Marrasvauvat 2007 HELMIKUU´08

Tiitu Meille ei ainakaan taskuvaipat yöksi riitä, hyvä jos päivisin menee sen 2-3h. Mitä käytät imuna? Yöksi minä laitan sisävaipan tuhdilla bambuimulla ja päälle villahousut. Noilla ei oo koskaan ollut sänky tai vaatteet märkänä ja hengittääkin paremmin kuin noi pul-vaipat
 
Kiitos tuesta! Olette ihania! Nyt on pää eilistä kirkkaampi, vaikka yöllä heräiltiin usein. Aino söi minun ilokseni yöllä kolme kertaa raivoamatta. Ei tosin kovin pitkästi, mutta söi kuitenkin! Aamulla on kyllä tyttö ottanut vähän vahinkoa takaisin ja treenannut äänihuulia. Luulisin kuitenkin, että se hammasvaiva on vähän eilisestä hellittänyt.

Nyt olen ehtinyt lueskella mitä muille kuuluu ja varmasti puolet kaikesta jää sanomatta kun vähän väsyttää. Mutta aloitetaan vaikka onnittelemalla synttärisankareita :flower: Vähän olen myöhässä tämän asian kanssa... :ashamed:

Ihanaa kun katjuzan perheen arki on vähitellen palaamassa uomiinsa kaikkien sairastelujen yms jälkeen. :hug:

Rintaraivarit saavat kyllä tämän äidin päässä pyörimään kaikenlaisia ajatuksia. Päällimmäisenä minulla on yleensä huoli omasta lapsesta ja pohdinnat mitä itse tekee väärin. Voimia siis toivottelen kaikille muille jotka saman asian kanssa painivat.

Enni1980 saako udella miltä firmalta talo on tulossa? Minulla on vauvakuumeen lisäksi krooninen talokuume. Olen nappulasta asti piirtänyt pohjapiirustuksia ja "täydellisiä taloja". Alkaa tympiä tämä vuokralla oleminen, varsinkin kun vuokranantaja on appiukko. Tuntuu siltä kun toisen nurkissa olisi, vaikkei samalla tontilla muita asustele kun meidän poppoo. Omaa kotia ollaan etsitty jo kauan ja puntaroitu rakentamista. Ei vain millään haluaisi aloittaa tyhjästä kun sitten pitäisi talon lisäksi väsätä talli ja muut ulkorakennuksetkin...

Sanna kyllä minäkin kannustan vaihtamaan nltätiä/neuvolaa. Nykyisen nltädin esimiehen olisi varmasti hyvä tietää miten alainen työtään tekee!

Ainolla silmät säihkyy ja suu käy siihen malliin, että :wave:
 
Donu Meilläkin nuo rintaraivarit ovat hyvin tuttuja... Yksi viikko meni sillain, että tyttö suostui syömään oikeastaan vain yöllä! Päivät olivat yhtä huutoa, huuto alkoi saman tien, kun hän näki tissin. Vieläkin lähes päivittäin tulee muutamat raivarit, varsinkin ennen pitkiä päiväunia ja illalla, kun pitäisi tankata kunnolla. Raivareiden aikana on turha yrittää tarjota tissiä, mutta olen huomannut saman minkä moni muukin on todennut hyväksi, eli yleensä neiti suostuu syömään makuullaan. Huoneen pitää olla hämärä ja hiljainen (yhtään häiriötekijää ei saa olla, muuten huuto alkaa välittömästi). Toinen hyvä keino, joka meillä on toiminut: ennen ulosmenoa toppavaatteet päällä. Talvivaatteet päällä lapsi ei pääse pyristelemään ja usein on jo niin uninen, että syöminen onnistuu. Pulloa kokeilin parina iltana, mutta sekään ei tuonut toivottua tulosta. Toivottavasti teillä raivarit menevät ohitse!
 
Meilläkin yökestoilu onnistuu samalla tavalla kuin Sanlella. Aika tuhti pakettihan meille yöksi tulee, mutta ei häiritsee poikaa (hyvin vähän äitiäkään :D) niin hyvin toimii. Haluaisin kokonaan noista kertiksistä eroon, vaikkei meillä niitä edes joka päivä mene. Joskus reissussa.

