Helmimasut 2009 ~marraskuussa~

labello :wave: Täällä kohtalotoveri molempiin vaivoihin, eli levottomat yöt ja levottomat jalat. Mua jänskättää mennä huomenna taas töihin jollen nuku kunnolla P****le :eek: Viimeyönä 3 x veskissä ja sitte heräsin klo 6, valvoin tunnin ja seurustelin nökerön kanssa ennenku uudelleen unta.
Levottomat jalat on mulla ollu jo ennen raskautta, meillä sukuvika ilmeisesti. Mulla se ilmenee vaan niin että jalat ei ole hetkeekä paikoillaan, mutta kuumotusta yms. mulla ei ole. Asia vaivaa enemmän mun miestä ku itse olen tottunut jo että jalat sheikkaa sohvalla maatessakin :p
Mä pidän kans peukkuja et kaikki pojalla hyvin :)
 
Tervehdys kaikille! :wave:

Listasin aikaisemmin keskusteluja asioita listalle niin osaan nyt sitten vastailla niihin :D

imetystyynystä on ollu puhetta, mulla sellanen löytyy. Pikkuveljeni 12 vee osti sen Mikkelistä minulle lahjaksi. Hän on nyt ollut perhekodissa, erinäisten ongelmien vuoksi. Olihan se suloista kun oli minulle ostanut tuon tyynyn ja sitten vielä sisustukseen sopivan kynttilän :heart: Äidillekkin oli tummanpunaisen kynttilän halunnut ostaa ja syy siihen oli että aina kun äiti polttaa sitä kynttilää, niin hän voi ajatella sitten veljeäni :)

influenssarokote kuuluisi minulle astman vuoksi, mutta nyt en muutamaan vuoteen ole sitä hakenut, koska tulin siihen tulokseen että olen kovemmin kipeämpi rokotteen kanssa kuin ilman rokotetta...hassua :)

turvotusta ei ole näkynyt eikä kuulunut, ihmettelen suuresti...mun sormus on edelleen löysä laihduttamisen jäljiltä ja en sitä sitten käynyt pienennyttämässä kun ajattelin turpoavani. Mutta kaipa sekin aika vielä koittaa.

itkuhälytin on minusta ehdoton. Ajattelin nukuttaa lasta parvekkeella, niin en kuulisi sitten itkua jos olen vaikka tiskaamassa tai koneella :D mutta mietin että millanen sen olis hyvä olla...hmm...riittääkö perusmalli?? vai kannattaako hommata sellanen jolla pystyy kommunikoimaan lapselle ja siinä on valot ja pelit ja vehkeet?? se tosin on yli 100 euron vehje, toi perusmalli olis gigantissa 49,90.

Rintarepun saamme mieheni äidiltä, joka taas saa firman puolesta edullisemmin. Kuvittelisin sen olevan hyvä hankinta...

Ootteko isoryntäiset ihmiset löytäneet imetyliivejä? Mulla kuppikoko on F ja en löydä hyvää ja halpaa mistään... Sitten kun sanotaan että olis hyvä olla kahdet, mutta ei minun rahoillani yli 50 euron imetyliivejä ostella, ja vieläpä kahtia kappaleita. Itkettää ihan ajatella että pitäs ne hommata viimestään vauvan syntymän jälkeen... :/

Sitten omaa napaa...aikasemmin kyselin niistä alavatsakivuista. Rupesin sitten pitkälleni ja nukuin muutaman tunnin, jonka jälkeen olo oli helpottunu. Kävin veskissä ja pöntössä oli VERTA! Pikkasenko säikähdin :eek: miehelle sanoin vaan että verta ja se käski ottamaan yhteyttä päivystykseen...sieltä ohjasivat soittamaan synnytyssaliin :/ no kätilö kuitenkin vaan tuumasi että kaikki johtu siitä lääkärintekemästä sisätutkimuksesta. No eipä sen koomin ole mitään enää ollu, joten säikähdyksellä selvittiin :whistle:

Huomenna olisikin sitten taas ultra ja haen sen pistoshoidon veritulppaa vastaan. On se niin ihana nähdä pikku kaveri pitkilleen...toivotaan että sukupuoli olis edelleen sama (meinaa muutaman pinkki olla kaapissa :LOL: ) ja kaikki muukin hyvin edelleen...

Mutta jatkan sunnuntain viettoa ja palaillaan!

Jospi ja Papuliina 28+1
 
Kantoliinoista vielä jaksan jatkaa sen verran, että trikoinen kantoliina on alkuun parempikin kuin kudottu, (tämä on vain mun henkilökohtainen mielipide), mutta sen pitää olla laadukas jotta sitä ei tarvitse koko ajan korjailla ja sitoa uudelleen. Hermo menee ja tulee koko liina ihan turhaksi jos sitä pitää jatkuvasti säätää. Ja siksi hyvä trikooliinakin on kallis, ihan törkeän kallis meidän varoille, mutta hintansa väärti oli kyllä meillä.

Maidonkerääjät oli mulla ihan ehdottomat, tai yksi vaan mulla oli jota vaihdoin puolelta toiselle rintaa vaihtaessa. Ilman sitä olisi ollut liivinsuojista huolimatta paita märkänä joka imetyksellä. Tosin tosinaan unohdin sen kerääjän liiviin, ja kumartuessa lorahti täysi maidonkerääjällinen paidan sisään. että saa sitä paidan silläkin lailla märäksi...

Levottomat jalat vaivaa täälläkin. Olen kuullut, että magnesiumlisä voisi auttaa siihen vaivaan, mutta mua se ei ainakaan viime raskaudessa helpottanut yhtään.

Minäkään en jaksaisi olla raskaana. Tuntuu että kaikki on kiellettyä (todellisuudessa multa ei jää juuri mitään tekemättä tai saamatta tai syömättä raskauden takia, mutta se harva kerta kun jään jotain paitsi tuntuu nyt jotenkin ihan ylikamalalta) ja on tukalaa ja ärrrrsytttää.

