HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

Millillä onkin jännät paikat siellä, tsemppiä! Toivottavasti supistukset alkais itsellään eikä tarvis ruveta käynnistelemään.

Bettis, ei tohon sairaalaan lähtöön taida mitään varsinaista ohjetta olla, lähinnä ne omat tuntemukset kertoo sen millon pitää lähteä. Mut kyllä niitten supistusten nyt pitäis tulla tiheemmin ku 10min välein ja säännöllisesti ennenku edes lähdetään laskemaan synnytystä käynnistyneeks. Ja ensisynnyttäjillä kun se alku voi olla pitkä ja hidas, niin uskoisin että kotona olis kyllä alkuun mukavampi olla tutussa ympäristössä. Mä haluaisin olla mahdollisimman pitkään kotona, mutta meilläkin tunnin ajomatka sairaalaan (Tyksiin suuntaan minäkin) niin jos kärvistelen kotona liian kauan niin voi tulla aika tuskainen ajomatka.. Mut jos ei oo pitkä matka niin kotona voi kyllä olla niin kauan ku vaan kipujen kanssa pärjäilee :)

Eilisellä äitiyspoli-käynnillä oli kaikki kunnossa. Vauvalla painoarvio 2870g (rv 37+2) ja käteen kuulemma tuntuu vielä pienemmältä, lääkäri sanoi ettei tosta painoarviosta ainakaan isompi ole. Kohdunsuu sormelle auki mutta vielä se kolmen sentin kanava siellä on ja mihinkäs se olis hävinnytkään ku ei oo ollu mitään supistuksiakaan...

Ja nyt ne mun tilaamat imetysliivit tuli, oli ihan hyvin onnistunut kokovalintakin. Tietysti jos tissit nyt yhtäkkiä sit kamalasti kasvaa synnytyksen jälkeen niin voi olla et tekee tiukkaa, mut sen näkee vasta sitten. MaMidealta tilasin ja toimitus oli nopeeta, ihan parissa päivässä tuli postilaatikkoon.
 
Härrekyyd, oon pari päivää käymättä ja täällä tapahtuu vaikka mitä! Kääk! Jänniä paikkoja monella ja täällähän ei tapahdu mitään, eikä kyllä tarvikaan - odotetaan kiltisti sitä sektiota nyt vaan. :)

Ohhoh, onpa noi lääkärit kummia otuksia... Tuntuu, että lisääntyneessä määrin nämä, jotka jyräävät oman tahtonsa läpi väkisin. Ei kaikilla ole voimavaroja taistella vastaan, varsinkin jos on juuri kuullut uutisia, jotka ovat järkyttäneet. :( tsemppiä nyt ihan jokaiselle, joka on käynyt läpi noita vääryyksiä lääkäreiden osalta - ei ole mukavaa. :hug:

Imetysliiveistä ajattelin noilla nykyisillä mennä sittenkin siihen asti, että maidon tulo tasaantuu ja tissit ovat toivon mukaan sitten siinä koossa, missä ovat. Ostan sitten niitä kaarituellisia liivejä muutamat. :)

Huomenna olisi neuvolakin taas ja toivon mukaan kaikki on ok edelleen. Sinänsä ei väliä, kun pian kuitenkin on jo tuo sektio edessä. :) oon vaan ite huomannu, et hiukan on alkanut turvotusta tulemaan jalkoihin ja sormiin, mutta se lienee aika normaalia näillä viikoilla. Eikä sitä turvotusta vissiin huomaa muut kuin minä ja mies. :D

Tää perätilainen beibi on tosi kiva, kun potkut ja nyrkit heiluu kylkiin sekä palleaan. Välillä oikeasti loppuu happi ja pierettää, kun kaveri vetää kung-fu treenejään. :LOL: kyl täs alkais olla itekin valmis ottamaan vauvan vastaan maailmaan, kun nää vaivat on ankeita - selkä ei kestä pitkiä seisomisia, just ja just jaksaa kaupassa käydä ja pissaaminen on hidasta puuhaa, kun tuntuu, että kaveri painaa just kivasti silleen, ettei saa kunnon paineella tulemaan eikä pidä unohtaa närästystä. Saatika kävelyä, joka muistuttaa Ahtisaaren Maraa jokunen vuosi sitten. :LOL:

Onneksi ensi viikonloppuna kaksi rakasta ystävää tulevat kylään ja vietetään kunnon tyttöjen viikonloppu - leffoja, löhöystä ja hirveen paljon herkkuja. :heart: vielä ehtii sellaisen viettää. ;)

Jännitellään nyt jakaantuvien ja pian jakaantuvien puolesta täällä, oli myös ihana lukea Pink89 ja minä vaan -84 vauva-arkikuulumisia :heart:

MrsR&MrR ja EePee 37+5
 
  • Tykkää
Reactions: minä vaan -84
Täällähän alkaa tosiaan tapahtua!! Huimaa! Mulla ei tosin mitään tietoa mistään synnytykseen viittaavasta, joten täällä ei ainakaan pikalähetystä odoteta :D

Neuvola kuulumisia tältä päivältä 36+6:
suluissa 36+0
Painoa +700g/vko (+500g/vko)
RR: 127/87 (135/88)
Turvotus: + (+)
pissa puhdas (puhdas)
SF: 35 (34)
RT (rt)
Sykkeet: 160+ (160+)
Liikkeet:++ (++)
Eipä mitään erikoista kostunu tuolla käynnillä :D

Jännäillään ja odotellaan muiden vauva uutisia, omissa taitaa vielä kestää :D

Heidukka ja Mytty 36+6
 
Tervehdys kaikille pitkästä aikaa! Täällä tosiaan on tapahtunut paljon =) Oikein paljon Onnea kaikille vauvan saaneille <3

Kävin tänään neuvolassa ja kaikki oli ok. Itse mielessäni kauhistelin sf-mittaa joka oli 38cm ja painoa oli tullut 2 viikossa 2.1kg...yhteensä tullut nyt 13.1kg. Toivottavasti oon vaan syöny liikaa...eikä mahas ois jättivauvaa!

