Marrasvauvat 2007 JOULUKUU

Kaulasta sen varran että meillä meni kaulan iho rikki ja mä laitan vesipesun jälkeen puhdistettua oliiviöljyä kaulaan joka aamu. Pari päivää meni ja iho parani. Nyt käytetään päivittäin ennaltaehkäisevästikin. Ja sama juttu nivustaipeisiin, olivat rikki ja hautuneet - pari päivää oliiviöljyä ja iho parani. Apteekista saa ostaa ja maksaa hiukan alle 5 euroa pullo.
Korvikkeesta Mä alan pikkuhiljaa vähentää imetystä, kun ei tuo mun maito tollekaan pikku apinalle tunnu sopivan. Yöllä oon vielä imettänyt mut päiväsyömiset hoidellaan pitkälti tuttelilla. Eipä lapsi enää huuda iltaisin henkensä hädässä kun vatsaan sattuu. Ei mulla oo sydäntä pientä kiusata vatsanväänteillä kun kerran on tavaraa, joka ei pikku masun päälle käy. Pikkuhiljaa varmaan yöimetyksetkin alkavat hiipua pois.
Nukkumisesta Meillä valvotaan yöt ja nukutaan päivät, edelleen. Millai ton pikku kiljukaulan rytmiä sais hiukan muutettua normaalimpaan suuntaan. Ei sen oo väliä sillon kun mies on kotona ja herää aamulla keskimmäisen kanssa, mut tälläi yksin ollessa olis kyllä kiva jos yöllä sais nukuttua hiukan enemmän kuin pari tuntii pätkittäin... :whistle:
Sitteristä Meillä on kaikki kolme muksua nukkuneet sitterissä ja ihan hyvin on sujunut. Sitteri vaan ihan vaakatasoon jos pidempiä unia siinä vetää. Eikä nyt kuitenkaan joka unia siinä nuku.

Muutenhan tuo tuossa pötköttää ihan hyvin. Tänään koettiin eka järkytys kun koira perkule kaatoi toisen sitterin :eek: Pelkällä säikähdyksellä päästiin, tosin tästä eteenpäin mä tarkastan ettei sohvalla oleva peitto oo sitterin alla. Koira kun kaivautuu peiton alle sohvalle nukkumaan.

Ristiäiset pidetään 12.1. näillä näkymin.

Eipä kai tässä muuta tällä erää, moi!

Emcom ja Piippa 6.11. eli 7vkoa ja 2 pvää
 
Viimeyönä meidän pikkuneiti nukkui pisimmät yhtäjaksoiset yöunet ikinä hänen elämässään: 7 tuntia putkeen!!! =) Illalla tyttö tankkasikin ihan hulluna ja simahti heti perään. Ongelmana oli vaan, että äippä ei osannut nukkua yhtä makoisasti. :LOL: 3 viikkoa kun on tottunut heräämään vähintään 3 tunnin välein. :whistle: Jostain klo:3 eteenpäin heräilin ja nukahtelin kokoajan... Saapas nyt sitten nähdä kuinka tänäyönä käy, juuri sain tytön petiin...

Tänään oli neuvola. Oli ylimääräinen käynti, kun viimeksi paino oli noussut liian vähän. No nyt oli painoa tullut riittämiin, 300 g viikossa. :) Kokonaispaino on nyt siis 4200 g ja pituus 54 cm.

Neuvolassa juttelin noista mun imetysongelmista ja se vaan vahvisti mun fiiliksiä siirtymisestä täysipainoisesti pullotteluun. Nykyisellä pähkäilyllä kun saan pian koko maidontuotannon lakkaamaan (aion siis pumppaila omaa maitoa korvikkeen rinnalla). Ja tärkeintähän kuitenkin on, että lapsi saa ruokaa ja voi hyvin. Eilen ja tänään ollaan nyt pulloteltu ja olen todella tyytyväinen, lapsen on paljon parempi olla. :) Tottakai sitä rinnalta haluaisi mahdollisimman pitkälle ruokkia, mutta tämä nyt tuntuu paremmalta ratkaisulta... :/ Luulen, että myös viimeyön makoisiin uniin vaikutti tuo rintaruokinnan lopettaminen...

mussu & rinsessa s.6.12.
 
:wave: Täällä on tuo syntymätukka alkanut vähenemään. Varmaan tulee kanssa tuollainen blondi tukka kunnes taas vanhemmiten tummenee.

Kaulapoimuista. Jos on pahan näköinen niin Sipicort (lausutaan jotenkin noin) auttaa tosi nopsaan kaulapoimuihin ja meillä ollen laittanut muutaman kerran jalkapoimuihin kun ollut tosi punaset. Mutta ei kovin paksulti vaan ihan hento kerros kun tuolla vaipan alla tehostuu vaikutus. Muutoin olen ihan peban kanssa puhdistanut kaulapoimut ja jalan poimut ja pyllyn kanssa. Ja ihan hyvänä nuo on nyt pysynyt.

Meillä onneksi nukutaan öisin ja kukutaan päivisin, jos kukutaan. Neitille kunt uo uni maittaa ja ruoka kanssa. Ja sen kyllä huomaa. Kovasti on alkanut juttelemaan erityisiä sanoja on äidille ökkö/örrö, toukkamobille kaa ja siskolle ärrä. Joten näin hän erottelee, tai sitten on vain kuulijan korvassa äänteet näin ;) Iskälle ylensä hymyillään ja räpsytetään silmiä.

