Marrasvauvat 2007 JOULUKUU

Heipä hei pitkästä aikaa =) Toivottavasti kaikilla on ollut ihana ja ikimuistoinen joulu pikkuistensa kanssa, ja massut täynnä jouluruokaa! Minä oon viime aikoina palstaillu enemmän yhdellä monikkofoorumilla, mutta en toki ole teitäkään unohtanut ;)

Tyttöjen kanssa menee todella hyvin, enpä olisi ikinä uskonut että kaksosarki voisi olla näin mukavaa ja helppoa *koputtaa puuta* :D Mutta kun vertaa esikoisen vauva-aikaan, niin kyllä nyt on jaksanut niin paljon paremmin vaikka hoidettavana onkin kaksi vauvaa - tiedä sitten mistä sekin johtuu! Ehkä olin psyykannut itseni niin pahimpaan mahdolliseen varautumaan, koliikki-itkuihin ja muihin, että onkin saanut todella iloisesti yllättyä kun ei se pelkkää itkua ja hammasten kiristystä tämä arki ollutkaan.

Joulua ollaan vietelty ihan oman perheen kesken kotona, anoppi ja miehen pikkuveli kävivät eilen jouluaterialla meillä, muuten ollaan oltu keskenämme. Pukki oli lukenut esikoisen lahjatoivelistaa vähän turhankin tunnollisesti, tuli jos jonkinlaista pakettia niin että äidillä puskee taas tuskan hikeä että mihin ne kaikki tunkee!! Vauvojakin oli pukki muistanut, vaatteita saivat aika paljon, ja puruleluja :) Itse sain kultaisen kaulaketjun johon voin nyt ripustaa vauvasormukset, niitäkin jo kokonaiset 3 kun on kertynyt :heart:

Uutta vuottakin vastaanotetaan kotona, kutsuttiin toinen vauvaperhe meille saunomaan ja syömään. Ja vuoden alusta tarttee vielä rynnätä tammialeenkin kun mies on vielä 9.1. saakka isyyslomalla niin pääsen minäkin jossain käymään.. Aika vähän on vauvojen kanssa liikuttu, serkkutytön ristiäiset ovat ainoa kerta jolloin ollaan kyläilty, ja kun ei ole ihan pakko ollut kauppaankaan pikkusten kanssa lähteä niin ei olla lähdetty. Jotenki sitä nyt vielä niin tarkasti yrittää toisia varjella kaikilta taudeilta, on sitä tekemistä tässä kuitenki muutenkin etten ihan ehdoin tahdoin siihen enää kahta sairasta vauvaa tahtoisi.

Hieman arkeen helpotusta tuo vasta hankkimamme pesutorni, kuivausrumpu on oikeesti aivan taivaan lahja kaksosperheessä, ja kyllähän tuota pyykkiä 5-henkisessä perheessä tulee muutenkin ihan tarpeeksi. :whistle:

No juuh, neideillä on neuvola 2.1. - palailen viimeistään sitten uusin kuulumisin! Hyvää Uutta Vuotta 2008 kaikille! :wave:

napsu ja tytöt
 
Myöhäiset joulutervehdykset täältäkin :wave: Niin se vain taitaa mennä tämäkin joulu yhtä nopeesti kuin joka vuosi. Oon käynyt täällä pikaisesti lukemassa viestit,mutta tuo pikkumies on pitänyt mut niin kiireisenä,etten kirjoittamaan ole päässyt :whistle:

Nita: Meillä on nyt ollut vähän tuota ongelmaa mitä aiemmin kirjotit. Eli poika roikkuu tississä (koko eilisen illan ja tänään tuntuu jatkuvan sama meininki ) ja silti on nälkäinen ja hamuaa koko ajan. Annoin sitten illalla vielä 70ml Nania ja hotkaisi sen ihan hetkessä. No,kävikin sitten niin,että pulautti kaikki ulos lopulta :/ Liekö syy siinä kun tungin tuttia toisen suuhun vaikka oli aivan ähkyksissä :ashamed: Mä jotenkin säikähdin tuota pulautusta kun meillä ei olle tosiaankaan pulauteltu ollenkaan. En jotenkaan uskaltanut nukkuakaan sitten ja tietty poika veteli 3.5h putkeen. Nyt tämänkin aamupäivän on taas ollut tissillä lähes koko ajan :| Kyllä varmaan saadaan aloittaa kiinteät viimestään 3kk iässä :whistle:

Vauvan hiuksista: Meillä on täällä oikein blondi-vauva :D Tai onhan meidän toisetkin pojat blondeja (ja minä ),mutta Kaapolla on tollanen 2cm pitkä vaalea tukka :heart: Sairaalassa hoitajat ihasteli pojan tukkaa kun on kuulemma aika harvinaista,että vauvalla on vaalea tuuhea tukka...yleensä kuulemma tummahiuksisilla on tuuheutta noin paljon. Oon sanonutkin,että poju kasvatti vaan hiuksiansa loppuajan masussa :D

