Marrasvauvat 2007 marraskuussa

Kyllä. Meille syntyi tytön tyllerö 23.11. klo 19.44 missin mitoilla 52 cm ja 3130g. Raskausviikolla 41+0.

Synnytys meni hyvin ja oli ihan mielenkiintonen kokemus
Jotain synnäritarinaa vois kirjotella vaikka kunhan arki alkaa rullaamaan. koneella ei voi juuri olla kun ei pysty oikein istumaan

-Onnellinen Tipi ja suloinen rinsessa

PS. Ihanaa olla vihdoin tällä puolella ;)
 
Ehkäisystä: Taisi olla Ellu24 joka aikoi ottaa hormonikierukan kun imetys on loppu... mä olen ollut siinä uskossa että hormonikierukan voi laittaa heti kunhan kohtu on toipumut synnytyksestä, 6 viikon päästä tai niillä main. Ja sitä voi käyttää kun imettää, samaa hormonia siinä on kuin minipillereissä. Itse mietin kovasti just tuota hormonikierukkaa mut taidan kuitenkin kallistua minipillereitten puolelle. Kun hormonikierukkaa kuitenkin vois pitää sen 5v niin tuntuis vähän turhalta laittaa sitä nyt kun toinen vauva kuitenkin varmaan olisi parin vuoden päästä suunnitelmissa. Ja muutenkin kuulun siihen ryhmään joille e-pillerit sopii, mulla kun on vähän aknetaipumusta ja Yasminit piti ihon aika hyvänä, ajattelin et imetyksen loputtua vois sitten palata niihin. Minipillerithän saa kuulemma monella naaman kukkimaan, lienee siis täälläkin edessä, huoh.

Kylvetin taas neidin aamupäivällä. Tyttö viihtyisi kylvyssä vaikka miten pitkään ja mikäs siinä, mukavahan se on pientä pestä :heart: Sitten kun ottaa pois vedestä niin hirveä huuto tietysti alkaa.

Miten muuten muistatte antaa D-vitamiinitipat? Tuntuu kamalan vaikealta muistaa kun meillä on vielä tuo rytmi niin epäsäännöllinen. Alan aina jossain vaiheessa päivää miettiä annoinko jo tänään vai en. Joka päivä ei kuitenkaan auttais ihan varmuuden vuoksi antaa tupla-annostakaan... :/
 
SanleMinulle ei laitettu kun tikkiä. Neuvolassa kurkattiin miltä ompeleet näyttävät (muiden vaivojen takia kävin sieltä lääkekuurin hakemassa) ja siististi olivat kuulemma parantuneet. Se kiristely yms jota kirkkaan vuodon aikoihin tuntui, johtui nltädin mukaan siitä, että tikit sulavat. Muutama päivä tosiaan oli hankala istua ja epäilin haavojen repeävän auki...

PupuNimeltäPunni Tipat on muistettu antaa joka päivä, mutta useamman kerran olen muistanut ne vasta myöhään illalla pienen paniikin säestyksellä. :LOL:

Meillä neuvola maanantaina ja pyydän kyllä, että minusta otetaan hb. On niin pirun väsähtänyt olo. Meinaan nukahtaa pystyyn vaikka olisinkin saanut yöllä nukkua. No, näin väsyneenä en ole jaksanut syyllistää itseäni sellaisista asioista, joista normaalitilassa varmaankin olisin jo repimässä hiuksia päästä (siivoaminen yms.).

Taidan mennä laittamaan ruokaa, kun vielä muistan, että sitäkin piti tehdä!

Donu
 
Donu: Jospa ne mullakin on siis tikit vain sulamassa ja vuoto ja kiristys johtuu siitä. Kiristys kyllä pahenee kun liikkuu enemmän.

Minäkin oon miettinyt tuota saunomista, että millon sinne uskaltautuu. Mulla kun noita tikkejä on liki 30 tuolla alapäässä niin ei varmaan vielä kannata mennä.

D-vitamiini tipat: Mä annan ne aamulla ekan syötön jälkeen, samalla kun annan rela-tipatkin. Tai no kaks päivää niitä on vasta otettu ja olen aloittanut 1 tipalla. Saa nähdä miten niitä pidemmän päälle muistaa antaa säännöllisesti. Mut kai se ois hyvä antaa ne aamusta varsinkin jos vatsavaivoja aiheuttavat ettei yöunet mene plörinäksi.