Mut nyt kastekuvien laittoon. Sain jo haettua kiitoskortitkin. Jotenka porukat saa nekin heti vuodenvaihteen jälkeen.

-viivin ja mimosa-
 
meillä pieni ukko pääs eilen sit vihdoin ja viimein sairaalsta kotio.. :D :heart: tulihan siellä kerryteltyä tuota aikaa 6viikkoa ja 5pvää.. kyllä oli mahtava tunne hakea pieni kotio..

eka yö meni oiekin kivasti,ukko heräs 4aikaa syömää ja meni kiltisti takas unille ja uus herätys oli sit 7aikaa taas syömään ja sit nukuttiinkin 11asti.. :) oikein hyvä uninen on vielä, kun tuota kasvua ottaa oikein rytinällä..

eilen kotiin lähtiessä painoa oli 2305g ja pituutta 45cm. :heart: ruokailut onnistuu oiekin kivasti, mulla tosin taas tyssähti se maidon tulo uudellee, ku sain primperan kuurin tässä välissä ja se nosti maidon uusiks.. mut 3pvää kuurin loppumisen jälkee se maidon tulo sit taas lässähti ja kuuria ei kuulemma voi uusia nyt perään edes.. :ashamed: et meillä ollaa sit tolla premiln keskoskorvikkeella ja pakkasessa olevilla maidoilla.. onnistuu se niinkin, tuo premilon on vaan kettumainen ku sitä ei sais tehdä ku yhden aterian kerralla ja siihenkin on vesi keitettävä eriksee ja jäähdytettävä jnejne... :eek: mut ei auta, sitä syötellää 3,5kg-4kg asti.. mut kyllä tämä tästä taas ku tottuu..

huomenna ajateltii lähtee totutettelee ulkoilmaan, ku nuo kelit nyt on nuin hirmu "talvisia" ni on hyvä ulkoilla 15min pätkiä jo nyt.. tänää meinsin jo mennä, mut ajattelin et ollaa nyt yks päivä vielä kotona sisätiloissa..

meilä kans kastajaiset sovittu, olis sit 3.2.2008. :heart: sillo saa pikku Mico virallisesti sit nimensä.. kutsuja pitäs täälläkin lähetellä, ostin ihan "raakasti" valmiit kortit ja oon ne jo kirjoitellutkin,vielä pittäis lähettää ne.. :D

mut tälläisiä tänne pitkästä aikaa...

peikko ja pieni Mico poika (1kk,2vko,4pvää)
 
pikkupeikko85 Voih ku teen Mico on pieni edelleen ja tosi kiva että kotiin jo pääsi, vihdoinkin :heart: Meillä sairaalassa neidin paino tippu 2480g:aan ja nyt reilun 2kk ikäisenä on painoa jo 4440g, et hyvin on kasvettu.

Meillä ei ole tohon kaulaan tullu mitään, ei kyl nyt niin hirveitä poimujakaan ole. Olen kyl yllättyny, ku neiti meinaan puklaa välillä silleen et on koko kaula ja rinnus märkä.

Lokakuisissa joku kirjoitteli, et nyt on alettu tekee tutkimusta vauvan ulkona nukuttamisesta. Onhan se joo ihan hyvä et tutkitaan mut on sitä ennenki ulkona nukuttu ja ihan terveitä ollaan.

Aleissa käytiin tänään ja huomenna mennään Myllyyn aleen. Kivampi mennä sinne ku saa olla kokoajan sisätiloissa ja on lastenhoitohuoneita jne.. Itelleni ostin parit hanskat ja Ella sai kasan vaatteita. Oli pakko yks takkiki ostaa, oli niin söpö, tosin se on hyvä vasta ens syksynä mut eipä se miksikään kaapissa mene.

Ella nukku eilen eka pari ½-1h pätkää vaunuissa, sit miehen vieressä ku alko kitinä, sit pitkät unet pinnasängyssä ja 6.30 ku syötiin niin sen jälk. sitte vaunuissa 9.30 asti ja sit noustiin ylös.

Neiti nukkuu nyt sitterissä et vois ottaa pikku vatsalihas jumpat =)
 
Tervepä teille pitkästä aikaa

Meiän neitokainen kasvaa kovaa vauhtia. Nyt 5vk ja painoa 5800g ja pituutta 58cm, päänympärys 39cm. Ja ihan pelkällä tissimaidolla kasvanu. Eli toistaiseksi on nähtävästi riittäny maitoa neidille.
Neuvolan täti ei meinannu millään uskoa että on vasta 5vk, luuli vähintään 2kk vanhaksi :D
Siskonsa oli puoli vuotiaana samankokoinen :whistle:

Tyttö on alkanu jo "juttelemaan" , ihania ääniä suustaan päästelee. Ja katseellaan seuraa mitä ympärillä tapahtuu.

Yöt menee vaihtelevasti. Joskus nukutaan hyvin ja sit joskus taas kukutaan pitkälle yöhön. Eilen viimeks simahti vasta 2.30. ja sit aamulla olikin neuvola jo 9.00. Oli mamma vähän väsy. Sain onneks nukuttua sit päikkärit pienemmän kanssa, kun iskä oli isomman neitin kanssa.

