TOUKOKUUN TOIVOTUT tammikuussa

Moi,

mulla on kysymys niille pareille, joilla on lapsia/saa lapsen avoliitossa? Eli tämä isyyden tunnustaminen: tehdäänkö ennen lapsen syntymää?> Jos, niin missä vaiheessa? Millainen prosessi käytännössä on, toisin sanoen, kenelle tunnustetaan, missä ja mitä (tyhmäkin tietää, että mitä, mutta onko jotain, mitä pitäisi tietää etukäteen)? Allekirjottavatko molemmat vanhemmat tunnustuksen jne?

Esikoinen kun on tulossa ja emme naimisissa ole, niin nämä asiat mietityttävät. Samoin nimiasiat: onko tunnustuksen myötä selvää, että lapsi saa isän sukunimen vai miten asia mahtaa mennä?

Kiitti etukäteen sille, joka tähän vastaa. Nyt haukkaamaan jotain pientä ennen kouluun lähtöä!
 
Voi kun ihania kuulumisia Edlalla ja Carmenilla :) Onnittelut prinsessoista! Hyvä kun tulee tyttökavereita toukokuun pojille :)

Hienoa kun Pojallakin on kaikki hyvin!

Osan kohdalla siis asiat on parempaan suuntaan menossa, hyvä niin. Pidetään meno nousujohteisena!

Minä meinasin pitää nuo lomat mammavapaiden jälkeen. Jos tämä issias äityy vielä pahemmmaksi, niin en haluaisi kuluttaa lomapäiviä kun periaatteessa on sairaana. Ja muutenkin menen nyt vauvan ehdoilla; jos ei pysty olemaan töissä, niin sitten sen mukaan saikulle. Yleensä minulla on korkea kynnys jäädä töistä pois, mutta nyt on ajateltava muitakin kun itseään. Ei tässä ole vielä raskauden vuoksi tarvinnut töistä ollakaan pois. Jokaisen tietty pitää tehdä niin kuin parhaaksi katsoo noiden lomien ja vapaiden kanssa.
 
Päivänsäde Näin minäkin olen ajatellut eli pidän kesäloman vasta äippäloman jälkeen. Talviloman ts. 8 lomapäivää sen sijaan pidän juuri ennen 30 päivän mammiksen alkua: näin siis jään pois töistä 14.3. ja voin olla pääsiäisen ajan kotona. Pitää kasvatella rairuohoa ja piilotella suklaamunia :LOL:

Soitin viime viikolla palkanlaskijallemme, joka laittaa äitiysrahahakemukseni eteenpäin (ajattelin vain varmistaa, että olin täyttänyt kaikki kohdat oikein). Hän naurahti kysymystäni, että koska hakemus lähtee Kelaan - hän kun oli ajatellut laittaa sen juuri 2kk ennen laskettua aikaa :eek: Minä esitin sitten toiveen pikaisesta käsittelystä, koska a) haluan ehdottomasti viime vuoden äitiyspaketin (mielestäni ihanat sävyt vaatteissa :p ) ja b) haluan tietää paljonko äitiyspäivärahani on, että osaamme vähän suunnitella taloutta (lainanlyhennykset, lomamatkat, toisen auton hankinta jne.). Pitänee hopuutella uudestaan, jos osa meistä toukokuisista saa jo nyt ä- pakkauksen - tämäkin tahtoo :whistle:

Nyt pitää lähteä hakea niitä verenohennuspiikkejä sekä erilaisia vitamiineja apteekista: harmi vaan, kun ulkona näytää olevan kauhea myräkkä :/ No saapahan kunnolla raitista ilmaa!
 
e rika: tehdään vasta vauvan synnyttyä... oman kuntasi/kaupunkisi lastenvalvoja sosiaalitoimistosta ottaa yhteyttä teihin ja varaa ajan tuohon tunnustukseen... meillä ei ainakaan ole ollut kummoinenkaan tapahtuma vaikka kaikenlaisista "kuulusteluista" on kuullut juttua... Siellä vaan allekirjoitetaan sellainen paperi, jolla vahvistetaan että juuri tämä ko. mies on lapsen isä... siis molemmat vakuuttaa etteivät ole maanneet siittämisajakohtanan muiden kanssa ja blaa, blaa... sitten vaan päätetään, että halutaanko yhteishuoltajuus vai mikä ja saako lapsi kumman sukunimen=) piis ov keik, ettenkö sanos :D

Onko ketään jotka menneet naimisiin samalla kun lapsi kastettu?? tai tietääkö joku muuten... pitääkö meidänkin siis vielä mennä isyyden tunnustukseen, kun muistasin että oisin jostain lukenu, että sen tunnustuksen vois tehdä vihkimisen yhteydessä papille??
 