Mulla alkaa varmaan menkat! Kamalaa. Vatsa on ollut pari päivää törkeän kipeä, ja oon ollut kuin takapuoleen ammuttu karhu. Ennen ei vain ikinä ollut mitään kipuja, että vähän ihmetyttää...

On nämä poitsun päikkärit aina loistavaa datailu- aikaa. Muutakin tekemistä olisi, mutta taidan kasvattaa jotain juuria tähän tietokoneen eteen.
 
Tuu illalla paremmin kirjottelee/lukee mut tuli kertoo TYKS-reissusta.

Oli tosi mukava lääkäritäti ja sit se hoitaja, aivan ihania molemmat. Tää lääkäri kuunteli sydäntä/keuhkoja, tutki ihoa, katto korvat, suun/nielun, kaikki taipeet, nivelet jne jne, siis tutki ihan oikeen vaan kunnolla Ellan eka. Sitte katottiin luomea, sit viel otettiin pituus ja paino ja taas vähän eri mitat :LOL: Painoa vähemmän ku eilen ja pituus siinä 61-62cm välillä kun ei Ella ollu taas yhteistyöhaluinen..

Luomi ultrataan tässä parin vkon aikana, ja sit on uus käynti 13.3 TYKSissä. Tää väli pitää Ellalle syöttää 3 kertaa pvässä kortisonia joskos se auttas ettei ainakaan kasva se luomi. Ultran jälkeen sitte katotaan mitä tehdään ja miten kortisoni puree kun ei sitä kortisonia voi kauheen kauaa syöttää noin pienelle ku se saattaa vaikuttaa pituuskasvuun jne..Ja jos nyt ei kortisoni tehoa eikä joku toinenkaan lääke niin on tiedossa reissu Helsinkiin sinne lastenklinikalle, kun siellä sitte poistavat sen laaserilla tms mut se on sit ihan vika keino. Ton pintavuotelun takia sitä ei ainakaan nyt voida tehdä.. Sitte sain miljoona numeroa mihin soittaa jos se alkaa vuotaa eikä tyrehdy ja sit tietty pitää kuulemma jo lähtee TYKSiin niin he sen siellä sitte polttavat tms kiinni.. Eikä se sinänsä vaarallinen ole, inhottava vaan ja niin hankalassa paikassa..

Kehuivat niin Ellaa voimakkaaksi tytöksi ja omaa tahtoa löyty kyl taas vaikka muille jakaa ja sit Ella kauheesti jutteli siellä =)

Mut nyt neiti hermostuu joten palaan illalla..
 
Sanna Ihanaa että ootte päässeet osaaviin käsiin ja semmoseen paikkaan missä niitä oikeesti kiinnostaa Ellan vointi. toivottavasti se luomi alkais pienenemään kortisonin vaikutuksesta eikä tarttis leikkauksiin mennä.
 
Pikagalluppi Kuinkas moni jo nauraa ääneen?

Eemeli rupesi nauramaan oikein kunnolla pari päivää sitten, mä kun luulin että Eemeli on jotenkin myöhässä tän asian kanssa kun meidän tytöt ainakin nauroi jo 2 kuukauden iässä, mutta sitten luinkin että 4 kuukaudesta eteenpäin yleensä ruvetaan ääneen nauramaan.
 
Meillä nauretaan ääneen kunhan äiti tai isi vaan hassuttelee.. eli itsestään ei hekottele, mutta jos tytön kanssa pelleilee niin sitten tulee hörähdyksiä. Meillä kyllä kiljutaan kovasti ja jokelluskin on jo kunnon jokellusta eri äänialoilta.. välillä noustaan sellaiseen falsettiin että naapuritkin varmaan ihmeissään :)

Minultakin pikagalluppia
Kuis teidän hiukset on reagoinut synnytyksen jälkeen? Mä aattelin kohta lähtee peruukkikauppaan. Vitsit vie, mulla lähtee aivan älyttömästi hiuksia päästä. Suihkussa on lattiakaivo täynnä hiuksia joka pesun jälkeen. Ja päänahkaan ei tarvi kuin hipaista niin jo rapisee hiuksia kuin kaatosateella. Sitten niitä on kivasti Noomin käsissä ja vaatteissa ja harsoissa ja joka paikassa. Kiva niitä sitten noukkia koko ajan.. Raskausaikana mulla ei siis lähteny oikeestaan karvan karvaa päästä. Nyt sitten näköjään lähtee kaikki.. :headwall:
 
Kyllä meillä on ääneen naurettu varmaan 2kk iästä saakka. Parhaimmat hörähdykset tulee kun joku hassuttelee pojan kanssa. Petrus hymyilikin jo 1kk iässä.

