TOUKOKUUN TOIVOTUT tammikuussa

weiss kyllä kaikki varmasti menee parhain päin. Mutta uskon, että sinulla on tylsää siellä levätessä vaan.

supistuksista vielä täällä näyttää kovin monilla olevan kaiken näköisiä painon tuntemuksia ja jomotuksia. Toivotaan nyt vaan, että ovat ihan normaaleja raskauteen kuuluvia. Ei kai meillä toukokuisilla voi niin huono tuuri olla, että joudutaan kaikki saikulle ennen aikaisten supistusten vuoksi. Luin juuri, että normaalit liitoskivutkin voivat aiheuttaa painon tunnetta ja kipuakin.

Nissu76 lisään sut listaan. missäs synnytät?
 
Huomenta! :flower:

Pakko pikaisesti kommentoida näitä suppari- vastauksia... Tarkoituksenani ei ole missään nimessä lietoa hysteriaa meidän toukokuisten joukossa vaan lähinnä tuoda tietoisuuteen merkkejä, jotka kannattaa ottaa vakavasti! Itse kun sain vähän satikutia lääkäristä, kun olin niin pitkään kituutellut ihan selvien "oikeiden" supistusten kanssa. Olen aina ollut ylpeä korkeasta kipukynnyksestä ja siitä etten vanhana urheilijana todellakaan valita turhista, mutta näin raskaana pitäisi asioita tarkkailla kaiketi hieman eri kulmasta kuin omasta "sissiydestä" :ashamed:

Älkää siis hyvät ihmiset nyt jokaisesta kolotuksesta soittako neuvolaan ja vaatiko sairaslomaa: ne supistukset voivat tosiaan olla niitä "hyviäkin" eli valmistavia suppareita! Eri asia sitten on, jos niitä alkaa tulla siinä määrin, että keho alkaa valmistautumaan synnytykseen - niin kuin weissille ja itselleni on käynyt!

Letkeää lepopäivää toivottavat;

Carmen ja Nirppu rv 25+0 :D
 
carmen en todellakaan tahtonut vähätellä sinun ja weissin tuntemuksia. Mutta ajattelin hiukan rauhoittaa meitä muita jotka hysterisoidumme helposti. Itselläni on ainakin mennyt hyvä tovi tässä viikonloppuna oireita tarkkaillessani. :D ! Helposti kun stressaannun kaikesta. Toivotaan vaan, että täällä olisi kysymys normaaleista kohdun vetäytymisistä tai jostain. Carmen tai Weiss, tuntuvatko ne oikeat supparit myös vatsan kovettumisena? mulla kun ei oikein tunnu siltäkään. En ole oikeastaan edes varma olenko kokenut yhtään supistusta. välillä vatsa tuntuu olevan aika piukea, mutta ne tuntemukset eivät edes satu. Tunnen itseni todella tyhmäksi kun en ymmärrä näistä raskausoireista mitään... :ashamed: Ja kauheasti hyvää toipumista teille. Pidetään vauvelit masuissa ainakin huhtikuun ihan loppuun!!! :heart:

Sellainenkin tuli mieleen, että ovatko ne nyt liitoskipuja, jos vähän niinkuin nivusia tai kohdunkannatin lihaksia (tai ihan suoraan sanottuna emätintä) vihloo? mulla näitä ollut välillä ihan viikoilta 14 asti.

Täällä sataa taas lunta. lainaisin mielelläni teille hiukan sinne suomeen. täällä on ollut oikea talvi joulukuun alusta lähtien. Ihanaa, mutta niin tylsää kun on liukasta.
 
Ja lisää ällötystekstiä... Olen ilmeisesti saanut peräpukamia. Äsken kun kävin kakkosella niin sattui todella ja mukana tuli verta... Ja tarkistin kyllä ettei tullut emättimestä. Voivatko peräpukamat aiheuttaa verenvuotoa? Pyyhkiessä jäi hiukan paperiin, mutta vaikutti siltä että mukana oli tullut useampikin tippa. Ääh, onko tämä nyt uusi raskausajan vaiva siiten?

 
Katrinainen: Mulla supparit tuntuu ihan kuin kuukautiset alkasisi samanlainen jumalaton kipu joka heijastuu lonkkiin, myös kohtu menee tosi piukeeksi...Mulla oli viimeksi kohdunkaulanpituus lyhentynyt vähän edelliskerrasta. edellisen lapsen kohdalla oli viellä 37 viikolla yhtä pitkä kuin nyt...en tiedä onko sillä merkitystä mut mainitsinpa vaan

ja kyllä pukamista verta tulee ja paljon jos pahaksi äityvät.
 
kiitos poika04 tunnen itseni todella uusavuttomaksi kaikkien näiden vaivojen sun muiden kanssa.
=) Ihan urpo-olo suorastaan.
Onko sulla lyhentynyt se kohdunkaula paljon? Ilmeisesti kuitenkin ihan ok tilanne?