Juuri eilen itsekin mietin tuota isyyden tunnustamis-asiaa, avoliitossa kun vielä ollaan. Tai siis lähinnä juuri sitä, että jos vihkiminen tapahtuisi heti kasteen perään (samana päivänä siis) niin tarvitseeko silloin isyys mennä tunnustamaan ja soitin siitä juuri tänään aamulla Tampereen sosiaalipalveluihin ja kysyin. Vastaus oli, että kyllä tarvitsee. Saavat kuulemma maistraatista noin viikon sisällä vauvan syntymästä tiedon, että vauva on syntynyt avioliiton ulkopuolella ja sen perusteella kutsu tulee "tunnustamistilaisuuteen" n. kahden viikon päähän.

Kävin itsekin lääkärissä tarkastuttamassa tilanteen, kun minullakin oli niitä menkkamaisia jomotuksia jonkun aikaa. Kaikki oli onneksi kunnossa, eli vaarattomia supistuksia. Nyt on alkanut vaan kauhea väsymys painaa uudestaan.. Heräilen yöllä jatkuvasti ja uni ei meinaa millään tulla sitten enää. Aamulla väsyttää niin kamalasti.. Mietin, että kehtaisiko sitä jäädä saikulle vähäksi aikaa ihan väsymyksen takia..
 
Taikavoimat voitettu--) avasin vauvanvaatelaatikon..kauheeta minkalainen hamsteri mä oon..siis ihan kauheeti niitä pikkuvaatteita =)

Soitin töihin niistä lomista. selvittäävät ja soitteleevat sitten mulle.

uskaltaisikohan jo laitella vaatteita hoitopöydän laatikoihin..hmmmmmmm

Isyyden tunnustamisesta:
tosi yksinkertainen toimenpide nimipaperiin ja sillä selvä..siis ainakin meillä oli me oltiin tietty aikapitkään jo asuttu yhdessä niin ei viittinyt kauheesti kysellä :D Mut onhan sitä kaikenlaista kuultu mitä siellä on tapahtunut mut voi olla et on vähän paisuteltuja juttuja :kieh:

poika04&papu tasan 25 viellä 15 viikkoa jäljellä H hetkeen
 
Cheesecake: miten tuo on mahdollista? nimittäin kun olen tietoa etsiskellyt, niin oikeusministeriön nettisivuja lainatakseni " isyyslain (700/1975) 3 luvussa tarkoitettu miehen tunnustamislausuma annetaan lähes aina lastenvalvojalle. Miehellä on kuitenkin oikeus antaa tunnustaminen myös henkikirjoittajalle, julkiselle notaarille tai vihkimisen yhteydessä vihkijälle, jolla on niin ikään oikeus isyyslain 18§2 momentin mukaan toimittaa isyyslain tarkoittama kuuleminen...." :eek:
 
Poika:Onnittelut hyvistä ultra kuulumisita :heart: Ja samoin Carmenille!!

Poika, mietin samoja loma asioita kun itsekkin haluaisin pitää kesistä 2 viikkoa ennen äippälomaa,mutta ilmeisesti se onnistuu vaikka lomakausi alkaakin vasta huhtikuussa...Mun vaan pitää mennä sit päiväks töihin ennenkuin jään kokonaan pois kun sopparini on määräaikainen,että saan lomaltapaluu rahat. Näin oon ymmärtänyt. En oo tosin pomon kanssa neuvotellut tästä loma asiasta vielä,vaan hänen sihteerinsä kanssa =) Mut luulisin ettei olis mitään sitä vastaan...ei noista kyllä aina tiiä...


Repa ja kutvonen rv 24+2
 
Täälläkin on sitten kohdunsuu hieman auki, kävin neuvolalääkärillä. Mullahan on ollut noita hetkellisiä painotuntemuksia jo jonkin tovin. Lääkärin mukaan ei kuitenkaan syytät huoleen, ei laittanut hetimiten äitpolille koska mulla on jo muutenkin kontrolli siellä ens kuun alussa. Tietysti jos nuo painotuntemukset pitenevät, tihentyvät ym. käski sitten ottaa heti yhteyttä. Eli nyt tartee vaan rauhoitella menoa.

