HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

Onnea vauvasta Ensari ja äidiksi2013 :flower: !!

Mulla kyllä ihan silmäkulmat kostui kun ajattelin tuota Ensarin tilannetta. Se on varmaan ollut ihan hirveä tilanne jäädä osastolle ilman miestä ja vauvaa :hug: toivottavasti nyt olet jo saanut vauvan syliin.

Meillä neuvolareissu takana tältä aamulta. Verenpaineta pitää seurailla, mutta pissa puhdas. Turvotusta ilmeisesti jonkin verran kun paino oli noussut viikossa 1,5 kg :ashamed: vettä käski taas juoda paljon, että nesteet lähtisi liikkeelle. Mä niin aijon olla kesällä 20kg kevyempi kuin nyt! Katsottiin vauvaa myös ultralla ja edelleen oli pää alaspäin, mutta ei vielä kiinnittynyt. SF-mitta oli nyt 32 cm.

Mitenkäs muuten toi täysiaikaisuus? Kysyin terkalta et onko se nyt 37+0 virallisesti täysiaikainen, niin hän oli sitä mieltä et vasta 38+0.. Joten kummin se nyt sit on? Vaikka eihän se tietysti tavallaan mitään merkkaa jos syntyy 37+ viikolla hyvänkokoisena ja terveenä vaikka täysiaikainen ois 38+0. Haluttaisi vain tietää, että onko jompikumpi virallinen.

Kohta varmaan pakko jo syödä lounas kun aamupala tuli syötyä tänään niin aikaisin ton neuvolareissun takia. Onko muilla nälkä usein? Yritän syödä tosi säännöllisesti, nälkä vaan tuppaa tulemaan kovin herkästi.

Bumble & masukki 36+4
 
Mitenkäs muuten toi täysiaikaisuus? Kysyin terkalta et onko se nyt 37+0 virallisesti täysiaikainen, niin hän oli sitä mieltä et vasta 38+0.. Joten kummin se nyt sit on? Vaikka eihän se tietysti tavallaan mitään merkkaa jos syntyy 37+ viikolla hyvänkokoisena ja terveenä vaikka täysiaikainen ois 38+0. Haluttaisi vain tietää, että onko jompikumpi virallinen.
Bumble & masukki 36+4
Mulle sanottiin että 37 vkoa on täysiaikaisuuden raja, eli kun 38.vko käynnistyy. Näin siis polin lääkäri mulle kertoi, kun sanoin että hyvä ois vissii päästä 38 viikoille, niin sanoi että täysiaikainen lapsi on 37+0, jolloin tosiaan lähtee 38.vko käyntiin
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Bumble
Hei kaikille ja onnea uusista vauvoista! :heart:

Ja ennenkaikkea voimia, niille joilla on suuria murheita!

En ole ehtinyt kirjoitella, olen ollut töissä viime viikkoon saakka ja hulinaa on pitänyt. Lisäksi ollaan sisustettu uusiksi tyttöjen huoneita, joten remontoitukkin on. Vaihdatettiin tytöille tapetit, maalattiin, teetettiin uudet varhot ja tekstiilit. Tuli niin hienot, vaikka itse sanonkin. Musta on niin mukava laitella kotia ja fiilistellä, onneksi neliöitä riittää ja huoneita on yläkerrassa vielä melkein tyhjilläänkin. Autotalli/ askartelu-rakennukseen en saa mennä kuulemma ollenkaan sisustamaan, miksiköhän ? :D

Saas nähdä minkälainen pojan huoneesta sitten tehdään, kun sen aika on... hassua kun tulee poika kahden prinsessan jälkeen.



Meillä yllätys, yllätys paineet on pysynyt kurissa ja raskausmyrkytys taustalla aisoissa. Seuraillaan polilla kyllä viikottain, neuvolassa en käy ollenkaan, kun siirryin kokonaan polin asiakkaaksi.

Nythän on myös niin, että vaihdoin synnytys sairaalankin ja synnytän Kättärillä tämän, kerta ollaan täysiaikaisia ja ongelmilta on vältytty.

Miten voi muut, joilla aiemmissa raskauksissa ollut raskausmyrkytys?
Onko iskenyt vielä vikoilla viikoilla, jos niin miten rajusti?
Tiedän, että on yksilöllistä, eikä aina uusi, mutta edelinen yllättävä synnytys ( sektio) jätti jälkensä.

