Helmimasut 2009 ~marraskuussa~

Glow
Noniin, lääkärissä käyty ja heti tänne raportoimaan :xmas:

Minä, joka olin jo helpottunut ettei ole tarvinut ajatella sokerirasitus juttuja, enkä ole pelännyt synnytystä, vaan ajatellut että menee miten menee, ettei varmaankaan tuu iso vauva kun maha tuntuu aika pieneltä. No mutta kuinkas sitten kävikään?
Lääkäri katsoi tänään vauvan syntymä painoarvion, joka on noin 4,5 kg !!!
Tammikuussa mulle ilmeisesti tehdään synnytystapa-arvio. Mitehän se tapahtuu?
Tuon vauvan koon vuoksi joudun nyt sokerirasituskokeeseen, minäkin :(
Se tehdään neuvolassa, sinne lähti tieto KOKSista tänään. Ajattelin että soitanko huomenna neuvolaan, et tehtäiskö se koe jo maanantaina kun mulla on neuvola-aika. Vai vasta myöhemmin...

Isukki vaan naureskeli että isäänsä on lapsi tullu sit koon puolesta. Jos tosiaan iso vauva tulee, niin eiköhän ne lopu naurut ukolta siinä kohtaa kun/jos alakautta sitä yritän pusata.
Mut täytyy sanoo et nauru mullakin vaan tuli, alkujärkytyksen jälkeen. En tiedä miksi :xmas:

Meillä on ihan pirun liukas tuo tienpätkä parkkipaikalta kotiovelle, nyt kun lumet on siitä aurattu. Liukastuin 2 kertaa tänään. Toisella kertaa tärähti aika pahasti alapäähän. Se oli ennestäänkin kipeä ja nyt todella kipeä seisoessa, kävellä ei juurikaan kärsi.
Muuten lääkäri sanoi tosta et se on niitä liitoskipuja tms. että panadolia voi ottaa. Mutta, mä en usko et se hirveesti auttaa... otin mä nyt yhden sen kaatumisen jälkeen. Vauva on liikkunut kaatuilun jälkeen paljon ja muuten olo ok, joten tuskin hätää.

Kohdunsuun tilanne on pysynyt ennallaan (niinkun se oli 3 viikkoa sitten, pehmeä, kiinni, pituus 3 cm) että siitä ei hätää, supistelutkin hellittäneet mutta silti lääkäri käski levätä. Kysyi että "tuleeko siellä kotona levättyä?" pelästyin jo että osastolle ottaa. Mies sanoi että kyllähän tuolla mahdollisuus on levätä, kun vaan malttaisi...

Minä raahasin kannettavan sänkyyn :D tässä on mahalla tilaa olla, ahistaa istua normaalilla tuolilla.

Semmosta :attn:

muoks* tai lisäys... Mä en vaan jotenkaan jaksa uskoa että mulla nyt olis joku raskausdiabetes. Ainut syy tuohon testiin on sikiön suuri koko. Noh, selvinnee piakkoin tuokin asia. Mut miksipä ei vois olla vauva vaan nyt kasvanu paljon ja se tasottuis... tiedä sitä sitten. Kaikkea sitä ja pitää miettiä.
Arvatkaahan tekeekö nyt mieli karkkia?! juuri kun se on melkeinpä kielletty... tähän asti ei juurikaan ole edes tehny mieli. Enkä oo mitään rasvastakaan oikeastaan syönyt. Että mistähän karsin?!

MOikka,

ammeeksi hommattu tälläinen Dou dou, jossa tulppa:
http://www.citybaby.fi/kauppa/index.php?action=showProductDetail&tuoteId=679
Samalla silloin kun ostin kärryt ym. tavaraa ja kysyin kaupan myyjältä etkä mitkä nyt sitten on ihan ehdottomat jutskat, niin se nosti esiin TripTrapin, vanhanajan citterin ( joka 100e, multa jäi se kyl ostamatta ) ja tämä Dou dou :)

äippärahapäätös tuli viimeviikolla, vaikka mullekin työnantaja maksaa ekat 3 kk lixaa niin silti.

Smirgelinkin nyt vaan itseään hemmottelemaan saikulla :) Mä en kans kuulu kirkkoon ja miehen tahdosta silti kastetaan meilläkin.

Lumitöissä olkaahan varovaisia. Mä tökkäsin sillä lumikolalla mahaan kertaalleen sunnuntaina,mut selvisin säikähdyksellä. Hissuksiin lykitään menee. Ne on täällä jo talonyhtiössä huolissaan että "siellä se mammakin lykkii mahan kanssa.."

Pelkoja mullekin sai aikaan tuo talvikeli ja pimeän ajo, mutta onneks nyt on pisimmät reissut mun osalta tehty. Enää 3 kokonaista viikkoa!

Nyt ruokapöytään syömään lohta :)

haavemamma ja nökerö 29+4

Ehtoota!

Soittelin tänään synnärille valmennusillasta että päästäis tutustumaan. Neuvolan terkka neuvoi soittamaan vasta joulukuun puolessa välissä, vaan onneksi soitinkin jo nyt... Ottavat vain 4 pariskuntaa/kerta tutustumaan ja mekin saatiin aika vasta 29.12.!!!! Jos oisin soittanut silloin joulukuussa niin en tiä oltaisko ehitty ollenkaan... :eek: Harmitti jo valmiiksi ne kaksi viimeistä neuvolan valmennuskertaa (vauvan hoito ja synnytys, kaikista kiinnostavimmat) kun piti olla meillä marraskuussa ja terkka siirsikin meidät tammikuun ryhmään kun nyt on niin paljon odottajia. Mulla on jotenkin semmonen olo että päästäänkö me enää silloin tammikuussa mihkään valmennuksiin, tiedä vaikka Pötkö syntyis jo etuajassa... No, toivottavasti ei sentään mutta aika viime tippaan jää.
Semmonen purkaus, mut nyt saunaa lämmittämään!

