*** TOUKOKUUN TOIVOTUT HUHTIKUUSSA***

voi mymmelis paljon jaksuja sulle :hug: onneks kaikki oli hyvin ja selvisit säikähdyksellä sairaalakäynnistä... sun kertomus pisti kyllä pelkäämään huomista... mulla kun ei ole kauhean korkea kipukynnys..

nukkumisjärjestelyistä meillä on pinnis meidän makkarissa. Mies on sen verta sikeäuninen että saa toivottavasti jatkossakin nukuttua mun vieressä.. jos unet jää tosi vähiin voi hän mennä nukkumaan sitten vierashuoneen vuodesohvalle..

imettää aion, jos homma onnistuu. mutta sen verta aion kyllä ajatella itteäni, että jos homma ei luonnistu, niin hampaat irvessä ja nännit verellä en ala imettään.

tää mamma lähtee mammatapaamiseen.
 
Moro! Imetyksestä oon samaa mieltä että korvikkeella kasvaa ihan hyviö lapsia kans vaikka ite onki imetys sujunnu kahen eka lapsen kans hyvi. =) Ei sitä tapella tarvi jos ei onnistu niin ei onnistu.Se ois sitte kohta Toukokuu JEEE!! =) ei muutako mukavata Vappua kaikkille! Ihania ilmoja luvannu Vapuksi B) Mutta palaamisiin taas Nissu76 ja ipsku rv37+2
 
Imettämisestä mulla on ehkä liian fanaattinen kanta tuohon joten olen varmasti jäävi kaikkeen siihen liittyvään keskusteluun.
Totean vain että jokainen tekee itselleen ja vauvalleen sopivimman ratkaisun, kun sen aika koittaa.
Itse olen imettänyt aikajärjestyksessä 7kk, 9kk ja 7kk, lisäksi toimittanut maitoa OYSin pienokaisille joka kerta.

Joku (anteeksi hatara pää) mainitsi tuon vadelmanlehtiteen, sitä aion nyt oikein urakalla metsästää oululaisista luontaistuotekaupoista, jos sen teho on kerran kehuttua luokkaa.
Eipä näköjään pidä paikkaansa sekään että useammin synnyttäneillä synnytysviikot ei "pitene" vaan lähes pääsääntöisesti lyhenee. Siis ilman käynnistyksia tai muuta.
Olen elävä esimerkki siitä että toisinkin voi käydä. Esikoinen syntyi 40+2, kakkonen 38+5 ja kolmonen tasan 39. Nyt mennään 39+1 eikä loppua näy :/
 
Mymmelis: :hug: täältä. Oneeksi sinällään kaikki oli hyvin vauvalla. Mutta silti säikäyttäähän tuommoinen. Ja tuo sisätutkimus kuulostaa aika hemmetin kammottavalta :eek:

Mä sain päivän ja koko viikon urotyön tehtyä. Ajelin pörrön lyhkäisemmäksi. Saldona haava sormessa ja täysin toispuoleinen kampaus alakerrassa. Pitänee laittaa mies siistimään mun töherrykset illalla :ashamed:

Imettämisestä: Syötän tisua niin kauan kun maitoa piisaa. Se on niin helppoa ja läheisyyden tunne minkä siinä vauvaan saa, on jotain mahtavaa. Nuorimmaista imetin 11 kk, loppuajasta tissi oli lähinnä leikkikalu ja totuttu tapa, joten jätettiin sit siihen. En aio kuitenkaan ottaa tuosta stressiä, parhaani teen ja toivon, että maito riittäisi ainakin muutaman ekan kuukauden.