Tyttö(7v) tuossa just miettii et onkohan äitin mahas koira...taitaa neiti kuumeessa hourailla...eli siis ei flunssalta vältytty tässäkään perheessä =(

äitx2 ja riesa rv 38+0
 
minä vaan -84 onnittelut vauvasta! :) ja vauvan tuoksuista arkea:flower:

vilinäiti sä olet varmaankin jo vauvan kanssa syliin jo saanut jos tänään on sektiopäivä ollut joten isot onnittelut sinullekkin!:flower: hyvän kokoinen poika!

ensari84 tsemppiä synnytykseen :) sinullakin kohta vauva sylissä:flower:

Mistä näitä vauvoja satelee oikein :D hurja vauva sade. kukahon meistä loppukuun ihmisistä jää tänne viimiseks kirjottelemaan.

nopsu onneksi sait sektio ajan muutettua :) kyllä mä olen kade teille ketkä menette sektioon kun tiiätte päivän jolloin vauva saapuu.

neiti-81 mullekkin on lääkäri ja pari kätilöö sanonu et omistan synnyttäjän vartalon ja se tarkottaa just tota pitkää vartta ja leveetä sisälantiota :) nelikiloset menee kuulemma ihan helposti mikä on hyvä sillä taas ollaan semmonen saamassa.

(.) Niimpä siis meilläkin painoarvio ja vika lekuri aika/ultra takana. vauva nyt 3,3kg ja syntymäpaino 4,1kg jos la.n läheisyydessä syntyy :) isompi on siis kun edeltäjänsä pari sata grammaa, mutta onneks lääkäri tsemppas ja kannusti hyvin. hänen mielestään esikon synnytys oli ensisynnytykseks ja nopee ja ennusti tästäkin nopeeta. saa nährä kuin käy! Turvallisin mielin siis jään odottelemaan synnytystä. neuvola otettiin pois tätäviikolta kun kävin tuolla ultrassani joten ensi viikolla taas mitataan paineita ja muita juttuja :)

UUsia vauvauutisia jään minäkin odottelemaan
Taikamaailma 36+3
 
  • Tykkää
Reactions: minä vaan -84
Bettis TYKSin synnärin sivuilla sanotaan näin: Tavallisimmin synnytys alkaa säännöllisesti toistuvilla supistuksilla, jotka jatkuvat, tihenevät ja voimistuvat. Varsinaiset synnytyssupistukset tulevat vähintään 10 minuutin välein ja kestävät 40 - 60 sekuntia. Niiden aikana kohtu tuntuu kovalta ja supistukset ovat kivuliaita. Supistusten alettua on tärkeää hengittää normaalisti ja yrittää rentoutua mahdollisimman hyvin. Voit olla kotona niin kauan kuin se sinusta tuntuu hyvältä.

Sairaalaan tulee lähteä, jos lapsivesi menee - vaikka synnytys ei vielä olisikaan käynnissä (ei supistele). Lapsivettä voi tulla tihkumalla aivan pieniä määriä tai valumalla hyvinkin runsaasti. Jos epäilet lapsiveden tihkumista, seuraa sitä kotona laittamalla side housuihin. Kun olet varma, että se on lapsivettä, tule sairaalaan. Matkan ajaksi on syytä suojautua terveyssiteellä/vaipalla tai pyyhkeellä, sillä lapsivettä voi valua runsaasti lapsen syntymään asti.

Sairaalaan on lähdettävä, jos on kuukautisvuotoa runsaampaa verenvuotoa, jatkuvaa kipua kohdussa tai supistuksia, jotka eivät tunnu menevän ohi lainkaan.


Voit lukea lisää tuolta Sairaanhoitopalvelut / Naistentaudit ja synnytys / Synnytysinfo - Turun yliopistollinen keskussairaala. Minäkin myös siis TYKSiin tulossa synnyttämään.

Mä kävin tänään vielä kylpylässä lillumassa. Pitäis olla kaikki paikat vielä sen verran visusti kiinni, että uskalsin mennä. Olipa kyllä vaan rentouttavaa. Tosi ihanaa, kun mihinkään ei sattunut kun liikkui :) Huomenna täälläkin suunnataan neuvolaan. Ihan turhalta tuntuu ravata siellä, kun yhtikäs mitään ei tapahdu.

Keltakukka 38+3
 
Moikka

Tsemppiä kaikille tositoimissa oleville! Kasvamaan päin näyttää olevan tuo joukko =) Kääk!

Bettis: mulla on kans menkkajomotuksia ja olen ymmärtänyt, että voi olla supistelua jo itsessään, tai sitten vaan pehmentää paikkoja ja avaa. Mulla niitä on vaan iltaisin, eikä myöskään joka ilta.

Painoarviosta: täällä kun tuntuu niin monella niitä olevan, niin oletteko saaneet ne kaikki ultran perusteella vai onko jotkut saaneet arvioita lääkärin/neuvolatädin käsikopelon perusteella (siis vatsan päältä? Mua kiinnostaisi tämä erityisesti, kun viimeinen arvio omasta vauvasta on viikoilta 29+2 ja se on 1270 grammaa ja se oli siis kasvukontrolliin liittyvä mittaus. Olisi kiva tietää, onko vauva pysynyt -1 käyrällä vai pudonnut vai kivunnut sieltä! Mutta ei ole enää lääkärikäyntiä tiedossa... Mun terkka on niin nuori ja kokematon (omien sanojensa mukaan), ettei pysty sanomaan juuta eikä jaata vauvan koosta.