Nukkuuko muuten teidät vauvat pitkiä pätkiä päivisin?? Ja nukkuuko sisällä/ulkona? Kaapolla on vähän vaihtelevia päiviä. Eli on "nukkumapäiviä" jolloin on unessa melkein koko ajan ja sitten on päiviä,että ei nuku kuin ihan lyhyitä pätkiä... Ulkona nukkuu kun vaunut on liikkeessä,mutta pian alkaa huuto kun vaunut pysähtyy :whistle: Aion kyllä totuttaa pojun ulos nukkumaan. Meidän vanhemmatkin pojat ovat nukkuneet ulkona päikkärit isoiksi asti joten Kaapokin saa kyllä luvan opetella. Mutta eihän toinen raasu ole vielä kolmenkaan viikon ikäinen joten ei kai sitä voi vaatiakaan vielä ihan kaikkea.

Tulipas taas romaania joten poistun tästä :wave:

LilliM+Kaapo 9.12
 
Hyvää joulua täältäkin vaikkakin näin myöhässä toivottelen! :ashamed: on ollut sen verran kiirus ettei ole koneelle ehtinyt...

Joulu meni oikein mukavasti, aattona oltiin mun vanhempien luona ja eilen anopilla. Tyttö sai hirvittävän määrän lahjoja...Ollaan nyt kannettu yhteensä 6 kassillista kamaa kotiin ja ensi vkoloppuna tulee vielä lisää kun mennään appiukon luo... :whistle:

LilliM:meillä on just noin, eli välillä nukutaan päivä läpeensä ja sit toisena taas valvotaan. Musta tuntuu että enemmän on kuitenkin noita päiviä kun valvotaan. Mutta toisaalta hyvä niin, koska sillon taas nukutaan öisin. Tyttö nukkuu kyllä muutenkin hyvin yöt ja yleensä herään ekan kerran syöttämään vasta 6-7 välillä. Sängystä me noustaan ylös 9-10 aikaan.

Ajattelin myös alkaa nukuttamaan ulkona tai siis parvekkeella, mutta vielä en ole sitä aloittanut. Me käydään kuitenkin päivittäin pitkillä lenkeillä, jolloin tyttö nukkuu vaunuissa ja herää sitten kun tullaan sisälle.

Nyt pitäis mennä laittamaan pärstää sellaseen kuntoon että kehtais lähteä kyläilemään ;)

:wave: H82 ja neiti 14.11
 
Voihan video, kun taas meinaa mennä hermot tämän läppärin kanssa! Hävitti mun lähes valmiit tekstit taas johonkin. |O Nooooh...

Eli Joulu meni oikein mukavasti, oltiin lopulta 2 yötä mun vanhempien luona. Tuossa pari tuntia sitten palailtiin vasta kotiin. Ilma oli kieltämättä todella ankea, mutta muuten pääsi joulufiiliksiin oikein hyvin. :xmas: Syötiin hyvin ja eilen riittikin vilskettä, kun meidän pikkuneidin serkut oli paikalla. :) Pikkuneiti sai paljon paketteja, enemmälti pehmeitä. Ja sylejä riitti paijaamaan pienokaista. :heart: Varsinkin mamman pehmeä ja kokenut syli osoittautui aikasta hyväksi paikaksi. :heart:

Meidän neidillä on paksu tumma hiuspehko. Miehellä oli kuulemma samanlainen ja kun se lähti pois tilalle kasvoi ihan vaalea tukka pariksi vuodeksi eteenpäin. Nyt on tummatukkainen. Saapas siis nähdä mihin suuntaan nuo hiukset lähtee vielä muuttumaan. :)

Mulla aiheuttaa päänvaivaa tuo imetys /pullosta antaminen / korvikkeen antaminen. :ashamed: Kun omalta rinnalta antamisen kanssa on aikasta paljon ongelmia ja alkaisin vaan olla melkolailla kypsä siirtymään suht täyspainoisesti pelkkään pullotteluun... Sairaalasta tullessahan mulla oli rintakumit käytössä, kun nännit oli niin rikki väärän imuotteen takia. Kumeista pääsin kuitenkin eroon suht pian ja muutama päivä mentiinkin ihan naturellina. Mutta sitten huomasin, ettei lapsi saa tarpeeksi maitoa (oli itkuinen jne) ja kokeilin kumeja taas ja niiden kanssa lapsi sai syödyksi paremmin. Maidontulo on kuitenkin vähentynyt ja kun viimeviikolla lähtöpainoakaan ei oltu tavoitettu, alettiin antamaan korviketta myös lisänä. No sen korvikkeen kanssa oli aluksi myös ongelmia, mutta nyt Tuttelilla kaikki on mennyt hyvin. Mutta pullottelun aloittamisen myötä oon huomannut, että rinnalta syömisestä tytöllä menee ilmaa ihan hirveästi masuun, kun taas pullosta syödessä olo on paljon parempi. Ilman rintakumia yritin tänään syöttää, mutta ei se oikein sujunut. Aion kyllä vielä yrittää ilman tuota kumiakin, jos se vaikka nykyisin olisikin helpompaa. Mutta kaikki tuntuisi sujuvan vaan niin paljon paremmin, jos käyttäisi pulloa. Siltä se ainakin tällähetkellä vaikuttaisi. :/ Mulla on se sähkökäyttönen pumppu lainassa, joten voisin pumppailla sillä omaa maitoa niin, että tyttö sitäkin saisi. Niin tätä tässä nyt olen sitten pähkäillyt, oliko tarpeeksi sekavaa?! :eek: Huomenna neuvolassa varmaan tulee asiasta enempikin puhuttua... :|