Mun hiukset ei ole noteerannut odotusta/synnytystä :whistle: Eli aina vaan on enmmänkin liikaa hiuksia päässä kuin liian vähän :whistle: Mutta oon kyllä kuullut,että varsinkin odotusaikana voi lähteä reilustikin tukkaa.
 
Alisa on nauranut ääneen päälle 2 kk:n iästä lähtien. Ilveilyt ja millon mitkäkin saa kunnon hörähdyksiä aikaiseksi. :) Äänialaan on tällä viikolla tullut ihan uusia ulottuvuuksia, kun neiti on alkanut innostuksissaan korottelemaan huudahduksiaan. Ja muuten höpistään paljon. =)

Raskausaikana mun hiukset muuttui selvästi taipuvaisemmiksi. Muutenkin ne siis on taipuisat, mutta raskausaikana ne alkoi olla jo melkein luonnonkiharat. Nyt ne on taas suht samanlaiset kun ennenkin. Hiusten paksuus ei mulla kuitenkaan muuttunut suuntaan taikka toiseen.
 
Meilläkin on naurettu n.2kk iästä jos hassuttelee tai kutittelee Arttua. Tossa välillä oli sellanen viikko ettei sanonu oikein mitään. Ja ihmettelinkin jo että tuleekohan siitä mykkä, mutta nyt taas höpötellään koko ajan. :D

Hiuksissa en oo huomannu mitään varsinaista eroa. Mutta kun en oo nyt kohta vuoteen niitä värjännyt, niin oon huomannu, että ihan ok on näköjään toi ihan omaki väri. Sitä kun en ookkaan sitten yläasteen jälkeen nähnyt. Taidan siis olla värjäämättä jonkun aikaa. Siinä kun joutuu sit sellaseen kierteeseen.
 
Ai niin kiitos taas Sanle vinkinkistä. Mä oon näköjään ihan pihalla noitten kestojen kanssa. Imuina oon käyttäny noita harsoja ja sit sellasia villasta neulottuja. Täytyypä taas alkaa kattelee tota huutista :wave:
 
Nauramisesta Kyllä Eljas on ääneen hekotellut jo pitkään. Varmaan joskus enne 2kk ikää jo alotteli.

Hiuksista Minun hiukset ei oo reagoineet mitenkään. Pelkäsin että ne alkaa lähteä, kun parilla kaverilla on ollut aika voimakastakin hiusten lähtöä raskauksien jälkeen mutta onneks ei oo mitään tullu. Varmaan perinnöllistäkin saattaa olla. Minun äidilläkään ei oo ikinä raskaudet mitenkään vaikuttaneet tuohon hiuspehkoon. Ja Eljaksen hiuksista sen verran että takana on semmonen pälvikalju mistä on hiukset tarttuneet tyynyliinaan.

Tiitu Eipä kestä, hyvä jos voin vinkkejä antaa. Meillä ei tosiaan noi harsot toimi yhtään imuna, ovat jo ekan pissan jälkeen läpimärkiä. varsinkin jos on "heikompi" laatuisia harsoja niin oon suosiolla ne jättänyt puklurättikäyttöön. Meillä tosiaan päiväkäytössäkin on taskuissa usein microinsertti ja lisäksi hamppu tai bambuimu. Yökäytössä hyväksi havaittuja vaippoja mm. Ronja&Roopen tuplaläppä, bambuNiikki tai kotimäen puodin Wau! yövaippa. Bambu on kyllä aika ykkönen materiaalina. Kannattaa muutenkin tuolta kestovaippainfon sivuilta hakea vinkkejä jos tuntuu että kaipaa apua. Kyllä minäkin tietenkin tietenkin mielellään vastailen jos vain avuksi voin olla.
 