Te joilla vauva on kääntyntynyt viime tingassa perätilaan: tunsitteko itse käännöksen, vai kävikö vaan ilmi? Mulle sanottiin, että olisi sellainen muljahdus, ettei voisi olla epäselvyyttä, mutta pari yötä sitten hikka tuntui ekan kerran vyötärön yläpuolelta ihan selvästi, eikä tosi alavatsalta kuten yleensä ja heräsi epäilys, että mitenköhän päin pieni siellä majailee nykyään... Mä en kyllä muutenkaa osaa paikantaa vauvan asentoa, erilaisia kumpuja siellä ja täällä, mutta en varmaan osaisi erottaa edes peppua päästä... Toivottavasti neuvolassa osataan!

Täällä havaittu, että raskausjoogan jälkeen on selvästi enemmän liitoskipuja (muuten ei siis ole) ja seksin jälkeen on todellakin enemmän menkkajomotusta.

Tsemppiä meille kaikille!

Tuulis ja rakas 37+3
 
Hellou pitkästä aikaa!!

Onnea kovasti paljon vauvautuneille!!

Ihan justiin on MEIDÄN KUU!! Minä kyllä varmasti kuulun niihin jotka täälä viimesimpänä kirjottelee.Muutamia päiviä on edelliset kaikki yli menneet niin oletan tämänki antavan odottaa itteään.

Painoarvion on neuvolan täti tehny käsikopelolla.Meinas että olis syntyessään 3400-3600.Mitään muuta arviota ei olla saatu.

Kävin tänään synnärillä lapsivesi epäilyn takia. Viikon kulkenu haarukka märkänä : / . Ei ollu lapsivettä,onneksi. Valkovuoto voi siis todellakin olla vetistä. Sisätutkimus oli melkosen ronski ja sen johdosta vuoto on nyt saanu väriä.Ei kuitenkaan punasta,vaan ruskeeta.Kohdun suu sormelle auki ja kanavaa 2cm jäljellä.Jotain pientä sielä on tapahtunu!


POKS 37!
 
Hei vaan kaikille!

Mulla oli tänään neuvola, ja viidessä päivässä painoa oli tullut 2,8 kiloa. Jösses... Kun turvotustakaan ei ole näkynyt, niin pitää pistää tämä sunnuntaisen sukujuhlan piikkiin (ja ehkä myös niiden suklaakonvehtien takia jotka söin tänä aamuna!) :D Ja sf-mitta jo 37, sentin viikkovauhdilla se on kasvanut jo joulukuusta asti. Mutta kuulemma lapsivettä on vaan runsaasti ja vauva ei vaikuta jättimäiseltä. Kuitenkin kiltti terkkari laittoi lähetteen äitipolille kokoarvioon, kun mua huolettaa siltikin tuo vauvan koko. Ei mene päivääkään, ettei joku päivittelisi miten VALTAVA vatsa minulla on, ja onhan se tosiaan suurempi kuin esikoisen aikana.

Neuvolakäynnillä vielä kun yritin nousta ylös tutkimuspöydältä, niin iskiaskivut yltyi niin järjettömiksi että toinen jalka petti alta. 1,5 kilsan kävelymatka kotiin kestikin sen 50 minuuttia, kun kuljin melkoista etanavauhtia toista jalkaa vähän raahaten. On nää loppuraskauden kivut aikamoisia! Toivottavasti tätä ei kestä vielä kolmea viikkoa.

Ihanasti alkaa tulla vauveleita, onnittelut jo kaikille tänään synnyttäneille! <3

Nappikeitto + R 39+4
 
Kohta se alkaa helmikuu. Itse odotan jo että odotus päättyisi. :) Alkaa selkään ottamaan aika paljon, kävely on hankalaa tms.

Rva78 kyseli niitä sektio kokemuksia. Minulla siis edellinen synnytys päättyi kiireelliseen sektioon tarjontavirheen ja pysähtyneen synnytyksen takia. Sektio meni hyvin, eikä sitä kannata pelätä. Riskit tietysti on, kun on iso leikkaus, mutta hyvissä käsissä siellä ollaan. Mieskin pääsi itsellä mukaan sinne, vaikka kiireellinen sektio olikin. Vinkkinä voi sanoa, että kannattaa pyytää kipulääkettä reippaasti lisää, jotta pääsee liikkeelle mahdollisimman pian. Se auttaa toipumisessa. Kotiin ei kyllä pääse ennenkuin selviää pelkällä buranalla ja panadolilla. Virtsakatetrin pois ottamisen jälkeen voi olla hankala tunnistaa pissähätää eli kannattaa käydä suht usein silti vessassa (tai muuten tulee maha tosi kipeäksi, kun on niin kova vessahätä).

Sängystä pääsee sairaalassa helposti ylös, kun nostaa selkänojan sängyssä pystyasentoon. Kotona sitten (kun ei meillä ainakaan ole moottoroitua sänkyä) niin kyljen kautta käsillä auttaen. Itse imetin alkuun pääasiassa kyljeltään sängyssä, koska siten vauva ei painanut haavaa.

Kipeä sektiosta olin noin kolme päivää ja sen jälkeen enää vähän. Sängystä ylösnousu tms teki kauemmin kipeää ja liikkuminen alkuun oli hidasta, mutta helpommalla mielestäni näin pääsee kuin pahasti alapäästä repeämällä. Sektiohaava on kuitenkin siisti.

Itse kävin nyt synnytystapa-arviossa ja alakautta lähdetään tätä toista taas yrittämään. Itsellä vähän sellainen olo, että sektio voisi olla jopa helpompi ja tuo alakautta synnyttäminen pelottaa. Jospa tämä toinen ymmärtäisi edes käynnistyä itsekseen, ettei tarvitsisi mennä käynnistykseen. Yliaikainen tästä todennäköisesti kuitenkin tulee. Pessimisti ei pety... Vähän on onneksi öisin jo supistellut, mutta ei tarpeeksi kivuliaasti.

