Helmimasut 2009 ~marraskuussa~

Minä täällä taas..
unohtu äsken... Kun mulla tuota turvotusta on enemmältikin (oikeestaan vaan sormissa), niin gyne käski syödä greippiä, jotta nesteet poistuis vähän nopsempaan.. Mutta onko teistä jollain jotain muuta vinkkiä kun greippi??? Oon nyt saanu yhen greipin syötyä (½ illalla ja ½ aamulla), vedet tulee silmiin ja yököttää.. Joten ehkä jää kokeiluasteelle tuo greippikuuri, mutta vaihtoehtoja luen mieluusti!! Juon päivittäin kuitenki jo pari litraa vettä ja sen lisäks muuta nestettä.

Nanada ja Hän 30+4
 
Huomentapäivää!

Nanada kokeile ananasta. Kahvi poistaa myös nestettä, mut ei sitä varmaan ihan kauheesti kannata litkiä. Mä join viimeks loppuraskaudessa kokoajan ananasmehua. Turvotusta ei tullut, mut paino nousi ihan hirveesti, onhan siinä kuitenkin paljon sokeria tuoremehussa. Ottaisin mielummin ehkä sen turvotuksen kun se lähtee synnytyksen jälkeen nopeemmin pois ;) Venyttely ja kävelylenkkeily on kans varmaan niitä tehokkaimpia nesteenpoistajia.

Mut juu, raskausmyrkytys on siitä inhottava et se ei lähde ku synnyttämällä sit ku alkaa. Toivottavasti ei ole puhkeemassa. Lepäilehän nyt. :hug: Sait kyllä ihanan pitkän joululoman. Kadekade... ;) Mut pitkällä oot jo ja vauvakin iso! Trendikäs kun nyt jo vaihtaa sukupuolta. Se on ajan hermoilla. :LOL:
 
Vauvan tarvikkeista: Meillä on aika paljon jo ennestään esikoisen jäljiltä, mutta en ole kaivanut mitään vielä esille. Jotain varmasti joudutaan myös hankkimaan uudestaan, esikoisella oli paljon lainatavaraa kavereilta ja sukulaisilta. Luulen, että pikkuvaipat on ainoa, mitä hankitaan etukäteen, ja loput sitten kun tarvetta ilmaantuu. Jos nyt odottaisin ensimmäistäni, hössäisin ja hamstraisin varmaan kamalasti (niinkuin tein puolitoista vuotta sitten), mutta näin jälkikäteen ajateltuna moni "pakollinen" hankinta oli ihan turha. Että jos olisin fiksu ensiodottaja, en ostaisi ihan kaikkea valmiiksi, kunhan perustarpeet olisi tyydytetty.

Meillä tarpeellisimmat tavarat oli perustavaroiden- äitiyspakkauksen kamojen, vaippojen ja turvakaukalon - lisäksi kantoliina ja puklurätit, joita kului tajuton määrä päivässä, ja oli hyvä että oltiin hankittu parvekevaunut (ikuvanhat kaverille turhaksi jääneet), joissa vauva nukkui kaikkein tyytyväisimmin kantoliinan jälkeen. Ja amme oli myös heti alusta alkaen tarpeen. Olen toisaalta myös kuullut monelta, että meidän ykköstavara kantoliina on ollut heillä kaikkein turhin hankinta - kaikki on niin yksilöllistä. Siksi juuri odotan nyt rauhassa ja hankin vasta sitten kun tiedän, mitä juuri tämä vauva tarvitsee.

Itkuhälytintä meillä ei ollut eikä siinä asunnossa tarvittu. Nyt asutaan erilailla, ja luulen että hälytin voisi olla ihan tarpeen. Pyydän ehkä sellaista joululahjaksi. Esikoisen aikaan hehkutettiin Cobra-radiopuhelimia itkuhälytintoiminnolla luotettavimpina ja pitkän kantosäteen kapineina. Onkohan ne edelleen parasta mitä rahalla saa, vai onko joku muu malli nyt in?

Nanandalle hyvää mieltä saikulle, se voi olla rankkaa jos ei oikeastaan haluaisi vain istua kotona. Ajatukset voi pyöriä liikaa siinä, että onkohan kaikki nyt hyvin, varsinkin jos ei saa tehdä mitään. Sulla ei vissiin ihan niin huonosti vielä ole, että vuodelevossa joutuisit tylsistymään.

Itse HALUAISIN lomalle, vaikka saikulle, ei hotsita yhtään tippaa työnteko vaikka työstäni tykkäänkin. Mieluiten olisin kotona ja leikkisin esikoisen kanssa, se on nyt niin ihanassa iässä, puolitoistavuotias kun tajuaa jo niin paljon muttei ole vielä uhmaa. Valitin viimeksi terkkarikäynnillä tästä että ei huvita, niin sepä sanoikin että no hän voi kyllä kirjoittaa vaikka heti kolme päivää saikkua ja jos se ei tunnu riittävän niin lääkäri kirjoittaa sitten enemmän... Mutta enhän minä kehtaa kun voin kuitenkin perusraskausepämukavuutta lukuunottamatta hyvin. Liian kova työmoraali.