Meillä oli hei myös baabi perätilassa viimeksi polilla ja käännettiin. Helposti meni, vähän supisteli, mutta meni ohi tunnissa. Raivotarjonnassa on pysynyt.

Mun täytyy myöntää, etten oikein ymmärrä hysteriaa joka perätilakäännökseen liittyy. Paljon suuremmat riskit sektiossa on.
Mihin nämä pelot perustuu, sitä ihmettelen!

Eihän pieniviikkoisia käännetä, niin mitäpä kamalaa se synnytyksen käynnistyminen aiheuttaisi sitten? Sekin kun on harvinaista käännöksen yhteydessä.
Riski vauvan kuolemaan johtavaan komplikaatioon on alle promillen. (0,1-0,05%) ja kuinka moni nistä johtuu lopulta siitä, ettei ole seurattu liikkeitä kotona tai reagoitu verenvuotoon nopeasti ja palattu sairaalaan. Ja todennäkösempää on tilastollisesti joutua hätäsektioon ihan normaalisti alkaneen synnytyksen seurauksena.


Se on tietenkin kurjaa, että jos äiti kokee käännöksen isona ja pelottavana toimenpiteenä, niin lääkäri ei osaa tulkita tätä, vaan käyttäytyy äitiä ahdistavasti. Lääkäreitä on monenlaisia ja kaikki ei aina ole kyllä ihan oikeissa tehtävissä, kun työskentelevät asiakkaiden kanssa (varsinkin hormonilla käyvien :saint: ) kanssa.

On niitä vauvoja ennenvanhaankin käännetty mahan päältä.

Se siitä, toivottavasti kukaan ei loukkaantunut.


Mä kävin vielä shoppailemassa vauvalle viimeisiä juttuja (tylsää ollut nyt, kun jäin viimeviikolla lopullisesti pois töistä, liikaa aikaa =) )
Meille tuli tiistaina siivooja käymään vielä koko talon läpi ja piti lähteä evakkoon, niin minneppäs muualle kuin kaupoille.. :whistle:

Mukaan tarttui yhtä jos toista ja lasku oli sen mukainen, mutta toisaalta, olipahan rentouttavaa. Käytiin vielä Flamingossa ottamassa kasvo ja jalka hoidot ystävättären kanssa ja rauhallisella lounaalla ilman lapsia. Olen siis valmis synnyttämään :)

Huomenna taas polille ultraan, toivottavasti kaikki edelleen pojulla ok.

Helmira rv 37+4
 
Tosta täysaikaisuudesta, et ainakaan tuolla sairaalassa meijän tyttöä ei pidetty ihan täysaikaisena, ei keskosenakaan mut käyttivät useasti termiä että tyttö on kuitenkin vähän 37-viikkoinen tai pieniviikkoinen, eli sillai hyvät viikot mut et ei vielä täysaikainen. Meillä tyttö oli kyllä täysin valmis tähän maailmaan, täysin kypsä pakkaus:)
 
  • Tykkää
Reactions: Bumble
Heippa!

Taustalla olen päivittäin täällä juttujanne lueskellut, mutta vain harvakseltaan kirjoittanut.Mulla o
on lapset syntyneet rv34+4 ja 36+6 raskausmyrkytyksen vuoksi. Keskosuuden raja on tuo 37+0,
mutta täysiaikainen vauva on vasta 38+0.
Rv 37+0-37+6 syntyneet lapset ovat siis vielä ennenaikaisia, mutta eivät kuitenkaan enää keskosia.
Näin siis minulle on pari lääkäriä selittänyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81 ja Bumble
Niin se koitti tämä päivä, eli 40+0!!!

Peloista vielä, että itsellä on nyt alkanut helpottaa. Juteltiin miehen kanssa, ja täytyy nyt vain luottaa omaan pärjäämiseen ja siihen, että rakkaus lapseen syntyy. On myös ihana ajatella, että jonain päivänä meillä on (toivottavasti) keskusteleva ja mukava lapsi, jonka kanssa voi tehdä kaikkea kivaa ihan oikeasti:) Meistä kumpikaan ei hirveän innolla odota tätä vauva-aikaa, vaikka vauvat suloisia ovatkin. Onneksi ne kasvavat kuitenkin äkkiä:)

Onnea Äidiksi2013!