Noista lomista, eikös ole niin että äitiyslomanajaltahan ei kesälomaa kerry? Ajattelin vaan että silloin kyllä varmasti säästän nuo tämän kesän lomat tuonne seuraavalle kesälle että saa sitten lomailla kunnolla kun on pikkuinenkin mukana. Mulla kun on sellainen työ että tuo järjestely onnistuu. Tällä hetkllä kun tuo äitiysloma loppuu joskus helmikuun alussa 09 niin eipä siitä ehdi kesälle 09 kovin montaa vapaata kertyä...Jos näin siis on, voinen olla väärässä.

Jenni30v+ Pikkuinen 25 tasan
 
Soittasivat jo niin voisin suunnitella juttujani saanko pitää sitä lomaa vai en...mä ajattelin sama ois nyt pitää sais levätä kun niin herkkään menen kipeäksi ja kun mä jään sit 3 vuodeksi kotiin lasten kanssa voi olla aluksi outoa ajatella ettei 3 vuoteen tarvii töihin mennä :D

No mut sitä ennen on saatava mailmaan elävä lapsi, mulla kun vielläkin kummittelee taustalla että entäs jotain sattuu...vaikka kohtukuolemat onkin harvinaisia.

 
Poika04 Ihanaa, että kaikki hyvin ja, että pääsit vielä taikavoimistakin eroon ;)

Uusille Tervetuloa joukkoon!

Ja kaikillle Hirmusen paljon ihania uutisia monilla! Hienoa!

Äitiyspäivärahasta Kyselen ekaks teiltä, jos joku osaa neuvoa, kun ei huvittais soitella, jonotella ja maksaa kallista puheaikaa ( yritysnumero ) Kelaan. Mulla siis tilanne tämä, että olen ollut äitiyslomalla 05/05-03/06, tämän jälkeen hoitovapaalla 04/06-07/07 ja aloitin opiskelut 09/07 eli aloin saamaan opintotukea. Äitiysloma alkaa 16.4.2008. Saankohan minä siis samaa äitiyspäivärahaa, kun edellisellä kerralla ( tuloihin perustuvaa ) vai lasketaankohan mun äitiyspäiväraha opintotuen perusteella ? Ja toinen, saankohan opintotukea vielä huhtikuussa, kun äippäloma alkaa vasta puolenkuun jälkeen? Vähän mietityttää ja jänskättää, kun kyse on kumminkin alussa noin 40 ?/ päivä ( sen 50 ekaa päivää ) ja sit 30 ?/ päivä :| Isoista summista puhutaan!

Supistuksista ja närästyksestä Täälläkin alkanut tulemaan ihan mojovia supistuksia iltaisin! Pistin jo tään palstan syyks, että kun lukee miten muilla niitä on, niin alkaa myötätunnosta itseäkin supistelemaan :LOL: Ja närästys on ollu kauheeta tässä kolme päivää, ihan sama onko päivä vai ilta, kamalat poltot sisuksissa ja muutama karvas kökkö on jo suuhun asti noussut :(

Naimisiin menosta ristiäisissä Yksissä ristiäisissä oon ollu mukana, missä vanhemmat meni samalla naimisiin. Siellä tapahtui ensin vihkiminen ja sit vasta kaste. Pappi, en tiiä heittikö vitsinä vai miten, sanoi, että suoritetaan vihkiminen ensin, niin eipä tarvii täytellä useampia papereita :) Vissiin tarkotti sit jotain, että jos olis eka kastettu lapsi, niin olis joutuneet kirkolla ensin laittamaan lapsen avoliitossa kastetuks ja sit tekemään lapun vielä siitä, että vanhemmat menneet avioon? En tiiä?

Nyt tuki ajatuskatko ( = alkava dementia ) Mulla oli paljon asiaa, mutta ei muista mitä...

Palaan siis linjoille, jahka saan pään taas mukaan tähän päivään ;)

Vointeja toivottelee, Pipsa ja Onni rv 23 tasan :heart:

Ja taas muokattiin tummennuksia...
 
Niin jäi vielä laittamatta tuohon äitiysraha kyselyyn, että meillä ei siis neiti kerkeä täyttää tuota kolmea vuotta ennenkuin Onni syntyy. Täyttää vasta heinäkuun alussa.

Mulla siis itella semmonen tuntuma, että äitiyspäiväraha menee niitten entisten tulojen mukaan, kun en ole ollut ansiotyössä ja lapsi alle 3 vee.

Oonkohan ihan hakoteillä?
 
