HELMIKUUN HELMET 2013 *syyskuu*

lemmuli: Onnittelut kihlauksesta! :flower:
Hedy: Olipas sinulla kerrassaan mahtavia uutisia! Menikös se la sitten huhtikuulle? :)

(.) Ollaan kotiuduttu eilen illalla, luultavasti ainakin tämä viikko menee vielä saikulla/eristyksissä kunnes näytteiden tulokset tulee ja joku vihdoin tietäis mikä tässä nyt mätti. Siis tyttö on jo parempi, mutta toistaiseks ilman diagnoosia. Tympii kyllä tosissaan kun kerettiin viikko olla sairaaloissa eikä kukaan tullut ajatelleeksi paskanäytettä aikasemmin kun eilen :(

Angry birds olo ja viikot 17+2
 
  • Tykkää
Reactions: Hedy81
Hedylle onnittelut ja tarrasukkia :)

Lemmuli onnittelut kihlautumisesta. Mitäpä sukulaiset/kaverit tuumi asiasta ja joko ootte miettineet koska häät?

Omppuf Voi kuinka harmi! Ulosteviljelyissä voi mennä reilu viikkokin, jopa 2vk riippuen mitä etsitään. Tosin itse sain positiiviset tulokset aikanaan muutamassa päivässä ja negatiivisiin on aina mennyt se 2vk. Toivottavasti tauti kuitenkin jo ohitse!

Ja se ois sitten viikkojen vaihtumispäivä taas... aika menee kyllä varsin vikkelään! Olo ollut parempi ruokailuiden jälkeen. Väsymys vaan vaivaa, kun en tahdo muistaa ottaa rautaa ja hemppa liian alhainen. Jos nyt ottaisi tietokoneen viereen tabut, niin saattaisi muistaa jonkin aikaa!

Maarit ja Hattivatti 18 *poks*
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81 ja Hedy81
J+ taisi olla huolissaan tuosta välilihan repeämisestä. Nettiä selaillessa törmäsin tälläiseen laitteeseen jolla voi alkaa treenaamaan synnytystä varten 3 viikkoa ennen laskettua aikaa. Laitteen nimi on Epi-no. Tässä ainakin yksi vanha ketju jossa keskusteltu aiheesta http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/synnytys/1491809-epi-no-delphine-plus-valilihan-venytystreeni-kokemuksianne-pikaisesti/
Itse ajattelin kyllä vakavasti harkita laitteen ostoa. Onko täällä palstalla ketään jolla olisi kokemusta tuosta?

Nyt pitää valmistautua töihin..

Bumble ja masukki 16+1
 
Raskaushan kuivattaa limakalvoja, mullakin tulee raskaana ollessa niistäessa verta, ei valumalla mut aina paperissa. Laivalla kun vielä tosiaan on kuiva ilma niin ei mikään ihme, et kuivuu.

Voi onnea Hedy! :heart: Tosiaan jotain super simppoja :D

Ja onnittelut lemmulille!

Ja pahoittelut MrsR:n surullisille uutisille :(

Ja kaikilla muillekkin mitä oli, kone vaan temppuilee ja mä en taaska kaikkea muista.

Joo, ei kiitos mitään välilihan venyttimiäkään :LOL:. Eikös ne isot ja syvät repeämät oo aika harvassa kuitenkin? Kamalaahan se varmasti olisi, mutta mä edelleen meen näillä, mulla ilmeiseti on hyvin venyvät paikat, niin ainakin on aina sanottu. :) Mut, et aina varmasti kannattaa kokeilla jos siltä tuntuu :)

Tänne ei sen kummempia, samalla kaavalla mennään.