Nukkumiset: Meillä nukutaan samassa huoneessa. Katotaan sit miehen työaamuina miten toimitaan. Minä pystyn kuiteskin nukkumaan vauvan kanssa päivälläkin, kun ei ole muuta elämää ympärillä. Minun mies on yrittäjä ja Kelan maksama isyysraha maksetaan jonkun maksetun eläkesysteemin perusteella, joka on ihan surkea. Voipa olla, että miehellä ei ole kovin kauan vara kotona makoilla. Asuntolainaakin tuli hankittua ihan rittävästi, joten köyhän on pakko yrittää... :/
 
weiss
Synnytysviikoista; miulla on taas sellainen näkemys ja neuvolassakin puhuttua, jotta jos ensimmäinen menee yli, niin aika varmasti menee myös toinen. Tuttavapiirissä tämä on pitänyt paikkansa ja näyttää siltä, jotta myös omalla kohalla..
Limatulpasta; täällä ei ole limailua bongattu, mutta en osaa sitä oottaakaan. Esikoisesta plumpsahti tulppa siis ihan oikea veri-limanen klöntti muutamaa tuntia ennen synnytyksen käynnistymistä. (yöks)
Imettää tahon ja aion, niin pitkään kuin pystyy ja voi jos/kun maitoa vain tulee.
Vauva nukkuu makkarissa ihan meiän lähellä.. Ukkokin sen verran sikiäuninen, jotta tuskin haittaa. Mie oon sitä mieltä, että mie hoidan nuo yöheräämiset yksin, niin kauan kuin mie olen kotona, miehen täytyy kuitenkin jaksaa lähtiä aamusella töihin..
 
mymmelis: :hug: kohta on taas parempi olla!!!

paivänsäde73: Mulla tuo limatulppa irtosi esikosta vasta lapsivedon menon jälkeen kun lilluin vesialtaassa (veriviiruinen limaklöntti), eli eipä sen irtoamisesta voi paljoa päätellä milloin on synnytyksen aika ;) ja kyllä kai se kaikilta aina irtoaa, koska se toimii kohdunsuulla suojana pöpöiltä jne.

imettämisestä: esikkoa imetin täysimetyksellä 5kk ja kokonaan se loppui maidon hiipumisen myötä kun esikko 7kk. Nyt toivoisin imetyksen myös onnistuvan, paineita en asiasta kuitenkaan halua ottaa... toiveena n. 6KK:den imetys ja jos ei onnistu niin korvikkeillä mennään, se tunne on vaan mahtava kun voi omalla rintamaidolla lastaan ruokkia ja ennenkaikkea se läheisyys imetyksen aikana :heart:

nukkumisjärjestelyt: Meidän makkarissa nukkuu... siellä uinuu omassa sängyssään vielä esikkokin (1.5v), ajatuksena on, että lapset siirretään sitten samaan aikaan lastenhuoneeseen hamaassa tulevaisuudessa... meillä se toimii näin hienosti ja itse haluan välttämättä pitää lapset vielä lähellä kun he siitä niin äkkiä kasvavat :'( ja lentävät pesästä :/

neuvolalääk.:

* Rt, pää lähtökuopissaan alhaalla
* Kohdunsuu kiinni mutta ihan pehmeä (kuvaili hyytelömäiseksi:x )
* sf-mittaa ei ottanut
* rr 110/58
* pisu puhdas
* painoa taas 1kg/vko:ssa jee Nyt "huikeat" 56.5kg painaa tämä mamma
* turvotukset +
Tohtori sanoi, että ihme on jos ei synny ennen laskettua-aikaa kohdunsuun hyytelön perusteella (esikko syntyi 39+3), eli saankohan nyt kokea sitten yliaikaisuuden ihmeen kun lääkäri pölvästi meni tuommoista möläyttelemään :kieh:

Kaunista tiistai päivää =)

sHv ja hippu 37+5
 
majj: Minä muistelin ihan samaa, että ensimmäisen kohdalla ei ollut tulpasta tietoakaan ja toinen oli sen verran kiireinen tapaus, että siinä tuli verta alapäästä istukan irtoamisen vuoksi. Ei siinä paljoa klönttejä bongailtu...
 