Osittain edellämainituista syistä meillä on nyt unirytmikin vähän vinksahtanut neidillä. Tyttö on viimeyöt ollut aivan täysin hereillä ja silmät kirkkaina n klo:23 - 3 yöllä... Ja äiti ja isi kun ei silloin oikein jaksaisi. :ashamed: Yritetään tässä pehmeästi kääntää sitä rytmiä, iltaa myöten pikkusen enemmin valvotetaan tyttöä... Päivisin meillä nukutaan nyt maksimissaan 3 tunnin pätkiä. Mutta se johtuu osittain viimeviikkoisesta neuvolan määräyksestä, kun täytyy saada tuota painoa enemmän nousuun; ruokinta n 3 tunnin välein. Eipä tyttöä ole kuin kerran tai pari tarvinnut erikseen herättää syömään.

Tyttö nukkuu enimmäkseen sisällä. Kävelylenkkejä yritetään päivittäin saada tehtyä ja niillä tyttö nukkuu, mutta meilläkin tyttö tahtoo heräillä heti, kun vaunut pysähtyy. Aikomus on kyllä totuttaa tyttöä paremmin vaunuissa nukkumaan, niin että parvekkeelle voisi nukuttaa myöskin.

Tämmöstä tänään. Mojmoj.

mussu & rinsessa s.6.12.
 
Meidän poika sai tänään kasteessa nimen Eljas Hemmi Aukusti Kaikki nimet löytyy suvuista, vaikka tieto oli vain meillä että tuo Hemmi ja Aukusti ovat isoukkien nimiä, mut kuulema Eljas niminenkin löytyy.

Meidän pojalle on tulossa flunssa. Lima röhisee kurkussa ja nenu on hieman tukossa. kovin väsynytkin on poika tänään ollut, mutta niinpä sillä kyllä muutenkin on aina välillä nukkumispäiviä. kuumetta ei ainakaan vielä oo ja toivottavasti ei tulekaan. Ruoka maistuu normaaliin tapaan ja hereillä ollessa on normaalin iloinen oma itsensä. Toivon ja rukoilen että menis räkätautina ohi. Mites muitten vauvat, onko sairastelleet? Miten ootte koittaneet toisen oloa parantaa ja helpottaa? itellekin on flunssa tulossa, kurkku kipee ja pää on ihme höllön tuntuinen. Tää on niin peestä....

Dj mussukka Kuulostaa tuo sinun rinta/pulloruokinta pähkäily kovin tutulta. Meillä kaatui rintaruokinta ihan samaan tapaan. Eli poika ei missään vaiheessa oppinut oikeaa rintaotetta, jonka seurauksena rinnat oli tosi kipeät ja haavaiset ja lisäksi poika veti kauheita määriä ilmaa syödessään. Lisäksi se ei maitoa jaksanut tarpeeksi imeä rinnasta vaikka sitä ois ollutkin alkuun riittävästi. Sen huomasi siitä kun poika teki ehkä 1-2 pissaa vrk:ssa. Aloitettiin korvikkeen anto ja aika melko heti alko tissiraivarit eli rinta ei enää kelvannut ja iteltäkin lopahti mielenkiinto koko imetykseen kun meni niin vaikeaksi. Yritin sitten muutaman viikon lypsää. Mut eihän sitä muistanut ja jaksanut tehdä tarpeeksi usein ja maidon tuotanto hiipui ja loppui sit kokonaan. Eli n. 3vko iässä poiak siirtyi täysin korvikkeelle.

Nukkumisesta vaihtelee aika paljon. Joinakin päivinä melkein nukkuu koko päivän,m itä nyt välillä syö parin kolmen tunnin välein. Toisina päivinä nukkuu sitten vain semmosia puolen tunnin pätkiä siellä täällä. Yötki nmenee vaihdellen. Toisina öinä heräilee parin tunnin välein ja toisina öinä saattaa nukkua semmosia 4-5h pätkiäkin. Riippuu aina vähän minkälainen päivä on takana.

Sanle ja Eljas 6vko
 
Hyvät joulut täältäkin!

Me oltiin kiertämässä sukulaisia (yhteensä kolmessa mummolassa), ja hyvin poika jaksoi seurustella joka paikassa. Lahjoja tuli hirveästi, tuntuu ettei tarvitse vaatteita ostaa seuraavaan vuoteen! Osa on onneksi isompia kokojakin (62- 68) eikä vaan noita pieniä. Nyt vasta tosin alkaa noi 56- senttiset vaatteet olla vähän parempia tolle pikkupojalle, ja 50- senttiset hyviä, vaikka oli sen puoli metriä syntyessään. Kestovaippojakin saatiin, mikä olikin tervetullut lahja. Ei tosin olla niitä ehditty vielä kokeilemaan.