Äiti maa & Usko 19+2
 
  • Tykkää
Reactions: Hedy81
Lemmulille onnittelut kihloista :heart:

Uusi viikko, uudet kujeet!
Tänään pääsee ajamaan kuorma-autoa taas :D, mulla siis kuorma-autokortti työn alla (en muista oonko sanonu) että saan ajaa autoa johon kaikki lapset (ja isäntä) mahtuu:LOL: Ei sentään linja-autokorttia vielä tarvita :D

kaveri toi just Äitiysvaatetta ison kassillisen 2 kahvipaketin hinnalla:O:heart: Ihanaa, menenki heti sovittelemaan :D
 
Onnea Hedylle plussasta ja onnea lemmulille kihlauksesta! Monta sivua sai taas kahlata läpi eikä kaikkea enää muista.

Keltäs se nyt vuosikaan veri nenästä... Oon lukenut, että raskauden aikaan nainen on hyvin "verekäs", joten sitä verta vopi tulla ulos asti limakalvoilta, nenästä, ikenistä jne. Ja toki kuiva ilma avittaa asiaa.

Ja lohdutusta "matemaatikon" silmin niille, jotka miettivät, että voiko hyvä tuuri jatkua useamman terveen lapsen jälkeen. Valtaosa raskauksista menee hyvin, suurin osa naisista ei koskaan koe (ainakaan tietoista) keskenmenoa ja vain murto-osa vauvoista on sairaita tai vammaisia tms. Olemme vaan hanakampia huomaamaan ne huonot asiat.

Rasvauksesta, mulla on jonkin verran raskausarpia lihomisista muutenkin, mutta toivoisin kovasti, että vatsa ei menisi aivan kammottavan näköiseksi (niin kuin perhepiirissä näyttää valitettavasti käyvän). Mutta minkäs sille voi. Rasvailen ihan tavallisilla apteekin perusrasvoilla, ihan vain kuivuuden vuoksi. Vatsa on jo kovasti kasvanut (minusta se on jo kauhean iso!) ja napa laajentunut ja kuivuu kovasti.

Mielialan vaihteluita mulla ei ole lainkaan. Olen jopa tavallista tasaisempi, kun ei ole kuukautiskierron hormonivaihteluita. Ihan yhtä herkkä kuin normaalistikin. Olen heti alkuraskaudesta asti ollut ihmeen rauhallinen ja luottavainen (kun on kuitenkin 3 km takana). Tämä koko raskaus on ollut tähän asti jotenkin enemmän fyysinen juttu ja fyysiset muutokset ja ongelmat ovat olleet tapetilla koko ajan. (Esimerkiksi oksensin viimeksi eilen...)

Kiitos magnesiamaitovinkistä! Se Levolacin aiheuttama törkeä turvotus ja ilmavaivat hellittivät ja vähän on ummetuskin helpottanut. Normaalilla käynnillä vatsa ei todellakaan ole, mutta taitaa kuulua asiaan.

Pikku yllätys mulla ei (tietenkään) ole kokemusta siitä, että onko se 30 päivän raja ehdoton. Toiseen suuntaanhan voi venyttää sinne 50 päivään asti, mutta kuvittelisi, että toiseen suuntaan raja on ehdoton, kun missään ei poikkeuksista puhuta. Sunnuntaisinhan saa äippälomalla muutenkin tehdä "ilman sanktioita", mutta muuten jos teet, niin sitten saat äippärahan miniminä.

Millä annoksella te muuten syötte D-vitamiinia? Siitä annostuksestahan niin kovasti puhutaan nykyään. Mä oon nyt kesän syönyt 20 mikrogrammaa ja ajattelin tässä nyt nostaa 30:een.

Omppuf kyseli, et mikähän puutos on kysesssä, kun vetää suonta. Magnesiumiahan siihen suositellaan, mutta en minä oo huomannu olevan mitään apua. Edelleen puutuu molemmat reidet ja välillä pohkeet ja jalkaterätkin, öin ja päivin ja suonta vetää toisinaan.

Eilen kuulin ihanan uutisen, hyvä ystävä oli tehnyt positiivisen raskaustestin!