Erityisesti ärrrsyttää mahan taputtelijat. Niitä on tässä raskaudessa riittänyt, viimeksi oli niin pieni masu että säästyin tältä. Nyt varsinkin ulkomaalaiset miehet pyrkii taputtelemaan ja onnittelemaan. Sinänsä sen voisi ottaa ihanana kohteliaisuutena, mutta mua vaan ahdistaa sellainen tuntemattomien iholle pyrkiminen. Tänäänkin joku tuntematon englantia puhuva mies kysyi yliopiston lähes tyhjässä atk-keskuksessa, jossa on ihan hiljaista ja aavemaista näin viikonloppuna, että miten pitkällä olen, sitten tahtoi tietää missä lapsen isä on (?!? No kotona muitten lasten kanssa, en mä sen kylkeen ole kiinni kasvanut!) ja sitten halusi taputtaa vatsaa ja halata. Ei sentään näyttänyt loukkaantuvan kun sanoin etten halua että tuntemattomat koskee muhun ja että haluan vaan tehdä rauhassa töitä. Tällaista tapahtuu mulle viikottain ja se on tosi ahdistavaa. Tuntuu, että raskaana oleva on kaikkien omaisuutta, jonka henkilökohtaista tilaa saa loukata kuka vaan. Tämä mies sentään KYSYI saako koskea, yleensä tullaan vaan suoraan taputtelemaan. Joskus olen taputtanut takaisin. Siitä ei tykätty.

Pari viikkoa sitten kävi myös niin, että joku tuiterissa oleva keski-ikäinen isomahainen mies kävi kommentoimaan kauppajonossa, että onpa siinä iiiiso nainen. Kysyi mieheltä (joka on aika pikkuinen mies, hoikkarakenteinen ja minua vähäsen lyhyempi), että miten se kehtaa noin läskin kanssa kulkea. Mä olen aika pitkä ja mulla oli iso talvitakki päällä ja varmasti näytinkin mahoineni isolta, mutta ei mulla ole esim. naamassa ylimääräistä, normaalipainoinen olen ollut. Sanoin että olen seitsemännellä kuulla raskaana, mikäs sun syysi on, möhömaha? Kerrankin osasin avata suuni oikeaan aikaan, enkä vasta jälkikäteen miettinyt että näin mun olisi pitänyt sanoa... Koko kassajono nauroi, äijä meni hiljaiseksi.

Mutta tällaisten juttujen takia varmaan myös ahdistaa olla raskaana, ei tunnu yhtään seesteiseltä.

Naru rv 26+
 
Pixielle onnea muutosta!

Naru, anteeksi, mutta :LOL: Siis ymmärrän, että nuo tilanteet ovat olleet ikäviä ja ärsyttäviä, mutta kuvittelin vaan mielessäni, että kuinka olet taputtanut takaisin :LOL: Ja hienoa, että sait lauottua sille kaupan lökäpöksylle takaisin! =)

Italiassa kaikki ovat toooosi innoissaan raskaudesta, siellä raskaana oleva nainen on todellikan yhteistä omaisuutta. Onneksi mua ei haittaa nuo taputtelijat, vaikka tottapuhuen aika harva tuntematon masua taputtelee. Apteekin setä on aivan innoissaan mun raskaudesta, siltähän mä ostin sen ekan raskaustestinkin, niin että aina haluaa taputella mun masua ja kovasti kyselee muutenkin.

Muuten olen Italiassa nauttinut kovasti huomion keskipisteenä olemisesta, metrossa miehet nousevat kilvan pystyyn istumapaikkaa tarjoamaan, ovia ei kukaan anna aukoa itse, kaupoissa on omat kassat raskaana oleville, ja muutenkin on esim. toimistoissa ja laboratorioissa lain takaama oikeus etuilla jonoissa. Kaikki, niin miehet kuin naisetkin kyselee kilvan vointia ja laskettua aikaa, lounailla ruoka tuodaan aina ensin mulle, ja muutenkin olen oikea kunniavieras :D Italiassa on siis ihan tajuttoman alhainen syntyvyys, synnyttäjien keski-ikä on tosi korkea, eli ei kai se ole ihme, että italialaiset ovat ihan hulluina pikkulapsiin. Täällä on ihan normaalia, että tuntemattomat ihastelee pikkulapsia ja alkaa suurin pitäen leikkiä niiden kanssa kadulla.

Itse asiassa olin hiukan typertynyt tullessani Suomeen, kun täällä ei raskaana oleva nainen saa mitään erityiskohteluita osakseen. Junassa kukaan ei kuvitellutkaan auttavansa mun laukkujen kanssa, jouduin jopa vaihtamaan paikkaa 3 kertaa ja siirtelemään muiden laukkuja mahtuakseni istumaan, vaikka mulla oli tietty paikkalippu. :/
 
Glow
Hyvää huomentapäivää :)

Kyllä sitä on itku herkässä, voi sentään. Aamulla tuli tippa silmään, ihan vaan siitä kun ajatteli kuinka onnellinen sitä onkaan... :whistle:
On niin ihana herätä "pikku" myllerrykseen mahassa. Ja oli se ukkelikin siinä viekussa halimassa :heart: tokas vaan että "huomenta äkäpussi" ja sitte naurettiin.

Mikä siinä on että toisina päivinä alapää on ihan todella herkkä eli kipeä! Mitä kipuja nää oikeen nyt sitten on? Painaako vauva sinne vai jotain muuta? Tänään ei meinaa kärsiä kävellä yhtään. Eilen ei tuntunut mitään.

Mulla on muuten supistukset hellittäny! Mutta, enpä ole vähään aikaan ressannut esim. työasioita. Voiko supistuksia tulla jos ressaa paljon jostain...? Toki niitä tulee kun kävelyllä käy ja mulla kans tulee semmosta pistävää kipua. Ei oo ennen "pistäny", paitsi nyt raskaana ollessa. En muista että esikoista odottaessa olis semmosta ollu. Kai se on vaan joku "merkki" hiljentää tahtia, sekin.
Mut siis levossa ollessa ei ole supistellu nyt muutamaan päivään ollenkaan!

