***Huhti-Hiput 2008 Tammikuussa***

Tänää oli neuvola täti soittanu sillä aikaa ku olin koiran kans lenkillä, ni oli jättänyt sit vastaajaan viestin. Eli sokerikokeissa jäin kiinni :eek: Sanoi et ei mitään hätää äläkä huolehi nyt turhaan katotaan hoitaa sitä ruokavaliolla :whistle: Pitää huomenna yrittää tavottaa häntä ja kysyä tarkemmin sanoi kyl viestissä et on loppuviikon kovin kiireinen etten välttämättä saa puhelimella kiinni. No sit pitää mennä käymään paikan päällä ku on ihan tossa likellä toi neuvola.
Oliko se Heili jolla ruokavaliolla korjaantu sokeriarvot?
No eipä täs sit muut ku illan jatkoja :wave:

Baby dream ja "Topi" 28+2

Baby Dream sama juttu täällä, jäin sokerikokeissa kiinni. 0- ja 1h näyte olivat molemmat yli 1mmol/l koholla :whistle:
Neuvolatäti soitti tänään ja antoi jatko-ohjeet. Täytyy varata synnäriltä aika sitä sokerivuorokausikartoitusta varten vai mikä se nyt oli... Kiva kiva...
Minäkin varmaan joudun dietille niin kuin Heili... =)

Tuima ja masu 28+4

Moikka

ja kiva kuulla Pulttiksesta myös pitkästä aikaa. Kyllä on outoja tosiaan jotkut ihmiset tuon lapsiaihevastaisuutensa kanssa - mua ei kyllä harmittanut kuulla vauvoista ja raskauksista edes ennen kuin ekaa ruvettiin yrittämään, vaikka en ollut sinänsä superlapsirakas. Tuleepa mieleen, että tuollaiset pomot joko 1) kärsivät lapsettomuudesta tai 2) ovat harmissaan siitä, että enää ei jutellakaan heille tärkeästä asiasta, esim. heidän rakennusprojektistaan tai koirastaan tms. :kieh: Mä joskus joissain juhlissa juttelin emännän kanssa esikoisestamme ja lapsensaannista keittiössä, kun sinne tuli yksi matami, joka tokaisi: "Jahas, ehkä ois sittenkin pitänyt jäädä tonne olkkariin, missä miehet puhuu autoista." Hän puhelisi mieluiten agilitystä, koiranjalostuksesta tai mitä lie ja omista (ei sisäsiisteiksi oppineista) koiristaan. Valitettavasti vaan välillä tekee mieli myös mun jutella itselleni tärkeistä asioista, vaikka pystyn kyllä keskustelemaan koiristakin siitä huolimatta, että mulla ei niistä ole kovasti kokemusta eikä ihan hirveästi aina kiinnostakaan.

Onnittelut hienosta kokemuksesta 4D:ssä käyneille! :flower: Sekä harmittelut niille, joiden erilaiset testitulokset eivät ihan miellyttäneet.

Mua kiinnostaa kanssa se Kellukan saama vastaus siitä vihlonnasta, koska mulla on ollut kans aika kovaa kipristystä parina päivänä siellä, missä oletan kohdunkaulan olevan :| Kertoilehan siis, mitä siitä kuulet. Toivotaan, että sulla kaikki ok.

Kukahan mulle kans veikkaili kaksosia ihan viime päivinä? Olikohan mammakerhosta joku, en ole varma. Enpä toisaalta ole paljon muita ihmisiä nyt nähnytkään, kun poika on ollut kipeänä. Onneksi kuitenkin nyt tuntuisi terveeltä, nukkumaankäyminenkin takkuaa taas tavalliseen tapaan... No joka tapauksessa maha on kyllä aika älyttömän iso, tai se on siis hassusti hyvin vahvasti etupainotteinen, tosiaan oikea jalkapallo. Tässä lyhyydessä tuntuu ja näyttää siltä, että kaadun kohta eteenpäin. =) En oikein kans jaksa mahakommenteista loukkaantua, mutta on joitain tiettyjä ihmisiä, joilta en niitä jaksa kuunnella. Jostain syystä vieraat, vanhemmat mieshenkilöt eivät ole mulle ihan toivottuja kommentaattoreita :) Eikä anoppi tai appiukko, yllättäen.