Wengen, noin 38+4
 
  • Tykkää
Reactions: Rva78
Hei kaikki naiset! Havahduin tässä, että meidän kuu alkaa jo tällä viikolla ja mulla laskettu aika on niin lähellä, että voi sanoa sen olevan ensi viikolla (hurjaa!). Niin jos sattuu käymään niin hienosti, että lapsi tulee edes etäisesti ajallaan, niin saattaa olla, että en ehdi keikkua koneella näin aktiivisesti kuin nyt. Voin olla väärässäkin toki :D Mutta asiaan. Onko kukaan, vaikka sieltä loppukuun puolelta kiinnostunut ottamaan ketjun päivityksen itselleen helmikuun ajaksi? Pelkään, että itseltä kyllä tosiaan jää sitten päivittämättä itseni jälkeen synnyttäneet, jos vauva vie kaiken huomion. Nämä välikuukaudet on ollut helppo päivittää, kun uusia on tullut niin vähän ja synnyttäineitä on toistaiseksi vähän. Paitsi nyt odotan, koska tällä viikolla jakaantuneet tulevat kertomaan ilouutisia :)

Muoks! Niin ja vielä, että voin kyllä neuvoa, miten listaa päivitetään, jos ei osaa. Se ei ole vaikeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuulis mä olin sen perätilaan kääntymisen jälkeen aivan helvetin kipee koko seuraavan päivän. Koko keskivartalo oli todella kipeä ja siihen auttoi vain lepo yhdessä asennossa ja 1g Para-tabs... Tietysti en tätä älynnyt itse, kun oon keltanokka näissä, ajattelin vain, et kaveri on heittäny kunnolla rallia yöllä niin kuin sillä on tapana. Polilla sitten selvis, miks olin niin hemmetin kipeä. Se voi siis olla todella kipeää, mutta onpa kuulemma niitäkin, jotka ei tunne. Yleensä näillä viikoilla tuntee sen pahimpana, kun tulee poikittaisliikettä. :)
Toivotaan, että siellä ollaan oikein päin eikä edes yritetä vääntäytyä väärään suuntaan. :) Painoarvio on saatu ultrassa lääkäriltä noiden mittausten mukaan eli ei ne mitään kauhean absoluuttisia ole, mutta jotain suuntaa antavia kuitenkin. Päältä päin on terkkari painellut ja sanonut samaa kuin lääkäri ultrauksen aikana eli sutjakka kaveri on kyseessä, ei mikään mahdottoman iso, mikä siis on mahdollistanut tuon kääntymisenkin toisella tavalla... :)

Nyt on kyllä selkä julmetun kipeä johtuen noista huonoista nukkuma-asennoista... Sellainen ärsyttävä jumitus tuossa keskiselän vaiheilla. Huomenna varmaan otettava neuvolan jälkeen jumppapallo taas ja istuttava siinä.

Seuraavaksi tuhoan tuon suklaavanukkaan. Nam. En edes halua tietää, kuinka paljon mun paino on noussu edellisestä neuvolakäynnistä kaks viikkoa sitten... :D
 
Moi taas. Jälleen yksi päivä takana, joka tuli mentyä pikkasen liian lujaa. Eilinen meni shoppaillessa ja Ikeassa ja tänään päädyin töihin neuvolan jälkeen. Jos huomenna keskittyisi kotiasioihin ja nostaisi jalat välillä kohti kattoa.

Kiitos NOPSU, kun viitsit kirjoitella taustaa tuosta "sektiotuomiostasi". Sain siitä kovasti tukea sille, että kohti oikeaa päätöstä ollaan menossa ja hienoa, että itsekin pystyt siihen jo hyväksyvästi suhtautumaan. Välillä pelkään sektiotakin kyllä niin paljon, ettei illalla meinaa unta saada! Mutta olkaamme kiitollisia, että kumpikin ollaan hyvin parannuttu repeämistä, ilman jälkiseuraamuksia. Tai mulla ne arvet ovat enemmänkin henkisellä puolella...


Näin loppuun pakko vielä todeta, että mun on vaikea vielä uskoa, että meille todellakin tulee toinen lapsi ja vieläpä ihan pian! Johtuukohan siitä, että oon aika kiireistä elämänvaihetta viettänyt vai tuntuuko tämä odotus vaan erilaiselta, kuin esikoisen kohdalla!? Tällä kertaa olen ainakin tosi realistisesti tässä mukana, kun viimeksi taisi tulla maalailtua ennakkoon vähän liian ruusuisia pilvilinnoja vauvaelämän alkutaipaleelta ja arki iskikin vähän turhan lujaa vasten kasvoja, kun pukkasi synnytysvaurioiden lisäksi rintatulehdusta jne. ja koliikkiakin koettiin. Ja harmittaa, että liian vähän puhuttiin "baby bluesista" etukäteen ja saatikka siitä, miten kipeetä maidon nousu rintoihin tekee, imetyksestä puhumattakaan! Nyt toisella kertaa kuvittelen olevani varautunut paremmin ja realistisemmin kaikkiin vastoinkäymisiin ja haasteisiin.
Toivottavasti kukaan ei saanut tuosta huonoja fiiliksiä, enkä kaatanut kenenkään pilvilinnoja, se ei ollut ttarkoitus, vaan mua itseäni vaan harmitti, kun en aikanaan ollut osannut varautua kaikkeen. Mutta todettakoon vielä, että tämä oli vaan mun, joka stressaan vähän kaikesta, tarinani :) Eikä kaikki todellakaan koe asioita näin!
Olenpa mä ikävä ihminen, kun tuollaista kirjoittelin, mutta jos edes joku sai tästä ajateltavaa ostata ottaa kaikki tunteet vastaan, niin hyvä :)

MILLI1988:lle tsempitykset sinne Tyksiin. Huomenna varmaan kuullaan jo vauvauutisia :) Perästä tullaan...