Rinnalla roikkumisesta: Meillä on viimeiset parit vuorokaudet oltu tississä ihan koko ajan! Alle tunnin - maksimissaan 2 tunnin välein. Tänään annoin jo päivällä korviketta lisäksi, kun oli molemmissa tisseissä ollut pitkät pätkät, ja siltikin hamusi lisää. Lisäksi tuo poika riuhtoo ja murisee jollei maitoa tule tarpeeksi vauhdilla suuhun. Yöksi ollaan annettu nyt tissimaidon lisäksi korviketta hetken aikaa, nukkuu paljon sikeämmin ja pidempiä pätkiä. Yöllä en lähde tohon samaan imemisrumbaan kuin päivällä! Maitoa nyt kumminkin tulee, ja heti kun saa tissit olla vähän aikaa rauhassa sitä tulee suihkuamalla. Ilmeisesti meillä halutaan vaan syödä valtavia määriä... Iltaisin kun menee molemmat rinnat tyhjiksi ja lisäksi parisataa milliä korviketta. Herra tosiaan on 4 viikkoa vanha vasta.

Hiuksista sen verran, että meillä on tuo syntymätukka vain tuuheentunut. Syntyessään pojalla oli jo paljon tummaa tukkaa, ja hiusten määrä on tosiaan vain lisääntynyt. Itsellänikin tosin oli syntymätukka tumma, siitä seuraavat pari vuotta vaalea ja nyt taas tumma, että saa nähdä meneekö poika saman kaavan mukaan.

Päivällä meillä nukutaan huomattavasti lyhyempiä pätkiä kuin öisin. Tänään nukuttiin varmaan lähemmäs 3 tuntia, kun olin itse vieressä päikkäreillä =) Yksinään ei nuku pitkiä pätkiä. Iltaisinkin heräilee ja inahtelee siihen asti kunnes mennään miehen kanssa nukkumaan, sitten vasta rauhoittuu nukkumaan sikeästi.

Poika jokeltelee tuolla, menen jatkamaan iltatankkausta että päästäisiin tänään vähän aiemmin nukkumaan. Tosin aamuthan meillä venyy aina kymmeneen, että nukuttua joka tapauksessa tulee!
 
Täällä myös flunssaa ja yskää. Inhottavaa kuunella pikkuista, olisi saanut säästyä vielä. No meillä on käytössä nenäsumute, Weledan, suolatipat, nenäfriida (aivan loistava keksintö) , niillä ollaan saatu pikkuisen oloa paremmaksi. Käytiin kyllä lääkärussä näytillä ja kuunteluttamassa keuhkot ja tarkastettiin sitä korvatkin. Lastenosastolla sanottiin että jos tuntuu ettei pärjää yskän kanssa niin he ottavat tarkkailuun hetkeksi, mutta eiköhän tää tästä. Huomenna tarttisi kävästä ostamassa ilmankostutin. Niin ja muuten sanoivat että näin kostealla kelillä kannattaa nukuttaa mahd. paljon ulkona niin helpottaa sitä vauvan tukkoisuutta.

Meillä just tankataan yötä varten, taas menee Nania 160 ml. Ihmeen hyvin neiti nukkuu vaikka onkin räkäinen.

Eipä kait muuta meillä tällä kertaa. Tapanin jatkoja! :wave: :xmas:

-viivin ja mimosa-
 
DJ Mussukka:mä jouduin myös ottamaan rintakumin käyttöön jo heti sairaalassa kun ei pikkunen saanut kunnon otetta. Sitä käytettiin ekat 2 viikkoa säännöllisesti, mutta sitten kun alkoi ilmaantua ilmavaivoja, heitin kumit nurkkaan ja hammasta purren aloin imettämään ilman. Alkuun sattu niin saamaristi ja monet kirosanat tuli ladottua, mutta aika äkkiä se kuitenkin helpotti ja tyttö oppi oikean imemisotteen. Mulla ei tosin ollut nännit rikki (tai kerran meni vasen nänni, mutta se parani vuorokaudessa).

Hiuksista oli myös ollut puhetta. Meillä on tytöllä paksu ja pitkä, tumma tukka. En ole ainakaan huomannut että olis ohentunut, ennemminkin tuuheutunut. Itselläni on ollut samanlainen vauvana ja vuoden-kahden ikäsenä muuttunut ihan valkoseksi. Saa tosiaan nähdä kuinka tytöllä menee. Miehellä on kuitenkin ruskea tukka. =)

Meidän pitäis huomenna raahautua jo klo 8 terveyskeskukseen, tytöllä kun on 6 viikon lääkärintarkastus. Mietin vaan että mitenköhän me sinne selvitään niin aikasin... :whistle: :eek:

Miten moni muuten meinaa ottaa/on ottanut rotavirusrokotteen? me vähän suunniteltiin sen ottamista...