Tänään käytiin tekemässä eka vaunulenkki ulkona. Parikymmentä minuuttia käveltiin ja poika nukkui sikeästi. Koiralla on vielä opettelua että oppii vaunujen kanssa kulkemaan. Poukkoilee reunasta toiseen niin että saa jatkuvasti olla hihnaa vaunujen yli nostamassa ja sitten jos vaunut tuli liian lähelle koiraa niin se yritti sännätä karkuun. No eikähän se opi kun aikamme harjotellaan.. Alapää on kyllä taas hellempi kun liikkui enemmän. Pitäs varmaan loppupäivä yrittää ottaa rauhallisesti

meillä taitaa noi päiväunet ja muu rytmi olla vielä pahasti hakusessa. Nyt on poika päivän toisilla päikkäreillä. Aamupäivästä nukkui sen 45min ja siinäpä ne sitten onkin olleet tämän päivän unet. Saa nähdä miten kauan nyt viihtyy unilla. Öisin herää melko tarkalleen 2h välein tai sit tiheämmin. kadehdin teitä joiden vauvat nukkuu 4h putkeen. Niin teki meidänkin poika alussa mut nyt ei sit millään.

Disflatyl ja cuplaton tipoista: Minä ostin noita disflatyl- tippja mut en kyllä osaa sanoa että auttavatko yhtään. Sairaalassa antoivat pojalle yhtenä yönä noita cuplaton tippoja. Aamuisin annan aina rela-tippoja ja niiden myötä mahavaivat kyllä on vähentyneet, mutta se voi johtua kyllä siitäkin että ollaan pääasiassa pulloruokinnalla ja ilman imeminen mahaan väheni kun ei syö enää niin paljon rintaa.


Sanle ja Veikka 2vk 1vrk
 
PupuNimeltäPunni no kappas.. aloin ihan netistä kattelee tietoja hormoonikierukasta ja voi laittaa imetysaikana, jee! En tiiä mistä sellanen mielikuva ettei vois käyttää :/ Mut ratkespahan taas yksi huolenaihe.

Mulla oli hormoonikierukka n. 2,5vuotta ja kuukautiset tuli todella niukkoina parin kuukauden välein ja kesti muutaman päivän. Toi oli mulle aivan luksusta, kun olin tottunut todella runsaisiin relun viikon mittaisiin ja kivuliaisiin menkkoihin.

Huomenna tuleekin sit lastenneuvolan puolelta terkka kotikäynnille.

Nyt on laitettu profiiliin uusimman tulokkaan kuvaa.

Ellu ja Emmi 2vko 3pvä
 

Mie kans ihmettelin kun tuntuu semmoista ikävää kiristelyä välillä tuol alhaalla, ja vissiin vuotelee vähän nekin tikkien alueet, et mikäs, onko jokin vialla, mut jos se oiskin vain tuota tikkien sulamisesta johtuvaa..

Voi hemmetti, hyvä kun muistutitte tuosta d-vitamiinista..me ei olla vielä muistettu ees alottaa sitä!
M ja Minttu 12.11
 
TErvehdys! :wave:

Nyt meilläkin päivällä noita kipristelyjä ja uni ei päivällä oikein tule silmään ja kun tulee niin sellaiset tunnin puolen tunnin pätkät ellei olla autoilemassa tai rattailla ulkona niin silloin nukkuu sikeästi. Yöt (knok, knok) menee edelleen suht hyvin.

D-vitamiini tipat annan aina aamusyötöllä, kuten myös ne relatipat. Annan tosin vielä ihan yksi tippa vain.

Vauvahierronnan opettivat siellä sairaalassa ja se tuntuu ainakin auttavan noihin kipristelyihin.

Paino on nyt tippunut -6kg alusta. Eli hoikempi ollaan kuin ennen raskautta. =) Tosin en ihan hoikka silloin ollutkaan ja raskausaikana ei noita kiloja tullut kuin 6kg, joten sairaalaan jäi jo 10kg ja kotona tipahtanut huomaamatta 2 kg. EInkä ole syömisiä tarkkailut vaan ihan hyvin tuntuu menevän suklaata :snotty: ja siitä täytyisi päästä eroon ennenkuin mittari heilahtaa ylöspäin. JA suklaakin kait teettää noita masuvaivoja pikkuiselle :LOL: :LOL: , niin kun huippupaljon imetän. ELi jos kerran päivässä neiti viitsii imeä rintaa kun oikein houkuttelee. Ei siis tuu maitoo rinnoista kuin semmoiset tuskaset 10 ml ja sehän ei neitiä kylläiseksi tee. Meillä neiti vetelee tuttipullosta sellaiset 120 ml kerralla.

