeseen, jolloin vaivat mulla alkoi... Mutta kuten sanoin, jos vaan voi itse vaikuttaa, niin haluaa ajatella pienen parasta...

Tänään tulikin sitten jo 35 viikkoa täyteen eli nyt siihen 36 viikkotavoitteeseen on enää 7 yötä (laskee kuten pienet lapset päiviää jouluun),

sanoo lillip ja lähtee lepäilemään toivottaen samalla kaikille mammoille mukavaa maanantaita!
 
Tervehdys arjesta,

joulunpyhät tuli vietettyä mukavan rauhallisissa merkeissä: kaksistaan kotona ukon kanssa oltiin tapaniin asti ja viikonloppuna mun vanhemmilla sekä kavereilla kyläillen. Tuli syötyä ja ulkoiltua runsaasti, mutta onneks ne jouluruoat loppuivat jo. Ai, eipäs ihan loppuneetkaan: äiskän tekemää herkkuporkkanalaatikkoa löytyykin vielä :whistle: Joulupäivänä grillattiin, kun oli niin hyvä sää ja tänä vuonna grilli jätettiin terassille, kun ei kellariin mahtunut. Kyllä muuten maistui hyvältä pitkän tauon jälkeen!

Kyrsä: Ruskovillan merinotuotteet ovat luomumerinoa eli ihan huoleti voit niitä lapsosellasi käyttää. Käsittääkseni australialaiset merinolampaat ovat niitä kaltoin kohdeltuja, mutta merinovillaa tuotetaan myös mm. Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Ongelmana kuitenkin on se, ettei tuotteista/langoista aina selviä, mistä maasta villat on tuotu. Tässä kuitenkin linkki, josta löytyy päivitetty listausta "mulesing-vapaista" merinoista ja sieltä tuo Ruskovillakin siis löytyy: http://villavoimala.blogspot.com/2008/03/eettiset-merinovillat.html

Hui, kun monella on jo noita supistelujakin ollut. Tsemppiä etenkin Lillip'lle. Kävellessä huomaan alavatsaa alkavan kiristellä, jos tahti on liian kova (etenkin lenkin alussa). Kiristely ei kuitenkaan leviä ylemmäs. Joulun aikaankin tuli käveltyä sellaisia parin tunnin lenkkejä, joihin sisältyi aikamoisia mäkiä, mutta ihan hyvin meni, kun vain otti alussa rauhallisesti.

Perhevalmennuksesta: meillä alkaa vasta 13.1, yhteensä kolme kertaa. Kättärille tutustuminen on 15.1 ja sekin ilmeisesti vähän "aikaisessa", ainakin sen kätilön mukaan.

Muakin jännittää vähän, mitä vaaka ens viikolla neuvolassa näyttää, kun oli viimeks paino tippunut eikä vatsakaan ollut kasvanut. Ei tunnu vieläkään kyllä mitenkään isolta tämä pötsi vaikka herkut ovat nyt joulun aikaan kyllä maistuneet. Lattialta ylös nouseminenkin sujuu ihan hyvin, kun on tarpeeksi leveä kyykkyasento. Kumartelu tai kyykistely ei tunnu enää mukavalta eli kengännauhat on solmittavat polviasennossa. Istuttaessa vatsa ei ota vielä reisiin, on kai sen verran ylhäällä. Hengitystila on käynyt kyllä ahtaaksi, etenkin ruokailun jälkeen. Yhtenä päivänä oli noustava sohvalta pois röhnöttämästä ja istuttava keittiön tuolille nojaamaan selkänojaa vasten, kun tuntui ettei saa enää happea.

Nimiasioista: meilläkin vietetään nimiäisiä. Yritin etsiä tietoa tuosta nimen antamisesta, jos ei kuulu kirkkoon. Netissä puhuttiin jostain esitäytetystä lomakkeesta, jolla se nimi pitää sinne maistraattiin ilmoittaa kahden kuukauden kuluessa syntymästä. Mistäs tuollaisen esitäytetyn lomakkeen sitten saapi?

Äippärahasta: jostain luin kommentin, että vuoden 2007 verotiedot menisivät Kelalle vasta ihan loppuvuodesta, vaikka verotus on valmistunut jo lokakuussa. Kelan sivuilta lukaisin, että meille on myönnetty äitiyspakkaus 23. päivä ja tänään sen pitäisi lähteä postin kuljetettavaksi. Jippii, kohta pääsee raahaamaan sitä kotiin!