Niin, siihen turvotukseen sanotaan, että myös mansikat ja ananas voisi auttaa. Ja tietty pitää jättää suola minimiin ja juoda runsaasti vettä. Ja liikkua pitäisi, jos voi. Mullakin alkaa olla turvotusta, mutta se on kyllä ihan oma vika, syön hirveästi koko ajan ja paljon suolaista enkä juuri liiku jos ei viikottaista jumppatuntia lasketa. Pimeys on vienyt kävelylenkkihalut kokonaan. Ehkä, tai aika varmasti, tai ainakin voi olla (tai sitten ehkä en) ihan kohta ryhdistäydyn ja alan taas katsoa mitä suuhuni pistän ja liikkua enemmän... Paino on kyllä noussut paljon, mutta se olisi tällä syömisen määrällä noussut ihan ilman raskauttakin. Mulla on normaalistikin loppusyksystä tällaisia kausia, että kuukauden vedän ihan läskiksi, ja sitten taas ryhdistäydyn. Nyt se ei vaan ole oikein hyvä, raskaana kilot kertyy niin helposti ja se tekee olosta hurjan epämukavan.

Jeps, eikun taas työhön,
Naru + pieni rv 26
 
turvotukseen pitäis auttaa myös persilia sanoi meillä neuvolantäti.

[/b] haavemamma73 joo siis happoahan siinä sitruunassa on ja tarkemmin ajatellen ei yhtään ihme jos kiille lähtis hampaista pois :whistle: Mutta jospa tää sitruunahimo olis tosiaan ohimenevää kun en siitä normaalisti tykkää, tai sit jää vaan huomaamattaan koukkuun! :|

itkuhälytin on ollut mun pelastus, ekalla lapsella ei sitä ollut ja juoksin 5min välein kurkkimassa että joko on heränny! Nyt toisella on ja nyt pystyy aikas kauan jotain touhuileen ettei tarvi juosta katsomaan! Asutaan omakotitalossa ja kumpikin lapsi on nukkunut ainoastaan ja vain pihalla vaunuissa. Ja vielä tuo 1v4kk ikänenkin siellä nukkuu.

imetystyyny oli meillä hyvä ostos. Sitäkään ei ekalla ollu, mutta poika ei osannu syödä ku sängyssä vieressä, mutta olihan meillä aikaa siellä makoillakkin, ainut ku johonkin lähti niin piti aina kysellä että voiskos tuon vauvan imettää jossain pitkällään.
Toisen aattelin heti opettaa syömään muuten ku makuulla...ja silloin oli imetystyynystä tosi iso apu, sai jopa istuttua illat kattomassa telkkaria samalla ku vauva söi ja se tyyny oli mulla jopa kyläreisuilla mukana niin tykästyin kovasti siihen!

tuteista ja pulloista oli puhetta...meillä on pulloja kertynyt varmaan jotain 6-7 kpl ja niihin ostan pari tutiosaa, ja 1 tutin varulta. Mutta jos vauva viihtyy hyvin tissillä ja maito riittää niin periaatteessa kumpiakaan ei tarvitse ollenkaan! Varulta myös purkki korvikemaitoa. Mutta toivoa vaan saa, että on vauva mikä syö rintaa. Olis sisänsä " helppo " ku ei tarvis niitä pulloja keitellä eikä miettiä missä milloinkin ruuan lämmittää.

Onkos kukaan miettiny kantoliina tai reppua? Mua vois joku semmonen ehkä kiinnostaa, ennestään ei semmosista kokemusta ole. Mutta vois olla kiva kokeilla, pientä ja vähän isompaa saa kuitenkin paljon kantaa. Sen pitäis olla vaan helppo ja nopea käyttää. Vois säästää selkää ja niskoja. Netistä oon liinoja ja reppuja kyllä hieman katellu, mutta ku niitä tuntuu olevan niin hirveesti, että ei tiä mistä alottas!