Isyyden tunnustamisesta: kaverini olivat olleet ja heidän mielestään ainakin oli tuntunut aivan naurettavalta ne kysymykset ja vakuuttelut. Jotenkin hieman nöyryyttävääkin että haluavat tietää kenen kanssa olet ollut, mutta pakko kai niiden on se jotenkin varmistaa! ;)

Carmen: onnea tytöstä! Täällä saatiin silloin rakenneultrassa vaan epäselvä käsitys että mekin odotettaisiin tyttöä, mutta lopullinen tulos jää sitten nähtäväksi...
 
äippä84: No nyt alkoi ketuttamaan jos antoivat sosiaalitoimesta minulle kuitenkin väärää tietoa?! :/ Mistä sitä nyt sitten tarkastaisi? Itse vaan hölmönä heti uskoin. Eihän tällaisissa asioissa voi olla paikkakuntakohtaisia erojakaan.. Taidan seuraavaksi soittaa Seurakuntatoimistoon tai siis Kirkkoherranvirastoon ja kysyä, josko he tietävät.
 
Soita chees sinne kirkkoherranvirastolle tai oman seurakunnan päivystävälle papille, niin saat varman vastauksen. Numeron varmasti löydät niitten omilta nettisivuilta ja pappi aivan varmasti tietää. Plussana vielä kaiken lisäksi, et joudu jonottamaan ja puhelu on varmasti normihintainen.
 
Kerron mitä tiedän. Mitään varmaa tietoa ei ole.

Olen kerran ollut tilaisuudesa jossa vanhemmat vihittiin ensin ja sitten kastettiin lapsi. Ja mulle jäi käsitys, että tehtiin näin päin juuri joidenkin paperien vuoksi.

Itse olen aikanaan käynyt sosiaalitoimistossa lastenvalvojan "puhuttelussa" .

Onneksi ei nyt tarvitse sitä enään tehdä. Ei sillä että olis ollut jotenkin kamala kokemus, mutta kuitenkin.

On kivampi soitella vain kirkkoherran virastoon ja sopia papin kanssa ristiäisistä. Jos vielä saatais sama ihana pappi joka vihki meidät viime kesänä. Jos kaikki menee hyvin synnytyksen ym. kanssa olen jo valmiiksi suunnitellut, että ristiäisiä voitaisiin viettää heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna omalla koti pihalla. (meidät vihitty 070707 meren rannalla).

Tänään pitäis käydä toi esikoinen ilmoittamassa eskariin. Niin on äidin pikkutytöstä tulossa iso.

Jossu & masuasukki 22+2
 
Jossu-71kiva lukea että joku muukin kirjoittaa "jos kaikki menee hyvin" Mä oon lisännyt se melkein joka asiaan perään tän raskauden aikana. Tosi kivalta kuulosti häät meren rannalla *haaveilee*

aikamoinen tuuli ulkona kun käytiin ulkoilemassa melkein vilu tuli :D
 
Jenni30v. Äitiysloma kerryttää vuosilomaa eli jos säästät tämän jo kertyneen loman äippäloman loppuun niin siellä on toinenkin kuukausi lomaa odottamassa - palkallista "jatkoaikaa" kotona pienen kanssa siis saa hyvässä lykyssä kaksi kuukautta! Katsopa Kelan sivut ja siellä kohta "perheille" ja "äitiysloma ja äitiyspäiväraha".

 
Heips kaikille!

Täältä löytyisi yksi neitonen lisää jakamaan ajatuksia ja kokemuksia kanssanne.

Esikoistamme innolla odottelemme. Tämän pikkuruisen ihmeen laskettu aika on 9.5.

Raskaus sujunut suht helposti, tosin ei täälläkään pahoinvoinnilta närästykseltä ja harjoitus suppareilta ole vältytty :whistle: Nyt menneillään kuitenkin mukavan helppo jakso (koputtelen puuta). Pikkuinen on oikein reipas ja esittelee äidille uusia tanssikuvioitaan päivittäin, nykyään iskäkin voi jo nähdä päällekkin päin kun pikkuneiti (rakenneultrassa pieneksi prinsessaksi arvelivat) tanssahtelee.

Hankintoja meilläkin jo jonkinverran tehty. Vaunut tilattiin netistä (vaunula.fi) Firkon f7 merkkiset/malliset ovat ja vaikuttavat oikein hyviltä. Turvakaukalo on myös hankittu, Graco merkkinen, jonka saa telakalla kiinni autoon, eikä tarvitse turvavöillä joka kerta kiinnittää. Kaukalon hankkimisen jälkeen hankimme myös Graco merkiset matkarattaat joita meille niin kovin kehuttiin ja suositeltiin ystävien taholta. Ovat kyllä kätevät, kun niihin pystyy turvakaukalon kiinnittämään. Hoitopöytä on hankittu käytettynä ja suvussa kiertävä kehto odottaa pienokaista syntyväksi. :)

Nyt täytyisi lähteä koiruutta ulkoiluttamaan, toivottavasti myrsky on jo hieman helpottanut..