:attn: Käykääpäs naiset kurkkaamassa tuonne marrasvauvojen kevättapaaminen-keskustelun puolelle ja miettikää josko innostuisitte mukaan. Olisi mukavaa jos saataisi iso porukka kasaan!

Hiukset putoaa päästä, on tosin reilusti mistä pudota!!! Ympärilläni leijuu irtonaisten hiusten pilvi. :D Kampaajani sanoi minulle, että imetys saa aikaan sulkasadon joka alkaa yleensä siinä n.3kk synnytyksen jälkeen. Tuo arvio osui ohi minun kohdalla vain parilla päivällä. :LOL:
 
Ääneen nauretaan usein, mutta kunnon räkättämiseksi se yltyy vasta kun kutitellaan, pussaillaan tai muuten vain leikitään. Lisäksi naureskelee ääneen unissaan (näkee varmaan unta parhaasta kaveristaan tissistä), ja leluillekin ollaan alettu hekottelemaan.

Tukka on pysynyt päässä, ehkä pientä ohentumista havaittavissa, mutta mulla on kolmen normaalihiuksisen suomalaisen tukka yhdessä päässä niin ei tosiaankaan haittaa. Pieni ohentuminen voisi tehdä vaan hyvää tälle karvalakille!

Tein kirppislöytöjä tänään, tosin vain itselleni vaikka piti poitsulle mennä vaatteita bongailemaan =) Löysin myös tulevan kodin keittiöön muutaman taulun. Hyvähän se on kämppää sisustaa kun muuttamaan päästään vasta tämän kuun lopussa. Ei vaan millään malttaisi odottaa :p

Vois mennä vähän koulukirjoja lueskelemaan, ja pistää väsyneen vauvan vielä tunniksi nukkumaan.
:wave:
 
Edla: täälläkin on sama ongelma hiusten kanssa. Mä en voi harjata hiuksia kuin ulkona, koska niitä lähtee tukottain. Kaikki paidat ja takin kaulukset täynnä pitkiä hiuksia ja lavuaarin hajulukot ja suihkun lattiakaivo. Tää on ihan hillitöntä. Kävin parturissa, niin sanoivat että imettäminen aiheuttaa jonkin hormoonihäiriön ja siksi hiuksia lähtee. Parturilla itsellään oli hiukset alkaa irrota kun lapset oli 5kk:n ikäisiä ja hän siis täysimetti tuolloin. Ai joo, Donu ehtikin jo selittää, no näin täälläkin

Emppu on jokellellut parin päivän ajan aivan ihania ääniä. Kunnon kiljahduksia ja eri asteisia ääniä tulee varsinkin lelukaaren leluille. Ääneen täälläkin on naurettu jo kuukauden ajan, varsinkin vaipanvaihdossa. Tosin aina kovan nauramisen päätteeksi tulee hikka.
 
Ostaiskohan joku parturi tätä mun tukkaa kun lähtee ihan juurineen... :whistle:

Hei mutta. Tein eilen yllättävän havainnon. Noomilla on puhjennut ensimmäinen maitomolaari, siis syömähammas, tuonne ikenen sivuun, posken puolelle... siis täh -miten tää näin voi mennä? Ekanahan puhkee yleensä alaetuhampaat sitte ylä- ja kulmahampaat. Mua ny pelottaa että tuolla nyt kasvaa sitten ihan kieroon koko hammasrivistö jos syömähampaatkin alkaa puskemaan ikenen sivulta :eek: Oikeesti aika ihme juttu. Ja siis se on ihan selkeesti puhjennu jo ikenen läpi. Muut hampaat näkyy vaan ikenissä vaaleina alueina. Muualta ei siis ole puhjennut.. Pitäis vissiin ottaa koululle yhteyttä ja kysyä miten tässä näin on käynyt -suuhygienistiksi ku opiskelen.

Huoh, meillä nukuttiin taas viime yö 2-3 tunnin pätkissä. Kitinää ja itkua ja ähinää puhinaa ja nälkää. Menneet ovat ne hyvin nukutut yöt :( Ilmeisesti tuo hammas sitten neitoa vaivaa. Laitan kyllä ens yöks supon jos vähän rauhottas.