Mutta siis mulla on tänään siivouspäivä noitten lapsukaisten kanssa...tuolla isompi jo halus imuria kokeilla, ja äiti täällä vaan istuu. Musta on tullut nykyisin erittäin hyvä siirtämään hommia eteenpäin :whistle: Oliskohan tuos sit laiskuus mikä on vaivana. Mutta meillä on aina päivät aikaa tehdä kaikkia hommia ku täällä kotona ollaan, niin eihän tässä kiire ole!
Kyllä sen kuitenkin illalla huomaa jos on yhtään enempi kävelly tai jotain tehnyt! |O
Siispä siivoomaan! :wave:
 
Nanada nyt sit vaan lepäilet ja hemmottelet itseäsi :)

Mä olin äsken sauvakävelee ja siitä ei tullut oikein mitään. Mua alkoi pistää ekassa ylämäessä ja sitä jatkui koko lenkin vaikka ihan pysähdyin pariin otteeseen huilimaan. Myös syke oli yli 100 koko ajan, vaikka löntystelin tuolla menee ja välillä kannoin sauvoja vaan mukanani. Olen aina naureskellu niille sauvojille, jotka laahaa sauvoja perässään, että tosi tehokasta toimintaa, no nyt si kävi näin itselle. Sainpahan raitista ilmaa ja päivän valoa ja se teki kuitenkin kutaa :)

Mä meinaan kans siivoo, sunnuntaina olis näyttö taas ja mä toivon että katsojiakin tulis tällä kertaa edes joitakin :p Ukko vkl:n töissä että nyt on sitä omaa aikaa sitten rutkasti.

hm ja nöksy 29+1
 
Turvotusta on mullakin aika kiitettävästi jo. Valittelinkin sitä jo aikaisemmin. Sormissa ei yhtään, mutta alakropassa... Oli kyllä odotettavissa. Esikoista odottaessa turposin huimasti - 16 kg jäi synnärille - aika iso osa siitä nestettä. Oli ihan huimaa, kun reidetkin oli yhtäkkiä paljon kapeammat. Kengän kokokin oli pari numeroa isompi loppuraskaudessa ku normaalisti.

Vinkit on taidettu jo mainita, mutta mä en ole kauheesti hyötyä niistä saanut. Suolaa syön tosin varmaan liikaa. Tuntuu vaan, että noi nesteet on ihan jumissa jaloissa. Ainut mikä oikeesti tuntuu pistävän nesteet liikkeelle jaloista on hieronta. Miesparka siis joutuu harva se ilta töihin... (Kannattaa siis valittaa jalkojen turvotusta vaikka sitä ei oliskaan - sen verran mukavaa..)

Linea negra mulla oli tuskin näkyvänä esikoista odottaessa. Arpia tuli jonkun verran ihan lopussa, kun vauva laskeutui. Nyt ei vielä havaintoa uusista vaurioista. Aika jännä jos tosiaan arpia ei tule usein jos löytyy tuo viiva. En ole ennen kuullutkaan.

Tapaamisesta: Lahden porukkaan ilmoittauduin, ja periaatteessa kumpi tahansa noista päivistä kävisi. Pitää vaan miehen kanssa neuvotella lapsen hoidosta. Mutta mielelläni olisin mukana! Hienoa, jos järjestätte tapaamisen!

Huh, tuota mahaa. Toisina päivinä se tuntuu ihan tuskastuttavan suurelta ja toisina ihan sopivalta. En oo ihan varma, onko se pelkästään pään sisällä näin, vai vaikuttaako vauvan asento niin paljon.

Mä en hahmota kovin hyvin vauvan asentoa mahassa. Kuvittelen, että se on pää alaspäin, mutta en ole varma. Liikkeitä tuntuu eniten tuolla alhaalla. Kuvittelen että kädet viuhtoo, mutta en tiedä. Ensi ti on neuvola, niin kai silloin tulee selvyys.

Voikaa hyvin!

Matma 29+4
 
karvatonkoira: Mulla on kantoliina ja tykästyin siihen kovasti. Vasta kolmikuisena esikko alko siinä kyllä viihtymään kun sai olla kasvot menosuuntaan, mut sen jälkeen oli kovassa käytössä. Kesällä oli kätevä kun marjametsiin ja näkötorneihin ym. ei pääse vaunuilla. Tällänen ostettiin ja tosi hyvä on ollut. http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/hugabub.html
Onhan siinä sitomisessa totuttelua, mutta liina on parempi niskoille kuin kantoreppu. Tän liinan mukana tuli tosi selkeet käyttöohjeet, jopa dvd:llä! :LOL: Tilasin suoraan australiasta niin sain vähän halvemmalla ku Suomesta. Mut toi on kalleimmasta päästä, on niitä varmaan edullisempiakin kun etsii. Mut pitkää trikooliinaa suosittelen.