Mut nyt pitää mennä kun tämä isompi tyttö sai hirveen kiukkupuuskan |O

Hemski ja Eevi 5vk
 
Täällä valvotaan.. |O Nukuttu montaa tuntii päiväl mut aina näil iltaa kohden valvoo ja kitisee.. söi tossa n. tunti sit ja taas vissiinkin nälkä. Aattelin et vissiin tuttelii pitäis antaa kun ei näköjään omat maidot oikein riitä varsinkaan näin iltaa kohden.. tai ainakin tuntuu et jää näköjään nälkä. Toisaalta toivoisn et koko maito multa loppuis eikä vain ns. puoliks. Aika turhauttavaa eka syöttää tissistä ja sit toisella on hetken päästä taas nälkä! Ja sit jos ei imetä niin tissit tuntuu räjähtävän! niikuin tänääkin :kieh:

No kai mä meen syöttää sitä jos ei mies ehi ensin..ois vaan kiva joskus päästä vähä aikasemmin nukkumaan.

PIKKUPEIKKO85,voi kun teidän miekkonen on pieni ;) :heart: Varmasti ihana saada vauveli jo kotiin :)

Meil on ens viikolla neuvola niin sit saa taas kuulla paljon tullu painoo/pituutta lisää. Meil menee vielki jotkut 50cm vaatteet mut 56cm alkaa ole kans tosi hyviä. Painoo tuntuu et neiti painais jo vaik kuin paljon mut tuskin :D :D
Joku kai noista terkkarin ja lääkärin ajoista kyseli; Mul on 10.1 jäkitarkastus ja sit samal tytön lääk.tarkastus , muuten ollaan nyt käyty 2 krt terkkarin luona. Multa otetaan ens kerralla pissa ja paineet yms sitä lääkäriä varten.

Ois kans kiva kuulla HIllan ja EMMAMMA:n kuulumisia pitkästä aikaa :)

Mut nyt meen hiljentää tota kiljukaulaa
:ashamed: :wave:

nita ja neiti TÄNÄÄN tasan kk 28.11
 
Meillä poika nukkui eilen päivällä niin hyvin, että jaksoi hyvin olla enemmän tai vähemmän hereillä kahteen asti. Valvominen tosin oli suurimmaksi osaksi naureskelua ja hymyilyä, vaikka äiti piti tiukasti silmät kiinni ja valot poissa! Nälän iskiessä alkoi pikkuraivoaminen, ja jätkä potki minkä kintuistaan jaksoi. Olin jo laittamassa omaan sänkyyn kun syömisen jälkeen jatkoi aika voimakasta jumppaamistaan vieressä. Onneksi nukahti =)

Nyt ipana juttelee yksinään sitterissä kun itse hörpin aamukahvin. Sitten pakkaan vauvan vaunuihin ja lähdetään lenkille tonne vesisateeseen ja tuuleen. Loistoilma!
 
Huomenia!

tytär tuossa istuu sitterissä ja juttelee kuuselle joten ehkä minäkin ehdin tänne kirjottaa:)

meillä menny nyt 4 yötä todella hyvin,unirytmi tuntuu nyt kääntynee oikeaan suuntaan.joulunaikaa oltii reissaamassa meidän kotipitäjällä, nii kai se kyläily oli tytölle nii väsyttävää että unirytmi meni ihan itestää kohillee.ku normisti ollaan herätty jo 4-6 aikaan aamulla ja saatettu iltapäivään olla sitte hereillä,nii nyt ollaan nukuttu aamulla 9asti,nyt herättiin 10!!on saanu mamma nukku kyllä hyvin nyt.toivottavasti jatkuisi näin.

on vissii mun joulunajan syömingeissä ollu jotai mistä vauvin masu ei tykkää (suklaa... :ashamed: ) kun meinanu aika vetistä kakka olla välillä,ja eilenki masu tuntui pienellä olevan kipeänä,onneksi meni illaksi ohi.

alennusmyynteihin tekis mieli,vaa bussilla en oikein jotenki osaa/uskalla lähteä täältä 20km päästä,tuntuu että autolla ois nii paljo helpompi lähteä kotia jos tuntuu että neitillä menis hermot ihan kokonaan.eikä tuo mieskää tohi tuntikausiksi tytön kanssa jäädä kahestaan, kun välillä näyttää ettei se ala pullosta syömään ku mies yrittää syöttää.tosin ei se kyl kovin montaa kertaa oo kokeillu että ehkä se pitäs vaa sinnikkäästi yrittää silläki sitä pulloa tarjota sillon ku korviketta satutaa antaa. meillä kun onneksi tuntuu että oma maito riittäs vielä aika pitkälle,vaikka toki on välissä päiviä että epäilen sitäki.

tuntuu muuten hurjalta nuo määrät mitä joittenki vauvat syö pullosta kun meijän neiti ei syö n. 50-100ml vain.ja aika harvon menee tuo 100ml. mutta kaippa Jenna tarpeeksi syö kun kuitenki paino oli noussu.tai no,neuvolasta sano että 25g/pv pitäs nousta ja Jennalla noussu 21g/pv.että kun ei käyrien mukaa mee nii ylimääräsellä käynnillä käydään 7.1.

musta tuntuu että mä kirjotan taas ihan sekavasti ku tuntus nii paljo asiaa olevan näin kun harvon tulee kirjotettua :LOL:

mites muute, anoppipuoli sano että kun tyttö 2kk nii voi jo perunaa antaa,esim.puoli teelusikkaa tai ihan perunavelliä.että auttas vatsanpuruihinki se kun antas. eikös se ollu suositusten mukaan joskus myöhäsemmällä iällä muut ruuat kuin maito? tuntuu että aika pieni on 2kk jolle alkaa antaa perunaa.

mutta aamukahville nyt :)

miiku ja Jenna 5vko 5pv
 
Heips!