Nyt pitäis mennä nukkumaan kun tyttökin nukahti ja aikanen herätys odottaa :wave:

H82&neiti 6vkoa :heart:
 
moikka moi täältäkin :wave:

oon täällä joka pv käyny lukee kirjotuksia mut en oo oikein ehtiny ite kirjotella.. ollaan täs sukuloitu ja nyt se joulu on sit ohi. tarpeeks on tullu syötyä ja vieläkin kaapissa jotain vaikka sukulaisilla periaatteessa syötiinkin mut kotiinkin tuli sit tuomisia :p ei taas tee hetkeen kinkkua mieli !

Nyt on tytöl alkanu olee jonkunäköstä rytmii..riippuu tietty paljon et mitä tehään päiväl mut pari kertaa yös on nyt heränny mut esim vieläkin valvoo vaikka ei oo tänään mitenkään erityisen paljon nukkunukkaan päivällä.
Annoin tossa rintaa ja söi sitten kummastakin,en tiiä oisko tulla ilmaa kun isänsä sylis tuolla kitisee :/ tai sit on vielä nälkä :eek: yhtään ihmettele kun tuntuu et maito välil hupenis mut huomaa kyl et jos ei oo moneen tuntiin imettäny niin sit kyl suihkuu oikeen kunnolla ja tyttö ei kerkii ees niellä :/
Et välil rytmi on ihan ok mut sit taas välil näin niikun nyt :whistle:

Huomen pitäis lähtee alennusmyynteihin kattelee jotain kivaa, ristiäisiäkin miettien. En yhtään tiiä mitä laittais päälle :/

Niin tosta syömisestä vielä että mekin ollaan nyt oikeastaan joka ilta annettu pullosta ja kyllä melkeen se ainakin se 80ml yleensä menee vaikka ois sitä ennen syöny rintaakin hetki sitten eli siitä päätellen oletan ettei mun maito "täytä" :O kyl sit nukahtaa tyytyväisenä kun pullosta saa. eikä ilmaakaan tunnu sillon tulevan. Mut yöllä kyl tyhjentää yhen tissin yleensä ja nukahtaa sit et ei kai "tarvii" niin paljon yöllä ruokaa et simahtaa vähemmästä :O ? en tiedä.

Uudesta vuodesta sen verta et muutama kaveri tulee meille ja tyttö menee miehen vanhemmille hoitoon,he ite pyys että saisko jos tehdään jotain jotenka :)

Jotain muuta kai oli kommentoitavaa mut nyt ei muisti pelaa..katotaan jos tytön sais nukkuu ees hetkeks,ainakin pullon voimalla.

nita ja neiti tänään 4 viikkoa :heart:
 
Meillä sai aatonaattona poika nimekseen Venni Eemil Olavi :heart: Poitsu nukku koko kasteen ajan, isosisko meinas vähän hermostua, kun kaikki tuijotti, mutta kiitettävästi selvittiin mielestäni silti....olin jo kaiken maailman kauhuskenaarioita ehtiny edeltävinä päivinä kehitellä pienessä mielessäni, turhaan :D Lähinnä huolestutti se, kun Venni tuppaa rauhottuun ainoastaan rinnalle, mutta tankkaus ennen kastehetkeä oli niin täyspainotteinen, että meni tilaisuus pikkumieheltä levon kannalta!!

Vattihattu ja Venni :wave:
 
Taas on viikot mennyt niin nopeasti joulu hässäkässä että ei edes koneelle ole ehtinyt. Täällä pieni mies on helppo lapsi. Nukkuu hyvin ja syö.

Meillä kanssa pähkäillään tota rintamaito ja lisämaito asiaa... Pojalla laski sairaalassa sokerit ja antoivat heti lisämaitoa. Tosin rinnastakaan ei tarpeeksi tule. Olen myös kotona antanut aina imetyksen jälkeen pullosta lisää. Tuntuu vaan että tämä on ihan pelleilyä, mutta toisaalta se kun lapsi on rinnalla on niin ihanaa etten haluaisi siitä luopua! Ei kai sitä maitoa enää millään saa lisääntymään... :( Ja painoa oli tullut vain reilu 100g kahdessa viikossa että kyllä sitä lisämaitoa tarvitaan. Ja huomaahan sen kun lapsi jää levottomaksi rintaruokinnan jälkeen. Niin sitä painoa oli tullut kyllä ensimmäisenä viikkona aika reilusti. Nyt on mennyt energia pituuteen. Paljonko te muut lisämaitoa antavat annatte vuorokaudessa?

Meillä käytetään myös Rela-tippoja kun vatsavaivoja alkoi esiintymään. Ne ovat kyllä auttaneet!

Miten teillä muilla yöllä nukutaan? Meillä poika syö 21-22 aikoihin ja heräilee uudelleen 4-5 maissa! Onks toi liian pitkä väli syömiselle? Niitä sokereita vaan olen miettinyt. Mut neuvolan täti sanoi että vauva alkaa täristää jos sokerit laskee... en tiedä mitä se on kun en sitä sairaalassakaan huomannut! Onks kellään kokemuksia? Olen siis saanut hyvin nukuttua, tosin esikoinen pitää välillä aika shown nukkumaan mennessä! Ja muutenkin illalla kaipaa äitiä ja isää kun vauvakin on sylissä yms.