Ja sitten lisää tyhmiä kysymyksiä. Saako kuivattua papaijaa syödä raskausaikana? Söin vahingossa mysliä, jossa kuivattua papaijaa oli. En jaksaisi nyt stressatakaan tästä, mutta kysyn vaan.
 
weiss
Katrinainen: Mie en ainakaan koe, että olisit vähätellyt..Ja siulla nuo kuulostaa juuri niiltä valmistavilta, eli ei avaavilta supistuksilta. Tänään ollut koko päivän juur tuota menkkamaista jomotusta, kohtu ei aina mene piukeeksi, joten toivon, että olisi osittain ainakin kasvukipua.. Vauvahan alkaa kasvaa näillä viikoilla aika tohinalla.. Pelko on koko ajan aivan hirviän suuri. Poika04: Onko siulla paljon tuo kaula lyhentynyt?
 
Saa kai sitä kuivattua papaijaa syyä ja ei kai se yhestä kerrasta mitään tee kun ei jatkuvasti syö kilotolokulla siis. =) Joo ei kai tässä sen kumempaa. Ai niin mulla huomenna lääkäri neuvola ihan aamusta =) kerron sitte kuulumisia palataan taas Moro! :wave: =)
 
No 20 viikolla sano et 4 senttiä jäljellä ja nyt oli ehkän.3 senttiä...en tiiä sit onko tuolla mitään merkitystä mutta huomenna kysäsen...ei jää vaivaamaan turhan takia. mulla kanssa ollut aika hankala päivä tänään. On se kun ei mekkakivuista pääse eroon vaikka raskaana on :D Ainakin petupuuhien jälkeen on ihan tuskaa.
papaijasta en usko haittaa olevan..
 
Aina välillä täytyy itsekin kirjoitella, kun luen muiden kuulumisia kuitenkin säännöllisesti.

Minusta tuli viikonloppuna rouva! :) Mukavat pienet juhlat oli. Eipä elämä tästä kuitenkaan kummemmaksi muuttunut, toinen sormus vaan tuli sormeen.. :D

Raskaus sujuu kaikkien ihanteiden mukaan. Sanoin koulussakin, että aion lähteä suoraan luennolta synnyttämään. Eipä tuolta opiskeluista voi saikkuakaan ottaa, niin yritän saada niin paljon kursseja käytyä, kuin mahdollista. Onpahan mukavampi sitten palata myöhemmin koulunpenkille.
 
Sunnuntai-iltaa kaikille! :flower:

katrinainen Nuo nivusvihlaisut ym. ovat käsittääkseni nimenomaan niitä liitos-/kasvukipuja - juuri maanantaina lääkäri selvitteli eroja supistusten ja normaalien venymis- ja kasvukipujen välillä. Ja noista peräpukamista; itse kärsin niistä muutoinkin kuin vain raskausaikana (istumatyön haittapuolia :/ ) ja kyllä minulla verta tulee varsinkin jos vatsa on kovana. Verta tulee välillä reilustikin, mutta se on tärkeää, että veri tosiaan tulee pukamasta eikä ole ulosteessa. Nyt raskausaikana on vatsani toiminut hyvin rautalääkityksestä huolimatta eikä vaiva ole kuin satunnainen; uskon, että joka aamuinen puuroannos auttaa tähän. Muista juoda paljon vettä ja syödä paljon kuituja (täysjyväviljat, hedelmät, kasvikset). Aika monessa pukamavoiteessa on kielto, että niitä ei suositella raskaanaoleville, joten olen sitten ruokavaliolla koittanut vaikuttaa asiaan. Ja hyvin on onnistunut!
Papaijaa käytetään joissakin Etelä-Amerikan maissa ehkäisyvälineenä, sillä se estää paljon syötynä raskautumisen ja raskaana paljon nautittuna voi kuulemma aiheuttaa keskenmenon. Mutta yhdestä myslikerrasta ei taatusti ole haittaa, älä huoli!

poika04 Paljonkos tuon kohdunkaulan "pitäisi" olla? Minulla on ollut se 3cm neuvolakortin mukaan molemmissa tutkimuksissa.