Alet: eivät myöskään ole kovasti täällä kiinnostaneet. Tosin lauantaina käytiin ostamassa miehelle kengät ja housut. Vaunujakin muuten kävimme katsomassa. Vähän meni uusiksi mietinnät, kun eihän ne vaunut sitten mahtuneet auton peräkonttiin siten kuin mies olisi ne halunnut (eli että olisivat menneet sinne verhon alle). Jätettiin asia nyt hautumaan vielä toistaiseksi. Auton vaihtamisestakin ollut puhetta, mutta saa nyt nähdä. Emmaljungat näyttivät kyllä tosi massiivisilta (Duo Edget, joista olin haaveillut), joten ehkä päädymme johonkin muuhun. Tai emmä tiedä. On se niin vaikeeta :/

Minkäslaisia patjoja olette hankkineet pinnasänkyihin? Meillä pitäisi nyt ensiksi saada joku tuohon korisänkyyn, joka mennee nuo ekat kuukaudet. Mutta kun se on sellainen ovaalin muotoinen eli pitäisi sitten sitä patjaa varmaan joka tapauksessa leikellä, että saa oikean muotoisen. Kovasti tuntuu noita vaahtomuovisia patjoja olevan tyrkyllä, mutta onko sellainen nyt sitten hyvä alusta? Kertokaapas kokemuksia tai valintojanne.

Nyt täytyy mennä lämmittämään keittoa ja sitten ulkoilemaan. Täälläkin on tylsän harmaata eilisen upean auringonpaisteen jälkeen.

nimiko ja Sintti 33+6
 
Terkut neuvolasta :wave:
rv 34+0
paino + 300g/viikko
turvotus +
rr 146/85 hieman koholla näin joulun jälkeen, varmaan nuo suolaset eväät...
pissa puhdas
sf mitta 35 cm eli sama ku viimeks
syke +
liikkeet +
Mutta meidän vauveli on sit varmaan poikittain :whistle: sykkeitä alhaalta kuunteli ja kuului kyllä, mutta tasaseen vähän joka puolelta hieman vaimeana, sit kuunteli ylhäältä ja jumps, jumps hyvin kuului...vielä koitteli käsin ja tuli siihen tulokseen, että kyllä siellä varmaan poikittain ollaan!
Mutta mulla on seuraava aika sit 12 pv äitipolille, jossa kattovat ultralla koon ja asennon + muut jutut...toivottavasti ymmärtäis kääntyä oikeeseen asentoon. Ainut mikä mua tosiaan hirvittää odotuksessa on pelko sectiosta :| ja sillonhan joutuu leikkaamaan jos poikittain on eikä saa ulkokautta käännettyä...ja istukka kans siinä etupuolella, että varmaan ehkä vois vaikuttaa kääntämiseen sekin!
2 on alakautta tullut, toivottavasti kolmaskin.
 
sleeping
Hei!

vauvan suuri syntymäpaino ja paino myöhemmällä iällä: Esikoinen painoi syntyessään 4080 g ja paino lähti laskemaan heti kun oli syntynyt. Neuvolatäti sanoi, että kun vauva pääsee ulos tuolta "sokerilitkusta", niin etsii sen jälkeen oman käyränsä ja poika on tällä hetkellä, reilu 4,5 vuotiaana todella laiha, muistaakseni -2,5 käyrällä, eli ainakaan tässä vaiheessa suurella syntymäpainolla ja myöhemmällä koolla ei ole mitään yhtäläisyyttä. Kuopus painoi syntyessään melkein 4,5 Kg ja pikkuhiljaa hänenkin paino/pituuskäyränsä menivät alaspäin ja nyt melkein 2,5 vuotiaana poika taitaa olla -1 käyrällä, eli hyvin sopusuhtainen, vaikka syntyessään oli hyvin pulska.

Nyt täytyy taas ruveta siivoamaan kaappeja... alkoi ahdistaa tämä ahtaus ja rupean heittämään kaikkea ylimääräistä roskiin, jotta saataisiin lisää tilaa, ainakin eteiseen. Joulukoristeetkin tekisi mieli jo laittaa takaisin laatikoihin.

Hyvää maanantain jatkoja kaikille!
 
lentis Silitys pehmentää vaatteet, eli oon eka pessy ja sit silittäny vauvan vaatteet ja ihan tarpeeks pehmosia on tullu. Ja siitä linkistä sen verran ettei välttämättä kannata käyä lukemassa jos oot herkkä.. ainakin mua alko ahistaa sen verran et uniinkin tuli :(

almaa ei vaikuta vauvan syntymäpaino millään lailla myöhempään painoon :) Meillä poitsu paino 3720g eli semmonen pikkusen reilumpi kuin ihan keskiverto, mutta sen jälkeen on painokäyrä ollut kokoajan laskusuuntainen pituuteen nähden.. eli nyt 1v. painaa vain 8,5kg.