Kiitokset kaikille tsempityksestä. Mieli on jo hiukka parempi ku ukkeliki tossa vähä helli ja lohutteli.

paivansade73: Mie pistin viime viikolla ukkelin ajeleen pöheikköä ja tiiän et hän pitää totaali karvattomasta, mut yritin et jos hän vaan vähän siistis ku jotenki ouvon näköstä ison massun kans olla karvaton. :D Hän sit aikansa tuhersi ja tuhersi ja kun oli valmista ni hän oliki sit vetässy kaikki pois. Tuumasi että eipähän tarvi heti olla uuestaan ajelemas... :LOL: Joten tällasella varustuksella nyt sitten mennään. :D

Mie lähen viel pikku päikkäreille ennen kun tallustan sinne lekuriin.

Niin ja imetyksestä vielä, mie imetän jos se luonnistuu,mut en aijo siit rueta ottaan mitn stressiä. Jos ei suju ni sit ei suju ja piste.
 
Te puhutte että annatte miehenne siistiä alapäitänne, niin meillä menee toiste päin, mies kyllä ihan innoissaan tekisi sen homman, vaikka ei tälläistä masua edes olisikaan :D mutta minä oon se ketä ei hänen anna siellä "työskennellä" :D
 
majj: Mun on pakko antaa miehelle välillä höylä käteen, kun itse ei näe enää mitään ja peilin kanssa ei oikein hommat onnistu. Onhan se vähän inhaa, mutta mikäs tuossa, kasvaahan ne karvat päähänkin :)

liinu: Minäkään en ihan kaikkea antais ajella, mutta nyt ei taida olla vaihtoehtoja, kun menin itse sohimaan =)
 
38. viikko alkoi! :D

mitä lähemmäksi tullaan laskettua, sitä paremmaksi tällä mammalla muuttuu olo.. tai ehkä se on sitä et noihin kolotuksiin alkanu jo tottua.. yölläkin oon ihmeen hyvin pystynyt nukkumaan vessareissujen välissä ja sängystä pääsee ylös vallan mainiosti ku vähän tuhisee.. toki on noita hikoiluja yms. mutta ei niistä jaksa välittää.. menkkajuilintaa myös on mutta se vie vaan lähemmäksi synnytystä.. :) huomenna ois nla lääkäri.. kattoo sit tuon alapään tilanteen ja vissiin vähän et mahtuuko tuo pikkuinen tuleen tuolta..

lc: hui kuin korkea kuume! toivottavasti ei mitään tauteja nyt tule! :hug:

imetyksestä: aijon imettää jos vain suinkin onnistuu.. ja yöt meillä menee sit samassa huoneessa.. eipä tuossa vaihtoehtojakaan ole, kyllä se mieskin saa tottua siihen ajatukseen et yöt ei mene aina ihan putkeen..

limatulpasta meille sanottiin nla:ssa et sitä ei välttämättä huomaa jos se menee..

nyt pitäis lähteä kauppaan ja sen jälkeen vielä munkin ja pullien paistoon.. :wave:

anuliina rv37 :heart:
 
Ööö, tulin nyt korjaamaan ilmeist'ä vahinkoa, mitä olen kirjoituksellani saanut iakaan tuosta synytystapa-rviosta, mitä lääkäri minulle teki. Se on vain 1 tapa, mitä jotkut lääkärit käyttävät. osa ultraa suoraan, osa päästää samantein röntgeniin, kuvauttavat lantion.
Se nyrkki juttu menee siis niin, että potilas makaa selällään, jalat ohan rentoja sivuille, siis että lonkat on mahdollisimman auki, sitten se lääkäri painelee nyrkillä tuosta emättimen suun kohdalta, miten ne lonkkaluut aukeaa, ei siis oikeasti laita nyrkkia sen kummemin muualla, kuin siinä ulkopuolella pyörittelee. Tekee kyllä häijyä, mutta ei silleen, etteikö sitä kestäisi!!! Samoin se sisä tutkimus, sattuuhan se, mutta ei se kauaa kestä!!! Hetki vaan ja sitten saapitietää,. miten tuon alapään tilavuuden kanssa toimitaan

Anteeksi nyt kamalasti, en tarkoittanut pelotella ketään, ihan tosi tyhmästi tein, kun tuolla tavoin kirjoitin, pitäisi vähän miettiä!!!! ANTEEKSI!!! :eek: :) |O
 
Heippa Mamit!