Pikkupeikolle ensin ; Tosi kiva että vihdoin saitte pikkumiehen kotiin! Pienihän tuo vielä' on, mutta uskon et nopeeta alkaa kasvamaan, kun vauhtiin pääsee:)

Viime yönä tyttö nukkui tähän astisen ennätyksensä, vähän päälle 4 tuntia yhteen putkeen. Päivällä oli nukkunut niin pajon et virkistyi just siinä klo 22-23 aikoihin, kun me oltiin nukkuu menossa..no,syöttelin vielä tuolla makkarissa hämärässä ja molemmat tissit vielä söi ja sitten lopulta nukahti.

Ihanaa kyl kun sattui taas tuommoinen yleistyytyväinen vauva, ei paljoo huutele, paitsi jos nälkä yllättää tai massuun koskee(siitä ainakin kuvittelisin johtuvan) Miehen kans oltiin jo varmoja että pakkohan se toisen ees on oltava koliikkitapaus vähintään, kun esikko oli hirmu kiltti..
Nyt kun sais vaan viel kahvin juontia ja suklaan syöntiä vähennettyy niin vois sekin massuvaiva vähentyä.

Ihanaa myös kun vauva on alkanut jokeltelemaan, ei pitkiä pätkiä, mut kuitenkin ja sitten tulee hymyjäkin, sekä isille että miulle, taitaa välillä hymytä siskolleenkin.

Huoh, vaikka sainkin nukkua suht hyvin yöllä niin silti väsyttää..ei jaksais kuin koneella vaan istua. Pitänee raahautuu tuonne keittiöön ruokaa laittaa kuitenkin. Suunnittelin leipomistakin mut taitaa jäädä huomiselle..

M ja Minttu s.12.11
 
Käytiin eilen illalla poikaa näyttämässä päivystyksessä tuon flunssan takia. Onneks korvat ja keuhkot oli ihan ok ja nyt näyttää että tuo liman määräkin alkaa vähentyä joten eikähän tämä itsestään ohi mene. Tuli kyllä eilen päivystykseen ilmottautuesssa vähän semmonen olo, että anteeks jos oon tyhmä uusi äiti. Selitin siinä hoitajalle pojan vaivat ja hoitaja vaan totes että no eipä sille mitään voida tehdä... Mä sit vaan sanoin että kyllä minä sen tiedän, mut voisko kuitenkin ne korvat ja keuhkot tarkistaa ettei mitään alkavia tulehduksia oo. Oli kyllä aikamoinen määrä pikkulapsia odottamassa pääsyä lääkärille, kaikilla jonkin sortin yskä ja röhä. Onneks jono veti nopeesti ettei kauaa tarvinnut odotella ja kaikki lapset tietysti pääsi ekaks, mutta kun lapsiakin oli niin paljon niin väkisin joutui jonkin verran odottamaan. Kyllä siellä aikuisilla potilailla oli aika tuskaset ilmeet kun koko ajan tuli lapsipotilaita lisää ja ne vaan joutu odottamaan ja odottamaan kun lapset meni niitten ohi.

Miiku Ei taida olla enää tämän päivän suositus että 2kk iässä alkais jotain muuta kuin maitoa antamaan. Minunkin mummo puhui siitä miten aikasemmin on nuo suositukset olleet semmoset että 2kk iässä jo vois jotain muuta antaa. Mut eiköhän se mee niin että korvikelapsille n4kk iässä ja jos on täysin rintamaidolla niin voi alottaa vasta 6kk iässä jos paino nousee. Jos teijän tyttö on muutenkin vähäsyömänen niin tuskin se kiinteillä paranis, kun on noin tyytyväinen maitoonkin. Eiköhän sitä maitoa ala mennä enemmän kunhan aikaa kuluu. Noi neuvolankäyrät on välillä niin perseestä kun ne niin tiukasti niitä tuijottaa. Hyvähän se tietysti on että seurataan jos sattuu jotain häikkää olemaan, mutta kaikki kasvaa kuitenkin omaan tahtiinsa. Teilläkin on kuitenkin vain 4g/pvä kiinni tuo kasvu niin ei kovin hälyyttävältä vielä kuulosta.

