TOUKOKUUN TOIVOTUT tammikuussa

Heips! Neuvolassa käyty ja kaikki oli hyvin. Mulla on aina ollu sama terveydenhoitaja ja nyt vaihtu. Huomasin että mittas sf-mitan ihan erilailla kun se entinen. Se paino mahaa niinku alaspäin ja mittahan oli sen mukanen. Se entinen ei kyllä painanu, vaan otti korkeimmasta kohti ilman painamatta. Mulla oli viimeks vkolla 20 sf-mitta 20 ja nyt vkolla 24 se oli 20,5. Kaikkihan tuohon vaikuttaa vauvan asento jne. Mutta varmasti on mittaajastakin kiinni, niinkun täällä joku jo aikasemmin kirjottikin. Ekaa kun odotin, niin huiteli käyrien yli koko raskauden ajan ja niin tääkin tähän asti.
Summer 24+1
 
Terveiset 4D ultrasta!:)

Ihanaa ja helpottavaa et kaikki oli hyvin! Käytiin siis Femedassa Brunolla. Kyllä se vaan osaa asiansa!

Potkuri oli liikkeessä ja peitteli käsillä kasvojaan miltei koko ajan, haukotteli muutamaan otteeseen ja sit välillä onneks vilkaisi meihinkin päin. "Sehän näyttää jo ihan vauvalta" tokaisi tulevan isä ylpeänä. Ai niin ja paras kommentti oli häneltä ultran jälkeen et "Olipa kaunis tyttö!" =)

Niin, tyttöähän tässä edelleen odotellaan: Bruno totesi et nyt voitte siis sisustaa turvallisesti koko asunnon vaaleanpunaiseksi ;) Painoa oli 664g, mikä on kuulemma aika paljon eli laskettu aika aikaistui taas - nyt olis 4.5, mut ei korjattu kuitenkaan neuvola-korttiin. Tosin kun isä on iso kokoinen voi vauvakin kasvaa aika suureksi - voi jahuu synnytystä ajatellen...:whistle: Kysyin myös supistuksista: Hän vastasi, että jos supistukset muuttuvat tiukoiksi ja pitkäkestoisiksi ja tulevat tiheään on syytä huoleen. Tosin, yksilöllistähän tuokin taas on.

Ihanaa nähdä pikkuinen ja kuulla et kaikki ainakin tässä vaiheessa on hyvin. :heart: Suosittelen lämpimästi tuota 4D:tä - ja Brunoa!

Mies alkoi myös välittömästi huolehtia, että onhan sulla nyt varmasti se turvavyönalennin käytössä yms: selvästi asia konkretisoitui hänellekin paremmin "näkemisen" myötä.

Kaikki joukolla 4D:hen ;)

t.eeti+papu 23+6 :heart: :heart: :heart:
 
Täällä vähän hiljaiseloa vietetty. Tai en oo yksinkertaisesti jaksanu painaa ensimmäistäkään nappia tässä koneessa. Ja syynä tähän poskiontelon- ja keuhkoputkientulehdus ja alkava (?) keuhkokuume. Olo on mitä hirvein, oikeesti mä en oo ikinä ollu näin kipee!!! Eilen luulin jo että kuolema korjaa, keuhkot ei toimi kun vajaalla, hengitys vaikeaa. Onneks nyt alkaa olemaan jo huimattavasti parempi olo, ei hyvä, mutta olo... Harmittaa vaan, kun toisen antibioottikuurin joudun kolmen viikon sisällä napsimaan, mutta ei voi mitään. Eipä se alati tulehduksessa oleminenkaan varmaan Onnille hyvää tee?

Täällä on ollu puhetta peloista Mua se synnytys pelottaa, johtuen edellisestä koitoksesta, mutta aion mennä alateitse yrittämään. Synnytystapaultrassa kyllä pyydän maininnan sinne niitten kirjoihin, että jos ei suju normaalisti ( ajallisesti ) niin ponnistusvaihetta ei pitkitetä 2,5 tuntiin vaan leikataan pyynnöstä!!! Toivottavasti vaan ottavat pyynnön sitten tosissaan ja myös noudattavat sitä, jos tarve vaatii.