Me mennään keskiviikkona... olikohan joku perhevalmennus vai mikä nimeltään. Tarkoitettu ensimmäistä lastaan odottaville. Ensimmäisen kerran aiheet olivat suunterveys ja liikenneturvallisuus. Yhteensä viisi kertaa, myöhemmät aiheet olivat sitten kiinnostavampia (perhe-elämää, imetystä, synnytystä jne). Torstaina on sitten rakenneultra.

P-L 19+6, puoliväli häämöttää!
 
  • Tykkää
Reactions: Hedy81
Heippa HelmiMammat! :)

Tulipas tässä taas kysyttävää ;D Eli missä kohtaa vauva tällä hetkellä asustelee? Ulkopuolelta katsottuna :D Kun musta tuntuu että vauva on hirmu alhaalla. Kun on tossa ihan ala-vatsassa kun kuuntelee dopplerilla tai vähän menee "kaksinkerroin" niin siinä alavatsassa tuntuu "paine" En osaa selittää kovin hyvin, mutta toivottavasti ymmärsitte :D

Ja sitten toinen kysymys; Saako saunaan mennä? Ja ei lisättävää siihen :D

2 vkoa ja 2 pvää rakenneultraan! :heart:

Rv 19+2
 
Zue
Hei!
Olen uusi täällä ja itselläni on laskettu aika 1.2.
Piia-Liisa; miten sait tietää perhevalmennuksesta? Mulla on itelläni raskausviikkoja 19+4 ja kukaan ei ole mulle mitään maininnutkaan perhevalmennuksesta ja mua sekä miestäni kiinnostaisi suuresti. Olisiko tämä ollut neuvolan tehtävä? Muutenkin tuntuu ettei meidän neuvola tätsä ole ihan luotettavimmasta päästä.
 
Tervetuloa mukaan Zue!

Minusta tuntuu, että meidänkään neuvola ei oo toiminut kovinkaan kiitettävästi (esim. mulla on kolmas neuvolakäynti lokakuun alussa, eli viikolla 25). Mutta tuosta valmennuksesta tuli tietoa ihan kotiin kirjeenä. Mun nimellä, käsin kirjoitettuna, joten varmaan se on neuvolantäti lähettänyt.
 
Bettis Tottakai saa raskaana saunaan mennä. Herranen aika, jos 9kk tarvis kaihtaa saunomista! Ihan mikä vaan onnistuu, mut jos ei saunaan saisi mennä, kamala ajatuskin.
Vauvat ei sauno, paitsi vatsassa ollessa. :)

Meillä perhevalmennuksesta infoaa neuvola, joten zue kannattaa siltä tädiltä silti kysyä.
Täälä ei sinne pääse kuin ensikertalaiset, mun mielestä siellä oli ihan mukava käydä, vaikka ne puheet välillä oli aika höpöhöpöä. Niinkuin sekin, et sairaalaan voi lähteä siinä vaiheessa kun supistelee niin, et alkaa tulee hiki. Juupajuu, mun tulee hiki vasta ponnistaessa, et kotiimpa olis kaikki syntyny jos tota neuvoa olisi totellut. Mut oli mukava tavata ihmisiä samassa tilanteessa kuin itse :)

:kieh: Voi kehveli. Tuli kutsu johonkin himpatin työkkäri justkaan, aamu 10:stä 13.30 asti, ei siinä muuten mitään mut pitäskö mun ottaa sinne lapset mukaan?! Tohon aikaan en todellakaan mistään saa lastenvahtia, hitto. Jos mies ei saa vaihdettua työvuoroaan niin en todellakaan tiedä miten tonne voisi päästä ja kaikki seuraavat ajat jokainen osuu aamuvuorolle.. :kieh:
 
Zue tervetuloa! :)

Bettis mulla kans pikkukaveri majailee aika alhaalla, nyt sentään jumputukset kuuluu hieman ylempää, neuvolassa käydessä ne oli ihan pikkuisen häpyluun yläpuolella. Liikkeitäkin luulen tuntevani noin 5cm navan alapuolella ja oikealla. :)