Mutta kaikenkaikkiaan on mennyt tosi hyvin. Ihmettelen itsekin... En ole väsynyt, itkuinen jne... Pelottaa vaan kostautuuko tämä jossain vaiheessa! Toisaalta meillä on kaikki ihan hyvin!

Iloisia päiviä kaikille pienten kanssa!

Peikko-Enkeli ja poika 20.11

:flower:
 
Heipsan!

Täällä on kans tissillä roikkumista. Tuntuu, et illalla ei nukahda millään, jos minä en mene samaan aikaan nukkumaan. Tissi suussa suuriinpiirtein täytyis nukkua. Iltaisin annan kerran tuttelia ja silloin menee 40-80ml kerralla. Yöt nukutaan 1-2 syönnillä, mutta Emmi nukkuu meidän sängyssä "omassa pesässä", joten ei tartte muuta kuin itte vaihtaa paikkaa aina Emmin toiselle puolelle ja kääntää Emmi toiselle kyljelle.

Tänään täytyis viedä kastepaperit seurakuntaan. Nimi on laitettu jo paperiin ja 2 kummia, mut odottelen vielä kuumeisesti isoveljeltä tietoa alkaako kummiksi. Isoveli on hiukan tämmöstä saamatonta porukkaa... :whistle: Kastajaiset meillä on 6.1. miehen isovanhempien luona.

Meillä oli kans joulupukki muistanut lapsia reilulla kädellä. Emmikin sai lähemmäs kymmenen pakettia. Anoppi lupasi minulle ja miehelle joululahjaksi vapaaillan/yön ja ruuat/juomat kuuluu pakettiin. Päästään ravintolaan syömään ja juhlimaan, heti kun raaskitaan Emmi jättää hoitoon. Veikkailin, et helmikuulle kyl menee..

Mulla on 3.1 terveydenhoitajan jälkitarkastus, mikä kestää tunnin ja siinä otetaan jotkut jälkitarkastusnäytteet... lääkärintarkastuksesta ei ole tietoakaan. Onko muilla terveydehoitajalle vielä aikaa? Emmin kanssa ei olla vielä neuvolassakaan käyty :whistle: 8.1 on vasta ensimmäinen neuvola-aika.

pitää mennä...
 
Nita: Meillä on ihan sama juttu ton kanssa, että yöllä poika herää tissille ja nukahtaa siihen tyytyväisenä sekä nukkuu aamuun asti.

Meillä toi iltatankkaus on aika hurja, klo 20 eteenpäin tankataan molemmat tissit, ja nyt siis useampana iltana mennyt parisataa milliä korviketta lisäksi! On aika nälkäinen poika. Yöllä sitten herätään sen kerran imemään, eikä syö edes niin kauan kuin normaalisti. Ehkä meillä suurin osa tissillä roikkumisesta sitten on läheisyyden tankkaamista?

Herättiin aamulla kymmenen aikoihin syömään, poika oli vähän aikaa hereillä ja nukkuu taas! Eli loppupäivänä ei enää torkkuja tule :)

Alennusmyynnit houkuttelisivat täällä... Vaatteita en tosin hirveästi himoitse, haluan normaalimittoihin ennen sitä. Kotiin olisi kiva käydä katsomassa jotain, uusi sänky on ollut jo pidempään mielessä. Lisäksi tekisi mieli hakea pari litraa maalia ja sutia vähän seiniin uutta väriä! Saa nähdä mihin sitä vielä innostuu.
 
Neuvolakuulumisia

Eemelin kanssa kävästiin neuvolassa. Painoa oli ainakin tullut riittävästi, käyrä oli noussu mutta pituus eteni tasaisesti, eipä tartte miettiä riittääkö maito.
Pituus 55cm
Paino 4780 g (kuukausi sitten 3750g)
ja ikää herralla on nyt 6 viikkoa ja siitä tulikin mieleen että joku mainitsi että olis lääkärintarkastus 6 viikkosena, mut ei meilä ollu, eikä ollut puhettakaan semmosesta. Mun jälkitarkastuskin on vasta joskus 3 viikon päästä, aikasemmin ollut näillä paikkeilla :/
mutta johan sen huomasi raskausaikana että täällä on huutava lääkäripula ja ajat on kirveen takana.

Iltatankkaus on meilläkin joka päiväistä, alkaa n.klo 19-20 ja kestää 2-3 tuntia,välillä on 10-15 min pois tissiltä ja jatkaa taas :whistle: , lisämaitoa en ole antanut koska näyttää tuo omakin riittävän.

jotain muutakin piti vielä kirjottaa mutten enää muista mitä.


katjuza ja

 
Heipä hei.