Itkuhälyttimen meinasin hankkia, muutoin olen kokoajan kyttäämässä vaunuja että nukkuuko se vai itkeekö. Merkkiä en oo vielä ajatellu, en kalleinta mahdollista aio hankkia.

Tuleeko teillä nyt ikenistä verta herkästi? Mulla tuli ihan alussa hampaita harjatessa, sitte helpotti. Mut just nyt alko vaan yht'äkkiä vuotaa :/ paperin tungin suuhun...

Mulla ei muuten juurikaan tee mieli syödä mitään makeaa, eikä suolaistakaan. Ainut makea on suklaa, siinäkin yritän hillitä itseni... Sitruunasta jotkut kirjotteli, sitruunamehua ja muutakin kirpeää tekee mieli.

Nukkumisesta; huonot yöunet on mullakin. Heräilen vähän väliä alaselkäkipuun ja veskiin. Oon huono nukahtamaan... Mutta, onneksi mun ei tarvi töihin menosta enää ressata, koska olen lomalla :) se on äärimmäisen rasittavaa kun ei saa unta, miettii että kuinka jaksaa herätä ja olla töissä ja sitten ei tule ainakaan uni.

"Kiva" lumimyräkkä... Noh, leppoisa sunnuntai sisällä...

Sehän alkaa ensviikolla jo 30. raskausviikko!
 
lentoemo: joo, kieltämättä itseäkin huvittaa noi tilanteet ja oma kiihkeä "älä koske" -suhtautumiseni. Nyt kun muistelen, niin viime raskaudessa mua jopa harmitti, kun en saanut mitään erityiskohtelua, ja nyt harmittaa kun saan. Ei ole mullakaan helppoa, koskaan ei ole hyvä... :LOL: Mutta se on vaan se vieraiden käpälöinti, mikä nyppii. Tuttujen huomio tuntuu vaan hyvältä, onhan tämä raskaus mulle eritystä ja on mukavaa, että muutkin sen huomioivat.

Glow : Raskausaikana ikenet tulehtuu helpommin ja siksi myös vuotaa helpommin. Hammashygieniasta pitäisi pitää oikein hyvää huolta ja käydä hammaslääkärissäkin tsekkaamassa että kaikki on kunnossa raskauden aikana, tai meidän kunta ainakin suosittaa että näin tehtäisiin. Mullakin vuotaa nyt hammaslangatessa aina ikenet, vaikka normaalisti ei vuoda. Samoin nenäverenvuotoja on mulla lähes joka yö. Se johtuu siitä, kun limakalvot kuivuu helpommin raskausaikana (ja mulla on muutenkin toinen sierain herkkä vuotamaan).
 
Hips!

Kiitos onnitteluista! Oli ihanaa herätä uudessa kodissa. Kaaos täällä on vielä mut nyt me ollaan lopultakin täällä. =) Lähdetään kohta esikoisen kanssa joulutorille ja mahtavaa kun voidaan vaan mennä kävellen eikä tarvi miettiä parkkipaikkoja ruuhkassa. Asutaan nyt siis ihan keskustassa.

Ihanaa kohtelua lentoemo saa italiassa. Saispa tosiaan täälläkin. Tutut huomio kyllä mutta tuntemattomat vaan mulkoilee jos pyytää vaikka bussissa istumapaikkaa... Mahtava lohkaisu Naru! Hyvä et pistit sille äijälle jauhot suuhun. Voi kun ois ollu kiva olla kärpäsenä katossa ja nähdä sen ilme ku pilkka osuiki omaan nilkkaan. :kieh:

Kantoliinasta: Hug-a-bub on pitkä trikoinen kantoliina, joka on kyl kallis, mut ei tarvii kiristellä. Hyvin pysyy vaikka painavaa pitkäänkin kantais. Kannattaa vaan uskaltaa sitoa tarpeeks kireelle jo lähtiessä.

Glow supistelusta: Mulla stressi aiheuttaa kans niitä eikä niinkään fyysinen rasitus. Pitäs vaan ottaa rauhallisesti ja levätä paljon. Nyt ei tarvii ylittää itseensä. Muuttoa tehdessäkin vaan istuin netissä välillä ja join kahvia vaikka kaikki oli ihan levällään ympärillä ja muuttomiehet tulossa jo. Niin tärkeetä ei oo että maailma kaatuis jos jättää tekemättä. =) Kätilökaveri muuten neuvoi, että yleisin syy supistelulle on kuivuminen! Pitäs juoda ihan hirveesti kokoajan kun se lapsivesi vaihtuu jatkuvasti. Auttaa myös alhaiseen verenpaineeseen, huimaamiseen ja niihin kamaliin suonenvetoihin.

Ja alapää on herkkänä täälläkin niinä päivinä kun oon ollut jalkojen päällä koko päivän. Vauva siellä kai painaa. Saattaa olla myös joku suonikohju kun on niin turvonnut ja kipee välillä. :( Mietin et auttaiskohan tukivyö? Täällä muuten vauva potkii alaspäin niin lujaa et tuntuu alapäässä sellanen omituinen jousto. Esikoisestakin tuntu sillon, mut vasta sit kun kiinnittyi loppuraskaudessa. :eek:


Maidonkerääjäjistä: En käyttänyt pahemmin kun mulla ei valskannut vaikka maitoa tuli ihan suihkuumalla. En tarvinnut ees liivinsuojia ku ihan alkuun vaan. Joskus lypsätessä laitoin toiseen kerääjän sillon alkuun et sain nekin talteen mut sit ku maidon tulo tasaantu ei tarvinnut enää.

Verta ikenistä tulee täälläkin ja niistäessä nenästä myös. Johtunee siitä kun veren plasmatilavuus kasvaa nyt hurjaa vauhtia kun vauva kasvaa. Veri siis ohenee ja alentaa myös sitä hemoglobiinia nyt. Ihan normaalia siis molemmat vaikka harmillista onkin.

Nyt sinne joulutorille esikoisen kanssa. :wave:
 
pur
Heippa taas.
Meillä nyt taas uus tietokone. Tässä vähän omaa napaa ja sit koitan kahlata läpi teidän juttuja, melkonen määrä luettavaa taas ois näköjään. Tuun sit myöhemmin kommentoiomaan.