Noista hankinnoista vielä, niin sellasia mun mielestä "pakollisia" etukäteen hankittavia on ainakin vauvanvaatteet, vaipat, särkylääkkeet, kuumemittari, rintapumppu ja turvakaukalo. Topsipuikot navan puhdistukseen. Ne on sellasia mitä saattaa joutua lähteä haalimaan jostain keskellä yötä jos äkillinen tarve iskee. Ei harmita yhtään et panostin kalliiseen rintapumppuun, se on maksanut itsensä moninkertaisesti takaisin. Pumppaaminen on niiiin tylsää, et oli hyvä kun oli tehokas pumppu. Ja maito tosiaan nousi niin yhtäkkiä, et keskellä yötä saatto tulla tarve kun vauva veti sikeitä ja tissejä kivisti. Se oli mulla jo sairaalassa mukana niin ei tarvinnut raahautua sinne pumppaushuoneeseen vaan sai sängyssä pumppailla. Avent isistä suosittelen: http://www.vauvatar.fi/product_details.php?p=105
Siinä tuli pari pulloa mukana, joilla pärjättiin. Oli kätevä kun oli niitä aventin omia pulloja jotka sai pumppuun kiinni, sit se vaan ruuvattiin irti kun oli täynnä, korkki päälle ja jääkaappiin.

Niin ja lansinoh-voide! Tätä kun käytti niin imettäminen ei sattunut yhtään. On kauheen kallista kans, mutta voi sitä autuutta kun rinnanpäät pääsi paranemaan... Ja rintakumeja myös alkuun käyttelin mutta opettelin niistä eroon heti kun sairaalasta päästiin.

Mut on ne hankinnat vaikeita kun ei tiedä miten tempperamenttinen vauva tulee. Sänky on monella ollut turha ostos kun perhepeti onkin ollut kätevämpi vaihtoehto. Yhellä kaverilla oli vauva joka ei viihtynyt hetkeäkään vaunuissa. Kantoliinaa ne sit vaan käytteli. Ja yks beibe sai raivarit päänyli vedettävistä vaatteista. Tärisi ihan joka kerta kun piti vaatteita vaihtaa. Niillä meni vaatevarasto uusiks kun piti hankkia kietaisupaitoja ja napitettavia bodyja... :headwall:
Ja tosiaan meillä jäi kokolailla käyttämättä ainakin se sitteri, itkuhälyttimet, hoitopöytä ja imetystyyny.
 
Tulin pikaisesti Suomikäynnille, saan näytettyä masun perheelle(tai siis sanotaan suoraan, että mahan, ei se enää mikään masu ole) ja olipa kiva nähdä kaikki ne vauvakamat, jotka olen tilannut netistä.

Vauvan vaatteista Siis laskeskelin tässä, että pelkästään vauvan vaatteisiin kokoa 56 ja 62 on kulunut jo yli 300? :eek: Siis ihan tajutonta, kun niitä käytetään vaan pari kuukautta. Mutta Italiassa ei ole kirppareita, enkä ole sit älynnyt niitä täällä Suomessakaan koluta. Mutta teiltä naisilta sai hyviä vinkkejä, kun silloin kysyin, niin että ostin lisää bodyja puklautusten varalta ja puolipotkareita myös. Voi olla, että oon liioitellut näitä vaatteita ostaessani, mutta niitä on niin ihana ostaa :D Tänään taas tuli hiukan osteltua...

Pixielle kiitos imetysvinkeistä, ja tietty muillekin!

Nanadalle tsemppiä! :hug:

Linea negra: mulle tuli tosi vaalee viiva navan alapuolelle jo viikolla 8! Ehkä sitten viikolla 23 se viiva alkoi nousta navan yläpuolelle, ja nyt se on tosi selkee. Tyttöä meille luvattiin 4D-ultrassa, jossa aika harvoin kai erehdytään tuosta sukupuolesta ;) Raskausarpia ei vielä ole, toivottavasti pitää paikkansa toi, että jos on linea negra, niin ei tulekaan.

Kantoliina: mulla on sekä kantoliina että hotsling-kantopussi, kun aattelin, että tuolla hotslingillä olisi helpompi aloittaa.

Turvotusta kai mullakin on, kun paino on viikossa noussut melkein 2 kiloa! :whistle: Nyt on sitten 10,5kg tullut yhteensä... Ups...

Painajaisia: onko teillä ollut raskauteen liittyviä painajaisia? Mä oon jo pari kertaa nähnyt unta, että vauva syntyy ennen aikojaan. Ne ovat niin kauheita, kun on tosi avuton olo, kun ei asialle voi mitään siinä unessa, eikä kai oikeassakaan elämässä. Voi kun olisinkin jo pian viikolla 30, niin vähän (ehkä) pelko helpottaisi.

Vetinen valkovuoto: Onko teidän mielestä normaalia, että mulla oli pari päivää sitten ihan vetistä valkkaria? Tai siis en edes tiedä, että onko se valkkaria, vai olinko vain hikoillut. Pöksyt olivat vain märät, ei haissut oikein ,millekään. Kun kai sitä itse huomaisi, jos pissiä lirahtaisi, vai? Nyt mua sitten pelottaa, että sieltä tihkuu lapsivettä... :/ Toisaalta sitä oli vain kahtena päivänä, niin että vielä en ole juossut ensiapuun... Mutta tulipahan sitten uniin heti ennenaikaisen synnytyksen pelkona :/

Tv. hysteerinen Lentis ja :heart: rakas pikku mussukka 26+5 :heart:
 
lentoemo mikä on hotsling? Kuulostaa tosi hotilta, tahtoo sellasen myös. :D

Painajaisia on ollut joo. Muutenkin unet on raskaana ollessa ihan omituisia. Kai sitä nukkuu jotenkin pinnallisempaa unta tai jotain ton mahan kanssa. Mulla alkaa tehdä jo tiukkaa kun ei saa nukkua mahallaan. Uh.