Jooh, mutta kai sitä pitäis lähtä jotain järkevää tekemään, kuten esim. syömään hillomunkkia :p (hyvästi laihdutus).
 
edla Täälläkin kaiholla muistellaan niitä hyvin nukuttuja öitä... Niistä ei ole enää tietoakaan. Ja kyse on juuri niistä hampaista. Aino nukkuu tosi levottomasti ja heräilee usein. Olen yrittänyt syöttää Ainoa öisin kun unisena ruoka kelpaa paremmin, mutta tosi vähän Aino syö kerrallaan. Muutama hassu imu, tyttö nukkuu ja ote irtoaa. Minä en oikeastaan edes tiedä mikä hammas on puhkeamassa, sillä sormella kun kokeilee, mitään ei tunnu. Neuvolassa sanottiin, että ylös on puhkeamassa. Näin unta Ainon hampaista; puhkesivat melkein kaikki siinä unessa yhden yön aikana! Eli uniin tulevat nämä asiat. :LOL:
 
Yöt tankataan täälläkin. Tai oikeastaan vasta joskus 2-3 aikoihin alkaa tississä roikkuminen mikä jatkuu aamuun. Kiitän onneani siitä, että perhepeti on meille paras nukkumisvaihtoehto ja tissi pojalle kelpaa. Helpottaa kummasti! Maitoa kuitenkin tulee paljon, kovin täyttävää se ei vaan selvästikään ole.

Oltiin äsken 1,5 h lenkillä, Eetu nukkui koko lenkin ja jatkaa vieläkin uniaan vaunuissa. Heräisi vaan pian, niin pääsisin näillä lämmittelyillä jumppaamaan sen kanssa :D Eilen tehtiin vatsalihaksia vauva mahan päällä, ja aina ylös noustessa pussasin poikaa. Nauraa käkätti, oli ilmeisesti kivakin leikki =)
 
edla, meidän Jeremiakselta puhkesi ekaksi yläkulmahampaat aikoinaan, poika näytti vähän aikaa ihan vampyyriltä.

Donu, mulle aikoinaan esikoisen terkkari sanoi neuvolassa 4kk tarkastuksessa että tytölle olis alahampaat puhkeamassa, puhkesi sitten 11kk:n iässä :whistle: ,en sitä etteikö teidän Ainolle olis puhkeamassa, nauratti vaan kun muistelin kuinka me pistettiin kaikki kiukut hampaiden tulon syyksi ja hampaat tosiaan tuli vasta monen kuun päästä. Ja kyllähän tuo AInon syömättömyys viittaisi hampaiden tuloon.

Meidän yöt vaan huononee,sen lisäks että Eemeli herää syömään 1,5-2 tunnin välein niin nyt on ottanu tavaksi n. aamu kolmesta eteenpäin heräillä 15 min välein, itkee kovasti ja rauhoittuu vasta kun ottaa syliin :/ siihen sit nukahtaa mutta herää taas vartin päästä jos lasken sänkyyn, helpottas taas kovasti jos tietäs mikä vaivaa, epäilen kyllä et vois johtuu mahavaivoista kun Eemelillä on ollu vatsa sekaisin noista antibiooteista vaikka keskiviikkona loppui kuuri.

 
Taas sinut katjuza laitetaan koville. Voimia! :hug:
Juu, eihän sitä tosiaan voi olla varma johtuuko nämä meidän ongelmat hampaista vai jostain muusta ennen kun se eka hammas puhkeaa. Kaikki kyllä viittaisi hampaaseen, ainoa vaan ettei se mokoma tunnu vielä missään kohdassa minun sormeeni. Kenties harjaantumaton sormi tuon hampaan metsästyksen suhteen... Olen kyllä useampaan otteeseen miettinyt voiko syynä tähän tilanteeseen olla jokin muu ja siitä siten lähtee väsyneenä näppärästi vilkas mielikuvitus laukkaamaan. Onneksi meillä on ensi keskiviikkona lääkärineuvola, voin siellä sitten purkaa sydäntäni. Yritän saada miehen järjestämään työnsä niin, että pääsisi mukaan. Olisi kaksi huolestunutta vanhempaa jankuttamassa vastaan jos lääkäri ei ota murheitani tosissaan!
 
