Marrasvauvat 2007 marraskuussa

ja meillehän syntyi poika 22.11 ja painoa oli 4260 ja 55cm.
kotiin tulo sujui hyvin ja vointi oli hyvä kunnes ensin pojalle tuli silmätulehdus ja sitten kynsivallintulehdus joka on erittäin pahan näköinen.saatiin siihen onneksi antibioottivoide.
itselle nousi viikko synnytyksestä kuume ja luulin mahakipua ummetukseksi.tulehdusarvot vaan nousee ja kuume alkaa uudelleen.lääkkeitä oon torstaista asti syönyt mutta hitaastihan ne suun kautta vaikuttaa :/
vauva vielä sai mahakivut lääkkeistä ja nyt ei saa sitten tissimaitoa.ja ei oikein uskalla antaa koska toinen lääke on vielä sellainen että sitä ei saa syödä jos imettää.
mutta vauva on ihana :heart: :heart:

körömölli ja poika 1vko ja 2pv
 
Liivinsuojus ja rasva-asiaa:
Sain laitokselta tuota edellä mainittua Lansinohia vähän mukaani ja ohjeeksi antoivat, ettei kovin kauaa saisi käyttää putkeen (syytä eivät kuitenkaan sanoneet, enkä tietenkään tajunnut kysyä). Minulla se sai rinnat tarttumaan suojiin kiinni ja aloin käyttää Bepanthenia, joka ainakin minun "hiukan" haavautuneille rinnoille sopikin paremmin. Haavat paranivat Bepanthenin avulla nopeasti ja pystyin jättämään rintakumit pois. En ole sen kummemmin pessyt rintoja syöttöjen välissä. Alkuun tuli kyllä pestyä muulloinkin kun suihkussa, mutta minulla rinnat ärtyivät "turhasta" vedellä lotraamisesta.
Erinomainen löytö olivat sopivat liivinsuojat. Tavallisia kaupan liivinsuojia jouduin vaihtamaan välillä tunnin välein ja hermothan siinä meni!!! Satuin kokeilemaan näytekappaleita Pigeon-merkkisistä liivinsuojista (kahta eri mallia olemassa, Ultra ja Premium) ja olin niin vakuuttunut, että pistin miehen ostamaan ko. suojia apteekista (täällä syrjemmässä piti tilata), kun en itse vielä päässyt liikkeelle. Maksavat kyllä enemmän kun kaupan tavalliset, mutta ovat koko rahan arvoisia! Liivinsuojat imevät tosi tehokkaasti kosteuden, vaikka olen käyttänyt rasvaa, rinnat eivät ole tarttuneet kiinni suojaan ja suojia kuluu huomattavasti vähemmän kun tavallisia. Siksi hintaero ei käytännössä ole kovin suuri. Suosittelen lämpimästi! Minusta ainakin on ihan luksusta kun rinnat pysyvät kuivina! :D

Niin juu: Onnea vauvautuneille!

Donu
 
Huomenta vaan!

Kylläpäs nyt herättiin virkeenä. Miehellä oli herätyskello soimassa 5.30 ja mä olin ensimmäisenä pystyssä. Tuli sit miehen kanssa aamukahvit juotua ennen kuin se lähti töihin. Vauvelikin heräsi yllättävän aikaisin, ilmeisesti aatteli et mul on tekemisen puute.

Perfekta: Mulla on kans tupakka alkanut palailemaan kuvioihin..yleensä iltoihin ja aikaisiin aamuihin (kun mies on lähdössä töihin). Raskausajan olin aika hyvin polttamatta.. muutamia hairahduksia tosin sattui. mä olen ainakin ittestäni huomannut, et se on mulle sellanen henkireikä, hetki ihan omaa aikaa.

Liituraita: Ihanat nimet teijän tytöille! Meillä miehen nimiehdotuksiin kans kuului tuo Minea. Nätti nimi!!

Meen lisää takkaan puita, jatkamaan kahvin kittausta ja lukee hesaria..

Ellu ja Emmi (huomenna 3 vko)
 

Hei!
Mulle kans antoivat jo laitoksella tuota Lansinohia, niin ekn kuin tän tokankin aikaan..tälllä kertaa nännit oli aika pahan näköiset, kun ens alkuun yritin ilman kumia imettää, vaikka mielestäni, ja hoitajankin mielestä, tytöllä oli hyvä otekin. Johtui siis varmaan siitä, kun ei ollu nännit moiseen käsittelyyn tottuneet :)

Liituraidalle piti tosiaan sanoa, et ihanat nimet ootte tytöille keksineet!