Elikkä neuvolalääkäri viime ti sano et kaikki on muuten mallillaan mut toi kohdun kaula on vaan 3cm. Kiini on eikä kuulema tarvi huolissaan olla (vaikka kyllä mulla nyt sittewn on sairaalakassi valmiina lähtöön). Lekuri oli vakaasti sitä mieltä et mulla synnytys luultavasti käynnistyy jo kuukautta etuaikaisesti, mut ei kyllä vaikuttanu lekuri olevan huolissaan siitäkään :eek: . No en nyt kuitenkaan Tammikuun Toivoihin siirry.

Muuten mulla ollu nyt aika hyvää meininkiä niin fyysisesti ku henkisesti. Kävelystä tosin oon joutunu nyt aikalailla luopåumaan, ihan lyhyitä n.1km kerrallaan pystyy, vähän riippuu päivästä. Pikkusen jännittää huominen miten jaksan kävellä neuvolaan ja takas kun ainakin viimeviikolla saman pitunen matka tultiin itkun kanssa takasin. matkaa tulee yhteensä n.10km. Täytyy vaan ottaa ajan kanssa ja hyväksyy et kokopäivä menee.

Mies lähti töihin ja tulee vasta ke tai to taksi ja jäin elukoitten kaa tänne myrkyisään metsään. Musta on aivan ihana kun uunit on tulilla ja mies on käyttäny koiran. Mikäs täällä kölliessä, kun vaan huomiseks vähän laantuis.
 
taitaa lähteä maidonkerääjät sitten kaupasta mukaan :D

supistelee silloin tällöin, mutta ihan normi harkka suppareita on joten no hätä!

väsyttää ihan äärettömästi ja aattelinkin viimein alkaa syömään raskaus monivitamiineja jos niistä sais vähän raudan avulla virtaa.. tähän mennessä oon syöny vaan kalkkia ja d-vitamiinia.

pur Eiks toi 3cm oo ihan normaali mitta? Vai onko sulla ollut sitten paljonkin pitempi aikaisemmin? meillä on merkattu aina 3cm kaulanmitaksi jos on ollut normaalin mittainen.

naru hyvin pistit äijälle takasin :LOL:
 
pur
Ääh, en millään jaksa noita kaikkia ainakaan kerralla lukea :ashamed:

Tapaamisesta pk seudulla Mä ilmottaudun. Ja ehdotan kun tuntuu aika vähän olevan porukkaa, niin mentäskö johonkin syömään :saint: . Vaikkapa kiinalaiseen. Mä en rahatilanteeni takia viiti kauheesti itteeni hemmotella, niin tästäpä sais nyt oikeen hyvän syyn siihen.

Verta ei mulla ikenistä tule. Mutta nenästä sitä tihkuttaa melkeen kokoajan, taitaa olla kalkin ja mngneesiumin puute. Vielä kun sais sille jotain tehtyä.
Ja kauheeta, mä oisin tosissaan säikähtäny ( :ashamed: nyt en muista kuka mut :hug: kuitenkin) jos pöntössä ois ollu verta. Onneksi kaikki on kuitenkin kunnossa, :hug: vielä.

Löyhäpäisyydestä :wave: löytyy. Kuten edellisetä kappaleesta jo huomamme. Ja sellasta mistä täällä onki ollu puhetta aiemmin, et kun menee hakee toisesta huoneewsta jotain niin perillä ei enää muista miksi on siellä :LOL: . Jääkaapin ovi jää perästä aikausein auki, ehkä sen oppii sähkölaskun myötä. Niinkun myös jää ulko.ovet menessä ja tuleessa. Sit vaan ihmettelee kun on vähä kylmä :LOL: .

Lentoemo aivan mahtavalta kuulosta toi lakisääteinen jonojen ohitusoikeus, mä haluan Italiaan heti muttaa. On varmasti ollu ihan hirvee kulttuurishokki toi Suomeutuminen. Oot varmaan jo kertonu, mut meinaatko synnyttää Suomessa? Vai ootko vaan lomailemassa täällä? tsori utelu :ashamed:
 
pur
Kuupas Eipä tota oo aiemmin mittailtu. Venttaan ekaa. Ainakin lääkäri sano et on lyhyt ja samaa mieltä on ollu ne joiden kanssa oon jutellu. Hyvä tietää et ei välttämättä meinaa mitää :) . Kyllä mun äitilläkkin on kuulemma ollu molemmissa raskauksissaan lyhyt kohdunkaula ja silti on molemmat menny viikon yliaikaiseksi, tosin ei kyllä omien sanojensa mukaan noin lyhyt. Taitaa olla yksilöllisiä melkeen kaikki raskausjutut.
 
Moikka!

Noista tapaamisista niin täällä olisi yksi Turun alueen tapaamisesta kiinnostunut :wave:

Jospi Ymmärsinkö et aloitat vasta nyt pistoshoidon?! Sinä onnellinen.... Mä olen piikittänyt viikosta 6 asti eli mennyt on noin 150 piikkiä. Tuolla ne odottaa kaapissa isossa täyttyvässä muovipullossa apteekkiin vientiä. Kehtaa viedä ne sit sinne onneksi kun niissä lukee klexane :whistle:

Löyhäpäisyydestä Nyt uskon et se tosiaan pahenee synnytyksen jälkeen!!! Unohtelen minäkin avaimia niin et mietin samalla kun isken oven kiinni etten ottanut avaimia, poltan ruokia pohjaan, unohdan ottaa hoitoaineet pois hiuksista, keitän edelleen teevedet useaan kertaan, laitan saunan enkä muista mennä sinne, yms. :headwall: :headwall: MUTTA paras pitkään aikaan mistä omakohtaista kokemusta... Kaverin (synnyttänyt kesällä) kanssa tuossa ajeltiin lumenen ystävämyyntiin. Jonotettiin siellä pitkälti yli tunti tavaroiden kanssa ja silloin kaveri muisti et lompakko jäänyt kotiin!!! No onneksi mulla oli maksaa tavarat. Sitten ajettiin toiselle puolelle kaupunkia hakemaan sitä lompakkoa ja mistään ei löytynyt! No siellä laukussahan se oli MUKANA ollut koko ajan juu... :LOL: :LOL: :LOL: Olisko kannattanut kuitenkin tarkastaa se laukku kunnolla ennen kaupunkikierrosta ;)

Caro + masukki 27+5
 
Imetystyynyä kokeilin synnärillä, ja olihan se ihan toimiva, mutta en sellaista hankkinut. Tavallisia tyynyjä käytin niin kauan kuin tuntui tarpeelliselta.