Ja supistuksista Mullakin niitä aina iltaisin on, mutta ihan harmittomia. Tai niin ainakin luulisin kun lääkärintarkastuksessa kaikki paikat oli kiinni ja kiinteet. Kovasti tsemppiä ja peukutuksia niille, joille supparit aiheuttanu paikkojen aukeemista!!!

Ja sitten kysymys Ootteko jo tunteneet vauvallla hikan? Mä alan olla aika varma, että meidän Onnilla on välillä hikka ja että sen tunnistan =) Massu hytkyy välillä ihan tasatahtiin, säännöllisesti, jonkun kerran ja sit alkaa normaali monotus =) Tuntuu aikasta kivalle ja mukavalle!

Mutta nyt leikkimään tiskikonetta =) Muuton ihanuuksia, ei oikeeta konetta, mutta eipä tarvii kyllä tähän semmosta hankkia, kun on vuokra-asunto. Tiskaaminen on kivaa ;)
 
kävin sit tänään kelassa kyselemässä tulevaa äippälomanalkua ja se alkais 15.4, varhennettuna oisi alkanut jo 20.3. samalla kyselin mitä saan tuosta tytöstä jos otan pois hoidosta kotio siis mun ja vauvan kanssa, ja ei luoja..mitä touhua eihän se virkailija tiennyt yhtään mitään..luki kelan lapuista eikä itekään ymmärtänyt...lopulta sain sit tietää et hoitolisää saa alle kouluikäisestä jo äitiysloman alkamisesta.

synnytyksestä mua ehkä hivenen jännittää kaikki tulevat supistukset ja synnytys, koska sektio oli niin vaivaton ja helppo tapa synnyttää, vaikkakin kipeä oli muutaman päivän ja haava tulehtui, mutta alateitse tietysti jos vauva oikeinpäin.
mahanympärys oli 102cm :D mittasin sen kylläkin tuollasella rakennus mitalla, kun en mittanauhaa löytänyt tähän hätään :whistle:
Tyllerö 22+1
 
Sinuhe: Tarkoitin että niitä isyysvapaa raha papereita ei tarvi etukäteen kelaan laittaa... tai mitä lie lappuja nyt oli =)

Täällä ei taida löytyä koko paikkakunnalta sellasta värkkiä kuin 4d ultra :LOL: En oo ainakaan kuullut...

Mahan ympärys on....94cm, en tiedä mikä se ennen raskautta oli,vyötärön ympärys oli ennen muinoin 64,mutta sehän ei oo sama asia ...

Brighton calling: No on se melko lyhyt kantokoppa,meillä tais olla 80cm... Mutta sehän tarkottaa vaan ettei mahu sitten niin kauaa siinä nukkumaan.

Repa ja kutvonen rv 23+2

 
Brighton Calling ajattelin tehdä viimeisen suomen matkan laskiaiseksi. Eli 2.2. olisi lähtö. Ihanaa nähdä sukulaisia, mutta hiukan jännää miten tuon masun kanssa matkustaa. vaikka toisaalta eipähän lento täältä kovin pitkä ole.

Noista supistuksista ja menkkatuntemuksista. Sain neuvolasta ohjeen, että jos vain silloin tällöin niin on ihan ok. Jatkuvat ja kipeät supistukset ovat huolestuttavia. Itse mulla näitä menkkatuntemuksia tuli jo kovin aikaisin, eivät koskaan ensimmäisen kolmen kuukauden jälkeen kokonaan loppuneet. Mutta suosittelen kyllä puhumaan niistä neuvolassa.