Täällä nukuttiin hyvin viime yö. Poika rupes nukkuu joskus yhdeksän jälkeen j aheräs syömään 2lta ja 5ltä, sit heräs puol 8 aikaa seuraavan kerran tekemään kakat ja syömään ja sit jatkettiin vielä unia yli 9ään. Pikkuhiljaa alkaa nämä yöt rytmittymään, mut eniten iloitsen noista illoista kun tuntuu niin helposti nukahtavan iltaisin *koputtaa puuta*. AIkasemmin oli aina iltavalvoja, jota sai kannella yli puoleen yöhön, mutta nyt tuntuu rauhottuneen ja ajoittaa sen valvomisen klo18-21 välille.

Käväisin eilen aamulla pikaiseen alennusmyynneissäkin kun mies kattoi poikaa. Olin tehokas ja tunnissa löysin itselleni villakangastakin, core-tex kengät, housut ja pari paitaa. Kun tietää mitä etsii ja mistä niin näköjään noista alennusmyynneistäkin selviää hengissä. Matkoihin meni siis tunti ja kaupoissa kului toinen tunti, eli koko reissu sujui kahdessa tunnissa ja kaiken sain mitä lähdin etsimään =)

Sanle ja Eljas s.14.11
 
Meillä on nyt ollut pari päivää ihme kitinää, oikeen missään asennossa ei ole hyvä :( pitäis varmaan lopettaa suklaan syönti, jos se aiheuttaa tytölle vatsanväänteitä... :ashamed: no, olen tehnyt päätöksen, että vuoden vaihteessa tää mässäily loppuu! Kävin torstaina ostamassa kuntosalikortinkin koko kevääksi! =) ensi ke on jälkitarkastus ja sitten alkaa meikäläisen kuntokuuri :D vähänkö odotan sitä!

Huomenna pitäis lähteä maalle appiukon luo. Saas nähdä paljonko pakkaan tytölle liikaa tavaraa mukaan :whistle:

Meillä on neidillä joku ihme juttu, kun hän lipoo kielellään melkein jatkuvasti. Se ei liity nälkään eikä tuttikaan kelpaa. Ja vielä kun kuolaakin niin voisiko johtua siitä että todellakin tulis jo hampaita? se selittäisi kitinänkin... :/

Torstaina käytiin lääkärineuvolassa ja neiti painaa nyt 4570g. Päänympärys on 38cm. :heart: unohdin sitten pyytää sen rotavirusrokotereseptin :headwall: :headwall:

Kertokaas mulle, että ootteko putsaillut vauvojenne korvia? Meillä kun näyttäis tytöllä olevan aika hyvin vaikkua, mutta en oo uskaltanu alkaa niitä putsailemaan. Ympäriltä tietysti vois yrittää, mutta pelkään että tikku meneekin korvaan sisälle, kun tyttö on niin kova pyörittämään päätään...

Jaahas, nyt pitää taas mennä, kitinä alkoi taas...

H82 ja neiti s.14.11
 
Iltaa :wave:

HE82:Mä en nyt taas muista minkä ikäisen korvia saa puhdistaa,mutta vauvoille on saatavilla sellasia muotoiltuja topsipuikkoja. Mulla oli ainakin edellisen pojan kanssa sellasia ja ne ei mene liian syvälle korvaan =)

Onnea Pikkupeikolle kotiin pääsystä :flower: Oli varmasti ihanaa saada vihdoinkin oma vauva kotiin :heart:

Meillä on yöt menneet vähän vaihtelevasti. Edelleenkään ei nuku kauheen pitkiä pätkiä,max 3h eikä niitä ota joka yö... Viime yönä yritin opettaa pojua pinnasänkyyn ja alkuyö menikin ihan ok. Söi välillä ja nukkui 2h heti perään. Mutta sitten tossa 6 pintaan alkoi joku ihme kiekkaaminen eikä ollut mikään hyvä. Syliin kun otin niin heti rauhoittui ja nälkäkään ei ollut...hain sitten taas vaunut herralle ja sippas saman tien ja nukkuin 3h :heart: Että enpäs yritä ainakaan ihan vielä poikaa muualle kuin vaunuihin nukkumaan :whistle:

Että vähän oon kade teille joiden vauvat nukkuu öisin esim.4h putkeen :ashamed: Ei meillä vain...herää hirmu nälkäisenä viimestään 3h jälkeen,mutta yleensä ei nuku kuin 2h |O

Me vaihdettiin huonejärjestystä tänään. Pojat sai siis meidän makkarin ja me mentiin tohon isompaan huoneeseen takasin missä alunperin ollaan oltukin kun tähän muutettiin. Tietsikka laitettiin olkkariin. Mukavampi näpytellä tässä kuin poikien huoneessa ;)

Pian vaihtuu taas vuosikin :eek: Aika menee tosi nopsaa...mutta odotusaikana ei kyllä tuntunut siltä :LOL: Muistaako kukaan vielä sitä aikaa? :D

Poju saanut kauheesti vaatteita lahjaksi =) Oon pyytänyt tarkotuksella vähän isompaa vaatetta kun esim.60cm vaatteita voin pojulla jo käyttää ihan hyvin :whistle: Eli varastossa on odottamassa paljon 68-74cm vaatteita =)

LilliM+Kaapo 9.12
 
Ihanaa, että Pikkupeikko sai vihdoinkin pienokaisensa kotiin! :heart: Pääsette tekin vauva-arkeen. :)

LilliM: Joo odotusajan pitkästymiset on kyllä hyvin tämänhetken tohinoissa unohtuneet! :LOL: Ei ole masuakaan ollut yhtään ikävä, taisi ne 2 ylimennyttä viikkoa vaikuttaa asiaan... ;)

Meilläkin on vihdoinkin kastepäivä päätetty ja kummitkin kyselty. Kaste on 27.1. tässä meidän omassa kirkossa ja kahvittelut perään siinä samassa olevalla seurakuntatalolla. Kotona kun olisi ollut turhan ahdasta. Vieraita tulee vajaat 20, lähin perhe ja kummit. Ja kummeja on yhteensä 6, mun veljet, toisen veljen vaimo ja 3 miehenn serkkua.