Ps. Kiitti amme-kommenteista!

T.R+P 30+2

Heip!
Mä oon kyllä lukenu kaiken, mutta pää vaan tyhjää täynnä! En muista ensimmäistäkään asiaa :eek:
Mites uudelleensynnyttäjät meinaatteko käydä perhevalmennuksissa?! Meille ei olla niitä edes ehdoteltu ei tokassa raskaudessa eikä nyt! Ei sen puoleen ei kyllä innostaskaan!

Vaunut tilasin netistä, tulee lähipäivinä matkahuoltoon. Otin semmosen Oran jovi land tuplarattaat, päästään sit vähän paremmin liikkumaan ulkona! Pääsee tuo hieman isompikin sit kyytiin ja vauva.
Kiitos niistä kantoliina vinkeistä, senkin nyt sit tilasin, hieman edullisempi trikooliina näin alkuun. Tänään tuli jo postissa kotiin. Pojalta lainasin isoa pupujussia ja sillä jo hieman harjoittelin sitomaan, vaikuttaa aika kivalle käyttää. Kun pupu pysyi hyvin kyydissä niin kokeilin tuolla isommalla vauvalla, se painaa vajaa 13 kg kun liinassa raja tais olla 15 kg, niin sekään ei ottanut yhtään selkään eikä mahaan kun hetken kannoin häntäkin sen muutaman minuutin minkä jaksoi olla kyydissä! =)
Huomenna olis mun äiti tulossa meille, on varmaan 3 yötä, pojat tykkää kovasti kun ei niin usein mummia näe ku on se 100 km välissä. Mulle se toimii samalla vähän niinku " lomana " ku leikkii ja touhuaa lasten kanssa paljon! :D
karvis ja Leo rv 29+1

Hei kaikki, vastarannan kiiskikin ilmoittaa välillä itsestään:)
Kesti suhteellisen kauan lukea läpi nämä jutut. Mies yrittää selkeästi lähettää jotain savumerkkejä, että haluaisi koneelle..
Joku kirjoitti kutiamisesta. Sen tilan nimi on ruotsiksi hepatos ja suomeksi siis luultavasti hepatoosi:) Se on kuulemma perinnöllistä (kysyin juuri yhdeltä lääkäriltä) ja asia kannattaa hoitaa heti kuntoon, jos kämmeniä ja jalkapohjia alkaa kutittaa. Heti vaan verikokeisiin. Kyse on siis maksan toimintahäiriöstä joka saattaa aiheuttaa loppuraskauden ajaksi lepokäskyn ja myös synnytyksen käynnistämisen. Valitettavasti itselläni tämä riski on olemassa ja olen ihan vainoharhainen kaikesta kutiamisesta:D
Me käytiin tuossa viime viikolla extra-tarkastuksessa, kun parina päivänä mahassa oli todella vähän liikettä. Siellä sitten sanottiin, että täällä mahassahan on todella vilkas lapsi. Mä kun olin sitä mieltä, että se oli lopettanut liikkumisen:D Lähdin sitten hieman häntä koipien välistä sieltä kotiin...
Mua kanssa rasittaa kaikki vatsan taputtelijat!! Ystävät ja perhe ok, mutta kaikki työkaverit jotka just kysymättä tunkee kättä vatsalla alkaa käymään päähän. Naru saa kymmentä pistettä takaisin taputtelusta!!!!:) Mun vatsa on vielä suht pieni täällä näkyviin kuviin verrattuna. Ruotsissakaan ei edes paljoa ihmiset paikkojaan metrossa ja bussissa luovuta. KUnhan vilkuilevat ulos ikkunasta...
Te olette tosi pitkällä hankinnoissa!! Mulle iskee paniikki. Itse olen nyt jo jopa kaksi vaatetta ostanut alesta. Lahjoja on vähän tullut, mutta en oikein tiedä mitä hankkis. Varmaan sen ammeen ainakin vois käydä ostamassa.. Onhan se puhdas lapsi aina mukavampi:)
Mulla vielä töitä (extraa koulun ohella) muutama viikko jäljellä. Olen töissä psykiatrian suljetulla osastolla ja turvallisuussyistä heittävät mut kohta ulos. Eipä mulla mitään sitä vastaan ole, että löllyn sitten kotona! Rahaa olis toisaalta mukava saada hieman enemmän..
Täällä naapurissa ei lääkärilläkään käydä raskauden aikana. Mitä varten tuota kohdunkaulan pituutta mitataan?

Moikka!

Onpas tullut tekstiä. =)

lillip: Tsemppiä kovasti!

Ammeesta: Me ostettiin ihan tavallinen perus amme. Tulpallisen olisin ehkä halunnut ennemmin, mutta ei raskittu maksaa ammeesta enenpää kuin se 10?.

Äippärahapäätöksestä: Mulle tuli muutama viikko sitten. =) Yleensä kelalla melko hidasta tuo toiminta, mutta nyt viimeaikoina ollu ihme kyllä suht nopsaa.

Neuvolassakin kävin tänään:
RR: 136/78 (Tuntuu olevan aina korkealla, kun neuvolassa tai lääkärissä mitataan)
Hb: 124
Pissa: Puhdas
Sf-mitta: 26cm
Painonmuutos: +275g/viikko
Sydämensyke: 150-170 (vauva oli riehakkaalla päällä)
Pikkuinen oli kääntynyt raivotarjontaan, mutta terkka sanoi että saattaa pyöriskellä vielä.