Ehkäisy... no joo ei ihan tee vielä kanssa mieli. Mutta tossa tammikuussa saan ajan sitten että laitetaan piuha kiinni (toinen musasarja onkin poistettu). Piti synnytksen yhteydessä laittaa, mutta..... kunto ei ollut sopiva silloin. Ja jälitarkastukseen kanssa sain ajan vasta tammikuuksi. MAhakivuista soitin suoraan synnytyslääkärilleni ja mun kivut johtuu todennäköisesti siitä poistetusta munasarjasta kun sinne oin tullut kiinnikkeitä ja ne sattuvat kun kohtu supistuu.

Jeps että tälläistä tällä kertaa. Nyt kurkkimaan tota pikkuprinsessaa joskos alkaisi heräilemään jo. Tuo isompi prinsessa tuossa "satuloi" keinuhevosta vieressä.

JA ONNEA UUSILLE TULOKKAILLE NYYTTEINEEN =) :flower: :heart:

-viivin ja mimmu 3vko+1pv -
 
Pitkästä aikaa täällä taas... Onnea kaikille vauvautuneille! :flower: =)

Meillä on ollut tässä aika rankat pari päivää. Tytöllä kun on perätilan takia vasen lonkka vähän löysempi kuin sais olla, niin käytiin ke siitä kontrollissa eikä se ollut vielä tarpeeksi tiukka. Nyt meillä on 6 viikon kokovartalolastahoito menossa :( Ei tässä muuten mitään, mutta hankaloittaa elämää todella paljon, koska tyttöä ei voi mm. kylvettää eikä nukuttaa muuten kuin selällään, jota meidän pimu ei voi sietää. :eek: Ke-to välinen yö oli yhtä helvettiä, tyttö huus suoraa huutoa 3.30 asti. meillä oli miehen kanssa "vahtivuorot", sain nukkua 3-6.30 ja sit tehtiin vaihto :whistle:

Nyt on tapahtunut pientä edistystä, tänä yönä tyttö ei ole huutanut, mutta nyt valvotaan muuten vaan ja vaipankin sain vaihdettua äsken ilman huutoa. :)

Mies on ollut ihan mahtava. auttaa ihan mielettömästi, että on se toinen vierellä tukemassa ja auttamassa. Onneks hän on lomalla tän koko lastahoidon ajan, ettei tarvitse olla päiviä yksin. Tyttö nimittäin tarvitsee lähestulkoon koko ajan jomman kumman syliä...

Ristiäiset meillä piti olla 15.12, mutta ne siirtyikin tammikuulle. en halua että tyttö näyttää jenkkifutaajalta eikä kastemekkokaan varmaan menisi päälle. :/

Mulle tää on ollu rankempaa kun lapselle. Keja to meni pillittäessä koska oli niin raastavaa katsoa kun toinen itkee eikä mitenkään voi auttaa :'( vähän kun on muutenkin tunteet vielä pinnassa, niin voitte varmaan kuvitella olotilan. Mut ehkä tämä tästä nyt pikku hiljaa alkaa onnistumaan.

Tulipahan pitkä teksti ja pelkkää omaa napaa :whistle:

Palailen myöhemmin kommentoimaan muita juttuja :wave:

H82 ja neiti 16pvää :heart:
 
Onnea vauvautuneille :flower:

Meillä on arki ruvennut rullaamaan ihan mukavasti, Eemeli on päivisin vähään tyytyväinen eikä paljoa huutele =) , yöt sitten ei sujukaan ihan niin hyvin. Pari ihan ok yötä ollut, muuten yöt menee tissillä ähisten ja kun siirtää pois sylistä niin heti herää. On sitten tullut keksittyä vaikka mitä virityksiä jotta voisi nukkua vauva sylissä :LOL:
Hiukan olen ruvennu miettimään että josko mulla ei tule tarpeeksi maitoa kun Eemeli roikkuu tissillä koko illan ja alkuyön mutta ei silti rauhoitu nukkumaan. Lisämaitoa en kuitenkaan ole vielä antanut koska epätoivosesti haluan pitää kiinni imetyksestä. Neuvolassa kyllä sanoi että sinnikkyys palkitaan ja kyllä sitä maitoa rupeaa taas tulemaan tarpeeksi, kun vaan jaksaa nuo tiheän syömisen jaksot. Kyllähän se tietty pitää paikkansa että maidon tarve kasvaa kokoajan ja ehkä mun tissit ei pysy vauhdissa mukana. No katellaan pari päivää josko tilanne rupeaa helpottamaan.

