11/08 masunkasvattajien murut *joulukuussa*

helmi: Noh, ootko nostanut sängyn päätyä ylemmäksi? Sit toiset käyttävät höyryisessä pesuhuoneessa (ite en tosin ole koskaan jaksanut alkaa vettä laskemaan)..
Jaaa... mitähän vielä mieleen tulis? Niin, jos sulla on pyykkejä kuivumassa, laita jotain makkariin niin tulis sinne kosteampi ilma =)
Niistäjä oli kyllä meillä ihan must-juttu! Sillä lähti hirmuista räkää joka kerta :/

helmi: mä kuuntelin yöt kun oli nuhassa sitä tukkoista hengitystä, tuntui välillä että ihan tukkoon vetää :( Ei jotenkin uskaltanut rueta itte nukkumaan kunnolla. Sit kävin välillä tiputtelemassa tippoja nenään jotta aivastaisi räkää ulos..

iltoja!

jenny A mallasuute ja luumumehu on sitten yhdet jutut siihen masuun, mutta eivät just tähän hetkeen kerkeä auttamaan. yks juttu mikä tekee yleensä kakan on se kun mittaa kuumeen pyllystä. se on tietty sellainen kyseenalainen juttu, että kannattaako sitä kikkaa käyttää. itse muistan kerran esikoisen aikana käyttäneeni sitä että mittasin "turhaan" kuumeen ihan sen takia että tiesin että todennäköisesti kakka tulee sen jälkeen ja niinhän se tuli.

noonie täällä niin päin, etttä imetän n.3kertaa vuorokausi, muuten pullolla. ymmärrän että haluat imettää, mutta muista ajatella omaa jaksamistasi! pullosta vauva syö kuitenkin niin paljon nopeampaa ja pulloa voi antaa isäkin niin saisit hiukan levätä. en tosiaan tarkoita että imetystä lopettaisit, vaan vaikka iltaisin yötä vasten korviketta tai omaa maitoa pullosta. esikoisen aikana tehtiin meillä niin että muuten imetin mutta yötä vasten päsin itse aikaisin nukkumaan ja mies antoi puolen yön aikaan vielä maidon pullosta ja sain levätä kunnolla. jaksamista sinne!:)

meillä pikku-mies tuossa katselee isänsä sylistä kirkkain silmin eikä vaikuta yhtään nukkuvalta. taidan tästä lähteä saunan lämpöön :)

helmi: täällä kans yks nuhanenä ja sängyn pään nostaminen kyllä auttoi.

korppinen

Noonie: täällä annetaan joka syötöllä pulloa. Ensin rinnat "tyhjiksi", siihen menee yleensä 15 minuuttia, joskus jos oiken hyvä säkä on, niin 30 minuuttia ja sen lisäksi 50-100 ml korviketta. Muuten meillä oliis jatkuva kitinä ja huuto nälästä. minäkin ensimmäisen viikon itkin ja syötin päivät ja yöt läpeensä, mutta totesin sitten, että kun ei tule niin ei tule, vaikka pahaa se teki näin ensi kertalaiselle, kun olin ajatellut, että imetän pitkään... Mutta nyt näin, ja vauva pääsääntöisesti varsin tyytyväinen.

Helmi; kokeile vielä silputa raakaa sipulia vaikka vanhan polvisukan sisään ja ripusta se vauvan sängyn päätyyn. Meillä auttoi hyvinkin. Samoin nuo muut konstit, eli suolatipat, höyrytys ja nenäniistäjä. Meillä edelleen tukkoisuutta aika ajoin.

Hyvää yötä mammat ja vaavit!

Sarppa ja Sulo

Tietämätön: Onnea vielä, ja ihanan suloinen pikku prinsessa!!! :heart: :heart:

Mulla on tainnut vierähtää kokonainen VIIKKO siitä kun viimeksi kirjoitin!! Oli kauhea stressi ja työ saada tytön painoa nousemaan, jouuin pumppailemaan ja antamaan maitoa pullosta, ja onneks auttoi: paino oli noussut viikossa 270g!!!