Tänään tuli tilaamamme vaunut. Tilattiin siis Brio Kombi - yhdistelmät. Tosi hyvät ja jämäkät kyllä on. Aika isot vaan, mutta eipä se haittaa yhtään kun ei tartte minnekkään yleiseen kulkuvälineeseen noilla mahtua. Miehen kanssa 2 tuntia niitä kasattiin, kun oli ohjeet melko epäselvät. :D

Sitten kysyisin vielä, että onko kellään muulla enää tässä vaiheessa ollu vihlontaa/kipua rinnoissa? Mulla on nyt muutamana päivänä tuntunu vihlontaa silloin tällöin, ei mitään pahaa kuitenkaan. Ja enempi tuntuu vasemmassa kuin oikeassa rinnassa. Terkka kyllä sanoi tänään, että normaalia on, mutta aattelin kysellä, että onko muilla vielä ollut.

Tinttu & Ukkeli 29+6

Iltaa leidit!

neuvolassa käväisin tänään, ja miten se jotenkin tuntui vähän pettymykseltä,kun olin kovasti odottanut käyntiä. Olen ollut pari viikkoa TODELLA väsynyt, ei tähän mennessä tälläistä väsymystä oo viä ollut.Viime vko oli töissä ekaa kertaa vaikea ja raskas, vaikka oli vielä harvinaisen hiljainen viikko. Kotona makaan vaan töitten jälkeen, joko sohvalla tai olkkarin lattialla(kun selkä jumittaa ja kova alusta auttaa). just pakolliset ruuanlaitot jne. saa tehtyä, muttei muuta... Sanoin siitä sit nlassa, ja täti tuumas vaan että "se on vaan tää vuodenaika..." just joo, mitäs tohonkin sitten vastaat..??

Hb oli noussut, huimat 102 oli nyt (2vkoa sit 95), painoa tullut lisää ihan riittävästi, 800g/vko(apuva!!), ja paineet normaalit. Sf-mitta 25 (rv27+0), eli keskikäyrällä mennään.

Onko muilla alhaisia rauta-arvoja? Mitä teille nlassa asiasta on sanottu? Mulle täti sanoi vaan että toi 100 on viä ihan normaali näillä viikoilla!! :eek: melko alhaiselta vaikuttaa, ei kuitenkaan käskenyt esim. nostaa raudan syöntimäärää, ajattelin sen kyl ihan omin luvin tehdä :/ .

Nyt ei jaksa enempää, nukkumaan mentävä, että jaksaa huomen töissä olla.

tatuka+peikko 27+0

Huomenta!

Itkuhälyttimestä piti vielä sanoa, että me ostettiin ensin joku halpismallinen hälytin, joka toimi ehkä 2 kk. En siis suosittele. Sitten ostettiin Philipsin hälytin, joka on ollut tosi hyvä. Se on käytössä edelleen, kun tuo mun 1,5-vuotias nukkuu edelleen ulkona päikkärit. Lisäksi hälytin oli mun mielestä ihan loistava olemassa kesällä mökillä. Sai itse kaikessa rauhassa grillailla ym. kun hälytin oli mökissä vahtimassa pinenen unta. Millään erityistoiminnoilla ei ole ollut meillä käyttöä. Takaisinpuhumistoimintoa käytän silloin tällöin kun sellainen kerran on - sinne huutelen, että "äiti tulee" vaikka olisin jo ihan vieressä.

Neuvolassa kävin eilen. Kaikki hyvin - kiva kuulla. Hb 131 (mulle tosi hyvin ilman rautalisää), pissa puhdas, paino tippunut kilon verran viime kerrasta (silloin oli hypännyt aika lailla ylöspäin, kun olin muutaman päivän herkutellut reissussa ollessa). Nyt yhteensä 6 kiloa tullut (tai pari kiloa enemmän jos laskee ihan alkuraskauden mukaan...) Ainut, mikä harmitti oli sf-mitta, joka oli 28 eli vähän keskikäyrän yläpuolella. Kun mun isokokoisesta esikoisesta sf-mitta oli saman verran pari viikkoa myöhemmin.. Eli ei vielä mun hermoilut helpota.. Esikoisesta mahan kasvu kiihtyi tosin vähän myöhemmin.
Mutta taas neuvolantäti tuumasi, että ainut tapa, jolla voi edes yrittää vaikuttaa vauvan kokoon on pitää painon nousu mahdollisimman vähäisenä. Paha, kun tuo joulu osuu niin kriittiseen aikaan. Miten ihmeessä mä silloin saan pidettyä herkuttelut kurissa...

Glow, musta on aika jännä, että sulle arvioitin jo nyt vauvan syntymäpainoa. Mulle kun on koko ajan toitotettu, että ei ole tässä vaiheessa vielä mitään mieltä.

Synnytystapa-arvio on ultratutkimus, jossa vauvaa mittaillaan, ja tehdään siitä kokoarvio. Sitten lääkäri miettii, mahtuuko sen kokoinen sun lantiosta syntymään. Jos ei, niin harkitaan, käynnistetäänkö etukäteen vai tehdäänkö sektio (jos vauva vaikuttaa ihan liian isolta). Mutta jospa tuo tosiaan oli ylireagointia neuvolasta...

Sokerirasitus tehdään varmaan mahdollisimman pian, kun yleensä se tehdään viikoilla 26 - 28 (kai). Mutta pari vuotta sitten kun mä asuin vielä samalla paikkakunnalla, se tehtiin terveyskeskuksessa eikä neuvolassa. Onhan se toki voinut muuttua, ja toivottavasti onkin niin ei tarvi odottaa siellä tosiripeässä labrassa mummojen seassa...

Nyt kyllästyy pikkumies viihdyttämään itseään... Vointeja kaikille!