Vetinen valkkari taitaa kans olla ihan normaalia. Kauheeta kun on pöksyt koko ajan märkänä. :ashamed: Mutta kai se kannattaa tarkistaa ettei johdu mistään tulehduksesta? Mulla ei johtunut, normaalia raskauteen liittyvää oli.

Uh, mun pitäs pakata ja täällä mä vaan roikun... Nyt meen kyllä heiluttaan hihoja vähäks aikaa. :wave:
 
Nopeasti tulin kommentoimaan ennen reissuun lähtöä...

Eli se Lahden tapaaminen sopii mulle ainakin tällä hetkellä kumpana päivänä tahansa. Tietty toivon, että kohtuu helpossa paikassa olisi tuo tapaaminen, sillä itse taidan tulla junalla. Kiitoksia älyttömästi niille, jotka jaksavat tuota tapaamista järjestellä :D

Vetisestä valkkarista, eli täällä sama vaiva. Pelkään koko ajan ettei ole tihkuvaa lapsivettä, mutta toisaalta joinain päivinä on ihan kuivaakin ja sitten toisinaan on alushousut kohtuu märkänä. Täytyy varmaan siitä mainita tuolla ens viikon lääkärivisiitillä.

Kaikille hyvää viikonloppua!!

Niisku ja aarre 28+0
 
Lentis, mulla on myös ollut ajoittain tota vetistä valkkaria ja huolestuin itekin jonkin verran siitä. Neuvolassa kuitenkin sanottiin, että on ihan normaalia että raskauden loppupuolella valkkari muuttuu vetisemmäksi ja entistä runsaammaksi. Sanoivat, että jos tuntuu ettei pikkuhousunsuoja meinaa riittää ja vuotoa lorahtelee ihan jatkuvalla syötöllä niin olisi hyvä käydä tarkistamassa tilanne. Mutta että jos se aina välillä on kuitenkin "kuivempi" niin tuskin on vettä, sillä sitä tulisi sitten heti kun keho kehittää uutta. Eli koko ajan. Lapsivesi myös haisee "makealle", vähän kuin spermalle, sanoi tekkari. Ja kuulemma ihan tavallinen valkovuotokin voi jäädä ikäänkuin jemmaan johonkin emättimen onteloon ja lorahtaa sieltä kerralla ulos. Nyt mulla on vähän vähentynytkin toi, kesti varmaan 3-4 viikkoa. Edeellen siis kamalat määrät valkkaria kyllä, mutta vähän paksumpaa tavaraa kuitenkin :x

Kannattaa siis seurailla tilannetta, jos kovin paljon vuotelee niin sitten tarkistuttamaan tilanne!

B) Kvartti ja Tao 28+3
 
Voi kun mua heti helpotti, että muillakin on pöksyt märkänä. Ei kai meillä kaikilla sentään voi lapsivettä tihkua... :p Ihana, että tältä palstalta saa kaikenlaista tukea. Mulle tehtiin tamponi viimeksi rv 20, ei ollut mitään tulehdusta. Joulukuun alussa meen uudelleen gynelle, ja sit tehdään taas uusi tamponi. Siis onko se suomessakin tamponi, kun otetaan vaan emättimsetä näyte, josta tutkitaan sitten kaikki ne streptokokit, hiivat sun muut?

Pixie, tuo hotsling taitaa olla sama kuin hugabub, kattotaan saanko tähän linkin. Kävi niin hyvä tuuri, että eräs palstalainen myi mulle omansa, kun oma poika ei ollut siinä oikein viihtynyt (oli aloittanut vissiin liian myöhään, ja riippuuhan se vauvan persoonasta), mutta onneksi palstalaisella oli oikein hyvä maku, ja kuosi oli just mun mielen mukainen :D

http://www.lastenverkkopuoti.com/product_info.php/products_id/556
 
Moi vielä,

mä soitin työterveyteen ja kyselin flu-rokotetta. Terppari alkoi selvittää asiaa ja soitti mulle vissii 30 min kuluttu atakaisin että ko rokotetta ei suositella raskaana oleville, mutta jos haluan sen niin voin ottaa. :eek: No en sit ota, kun vähän niinkus omituinen juttu... Blaah.