P-L mä oon vaan ottanu sitä raskaus ja imetys lisäravinnetta enkä oo ees aatellu lisääväni D-vitamiinia. Täytynee kysyä terkkarilta, kun ensi viikolla käyn neuvolassa. :)

Neuvoloissa on alueellisesti järkyttävän paljon eroja. Mä en kans tiedä mitään perhevalmennuksista, ei ole ollut puhetta. Tiedän, että sellainen on, muttei mitään hajua aikatauluista. Tuossa tänään töihin tullessani törmäsin lapsuuden kaveriin, joka sai esikoisensa maaliskuussa ja hän sanoi, ettei hänelle tehty kertaakaan raskauden aikana alapäätutkimusta. Ja kuulemma hänen ystävänsä, joka synnytti Etelä-Pohjanmaalla, oli ollut alapäätutkimuksessa 5-6kertaa raskauden aikana. Mielestäni melkoisen omituista, että sairaanhoitopiirien välillä on noinkin paljon eroja - ja jopa sisälläkin niin kuin on jo huomattu. Neuvolalääkärikin kuulemma on sellainen 5min käynti ja sekin siis yhden kerran, eihän tossa oo mitään järkeä. Luulisi, että esikoista odottaville olisi ainakin vähän pidempi käynti ja käytäis läpi asioita, mutta ei. Kai ne sitten luottaa siihen, että Google auttaa kaikkeen. Herättää luottamusta. :headwall:

Hahaa, äiteen yksi asiakas näki mut ja mieheni torstaina naapurikaupungin Halpa-Hallissa ja oli sitten tänään käynyt äidillä aamulla "operoitavana" ja oli sitten onnitellut, että kaikesta päätellen on mummu tulossa. :D Kuulemma kukaan ei voi lihoa näin, joten melko selvää, että vauva on tulossa. :) Saa äiti ja isäkin sitten varustautua siihen, että nyt ihmiset näkee ja varmasti onnittelee.

(.) Viime yön nukuin taas todella huonosti. Jostain syystä päätä särkee ärsyttävästi. Täällä oli puhetta kuivista limakalvoista ja verenvuodosta nenässä ja tässä on kanssa yksi kärsivä. Olen flunssainen ja tukkoinen, mutta nenän limakalvot ovat kuivat. Verta tulee niistäessä paperiin, muttei onneksi valumalla - se on kamalaa. :( Ja nivusiin kohdistuu selkeästi taas liitoskipuja, samassa asennossa oleminen pitkään puuduttaa jalat eli pitänee ottaa magnesium käyttöön taas. Närästys on helpottanut jonkin verran eikä ole ummettanutkaan. :) Ja parina päivänä on muuten tuntunut kuin rinnat taas kivistäisivät samaan malliin kuin alkuraskaudessa. Ei kyllä tarttis enempää kasvaa ja turvota. :D

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 17+4
 
Moi vaan!

Onnea Hedy ja lemmuli! :heart::flower:

Suonenvetoja on ollu jonkunverran täälläki, ihan viimeviikolla heräsin muutamana yönä siihen inhottaavaan kipuun, joka on nyt kyllä väistyny, kun oon syöny päivittäin magnesiumia.

Liikkeitä on tuntunu myös minulla tänään ihan alavatsalla ja kun laitoin käden siihen päälle, tunsin jopa hetkenaikaa myös sen nopean sykkeen:heart::D Että ei sitä näköjään mitään laitteita tarvii sen takia hommata;) Ihmetytti kyllä ihteeniki hetken:O

(.) Ai että tänään meni työpäivä ihanan nopeesti vaikka meninki tuntia aikasemmin kun yleensä ja meinasin nukahtaa istualleen välillä|O Mut nyt olo on taas ihmeenki virkee, enpä varmaan muuten tässä kirjottelis. Rakenneultraan on "enää" viikko, se on ens maanantaina, miten maltan oottaa?! Maaginen puoliväliki on aikalailla saavutettu!