Maidonkerääjiä ja liivinsuojia en tarvinnut kumpiakaan. Tosi yksilöllistä kai tarve. Liivinsuojia olin hankkinut, mutta jäi tosiaan käyttämättä. Imetysliivejäkään en käyttänyt. Parit ostin ja käytin aluksi, mutta pidin lopulta melkein helpompana käyttää tavallisia. Mulla on kyllä aika pienet rinnat, joten kupin sai ihan kätevästi alas edestä pois.

Stressistä ja suppareista olen huomannut, että vaikka mulla ei mitään työstressiä olekaan, kun kotona olen, niin aika paljon supistuksiin on vaikutusta sillä, kuinka tyyni on mieliala. Hyvinä päivinä ei juuri supistele. Aika jännää...

Pixie kertoi kaverinsa saaneen melkein viisikiloisen vauvan ja ihmetteli miksei sitä käynnistetty. Mulla esikoinen painoi 4700 g, joten ei paljon puuttunut tuosta.. Mulla yritettiin käynnistää viikolla 39, mutta kohdunkaulan epäkypsän tilanteen takia ei käynnistynyt tableteilla, eikä järeämpiä keinoja haluttu käyttää (ei ihan noin isoksi povattu vauvaa). Sitten odotettiin kotona, ja meni viikolla yli lasketun ajan, ja meilläkin oli pientä dramatiikkaa (täällä aikaisemmin kirjoitinkin). Mutta mulle perusteltiin sitä käynnistämättömyyttä sillä, että käynnistyksessä on kuulemma suurempi komplikaatioiden vaara kuin ison vauvan synnyttämisessä... Just...

Siskoni sai 5,5-kiloisen vauvan keväällä rv 42+6. Ja sehän ei sitten koon takia todellakaan syntynyt alakautta ja muutenkin oli aika kovilla äiti ja vauva... Painoarvio oli 4 kg vielä päivää ennen syntymää, joten kaikessa rauhassa sitä käynnisteltiin tässä vaiheessa... Vauvaa ei uskonut isoksi muut kuin äiti. Eli mua ei ihan kaikessa vakuuta sairaalahenkilöstön pätevyys, vaikka mulla itsellä on pääasiassa hyviä kokemuksia. Ja lopputulos on tosi onnistunut siskonkin tapauksessa!

Viikot paukkuu, nyt kasassa tasan 30! Pitää varmaan juhlistaa pyöreitä. :)
 
Heippa kaikile!

Kirjoitin eilen pitkän rotlan ja kaikki hävis taas ties minne... Pöh.

Kohdunkaula mulla mitattu tasan yhen kerran eka lekurineuvolassa ja korttiin kirjattiin 3cm. Mitään ei mainittu että ois liian lyhyt. Luin kyllä jostain että se pituus voi vaihdella erinäisistä syistä päivittäin..

Supistelut helpottaneet selvästi nyt kun oon ollut saikulla. Töissä ollessa supisteli joka ilta ja aika kipeestikin... Stressi ja väsymys vaikuttaa ihan selkeesti.

ON : Mulla alkaa olla kans aika valmis olo tän raskauden kanssa. Vaikuttaa varmaan kun oon ollut koko ajan flunssasssa tmv. Haluisin että kroppa olis taas niinkuin ennenkin ja sais vapaasti ottaa helpottavia lääkkeitä ja syödä huoletta mitä haluaa.. En vaan JAKSAIS olla niin skarppina enää kaiken kanssa... :kieh: Eipä silti etten tietenkään toivo että Pötkö syntyis mitenkään liian aikaisin mutta sais vaikka pari viikkoa otta förskottia :LOL:
Onkos muille tullut tämmösiä fiiliksiä???

Viikon alkuja!

T.R+P 30+1
 
Maantantaita naiset!

Kiitos kaikille tsemppauksesta saikun takia.. Nyt se sit totisesti alko, kun muu perhe lähti kotoo aamulla ja mä jäin yksin kotiin. Avomies totes lähtiessään, et "muista nyt sit ottaa ne lääkärin määräämät lepohetket".. Viikonloppuna en oikein noudattanu lepomääräystä, kun en millään malttanu mennä makaamaan kun muutkin oli kotona. Mutta nyt ku on yksin kotona, niin voi sit vaan maata.
Joku teistä kirjottikin, et onneks en saanu täydellistä vuodelepomääräystä vaan saan touhuta kevyitä hommia, mutta lepohetket pitää muistaa ottaa pitkin päivää.

Imetystyynyn ostin käytettynä 20? (kuin uusi). Pikku-Piia merkkiä, irrotettavalla päällisellä jonka voi sit tarvittaessa pestäkin. Meillä imetystyyny on nyt pyöriny tuossa sohvalla ja "taistelu" siitä on joka ilta joka sen saa löhötyynyks kun telkkua katellaan:) Joten vauva saa osallistua sit taisteluun, kun hänen syömähetkensä koittaa;)

Itkuhälytin asutaan maalla ja suunnitelmissa on, että vauva nukkuu pihalla mahd. paljon. Saan serkultani itkuhälyttimen lainaan, joten omaa ei tarvii ostaa vaikka en tiiä tuleeko sitä käytettyä kun kuitenkin vaunut tulee silleen, et ikkunasta voi kurkata josko siellä ollaan hereillä..