Täällä on hiukan haikea olo, vaikka olen odottanut jo kuukausia raskauden loppumista. Huomenna se sitten tapahtuu, ja alkaa uusi elämä. Tänään aion vain rentoutua ja toivottavasti roikkua miehen kainalossa illan:heart:

Lauwralle ja Kengumammalle suuret halaukset:hug: kovasti olette molemmat ajtuksissa, ja toivon kummallekin parasta mahdollista lopputulosta. Jälleen muistutus siitä, ettei terve vauva ole todellakaan itsestäänselvyys. Onneksi nykypäivänä hoidot ovat todella hyviä, ja jos kromosomeissa on vikaa, niin voi kun ei olisi mitään suurta.
 
Heipsan kaikille!

Täällä vietän mukavaa kotipäivää lepäillen ja välillä touhuillenkin. Muksut koulussa ja mies töissä. Mikäs tässä ollessa :) Oikeastaan nyt tuntuu, että voisin jatkaa tätä raskaana olemista vielä pari kuukautta, kun vointi on näin hyvä. Voihan se olla, että mielipide muuttuu kun alkaa laskettuaika olla käsillä! :D

Pilkku_ ONNEA poksumisesta! Ja hurjasti tsemppiä huomiseen koetokseen! Ihanaa, pian saatte vauvan syliin! Ja tosiaan vastaavia tunteita itsellä myös. Toisaalta haikeaa, kun yksi vaihe elämässä on pian takanapäin, mutta toisaalta olisi niin ihanaa kun olisi jo se päivä, jolloin meidän vauva syntyy!

Ihanalta kuulostaa helmira nuo sinun sisustelut! Itselläkin on koko ajan sisustusvimma päällä. On kyllä vaihtaneet huonekalut ja huoneetkin moneen kertaan paikkaa raskauden aikana!

Jynssäämisestä/siivouksesta tuli mieleen, että kyllä sitä raskaana löytää erikoisia siivouskohteita. Tänään aloin laittamaan vauvan vaatteita kuivumaan, kun päätin, että kuivaustelineet täytyy pestä kunnon pesuaineella ennen kuin siihen voi laittaa vauvan vaatteita kuivumaan. Niinpä pesin molemmat kuivaustelineet huolella ennen pyykkien ripustamista. Itseäkin jo jälkikäteen nauratti, että olipa ensimmäinen kerta kun tuli nuokin jynssättyä. Tietysti nämä perinteiset, kuten sauna ja uunintaus on pesty myös. Myös hellan nupit hankasin yhtenä päivänä hankausnesteellä viimeisen päälle puhtaaksi. Mitähän sitä seuraavaksi pesisi?! ;)

Bumble sama täällä, koko ajan voisi olla kaapilla syömässä jotain! Ja mä myös aion niiiin painaa kesällä juurikin tuon 20kg vähemmän kuin nyt. Aikaisemmissa raskauksissa kilot on läheneetkin nopsaa, mutta nyt on kyllä tullut enemmän kiloja, niin saapas nähdä miten käy! Jotenkin mulla on kova luotto että ne lähtee ihan itsestään?! :D

Huomenna poksuu rv37, aatella! Tuntuu hurjalta etapilta!

RouvaRuusunen ja hikkaava masubeibi 36+6.
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Onnea Ensarille ja Äidiksi2013!! :heart:

Täällä on eilen ihan kiitettävästi supistellut ja alamahaa ja selkää juilinut, mutta muuten ei mitään merkkejä ulos tulemisesta.
Neuvolassa kävin ja kaikki oli kunnossa, paino oli tippunut -500g. Mulla näyttää sahailevan tuo paino edestakaisin.