Meillä tuo pullotteluun siirtyminen on ollut oikea taivaan lahja! :) Tyttö voi niiiin paljon paremmin ja nukutaan nykyisin aika hyviä yöuniakin. Yhdellä yösyötöllä ollan selvitty ja syötön jälkeen nukahdetaan myös melko hyvin.

Tänään uskaltauduin jättämään neidin ekaa kertaa miehen huostaan pidemmäksi aikaa kuin n tunniksi ja käväisin keskustassa. Meinasi pieni sekoaminen tulla lastenvaateosastolla tytön vaatteiden kanssa. :D

Mies täyttää ensi perjantaina 30 vuotta ja mulla ei ole hajuakaan miten sitä yllättää! Jotain olisi kuitenkin kiva keksiä, ei ole vaan yhtään ehtinyt asiaa miettiä... Onko kellään jotain erikoisempia ideoita 30v-lahjaksi?? Tuommoset lahjat on tietenkin henkilöstä kiinni, mutta mitä vaan ehdotuksia otetaan vastaan... :whistle:

Mutta juu, tyttö kutsuu. :wave:

mussu & rinsessa s.6.12.
 
LilliM Meillä menee nuo yöunet aika samaan malliin kun teilläkin. Joskus sillon tällön tuollasen 3tunnin pätkän nukkuu, mutta pääasiassa heräilee parin tunnin välein ja saattaa vielä nukkua vaan 5-6 tuntia yössä kun menee myöhään yöunille ja herääkin jo klo 5. Omat yöunet on siis lähestukloon aina lyhyet ja sekin pätkissä nukuttua |O ....joten parempia aikoja odotellaan ;)

Pikkupeikko: Onnea vauvan kotiinpääsystä =)

Meillä on ristiäiset 3.2., Eemeli on sillon pari viikkoa yli 2kk mutta ei kuulemma haittaa kun kastepäivä on kuitenkin buukattu, eli ei tarvitse väestörekisteriin etukäteen nimeä ilmoitella. Kummit on pyydetty, meillä hiukka vaikea noita kummeja ollut päättää kun on monta lasta ja kaikille lapsille ollaan haluttu eri kummit. Nyt onneksi siskon vanhin tyttö on käynyt riparin ja hän itse halusi kummiksi joten oli helppo valinta ja toiseksi kummiksi pyydettiin mun hyvää ystävää.

Eemeli meni nukkumaan, joten taidanpa hakea itselleni aamiaista jos vaikka sais rauhassa syödä :whistle: Jotenkin vaan tuntuu että Eemelillä on joku tutka jolla vaistoaa milloin saa ruokalautasen eteen kun aina tuppaa heräämään viimeistään siinä vaiheessa kun ensimmäisen haukun ottaa ruuasta :LOL:

katjuza ja

 
Katjuza: täälläkin nukutaan max 2 tuntia yössä kerralla. Päivällä kyllä nukkuu kolmekin tuntia vaunuissa, mutta yöllä ei. Syötön jälkeen kyllä nukahtaa heti, mutta äiti meinaa nukahtaa välillä kesken syötön kun parin tunnin välein pitää nousta. Meidänkin neiti kyllä vaistoaa ihan selvästi kun olisi äidin ruoka-aika, niin samantien parkaistaan. Eikä auta,vaikka söisi hieman eriaikaan, niin aina kun saa lautasen eteen, niin kuuluu parkaisu.
No aika aikaansa kutakin.

Emilia jokeltelee jo hieman ja ainakin yksi hymy päivässä irtoaa. Leuan alta kun rapsuttaa, niin väläyttää oikein ihanan hymyn. Muutenkin joulun jälkeen neiti on ollut oikein tyytyväinen kun siihen asti kiukkuamista esiintyi aika lailla.

viikuna ja emppu
 
Voi voi,meillä taitaa olla flunssa iskemässä jokaiseen :/
kyläily nyt sitten kostautuu,kai sieltä joku pöpö lähti matkaan.
Mulla ja miehellä molemmilla ollu pää sen olonen niiku joku ois lyöny halolla päähän ja neitikin eilisestä asti ollu kalpea ja itkuinen,ja hengitys tytöllä myös rohisee :( sai kuitenki nukuttua jostai 01-7.30,eikä kertaakaan välillä heränny syömää,itse sitten kuitenki heräilin ja tarkistelin että hengittäähän se nyt varmasti kun ei herää syömään..
kurjaa oli eilen sitä itkua kuunnella kun näki että toisella on paha olla. annettiin sitten höyryä sille kylppärissä,meillä ei hirmu kuumaa vettä tuu suihkusta että ois sillä saanu höyrystettyä kylppäriä niin piti laittaa sauna päälle ja nakella vähän lisäksi kiukaalle vettä että saatii höyryä tulemaan kylppäriin. soitettii sitte varmuuden vuoksi päivystykseenki ja sieltä antoivat luvan antaa suppoja,ja käskivät seurata tilannetta.voi kun ei tulis kovin pahaa tautia tytölle,itelle nyt on aivan sama mutta kunhan tyttö etes säästyisi..
kovin rohisevalta kuulostaa tuo hengitys tuossa kun se sitterissä on :(

onkos muitten vauvoilla ollut flunssaa liikkeellä?