Valkovuoto on mulla kyllä niin tanakkaa tavaraa että siitä ei voi erehtyä :whistle:

Kivaa että Lahden tapaamiseen olis meitä sit jo 4 hlö ja meille kaikille käy molemmat päivät, odotellaan muiden kommentteja :)
 
Tapaamisesta: Mulle kävis Kajaani enkä usko, että muualle tulee lähdettyä. Rahat on tiukilla varsinkin nyt joulunalla ja tuntuu, että jatkuvasti pukkaa jostakin uutta laskua postilaatikkoon. :eek:

Valkkari: Kyllä täälläkin välillä lorahtelee, mutta enimmäkseen on ihan "sen ittensä" olosta. Pikkuhousun suojat on kuitenkin käytössä jatkuvasti.

Turvotuksesta: Mulla ei taida isommin turvotusta olla. Ja painokin noussut vain sen 4kg. :) Tsemppiä kovasti muille turvotuksesta kärsiville!!

Te jotka ootte imetystyynyn hommanneet niin mistä ootte sen ostaneet? Onko kukaan tilannut jostain nettikaupasta? Meillä olis se vielä ostamatta ja mietin, että mistähän saisi edullisesti.

Puolentoista viikon päästä olis äitipolilla kontrolli. Tarkastellaan vauvan kasvua tuon minun raskausdiabeteksen takia ja katsotaan kohdunkaulan tilannetta. Toivottavasti kaikki olis hyvin ja vauva kasvanut sopivasti. =)

Niin ja tulipahan tilattua vaunutkin sitten... En muista kirjoitinko tänne jo. :/ Tilattiin brio kombi - yhdistelmät, turkoosin värisenä. Hinta oli vain 399? ja kaupanpäälle tuli brion hoitolaukku. Kotiinkuljetus on ilmainen. Meillä oli alunperin tarkoitus hankkia vaunut käytettynä sukulaiselta, mutta kun hintaeroa noille tuli vain 99? niin tottakai päädyttiin noihin uusiin. Tuleva mummu ja ukkipuoli halusi ostaa ne meille joululahjaksi. :heart: Vaunujen pitäis tulla ens viikon alussa.

Tinttu & Ukkeli 29+2
 
Täällä taas...

Aivan ihana toi hotsling! Tollanen tarvii saada. Kauniita kuoseja. Meillä on niin vähän hankintoja tulossa tälle tulokkaalle et raaskisinkohan törsätä tollaseen vaikka kantoliina on jo olemassa... Se hug-a-bub on kyllä ihan erilainen, joten voisin tollasenkin tarvita. Ymmärsinkö oikein et sitä ei sidota lainkaan vaan pujotetaan päälle? Sehän olis sit tosi kätevä sellasia lyhyempiä käyttöjä varten esim. kun vie roskiksia, käy lähikaupassa tms. kun toi pitkä liina vaatii sen verran sitomista ettei sitä ihan pientä hetkeä varten viitsi sitoa päälle. Pitemmässä käytössä pitkä liina on sit kyl tosi hyvä kun se jakaa painon tasaisesti niin isolle alueelle ettei niskat väsy. Kannoin siinä pitkiä matkoja vielä kymmenkiloistakin.

Valkovuodosta vielä: Mua neuvottiin et kannattais yrittää olla ilman pikkuhousunsuojia ainakin osan päivästä. Saattaa saada aikaan sellasen noidakehän, että hautovat pikkuhousunsuojat aiheuttaa hiivatulehdusta -> joka taas lisää sitä valkkaria.

Tosta imetystyynystä piti vielä perustella miksi teilasin sen niin täysin. Mun mielestä oli vaan ihan yhtä helppo nojata sohvan kulmaan tai kasata tavallisista tyynyistä pino jos sellasen halusi kun katsoi elokuvaa. Tai kaikista paras asento, katsoa telkkaria ja imettää makuulta. Ja sillon pysty imettään kyläpaikoissaki samanlailla mihin oli tottunut. Mutta juu, näitä kokemuksia ja mielipiteitä on yhtä paljo ku ihmisiä. Kunhan kerroin jos jotain hyödyttää ja säästyy turhan ostamiselta. Tää vois olla yks niistä hankinnoista minkä tekisin sit vasta jos huomaan tarvitsevani. Ja sehän voi olla et tän beiben kanssa tarvitsenkin et saan kädet vapaaks ja voin lukea vaikka kirjoja samalla mustasukkaiselle esikoiselle kun imetän! Mut sen näkee sit...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Glow:
absa aika kiva toi tekstari juttu :) aika näyttää...