Tyttöonnittelut Eeti ihanaa varmasti nähdä vauveli kunnolla.
 
weiss
Onnittelut tytöstä Eetille! :heart: :heart: Täällä ainakin pikkunen hikottelee kanssa. Supistuksista tähdentäisin vielä.. Ei miullakaan mitään säännöllisiä tai mitenkään kovin kipeitä nuo ole olleet, lähinnä kivistäviä välillä, eikä edes aina ja silti ovat tehtäväänsä tehneet. Sen takiakin varmaan tämä aika shokkina tulikin. Tämäkin päivä on nyt vaan makoiltu ja luettu ja syöty ja vahdattu telkkaria ja.. ja.. :kieh: nyt jo tympii!!!!!
 
Weissille lepo iloakoetahan jaksaa laiskotella =) Eihään se varmasti mukavaa ole mutta palkinto jonka siitä saat on korvaamaton.

Eetille tyttöonneaMulle esikon kohalla sanottiin et 20.viikon jälkeen alkaa noi geenit vaikuttamaan vauvan kokoon. Munkin mies on pitkä ja raamikas joten yhdessä vaiheessa raskautta sanottiin aina et isopoika tulossa kun huiteli kasvaa..mut lopputuloksena saatiin pieni poika alle 3 kilonen kun kasvuloppu...vähän lapsivettä (kai)
 
Huomenet! Tälläinen kysymys, onko teistä kukaan kokeillut/aikonut kokeilla vauvalla ns. vaipattomuuta? Siis että alkaa opettaa heti ihan vauvasta lähtien vauvaa tekemään tarpeitaan esim. lavuaariin tahi pöntöön ja heti kun saa istua niin potalle? Mua on jotenkin alkanut kiinnostaa tuo, mutta kun esikko on tulossa ei tuosta ole minkään sortin kokemusta (eikä liikaa kai näkemystäkään). Kaverin veljen vaimo on tuota harrastanut kahden lapsen kanssa ja kaverini on puhunut että heillä lapset ovat olleet täysin kuivia jo alle 1,5 vuotiaina. Tuohan on käsitykseni mukaan ollut suht normaali tapa siihen aikaan kun äitinikin on minut saannut, ei lapsia silloin pidetty sideharsovaipoissa vuosi tolkulla...Nykyään kun vaipat kuitenkin on niin imukykyisiä ja kuivia että kiirettä ei tuohon kuivuuteen niin ole. Jotenkin vaan tuntuu että olisi mukava opettaa pieni jo alusta lähtien siihen että vaippa ei ole vessa, tokihan vaippoja tarvitaan alkuunsa, mutta lapsi oppii jo pienenä siihen ajatukseen että vaippa on vaan sijaisvaihtoehto. Tuntuu vaan jotenkin luonnottomalta että ensimmäiset kaksi- kolme vuotta lapsi opetetaan tekemään asiansa vaippaan ja sitten yhtäkkiä käännetäänkin asia toisten päin eli että ei se niin menekään vaan vessahan on sitä varten.

No nää saattaa olla naiveja ajatuksian kun omaa kokemusta ei ole, mutta ainahan tuota voi yrittää. Jos sitä oppisi tulkitsemaan lapseni viestejä siitä että koska hänellä on hätä. Ainahan se ei toki varmasti onnistu, ja sotkuakin saa aikaiseksi varmasti...mutta voisihan se toisaalta olla vaivan arvoistakin. Mutta kertokaan jos teiltä löytyy kokemuksia.
 
Viisaudenhammas on alkanut puhkeamaan ja au ja voi tätä suun tuskaa... Löysin semmoisen aineen kuin corsodyl, jolla olen suutani huuhdellut... Onko kenelläkään kokemusta aineen käytöstä? Pitäisi olla raskaana turvallinen.

Jenni30 Tuo vaippahomma kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta luulen että meillä pidetään ensimmäinen vuosi ja hiukan yli vaippaa. Sitten vasta aloitetaan pottakoulu. =)

Weiss Jaksamista kotiin ja lepäilyyn. Uskon, että turhauttaa mutta palkinto, kuten joku sanoi on sitten suuri.

Huomenet kaikille!
 
Huomenta!

Poika04 se vaan ehtii aina aamuvirkkuna ensimmäiseksi tänne palstailemaan :)

Sain kipinän eetin kokemuksista Brunolla. Varasin ajan ensi tiistaille :) Viikot menee hieman yli, mutta muuta haittaa siitä ei ole kun se, että ei välttis näy kuvassa kokonaan, vaan joutuu "viipaloimaan".