miiku ja Jenna 5vkoa 6pv
 
Miiku Meidän Eljaksella kans flunssa päällä. Käytettiin varmuuden vuoksi perjantaina päivystyksessä tarkistuttamassa korvat ja keuhkot, mut niissä ei ollut mitään häikkää. Ja kun ei kuumetta oo ja poika syö kuitenkin kohtalaisesti, niin pitää yrittää vain kestää. Meille lääkäri ei kyllä suppoja suositellut, niitähän vissiin sais antaa vasta yli 3kk ikäiselle. Eli meillä mennään keittosuolatippojen avulla. Niitä laitan nenuun ja imen sitten tuolla niistäjällä löysää räkää pois. Hengitys rohisee välillä tosi paljon ja toinen joutuu yskimään aikalailla. tauti alkoi tiistai-iltana joten ihan kiitettävästi on jo kestänyt, eikä vielä hirveästi näytä laantumisen merkkejä. Jospa parin seuraavan päivän aikana alkas hellittää. Nyt alkaa vissiin yskiminen käydä jo kipeetä kun aina parahtaa pitemmän yskimisen jälkeen, mut muuten ei oo hirveästi itkeskellyt, mitä oon kyllä ihmetellyt. Väsynyt on tietenkin ja uni aika levotonta, mut yöt menee kuitenkin hyvin ja pieni jaksaa välillä hymyilläkin äitille. Jospa tää tästä pian. Toivottavasti teilläkin alkaa pieni paranemaan.
 
Jaahas, kävi vanhanaikasiesti ja tekstit katos jonnekin :headwall: Nooh, koitetaan uusiksi.

Noista kaulapoimuista vielä minäkin. Tosin meillä ei sillä alueella ongelmaa, vaikka kovasti poju puklailee. Mutta nivustaipeessa iho rikkoomtui, rauhoittui talkilla. Öljyä olen laittanut ja sillä iho sen jälkeen pysynyt hyvänä. Joku kertoi pesevänsä kaulapoimut monta kertaa päivässä, peseminen kuivattaa ihoa ja siten tilanne vain pahenee. Meillä vaikka kovasti puklailee niin heti puklaamisen jälkeen pyyhitään harsolla hyvin kuivaksi, pesu pari kertaa päivässä riittänyt. Vaippa-alue pestään kakkavaipan jälkee, ei pissavaipan. Tuota Sibicortia tai muutakaan kortisonia en vauvan iholle laittaisi ennen kuin muut keinot kokeiltu. Sibicoritssa lisäksi antisepti mukana, tarkoitettu ihottuman hoitoon kun mukana on tulehdusta. Ei satunnaisesta käytöstä haittaa ole, mutta miksi laittaa lääkevoideta jos muut keinot auttavat?
Peikko-Enkeli, meillä samoin pojan sokerit laski sairaalassa ja sai siksi lisämaitoa heti alusta saakka. Sairaalassa poika herätettiin syömään kolmen tunnin välein, jos ei itse herännyt. Syöttövälin pitkittyessä sokerit laskevat ja tulee näläntunne. Tähän normaalisti vauva (kuten aikuisetkin) herää ja alkaa vaatia ruokaa. Meillä ei aina poika sairaalassa herännyt ja sokerit laskivat liian alas. Aika pian kuitenkin oppi heräämään näläntunteeseen ja itkemään ruokaa. Kotona pari ekaa yötä laitoin varmuuden vuoksi itselleni kellon soittamaan 3-4 h välein mutta en kertaakaan vauvaa herättänyt vaan heräsi kyllä itkemään nälkäänsä. Aika pian syöttöväli meni välillä yli 5 h ja nyt muutamana yönä nukkunut jo 6-7 h syömättä enkä ole lainkaan huolissani, tyytyväinen vaan :D Teilläkin vauva jo niin "vanha" että tuskinpa huolta ja varmaan osaa nälkänsä ilmaista riittävästi ;)