minä vaan -84 + juniori 19+2
 
  • Tykkää
Reactions: Hedy81
Onnea Lemmulille kihlautumisesta! :heart:

Välilihan repeytymisestä ja rasvaamisesta.. Esikoista odottaessa rasvailin välilihaa Ceridalilla, en sitten tiedä olikohan tuosta mitään apua kun väliliha piti leikata lopulta. Toisessa raskaudessa en rasvaillut lainkaan ja pieniä repeytymiä tuli, sellaisia etten kylläkään itse niitä edes huomannut eikä olleet kipeät.. :)

Raskausarpia mullekin tuli esikoista odottaessa, rintoihin ja pakaroihin mutta ei vatsaan lainkaan. Ne on jo haalenneet näkymättömiin ja toista odottaessa ei tullut lainkaan arpia. Olen rasvaillut masua vain silloin kun ihoa kutittaa, mulla on tosi kuiva iho noin muutenki ja perusteellinen rasvaus on paikallaan silloin tällöin.

Olen jo muutaman kerran tuntenut vauvan liikkeet jo vatsan päältäkin, sohvalla kun makoilin ja pidin kättä vatsalla niin tuntui hentoista myllerrystä :D Pitää illalla kokeilla jos mieskin saisi tunnustella noita liikkeitä, on ne vaan niin ihania :heart:

Minä näen jatkuvasti unia rakenneultrasta, ja aina niissä povataan tyttöä.. Hämäävää kun niin vahva poikaolo kuitenkin on :D Masu on ottanut kasvupyrähdyksen, se näkyy jo ihan kunnolla.. :)
 
Siis olenko ihan turhaan välttänyt saunomista? Hirveää! :D ollaan muuttamassa ja saadaan oma sauna,eli voin siis saunoa? Voi kuinka ihanaa! <3

Joo siis sydänäänet on alhaalla, varmaa samoissa kohdissa kun MrsR sulla on. Onko sekin siis ihan ok? Mä keksin itselleni stressin aiheita. :D

Kännykällä ei jaksa näpytellä enempää. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81
Bettis mullakin ne pienet kutittelut, joita liikkeiksi luulen, tuntuu tosi alhaalla, ihan vähän karvoituksen alkamisen yläpuolella. Joskus tuntuu ylempänäkin, mutta ne on sitten sivulla. Keskellä edessä ei tunnu mitään, johtuen varmaan etuistukasta. En edelleenkään ole varma, onko ne kutittelut liikkeitä, mutta ei tuollaista ole koskaan ennen ollut, ja nyt ne on päivä päivältä lisääntyneet, joten olen päättänyt, että vauveli siellä möyrii:heart:

Murehdin juuri koko viikonlopun tuota samaa, että onko vauva liian alhaalla, mutta eiköhän tuo ole sitten normaalia. Maha on tietty pömppö ylempää, mutta sehän ei ole pelkkää vauvaa, vaan muutenkin tuolla alkaa elimet puristua ylemmäs.

Pilkku_ 19+4
 
Bettis
Kyllä se on kaiketi ihan normaalia, että pikkukaveri on alhaalla. Eräs tuttava, joka on nyt rv30+ kertoi myös, että alhaalla on sielläkin vielä majailtu. :) suotta turhia stressaa, se ei ainakaan tee hyvää vauvalle. Ylemmäs on ainakin omasta mielestä nyt pikkuhiljaa tultu, mutta kuinka ylös tarkalleen, se selviää sit neuvolassa, kun tunnustelevat sen, missä asti kohtu on.
Ja tosiaan sinne saunaan vaan nauttimaan sekä rentoutumaan. Mä oon käyny melkein joka päivä viime aikoina - mies hieroo jalat ja tarvittaessa hartiatkin siellä. Euforinen olo aina löylyjen jälkeen, tekee hyvää mulle ja vaaville :)

Öitä mammat!
 