Eilen siis oltiin neuvolassa, kaikki oli hyvin.
Eemeli oli ylittänyt syntymäpainonsa joten sen puolesta näyttäis maitokin riittävän. Hiukan oli keltasuutta mutta ei kuulemma liikaa, pyysi kuitenkin seuraamaan ettei pahene.

Sisarukset ottaneet tulokkaan hyvin vastaan. Ainoastaan meidän 3-vuotias neiti on ollut oikea känkkäränkkä,tykkää kyllä vauvasta mutta koettelee vanhempien hermoja kokoajan. Aina kun joku tulee kylään ja ihastelee vauvaa niin vieras saa osakseen vihaisia katseita meidän känkkäränkältä :whistle: , mutta kyllähän sen ymmärtää, onhan se rankkaa luovuttaa kuopuksen rooli pikkuveljelle.

Ehkäisyjuttuja ei ole tullut mietittyä moneen vuoteen koska lapsia on saanut tulla jos on tullakseen niin käytössä on ollut vaan varmatpäivät. Nyt sitten pitäisi keksiä jotain tilalle kun olis tarkoitus että Eemeli jää meidän viimeiseksi. Hormonaalisista ehkäisyvaihtoehdoista ei ole mulle koskaan mikään sopinu, joten nyt sitten alkaakin pohminen että mihin päädytään, kumienkaan käyttö vuos tolkulla ei huvita. Itse en halua sterilisaatiota eikä varmaan mieskään joten saas nähdä mihin päädytään, hyviä vinkkejä vastaanotetaa :wave:

katjuza ja

 
Nyt kävi neuvolatäti kotona. Tytölle oli tullut painoa 10pvä:n aikana 400g! Et kyl tää meijän neiti näyttää maitoa saavan :D Päänympäryksiä tai mitään muuta ei mittailtu. Pelkkä paino tarkistettiin ja kyseltiin isovanhempien sairauksista. Rotavirus-reseptin antoi, jos haluan sen ostaa.

Meillä ei oikeen tykätä nukkua sisällä. Tai syliin nukahtaa ja siinä nukkuis vaikka kuinka kauan, mut heti kun laittaa maate herää melkein heti ja taas nukahtaa syliin. Tuntuu et saa koko päivän pitää sylissä...
 
Ellu kokeile nukuttaa sylissä siten, että käärit tytön esim peittoonsa. Sitten kun on nukahtanut, laitat koko paketin sänkyyn. Viime yönä kokeilin meidän pojalle, en tiä oliko sattumaa, mut hyvin jatkoi uniaan sängyssään. Aikasemmin heräsi hetken päästä sänkyyn laitosta. Sylissä on varmaan niin lämmin nukkua, että sänkyyn laitettaessa herää 'kylmään'. Peittoon kun on käärittynä, niin ei lämpötila muutu niin paljon.

Tänään on kyllä harvinaisen pirteä olo. Poika heräsi yöllä vain kaksi kertaa ja jatkoi syötyään uniaan ilman kitinöitä. Aloitti vatsan väänteet vasta 6:30, tuntuu kuin olisi koko yön nukkunut :D
Tälläistä lisää. Vielä, kun jäisi tää päivällinen kitinä ja vatsan vääntö pois...

Hitsi, kun olen viime päivinä innostunu istumaan. Kun ei ole enää sattunu niin paljon ja olen päivät selvinnyt 'vain' kahdella särkylääkkeellä. Nyt sitten kostautu sekin :kieh: Ärtyi tuo sulkijalihaksessa oleva repeämä, nyt on kipeä ja turvoksissa. Ilmeisesti se vaatii pidemmän ajan parantuakseen, nyt täytyy sitten vaan jatkaa makuulla oloa mahdollisimman paljon. Plääh...

Hipkukka ja poika (3vkoa ja 2päivää )
 
Tervetuloa taas uusille! Pikkuhiljaa valuu koko porukka tänne, eiköhän ne viimesetkin ala piakkoin poksahdella :)

Ellu; Meillä tehdään samalla tavalla mitä Hipkukka tuossa edellä sanoikin, viime yönä oli makuupussissaan tyttö ja paremmin kyl onnistuu kuin mitä ekoina öinä, kun "kylmään" sänkyynsä koitin laittaa.
Tosin tuntuu että vaikka miten varovasti koitan, niin pikuisen heräilee siinä siirtovaiheessa..joskus nukahtaa silti kiltisti, joskus jatkuu ähinät.