soikku ja karvatonkoira täällä kans vauva joko perätilassa tai poikittain.. ainakin hikka tuntuu tossa mun navan kohilla, ja jos ois raivotarjonnassa niin luulis tuntuvan reilusti alempana. Oon sitä kääntämistäkin jo pohtinut, et toivottavasti ymmärtäis tammikuun puoleenväliin mennessä kääntyä itestään..anoppipuolen kans juttelin (sille tehty ulkokäännös) sano vaan et tekee kuulemma tosi kipeetä se ulkokäännös ja vauva voi uudestaan kiepsahtaa nurinperin, joten voi olla ihan turhakin kääntö :/ niin ja voi myös käynnistää synnytyksen, sille oli ainakin sillon käsketty ottaa sairaalakassi mukaan ja 3h olikin supistellu säännöllisesti ja kipeesti kääntämisen jälkeen.

kuupas ja tirppana 32+4
 
Neuvolakuulumisii tält päivält:
rv 32+3
paino+700g/vk :ashamed:
rr 105/65
hb 113 (laskenu viimesest vaik oon koko ajan syöny tuplarautaa)
sf 30
rt oli ilmeisesti haarat levällään, eli toinen jalka toises kyljes ja toinen toises ja selkä mun selkää vasten :whistle:
liikkeet ++
pissa ok

Mun tissikivust sano et se on iha normaalii ku vauva on voinu potkii kyljen pikkulihakset jumiin ja se kuulemma sattuuki pirust.

Kävelinki oikee muksujen kaa neuvolaan ja takas.

Seuraava neuvola onki sit vajaan kolmen viikon pääst taas. Sit onki alkanu jo mammalomaki.

almaa Tissikipuun on kyl itteasias luíikkuminen auttanu. Nyt ku olin kävelyl ni ei satu ollenkaa taas.
rv 32+3
 
ALMA: Minäkin syntyessäni sutjakka tyttönen (50cm/3380g) ja lähes aina ollut pyöreä, pituuskasvua kun tuli niin hieman varsi ohentui mutta aina rotevaa mallia ollut.

LENTIS: Ihana massu sinulla on, elä hättäile :)

Omaa mahaani katselin ja hassusti parin kuukauden suklaat tullut alavatsalle et nahka ikäänkuin roikkuu, ja nyt niin painaa kylkiä että... Nyt ei ole kivaa enää, seitsemännellä kuulla tykkäsin masusta mutta nyt alkaa jo tympiä etenkin tämä koko. Täytyy täs joku päivä laittaa uutta kuvaa.

Ja Kela on hävittänyt minultakin sitten palkkatiedot, koska palkanantaja vannoi että laittoi lokakuun lopussa sen hakupapereiden mukana. Huomenna uusi yritys Kelalle, tänään enää saanut ketään kiinni sieltä.. Ei jaksais enää puhelinrumbaa mutta pakkohan se on.

absa ja atso 32+0 (jotain olin viime viestissä sekoillut... eli tänään vasta viikon paukkeet :) )
 
Nimiko: Hyvä kun korjasit asian. Itsekkin huomasin turhat "syyttelyni" ruskovillaa kohtaan :saint:

Pinniksen patja: Meil on ihan perus vaahtomuovinen tuolla odottamassa. Siihen petauspatja päälle ja that´s it. Näin meillä ollut 3 kertaa aiemminkin ja hyvin on vauvat nukkuneet =)

NEUVOLAKUULUMISIA:
paino: 150g/vko
sf-mitta: 26
poikkitila (edelleen)
pissa puhdas
liikkeet ++
sydämensyke +
rr 124/71

Laittoivat lähetteen maksatesteihin kun mulla hieman kutissut jalkapohjat ja kämmenet. Sinne pääsen tosin vasta keskiviikkona. Neuvolatäti (sijainen) ihmetteli kovasti tota mun painon nousemattomuutta. Mulla kun on raskausaikana tullut tähän mennessä 500g lisää painoa lähtöpainoon. Sen piti kaivaa ne kaikki mun edellisetkin raskauspaperit noista aiemmista lapsista kun ei tuntunut mua uskovan, ettei mun paino vaan nouse (paitsi raskauden jälkeen... :whistle: )
Vauva siis edelleen poikkitilassa ja sanoi, että vasta rv 36 siihen aletaan puuttumaan jos ei ole kääntynyt! eli täs olis vajaa 4vkoa aikaa kääntyä!