Supistukset ja stressi.. Mulle ainakin viime viikolla se gyne sano, et stressi ja rasitus lisää toisilla supistuksia ja sen takia pitää hiljentää vauhtia. Ja nyt kun oon ollu kotona melkeen viikon, nii supistelut on kyllä vähentyny -ei ne oo loppunu, mut ei niitä tuu niin usein ku töissä ollessa.

Isokokoisista vauvoista mä oon ite ollu aika likka syntyessäni... 5390gr ja 53cm. Sektiolla syntyny.. Isoveljenikin on ollu yli 4500gr. Mä oon pikkasen peloissani, et mitä jos tästä meiän maha-asukkaastakin tulee noin iso. Tän hetkisten mittojen mukaan syntymäpaino huitelis 3500gr:n tienoilla, mutta mutta...

Eilen tehtiin joulupiparit:) Tai avomies urakasta suurimman osan teki, minä olin paistajana. Ja muutenkin leivottiin ihan paljon. Ajattelin, et nyt kun vielä jaksaa ja voi, nii leivon valmiiks pakastimeen. Tein sit kaks suklaakakkua, joista toisesta puolet meni maistellessa=)

Tänään mun päivätehtävänä (BB:n vaikutuksen alainen) on keittiön jouluverhojen ompeleminen.. Ens viikonloppuna on jo eka adventti ja haluan verhot sitä ennen ikkunaan. Ei oo kovin raskas homma, joten enköhän mä sen voi tehä..? Ja nyt ois hajusteetonta pyykinpesuainettakin, joten vauvan vaatteetkin vois alkaa pestä ja silittää! Vaikka viime vai toissaviikolla siitä ihmettelinkin, niin nyt kun mulla on tätä aikaa eikä raskaita hommia saa tehä, nii ihan hyvin voin noi ekat vaatteet sit silittääkin :LOL: voi olla, että sen jälkeen vauva ei saakaan silitettyjä vaatteita päälleen (muuta ku kekkereihin)..

Nii-i, perjantaina ENMG-tutkimuksen tulos oli se, että ranne pitäis leikata (oikee käsi).. Tutkimuksen tehny lääkäri ei vaan tienny, et voiks sitä leikata raskaana ollessa kun vissiinkään ne ei nukuta raskaana olevia (?).. Joten paikallispuudutus ois ainoo vaihtoehto.. Odotan nyt kutsua kirurgian lääkärille ja hänen kommenttejaan..

Nyt yläkertaan kaivelee ompelukone esille ja sakset käteen...
Nanada ja Hän 31+0
 
Olipas paljon tullut textiä viikonlopun aikana!

Miinuska 77: Tervetuloa! Itse asun myös hämeenlinnassa ja mulla on LA 20.2, eli 2 päivää sun jälkeen. :saint:

Kantoliinoista ja rintarepuista täällä on ollut puhetta. Itse en ole koskaan käyttänyt kantoliinaa, kokeillut olen. Rintareppua käytin esikoisen kanssa. Nyt mulla on kaapissa odottamassa kantoliina SEKÄ baby björnin rintareppu, pari kertaa pidetty ja halvalla sain. :xmas:

itkuhälyyttimistä: Esikoiselle meillä ei ollut itkuhäläreitä, mut ravasinkin (niinkun joku muukin mainitsi) 5 min välein vaunuilla ja ressasin kokoajan, et mitäs jos se nyt onkin hereillä ja itkenyt 5 min... Kakkoselle ostettiin itkuhälärit ja ne oli kolmosellakin käytössä. Oli ihan EHDOTTOMAT kun kerhoissakin käytiin. Siellä sai vapaasti touhuta isompien kanssa kun häläri huolehti siitä, että kuulen kun vauva herää =) Eli meillä olleet käytössä monta kertaa päivässä!!! Ja lapset nukkuneet päikkärit vaunuissa 1,5v-2v ikään asti!

Nyt ei kerkeä enempää, pitää lähtee siivoamaan!

-kyrsä ja nappula 27+3 (huomenna nla+lääkäri)
 
Heip,

Olipas kahlaaminen, kun olin nettipimennossa muutaman päivän.

Hankinnat: Itkuhäläriä ei ole koskaan ollut, kuopus ei edes nukkunut ulkona. Valjaat kannattaa niihin parvekevaunuihin hommata jo hyvissä ajoin - löysin puolivuotiaan esikoiseni kerran istumasta sieltä... :xmas: Maidonkerääjät oli, mutta en muista että oisin hirveästi jaksanut käyttää. Ja missäköhän ne on nyt. Tää on se ongelma, kun on pitkä väli edellisiin: vauvatarvikkeita on, mutta ei tietoa, mihin ne on jemmattu. :whistle:

Kantoliina/reppu: Löytyy molemmat ja mulla ei selkä kestä kumpaakaan... Mut toisaalta mulla selkä jumittaa jo imuroinnista, joten en kelvanne esimerkiksi. Monihan liinan nimiin vannoo, varsinkin jos on vähän levottomampi vaavi.

Äidin syntymäkoko & vauvan koko: Ootteko huomanneet, että menisivät linjassa? Itse olin 46 cm ja 2700-2800 g, ja mun neidit taas ovat olleet 3150 g & 49 cm sekä 2950 g & 50 cm. Tytöillä on selkeästi pidempi isä kuin itselläni oli, joten se ehkä vaikuttaa tuon pienen eron.

Pk-seutu: Tavataan vaan, jos meitä riittää? Syömään voisin hyvin lähteä, kuten Pur ehdotti. Vähintäänkin sitten vuoden alussa, kun olen mammiksella.

Sain lahjakortin Tukholman tai Tallinnan risteilylle. Uskaltaiskohan vielä tammikuussa lähteä?!

Kössi 29+4
 
Huomenta :wave:

Supistelusta Ei oo tähän mennessä tullu olenkaan tai ne on ollu ehkä niit kivuttomii kireyksii vaan. Eilen sit tuli 2 tunnin ajan 10min välein suppareit mitkä alko ylhäält ja meni sivuil ja sattu eli oli varma niit harkkareit. Vähä pelästytti kuitenki. Sit ne loppu.