Kiitos vielä WENGEN rohkaisevasta sektiokokemuksen jakamisesta. Juuri tuollasia pieniä käytännön vinkkejä arvostan! :)


Rva78
 
Viimeksi muokattu:
:wave:

Komppaan kyllä Rav78 että eipä noista lapsen saannin kääntöpuolista paljon missään neuvoloissa puhuta, tai muuallakaan. Esikoisen aikaan olisi kyllä ollut todella kiva jos joku olisi kertonut, että imetys ei aina onnistu, koliikista, siitä että "äidiksi ei tulla henkisesti naps vain" vaan asiat ottaa aikansa, tai sitäettä vauva ei saatakkaan nukkua 24/7 vaan olla kitisevä pakkaus ;) yms. kuvioista on kyllä itse saanut etsiä kaiken tiedon mitä tarvii. Yksi kaveri sai kunnon baby bluesin onneksi osasi itse avata suunsa ja vaatia apua, jota ei olisi kyllä saanut ilman sitä vaatimista. Joten arvon naiset avatkaa suunne ajoissa neuvolassa jos alkaa siltä tuntumaan :heart: ei ne niiden kyselyt yms mitään oikeasti paljasta, kun niihinkin voi vastata oikein. Sori, mäkin nyt sitten kaatelen niitä pilvilinnoja ;) ihan tahallani koska joku olisi todellakin voinut aikoinaan kertoa ihan suoraan että ei tämä ole mitään vaaleanpunaista unelmaa koko ajan, vanhemmuus, vaikka useampina päivinä onkin :)
Kaikista hauskinta oli kun sain kerran yhdeltä kaverilta viestin jossa hän kertoi että luuli urbaaniksi legendaksi sitä että vauva voi tosiaan huutaa 24/7 ja herätä vartin välein, ja miten tämä ei mene kuin kirjoissa lukee :LOL: nauran siksi että niinpä ei tämä mene kuin kirjoissa, elämä on.

(.) painon nousu voi ziisus sentään, miten se voi kohota vaikka ei herkuttele suuremmin, ja liikuttuakin on tullut jokseenkin joka toinen päivä jotenkin arkiliikunnan lisäksi. Tasainen turpoominen koko kehossa, sukista tulee komeet jäljet, ja sormukset on kaapissa. Paino pomppaa kahdesta kolmesta kilosta,kilo edes takaisin miten nesteet liikkuu. Elephantti.
Kiitos hälle joka vinkkasi kappiksen liivi alesta!:flower: kävin hakemassa yhdet. Kolmas ja viimeinen kerta jos sais edes vähän imetettyä, sovitin edellisiä liivejä niin ne pyöri kuin hulavanteet ympärillä, turvotuksesta viis. Niin kävin ostamassa kuitenkin uudet, kun halvalla sai :LOL:
Rinnoista muutenkin, hämmentyneenä huomasin eilen että niistähän tulee jo pieniä pisaroita, aivan uusi kokemus. Kun eihän näillä tyhjä pusseilla ole mitään tehnyt ;) joten siitä intoutuneenakin kävin ostoksilla, ja nyt on ihan kun särkenyt tai kuumottanut tämän iltaa, tai yöhän nyt on,molempia. Josko niillä jotain tekisi sittenkin, hainhan jo kumit ja suojukset toiveikkaana että vielä yrittää, mutta tämähän on jo ihmeellistä!

Synnytys tai oikeammin sairaalan kerkiäminen alkaa jännittää päivä päivältä. Tänään juuri laadittiin strategiaa miten tomitaan missäkin tilanteessa, että sinne sairaalaan keritään. Ja että kylppäri pestään viimeistään parin viikon päästä lattiasta kattoon, varmuuden vuoksi ;) jos vaikka toimisi hätävarjelun liioittelu samalla tavalla kuin viimeeksi ja kerettiin sairaalaan.

Onneksi hiljainen hissukka on alkanut melskaamaan enempi, hieman huolta vähentää :snotty: :)

Taikamyrsky 36+ 5, päivähän on jo vaihtunut...oho, kohta jo 37!
 
Pieni tyttövauva syntyi meille eilen vähän klo 17 jälkeen. Vauvan sydänäänet muuttuivat huonoiksi epiduraalin jälkeen ja sen vuoksi otettiin mikroverinäytteitä ja alettiin jo puhua sektiosta. Kolmansien verinäytteiden kohdalla olinkin yhtäkkiä täysin auki ja tuli kamala tarve ponnistaa. Huonojen veriarvojen vuoksi oli kiire saada vauva maailmaan, joten ponnistin imukupin kanssa tytön maailmaan. Napanuora oli syntyessä 2 kertaa kaulan ympärillä, pää viistomitassa ja käsi vielä poskella, mutta ihan hyvä 8 pisteen tyttö tuli. En saanut vauvaa edes hetkeksi rinnalle vaan heti vietiin virvoiteltavaksi huonohkon hengityksen vuoksi ja sinne vastasyntyneiden valvontaosastolle tyttö sitten jäi. Paino 2,6 kg ja pituus 47cm eli sirokokoinen oli. Mulla ommeltiin 2. asteen repeämiä, mutta muuten kaikki ok. Pääsin suihkun jälkeen vvo:lle vauvaa katsomaan ja siellä se pieni sai ylipaineella happea ja availi silmiään. Syliin en vieläkään saanut mutta siliteltiin ja juteltiin sille pitkään. Ei saatu omaa huonetta miehen kanssa vaan mies joutui lähtemään illalla kotiin kun mä jäin tyhjän sylini kanssa osastolle "vauvattomaan huoneeseen" kolmen muun äidin kaveriksi. Synnytys oli siis rankka eikä kaikki mennyt ihan niinkuin toivoin, mutta varmaan kaikki alkaa tuntua hyvältä kunhan saadaan vauva viereen, hoitajan arvelun mukaan jo tänään päivällä. Nyt vaan itkettää ja tuntuu yksinäiseltä täällä osastolla.