BETTIS; mulla aina vauva makoillu joka raskaudessa alhaalla :D ja nytkin toisen sydänäänet eilen bongasin ihan häpyluun yltä ja toisen navan päältä:D

MAHA, on mulla aina ollu melko pieni raskauksissa, ja alhaalla :D
Tässä mun mahakuva kuopuksesta, olisko just laskettuaika tässä (synty 40+4, 3645g 51cm)

Mulla koko odotuksen melkein maha noin alhaalla, mulla tosin pitkä selkäranka, ja muutenki pitkä et liekö näyttää vaan :D nyt toi nappula on 10kk+ ja eilen tuli ekat sanat äiti ja Tytöt (mä aina huutelen noita isompia et tytööööt, niin tänään Kuopus kiekaisi sängystä TYTÖÖÖÖÖÖÖ :D )


(.)
Klo 10 ultra! saa nähdä saadaanko selville mitä siellä majailee:D
Näin unta et synnytin etuajassa tytön ja pojan.. ja se oli niiin toden tuntuinen uni!!:'( olivat siis ihan pieniä siinä unessa ja hereillä mutta nukkuivat pois mun syliin, ihan hirvee olo oli kun heräsin:'(

Joka unessa on ollu tytttö ja poika, joten saa nähdä kuinka kutinsa pitää sitten... Kuhan nyt pysyisivät masussa loppuun asti:heart::heart:

T:Neiti+ :heart::heart: 16+4
 
Lemmuli: Onnea kihlauksesta=) myö mentiin miehen kanssa n. 13 vuotta sitten kihloihin saaressa<3 mut naimisiin ei olla vielä ehditty;)

Hedy: Paljon Onnea=)

Eilen oli neuvola ja kaikki kunnossa=) Vauvan syke 158...liekkö tyttö vai poika?;) Painoa tullut yhteensä jo 3.7kg edellisestä kerrasta 1kg...oonko ainut jolla paino noussut näin paljon...vaikkakin lenkkeilen päivittäin 5-10km=) Sterilisaatio paprut lupas ens kerraks ettii valmiiks. Verenpaine melkein prikulleen sama ku eka kerralla=) Hb:tä ei mitattu...ens kerral sit vast...eka kerral oli yli 140. Olikohan se nyt sf-mitta? nii siis se oli keskikäyrän yläpuolella!

Nyt sit oottelemaan rakenneultraa joka on 4.10 et saakin sit oottaa aikas kauan.

äitx2 ja riesa rv 18+0
 
  • Tykkää
Reactions: Hedy81
Noista sykkeistä :D Mulla oli eilen toisen syke 150+ ja toisen 140. En sitten tiedä että kumminpäin ne siitä ennustaa sukupuolta :LOL:
Mä itseasiassa veikkaan et se on se sykkeen sävy jotenkin, väittävät et pojalla on sellanen syvä, höyryveturimainen, ja tytöllä kepeä hevosen laukka.
Tiedä näitä :LOL:
Mulla joka raskaudessa ollu sykkeet 120-170 välillä ja pelkkii tyttöi mul o :D
 
Lemmulille onnea lemmenuutisista :heart:

Ja Hedylle pikkuisesta, tiukkaa pitoa matkaan!

Täällä tunnin päästä neuvola ja taas jännittää ihan perkuleesti. Vähän sellaisia argh-oloja välillä, että onko siellä vielä sykettä... Mies tuli aamulla matkalta ja toi masukille toinen toistaan ihanampia tuliaisia: lampaannahkatossut ja lasten kirjoja ja mitä lie.
Tuun päivittämään sitten ne hyvät uutiset neuvolasta!

Neiti81lle tsemppiä ultraan!
 
  • Tykkää
Reactions: Hedy81

Yhteistyössä