Pitikin kysyä tosta pumppaamisesta, Luminka sulta, kun kerroit että olit onnistunut pumppaamaan lisämaitoa ja sit siirtymään taas pelkkään imetykseen. Muistanko oikein? Miten se pullon jättäminen onnistui, alkoko tyttö vaan imemään rintaa paremmin? Väsyttää niin toi pumppaaminen ja pullosta syöttö että ois kivaa jos vois kuitenkin palata pelkään imetykseen.

Helmi: hyvä idea toi tapaaminen!! Joo tulisitte kaikki tänne vauvoinenne maailman toiselle puolelle!!!
:LOL:

hmm oli vielä jotain muuta kirjoitettavaa mutta en muista enää. Pitää tulla myöhemmin kirjoittamaan lisää!!

huomenta!
pikaisesti kurkkaamaan, kirjiotinkin tuossa melko pitkät pätkät meidän pikku ahmatista joka syö kuin hevonen mutta pulauttelee myös tosi paljon. viime yönä nukkui tämän tankkauksen jälkeen 24-5.30 ja nukkuu nyt taas eli ilmeisesti tarvii sen järjettömän tankkauksen... mutta nyt selailemaan ristiäiskuvia että mitä teettäis.
moido!

Th tulee tänään käymään kotikäynnillä, ilmoittelen mittoja.

korppinen

Huomenia!
Nyt olis tyttö laitettu taas koulutielle,raukalla vaan aika liukas mennä. Yö nukkuttiin taas kivasti,poju nukkui jopa yhden 5 tunnin jakson ja sit taas 3 tuntia,ihanaa ku sai itekin unta.
Meillä poju on täysimetyksellä ja 3 tuntia on syöttöväli.Mulla on kyllä maitoa riittävästi.
Miten muilla paino lähteny synnytyksen jälkeen laskuun? Mulla tuli 20 kg tästä raskaudesta ja kahdesta edellisestä saman verran,mut nyt tuntuu,että tämä paino ei taidakkaan tästä kolmosesta lähteä yhtä nopsaa.Tietty on ikääkin tullu ku edellisestä jo 10 vuotta aikaa.
Haluisin ainakin tämän 8 kg,mikä on vielä jäljellä pois :) nyt lähden aamukahvinkeittoon..

huomenta...

Tänään ois tiedossa shoppailureissu =)
Leevillä jo nuha helpottamaanpäin, yöllä meillä on makurissa ilmankotsutin ja sängyn päätyä on nostettu. Nyt ei enää rohise eikä muutenkaan ole mitään.Eilis ilta meni taas ilman huutoja ja yökin meni hyvin Leevin osalta, Juuso taas käveli pariin otteeseen unissaan niin sitä piti sit sänkyyn palautella. =)

Nyt suihkuun ja valmistautumaan kaupungille...

keiju ja Leevi

huomenta,'
hotkin tässä leipää<ja ryystän kahvia, kun tuo nuhanenä nukkuu vielä....
yö oli helvetillinen :( Kirjoitin täällä tuossa kymmenen aikaa meneväni nukkuun, ja joo niin meninkin...kun vauvan sain sänkyyn alkoi karsee kitinä ja välillä itki tosi korviaraastavasti! Osaa tuo näköjään oikeen kunnolla huutaakin! Nostin sängynpäätä, laitoin suolatippaa..tarjosin rintaa, röyhtäytin, tarjosin toista rintaa ja lopulta hain pullonkin, mutta ei ollut nälkä. Välillä torkahdin n.minuutiksi, mikä pahensi vaan omaa väsymystä. N. 01.30 sitten sain nukahtamaan, ja nukkui tuonne 05 saakka, tunnin taas valvoskeli, itki ja tuhisi..imeminenkin hankalaa kun niin tukkonen. Sitten tuli tosi kovat pierut, oikeen kuin orkesterisoitto :LOL: ja vaippa täyteen kakkaa! Ja nukahti samantien, ja nyt nukkuu...
Huoh, mikä stooori. Mutta ikävin yö siis koko aikana. Onneksi esikoinen tosiaan mummolassa, niin sai nukkua itse tähän saakka.