Matma 30+2

Huomenia,

tinttu mulla on titsit tai nännit tosi arat edelleen, ollu koko ajanki, mut nyt vielä pahentunut. En voi pitää edes yöpaitaa ilman rintaliivejä kun tuntuu että hankaa :(

tatuka Mul oli ihan sama homma neuvolan tätin kanssa puhelimitse, se kans että "normaaleja raskausvaivoja ja tää vuodenaika.." Niin sitte sanoin että " mutta entäs jos mä haluan lääkärille, niin kuinka toimitaan?" ..sitte se katteli mulle nla-lekuri aikaa johki 1,5 vkon päähän, mut sanoin et haluun aiemmin, jolloin se varas mulle samaiselle nla lekurille terpparin puolelta ajan, josta sit jouduin pulittaa huimat n 13e. Pitää vaan vaatia sit vissiin.
Rauta-arvoista, voi tsiisus 'ihan normaalia' :eek: No joo mut jos on umpiväsynyt...mä kans itse sanoin kun raudat oli vaan 100 pintaan vaikka söin rautaa 1x/pvä et pitäskö nostaa annosta, ei ne si oikein sanonu juuta ei jaata. Nostin sit itse ja edelleen syön öisin retaferin ja päivällä Ferronolia 15 ml, sillä annostuksella oli noussu n 130:een.
Voi tätä suomalaista terveydenhoitoa, se pitää itte tietää näköjään että mikä vaivaa ja mitä pitäs tehdä :eek:
Jos et jaksa töissä niin soita perään ja sano vaan et haluat lääkärille ajan ja jos kerta selkäki vihottelee.
Itselläni helpotti huimasti kun sain viikon levätä ja opetella rytmiä katkounien kanssa, nyt yritän jaksaa enää 3 kokonaista viikkoa :)

Matma Itkuhälyistä toi mökkeily/ grillaus pointti oli kyllä tosi hyvä, eli ei halpiksia meille :)

Mulla on sellaista jännää tunnetta, etenkin kun makoilen vasemmalla kyljellä niin tuolla alemman kyljen tuntumassa kuin vilkas elohiiri. Mietin että onkohan tämä sitä joidenkin vibraksikin kutsumaa tunnetta. Hassun tuntuista :D Meitin isukki on myös alkanu juttelee välillä mun mahalle ja se on sitten huvittavan hellyyttävää :)

Mukavaa päivää kaikille :)

haavemamma ja nöksy 29+6 ...huhuu ja huomenna poksahtaa :)

Osallistujat ym ( vapaasti kommentoitavissa ) :

Matma, Niiskunenä-78, Iitukka ja Mytty olivat tulossa, samaten siis Toukka ja minä. Meitä siis 6 hlö. Olisko se sitten 7.12. klo 13.00 eli reilun viikon päästä :) Me voidaan vielä jutskaa toukan kanssa että mikä olis meeting point, syöminki voisi olla tohon vuorokauden aikaan minusta hyvä.

Olikos se Niiskunenä ku oli tulossa junalla, mä voin koukkia sut asemalta kyytiin niin mennään yhdessä, ok? Ilmottele vaan junan tuloaika mulle.

Onko kommenttia tähän? Oliko vielä joitain halukkaita mukaan?

Neuvolassa käyty aamulla ja saikulla ollaan. Ei tarvinnut mitenkään kinuta, totesin, että supistelee sekä masua ja selkää särkee öisin niin, että olen valveilla aina sen pari tuntia keskellä yötä. Sain kolme päivää lepoaikaa ja toivon, että se auttaiskin niin, että voisin sit ne jäljellä olevat 3 vko olla töissä.

Tulin nyt kuitenkin duuniin vielä, kun on pakko hoitaa pari juttua.. :whistle:

Muut nla-kuulumiset: Hemppa oli 121, noussut edellisestä 118:sta ja verenpaine alhainen kuten aina.
Painoa lisää 180 g/viikko, yht. 3,5 kiloa lähtöpainoon. Ei välttis mene 50 kg rikki tälläkään kertaa, mutta voihan tuo paino vielä lähteä kovaankin nousuun - yritystä ainakin on, eilenkin meni pieni karkkipussi ja berliininmunkki... :ashamed:
Fundus 26 cm, alakäyrällä mennään, nyt oli kumminkin käyrä pienesti nousussa edelliskerrasta.
Sydänäänet 130-140. Tyttöjen odotuksessa oli aina 140-150.

Tatuka: Sata kuulostaa tosi matalalta arvolta ja mulle on kyllä muistutettu raudasta jo isommillakin lukemilla. Varmaan on ihan ok nostaa annosta omin päinkin. Itse huomaan, että päässä tuntuu "hassulta", jos hemppa on matalalla. Kun napsii rautaa, niin ongelma poistuu.

Minäkin inhoan ajamista talvikeleillä! Vielä kun on pieni kottero autona, niin ei ole todellakaan mukavaa. Kuitenkin lapsia on vietävä ja haettava milloin minkäkin takia, niin vaikea on pysytellä pois ratistakaan. Melkeinpä kyllä toivon plussakelejä täksi talveksi...

Amme: Hommattu Ikeasta joskus vuonna 1 ja 2 (oikeasti ;)) Ja riemua riittää siitä vielä nykyäänkin. Esikoinen siihen nyt ei enää mahdu, mutta 5v. rakastaa ahtautua sinne kylpyyn. Ei kyllä niin hirveästi mahdu vettä enää sinne samaan aikaan. :D

Kössi 29+6

:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

Ihan piruuttani näin etukäteen kun mieleen tuli niin kysäisin ruotsinkielisestä päivähoidosta Turussa... Siis täällä on YKSI ruotsinkielinen perhepäivähoitaja (toisella puolella kaupunkia kuin me) ja kaikki ruotsinkieliset päiväkodit on keskustassa (ok, yksi jossain halisissa yo-kylän lähellä) eikä niistä yksikään ole ilta- tai vuoropäiväkoti!!!!!!! :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Turkuhan on siis kaksikielinen kaupunki :headwall: :headwall: :headwall:

Caro + masukki 28+1

Moi taas, muutaman päivän nettipimennon jälkeen...