Mutta kyllä meinaa välillä olla jo niin valmis olo ja sit seuraavana päivänä tuntuu että no jos nyt ei kuiteskaan.. Mielialat menee kyllä ylhäältä alas. Eilinen päivä meni oikeastaan makoillessa, mut tänään innostuin tuossa siivoilemaan. Tuntuu että tuota kaiken maailman roinaa on ihan hirveesti ja vaikka laittaa roskiin ja kierrätykseenkin niin aina sitä vaan riittää! :/

On se kyllä äkkiä mennyt tää aika, huomenna on jo helmikuu ja tuntuu että vastahan sitä sai kuulla olevansa raskaana. Mulla olis hyvä aika tuossa viikonloppuna synnyttää kun isommat lapset lähtevät isänsä luo niin ei tarvis miettiä et kuka niiden kans on. Anoppi on kyllä lupautunut tulemaan jos tarvii, et sinällään ei nyt mitään painetta oo sen suunnalta.

Kävin muuten anopin kans viikonloppuna ostoksille ja hän osti minulle imetysliivit changelta ja koko oli 75E!! :eek: Aivan jäätävä, oma koko ennen raskautta on ollut 75C. :LOL:
Oli ihan kiva shoppailla hänen kanssaan ja mentiinkin sen jälkeen tyttäreni jalkapallopeliä katsomaan. Siellä hän sitten aloitti taas sen ihanan höpötyksensä.. Nuoremmalla tyttärelläni oli hieman ruttunen paita niin mainitsi tästä ja sit seuraavana päivänä oli miehelle alkanut valittamaan tästä uudestaan, mies oli tuumannut vaan että mitä sitten. Kuulemma jos tällä tulevalla lapsella on ruttuset vaatteet niin hän suuttuu, mies oli sit siihen että se on sit sama suuttua heti.. :LOL:

Vitsi, mä en kyllä meinaa ymmärtää ollenkaan sitä ihmistä välillä! Mut, joo se siitä.

Muuten tuli tuossa mieleen, et niillä joilla on ollut sitä migreeniä ja päänsärkyä niin kokeilkaapa juoda lidlin Saskia kivennäisvettä, sitä sinisessä pullossa olevaa. Sillä on kuulemma joku vaikutus, et tasapainottaa elimistön suolatasapainoa kun siinä on natriumia ja muitakin mineraaleja.

Mut nyt pitää lähteä viemään nuorempaa tyttöä kyläilemään. :)

Selma_ + sintti 38+3
 
Heippa! Koska kukaan ei kommentoinut viestiini tuosta helmikuun ketjun päivittämisestä, niin teen sen nyt huomenna ja jätän sitten vaan päivittämättä, kun en enää ehdi. Sen jälkeen listaa voi päivittää kuka haluaa tänne tekstin sekaan, mutta ensimmäistä viestiä ei tietenkään pääse kukaan muokkamaan.

Keltakukka 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Täällä edelleen kasassa, eilen supisteli kyllä niin lupaavasti, että elättelin jo toiveita... Tänään on supistellut myös ihan suht säännöllisesti n. 10 minuutin välein, mutta eipä vielä muuta. Taidan lähteä vielä vaikka shoppailulle, jos se vaikka auttais asiaa?

Lisää tuskaa siis tänne päin, kiitos! ;)

Bliss ja Poikanen 39+1
 
Onnea tytöntylleröistä Äidiksi2013 ja Ensari84! :flower:

Oman navan lääkärineuvolakuulumiset tältä päivää 36+4:
Hb 119 (lisärauta oli vihdoin alkanut auttaa)
pissa puhdas
paineet 120/84 (kotona 100/70)
paino +517 g/vko, yhteensä 10 kg tähän mennessä
sf 29,5 (kasvaa tasaisesti alakäyrällä)
sykkeet +145
liikkeet ++
tarjonta RT
kohdunsuu pehmeä, suljettu 2,5 cm

Painoarviota ei annettu. Sf mitta on koko ajan mennyt alakäyrällä mutta vauva ei kuulemma käteen tunnu mitenkään liian pieneltä. Pää oli jo melko alhaalla ja paikat alkaneet pehmetä, joten arveli, ettei ainakaan yliajalle menisi. -Mutta eipä näistä koskaan varmaksi voi sanoa... : /

Tsemppiä kaikille kivuista ja vaivoista kärsiville sekä tositoimiin joutuville. Suuret halirutistukset myös niille, joilla on tiedossa haastavia aikoja synnytyksen jälkeenkin.. :hug:

nessuli + nasu 36+4
 
Onnea Äidiksi2013 tytön johdosta :flower:

Lauwralle ja Kengumammalle tsemppiä omiin koitoksiin :hug:

Äippäpoli kuulumisia tältä päivältä:
Ja minä kun sanoin ettei mitään tapahdu: kohdun suu 1 cm auki ja kanavaa jäljellä n. 1,5cm!!! Siellä ollaan kuulemma hyvin lähtökuopissa jo :D Ja ei mulla ookaan kuulemma enää liitoskipuja, se on vauvan pää mikä siellä koskee :D :D Epäili että kolmen viikon sisällä tulis Myttynen ulos ? kaikki siis hyvin ellei loistavasti, nyt sitten odotellaan!!
Ja painoa Mytyllä oli 2938g ja laskettuna-aikana paino-arvio olis 3300g joten hyvin on siro vauveli tulossa jos paikkaansa pitää arvio... ja vaikka menis kaks viikkoo yli niin silti olis alle 4kg...

Pää uutisista sekaisin Heidukka ja lähtökuopissa oleva Mytty 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: minä vaan -84
Taas on paljon vauvauutisia täällä, onnea vauvansa syliin saaneille ja tsemppiä vauva-arjen pyörittämiseen :flower:

Omalla rintamalla ei ole tapahtunut niin yhtään mitään. Välillä vähän mahaa nipistelee ja jomottaa menkkamaisesti, mutta siinäpä se. Neuvolalääkärillä käydessä oli paikat vähän pehmenneet, mutta kanavaa oli jäljellä vielä pari senttiä. Olisin kyl toivonut, että olisi ollut edes vähän enemmän edistystä aiempaan tilanteeseen mutta ei niin ei. Milloinkohan tämä neiti meinaa tulla ulos, ehkä juhannuksena? :LOL: Kunhan nyt ei käynnistettäväksi tarttisi lähteä ja kunhan ei liian isoksi pääse kasvamaan.

Aikaa on saanut kulumaan nyt taas hienosti, kun on vähän siivoillut asuntoa inhimillisempään kuntoon. Nuo perheen nelijalkaiset kun levittävät hiekkaa ja karvaa joka nurkkaan. Ei tarvitse olla kuin pari päivää ilman imurointia niin asunto näyttää aivan kammottavalta. Ja pölyäkin vaan kummasti kertyy joka paikkaan.

Jalat on mallia elefantti, eikä turvotus laske oikein millään pois. Testattu on suolaton ruoka ja nestettä poistavat ruuat (enää ei auta edes ananas), veden juonti, kohoasento, kylmähoito, hieronta ja liikunta. Eipä taida tähän tehota muu kuin synnytys. Ruokahalut on osittain vähän hukassa, tuntuu ettei maistu ruoka oikeastaan koskaan kunnolla. Hedelmät, leivät ja jogurtit kyllä menee ja mehua litrakaupalla mutta kunnon ruoka ei vain uppoa. Unikin on hieman katkonaista taas, ja sen "ansiosta" on sitten vielä päiväaikaan päänsärkyä ja pisteitä silmissä. Paineet on kuitenkin ihan ok ja pissanäytteet ihan puhtaita, eivät olleet neuvolassa kovin huolissaan vaan on ilmeisesti ihan väsymysperäisiä oireita.
 
:wave:

ruokahalu on myös hukassa, tai juuri sen oikean ruuan syönti, yököttää ajatus perunoista ja kastikkeesta, makarooni ruuista, yms :$ kävin sitten hakemassa smootie tarvikkeita ja marjoja puoli kassia lainaan äidin pakastimesta ja rahkaa, nam, rahka ollut herkkua koko raskauden. Suolaista tekisi mieli mutta kun nesteet tuntuu kertyvän muutenkin, niin koitan vältellä.