Nyt aamulla kaveri toi niistäjiä ja kapaloliinan, jospa niistä ois apua. Ja kiitos muistakin vinkeistä! Olin unohtanut tyystin taas kaikki poppaskonstit, ens yöksi pilkon tuota sipulia myös. Esikoisella muistan nyt kanssa laittaneeni sipulia....

Mutta nyt katsoon josko ukkeli heräilisi, vai nukutaanko koko päivä...

höh, oonko yksin täällä!!! :eek: Huhuu..........
Pikkumies nukahti samantien tissittelyn päälle, ja nyt nukkuu ja välillä vääntää kakkaa. Imuroin molemmat sieraimet ja heti näytti olo helpottavan. :heart: On tuo vaan korvaamaton keksintö!!
Sain petivaatteet vaihdettua, pyykin laitoin pyöriin, kävin ite suihkussa ja kunhan tuo herää niin pikaseen imuroin. Tulee tosiaan se pappi tänään, pulliakin otin sulaan vaikka tuskin se kahvia juokaan. Taitaa kiintiö olla näin loppupäivästä jo täynnä, mutta tarjotahan pitää..
Niin ja kirjoitin tuossa kauppalappua, että tulis kaikki sitten kerralla kaupasta huomenna, en jaksa montaa kertaa rampata. Kukkakaupoillakin tarvii huomenna poiketa, meinaan ite tehdä asetelman kastepöytään. Ja pitää hankkia isomummun puolesta esikoiselle vielä synttärilahjakin, kun antoi rahaa ja haluaa että sillä ostetaan jotain synttäreiksi!! :whistle: Villahaalarin meinaan hankkia ja jonkun palapelin siihen kylkeen.

Mutta eipä tässä taas kummempaa...ja niin jos huomenna siis mennään lielahteen niin tää tietsikka menee huoltoon, joten saa nähdä kuin pitkä palstatauko tulee... :/ kääk!! Kuinka ikinä osaa päivä alkaa ilman raportoimista tänne.... :LOL:

Hallojata halloo... täällä ollaan mut en oo pahemmin kirjoitellut viime päivinä... =) Mulla on välillä sellanen olo, etten kehtaa kirjottaa kun kaikki on meillä niin hyvin, ei oo nuhaa ei vatsavaivoja, vauva nukkuu hyvin ja syö... itte saan hyvin myös levättyä. Mulla on melkeen syyllinen olo, kun ei mitään vaikeuksia meillä ja samalla pelottaa mitä kaikkee sitä voikaan tulla.

Eilen oltiin tytön kanssa lonkkaultrassa, kuuluupi täällä lapsen kolmanteen lääkärintarkastukseen. Lonkat on oikeen hyvät hänellä. Tyttö kasvaa silmissä ja mulla on jo sellanen olo, että ei mulla enää oo vastasyntynyttä, vaan tuollanen 5-kilonen rontti! :LOL: Mutta tyttö on ihana, kaunistuu vaan kasvaessaa. Tänään näyttää kyllä pojalta, koska hällä on jalkapalloverskat päällä. Illalla on kuulemma joku tärkeä peli????

Kasteesta: Me tullaan kastamaan tyttöä Suomeen ja 3.1 on sitten SE päivä! En kyllä yhtään muista mitä siellä kasteessa touhutaan. Meilläkin yks kummi on katolinen ja se pitäis viellä kysyä, että onko OK, samoin tarjoiluja pitäis miettiä, mutta kaipa mä vaan tilaan jonkun pitopalvelun... kalliita ovat kyllä!

Kiloista: Mulla neljästätoista jäljellä kaksi... ja ravitsen itseäni suklaalla ja herkuilla päivittäin. Kai se on tuo imutiikeri, kun niitä kiloja syöpi. Joulun jälkee alotan kuntoutuksen, täällä maksaapi sairaskassa kurssin!