En muuten ole koskaan kuullutkaan vaipattomuudesta. Hattua nostan sille, joka tuohon ryhtyy. Ehkä juuri sen ensimmäisen kanssa on helpointa kokeilla tuota, kun on aikaa keskittyä vessatouhuihin enempi.

kelanpapruista: Voih, ei ollut kovin helppo rasti! Mä jätin tulopuolen täyttämisen kokonaan palkanlaskijalle. Isän osuudesta neuvolassa sanottiin, että sen kolme viikkoa, jonka kela maksaa automatic, haetaan jälkikäteen. Työnantajan kanssa vaan pitää sopia, että milloin vapaalle jää. Haluaako olla kotona esim. heti lapsen syntymän jälkeen. Tuossa tietty kysytään myös joustoa työnantajalta. Joissakin työpaikoissa, joissa listat on tehty etukäteen, isyysvapaa voi olla vaikea järjestää..
 
weiss
|O Huomenta! Jenni30, mie en oo aikasemmin edes kuullut moisesta, mutta kaikkeahan sitä voi kokeilla. Ite en varmaan heti lähtis kokeilemaan, vaan kyllä meillä taietaan vaippoihin turvautua. Eikä meillä esikoinen edes oppinut potalle, vaan suoraan pöntölle ja kuivaksi oppi alta 2 vuoden. Mie oon sitä mieltä, että kaikki aikanaan. Kannattaahan pottaan tutustuttaa ajoissa, mutta istuuttamista puolipakolla mie en ymmärrä.. (näitäkin on)
Kyllähän tämä makoilu turhauttaa, mutta kun tuo pieni potkii, niin kyllähän sen eteen on valmis tekemään vaikka mitä.. Ja voihan olla, että huonolla tuurilla tässä makoillaan vielä 10 viikkoa, että ei kannata vielä paljua nuristella.

weiss ja pikkunen rv 23+3
 
Tosiaan olen ollut viikon ilman netti yhteyttä ja nytkin ehdin vain pikaisesti kurkata, mutta lueskelen juttujanne tarkemmin sitten alku viikosta, kun pääsen paremmin koneen viereeen.

Niin tosiaan, tiistaina käytiin rakenne ultrassa. Kaikki oli paikoillaan ja oikean kokoista ja muotoista.
Reisiluun mitta oli tosin pidempi kuin keskimäärin samalla viikolla jotan ennusteli pitkää lasta. Tosin ei mikään ihme ollaan kuitenkin molemmat keskimittaista pidempiä.

(.) Liitoskivut jatkuvat edelleen kovina haittaa tietyissä asennoissa ja erityisesti kävellessä ja liikkeelle lähtiessä.

Hyvää viikonloppua kaikille

Jossu & masuasukki 21+3
 
Huomenta kaikille! Tässä tällä viikolla on ollut enempi vihlontoja masussa ja nyt toista päivää vasemmalla alhaalla, aivan sivussa, semmoisia pikaisia tuikkaisuja (ikäänkuin sykkivä kipu), se tuntuu hyvin pienellä alueella, mutta USEIN. Parin, kolmen minuutin välein. Ja heijastuu vähän myös vasempaan sisäreiteen. Tänään en enää suostunut töihin menemään, kun vähän väliä joutuu ihan kyyryyn menemään äkillisestä kivusta.. niin olepas siinä sitten lasten edessä, kun hekin ihmettelevät..

Soitin neuvolaan jo pari päivää sitten, mutta ei paljoa mitään kommentoinut. "Varmaan ihan normaalia..". Mutta tässä tilassa olisi mukava kuulla jonkinmoista kiinnostusta siihen, miten töissä pystyn olemaan jne. Nyt sitten en vaan tosiaan enää töihin mennyt. Soitan neuvolaan, kunhan puhelinaika alkaa ja sanon ettei PYSTY. Mur.