Ensari84
 
Jaahas. Taas vois kysyä, et mitkä yöunet... Alkaa kyllä olla niin mysteerihommia ja henkimaailman asioita tää meikän ihmeellinen närästys. Toissayönä ei mitään ongelmia, tosin silloin valvoinkin suosiolla neljään asti ja istua pönötin sängyssä katsoen Netflixiä. Mutta nyt sitten ei auta yhtikäs mikään vaan oksennus nousee kurkkuun. Se ei tunnu siinä kohtaa mitenkään, kun silmänsä ummistaa, mutta puolen tunnin päästä on helvetti irti... Sitten kuitenkin aamulla 8-9 välillä kaikki ongelmat maagisesti katoaa ja voin nukkua ihan miten vain, vaikka pää alaspäin eikä häiritse hapot, oksennus tai mikään muukaan. Tää on niin pimeetä touhua, ettei oo tosikaan. :O
Tästä syystä oisin oikeasti valmis jo heti synnyttämään, en vaan oikeasti kestä enää näitä tällä tavalla katkonaisia öitä. :headwall:

Baby blues on kyllä oikeasti asia, josta ei paljoa puhuta. Liekö se vielä arka aihe tai lähinnä tabu, kun on oltava iloinen ja onnellinen saadusta perheenlisäyksestä... Ikävää sinänsä, koska niin monet sitten vaikenevat ja kärsivät itsekseen - joskus niin kovin traagisinkin seurauksin. Mä olen aina ollut hyvin suora sanomaan sen, mitä mielessä liikkuu - jopa niin, että muut ovat siitä suuttuneet tai muuten vain loukkaantuneet. Sama voi käydä tässäkin, koska olen aika reilusti puhunut niistä asioista, joita mietin synnytyksen jälkeisestä elämästä ja yksi ylitse muiden on ollut se, kuinka nopeasti kiinnyn ja saan sen siteen lapseen... Ja vastaukseksi olen saanut, että se voi viedä minuuteista kuukausiin. Niinpä en ota siitäkään stressiä. Tuntuuhan se pahalta ajatella, että oma lapsi tuntuu vieraalta ja pitkään, erityisesti jos lapsi on itkuherkkä ja raastaa hermoja sillä itkullaan. Vaikea sitä on sanoa, mitä siinä tilanteessa sitten tekee, mutta olenpahan kuullut sitäkin, että monet laittavat vain sen huoneen oven kiinni ja antavat lapsen itkeä... Julmaa, mutta joskus kaiketi ihan ymmärrettävää.
Vaikka toi oma h-hetki lähenee niin silti tuntuu jotenkin kaukaiselta tää kaikki, pitäis varmaan orientoitua asiaan taas vähän toisella tavalla...

Nyt kyllä antaisin mitä tahansa siitä, että tää ihmeellinen närästyksen tapainen skeida häipyis mun elämästä ihan kokonaan, koska kohta hajoaa kuuppa. Vois varmaan taas valittaa asiasta neuvolassa, siihen mitään apua saa, mutta oispahan sekin siellä taas ylhäällä jotenkin.

Jospa sitä kohta avais telkkarin ja kattelis vaikka Huomenta Suomea. Mun tuurilla alkaa nukuttaa just sillon, kun pitää sinne neuvolaan lähteä. :D

Niin joo, piti vielä sekin sanoa, että suorastaan pelottavan samanlaiset sf-mitat mulla ja äidillä, kulkeneet melkein identtisesti raskauden aikana. Eilen huvikseni niitä vertailin. Jänskää. :)

MrsR&MrR ja EePee 37+6

Ensari onnittelut pienestä ja tsemppiä siihen itkuisuuteen - se taatusti helpottaa, kun kaikki tasottuu. Pian siellä on nyytti sylissä ja varmasti hymyilyttää kovasti :hug: :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Heips, Ensari tulin maaliskuisista siulle tsemppiä toivottelemaan! Kellokin on niin vähän, että varmaan vähän muita liikkeellä täällä :( Miun hyvä ystävä sai juuri vauvan ja hänellä hieman samanlainen kokemus, vauva vietiin lastenosastolle välittömästi kun syntyi, lapsivettä oli niellyt ja sydänäänet huonot. Seuraavana päivänä pääsi jo sylittelyyn ja viikon sisällä synnytyksestä koko perhe pääsi kotiin!
Varmasti se siullakin mieli paranee kun pääset pikkusta halimaan ja silittämään ja hänet siihen viereen! Voimia, kyllä tää tästä iloksi muuttuu!

Ja onnea ihan hurjan paljon:flower:

Nippatäti ja Paavo maaliskuun mussukoista 34+4

PS.Toivottavasti ei ketään ahista, että tällä lailla tein syrjähypyn omasta pinosta!
 
Huomenta ja onnea syntyneille :)
Täällä odotellaan huomista synnytystapa arviota. Joudun edellisen kiwikuppi synnytyksen takia. Mutta kiva päästä kurkkaa ettei toivottavasti olis mitään jättiläistä tulossa :)
Ensari onnea tytöstä :) nyt varmasti tuntuu pahalta. Oma edellinen synnytykseni oli vähän samantyylinen. Pojalla napanuora kaks kertaa kaulan ympäri ja oli valkoinen.menetti verta kun nuora katkaistiin niin nopeasti. Vietiin suoraan osastolle enkä ehtinyt nähdä kuin vilauksen valkoisesta lapsesta :-( vasta seuraavana päivänä pääsin näkemään pojan ja sittten vain ihmettelin että tämäkö on meidän saako sitä koskea? Muttei kuitenkaan saatu vielä osastolle mukaan. Mutta voi sitä itkua ja hymyä kun vihdoin toinen saatiin luokse <3

Suosittelen rohkeasti juttelemaan siellä niistä pahoista oloista ettei jää mitään hampaankoloon :)

Nyt aamupalalle jospa myöhemmin koneella lisää.menee hermot puhelimeen :-D
Syysvuokko 35+6
 
Onnea Ensarille vauvasta! Kyllä se vielä varmasti iloksi muuttuu, ehkäpä tosiaan jo tänään vauva pääsee vierihoitoon=)

Millilläkin varmaan vauva jo sylissä:)

Ja sektioäitien kuulumisia täällä odotellaan myös!