Niin, vauva antoi äidilleen joululahjan ja perjantaina ennen joulua nukkui ensimmäisen kerran ilman, että tarvitsi 3-4 aikaan syöttää =) Meillä syö n. 18, tämän jälkeen valveilla virkeänä, syö uudelleen klo 20-21, nukahtaminen usein viivästyy, itkeskellään ja nukahtaa noin kello 22-23 ja herää tankkaamaan 12-01 (viime yönä vasta yhden jälkeen), herää 6-8 (tänään jo kuuden jälkeen). Usein nukahtaa nopeasti uudestaan, voi jatkaa unia vielä jopa 3 h! Tai sitten hereillä kuten tänäänkin kunnes laitan päikkäreille ulos vaunuihin. Tää on luksusta niiden ennen joulua olleiden öiden jälkeen kun itse sai nukkua enintään kahden tunnin pätkiä! Ei nyt aina mene näin, kyllä tälläkin viikolla on öisin valvoskeltu, mut kun ees välillä noin, niin hyvä.
Masuvaivoja pojulla oli aiemmin kovasti, oli Cuplaton käytössä. ensin tuntu et auttoi hyvin mut sit ei enää. Vaihdettiin tilalle Disflatyl, ei mielestäni erityisemmin muuttanut tilannetta mahanpurujen osalta mut puklailu ehkä lisääntyi entisestään ja ennenkaikkea puklujen haju muuttui pahemmaksi. Välillä vauva haisi ihan etlaantuneelle vaikka oli pari tuntia aiemmin kylvettänyt :eek: No, kerran Disfaltylia antaessani huomasin sen haisevan samalle kuin puklut ja kokeilin sit ilman. Puklailu on mielestäni vähentynyt ja, yllätys yllätys, vatsavaivat helpottaneet! Ja ennenkaikkea, vauva tuoksuu taas ihanalle :heart:
Pojalle tuli eilen ikää 6 viikkoa. Ihan mielettömästi vauva kasvaa ja kehtittyy noin lyhyessä ajassa. Täällä kans hymyt vaan lisääntyvät ja juttua tulee! :heart: Alkaa äidin mielialakin tässä pikkuhiljaa kohentua.

Hernekeitto porisemassa, tarkoitus joulukinkin loppu sinne laittaa, on kyllä paljon parempaa kuin purkkikeitot. En kyllä purkkirokkaa pahemmin syö, mut raskausaikana mulla oli yhdessä vaiheessa ihan himo siihen :LOL:
 
Sanle onpa jännä että nuin vaihtelee suositukset nuitten suppojenki kanssa. en kyllä tosin aio niitä antaa kovin herkästi kuitenkaa,jos toinen itkee niiku eilen illalla,nii sitten kyllä annan. meillä on täällä viikonloppupäivystyski Oysissa, niin ihan lasten päivystykseen saatiin nro ja soitettiin. että kai ne noin isossa sairaalassa osaa oikein ohjata,ja tarkoin se kyseli kuitenkin tytön tilasta.
aattelin että kunhan mies tuossa kotiutuu ja lähtee sitte kaupungissa käymään nii käsken sen käyä ostaa biltemasta samalla reissulla ilmankostuttimen,jos seki jotai auttas.kun siellä se ei ollu kalliskaa, toivottavasti sillä kuitenkin jotai tekee.

taisinpas tuossa ohimennen unohtaa tuttipullot "hetkeksi" kiehumaan.. :whistle: :LOL:
oli puoli kattilaa vettä enää jäljellä :LOL:

tätä se tekee tää äitiys näköjää,päästä tulee entistä pehmeempi :LOL:

 
Miiku ja Sanle Tosi kurjaa kun teillä pikkuiset sairastavat :( Toivottavasti paranevat nopeesti eikä tule mitään pahempaa. Lääkäriin herkästi näytille (vaikka toistamiseenkin), kun näin pienestä kyse, ainakin jos kuume nousee tai jos hengitys käy vaikeeksi. :hug:
 
Palstaterroristina...
Nyt seuraa tyhmä kysymys, mut kysynpä kuitenkin :snotty:
Äitiyspakkauksen makuupussissa on alaosassa vetuketjun molemmin puolin nauhat. Onkohan niillä joku käyttötarkoitus? Meinannu pari kertaa jäädä vetoketjun väliin ja pitänyt leikata ne, mut mietin et kun semmoset siihen vartavasten on laitettu, niin oisko niillä joku järkevä tarkoitus.
Joo, jos nyt joku miettii, niin kyllä, blondi oon :p (tai ainakin blondattu)
 
Merikukka: Samaa mäkin miettinyt,että mikä idea niillä naruilla on...oon leikannut ne pois myöskin. Mitäs Nyt-puolella oli joskus ketju kyseisestä aiheesta ja siellä se selitys oli noille naruille,mutta arvaa muistanko enää :LOL: Joo ja blondi olen :D

Meillä on todella hiljaista kotona kun isommat pojat on mumman ja paapan luona kylässä. Vauvelikin on tuossa kätissyt koko ajan,kai senkin mielestä on liian hiljaista kun ei oikein osaa nukkuakaan. Meillä on täytynyt vauvankin oppia meluun ja nukkuukin sitä paremmin mitä kovempi meteli :whistle:

Nythän on sitä rs-virusta liikkeellä kovasti,että kannattaa tosiaan mennä vauvojen kanssa herkästi näytille jos vähääkään tuntuu hengitys vaikeutuvan tms. Mutta eiköhän se äidinvaisto sano milloin on aika mennä lekuriin =)

Nyt poju nukahti joten taidan mennä syömään jotain. Juu ja meidän pojulla on kahvitutka, herää yleensä heti jos/kun otan kahvikupposen ja haluaisin nauttia sen rauhassa :whistle: |O

Meillä on ristiäiset 19.1. Kummit edelleen pyytämättä...mattimyöhäset joo...

LilliM+Kaapo 9.12
 

Yhteistyössä