Tupakasta; En oo (vielä ainakaan) ratkennut uudelleen..mies on polttanut koko raskausajat, ite oon pystynyt lopettaa. Mut ekan jälkeen se palas kyllä aika piakkoin takas, aina imetyksen jälkeen, etenkin ku vauva rupes pidemmille unille, tuli käytyä tupakilla. :ashamed:
Nytkin on kaikki kyselleet, että jokos oot alkanut taas polttaa, ihan kuin odottaisivat sitä koko ajan..mie taas oon koittanut miehelle sanoa että hänkin sais lopettaa, ettei miulle tulis niin vaikeeta, mut eihän tuo oo pystynyt.
Yks miehen kaveri lopetti vissiinkin kuin seinään tuossa muutama kuukaus sitten..oon mieheltä kysellyt että mikäs siinä on kun hän ei oo pystynyt, mutei oo voinut mitään erillistä syytä sanoa, kuulemma yrittää, mutta en oo kyl muutosta nähnyt..eipä siihen voi kukaan muu mitään sanoa, kyllä sen lopetushalun pitää tulla itsestään.

Miulla on nyt outo tilanne, muut nukkuu ja ite heräsin tuossa puolisen tuntia sitten kun vauva ei meinannut millään alkaa nukkuu tissin jälkeen..nyt sitten siis nukkua tuhisee kun olkkariin päästiin..pitää mennä äkkiä kahvin keittoon jos sais kerrankin juoda sen rauhassa :)
M ja Minttu s.12.11
 
Kiitos vinkeistä noihin arkoihin rinnanpäihin.
Me ollaan nyt harjoteltu ilman tuota rintakumia ja kyllä se molemmilta hermoja aluksi vaatii, mutta kun otteen saa hyväksi, niin onnistuuhan se. Minusta tuntuu, että nänneistä lähtee yksi ihokerros pois. toivottavasti alta tulee karaistunut iho :/
Minulla on ainun pestävät liivinsuojat ja jotain halpoja kertakäyyöisiä, pitää varmaan kokeilla tuota donun suosittelemaa merkkiä sitten vielä.

Oletteko muut yritääneet pitää vauvalla jotain päivä-yö-rytmiä?
Siis herätättekö vauvaa jos vetelee pitkiä unia jo illalla?

Mies ja poika tuolla tuhisevat molemmat. Aivan kuin he olisivat niitä, jotka saavat vähän nukkua... :eek: , mutta on ne molemmat ihania :heart:

Täytyy kyllä sanoa, että hattua nostan teille, jotka pärjäätte yksin vauvojen kanssa ja jos on vielä isompi sisarus. Minä olisin ihan kuollut, jos ei tuo mies viihdyttäisi vauvaa välillä, jotta saan syödä, käydä suikussa, vessassa jne. rauhassa.
Olen myös päässyt nopsaan kaupassa käymään, ja se tuntuu ihan luksukselta. Ulkona käynti piristää aina kun saa vähän raitista pakkasilmaa, kun ei tuon käärön kanssa mihinkään vielä lähdetä.

Mutta tällaista tänne!
Odotuspuolelta tuntui olevan muutama taas tänne puolelle kovasti lupaavasti suuntaamassa.... Heitä odotellessa...

Ristiäisiin meillä pyydetään vain molempien perheet. Nimikin on jo aika valmiina. onko muuten ongelmia, jos ristiäiset pidetään yli tuon 2kk päästä syntymästä?

Enni ja JalMari 1 vko
 
Heippa!

Minäkään en oo tänne kirjotellu muutamaa kertaa enempää... jotenkin mieluummin lukee ku kirjottelee omiaan :snotty: mutta jos nyt :D

Enni, mulla oli aluksi rintakumi käytössä varmaan puoli toista viikkoa. Ilman sitä ei todellakaan pystyny kuvitteleenkaan syöttämistä, kun sattu niin mielettömästi. Sitte kuitenki rupesin tekee niin että jätin aina muutamaksi syötöksi päivässä rintakumin käyttämättä ja siten "karaisin" nännejä. Sitte siirryin siihen että yösyötöt hoidin ilman kumia, ja lopuks ne tottu niin että syöttäminen hoituu mainiosti ilman rintakumeja :) nännit ihme kyllä tottuu siihen, vaikka aluksi käy niin kipeetä! Ja käytn bebanthenia ja lansinohia vuorotellen rinnanpäitä hoitaessa.

Meillä on ollu tosi kätysiä öitä, mutta viime yö meni ihanasti! Eka syöttö vasta puol kolme ja toka syöttö vasta viiden aikaan. Ja ei mitään kitinöitä. Heti mahan tultua täyteen tyttö jatkoi tyytyväisenä unta. Tuli kyllä itelle niin tarpeeseen ku monta yötä on menny nyt muutaman tunnin yöunilla. Nyt sitten sai vähän velkoja takasi.