Lahden tapaaminen kuulostaa oikein hyvälle tuolloin 7.12. klo 13. Mukavaa nähdä teitä silloin!! :D Ja toivotaan, että joku muukin vielä intoutuu lähtemään mukaan niin saadaan oikein hyvä ja iso porukka kasaan. Mun mielestä tuo ruokailu olisi tosi kiva juttu. Haavemamma, olis tosi hieno juttu jos viitsit koukata mut siitä rautatieasemalta kun siitä on aika heitto ihan keskustaan. Jos palataan vielä tarkemmin tuohon aikatauluasiaan, kun selvittelen vielä miten niitä junia kulkee ja että saadaan vielä lyötyä lukkoon tuo tapaamisajankohtakin. Vr:n sivujen mukaan kerran tunnissa kulkee junat, eli eiköhän siitä jokin sopiva tuohonkin aikatauluun löydy :)

Neuvolassa ja lääkärissä käyty ja kaikki oli ihan ok. Verenpaineet on lähteny hieman nousuun, mutta ei mitään hätää ainakaan vielä. Sokerirasituksen tulokset olivat myös selkeästi raja-arvojen sisällä, eli sen suhteen voi myös huokaista. Lääkärin tutkimuksessa oli myös kaikki ok, eli kohdunsuu oli ihan ok vauvalla oli kaikki kunnossa. Juttelin selän ja häpyluun säryistä lääkärin ja neuvolatätin kanssa ja nyt sitten olen 2 viikkoa saikulla. Täytyy yrittää nyt hieman liikkua sairasloman aikana ettei ihan sohvan pohjalle jää makaamaan. Pieni liikkuminen tekee varmaan ihan hyvää. Täksi päiväksi tulin kuitenkin töihin, että saan kaikki asiat täällä siihen malliin että voin olla poissa tuon pari viikkoa, tai mistäs sen tietää vaikka siitä vielä jatkuisi.

Oli jotain kommentoitavaakin mutta nyt ei muista... Nukuin viime yönä n 4 tuntia ja senkin huonosti eli ei tässä ihan hirmuisia älyllisiä ponnistuksia jaksa tehdä :D

Niisku ja mötkis 28+5

Caro, näin se kaksikielisyys toimii:) Toi on kyllä ärsyttävää, jos haluais lapsen ruotsinkieliseen päivähoitoon sitten joskus mutta kun ei oo tarjontaa, vaikka on kakskielinen paikkakunta. Tällä meiän asuinsuunnalla on "ongelma" toisinpäin, eli lähin suomenkielinen päiväkoti on 10km päässä, suomenkielistä perhepäivähoitajaa en usko tästä lähialueelta myöskään löytyvän. Meiän lapsen äidinkieleks kaikkiin papereihin tulee varmaan ruotsi, mutta kyllähän hänestä täysin kakskielinen tulee kun minä puhun hänelle vallan suomee ja muu perhe ruotsia..

Unikeko sai mut säikähtämään, kun kertoili tosta kutiamisesta ja raskausmyrkytyksestä.. Mun kämmenet on kutissu jo varmaan viikon verran, mutta mä oon luullu vaan, et se johtuu siitä et ne kuivuu tms.. Jos kutiaminen vaan jatkuu, niin pitää vissiin soittaa neuvolatätille ja kysyä, onko tää sitten tarkistuksen paikka..

Nukkumisesta.. täällä moni kertoilee käyvän vessassa useemman kerran yössä.. Huh, mä selviin tällä hetkellä yhdellä vessareissulla ja sekin vasta joskus 04 aikaan. Mutta sen jälkeen uni ei oo enää niin "syvää" vaan sellasta pätkittäistä. Niinpä tänä aamunakin talon tyhjennyttyä mä nukuin vielä 1,5h lisää! Eipä tässä oo enää ku tasan 2kk LA:han ja sen jälkeen voi olla, että ne lepohetkien ajankohdat vaihtelee epäsäännöllisen säännöllisesti. Pitää nyt vaan nauttia, kun vielä voi:)

Nyt lähden silittämään ne eilen pestyt vauvan vaatteet, sit pihalle pikkasen lumitöitä tekemään. Olen lumikolan käyttökiellossa, mut sillä lumentyöntimellä SAAN tehä kunhan en nostele lunta ollenkaan, vaan työnnän ne sivuun (avomiehen ohjeistus tältä aamulta).

Nanada ja Hän 31+2 (kutiavin kämmenin...)

huomenta!

Haavemamma, sain mä lääkäriultra-ajan parin vkon päähän, ja puhe oli että jos sitten vaik jäis jo kokonaan pois töistä. Tietty se on lekurista kiinni,kun ei mulla varsinaisesti oo mitään sellasta vaivaa,miksi saikulle jäisin. Paitsi toi väsymys just nyt,mut toivon sen helpottavan kun syön nyt enempi rautaa. Supistelee tietty jatkuvasti, mut siitäkin terkka sanoi et normaalia näille viikoille, kun eivät ole kivuliaita... Kielsi vaan kävelyllä käymisen,kun sanoin et koko lenkin aina supistaa, vaikuttaa vauvan hapensaantiin...
Ja jaksanhan mä töissä olla, mut sit en enää kotona enää mitään
:LOL: :LOL: :headwall: ..... Kattoo nyt miten se tästä.... kiitos kannustuksesta :flower: .

tääl on kyl niin kiva kun voi rauhassa avautua ja aina saa tukea! :)

Hei, noista rintapumpuista gallua: sähköinen vai käsikäyttö? Merkki?(avent/ainu/joku muu?) Kertokaa kokemuksia!!