Löysin ohjelman keisarileikkauksesta, laitan linkin josta sen voi katsoa jos kiinnostaa.
http://areena.yle.fi/toista?id=1662077

Tuli tippa silmään (ylläri) ja kun näin vauvan, ajattelin "mäkin haluun tommosen" kunnes hokasin että, mähän saan vauvan :D :heart:

Kiitos linkistä!!!!!!!! tuli katsottua....oijoijoi....ihanaa itkua
:heart:
 
Pixie: joo, sitä hotslingiä ei sidota, vaan se vaan "käännetään" ja ujutetaan sitten yhdelle olkapäälle. Netistä löytyy myös kaikenlaisia ohjevideoita, joka tulee tosin myös itse hotslingin mukana. Ilmeisesti sopii tosiaan paremmin varhaiseen vaiheeseen, koska varsinainen kantoliina tukee sitten äidin selkää paremmin, kun vauva painaa enemmän. Mutta itse ajattelin, että tällaiselle kämmärille olisi "pehmeä" alku liinailuun.

Kantoliina ja nukkuminen: onko teillä kokemusta siitä, että kantoliinassa kannettu vauva nukkuisi huonommin itsekseen öisin omassa sängyssä? Vai onko pikemminkin päinvastoin, että kun vauva on saanut olla mammassa kiinni puolet päivästä, ei sitä läheisyyttä sitten enää haetakaan niin ankarasti öisin? Vai heräileekö kaikki vauvat miljoona kertaa yöstä, oli sitten kannettu liinassa vai ei? :D

Imetystyyny: mä tilasin sen netistä, ja just sitäkin tulin täältä Suomesta hakemaan. Nettikaupan nimi on Baby Style, merkki Brio, kuvio Beige hiiri, hinta 35 ?. Tosi pehmeeltä ja mukavalta vaikuttaa, mutta senhän näkee sitten vasta käytännössä, että onko siitä mitään iloa. Mutta moni käyttää kuulemma jo raskausaikana nukkuessaan esim. selkää tukemaan. Kaippa viimeistään taapero sitten ottaa tyynyn leikkeihinsä, vaikka siitä ei sitten erityistä hyötyä olisi ollutkaan imettäessä. Mulle toi imetys on vaan niin iso juttu, haluaisin kauheesti sen onnistuvan, oon tilannut jo imetysteetäkin, ostanut rintakumeja, imetysliivejä ja imetyspaitoja ja pari imetysopastakin! :p Taidan olla vähän pettynyt, jos mun ostokset osoittautuukin ihan turhiksi :LOL: Toisaalta nyt kun olen aiheesta hiukan lukenut, alan jo rauhoittua, esim. nyt osaan olla tyytyväinen tästä mun rintojen muodosta! Ensin harmittelin, kun rinnat kasvoikin leveys- eikä pystysuunnassa, mutta nyt sitten luin, että vauvalle onkin parempi, jos rinta on sellainen "hampparimalli". On se vaan jännä, kuinka luonto hoitelee nämäkin asiat! :D
 
Eilen tuli käytyä siellä äippäpolilla sitten ihan lääkärin ultrassa.
Ja yllätys, istukka ei ole kohdunsuun päällä. Ihanaa!
Tais vkl olla kokematon ultraaja.. No, se huoli siis takana.
Muutenkin kaikki oli kunnossa, kohdunkaulaa 4,5cm ja suu kiinni.
Vauvan painoarvio 980g. Ja merkkikin pysynyt edelleen samana :D

Tota imetystyynyä minäkin ajattelin, minkähänlaisia Prisman
myymät olis..

kantoliina mulla on, trikoinen pitkäliina, mutta toi
hotslings kyllä alko kiinnostaa, jos vielä semmosen hankkis

muita varusteita eli vaatetta oon jonkun verran ostanut,
lähinnä kirpparilta mutta joitain uusiakin. Sitten vaippoja on jo
kohtalainen varasto: uusia ja käytettyjä ja tsi sisävaippoja,
muutamat villahousut ja kuoret. Vielä pitäs hommata harsoja ja
villahousuja ja tuön alla on vielä muutama vaippa.
Ja siinähän ne sitten onkin. Esikoiselta jäljellä kaikki muut "vehkeet".
Niin ja tuplarattaat varmaankin hankittava vielä..

Minäkin tulossa Lahden tapaamiseen :wave:

iitukka ja helmi 26+6
 
Imetystyynystä : Mä oon kuullut siitä pelkkää hyvää. Säästää niskoja ja käsivarsia, varsinkin jos on jo entuudestaan niskavaivaa. Ostin Euromarketista Pikku Piian kaarevan version 29eurolla, ei paha investointi.

Kantoliinaa en ees harkinnut. Ystävällä ollut eikä tykännyt, "veltostui" kuulema liikaa ja sai olla koko ajan kiristelemässä. Tilasin vauva.fi-sivuilta kerran käytetyn BabyBjörnin rintarepun 50eurolla, pysyy ainakin kuosissaan :) . Vaan tosiaan mielipiteitä on yhtä paljon kuin käyttäjiäkin. Voihan olla ettei vauva viihdy repussa ensinkään...

Linea negra ilmaantui mulle jo rv7! Alkuun ihan alas häpyluun yläpuolelle tuli 5cm:n viiva ja siitä on kasvanut napaan asti..