Omaa napaa: päiviä jäljellä kaksi, siis tajutonta, ylihuomenna vauva tulee. 9 kuukautta tätä on odotettu, ja nyt meinaa iskeä pieni paniikki. Miten me jaksetaan, mitä jos vauva onkin vaikea tapaus, kestäähän parisuhde, rakastaahan vauvaa varmasti ja muuta viimehetken paniikkia. Onko kellään muulla tällaista nyt syntymän ollessa ihan lähellä, vai olenko minä jo "huono äiti" ennen pienen saapumista, kun näitä murehdin? Apua, muutos tulee olemaan niin iso, vaikkakin odotettu ja toivottu. Eniten pelkään, että mies ei sopeudakaan vauvaan. Toivottavasti hän osaa tarvittaessa sanoa ajoissa, jos alkaa mieltä painaa. Meillä kun on hoitopaikkoja luvassa, niin omaa aikaakin saadaan tarvittaessa. Kamala syyllisyys, että mieleen edes tulee tuollaisia ajatuksia, ja en tajua mistä ne nyt yhtäkkiä putkahtivat päähän... Viime yönä murehdin jopa sitä, että ei voida enää viettää pitkiä ja rauhallisia rakastelutuokioita:( Selvä seksinpuute siis meikäläisellä, kun pariin viikkoon ei ole sänkyhommista tullut mitään, ja sitä touhua on kyllä todella ikävä.

Viimeisiä hankintoja pitäisi ehkä vielä tehdä. Olen kahden vaiheilla, ostaisinko rintakumit, rintamaidon pakastuspusseja ja lanoliinivoiteen valmiiksi, vai lähetänkö tarvittaessa miehen ostoksille. Jääkaappiin aion ostaa herkkuja synnäriltä kotiutumista varten, kaikenlaista raskausaikana "kiellettyä", eli täällä aiotaan kohta syödä maksapasteijaa ja näinpä mainoksen suklaatuorejuustolevitteestäkin. Sitäkin taidan ostaa, vaikkei juuri nyt tee mieli. Maksapasteijaa olen himoinnut ihan alkuraskaudesta saakka, mutta en ole uskaltanut syödä, kun suositusmäärä on niin pieni.

Vauvalle tein vielä yhden hankinnan ihan tällä viikolla, kun tilasin Mollavauvasta unipussin, oli tarjouksessa 15 euroa. Ajattelin kokeilla peiton korvikkeena ainakin välillä. Jostain luin, että vauva saattaa nukkua pussissa rauhallisemmin, ja kohtahan se nähdään:) Tilasin myös mittatilauksena ihanan vaunuverhon eräältä yksityishenkilöltä, ja nyt meidän vaunuissa on tosi nätti verho. Sillekään ei tullut hintaa kuin 14 euroa, eikä tarvitse nyt harsojen ja pyykkipoikien kanssa säheltää.

Tänään onkin sektiosta infokäynti äitipolilla, saan varmaan tukisukat ja tarkemmat ohjeet.

Panikoiva Pilkku_ ja rauhallinen Pyllerö 39+6
 
Onnea Ensarille pikkuisesta! Eiköhän sun mieli tosiaan parane, kun saat vauvan vierihoitoon, eikä siihen toivottavasti mene kauaa! Ymmärrettävää olla tuossa tilanteessa surullinen:heart:

Meille on siis neljäs lapsi tulossa ja just eilen miehen kanssa sitä taas mietittiin, että ihan kohta meillä on oikeasti taas vauva! Jotenkin se vaan on vaikea uskoa todeksi. Eilen kun aloin miettimään sitä hetkeä, kun vauva on syntynyt ja siinä rinnalla tuhisee ja ehkä katselee suurilla silmillään, tuli oikeasti outo tunne, että niin tosiaan on kohta tapahtumassa. Eli on meitä täällä muitakin, joista on vieläkin vaikea uskoa, että vauva on tulossa.

Pilkku_ eihän se nyt susta todellakaan mitenkään huonoa äitiä tee, että mietit tuollaisia. Toihan on täysin normaalia ja mäkin mietin noita juttuja, vaikka esikoinen onkin jo 9 vuotias ja tää tuleva on no 4. Ja kyllä muuten äiti-ihmisetkin seksiä harrastaa, että etteköhän tekin siihen sopivan hetken löydä:) Ja kun on hoitopaikkojakin vauvalle tiedossa, niin vieläkin paremmin! Tosin joutuuhan sitä synnytyksen jälkeen vielä muutamia viikkoja odottaa ennen kuin pääsee taas puuhailemaan. Onnea sulle sektioon! :)

Herkkuja mäki oon miettinyt, että ostais valmiiks. Nyt kun oon ton raskausdiabeteksen takia ollut tiukalla dieetillä. Painoakin on tullut vain 1 kg rv 24 jälkeen! Ja lähtöpainokin mulla oli normaali. Jotenkin vaan nyt sitten pelkään, että herkuttelu ryöpsähtää käsistä ja mulle tulee ne kilot sitten raskauden jälkeen! Eli ehkä en osta mitään valmiiksi. Kuitenkin niitä herkkuja saa sittenkin. Äsken muuten söin mysliä jogurtin kanssa varsinaisen aamupalan jälkeen, kun ihan hirveesti teki mieli. Nyt mietin koko ajan, että pitäiskö mennä oksentamaan, kun niin huono olo siitä sitten tuli:$

Onnea sektioihin ja tietysti myös alatiesynnytyksiin kaikille! Tulkaahan uutisoimaan heti kun jaksatte! Ja synnytyskertomuksia on aina kiva lukea:)

kiikkalainen 38+3 (Esikoinen syntyi 38+6, kakkonen 40+4 ja kuopus 39+3. Koskahan tää nelkku tulee...?)
 