Meillä ristiäiset on 22.12. ja isomummi on hoitanut papit ym. Molemmat mummot hoitaa ruokapuolen että meidän ei tartte muuta kun raahautua paikalle :D Noh, eipä kyllä täältä asti tekis mieli mitään syömisiä rueta kantamaan, välimatkaa kun on se 700 km miehen kotiin jossa ristiäiset pidetään. Kummit on kysytty ja nimikin lyijykynällä kirjoitettu siihen ristiäislappuun :)

Enni, 2kk sisällä täytyy lapsi kastaa. Jos kastaa myöhemmin, täytyy nimi silloin ilmoittaa maistraattiin ennen tuota 2kk iän täyttymistä.

Mutta nyt alkaa neiti heräillä. pitänee mennä :)

Edla + 2 vko 5 pvä
 
Huomenta päivää!

En oo edelleenkään saanu listaa päivitettyä, mut yritys hyvä olis nyt tässä tänään :D

Meillä oli kunnon nukkumisshow taas eilen illalla/yöllä. Neiti nukku sitte kolmessa eri paikassa =) Ekat unet veti turvakaukalossa olkkarissa ja mä olkkarin sohvalla, sit syötiin ja mentiin makkariin ja vauna nukahti omaan sänkyyn. Sit kasin aikaan taas syötiin ja sit otin vauvan viereen ja nukuttiin n. klo 11 asti ja sit taas syötiin ja äsken simahti tyttö sitteriin. Piti ekan kerran laittaa noi turvavyöt kiinni ku laitto sitteriin. On niin kova kääntyilee ja vääntyilee ja kauhee tarve päästä eteenpäin.

Nänneistä Niin täällä Turussam sai sairaalassa Bepanthenia ja kotiin äiti toi mulle sit sitä Lansinohia vai miten se nyt kirjoitetaankaan ja se oli mulle parempi. Bepanthenin jälkeen jäi nännit kiinni suojuksiin. Yksilöllisiä juttuja nämäki..

Imuotteesta Niin vauvan oli kauheen vaikee ihan missä asennossa vaan saada tosta toisesta nännistä kunnon otetta ja sit se oliki alkuun niiiiiiiiiiiiiiiin rikki se nänni ku meni kauheeks säätämiseks. Enää ei tarvii miettii otteita kun ei kerran maitoa tule..

Pulloruokinnalla ja korvikkeella ku mennään niin on huomattavasti vähentyny kyl toi puklailu, hyvä niin. Ei tarvi miljoonaa kertaa pvässä vaihtaa vaatteita.

Ihanat nimet oli Liituraidan kaksoset saanu. Meillä neiti saa nimen ens la.. Viime to on nimipaperit papille annettu ja allekirjoitettu, et enää ei nimee muuteta. No ei kyl ole tarvettakaan..

Tuttien ja pullojen keittämisestä, niin kuin usein sitä harrastatte? Keitättekö pullot joka syötön jälkeen vai miten? Entä tutit, kuin kauan annatte samaa tuttia ennen ku keitätte? Vai keitättekö ollenkaan?

Mut jospa menis keittää uudet kahvit, päivittäis listan ja menis vähän Facebookkaan :LOL:

:wave:
 
Onnea taas kaikille vauvan saaneille :heart: :flower: Kiva lukee noita vauvojen kokoja, ku meen neiti on pian 1.5kk eikä ole vielä noin "iso" ku monella syntyessään, mut kovaa vauhtia meillä kasvetaan.

Listaa päivitetty. Jos taas puuttuu jotai jne niin infotkaa.
 
Kiitos Sanna päivityksistä :wave:

Typy on nyt vähän yli viikon ikäinen ja tuntuu aivan uskomattomalta tämä äitiys. Vaikka oon tosi väsynyt välillä niin kyllä tää antaa vaikka ottaakin ;)
Maitoa riittää tosi hyvin mutta olen käyttänyt koko ajan rintakumia, nyt opeteltava ilman. Syynä imetyksen kannalta huonot nännit eli niiiin sisäänpäin kääntyneet kuin olla osaa :( Kumilla koitan niitä aina venytellä ja sitten koittaa ilman. Neidillä on tosi kova imu ja hyvä niin. Kaikki on niin uutta ja ihmeellistä että päivät vaan juoksee. Ulkoilmaa alkaa kaipaamaan äippäliini mutta kovin on ollu viimaista ja pelkään kuollakseni rintatulehdusta. Sairaalassa kun oltiin 4 pvä niin tuntui että happi loppuu.