Viime yönä tuntui vähän siltä, etten saanut kunnolla nukutuksi. Siis vaikka vauva nukkuikin(tuhinoineen ja ähinöineen) niin en meinannut itse saada unta. Ja sit kun sain niin sittenpä se alkoikin taas tissirumba alusta.

Mie tuossa mietiskelin tuota ehkäisyä..vaikkei kyl ajankohtianen asia vielä olekaan. Onko kellään kokemusta ehkäisykapseleista? Niistä mitä laitetaan käsivarteen ihon alle?

No, eipä nyt muuta uutta..
M ja Minttu 2vko 4 pv(kö?) (s.12.11)
 
Joo, mä olen käyttänyt tuota samaa systeemiä iltaisin..mut en "uskalla" päivällä kokeilla samaa ettei vahingossakaan sekoittaisi iltaan. Meillä ollaan päivät alakerrassa ja yöksi sit mennään yläkertaan peitonmutkaan. Vauva on todella hyvin hoksannut systeemin enkä haluis pientä nyt alkaa sekottamaan. Täytynee sit vaan ulkonukuttamista harrastaa, kun ulkona nukkuu niin hyvin.

Mulla ei ole ehkäisykapseleista kokemusta ittellä, mut kaverilla on moinen ja sieltä suunnalta kehuja tullut.
 
Ehkäisystä piti laittaa.... ehkäisy laastari oli mulla käytössä tuossa aikasemmin ja se oli milestäni hyvä kun ei tarvinnut muistaa kuin kerran kuussa. =o) Kannattaa varmaan kokeilla jos ei pillerit kiinnosta ja kierukat (mitä en itse halunnut ollenkaan kokeilla).

Meidän neiti veteli viimeyönä huimat 5 tuntia unta pötköön. =o) Itse siinä kyllä heräilin välillä ihmettelemään että mikäs on ja vähän täytyi oikein törkätä toista että kuului ähinää. Näköjään jos toinen nukkuu niin sekään ei tämän äipän mielstä ole hyvä ja jos kukkuu niin sekään ei ole. No toivotaan että nää yöunet säilyisi.

Äsken neiti väänsi kyllä sellaiset kakat vaippaansa että huh, huh. Ja vaihdettiin sitten vaatekerrasto kolmannen kerran tänään. Mies kyllä kommentoi että pitääkö kaikki vaihtaa... noo joo ei olisi, mut kun eihän ne vaatteet muuten olisi sopinut toisiinsa :whistle: tsuppiduppi vaan. No kun on noita vaatteita siunaantunut aikaste paljon, niin onhan niitä kiva vaihdella ennenkuin menee pieneksi (sisko sai aikoinaa aikaste paljon vaatteita ja niitä nyt uusio käytetään ja kirppari löytöjä myös).

Tuossa jo Perfekta muistaakseni kirjoitteli noista ristijäis/nimijäis tarjottavista. Mitäpäs muut aikovat tarjota siellä ja paljonko olette kutsuneet ihmisiä ja aiotteko pitää kotona? Tässä nää utelut miten muut pitää.

JA nyt saunaan =o) Niin juu ja sain teetettyä molemmista tytöistä joulukorttikuvatkin jo.

-viivin ja mimmu-
 
Heissan.

En oo jaksanu kirjoitella mitään vaikka lukenu olen ahkerasti. Laiska mikä laiska :LOL:

Meillä mennään sitte tästä päivästä alkaen pelkällä korvikkeella, sano noi tissit sopimuksen irti lopullisesti.. Eilen sain väen väkisin lypsettyy 100ml koko päivänä ja tänään ei mitään..

Nan:ia syödään sitte ja neuvolassa ku oltiin tänään niin 3-4 kpl 200ml purkkia saa mennä, ei enempää.. No tossa laskeskelin et menee se n. 3 pvässä.

Pimu oli vähän syöny, tullu 3:ssa vkossa 1kg lisää painoa :D Pieni on ikäisekseen mut sit taas muuten on hyvin kasvanu. Ja pääki on ihan normi kokoinen ku sitä mietin tossa et onks hällä liian iso pää mut ei ole =)

Hemmetti ku piti siittä rota-virusrokotteesta kysyy ja totta kai unohdin ja sit unohdin soittaa ku oli soittoaika eli maanataina sitte. Ajattelin, et pakko ottaa se ku toi miehen 5v. poika on kuitenki hoidossa ja meillä usein, samoin siskon pojat niin tiedä mitä tauteja ne tuo tulleessaan. Mielummin ottaa sen rokottee ku "pelkää" tauteja.