pippalle Suuret onnittelut rouviintumisen johdosta! Elämä naimisissa on ihanaa :heart:

Mukavaa loppuiltaa kaikille; nyt tämä möhömaha lähtee miekkosen kainaloon köllimään, kun hänet viimein sain taas kotio =)

Carmen ja Nirppu rv 25+0
 
Heipähei :wave:

Jenni: Olen ollut jo jonkin aikaa kiinnostunut tosta vaipattomuudesta. Ekat kuukaudet varmaan menee vauvanhoidon opetteluun yleensä,mutta kun se alkaa sujua,miksei vois kokeilla pissattaa ja kakattaa kun siltä näyttäis että toisella on hätä.Ihan sillai lunkisti ottaen :D

Supisteluista taasen...oon nyt tarkkaillu tätä mun kuviota. Kaikenlaisia tuntemuksia mulla on harva se päivä,painon tunnetta milloin missäkin kohtaa mahaa,joskus myös sellasta alamahan painontunnetta,että pitää vessaan mennä,mutta en ole osannut yhdistää sitä supistuksiin...
Se mikä mua ihmetyttää on öiset harjoitussupparit. Eli kun esim öisen vessakäynnin yhteydessä meen takas nukkumaan ja käännyn selälleni,maha vetää pinkeäksi...se tuntuu supparimaiselta. Mutta miksi ihmeessä se tapahtuu öisin ja levossa?? Täytyypi kysyä neuvolasta parinviikon päästä,kun on seuraava aika. En nyt ainakaan osaa huolissani olla,mitään kipuja ei ole,mutta toisaalta siskollani ei ollut kivuliaita mutta usein toistuvia suppareita,mitkä oli ns. haitallisia....mutta kyse oli kai useamman kerran tunnissa toistuvista tuntemuksista..

Vauvanvaatteita meinasin katella ensisijaisesti kirppareilta kun ovat kuitenkin niin pienen ajan sopivia,siis ihan pienet koot.Täällä on hyviä lastenvaate ja tavara kirppareita,missä paljon vähänkäytettyjä vaatteita =)

Nyt pyykkien levitykseen... |O

Repa ja kutvonen 23+5
 
weiss
poika04: Mie en nyt halua pelotella, mutta kuulostaa kovin tutulta.. ja meiltä kiellettiin ensimmäisenä nuo peiton heiluttamiset, koska silloin kohtu supistelee voimakkaasti. Ja jos siulla aina sen jälkeen kipuilee, kannattais ehkä tuo selvittää. Itellä jos alkaa tuo kohdunkaula lyhenemään, on edessä pakkopeti ja mahollisesti sairaalassa, mutta miulla siis tuo kohdunsuu siis jo alkanut aukeemaan.. Uskon kuitenkii, että tämä tästä vielä iloksi muuttuisi..
 
Heipat!

Osallistun tuohon supistelukeskusteluun jälleen. Tänään ollu nimittäin varsin huono päivä. Kävin siis eilen vetämässä työhomman, jota jo etukäteen täällä vähän pelkäsinkin. Ja niinpä, eilinen ilta menikin sitten kipuillessa: alaselkäkipua, just tuota "menkkamaista" ja kävely tekee tiukkaa. Panadol auttoi vähän. Tää aamu parempi, mut nyt taas iltaa kohti alkanu selkä-jomotus. Mietityttää et pitäiskö soittaa huomenna lääkäriin vai odotella viel huominen..:/ Huomenillalla taas työt, mut onneks nää huomisen hommat ei oo niin fyysistä. Supistellu on myös jonkin verran samoin kuin Repalla eli öisin - kummaa hommaa. Papulainen potkii paljon ja monesti just noiden potkujen päätteeks alkaa supistaa eli kohtu kivettyy hetkeks.

Mieli on kyllä aika matalla kun pelottaa taas et mitenhän tässä selvitään viel 3 kk. On tää vaan yhtä huolta ja murehtimista. Milloin se "nautinta-vaihe" tässä raskaudessa oikein alkaakaan?:(

t.eeti+papu-pupu:heart:

 
weiss, carmen ja poika04 kiitos kun autatte tyhmää =) . Ei tämä raskaana olo ensimmäistä kertaa ole niin kauhean helppoa. =) Stressaa kaikesta ja mistään ei ole etukäteen kokemusta.

pippa hirmuisesti onnea rouviintumisen johdosta. Ihan mielettömän ihanaa.