Imetystoppeja tuli ostettua kaksin kappalein tänään H&M:stä. Täälläkin alkaa kaikki olla hankittuna, amme puuttuu vielä.. Hoitorasvat ym. ostin kanssa jo kaappiin, niissä kun oli voimassaoloaikaa johonkin vuoteen 2010 asti.

Vehnätyynyn ostin minäkin Anttilasta itelleni niskakipuja helpottamaan. Hassu sattuma kun olikohan se Glow kun oli samana päivänä hommannut myöskin sellaisen :) . Oon miettinyt semmosta jo pitkään ja nyt näkyi olevan alessa...

Vointeja taas kaikille! :flower:

T.R+P 29+5
 
lentoemo: Kuulostaa tosi lupaavalta noi sun imetysvalmistelut. Luultavasti jos noin kovin siihen jo valmistaudut niin se tulee kyllä onnistumaan hyvin. Vaatii alkuun kärsivällisyyttä ja hurjasti vaivannäköä, mut tolla asenteella pääset varmasti alkuhankaluuksien yli! Ei kannata lannistua alkutaipaleen tiheänimun kausiin joita tuntuu olevan jatkuvasti... Musta tuntu et ekat kolme kuukautta vaan imetin ihan kokoajan. Mut sit se helpottui ja oli tosi kätevää ja sain imettääki sit yli vuoden. Toivottavasti onnistuu sama taas.
 
absa no jopas :D kerrohan meille jatkoja sit :D

pixie ihana maha sulla on! ei mun mielestä ollenkaan pieni :heart:

rintapumppua suosittelen minäkin ja mulla myös tuo Avent isis. Viimeks kun pääsin laitokselta kotiin,niin piti heti laittaa äiti kauppaan sitä mulle ostamaan,kun tuli yhtäkkiä tosi tukala olo kun rinnat oli ihan täys.

imetystyynyn tilasin Pikku pingviinistä. Comfy-merkkinen mikä makso 29.90e. Siellä on niitä 3merkkiä.. Tuo oli muuten yllättävän pikkunen,mahan kanssa en mahtunut siihen ollenkaan asettautumaan,vaikka aikas pieni olenkinnoin muuten. Mut eiköhän se ihan hyvä ole sit kun asukki tulee pois mahasta.
http://www.pikkupingviini.fi/index.php?id=2&products_action=list&category=vauvanurkka&PHPSESSID=3abe7220afacd55259fb49bc6d502ba9

jotain muutakin piti kommentoida mut en nyt muista taas.

Mua pelottaa. Esikoiselle tuli tänään sairaalasta kutsu lasten neurologille,tutkivat sen huippausta. EEG:n ottavat ja en tiä mitä muuta tekevät. Jotenkin vaan tuntuu et tulee taas kaikki päällekäin. Ero juttu ja nyt tuo pojan homma, mä varmaan kuolen jos siellä onkin jotain häikkää. On vaan niin vaikee uskoo et mitään ois vikana ku on niin eläväinen reipas poika, eikä sillä normi tasapainossa mitään vikaa ole. :'(
Sit mietin sitäkin et miten stressi vaikuttaa vauvaan...ja stressaan lisää sit sitä :headwall:

labello ja mytty 28+5 (miten TAAS on perjantai?! mihin ne muut viikonpäivät häviää??)

*muoksis vielä*
kantoliina on mulla haaveissa,nimenomaan tuo hug-abub..jos vaan budjetti kestää..
 
Influenssarokote tuli eilen pistettyä, siitä on liikkellä montaa eri tietoa kun tutkimus on uusi mutta jos kiinnostaa niin linkki ois tää : http://www.vau.fi/templates/Article____85507.aspx ja sielta mahdollisuus lukee myös alkuperäisistä tutkimuksista.

Kävin eilen myös neuvolalääkärin kontrollissa, ja kaikki hyvin saa jopa yrittää rauhallista liikkumista. Vauva on jo 1563g rv siis 29+0

Meillä on kantoreppu kun vaikka kokemusta ei ole en usko kantoliinan tervysvaikutuksiin kun vaavi on niissä yleensä aika kippurassa, enkä näe sen tukevan selkärangan normaalia kehitystä vaan enemmänkin näen sen aikeuttavan skolioosia, mut tää on vaan mun mielipide. Kantorepussa selkäranka on suorassa, kun suositus on että vaavi ei saisi myöskään viettää pitkiä aikoija auton turvatuolissa vaan välillä pitää päästää oikaisemaan kehonsa...

Tapaamisesta sen verran et jos tän kuun loppuun mennessä päästäisiin sopimukseen kumpi päivä täällä Lahdessa on parempi ja kuinka monta ois tulos....

Toukka ja vibravaavi rv 29+1
 

Yhteistyössä