Mulle alkaa tulla paniikki,kun luen kuinka monilla jo on kaikki valmiina vauvaa varten. Vaatteet meillä kyl on, ensisänky ja vaunut haen 13.12, mut kaikki muu puuttuu... Makkarikin pitäis uudelleen järjestää et mahtuis hoitopöytä ja vauvan sänky. Olin niin ajatellu et sit vasta joulun jälkeen keskityn niihin mutta,mutta....

tatuka+peikko 27+1

ps: vauvan syke oli 138-146 välillä, eli mun poika-olo vaan vahvistuu... 11.12 on ultra, josko siellä sais vahvistusta asiaan :p

glow :hug: toivotaan ettei oo diapetesta! En osaa synnytystapa-arvioon sanoa kun en oo joutunu käymään, mutta käsittääkseni röntgenillä ja käsikopelolla katotaan sisälantion mitat ja vauvan paino.. sitten päätellään et mahtuuko alateitse tulemaan.

karvatonkoira ei mennä perhevalmennukseen, eikä ne vissiin tällä paikkakunnalla sitä uudelleensynnyttäjille niin mainostakaan.

unikeko-80 kohdunkaulan pituutuus on normaalisti käsikopelolla n.3cm (ultralla tarkistaessa monestikin pidempi) synnytyksen lähentyessä kohdunkaula alkaa lyhetä ja lopulta sitä ei enää "ole ollenkaan", ja samalla kohdunsuu avautuu.. yleensä tutkitaan lääkärineuvola käynnillä jotta voidaan päätellä onko esim. mahd.supistukset saaneet jotain aikaiseksi.. jos alkaa liian aikaisilla viikoilla lyhenemään, niin saikkua ja lepoa määräävät. Uudelleen synnyttäjillä kohdunkaula saattaa alkaa lyhetä aikaisemmin kun taas ensisynnyttäjillä se tapahtuu normaalisti vasta loppuviikoilla tai synnytyksen käynnistyttyä.

tatuka jos meinaat imettää niin käsikäyttönen pumppu on ihan passeli.. sähkökäyttönen menee sitten jo kovempaan käyttöön, eli jos vauva juokin tissimaidon pullosta tms.. Meillä esikoinen viihtyi rinnalla vajaa viikon (sai korviketta myös), sitten teki totaalisen stopin ja sen jälkeen pumppailin 1,5kk ikään saakka rintamaitoa korvikkeen lisäksi, silloin sähkökäyttönen oli must!

imetyksestä aion panostan siihen oikein kunnolla. Suosittelen kaikkia ensisynnyttäjiä ottamaan etukäteen jo selvää imetyksestä ja ainakin lukemaan sen imetys-lehtisen joka tulee äitiyspakkauksen mukana! Olis multakin säästynyt monet itkut esikoisen kohdalla..

Keskityin silloin niin siihen odotukseen ja tulevaan synnytykseen etten juuri ajatustakaan uhrannut imetykselle.. aattelin että tottakai se onnistuu. No eipä onnistunut ja ainoa syy oli korvien välissä.

Olin varma että vauva kuolee nälkään ja multa ei tuu maitoa (tosiasiassa sitä tuli jo 1,5vrk synnytyksestä ) ja olin niin epävarma maidontulosta sekä siitä että onko vauvan maha varmasti täysi, että päätin antaa kotona heti korviketta jotta tietäisin paljon vauva on syönyt. Se taas johti siihen että mun oli ns.pakko joka kerta tietää paljon vauva syö, ja sitähän ei voi millin tarkkaa tietää ellei maitoa anna pullosta, ja aika pian vauvakin äkkäs että se maito tulee pullosta niin paljon helpommin ettei tissille enää suostunutkaan :(

Tälläkertaa ymmärrän sen että vauva syö jos sillä on nälkä ja on syömättä jos ei ole nälkä. Näin simppeliä, mutta niissä hormooni höyryissä ei tainnu aivot oikeen pelata :D
Niin ja että sitä maitoa ei tule juurikaan ennekuin n.3pv päästä synnytksestä, mutta jos vauva on normaalikokoinen ja hyvinvoiva, hän kyllä pysyy hengissä siihen saakka kunnes äidiltä tulee maitoa..

pur
opsaa koitan kommentoida. Kun olitte tas nin hkerasti kirjoitelleet et meni lukihäiriöiseltä aikataulut ihan sekasin =)

äppä83 mahtavaa. Ja ollaan viel noin lähekkäin ehkäpä nähää sielläsitten. Millon aattelit käydä tutustumassa synnäriin? Ootko kenties osallistumssa Hki tapaamiseen...tammikuun alussa?

Tapaamisesta
Eikö tuo tammikuun alku ois sitten hyvä? Oliko se nyt Kössi vai Kyrsä jola alko mammis sillon? Ja mua ähän kuitenki on jääny jänkättää jos mulle tuleeki enenaikanen synnytys kovinkinaikaisin.

TatukaMusta noi sun rata-rvot kuulstaa toosi alhaisilta. Mulla ainakin alkopäässä sumenee josiinä 119. Läääri mulle sano et rauta imeytyy tosi huonosti,oli se ääri sitä mieltä että voi sano et ys kymmenestä kapselista imeytyy. Toki oon kuullu e noist kpseleisa aheutuu joillekkin kovakinvatsvaivoa, et ei kai niitä nyt kande ourakaupallala rykimään. Mä kävin tosian hkeass sit kroitterbluusaftia obsidaninrinnlle j oon koittanu lisätä rukavaliioon ruata ja c-vitamiinia. Niinku kuvattu ruisleipä, punaset linssit, pinaatti ja muut vihret lehdet. Toin ehkä on vähänjäävi snomaan mitän kun mulla kuitenki on itellä noi arvot laskenu.

Glow Kiitti jo etukäteen kantopussista. Ja tosiaan voimia... jospa se lapsi ois va ttanu nyt joku himmeen kasvupyrähdyksen ja jospa se viel tasaantuu... onkohan semmonen mahdollista? Nyt mulle tosiaan tuli han kauhee kiire. Toivottavasti et pahastu os hoiteln noi pankkiasit vast illal.