-nyt alan painumaan asioille kun ukko kotiutui töistä. :wave:

-kyrsä ja nappula 32+3
 
No niin, nyt se on sitten alkanut.. nimittäin se kuuluisa pesänrakennus
sekä myöskin varustelu.. Päähän ei kertakaikkiaan mahdu
muutakun kestovaipat ja se mihin niitä vauvan tarvikkeita
sitten laitankaan. Kaapit on saaneet inventaarion ja jo ostetut vaatteet
on pesty. Yölläkin mietin et jospa vaikka nousisin ompelemaan
vaippoja tai nettikaupoista niitä ihastelemaan.
Ja ootan kun kuuta nousevaa että pääsisin aleihin shoppaamaan..
Siis miten niin mopo karannut.. :ashamed: :whistle:
ja järki hävinnyt.. ;)

Ja eikun kahveelle :p vaikken sitä juokkaan.

iitukka ja helmi 32+2
 
Glow
Meinasin tulla kirjotteleen vasta ensvuonna, mut enhän mie malta täältä pois olla :D

Kyllä vei voimat neuvolareissu! Kun on se flunssa ja varmaan epäilemäni poskiontelontulehdus, neuvolan "pikatestillä" eli painetaan pää polvia kohti ja jos poskissa tuntuu niin sit on. Ne on kipeet ollu jo ilman tota pään alaspäin laittamistakin.
Pähkäilin aamun et soitanko lääkäriin, et antaaks ne edes mitää antibioottikuuria tässä tilassa olevalle. Neuvolan täti sanoi että antaa ja että pitää ehottomasti saada miut terveeks ennen synnytystä. Ettei mitään sektioo eikä alakautta synnytystä jaksa puolikuntosena. Tuli vaan itelle eka ajatus että "hui kamala, niinkö lähellä se on"! Ekan kerran mainitsi ton sektion ja synnytyksen yleensäkin.
Mut, huomen taas kerran lääkäriin! tosin tälläkertaa ihan "vaan flunssan takia".

"Kiva", tyyppi on vissii nyt menny raivotarjonnasta vinottain, niinku vähä ite epäilinki et jotenki se on asentoo vaihtanu. Oli tiukasti monta viikkoa rt:ssa ja paino kovasti tonne alapäähän. Se paino on kadonnu ja liikeetki tuntuu eritavalla. Neuvolan täti tunnusteli paljon ja totes että nyt on kyl kääntyny jotenkin. Voi sentään, kun nyt kääntyisi takasin vaan! Mä en haluais mitään sairaala "kääntöyritystä" jos tää ei suostu menee takas pääalaspäin. Mä luin jonku jutun missä oli yritetty kääntää ja musta ainaki tuntu että se ei tunnu kivalta ja vauva ei ollu kääntyny, vai oliko hetkeksi mut sit takas perätilaan.

Oli hemppa laskenu, 109, rautaa pitäis nyt alkaa syödä, yök, siitä tulee niin pahaolo :(
Painoo tullu 300g/viikko. (viimeks oli vähä miinuksen puolella ) .
Verenpaine edelleenki matalahko, en muista nyt mikä se oli.
Vaavin syke 138
Sf mitta 28,5cm.
Rv 33+6

Kertaakaan ei neuvolas ole viel perhevalmennusta mainittu! Mut eipä tuo mua liikauta sinällään kun en ole ollu menossakaan... Siel synnärilläki tullu jo ravattuu monta kertaa lääkärissä ja viel on se synnytystapa-arvio+lääkäri tammikuussa.

Mulla suihku auttaa jos supistelee. Usein iltasin kun supistelee, käyn lämpimässä suihkussa niin helpottaa. Ei tietenkää kovaa saa se vesi tulla.
Tosin eilen illalla suihkussa ollessa supisti jo sen verran kipakasti et piti laittaa kädet polville/reisille ja lievä kyykky asento et maha jotenki menis rennoks... vaikea selittä mut mul tuli ihan synnytys jo mielee siitä asennosta! Äkkiä sit suihkut loppuun ja sänkyyn. Nyt kipeenä ollessa on pieniki ponnistus, siis veskiin meno tai muu liikkuminen pistäny supisteleen ja edelleen tää istuminen on paha.
Viimeks ku kävin lääkärissä ultrassa, se paino mun mielestä ihan hirveen kovaa ja sattu melkee kokoajan! Enpä sit saanu suutani auki että oisin huomauttanu asiasta.

Tissikivuista, oliko teillä ihan alkuraskaudessa arat ja kipeet? Mulla oli esikoista oottaessa ihan ensioire, tosi kipeät rinnat. Nyt ei ollu ollenkaan. Vasta näillä loppumetreillä on jomottanu silloin tällöin jompaa kumpaa rintaa. Oonkohan mä muuten tästäki kirjottanu jo :xmas:

Voi että käy hermoille tää tukkonen olo |O

 
GLOW: Mun kaverilla tehtiin toi vauvan kääntäminen ennen synnytystä ja se sanoi, et ei tuntunut pahalta. Se oli jotenkin vaan paineltu masun päältä ja saatu sillain kääntymään.

Ja ota rautana sitä Floravitalia (nestemäinen) siitä ei tuu paha olo ja se ei koveta mahaa.
 

Yhteistyössä