Mä kannatan kanssa että lähdetään Australiaan kokoontumaan! Kai KaksPlussa sponssaa matkat????

manna: Joo, minä nostatin kyllä maidontuloa, mutta imettämällä, en pumpulla! Eli siis imetin enemmän ja molemmista rinnoista ja sen jälkeen vähän korviketta jos tarvis vielä. Eka jäi yölisät pois (yllättävän nopeasti), iltaisin olen vielä antanut jos on tarvinnut. Tää likka vetää hirmu raivareita jos ei maitoa tuukaan nopeesti, joten ihan kaikkien hermoja säästääkseni olen lirauksen antanut korviketta jotta pieni rauhoittuisi vähän :D
Kokeile miten kauan jaksaisi imeä rintaa/molempia ja annat sitten vielä pumpattua lisäksi jos jää nälkäiseksi. Vai simahtaako teillä tyttö kesken homman :)
Meillä saa suht helpolla herätettyä uudelleen kun laskee selälleen esim. sängylle. Säpsähtää ja sit voi taas jatkaa =)

sarppa: Meillä kans tyttö valui sänkyä alaspäin, sit piti ottaa pari kirjaa pois. Nyt ei ole enää ollenkaan kun esikoinen haki kaikki akuankat pois =) Eli nyt vauva menee eteenpäin mahallaan mönkiessään ja ährää ihan päädyssä :D

keiju: Erittäin mukavaa shoppailureissua :D

helmi: Mä kans teen asetelman itse kahvipöytään, hyvä kun tuli "puheeks", pitäis tarkistaa onko mulla edes kukkasientä jäljellä :) Jos ei oo niin sit taidan tehdä ihan kimpun vaa..

Mä paistoin äsken banaanikakun ristiäisiä varten ja aivan mahtava joulun tuoksu leijailee täällä :xmas: Siihen kun tuli kanelia, inkivääriä ja neilikkaa niin niistäpä se tulee =)

Meillä molemmat nukkuu, vauva meni jossain ennen 11 jo, ulos vein ja simahti jo sisällä =)

maotao, joo tiiä vaikka sponssaiskin :D Saispa siitä hyvän jutun lehteen :LOL: Tai niin hyvästä tiedä....
Ja hienoahan se on että kaikki menee hyvin, kirjota ihmeessa siitäkin. Kyllä mä ainakin ihan innoissani ilmoitan tänne sekä ilot että surut =) Siitäkin saa kuitenkin irti aina jotain kun lukee miten jollain sujuu hyvin, kannustaa sekin! Teillä siellä saksassa tuntuu olevan kyllä hienot systeemit, kuntoutukset ja kaikki! Wau!

luminka, melkein tännekin leijaalee tuo tuoksu, nam!! :p
Ainiin, tuota sientä munkin pitää ostaa, luusisin että plantagenista sitäkin löytyy..

nyt on reissulta kotiudettu...Leevillä oli kaikki menny hyvin,oli vaan nukkunu ja syöny =)
Sain osteltua joululahjoja,itelle kahdet kengät(kenkiähän ei voi koskaan olla liikaa),pojille ristiäisvaatteet, itelle pari paitaa ja pikkujouluihin paidan, piilareita ja dödön. Oli kyllä tosi mukava reissu. =)

kiitoksia kun jaksoitte vastailla mun imetyskyselyihin,tosiaan usko alkaa välillä oleen vähän heikoilla noihin mun tisseihini :/ mut joo korvikelisillä tässä nyt mennään,vaikka joka kerta kun pojalla nälkä on, koitankin eka imettää.
ih,tänään pitäis lähteä pikkujouluihin,kauhee ku on hirvee jännäri päällä että kuinka täällä kotona pärjätään sen aikaa...vaikka varmaan pärjätään ihan hyvin.
painosta vielä sen verran että pojallahan oli paino noussut melki lähtölukemiin jo 6.pvänä.. nyt en sit tie mikä on tilanne,tiistaina olis neuvola.silloin pitäs sit vähän kysellä tota syömisasiaakin kun en tänään saanut neuvolatätiä kiinni.
ja itsellä ei oo enää raskauskiloja,muita kiloja sitten onkin..eli n.12 kg jäi osittain synnärille,osittain paloi ekalla viikolla kotona.
jahas nyt alkaa kätinää kuulumaan...
heh,se oiskin hauska,marraskuisten matka australiaan! :D

Moi pitkästä aikaa!