Liinukka ja kirppunen 24+6
 
weiss
Tervetuloa Liinukka! Olipa ihanaa lukea, että monilla on löytyny syy tukalaan olotilaan. Niin miekin ootin, että oisvat äippäpolilta soittaneet, että jotain tulehdusta olis ollut, mutta eipä ole soitelleet.. Ihanaa poika04, että kaikki oli sittenkin hyvin, huh! Mie kärvistelen edelleen, vaihtelevaa on olotila. Eilinen ilta ja viimeyö meni tytön vatsatautia hoidellessa, joten olo on väsynyt ja tyhjä. Äitiyspakkaus oli tullut, mutta oli ukkoki niin väsynyt, että huomenna pääsee hypistelemään.. Eikä mennyt edes viikkoa, kun kelalta tuli tuo päätös.. No, kovasti olitta kirjoitelleet, mutta nyt pakko mennä nukkumaan, jos pikkuinen antaa.. |O Hyvää yötä..

weiss ja pikkuinen rv24+2
 
Pöh, miten kärttyinen olo miulla onkaan... Ollut koko per*eleen päivän :kieh: Nup supistukset ovat voimakkaampia tänään ja muutenkin tuntuu kummaa jomotusta alavatsalla..Soitan huomenna heti aamusta neuvolaa, tai suoraan äp:lle... Huomenna ois työkkäriki, mokomat viivyttivät mun aikaa niin pirkälle, etten enää mihinkään töihin lähe varmaankaan, kun sairasloma näyttää kutsuvan muakin kopjta selän / supistusten takia :ashamed: (moon ollut yli vuoden saikulla selän takia jo...Nyt työttömänä ja kohta taas aikulle jee!) :kieh: )

Onneksi monella tunttuu tila olevan huomattavasti parempi, ehkä miullekin riittäisi huomiseksi onnea ja olo olisi parempi :whistle:

taitaa mennä vaan valittamisen puolelle, joten onnea kivoista ultra kuulumisista ja muista hyvistä jutskista, teretulemast uudet joukkoon tummaan B) Tää lähtee nyt ruikuttamaan jonnekin punkan puolelle... Odotellen, että ukko pääsis treeneistä... Sekin perkele meinaa juosta 6 kertaa viikossa treeneissä, ja en kerkeä näkemään sitä sit ollenkaan... :| valivalivali...moikka :'(
 
Vielä noista lomista. Eli vuosilomat kertyy mammaloman aikanakin. Ite pijän tämän kesän eli 08 loman ennen mammalomaa, koska vuoden 08 lomaa ei voi jättää ns jemmaan vuodelle 09. Eli kun mulla mammaloma loppuu 09 on mulla silti kuukauden kesäloma odottamassa ja talviloma siihen kaupan päälle.

Liinukalle tervetuloa joukkoon!!

Ja rakkaat kanssa sisaret, eihän sitä tarvi murehtia jos täällä käy valittamassa ( vaikkakin se välillä jo naurattaa itteeki kun tänne napisee kaikesta ) täällähän me kanssa eläjät parhaiten tuntemukset ja olotilat ymmärretään!!! :D

Nyt köllötteleen
liinu83 ja möykky 23+4
 
Toivottavasti Mymmelin olo on helpottunut. Olen itsekkin kuullut tuosta työkkäristä aikamoisia juttuja ja kiitellyt kun ei ole tarvinnut sen kanssa olla tekemisissä..Ihan pitäävät työttömiä koiran asemassa..Ja valita vaan aivan niin paljon kun haluat kyllä me ymmärretään =) Itselläkin on joka päivä jotain naristavaa tai jotain muuta =)

Tervetuloa mukaan Liinukka

Pitäisi itsekkin varmaan nuo kelanpaperit rueta hoitamaan, pitäisi palkkikseen viedä täytettäväksi kun maksaavat sen 3 kk palkkaa kotio..Kun nyt se pomo soittas et saanko pitää sen loman ennen mammalomaa.

mukavaa päivää kaikille, tää menee tänään mangeettikuvaukseen iltapäivällä..mulla kun on sitä vikaa selässä..

poika04 ja papu 25+1

 

Yhteistyössä