Mahtava sää!!! Ihana saada vauvoja tähän vuodenaikaan! B)

Patteriolo joo, eipä ole tietoakaan siitä entisestä vilukissasta, joka käytti kesäkuun puoleen väliin paksuja sukkiksia :D . Nyt oon ihan patteri. Kädetki hohkaa kuumuutta, et väliin ihan ahdistaa.

Kilot ja turvotus just makoilinkin jalat kattoa kohti, mut eipä taida paljon auttaa tässä konkurssissa. Tänään meni jalkaan enää läpsyt... ehkä tuo on vähän päivästäkin kiinni (toivossa on hyvä elää..) Ja painoahan on, kuten oonkin jo julistellu täällä, 20kg tullu siis lisää, mut olkoon. Oikeesti, nyt ihan yks lysti. Kaikki ihmettelee mahaa joka lähtee kun kärkikolmio eteenpäin kropasta ja takaapäin ei kuulemma näy mitään.

Kyllä tää vaan jännäks menee. Supistelee välillä ihan olantakaa, mut sit taas rauhottuu meno. Kamalan stressaavaa miettiä päästäänkö viikon päähän vai ei. Summer81 tsemppiä ihan kybällä huomiseen synnytykseen: ens viikolla sitä meikäkin samoja jänskäilee! Tuu heti kun vaan pääset kertoilee kokemuksia: kiinnostaa PALJON kuulla sektio-kertomus kun sama edessä. Voima-:hug: ja hyvää mieltä!!! :heart:
Naukuri ja toukonuppu oon ihan totaali lahopää eli laittakaas tekin vielä millon teillä oli sektioajat, kun en muista vaik kuinka yritän..?

Lirolle ja perheelle sydämentäydeltä onnea!!! :flower:

Ja tunteiden ristiaallkossa kärvistelevät: ette ole tosiaankaan yksin. Meitä hormonihirviäöitähän tää palsta on pullollaan! :hug: ;)

turbo-eeti+papsukka 38+4 :heart:
 
Mies lähetetty töihin tienaamaan ja lapset ruokittu. Nyt voi hyvällä omalla tunnolla vetää sohvalla lonkkaa ja seikkailla koneella.

Terveisiä neuvolalääkäriltä:
Paino +800g ekasta neuvola käynnistä, tällä pitää aloittaa ja tätä pitää aina muistaa hehkuttaa :)
Turvotusta lievästi nilkoissa, mutta onneksi ilmat lämpenee ettei tarvi pitää sukkia.
RR 134/84
pissa puhdas
SF 35
kohdunsuu: kiinteä, kiinni, pituus 1cm
RT, sisätutkimuksessa pää tuntuu selvästi ja on kiinnittynyt

Tästä alkaa sit joka viikkoiset neuvola käynnit.

limatulppa: en ole edellisistäkään pongannut joten en liikoja odota nytkään.

imetys: toivon onnistuvani tällä kertaa paremmin kuin edellisistä, mutta ressiä en aio ottaa. Onnistuu, jos onnistuu, muuten turvaudutaan pulloon.