(.) koska tää vaavi on niin ylhäällä kun on niin koitan liikunnalla saada häntä alaspäin, ainakin iltaisin alkaa tulla alaspäin niitä vihlontoja ja jomotuksia. Lumityöt oli taas reipas aloitus tälle päivälle ja päälle koko kämpän imurointi, kauppa ja pyykki humppa =)

Onnea vauvautuneille ja zemppiä jos joku on lähdössä hakemaan kääröä kotiin :flower:

Taikamyrsky
 
Keltakukka mä voisin alkaa muuten päivittelemää mutta kun en jaksa tota konetta avata kun äärimmäisen pakon edessä, eli noin 2 krt kk :/. muuten oon oikeestaan aina vaan kännyllä täällä ja se taitaa olla pikkusen hankalaa hoitaa puhelimella. Olis kuitenki kyl kiva jos joku vaikka loppukuisista vois helmikuun hoidella =)


Täällä olo edelleen hyvä, lumitöitä on tehty ja huomenna jatkuu maalailut :D ei siis merkkiäkään et poika haluis yksiöstään poistua. Muutama napakampi supistus on tänään ja eilen illalla tullut, mutta han satunnaisesti... Tyyppi kyllä liikkuu edelleen tosi paljon ettei liikelaskentoja oo tarttenu tehä.

Ruoka maistuu vähän liiankin hyvin, tai oikeestaan kaikki. Kai mun kroppa tankkaa tulevaa varten, taiainakin toiveikkaasti aattelen niin =D =D Esikoinen kun synty ja vietiin koirat porukoille hoitoon ennen synnärille lähtöä niin mun piti ekaks kysyä mutsilta et oisko mitää aamupalaa... hahaha =)

Tässä olis maanatain neuvolakuulumiset, suluissa edellisen neuvolan arvot

rv 38+6 (37+6)
paino 72.7 (72.2)
rr 122/85 (137/90)
pissa puhdas (puhdas
rt (rt)
syke + (+) molemmilla kerroilla noin 130
liikkeet ++ (++)
turvotus - (-)
sf 36 (35)

ainiin olenkohan edes muistanut onnitella kaikkia uusia vauvan saaneita??! Onnea ja ihanaa vauvantuoksuista arkea <3 synnytyskertomuksia olis kiva kuulla jos jaksatte niitä raapustella =)

nyt pikkusen vielä kotihommia ja sit sohvalle :D

hiippis 39+2
 
Keltakukka: minä voin tehdä ens kuun, tosin sillä varauksella että jos joudun pidempään oleen synnärillä, niin en sieltäkäsin ala tuota päivittelemään, ei nimittäin ole läppäriä mukana.

Eli teen vaikka samantien ens kuun pinon, näytti muitakin jo olevan niin saatte yökyöpelit jatkaa jutustelua siellä :)
 
Hei taas! anteeksi hiljaisuus, vauvan kanssa elämä on hektistä... :) Sain pienen syliin jo seuraavana aamuna ja iltapäivällä se pääsi jo vierihoitoon. Oltiin yhdessä vielä pari yötä sairaalassa ja eilen perjantaina päästiin kotiin kun painonlasku loppui ja syöminen sujui. Huikeaa oli lähteä 2,6-kiloisen pikkukirpun kanssa kotiin, osataanko me nyt tästä ihan oikeasti huolehtia? :D Vauva on maailman ihanin ja sekä äidin että isän sydän tuntuu aivan pakahtuvan rakkaudesta. En osannut tätä tunnetta edes kuvitella! Laitan lisää kuulumisia myöhemmin, nyt imetyspuuhiin....

Ensari ja pikkuprinsessa
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Meidän Mohveli tuli maaimaan sektiolla tiistaina 29.1.-13 klo 11.11.
Pojalla mitat olivat 5335g ja 54cm. Meidän pikkukeskonen :D Rv oli 36+6.

Ensipäivät menivät teholla sokeritipassa mut pääsi sitten perjantaina mun kanssa samalle osastolle. Sunnuntaina kotiuduttiin.

Poika voi koko ajan hyvin. Rauhallinen on edelleen 4 viikkoisena. Syö ja nukkuu hyvin.
Itsellä hemoglobiini laski 71 ja sitä tässä nostatellaan hissukseen. Epiduraalin pistokohtaan tuli tulehdus ja siten lähdin antibioottien kanssa kotiin.
Kotiutumisen jälkeen minä, mies ja taapero oltiin norossa vuoronperään ja samaan aikaan.
Onneksi sektiohaava parani hyvin ja kivut pysyivät poissa särkyläkkeillä.
Nyt tässä opetellaan arkea 3 lapsen kanssa. Munhan ei alunperin pitäny niin vaan saada ensimmäistäkään.

Oikein paljon onnea kaikille vauvansa saaneille :heart:
 

Yhteistyössä