Ristijäisistä niin kastetaan kirkossa ja kotona on kahvit. Ihmisiä n. 20kpl ja äiti tuo tarjottavat. Oli puhe voileipäkakusta, ehkä kaks erilaista, sit joku prinsessakakku, äiti leipoo pipareita jne. En edes loppujen lopuks tiedä mikä kaikkee se äiti tänne roudaa :LOL:

Päivittelen listaa taas tässä kohta pian, taitaa toi typy vaan herätä eli myöhemmin sitte päivitystä..
 
Moikka!

Ilmottelen tännekin puolelle, että meille syntyi toinen tyttönen 20.11.2007 klo.00.08 rv41+3. Painoa neidillä oli 4390g ja pituutta 53cm. On se niin suloinen pieni immeinen :heart:
Synnytys meni oikein hyvin, ihan ihmettelin kun tyttö pullahti maailmaan, että joko se on ohi. Epiduraali vei kaikki kivut täysin, vain ponnistamisen tarpeen tunsin. Muutaman ompeleen alapäähäni sain epparin ja pienten nirhaumien takia. Ne oli viikon verran tosi kipeet, ei pystyny istumaan, mut nyt sekin alkaa helpottaa.
Niin ja sain rintatulehduksen sairaalasta kotiutumisen jälkeisenä päivänä. Kuume nousi 40 asteeseen. Viikon antibioottikuurin sain. Tänään viimoiset pillerit pitää ottaa. Nyt OK olo.
Neitokainen kasvaa hyvää vauhtia. Keskiviikkona kävi terveydenhoitaja kotikäynnillä, oli tullu pienelle painoa viikossa lisää melkeen puoli kiloa. Kohta on 5 kiloinen. Maitoa tuntuu riittävän ihan tarpeeksi pikkuiselle.

Ristiäiset aiteltiin pitää tammikuun puolessa välissä ihan täällä kotosalla. Miun äiti tekee voileipäkakut ja anoppi täytekakun ja miun mummo karjalanpiirakoita ja rinkeliä. Ite väsäilen sit jotai kuivakakkuu tms.

Hemski ja Eevi 1vk 4vrk
 
minäin sain eilen soitettua papille ja varattua ristiäiset. Ne on sitten tapaninpäivänä. kastetaan kirkossa ja kahvit tarjotaan srk-talolla. meidän asunto on niin pieni ettei tänne 20hlö kerralla mahdu ja minun vanhempien talo samoten niin pieni, tai varsinkin olohuone ettei sinne viiti ahtautua. miehen porukoitten taloa ei viiti edes miettiä kun ovat niin outoa porukkaa ja talokin yksi sikolätti. Mies pyysi jo veljeään kummiksi ja tänään pitäs minun sit lopuille soitella ja pyytää. pitäs tuota tarjottavamenuakin miettiä, mut eiköhän se ihan täytekakku, voileipäkakku, pulla ja keksit linjalla mene. Ainoa huono homma vaan tuossa tapaninpäivä ajankohdassa on se että menee sit aatto ja joulupäivä leipoessa. Ois alunperin haluttu ne viimeselle viikonlopulle 30. päivä, mut papille ei se sopinut vaan hän on sillon lomilla. Tämä se on ongelma pienessä yhden kirkkoherran seurakunnassa. Toki sen papin ois voinu hankkia muualta, mut ei jaksa ruveta ettimään ja soittelemaan , kun toi tapaninkin passaa. Nyt vaan pitäs nimi päättää. Toinen nimi on jo aika varma mut ekaa nimeä haetaan vielä...

mä kokeilin vaihtaa tuohon nan-korvikkeeseen kun siitä niin moni sanonut että aiheuttaa vähemmän mahavaivoja. meill'ä vaikuttais kyllä olevan ihan päinvastoin. hirveä huuto alkoi ja kipristely kun oli nannia syönyt. eli tuttelia meille kiitos, tai sit se van vaatii totuttelua pitempään.

sain varattua itselleni ens viikolle ajan kampaajalle. Saa nähdä miten mies pärjää sen ajan pojan kans. Kun ei hirveästi ole vielä kahden kesken hänen kanssaan ollut. Ajattelin samalla käydä ristiäisvaatteita itselle katselemassa ja keikkea muuta tarpeellista, ehkä joululahjojakin. Mutta onpa tuo miehen aika opetella kun reilun kk päästä jää pojan kanssa kotiin ja minä lähden takaisin koulunpenkille.