Joulut vietetty enkä edes ehtiny tulee toivottelee hyviä jouluja ku päätettiin su et mennäänki jo sillon mun siskon luo vaikka tossa parinkymmen km:n päässä asuvatkin. Sai ite vähän "levätä" ku oli sisko ja äiti Ellaa hoitamassa. Siskon lapset ku on jo niin isoja ja kaikki poikia niin mun sisko aina "varastaa" Ellan ku sinne menee :LOL: Ellalla oli vaan la sellanen 8h kiukku. Siis välillä nukku hetken ja oli hyvä ja sit taas huudettiin ja sit taas nukuttiin ja tätä jatku 8h ja sit nukahti yöunille ja nukku kyllä ihan hyvin.

Jouluaatto-iltana iski taas kiukku ja klo 2 aikaa yöllä neiti vihdoin sit nukahti ja nukku kyl taas hyvin ja ti-aamulla menin viemään Ellan äitille ku oltiin edelleen mun siskolla ja oli sit syy ja helpotus kiukkuun tullu: niin isot kakat ettei vaippa ollu riittäny :D

Me käytiin tänään neuvolassa, kun Ella sai ekan satsin rotavirusrokotetta. Toisen erän saa sit 4vkon päästä ku mennään neuvolaan ja sit saa kans sen ekan rokotteen minkä kaikki vauvat saa.

Lääkäri vauvalla on täällä mun mielestä ekan kerran 4kk iässä.

Ella sai joululahjaks aika paljon vaatteita mut ajattelin silti mennä huomenna aleen ostaa vaatteita, ku vois ostaa noita vähän isompia jo varastoon, ku on aika poikavaatteita meillä noi isommat vaatteet kun siskolta saatuja ja kaikki siellä poikia. Toki niitäki käytetään, mut on se silti kiva et on kans tyttövaatteita, voi sekoitella niitä sitte =)

Meillä on alettu vetää sellasia 5-7h unia yöllä, ihanaa ja Ella on nyt suostunu nukkuu vaunukopassa. Kotona on koppa ollu ihan vaunuissa paikoillaa niin on voinu vähän heijata jos on ollu tarve ja siskon luona oli mukana vaan pelkkä koppa mut hyvin neiti siellä nukku.. ja nyt ku tänne kirjotin niin ei varmana nuku ens yönä vaunuissa :LOL:

Koitin äsken ottaa kuvaa ku Ella naureskeli mut vaikeeta saada se hymy sinne kameraan =)

Äiti anto Ellalle joululahjaks rotarokotteen ja lupas maksaa ens vuoden vakuutusmaksun siis sairasvakuutusmaksun. Musta tosi kivat joululahjat, kun kerran tarpeeseen tuli. Toki äiti oli ostanu vaatteita ja tuttipulloja ja vaaleenpunaisen Barbapapa-tyynynki, mut mielellään ottaa tollasia "käytännönlahjoja" vastaan, kun eihän toi neiti edes tajuu vielä joulusta tai lahjoista mitään.

Jaaha, täällä kitistään :wave:
 
täällä flunssa jatkuu. Mies kävi ostamassa apteekista noita keittosuolatippoja. Tosin pojalla nenä on kyllä pysynyt suht auki, enemmäkseen tuolla nielussa tuntuu lima röhisevän. Tänään ei oo oikein osannut päikkäreille asettua. Pari puolen tunnin pätkää on nukkunut mutta muuten valvonut. viime yön nukkui kyllä hyvin. Joskus 10-11 välillä nukahti ja heräsi sit 3 syömään ja seuraavan kerran 7ltä.

Rotavirusrokote Me otetaan se, tänään tuli just resepti postissa kun terkkari oli sen lääkäriltä hommannut. Pitäs käydä apteekista hakemassa se. Meillä on eka lääkärinneuvola 4. pvä tammikuuta ja siellä se annetaan. Toivottavasti tuo röhä on siihen mennessä parantunut, muuten taitaa sen rokotteen anto siirtyä. Mulla on sitten se oma lääkärin jälkitarkastus 8. pvä.

Sanle ja Eljas s.14.11
 
Heips!

Hiuksista nyt ekaks..
Mintulla on tummat hiukset, ollut syntymästä lähtien. En oo huomannut että ne ois lähtenyt minnekään, päin vastoin, on kasvaneet vaan:)

Vauvan lääkäristä..
Miun mielestä seuraava kerta on lääkärineuvola, eli olikohan 2. tai 3.1.

Semmosta on pitänyt kysyä jo jonkin aikaa, mut aina unohtuu..Mitä ainetta ootte laittaneet vauvan kaulapoimuihin? Mintulla tuppaa menemään ihan punaiseks kaula ja ne poimut, ollaan talkkia laitettu, mutta ei mee pitkäänkään kun se talkki on muuttunu semmoseks mönjäks ja haisee kans. Oisko mitään ainetta mikä pysyis paremmin, kun tuo talkki valuu vaan sinne poimujen pohjalle ja mönjäytyy. On varmaan kipeekin se kaula kun on sen näköinen:(

Nukkuminen; Vaihtelee meilläkin nuo unien pituudet..yhtenä päivänä saattaa nukkua paljonkin ja toisena vähemmän. Niinkuin myös nuo (ilta)tankkauksetkin, joku ilta saattaa roikkua tissillä koko ajan ja toisena sitten vähemmän kun nukkuu niin paljon.