äitiysvaatteista: ja niiden pieneksi käymisestä tossa aikaisemmin oli puhetta. Mä en ole ainuttakaan ostanut ihan normijutuilla menty siis niillä joissa on kuminauhaa vyötäröllä. Nyt alkavat huonosti ylhäällä pysyä, mutta enään näillä viikoila en uusia aio ostaa. Jos oikein huonosti käy kuljen loppuajan sit vaikka yöpaidassa :)

SYNNYTYSVIIKOSTA: toivottavasti mun kroppa noudattais sitä laskevaa käyrää. Esikoinen 41+0 ja toinen 40+1, joten tälle tulokkaalle vois sit riittää noin 39+?.....

Jossu & Hemuli 36+0
 
Ronya Royce - kiitos vadelmateevinkistä! En ookaan kuullut koko asiasta aikasemmin. Hain saman tien pihalta tuoreita vadelmanlehtiä, söin muutaman sellasenaan ja keitin mukillisen teetä. Täällä aletaan olla jo aika epätoivosia...

Viime yönä supisteli muutaman kerran aika kovinkin ja tasaseen tahtiin, ja toivoin, että alkais tapahtua, mutta kun ei niin ei. Kävely tuntuu aiheuttavan supistelua, ja aionkin mennä iltalenkille.

Nukkumisjärjestelyt - kaikki tullaan nukkumaan samassa huoneessa ainakin vuoden päivät, jos vaan mahdollista. Ajattelin, että on helpompi hoitaa yölliset heräämiset, jos vauva on ihan vieressä. Mies nukkuu muutenkin kaiken metelin (kuten esim. mun yöllisten vessareissujen) läpi; tuskin vauva sitä häiritsee...

JOKO NIITÄ VAUVOJA KUULUU LISÄÄ?
 
Ronya Royce - kiitos vadelmateevinkistä! En ookaan kuullut koko asiasta aikasemmin. Hain saman tien pihalta tuoreita vadelmanlehtiä, söin muutaman sellasenaan ja keitin mukillisen teetä. Täällä aletaan olla jo aika epätoivosia...

Viime yönä supisteli muutaman kerran aika kovinkin ja tasaseen tahtiin, ja toivoin, että alkais tapahtua, mutta kun ei niin ei. Kävely tuntuu aiheuttavan supistelua, ja aionkin mennä iltalenkille.

Nukkumisjärjestelyt - kaikki tullaan nukkumaan samassa huoneessa ainakin vuoden päivät, jos vaan mahdollista. Ajattelin, että on helpompi hoitaa yölliset heräämiset, jos vauva on ihan vieressä. Mies nukkuu muutenkin kaiken metelin (kuten esim. mun yöllisten vessareissujen) läpi; tuskin vauva sitä häiritsee...

JOKO NIITÄ VAUVOJA KUULUU LISÄÄ?
 
Olin tuossa päiväunilla ja ne ihmeen kivut alavatsassa taas herätti. Onkohan toi niinku normaalia?? Pitää alkaa perunan kuorintaan ihmettelemään asiaa. Mä saisin rauhassa vaikka kuolla tänne, kun yksikseni oon päivät pitkät :'( :'( :'( Vau mitä itsesääliä :ashamed:
 
eetivadelmanlehtitee kuulemma saattaa antaa vauhtia synnytykseen. Arvaa vain laitoinko ukon koluamaan joka ikisen oululaisen luontaistuótekaupan jotta tuo tullessaan :LOL:
Mä kun en teetä muutoin juo koskaan, niin nyt vaikka imeskelen niitä teepusseja tai pureskelen niitä teemuruja, jos niikseen tulee :LOL:

TAHTOO VAUVAN!!!
 
Annaliina HEP!!!! :wave:
Välittömästi lähdetään :LOL: just tuossa hauduttelin tuota teetä pari mukillista ja aion vetäistä ne molemmat huiviini heti kun jäähtyvät vähän. Sitte odotetaan.

Olehan Annaliina kuulolla, ilmoittele jos jotain tuntemuksia löytyy. Oulusta oli monesta paikkaa tuo tee just loppu mutta Kaakkurin marketin luontaistuotekaupasta löytyi ;) ;)
 

Yhteistyössä