Puliina & Mytty rv21+1
 
Weiss ja muutkin... En nyt siis osannut taas kirjoittaa tuosta vaipattomuudesta järkeväti, nää mun kirjailijan taidot on huonoimmasta päästä, laskeminen on aina ollut paremminkin mun juttu ;) Mutta siis tälläisestä linkistä löytyy lisää tuosta, fiksusti kirjattuna: http://www.voima.fi/content/view/full/611

 
weiss
Jenni30 käväsin lukemassa tuon tekstin ja aika mielenkiintoista luettavaa ja kun asiaa ajattelee, niin varmasti paikkaansa pitävää tekstiä. Oliskohan vaan itestä siihen.. toisaalta sitä mieltyy, että tuo vaippojen vaihtelu kuuluu vauva-aikaan. Ja tuohon täytyisi sitoutua kyllä koko vauva ja taapero ajaksi, eli myös jäähä pitemmäksi aikaa kotiin hoitamaan lasta ja kaikilla ei siihin ole mahollisuutta, tuskin päiväkodeissa alettaisiin hoitamaan vaipatonta alle 1-vuotiasta tai misä tuota tietää.. Mutta silti siis aika mielenkiintoista..
 
Pirkale, taas havisi viesti jonnekin...

Taalla kurjaa ja lenssu on edennyt poskionteloihin... antibiootti kuurin hain asken ja kohta pitaisi toihin lahtea. onneksi toimisto paiva edessa!

Kiitos kela linkista, meninkin heti tsekkaan mista jaan paitsi... toivottavasti saan jonkun tutun vanhoja lampopukuja kayttoon babylle kun tullaan talvis aikaan Suomeen.

Mun massun ymparys on 98cm normaalisti noin78cm joten liikakilot on varmaan mennyt tuonne reisien puollle :LOL: en uskalla kayda nyt enaa vaallakaan.

Kantrinainen: en oo menossa Suomeen enaa ellei pakottavaa tarvetta tule. Vanhemmat tulee kaymaan taalla helmikuun lopulla ja ehka menemme Irkkuihin Maaliskuulla.

Nyt vaatteet niskaa ja matkaan hyvaa perjantaita ja alkavaa viikonloppua.

Ai niin hippa uniin lisaysta, viime yona uneksin etta jotkut puolitutut bileissa join shamppanjaa jonka olen varannut juotavaksi siiten kun baby on tassa maailmassa, harmitti tosi paljon ja kaadoinkin sitten lasillisen itselleni ettei aivan turhuuteen mee :D

LC ja 22 ja jotain, laskut sekaisin
 
Perjantaita!

Ja kiitos tyttö-onnitteluista: oon vieläkin ihan fiilareissa, jee! :heart: Ja Jossulle kans :flower: -tervehdys hyvistä ultra-kuulumisista!

No ulkona voipas olla taas ankean pimeää ja harmaata: tulis jo talvi!!! Jenni30: luin itse kanssa tuosta vauvat ilman vaippoja -hommasta ja kiinnostuin kyllä paljonkin. Ajattelin itse ainakin ihan avoimin mielin ja ilman paineita kokeilla sitä ja jos toimii niin toimii, ainahan noita vaippoja saa päälle laitettua. Sitäpäitsi luulen, et ei siitä ainakaan haittaa ole myöhempää siisteyskasvatusta ajatellen, kävi miten kävi.

Weiss: mietin sua eilen kun itselläkin alkoi illalla supistella melko tiuhaan tahtiin. On se vaan mahdotonta päätellä mikä on normaalia ja mikä ei. Ajattelin eilen et pitääkö ottaa yhteyttä neuvolaan/ lääkäriin, mut päätin odottaa yön yli. Tänään ainakin nyt aamu on ollut parempi... On tää kyllä yhtä huolta. Huomenna mulla on vielä yks työhomma josta edellisellä kerralla sain mojovat selkäkivut ja supistelut, mut en voi olla menemättäkään: liian monen ihmisen työpanos pelissä. Pitää yrittää työskennellä jotenkin eritavalla, rauhallisemmin. Mikä on kyllä h...n hankalaa kun liikkeestä ja muutenkin esittävästä fyysisestä toiminnasta on kyse. Lohdutan itteeni artikkelilla, jonka luin keskosista et jokainen mahassa vietetty päivä on tässä vaiheessa tärkeä ja viikosta 24 eteenpäin vauvan selviämismahdollisuudet ovat jo ihan olemassa. Eli siis päivä kerrallaan - supistuksilla tai (mielummin) ilman. :hug:

Nyt ajattelin siivota ja illalla mennäänkin kyläilee: tiedossa juusto - viini -ilta - miehelle siis..:/ eli: ottaakko omat porkkanat mukaan vai ei - that´s the question :kieh: No mutta mukavaa (?!) ajanvietettä tiedossa kuitenkin. Palataan!

t. eeti+zöböläinen 24 :heart:
 
Eeti: En mäkään meinannut tuosta vaipattumuudesta stressiä ottaa vaan kokeilen avoimin mieli. Ja varmaan tuleekin olemaan osavaipattomuutta...Äitini puhui että hän oli pissittänyt mua pienenä potalla omassa sylissään (kun olin ollut sen verran vanha että sain istua) ja olin oppinut sen tosi nopsaan. 10 kk vanhana olin käyttänyt enään yövaippoja. Mutta silloinhan tuo ei ollutkaan mikään "aate" vaan hyvinkin normaali tapa toimia vauvan kanssa. Niin ne tavat muuttuvat 30 vuoden aikana =)

Mä olen jo useana yönä herännyt kun maha on tosi arka, siten että tuntuu vaikealta nousta. Mahan ihokin on ihan herkkä. En ehkä miellä noita supistuksiksi, mutta voihan se sitäkin olla. On oikein vaikea nousta ylöskin. Ehkä ovat vaan kasvukipuja...En tiedä, Onko muilla kokemusta vastaavasta?
 
Saikulla nyt sitten täälläkin. Viisaudenhammashan se tosiaan oli mikä kipeytyi. Hammaslääkäri ei raskauden takia voinut röntgeniä ottaa ja siksi ei voitu alkaa mm. poistamaan, mutta repi sitten kevyellä puudutuksella auki koko ikenen ja puhdisti sen. Varmasti hyvä juttu, mutta olen vuotanut verta koko aamun ja jumalaton kipu koko ajan. Eli saikulla lepäämässä, suolavedellä ja puhdistusaineella huuhtelua.
Töissä kävi kääntymässä ja viemässä sairasloma paperin (lähes samassa talossa kuin hammaslääkäri). Pyysin, että joku toisi paracetamolia lääkekaapista minulle. Sainkin yhden tabletin joka hiukan auttoi, mutta nyt aloin katsomaan sitä läpipainopakkausta, jonka sain, että siinä ei lue ollenkaan mikä särkylääke kyseessä ja nyt tietenkin iski huoli, että mitä jos ei ollutkaan paracetamolia. Toisaalta ei päiväkodin lääkekaapista kovin vahvaa kamaa löydy eli pahimmassa tapauksessa nappasin buranan. [/b]Ei kai yksi burana kovin vaarallinen voi olla? Vauva potkii kuitenkin masussa tyytyväisenä.

Voimia kaikille suppareista kärsiville! on varmasti todella turhauttavaa oleskella kotona ilman että saa tehdä mitään.

paivansade Miten issias-kipusi voivat? Mulla on vähän jopa helpottanut nyt. Ehkäpä ei iskisikään enää niin pahana takaisin.

Oletteko ostaneet paljon vaatteita/leluja vauvalle? Kaikki sanovat, että kovin paljon ei kannata ostaa kun kuitenkin niitä saa lahjaksi. Mutta ei kai siihenkään voi luottaa. olen siis ostanut jonkin verran potkupukuja eri kokoja ja muutaman bodyn. Plus sen yhden vaaleanpunaisen oloasun, johon oli pakko sortua... :D
 

Yhteistyössä