Ehkäisystä: Meillä jatketaan ilmeisesti kumilinjalla niinku tähänkin asti. Mulle kun ei tuo hormonaalinen ehkäisy passaa. Tai ainakin pillerit laukaisi migreenikohtaukset jonka seurauksena lääkäri kielsi kaikki hormoonivalmisteet. Pitää kyllä keskustella lopputarkastuksessa lääkärin kanssa että oisko joku vaihtoehto mitä vois kokeilla, kun ei nuo kortsut hirveästi intohimoja herätä. Mut en mä kyllä niitä kauheita oireitakaan halua mitä ne pillerit aikaan sai.

Sanle ja Veikka 2vko 3vrk

 
Heips kaikki!
Täällä tulee paljon lueskeltua, mutta sitten se vapaa-aika onkin loppu ja poika vaatii huomiota, mutta jospa nyt ehtisi pari sanaa...
Meidän arki on lähtenyt hyvin käyntiin, maitoa tulee ja poika nukkuu yöt ainakin ihan hyvin. Minulla vaan sama ongelma, kuin jollain muullakin, että jos poika nukkuu pitempään niin minä herään ihmettelemään, että mikäs nyt.... :headwall:
Tänään olisi sitten kylpypäivä. ensimmäinen sairaalasta tulon jälkeen. Saas nähä mitä poitsu sanoo.
Ristiäiset meillä on joskus tammikuussa??? ei olla vielä ehditty oikein miettiä. Ja nimet vielä hakusessa samoin kummit.
ehkäsyasioita ei olla vielä mietitty myöskään, kortsuja ei oo kyllä tullut käytettyä moniin vuosiin, että saa nähä aletaanko sillä leikkiä vai miten.
Onko vauvalle jotain haittaa pillereistä?

Kauan teillä muuten yleensa kestää imetyssessiot?
Mä kun välillä ihmetelen miten noin pieni voi vetää tota maitoa tunnin verran ja kun sitä kuitenkin tulee ihan hyvin, niin syö kyllä paljon.
No tulee sitä kyllä sitten uloskin :D
Mä oon muuten huomannut noista vaipoista, että pampersit imee tota vetistä kakkaa paremmin, kun taas liberoissa se neste leviää mahaan asti.... Tiiä sitten.

Imettäjät: kayttääkö kukaan rintakumia? Meillä kun ei muuten tuo imeminen oikein suju... no on kai myös omaa laiskuutta etten jaksa ilman kovin kauaa tuputtaa kun huutohan siitä tulee. No tulevaisuutta ajatellen olis kyllä hyvä jos päästäs tosta eroon.
Miten muuten hoidatte rinnanpäitä? mulla on todella arat. olen yrittänyt bepantenia ja maitotippaa hieroa, mutta sitten kun laitta liivit, niin nännit tarttuu liivinsuojuksiin ja se vasta sattuukin, kun niitä sitten irrottelee.
Eli vinkkejä kiitos tänne nännien hoitoon!!!!

No nyt menen taas ihastelemaan tuota pikku söpöliiniä :heart:

Enni ja JalMari 6vrk (huomenna onkin 1vko juhlat)
 
Enni1980: sitä ns.lampaanvillarasvaa saa apteekista, se auttaa todella ja sitä ei tartte pestä pois..en nyt muista sitä oikeaa nimeä sille..minulla auttoi alussa se hyvin kunnes tottuivat imemiseen, jota ei meillä enää kauaa jatku :'( maito alkaa olla minulla tiukassa jo...pumpulla tulee noin 30ml YHTEENSÄ...ois ollu niin halua jatkaa mut niin se meni pojankin kanssa...3-4 vkoa sai imetettyä ja sit loppui :'( varsinkin silläkin ois ollu kiva imettää kun tytöllä ois imuote kuitenkin hallussa, mut kun ei niin ei :'(
sen johdosta on sit tupakkakin :ashamed: palannut miun tapoihin, öisin kun imetän enää niin voi päivällä sitten polttaa :ashamed:

miten teillä muilla jotka poltitte ennen raskautta, niin on tupakin laita?