Nanada Me kanssa käydään aika usein siellä pohjanmaalla kun mies on sieltä kotoisin ja siellä taas olisi tosiaan hyvin ruotsinkielisiä hoitopaikkoja, kouluja yms. Tai siis ainakin kyseisellä paikkakunnalla. Mutta jos ajattelisi muuttoa sinne päin joskus niin mulle tuottaisikin ongelmia taas liiallinen suomenkielisyys :LOL: :LOL: Periaatteessa siellä on lähellä suomenkielisiä paikkakuntia mutta jos työtä ajattelisin saada samalta paikkakunnalta niin huomattavasti parempaa ruotsia pitäisi puhua. Palvelut kuitenkin siellä saa lähinnä ruotsiksi joka paikassa. Vaasa voisi olla kiva paikka kun se on kuitenkin enemmän suomenkielinen. Merenranta paikka sen täytyy kuitenkin olla... =)

Caro + masukki

Tatuka : Mulla oli myös se tilanne etten tavallaan tuntenut itteeni yhtään kipeeksi mutta iltaisin väsymys ja supistelut alkoi vaivaamaan. Pieni korttelikierros koiran kanssa tuntui jo aika ylivoimaiselta työpäivän päälle ja supisteli ikävästi. Lekuri laittoi heti saikulle, koska supparit ei saa olla kipeitä. Nyt kun oon pari viikkoa ollut saikulla niin olo on kuin uudella ihmisellä, toki vieläkin supistelee jos oon rasittanu itteeni jotenkin enemmän (esim. kaksi tuntia kaupoissa luuhaamassa ;) ) Mut oon ehdottomasti sitä mieltä ettei töissä kannata kärvistellä jos oma tai vauvan vointi siitä jotenkin huonontuu. Tää on kuitenkin tosi ainutlaatuista aikaa, töitä ehtii sitten tehdä lopun elämäänsä...

caro ja nanada mulla olis toivomuksena saada poika (lapset molmmatkin aikanaan)englanninkieliseen päiväkoiin, mut käsittääkseni kuopiossa ei ole kun yks, se ois vissiin nimellä englantilainen leikkikoulu ja joku sano joskus etsinne otetaan vasta 4vuotiaita. Tunkua varmaan riittää ja onhan tuonne meiltä matkaakin, saati jos en sit molempia samaan paikkaan sais vaan joutu kuljettelemaan ympäriinsä :( Tuo ois kiva sit siitä vois jatkaa vaikka koko kouluajan englanninkielisellä luokalla jos tahtoo.

muutakin piti kommentoida mut en taas tiedä mitä se oli.

Mun pitää vissiin neuvolassa mainita, kun jo ennen raskautta aina gynekäynneillä,kun paineli mahaa,niin oikeen munasarjan(?) kohdalla aristi. Lekuri vaan totes et no ei tässä tunnu mitään. Yksi sanoi,että vois olla paksusuolen puolella se kohta mihin sattuu. Nyt huomaan kun mytty potkasee tuonne oikeeelle alaspäin,niin taas sattuu samalla tavalla. Kumma juttu mikä lie.

Nyt pitäs opetella taas istumaan selkä suorassa! Mulla on huono ryhti ja nyt huomaa kun istuu kasassa niin mytty pääsee hyvin mojauttaan kylkiluun tienoille. AUTS!

nyt lähen pyykille.
labello ja mytty 29+3

Perhevalmennukseen ei olla menossa, ei oltu esikoisestakaan. Ja synnytysvalmennuskin oli mun mielestä aika turha. Eipä siellä mitään uutta tullut jos netissä paljon notkuu ja kaiken aiheesta lukee mitä käsiin osuu. Toisaalta oli ihan kiva käydä paikan päällä katsomassa mihin sitä on menossa, mutta Tays tuntui ainakin niin isolta paikalta et mitään ei jääny mieleen. Kaiken ne kerto uudestaan sit ku sinne oikeesti mentiin...

Raudasta: Itellä hb vielä 141, mut oon kuullut et toi retafer on tosi huono imeytymään. Ei ainakaan sais ottaa yhdessä maitotuotteiden kanssa. Floradix Kräuterblutsaft rauta-yrttivalmiste imeytyy kuulemma paljon paremmin ja oon kuullut siitä paljon kehuja. Onhan toi väsymys tosi inhottavaa, ihmekommentteja terkoilta tullut. Samaa neuvoisinkun kuin pur, et ruokavaliosta luonnollinen rauta imeytyy paremmin kuin ravintolisät. Eli ruisleipää, pinaattia ja raparperia sit vaan. Ite syön kokonaisen varrasruisleivän päivässä (ollut mun raskaushimo tällä kertaa...) Ja hb oli tosiaan 141 vieläkin...

Mahan kanssa viihtymisestä: Täällä yks joka nauttii ainakin toistaseks ihan täysillä! Tää on mun mielestä niiiin ihaninta aikaa. =) Vähän harmittaa kun oon kova käymään baareissa ja keikoilla, mut kyllä sitä sit taas ehtii. Eniten pataa kiristää ettei voi urheilla täysillä, vesihiihto ja rullaluistelu jäi kesällä ja talvella nyt sit laskettelu. Mut kyllä sitä kohta taas pääsee. Nyt nautin tästä kun olo on niin ihana.

Supistelu on rauhoittunut vaikka oon tehnyt muuttoa ja eilen olin pumpissakin. Ei mitään kiristelyä tullut. Mut huomasin että selältään ei meinaa päästä enää ylös penkistä. Olin siellä ku koppakuoriainen väärin päin. Jalat vaan heiluu mut mihinkään ei liiku. :LOL: Huimaako muita muuten selällään olo? Mulla ei viime raskaudessa ollut sellasta lainkaan, mut nyt oon jo pitkään huomannut et se astento ei tunnu mukavalta. En oo vaan muistanut kirjoittaa siitä. Painojen nostelu ei tunnu pahalta mut joudun varmaan lopettaan ton pumpin kun siellä ollaan aika paljo selällään.