Pikkune on muute alkanu hikkaa melkee joka päivä kovast :heart:

Vkl.n makoilun jälkee ku tulin taas töihin(istumatyö )ni ei tee kyl istuminen hyvää. Sattuu nii pirust alapää(vatsan alta oikeestaa ne luut?) et seisaaltaa oleminen on pal parempi mut emmä voi oikee töitä seisaaltaa tehä kauaa :) . Ei viitteis ottaa saikkee ku on 4 viikkoo töitä ja sit alkaa loma...no täytyy kattoo
rv 27+3
 
Huh, olipas urakka lukea läpi kirjotukset,kun en viimeviikolla juuri ehtinyt koneella olla...

Jotain vois yrittää kommentoidakin.
Hm ja absa, mullakin on tota pistämistä kävellessä, ja monesti se helpottaa kun muistaa alkaa hengittää kunnolla. Eli mulla ainakin osin johtuu liian pinnallisesta hengityksestä joka taas aiheutuu jatkuvasta supistelusta liikkuessa... Mutta kun vähän haluaa edes yrittää liikkua :ashamed: . Vauhti tosin on huomattavasti hidastunut, kun 2kk sit tunnin vienyt lenkki kestää nyt melki 1,5h... :LOL: . Mut omalla tahdilla kun saa köpötellä, niin kivahan se on happea haukata.

Rintarepun tai kantoliinan ajattelin hankkia, vaikkei esikon kanssa kokemusta niistä olekkaan. Toi hug-a-bub vaikuttaa hyvältä liinalta ja jos reppuun päädyn niin ehdottomasti hankin MANDUCA-repun, on kuulemma reppujen ykkönen ergonomian (sekä äiti että vauva) jne suhteen. Siinä mielestäni saa kantaa pisempään kuin "normi"repussa. On tosin melko hintavakin, mut jos tontuille vähän vihjasis... :saint:
Itkuhälytin on toinen ehdottomasti hankittavien listalla meillä, esikon kanssa oli ihan ykkönen ja aion nytkin hankkia. saapa sit rauhassa touhuta tai vaikka torkkua,kun ei tarvi jatkuvasti juosta tarkistamassa vaunujen tilannetta...

Imetystyynyn ostin kaverilta vitosella, irrotettavan päällisen voi pestä ja oikeestaan ajattelin teettää siihen uuden päällisen samalla kun ensisängyn laitapehmusteetkin...

turvotustakin löytyy :wave: ... jalat nilkoista alaspäin varsinkin, sukista jää mukavat rannut ja jalkapöytä on pullea kuin pikkulapsella... Normaalisti erottuu hyvin suonet ja jänteet jalkapöydästä, nyt ei puhettakaan.. :kieh: Sormuskin jättää painauman, vaik normisti pyörii...

Rintapumpuista vielä, että olikos se joku avensis sähköinen mitä joku suositteli, vai mikä? Pumpun ajattelin kyllä hankkia, kun vaan tietäis millainen kannattais...

Tietääkö joku muuten, että onko mitään yhteyttä mahdollisesti hyvällä maidontulolla siihen, että jo nyt heruu väritöntä nestettä(maitoa?) rinnoista? En muista että esikolta olis etukäteen mitään herunut,ja imetys takkusikin melkoisesti aluksi ainakin.. Ehkei imetyksen ja maidontulon onnistumisella ole mitään yhteyttä tän hetken herumiseen, tuli vaan mieleen... :/ Huomenna yritän muistaa nlassa kysyä.

Pitäisköhän alkaa aamupalalle, kun en o viä mitään suuhuni laittanu vai puoli kasilta heräsin,ja lenkilläkin jo kävin... Alkaa pahasti livetä ruokailutavat vanhaan huonoon "kerran päivässä jääkaapillinen ruokaa"-malliin... Vaikkei nykyään kyllä kerralla saa edes syötyä kummoisia annoksia...

tatuka+peikko 27+6

ps. kun joku muuten mainitsi välillä tuskastuvansa raskaana oloon jo nyt, niin samaa fiilistä täällä ajoittain :ashamed: . Varsinkin näin kun väsyttää ja pitäis töihin lähtee ja on jo vähän epämukava olo lähes kokoajan, olit miten päin hyvänsä... Todellakin olen iloinen että olen raskaana, mutta välillä..... onneksi tämä ei ole pysyvä olotila :)
 
Heipsistä!

Ihana ilma siellä tänään, eilen oli ihan kamala myrsky mut pakko oli sinne joulun avajaisiin lähteä kun esikoiselle oli luvattu. Tuli ihan tippa linssiin raskaushormooneineni kun katselin kuinka innoissaan lapset odottivat joulupukin näkemistä. Tyttökin pääsi pukin syliin ja keskiviikkona sais hakea kuvan valokuvaamosta. Ja Muumipeikko ja Pikku Myy nähtiin myös. 2 v. oli ihan ihmeissään että miten ne voi olla talvella täällä kun Muumipeikkohan nukkuu tietysti talviunta Muumilaaksossa... :D

Isokokoisista vauvoista vielä. Eniten ihmettelen tossa kaverin tapauksessa että ei edes yritetty käynnistää vaikka jo kolme viikkoa sitten tiedettiin että reilusti yli 4 kiloinen on tulossa. Hurjaa varmaan ollu odottaa ne viimiset päivät. Ihanaa pur jos sulla käynnistyy jo tammikuussa, pääset synnyttämään pienempää. Mutta varotuksen sana: mulle lääkärit povas ihan samaa esikoisen odotusaikana, viimisessä lääkärineuvolassa sanottiin viikolla 34 että 2 viikon sisään syntyy, laskettuun aikaan ei todellakaan mene kun oli jo kiinnittynyt ja ihan alhaalla lähtöasemissa. Mutta. Laskettuun aikaan meni. Ja olin henkisesti ihan paskana viimiset päivät. Itkin joka ilta. Luulin oikeesti et syntyy aikasemmin niin ku oli sanottu. Kannattaa ehkä jättää ne lääkärien kommentit omaan arvoonsa ja yrittää asennoitua siihen et yli menee ekasta lapsesta melkein aina. On sit ilonen yllätys jos tuleekin ennen! =) Munkin ois pitänyt vaan olla ilonen et esikko synty sentään 40+0 enkä joutunut yliajalle kärvistelemään joka vasta raskasta kuulemma onkin! Kohdunkaula on mulla muuten myös 3 cm ja mitään ei oo sanottu siitä. Ihan ok kuulemma. Ulkoreuna vähä auki, mut kiintee.