No, nyt pitää taas mennä..
M ja Minttu s.12.11
 
PikkuM: Mulla ei nyt oikein neuvoa ole tuohon kaulapoimu asiaan,mutta mä olen tarpeen vaatiessa vaan putsannut vedellä ja vaunutupolla kaulaa. Ei ainakaan toistaiseksi ole ärtynyt mitenkään.

Sanna: Meillä poika nukkuu kans vaunuissa. Joskus jos otan viereeni ja imetän siinä niin tuntuu,että poika ei tykkää ollenkaan. Rauhottuu parhaiten vaunuihin kun niitä saa vähän heiluteltua. Pinnasänky tuntuu jotenkin niin isolta,että varmaan on turvallisempi olo vaunuissa.

Meidän poika ei selvästikään tykkää jos imetän makuultani. Joskus olisi vaan kiva makuultakin imettää (yöllä silmät ristissä esim ) mutta kun oon vallan istualtani imettänyt niin poika ei tykkää makuultaan imeä :whistle:

Kutsu käy joten moikka :wave:

LilliM+Kaapo 9.12
 
PikkuM tuun lokakuisista morjestaan =) ja sun ongelmaan mulla vois hyvinki olla ratkaisu...ite en oo mitään muuta laittanu mihinkään poimuihin,ku pyyhkässy vaan öljyisellä vanulapulla...mummuni neuvo...ei kuulemma pääse hautumaan...ite käytän ceridalia
 

Juu, kiitoksia neuvoista tuon kaulan suhteen!
Mintullakin on välillä ihan hyvänä tuo kaulan iho, mut välillä taas ihan punainen ja hautunut, vaikka mekin ollaan vedellä huuhdeltu ja sit kuivailtu, useemman kerran päivässäkin.
Henkka81, jos käyt vielä tääl pinossa; mistä tommosta öljyä saa?Onko kaupoissa vai apteekistako haetaan kokeiltavaks?
 
PikkuM: meillä oli kans kaulapoimut hautuneet ja pesin kaulan hyvin, kuivasin ja perunajauhot perään. Toistin saman useita kertoja päivässä ja muutamassa päivässä iho eheyty (onkohan edes oikea sana :LOL: )
Jos ceridalia haluat kokeilla, niin apteekista löytyy ja sumutinpullona aika kätevä. Tosin mulla ei tietoa, miten ceridal toimii tähän.. Neuvolatäti sanoi, et kannattais föönillä kuivailla.. alussa vauva voi kuulemma hiukan säikähtää ääntä, mut kuulemma tottuu nopeasti. Tätä en itte kerinnyt kokeilemaan, kun sain perunajauhoilla kuntoon. niin ja ilmakylpyjä annoin kaulaan eli oijoin poimuja, et pääsi ilmaa. Toimi hyvin varsinkin Emmin ollessa mahalleen.

Huomenna ajattelin suunnata alennusmyynteihin. Jos vaikka löytyis kastajaisiin jotain kivaa päälle. Emmille huusin huuto.netistä ihanan mekon kastajaisiin. Oma vaatetus vaan hiukan retuperällä.

 
Ellu24 Eikai se sun neuvolatäti nyt ihan tosissaan tota föönillä kuivaamista sanonu? Älkää nyt herran jestas vaan alkako vauvaa föönaan. Jos on kylmäpuhallus niin sitte EHKÄ, mut muuten, niin ei. Jos on joku vähänki tehokkaampi fööni niin siinähän palaa vauvan iho. Fööni on hiustenkuivaamiseen, ei muuhun. Kaikkee sitä neuvolassa neuvotaanki..
 
PikkuM ceridalia saa juu apteekista,mut oon kyl sitä mieltä,et sumutinpullo ei oo hyvä tähän...sit sitä öljyä menee vaan turhan paljon kaulalle...mut jos suihkuttaakin ekaks vanulapulle ja pyyhkäsee sitten!....oon hoitanu kaikki muutkin poimut öljyllä...ja päähänki vie pistäny,et karsta häviäis =)
 
Joo, kiitoksia vielä lisätiedoista..
Kuulostaa vähän rajulta tosiaan tuo föönillä vauvan puhallus, eikä mulla edes ole fööniäkään.
Mies lähti käymään meille terveellistä iltapalaa(grilliltä :ashamed: häpeää silmät päästään, mutta alkoi tekee mieli jotian muuta kuin joulusapuskaa..tietty kaikista epäterveellisintä) ja samalla sanoi et voi apteekissa pyörähtää, kun sattuu siinä grillin vieressä olemaan YA. Nii katotaan mitä se sieltä apteekista tuo..:)
Ellu muuten, ollaan noita perunajauhojakin kokeiltu mut ei oo sekään auttanut. Ja ollaan akns yritetty Minttuu mahallaan pitää just sen takia et sitä ilmaa pääsisi sinne kaulalle, mut ei:(
 

Yhteistyössä