Kirjotellaan nyt vielä helmikuun pinkkaan =) Sannalla taitaa olla tällä hetkellä muuta puuhaa kuin kehitellä maaliskuun pinoa :D :D

Mulla on ollut tänään kiva päivä =) Mun isä haki isommat pojat aamulla yökylään,ukko on kisoissa joten mä lähdin Petruksen kanssa shoppaileen B) Reissu meni loistavasti. Petrus nukkui aika paljon. Tykkää kun kärrätään koko ajan! Kahvilassa käytiin välillä tankkaamassa maitoa ja äiti kahvia =) Kaikkea kivaakin vielä löytyi peräti. Kirpputorillakin tuli käytyä,löysin Petrukselle ensi talveksi Tutan haalarin 6eurolla =) Ja cittarissa oli mammuttimarkkinat,sieltäkin tarttui kaikkea mukaan.

Vähän vain surettanut mun kaveri joka sai tänään keskenmenon :/ Oli niin odotettu vauva ja sitten kävi niinkuin kävi. Eikä annettu edes sairaslomaa :(

Mutta se on kuulkaas maaliskuu! Eiköhän tämä tästä taas kun aurinkokin alkaa paistamaan ja kevät tulee kohisten. Katjuzalle vaan tässä lähettelen superenergiaa :hug: että jaksat!

Täällä tuntuu aika monella olevan tuota tiheään heräämistä. Sitä se on meilläkin ja ollut jo hetken aikaa. No,viime yönä ei kyllä syönyt kuin kaksi kertaa,mutta tuttia on pitänyt laittaa muutamaan otteseen |O Mutta jos jostain olen tyytyväinen niin siit,että Petrus nukahtaa tosi helposti itsekseen. Eilen illallakaan ei tarvinnut kuin poika vaan kipata petiin ja sinne nukahti :heart:

LilliM+Petrus
 
Mä en tiedä mitä mörköjä toi poika näkee, kun n. tunti nukkumisen jälkeen alkaa itkeskely joka kestää noin tunnin. Kaksi kertaa jouduin äsken ottamaan syliin asti että rauhoittui :( Nyt nukkuu onneksi sikeästi.

Hui, muutama uusi vaippa tilailtu tänään. Surffailin ulkomaalaisilla kestovaippasivuilla, ja löysin ihania värejä + kuoseja! Apua, kestovaippoihin hurahtaa kyllä totaalisesti.
 
Jos muilla tankkaillaan paljon, niin meillä on ruokahalu vaan vähentynyt. Aiemmin meni päälle 900 ml/vrk, niin nyt menee hätäseen 700 ml! :eek: Aiemminkin on ollut muutaman päivän samanlaisia jaksoja, mutta tätä on nyt ollut jo ainakin viikon ajan. Muutenkin oon noiden syöttämisten kanssa ihan sekasin, kun enempi harvakseltaan tuntuu ruoka maistuvan. Turhaan olen maitoa tytölle tyrkyttelemässä liiankin tiuhaan. :/ No mutta ainakin syömisten puolesta meillä taas nukutaan paremmin, yhdellä yösyötöllä on nyt enimmälti selvitty. :)

Jahas, partsilta kuuluu huudahduksia. :wave:

mussu & alisa
 
Onpa hiljaista, kaikilla muilla ilmeisesti vähemmän aikaa kuin mulla =)

Ollaan tänään oltu sukuloimassa parissakin osoitteessa. Eetu on näyttänyt naurut, hymyt ja muutamat kiukutkin. Kun hermot on vähän heikot tolla jätkällä, ei edes itke, vaan kirkuu ja karjuu kunnes saa tahtonsa läpi ---> eli pääsee roikkumaan parhaaseen kaveriinsa tissiin. En ole tätä menoa imetystä ihan heti lopettamassa, ahdistaa ajatuskin siitä että pitäisi alkaa erottamaan tota siitä. Tissille kun on myös niin kiva jutella.

Vaippamania senkuin kasvaa. Tilasin taas tänään parit vaipat - o- ou.

Nyt mennään valuttelemaan kylpyvettä ja pistämään poitsua yöunille. Mulla vielä about 100 sivua opiskeltavaa tälle illalle!
 

Yhteistyössä