Nyt raskaana oleminen on vielä ihan ihanaa. Mulla noi hormonit tekee sen et oon ihan pilvessä koko ajan. Niiiiin onnellinen että itkettää. Vaivojakaan ei pahemmin vielä ole joten kivaa on. Tuntuu hurjalta et tää ois viiminen raskaus. Mies ei haluis enempää enää, minä vaikka kaks vielä tän jälkeen.

Nyt lähdetään mammakaverin ja lasten kanssa lounaalle ja iloitsen taas lyhyestä kävelymatkasta. Jee. Neuvolaankin siirryn tohon kadun toiselle puolelle. Ei oo pitkä matka lyllertää sit sen 40+ raskausmahan kanssa. Yliajalle yritän valmistautua siis henkisesti vaikka esikoinen ei mennytkään.

Muoks. Jeja: Saikkua varmaan kyl saisit noitten supistelujen perusteella. Hakeen vaan jos tahdot levätä. Nyt ei tartte ylittää itseensä. =)
 
Levottomista jaloista... Työkaverini sai apua jalkavaivoihinsa kun rupes syömään parsakaalia. Ja muutkin "vihreet kasvikset" kuulemma auttas levottomiin jalkoihin... Itelläkin levottomat jalat valvottavat toisinaan, nyt tosin vaiva on ollu poissa. Onneks! :)

Neuvolakeikka takanapäin ja kaikki oli kunnossa. Painoakin tullut viimekertaan lisää kilon verran ja nyt tähän mennessä yhteensä 2,5kg. En kyl ymmärrä, et painoo ei oo tuon enempää noussut, kun ruokavalioon kuuluu herkut mitä vaan käsiini saan ... ;)

Nyt pitäs sitten jaksaa kammeta iltavuoroon töihin. Lunta tulee ja ajomatkaa suuntaansa 50km. Aargh! Ja muutenkin työ stressaavaa, työskentelen ohjaajana mielenterveyskuntoutujien palvelukodissa. Voi kun alkais jo äitiysloma!!!!
 
Pixie joo kyl sitä saikkee varmaa sais. Enemmän vaivaa kuitenki toi töis istumine mut täytyy ny kattoo. Kyl mä kans näköjää yhe laji hullu oon ku en ota saikkee vaik ehkä pitäis eikä olis turhaa :whistle: Ihanku duunit ei sujuis ilman mua.
 
Mun oli pakko tilata toi Nalle Puh pinnasängyn suojus vaik kuin yritin olla tilaamatta mut ei vaan pystyny on niin ylisöpö!

Vaavin hankinnat: Itkuhälytin on Doro merkkinen, Imetystyyny on en tiedä merkkiä, Kantoreppu on Baby Björn, Rintapumppu on Avent Isis ( siihen mun malliin käy ainaki ainu mam tuttipullot myös), Maidonkerääjäkin on kaapissa, matkarattaat ja yhdistelmävaunut on, samoin hoitolaukku. Mutta mutta huomasin juuri että pienin talvihaalari mitä on niin on 70cm, eli sellanen pienempi pitää nyt mennä hankkimaan ja samoin sitteri puuttuu, kun olen kuullu pelkkää hyvää siitä vehkeestä niin taitaa olla yksi niistä must hankinnoista.

Raskausriemut musta on ihanaa olla raskaanaa suurimman osan ajasta voin ihan mielettömän hyvin tai ainaki niin haluan ajatella, mutta niinkuin joku jo kommetoikin, ois ihanaa jos masun ja muun turvotuksen supistukset närästyksen ym ym sai annettu ees välil tunniksi pois, sillei että sukkien ja housujen pukeminen ei ois työlästä puhumattakaan kengänauhojen solmimisestä. Reilu 2kk vielä sitten toivon olon helpottavan tai ainaki et saan solmittua kengännauhat ilman suurimpia ähistelyjä :LOL:

Mullekin lääkäri sanoi että varmaan tulee vaavi aikaisemmin mutta oon ihan kyllä ajatellu että se laskettuna aikana tulee tai vähän sen jälkeen, saas nähä muuttuuko ääni sitten kun laskettu aika lähenee ja olo tukaloituu lisää.

Nyt katsomaan Vauva tulossa ja sitten koiran kanssa temmeltää ulos, on juuri niin mahtava talvisää kun olla voi -1 ja leveää lunta tulee hiljakseen!

Toukka ja potkunyrkkeilijä... koht 30 vko täynnä
 
Heippa hei muutkin helmikuiset! :D

Mä olen todella laiska käymään täällä, mutta aina välillä vilaisen juttuja. Se menee jotenkin niin, että kun on enemmän raskaudessa ongelmaa, täällä asuu, mutta kun kaikki menee hyvin, tämä vähän niin kuin jää... :whistle:

Mutta kaikki hyvin täällä päässä (ainakin sen mukaan, mitä tiedän :saint: ). Papu kasvaa ja mutsi ekaa kertaa tämän raskauden aikana koittaa naatiskellakin tästä (sekä siitä, että vihdoin pystyn tekemäänkin jotain ilman, että heti a) sattuu b) vuotaa c) supistaa). Hyvillä viikoilla aletaan jo olla. :) Kaikki hankinnat meillä alkaa oikeestaan olla valmiita. Enempää ei voida/haluta hankkia ennen kuin tiedetään, onko tulokas tyttö vai poika. Ja se paljastuu vasta siellä salissa. B)

Olipa kyllä TODELLA hassua tulla tänne tänään ja huomata, että tuossa on jo heinäkuisten pinkka. Kuinkas se on mahdollista, justhan myökin lussattiin! :D

T. Kärppä ja papuvauveli 26+2
 

Yhteistyössä