Perfekta ja hattivatti 3vkoa4pv :heart:
 
Rinnoista Mulla on tähän asti pysynyt nännit hyvinä, kun olen joka kerta imetyksen jälkeen ensin kuivannut ja sitten levittänyt rasvan. Musta tuntuu, että juuri tuo kuivunut maito liimaa nännit noihin liivinsuojuksiin kiinni.

Nyt on ongalmaksi vain muodostunut tuo pojun imuote. Alusta asti se on ollut hyvä ja oikeanlainen. Mutta nyt kun mulla ilmeisesti tuo maidontuotanto on oikein kunnolla lähtenyt käyntiin, ei poju ota kunnon otetta. Maitoa kun tulee aluksi suorastaan suihkuamalla, niin poju vain ottaa nänninpään suuhunsa ja lutkuttaa sitä (mikä pidemmän päälle tekee tosi kipeää). Miksi sitä työläämpää otetta ottamaankaan, kun helpommallakin pääsee... Täytyy mun koko imetysajan vahtia, että ote on hyvä.

Maitoa tosiaan nyt tuntuu tulevan. Poika monesti joutuu kakomaan kesken syönnin, kun ei ehdi nielemään kaikkea sitä mukaa kuin suuhun tulee. On välillä joka paikka maidossa, silmälaseja myöten :LOL: poika kun pärskäyttää ylimääräiset suusta pois. Makuulla imetän nyt senkin takia, on tuota kakomista vähemmän. Ainoa vain, että nyt ei poika ole tyhjentänyt rintoja kunnolla pariin päivään, alkavat sitten särkeä nopeasti. En viittis lähtee ylimääräistä pumppaamaankaan pois. Pelkään, että sitten vasta kierteessä oltaskin. Jos tämä nyt tasaantuisi tässä vähitellen. Liivinsuojuksia ainakin menee, joudun vaihtamaan 1-2 tunnin välein, kun rinnat tihkuaa ne ihan märiks ja siitä kosteudesta ärtyy muukin rinnaniho :/ Pihalla oikein uskalla kauaa viipyä, ettei pakkanen pääse jäähdyttämään kosteita liivinsuojia ja sitten edes auta rintatulehdusta.

Nyt on pakko päästä kertomaan miehen touhotuksesta. Raskausaikana kun molemma oli töiden jälkeen ihan väsy, käytiin välillä Hesestä tms hakemassa ruuat :ashamed: Sillon tuli puhuttua siitä, että lapsille ei tuollaista tapaa pidä opettaa. Tänään tuli nukuttua univelkoja pois ja neljältä tajuttiin, ettei kaapissa ole mitään ruokaa ja nälkäkin olis. Ehdotin sit miehelle, että käydään kaupassa ja Hesessä, kun tuo koirakin tarvii pitkän lenkin vielä tänään, ni ei oikein ruokaa ehditä tekemään ennen iltamyöhää. Mies sanoi, ettei hän halua viedä poikaa Heseen. Ensin ajattelin, että ei halua pöpöpelon vuoksi, mutta ei... Mies ei halua, että poika oppii jo näin pienenä syömään Hesessä :D Niin kuin tän ikäiselle olis jotain merkitystä missä rintamaitonsa saa... No, hyvähän se on ottaa selkeä linja heti alussa. Eli mies nyt läks yksin kauppaan ja tuo mukanaan Hesestä ruuat.

Hipkukka ja poika 3vkoa3pv
 
Meidän tytöt saivat tänään nimet :) Kastetilaisuus järjestettiin siis kotona, paikalla oli ihan vaan lähimmät - isovanhemmat ja sisarukset puolin ja toisin. Pappi oli nuori, 21-vuotias, mutta osasi kyllä hommansa ja oli semmoinen mukavan rento tapahtuma, kaikki sitä kiitteli jälkeenpäin että kaikki jäykistely ja vanhat kaavat heitettiin suosiolla nurkkaan. Videollekin saatiin kuvattua, saa nähdä millaisen taiteellisen näkökulman mun sisko on ottanu kameran takana :LOL:

Ja sitten ne nimet.. A-vauva sai nimekseen Nitta Emilia, B-neiti Minea Aleksandra :heart: :heart: Tytöt nukkuivat koko tilaisuuden alusta loppuun, ei ilmekään värähtänyt kummallakaan edes silloin kun päätä kasteltiin.

Oikein mukava päivä oli, ja nyt oon toooosi väsynyt..

Liituraita +Nitta ja Minea 5 vkoa
 

Yhteistyössä