Hankinnoista: Teillä on kaikki jo niin pitkällä! Mulle tulee paniikki ku en oo hankkinut mitään... Ajattelin et tammikuun alennusmyynneiltä voisin sit jotain ostella. Turvaistuin oli kaverilla lainassa ja palauduttuaan sekin lähti maalle vielä varastoon. Tuodaan sit vasta helmikuun puolella tänne kun meillä ei oo kun kylmävarasto ja siellähän ei istuinta sais säilyttää. Voi viottua eikä oo turvallinen sit enää. Mitäs piti sanoa... Esikoisen amme on sellanen iso tulpallinen ja ajattelin heivata sen nyt mäkeen tilaa viemästä ja ostaa kaks samanlaista pienempää. Mummolassa on ollu käytössä vaan sellanen muovinen säilytyslaatikko ja hyvin on toiminut! Harkitsen nyt sellasia kun mahtuisivat paremmin meidän pieneen uuteen vessaan.
Tuli muuten mieleen, mun mielestä ehdoton hankinta oli paljon pieniä pyyheliinoja ja niitä muovitettuja froteita. Vauva otti aina ilmakylpyjä lattialla ja niitä meni toooosi paljon. Inhoon ite käyttää hautovia siteitä (yäks) ja tykkäsin pitää beibeekin mahdollisimman paljon ilman vaippoja. Ja sellasia leikkimattoja ja vilttejä kans paljon, ei sitteriä lainkaan. Lattia vauvalle paras! Mutta oonkin tällänen kantoliina-kestovaippahörhöäiti, jättäkää omaan arvoonsa mun kommentit vaan. ;) Ajattelin vaan jakaa jos ois vaikka joku samanlainen paikalla. =)

Nyt jatkan purkamista... :wave:

pur voidaanhan me tavata jo vaikka aikaisemmin??
asutko lohjalla? jos niin missä päin?
en ajatellu mennä tutustumaan synnäriin ku kuitenkin jo kaksi lasta =)
en usko että pääsen osallistumaan tapaamiseen tammikuussa! :whistle:

nukkuminen: onneksi pojat on terveitä nyt niin itsekkin saa nukkua yöt =)

hankkinnoista: muuten löytyy kaikki muut nuorempien jäljiltä paitsi pinnasänky ja sitteri (edelliset hajosivat poikien käsittelyssä) :D

äippä-83 28+0

Hui onpas tullu paljon tekstiä! Eikä raskausaivot enää muista mitä kaikkea piti kommentoida.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Matma:
Mutta taas neuvolantäti tuumasi, että ainut tapa, jolla voi edes yrittää vaikuttaa vauvan kokoon on pitää painon nousu mahdollisimman vähäisenä. Paha, kun tuo joulu osuu niin kriittiseen aikaan. Miten ihmeessä mä silloin saan pidettyä herkuttelut kurissa...
Meikäläinen on elänyt nyt aivan väärässä luulossa. Oon koko ajan luullut, että vauvan kokoon ei vaikuta äidin syöminen/painon nousu ellei sitten ole jotain häikkää sokereissa.. Ja tiedän useammankin joilla paino noussut lähemmäs 20 kg ja vauva ollut silti päälle kolmekiloinen.. Onko tosiaan näin? Ja voi aaargh tuota joulua tosiaan.. miten sitä voi olla herkuttelematta!

En muista oonko jo kirjottanu tänne, mutta kävin sokerirasituksessa viime viikolla ja nähtävästi kaikkki oli ok kun ei neuvolasta ole perään soitelleet. Nyt tällä viikolla kävin pelkopolilla ja sanonpa suoraan että oli vähän turha juttu.. Se oli lähinnä sen kätilön yksinpuhelua, en oikeesti meinannu saada suunvuoroa ;) No, olihan se ihan ok käydä läpi niitä pelkoja ammatti-ihmisen kanssa, mutta jotenkin odotin enemmän.. ja kaiken lisäksi en tykännyt kätilön "lässyttävästä" tyylistä, aikuisia ihmisiä tässä kuitenkin ollaan.. Katotaan nyt menenkö uudelleen vai yritänkö vaan käsitellä asian itse.. Oon ainakin päässy siinä mielessä eteenpäin, että olin aikaisemmin täysin sitä mieltä että ei mitään muuta kuin sektioon ja nyt oon taas sitä mieltä että kyllä sitä alatiesynnytystä ainakin pitää yrittää.

Tinttu Olipa lohduttavaa huomata, että jollain muullakin oli vaikeuksia tulkita Brion ohjeita :) Meille tilattiin kans ne kombit ja tunsin itteni harvinaisen typeräksi kun en saanut niistä ohjeista oikein tolkkua.. Mutta siis ohjeissa olikin oikeasti vikaa :)

Täällä on muuten edelleenkin yksi joka on myös täysin alkutekijöissään varustelussa. Mutta mukavaa, että voi täältä saada vinkkejä jos mihinkin hankintaan, ei tarvii lähtee sokkona ostamaan. Meillä on tavaroista ainoastaan ne vaunut ja hoitopöytä (joka saadaan) + muutama vaate, eli eipä oikeastaan mitään :)

Äitiysrahapäätöksestä Tuollahan tuo Kelan sivuilla näkyy, mutta päätöstä ei oo.. En tiiä miten kauan menee. Äitiyspakkauksen pitäis varmaan kohtapuoliin tulla..

Täällä on muuten kans vibravauva :D Eilen nukkumaan mennessä tuntui monta kertaa tärinää vasemmassa kyljessä. Tosi metka tunne :)

Jonniina 28+0

Yhteistyössä