Meillä kasvatetaan jättivauvaa. Eilen neuvolassa painoa oli tasan 6 kiloa ja pituutta 58 cm! Ikää on pian 7 viikkoa. Pienimmät vaatteet ja kestovaipat on jo jääneet auttamatta pieniksi, 62-senttisiin on siirrytty. Yritän liittää kuvaa meidän pojasta tähän viestiin, jos osaan.

Mulle tuli pari viikkoa sitten rintatulehdus. Nousi ihan yhtäkkiä melkein 39 asteen kuume ja tuli väristyksiä ja kouristuksia. Reilun vuorokauden kärvistelin ennen lääkäriin menoa ja sain sitten antibioottikuurin. Nyt tuli sitten antibioottikuurin jälkimainingeissa kauhea ihottuma, iho kutiaa kauttaaltaan ja on nokkosenpiston näköisiä pahkuroita.

Imetyksestä ja lisämaidosta, kun niistä on näemmä ollut puhetta: Vanha neuvolantäti kertoi tilastoja, että vauva saa 1 kk iässä 95% yhden imetyskerran maidosta 20 minuutissa ja 2 kk iässä sama määrä tulee täyteen keskimäärin 7 minuutissa. Eli jos vauva alkaa tuntitolkulla olla rinnalla, niin sitten maitoa ei ehkä tule riittävästi (tai vauva vain jää siihen lussuttelemaan). Rintatulehduksen aikana ja jälkeen maidon heruminen on ollut vähän huonoa, joten olen antanut lisämaitoa (pumpattua tai korviketta) öisin varsinkin. Neuvolassa sanottiin, että jos vauva vetää lisämaitoa yli 50 ml ihan suorilta, niin silloin sillä on todella jäänyt nälkä imetyksen jälkeen. Huomasin myös, että en ehkä ollut juonut viime päivinä riittävästi ja sen takia maitoa ei ehkä ollut tullut tarpeeksi.

Meillä on nyt otettu projekti vuorokausirytmin kääntäminen. Vauva on nukkunut päivällä 6 tunnin päiväunia ja sitten valvoskellut ja kitissyt öisin. Myös isoin syöminen on tupannut ajoittumaan yölle. Neuvolassa sanottiin, että kannattaa mahdollisimman paljon viihdyttää vauvaa päivällä ja herättää syömään jos meinaa nukkua yli 4 tuntia. Ja sitten yöllä syöttää hissun kissun. Myös tutin olemme ottaneet käyttöön, se auttaa rauhoittumaan. Tuntuu olevan sellaista helposti ärtyvää sorttia, mutta rauhallinen sylittely ja rauhallinen selän silittely auttavat. Välillä myös ihan se auttaa huutoon, että laskee vauvan vain petiin rauhoittumaan, antaa muutaman kymmentä sekuntia olla siinä omillaan (vaikka huutaisi). Poika vetää siinä useimmiten muutamat nyyhkäisyt ja sitten hiljenee. Liiallinen heijaaminen ja lässytys vain tuntuvat meillä yllyttävän pitkään jatkunutta itkua (jos on nälkä, vaippa ja röyhtäytys hoidettu).

Ristiäiset on lauantaina, tulen sitten kertomaan mikä nimeksi laitettiin.

Hei!
CitrusHeights ja Tietämätön oikein paljon onnea nyyteistä!
noonie: :hug voimia sinulle!

On tosi pitkä aika kun olen viimeeksi kirjoittanut tänne mutta joka päivä olen yrittänyt käydä lukemassa päivän kirjoitukset ja teidän kuulumiset. :ashamed:
Mutta vastailen nyt näin pikaisesti keskustelu aiheisiin.

Imetyksestä:Meille on ollut alusta asti ihan rinnalla että ei ole ainakaan vielä tarvinnut mitään korviketta antamaan.Yöllä herää kaksi kertaa syömään sitte aamulla vielä ja sittenpä neiti nukkuu yli puolen päivän.