Ensari84, näin unta että ilmoitit vauvan syntyneen ja olin unessakin suorastaan hämmentävän onnellinen puolestasi! :) Toivottavasti aikasi ilman vauvaa sylissä ei käy lohduttoman pitkältä tuntuvaksi, tsemppiä sinne!

Eilen tosiaan sain lähetteen äitipolille painoarvioon, ja tänä aamuna minulle jo soitettiin, että lääkäri katsoo parhaaksi tulla huomenna sairaalaan. Nopeaa toimintaa! :) Itsellä osa huolesta jo kaikkosi eilen, kun terkkari arvioi ettei lapsi mikään suurensuuri ole, mutta hyvähän se on käydä silti tarkistuttamassa asia kun kerran siihen mahdollisuuden sain ja ainahan voidaan yllättyä...

Taidan minäkin suunnata tänään liivitarjousta metsästämään, kuulosti niin hyvältä! Vaikka saankin parit imetystopit ja -liivit käytettynä siskon kaverilta, niin silti tuntuu kivalta ostaa uudetkin vielä. Mulla kun on sen malliset tissit että vailla toppauksia olevat kaarituettomat liivit näyttää melkoisen hölmöiltä. No, maitohan se tissejä täyttää toki osan ajasta sitten. Huh, kyllä ne oli hurjan näköiset silloin kun syöttöväli oli mennyt liian pitkäksi :D. Mulla kun on vielä ihan eri kokoiset tissit, ja toinen kun pullotti D:nä ja toinen B:nä niin oli kyllä hassu näky. Muutenkaan tuohon pienempään ei koskaan noussut maito yhtä hyvin ja vauva kieltäytyi usein syömästä siitä. Olisikohan jotain häikkää sen tissin maitorauhasissa tms.? No, katsotaan miten onnistuu tällä kertaa imetys siitä(kin) rinnasta.

Pilkku_, onpas sullakin jo h-hetki lähellä, tsemppiä! :) Esikoisen syntymän jälkeen koin itse hankalaksi, kun seksi rajoittuikin yhtäkkiä vain tiettyihin hetkiin (=lapsen nukkumisiin) eikä spontaaniudesta ollut enää tietoakaan! Ja se, ettei seksiä yhtäkkiä enää harrastettukaan sängyssä (en voisi kuvitellakaan hommailevani lapseni, oli se sitten minkä ikäinen tahansa, ollessa samassa huoneessa, hyi), joten seksi tapahtui oikeastaan pelkästään sohvalla. No, nyt itse asiassa tykkäänkin enemmän "sohvapuuhista", joten asiassa ei ole enää mitään ongelmaa, + tietenkin vieläkin hommaillaan vain lapsen nukkuessa ja siihenkin on tottunut jo ajat sitten! :D

Loppumetreillä viimeinkin palstailussa aktivoitunut Nappikeitto ja R 39+5
 
Viimeksi muokattu:
Onnea vauvaantuneille :)

Tää vietti kans ma-ti yön laitoksella. Supistuksia tuli hienosti alle 5min välein, koko maanantain ja yöllä tosiaan väli lyheni. Sairaalassa sain grammasen panadolin ja opamox:in, koska kuitenkaan paikat ei olleet kun 2 sormelle auki, kanava oli hävinny. Nukuttiin siinä sitten miehen kanssa hetken aikaa kunnes heräsin ja tajusin ettei tapahdu enää mitään.
Joten tultiin takas kotiin hakeen lisää vauhtia. Eilinen oli ihan yhtä tyhjän kanssa :) tänään on supistellu aika kivuliaastikkin, mutta ne tulee ihan miten sattuu. Muutama voi tulla ihan tiuhaankin ja sitten menee taas pidempi väli. Aika turhauttavaa, tähän asti aina on ollut tosi kyseessä, nyt on vähän h-moilanen olo..:confused:

Äiti maa & Alli 39+4
 
Äiti maa paas nyt nännejä pyöritellen supistuksen aikana, josko tois vauhtia:) Ei se ainakaan mitään ota jos ei annakaan?!? Mulla kans tää nelonen on jo pitkään supistellu joka päivä, välillä ihan puolikipeestikin ja painon tunnetta on koko ajan alhaalla, mutta eipä siltikään lähe kunnolla tulemaan. Tuskin vielä ainakaan viikkoon tuleekaan!

Tsemppiä sulle loppurutistukseen, ei voi kauaa enää kestää:)
 
Ensari onnea pienestä tytöstä! Ja harmi, että joudut vieläkin odottamaan vauvan syliin saamista. Voimia näihin itkuisiin hetkiin ja toivottavasti ihan pian tyttö on jo sylissäsi.

Pilkulle_ tosiaan tsemppiä ylihuomiseen!

Mä olen näiden ajatusteni kanssa kahden vaiheilla. Mietin vuoron perään, että tulis jo ja sitten taas, että voi kauhea ei kai se vielä tule! No, vielä ei ole merkkejä tulemisesta, joten hetken aikaa saa vielä tuumailla asiaa. Tänään neuvolaan taapertamaan. Se hyvä puoli neuvolassa käymisessä on, että tulee lähdettyä isoon kaupunkiin ja pääsee kunnon ruokakauppaan :D

Keltakukka 38+4
 

Yhteistyössä