Mulla on jotenkin nyt alkanut tämä raskaus ja tuleva synnytys tuntumaan kauhean todellisilta. Masussa on todellakin joku, ihan oma persoonansa joka on muutaman kuukauden päästä tulossa maailmaan. mielettömän ihana olo.
 
Carmen: En tiedä miten pitkä sen pitäs olla..mut kysyn tänään kerron sitten tarkemmin...

Eeti: määkin aina välillä ajattelen et mitenköhän täs viellä tosiaan 3 kuukautta selvitään kun nyt kolottaa ja pakottaa..

Viimeyönä oltiin menossa synnyttämään mut ei ikinä sinne saikulle asti päästy jostain syytä...ajeltiin ristiin ja rastiin ja mietittiin et minne esikko viedään..

ONNEA PIPPA!

Vauvanvaatteista: joo määkin olen jonkin verran kirppareilta katellut ja ostanutkin..ihan kuin uusia osa. mut pitäisi kaivela viellä pojan vaatteet ja katella läpi...mut kun taikauskoisuus iskee enkä uskalla levitellä niitä viellä kaappeihin. Mun kaverista mun taikauskoisuus on ihan naurettaavaa..mut minkäs teet.
poika04&papu 24+4
 
Huomenta!

Poika on taas ehtinyt korkata aamun ja viikon :)

Ihan ekaksi ONNEA Pipalle astumisesta avioliiton auvoiseen satamaan!

Taas on maanantai :/ Se tietää persauksille töitä ja issiakselle kolotuksia. Mutta sit se tietää myös sitä, että uusi viikko päikkärin kanssa on alkanut. Nyt mennään jo 26:lla viikolla :) Tästä kait alkaa sit se viimeinen kolmannes, loppukiri.

Peräpukamista: Ilmoittaudun joukoon. Ei mikään maailman mukavin juttu. Minulla saattaa myös tulla verta, jos maha on kovana. Juuston syöminen kovettaa vatsaa, mutta kun se on niin hyvää ja siitä saa kalkkia hyvin, niin pakko päivittäin vetää muutama siivu. Tasapainotteluna yritän Carmenin tavoin syödä hedelmiä ja muuta sellaista, missä on kuitua. Harmi kun suklaassa ei ole noita tarpeellisia kuituja :)

Mukavaa maanataita harmaasta säästä huolimatta :)

Päikkäri 25+1

 
Huomenta. takana huonosti nukuttu painajaisyö. Heräsin ihan likomärkänä. Olin sitten hikoillut paidan ihan märäksi ja ensimmäisenä kylmään suihkuun. Kesti yllättävän kauan, että lämpesi. näin täällä siis.

Nuo peräpukamat ovat kyllä ihan kamalan ikäviä. Ilmeisesti kuitenkin yleisiä raskausaikana. Jotenkin vaan tulivat ihan puun takaa, en edes ollut ajatellut, että mulla olisi sellaisia, vaikka vatsa on kovalla ollutkin.

Viikot ovat kuluneet ihan hurjaa vauhtia. pianhan tässä aletaan synnytellä. Siis en tarkoita vielä näillä kuukausilla, mutta pian alkaa olemaan kevät.

katrinainen ja kirppu 23+5
 
huomenet=)
Onnea Pippa
Poikahan se taas on ollut ekana :LOL:
Kysäseppä tosiaan tuosta kohdunkaulasta,toivotaan ettei se kovin hälyttävää ole... mulla esikosta oli loppuun asti 3 cm, kakkosesta 2,5 cm (paitsi viimisessä lääkärineuvolassa 2cm...) ja nyt tästä kolmosesta taas 3 cm... että en tiedä, mitä sen pitäisi olla :/

en tiiä..mä en ainakaan kahessa aiemmassa raskaudessa oo edes miettinyt saatikka huomannut mitään isompia kolotuksia, kun en ole palstaillut missään... eli kyllä se on se mielikuvitus mikä alkaa laukaamaan kun kuuntelee kaikkien kokemuksia.. tai mä olenki varmaan joku luonnon oikku kun mulla on niin vaivattomia aina nää raskausajat..nytkään ei ole mitään valittamista=) (tai sitte on niin hyvin muistissa miltä se olo tuntuu sitte rv 36+, niin ei viitsi vaivata itseään näillä "pikku"vaivoilla :xmas: )

Kuopuksen 3-v. synttärit tuli siinä viikonloppuna juhlittua... mihin piruun ne vuodet katoaa?? :eek:

Ihanaa, kun täällä on satanut yöllä ainakin 10 cm lunta :heart: pitää nyt lähtä lumihommiin=)

äippä ja nytty rv 23+5
 
Olen kerännyt voimia taas viikonlopun jälkeen jaksaakseni kirjoittaa muutaman rivin. Typsy on aloittanut hirveät hulinat masussa, tosin ensin lauantai-iltana heiluttiin 1,5 tuntia putkeen ja sunnuntai sitten näköjään lepäiltiin. Tänään on taas herätty ajoissa.
Lauantaina olin ekaa kertaa vetämässä 3-4 vuotiaiden liikkaria ja selvisin hengissä. Oli vielä yhteistunti vanhempien kanssa, että etukäteen vähän hirvitti. Molempina päivinä pääsin käymään kuntosalilla ja nyt on taas näkynyt ekat väsähtämisen merkit sielläkin. Lihakset palautuu hitaammin kuin normaalisti ja hengästys meinaa tulla jatkuvasti treenatessa. Eli kaksiviikkoa kesti sitä pahoinvoinnin jälkeistä euforiaa, jolloin mikä vaan onnistui. Pitänee alkaa hiljentämään tahtia. Töissä on just yhden tilauksen viimeistely auttamattomasti myöhässä ja kaikki säntäilee ympäriinsä aiheuttaen tuhoa ja tuskaa. Ei tehnyt yhtään mieli raahautua tänne aamulla. Onneksi natiainenkin oli sen verran väsynyt, ettei jaksanut kunnolla pistää hanttiin hoitoon viedessä.
Mä vaan lasken jäljellä olevia työpäiviä, niitä on ihan liikaa...

kirsi + typsy 22+2
 
Mää olenkin oikea aamun virkku tai siis poika on 5 aikaan alkaa ähre käymään...et ois noustava JO

Mulla oli kanssa ensimmäinen tosi helppo odotus..hyvä kun ties odottavansa..viimosena iltana viellä kävin sauvakävelemässä kun sit aamulla poju oli mailmassa. No tää toinen ei ole ihan niin kivasti mennyt...mut en valita pääasia et sisällä pysyy koskekoon sit ihan miten paljon vaan..mut ainahan tarkistuttaa kannattaa et paikat on ok.

Onko muuten mitenkään periytyvää et lapsoset syntyy aikaaseen? Ihan hupina oon miettinyt kun itsekkin olen syntynyt kuukautta aiemmin ja siskotkin on aikaseen mailmaan tulleet.

Weissiltähän minä kysymään läksin et kävitkö äippäpolilla tutkittavava? Meinaan et oiskohan mahollista päästä sitä kautta et tutkisivat kunnolla vai pitääkö yksityisellä käydä?
 
Huomenet! Ja taas katos viesti avaruuteen :kieh: Uusi yritys.

Tää aamu ollu siis parempi: eli nyt rauhoitan oikeesti viime päivistä viisastuneena(?) tahtia!

Luin muuten äsken Ilta-Lehden nettilehdestä kahvinjuonnista: Ei pitäis juoda ollenkaan kofeiinipitoisia juomia raskausaikana. Tai max. 2 kuppia/ päivä, mieluummin ei olenkaan. Lisää keskenmenon riskiä aika roimasti. Vaik tuo Iltis ei nyt mikään luotettavan tutkimuksen tyyssija olekaan, niin oon kyllä kuullu/ lukenu tuosta aikaisemminkin mm. Ransakassa on kahvin suhteen nollaraja - ja siel taas punkkua suositellaan päivittäin kohdun verenkierron takia.. :p Noh, eipä tuota kahvia oo tullutkaan juotua pahemmin: ja alkuaikana (sattuneesta syystä...) ei ollenkaan.

Poika: heh! Näin kans vastaavia unia viime yönä. En tosin ollu menossa akuutisti synnyttämään vaan mietin sitä, koska odotin koiraa, enkä mitä tahansa piskiä vaan vinttikoiran ja Bichon Havannaisin risteytystä, joten synnytyksestä olisi tulossa hankalakin riippuen kumman piirteitä koirassa olisi enemmän. Onhan se kyllä niin et itse olen pieni ja tuleva isä suurikokoinen... :LOL:

Paska ilma. Pitää kuitenkin yrittää vähän ulkoilla - eihän tässä sokerista olla :saint:

Voikaa hyvin kaikki!
t.eeti + potkuri 24+3 :heart:

ps. Pippalle onnea avioliiton satamaan!!! :heart: :heart: :heart:
 

Yhteistyössä