Saatiin ristiäisetkin sovittua Tammikuun alkuun ja nyt on vain se ongelmana kun tunnostaa että ei miehen puolelta pääse sukulaiset tulemaan. :ashamed: Mutta jospa asiat saisi järjestettyä niin että pääsisivät.

En ole kyllä tavannut ketään kaksplussalaisia kun olen itse niin pienestä kylästä että ei täältä oikein tiedä ihmsiä ja taitaa olla että asun niin pohjoisessa että te kaikki taidatte olla siellä etelämmmässä.
Meillä tyttö väläytti oikean hymyn tuossa muutama päivä sitten ja sen kyllä tosissaan huomaa milloin on ilmakupla hymy ja milloin oikea. :)

Lauantaina ajattelin kutsua isovanhemmat käymään kun tyttö on jo 1kk kuukauden vanha tuolloin,aika menee tosi nopeasti.Tuntuu kuin vasta eilen oltaisiin tultu tytön kanssa kotiin sairaalasta.Hmph..noh,niinpä ne pikkuiset tuppaa tekemään. ;)

Meillä on mennyt suhkot mallikkaasti vauva arki,ei mitenkään hirveästi ole ongelmia ollut,pientä ähinää ja puhinaa tietenkin massun takkie mutta sekään ei ole kehittynyt varsinaiseksi ongelmaksi.Vaunuilemassa käydään joka päivä ja sitten neiti nukkuu ulkona siihen asti että herää syömään,imetys väli n.3-4 tuntia.
Ainut mikä pitäisi korjata mahdollisimman pian on tuo minun ja neidin uni rytmi,tyttö tykkää nimittäin valvoa 2-3 tuntia aamu yöllä. ;)

Miten on muuten,nukkuuko teillä pienokaiset omassa sängyssä vai uskallatteko pitää samassa sängyssä?
Meillä piiperoinen nukkunut alusta lähtien viekussa,ei suostu omaan sänkyyn nukahtamaan.mutta mie taidan nyt lähteä ruuan tekoon.Yritän kirjoitella enemmän tänne.

Möökö89 ja neiti melkein 1kk.

Ps:kiitos Luminka uudesta pinosta! :hug:

Piti vielä lisätä, että on ollut kyllä tosi ihanaa ja hyödyllistä lukea teidän kokemuksianne vauvan ensiviikoista (vaikken ole kovin aktiivisesti keskusteluun osallistunutkaan).

Mulla kun ei kauheasti ole pienten vauvojen äitejä omassa lähipiirissä, niin on ollut hyvä verrata, mikä on "normaalia" ja saada vinkkejä erilaisiin pikku ongelmiin. Ainakin sen olen huomannut, etten ole ainoa, jota mietityttävät vauvan imettäminen, vatsanpurut ja päivärytmi.

Samalla on tietyllä tavalla vahvistunut näkemys siitä mitkä on omalle poitsulle sopivia juttuja, kun on huomannut, ettei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa ratkaista tilanteita. Olen myös todennut, että esikoisen kanssa on siinä mielessä helppoa, ettei samaan aikaan ole isosisaruksia vaatimassa huomiota ja hoivaa. Toisaalta on kiva lukea, miten teillä vanhemmat sisarukset ovat suhtautuneet tulokkaaseen.

mukaan! Pieni söpöliinityttö syntyi 20.11., 2435g ja 49 cm. Sairaalassa vierähti viikko, josta melkein puolet ajasta synnyttäen, lopulta tehtiin sektio (synnytys ei edennyt). Pikkuisella paino laski aluksi mutta tilanne saatiin korjaantumaan.

Nyt kotona elellään hänen rytmissään, on kovin yökyöpeli. Viime yönä tosin nukkui melkein 4 tuntia mutta aamulla ilmavaivat taisivat jälleen vaivata. Ootteko antaneet Cuplatonia tms? Itse soitin synnärille ja kyselin asiaa niin suosittelivat jalkapohjahierontaa ja röyhtäytystä- on kokeiltu jo, eikä auta. Itse maalailen täs jo mahdollista maitoallergiaa tms.
terv. pessimisti

Yhteistyössä