Mites muilla mielialat? Mua itketti sairaalassa lähes koko ajan mutta nyt vähän tasoittunut. Musiikki herkistää kyllä eniten :'( :'( :'( Kun radiosta tulee joku biisi mikä soi sillon synnytyksen aikana niin kyllä hanat aukeaa eikä meinaa kiinni mennä :LOL:
kun vauva nostettiin rinnalle ihmettelemään, radiosta tuli se 'you're my guardian angel' -biisi :'( sopi niin tilanteeseen.

Oikein hyvää joulun odotusta kaikille toivottelee
Tipi ja typy :heart:
 
Kopioin tän saman tuolta odotus puolelta.

Täällä taas ja nyytin kera <3

Tyttö syntyi 28.11 klo.17.04 3005g ja 49cm :heart:
Kotiin päästiin eilen. Synnytys meni ihan hyvin mutta tosi kivuliaasti. Sain ilokaasua ja epiduraalin mutta tuntui että ilokaasu ei auttanut mitään tai en vain osanut sitä oikein ottaa. Epiduraali vei kyllä kivun mutta kun ponnistamisen tarve tuli, niin se kyllä sattui ja paljon!! Olin aika pöllyissä kuitenkin sen kaasun jäljiltä joten kai se jotain "auttoi" ,mut en vaan muista sikäli kaikkea..esim siitä kun nukutuslääkäri laittoi sen epiduraalin niin osa siitäkin meni ohi.. Olo oli kuin kännissä + kivut :/
MUTTA, ollutta ja mennyttä nyt ja sekin koettu. Yllättävän nopeaa. 10.50 puhkastiin kalvot ja n.12 alkoi säännölliset supistukset tipan voimalla. Alkuun ei oikein tuntunut miltään mutta ehkä n.1 aikaan alko kunnolla sattumaan.. En muista mihin aikaan sen epiduraalin sain mutta puol 5 aikaan sain alkaa ponnistamaan kun sanoin vaan että tuntuu että kohta tulee jotain ulos ja oli älytön isompikin hätä! Sitten kätilö vaan totes että senkus ponnistat,tää on 10cm auki! Olin vähän että :eek: Kun ed.kerran oli vain sen n.3cm. Eli kai ne oli sitten sen epiduraalin aikana auenneet.. Ponnistaa aloin 16.35 ja vauva sitten synty puolentunnin jälkeen. Sanottiin vain että ei kovin pitkä synnytys ollut ja vielä ensisynnyttäjältä. Oon kyllä tyytyväinen että en tieny kauan se kestää..tai ehkä sen nopeus enemmän mietityttää.. OLin asennoitunu ihan johkin monen tunnin kipuihin ja ponnistamiseen. Mutta sit menikin yllättävän nopeesti vaikka sattukin pirusti :/
Nostan kyl hattuu niille jotka ilman kivunlievityksii ton urakan tekee! Musta ei ois siihen. Ei mitään kammoa jäänyt mutta ..ei ehkä ihan heti uusiks :whistle: ;)

Oltiin sairaalas 3 päivää ja saatiin onneks perhehuonekkin. Tyttö nukkui ekat yöt vähän huonosti ja itkeskeli eikä oikein mikään auttanu..eka yö kotona meni vähän samanlailla että saatttaa olla pitkäänkin yöllä hereilä mut nukkuu kuitekin päivällä suht hyvin. Ehkä se tästä alkaa rytmittyy vielä :heart:

Itelläni ollu vähän mieliala maassa..varmaan johtuu hormooneista ja siitä kun kaikki uutta. On käyty läpi ne osaanko hoitaa tätä tunteet ja itkettykkin :ashamed: Mies vaan lohduttelee et kyl se siitä sit lähtee..kun itestään vaan vähän epävarma :ashamed:
Mut kai se siitä :)

Että näin. Onnea vain kaikille jotka myös ovat vauvansa saaneet! :hug:
ja tsemppiä niille jotka vielä kärvistelevät! Kyllä ne muksut vielä pihalle tulee! :hug:
Vaikka vähän tarttis auttaa,niikuin tätä neitiä piti.

Saikohan KRISTIINA- muuten myös vauvansa? ;)

No nyt pitää mennä taas,vauva nukkuu ja kämppä sen mukanen ettei oo hetkeen täällä ollut.. jos menis iltapuuhiks vielä koneellisen pyykkii pesemään kun näköjään sitä oikein kunnolla kertynyt!

nita ja pikkunen 4vrk :heart:

Niin ja 42+2 oli rv, elikkä tosiaan yliaikanen :)
 
Pikaisesti ilmoittelen että poikamme suostui lopulta syntymään rv 42+0 29.11 klo 19.47. Painoa oli 4340g ja pituutta 54cm. Pipo oli 36cm.
Kaikki meni sitten loppujen lopuksi tosi nopeesti, kokonaiskesto oli 4h25min josta ponnistusta 22min.
 

Yhteistyössä