Paapau on liikkunut edelleen tosi tosi paljon. Tänään mies piti kättä vatsalla ja sanoi tuntevansa aivan selvästi jalkapohjan. Tämä tuossa jossain navan yläpuolella. Jos nyt vaikka sitten oiskin kääntymässä pää alaspäin. Viime yönä kun esikoisenkin takia heräilin, masukki valvotti paljonkin ja tuntui aika epämukavaltakin se möyryäminen. Sit mulla oli outo nipistävä kohta masussa, ja vielä aamulla sitä jotenkin kirveli. Katsoin peilistä ja oli alamasussa kumma punainen piste, sellainen nuppineulanpään kokoinen. Joku verenpurkauma vissiin. Toivottavasti se ei enteile mitään raskausarpia, mieluusti niiltä välttyisin jatkossakin... :/

Muuten täällä siis tätä samaa, aika menee hirveää tahtia eikä toisaalta tunnu kuluvan oikein ollenkaan, tuntuu että aina samaa viikkoa tahkotaan... Näihin aikoihin, näinä päivinä mulla ois ollut laskettu aika, jos loppukevään kemiallinen raskaus ois ollut jotain muuta kuin juuri sitä. Vaan kun ei ollut, täytyy vain odottaa sitä omaa laskettua aikaansa. Nopeasti kuitenkin sinänsä aika menee. Se alkukesä pettymyksen jälkeen, kun uutta tärppiä odotettiin, meni tosi nopeasti sekin ja pian oltiinkin jo kunnolla raskaana - ei se aika tässä päässä sen hitaammin voi kulua, kai. :D Että noin selkeät mietteet täällä.

Oiskohan poika jo kohta tuonne sammahtanut, tässä välillä oon kutsuttuna käynyt kurkkimassa. Osaakin olla nukuttaminen hankalaa. No sit kun pieni syntyy, isä joutuu ottamaan tuohon esikoisen petiinlaittoon enemmän osaa, repiipähän siitä sitten. Ehkä mulla vastaavasti helpompaa yöheräilyistä huolimatta, jos tulokas sammahtaa yhtä helposti kuin Antto joskus pienempänä (vaikka nyt kun oikein mietin, oli se joskus aika pähkäilyä Antonkin kanssa alkuun).

No palaillaan :wave:
t. Kalenteri ja Paapau 30 + 5

Loppuun vielä: tjaah, täällä oli "server too busy" taasen, onneks kopioin tekstin niin sain sit viipeellä lähtemään.

baby dream&tuima: Harmillisia tuloksia sokerirasituksessa :hug: Toivottavasti selviätte pelkällä ruokavalion muutoksessa ja jos pitää jotain positiivista hakea tilanteesta niin ystävien mukaan raskauskilojen tulo tyssäsi aika hyvin uuteen ruokavalioon, siis jos jotain positiivista pitää keksiä.

Pulttis: Kiva kuulla susta pitkästä aikaan ja harmi, että neuvolassa oli törppöjä töissä. Mua niin harmittaa, kun meillä oli Espoossa superihana neuvolatäti ja muuton jälkeen tämä uusi on aivan urpo. Meillä duunipaikka on tosi naispainotteinen ja suurin ikäryhmä on 30-40v. hujakoilla, silti olen tällä hetkellä ainoa raskaana oleva (hieman urapainotteista toimintaa täällä siis). Mutta kuumetta taitaa olla paljon liikenteessä, koska tuntuu että kun lähden työpisteestä jonnekin niin joka toinen pysähtyy joka ikinen päivä ihailemaan masua ja kyselemään kuulumisia, joten raskaudesta todellakin saa puhua, tai oikeastaan pakko.

kellukka: Harmi ettei sukupuolta näkynyt ultrassa, jos sitä toivoitte, mutta hyvä oli, että vauva on jo pää alaspäin. Veljen vaimolla on 2 viikon päästä laskettu ja vauvaa on nyt yritetty kääntää vaikka kuinka monta krt, mutta turhaan. Nyt siis edessä leikkaus tai perätilasynnytys, joista kuulemma kumpikaan ei houkuta. Kiusasin häntä eilen, että ei taida kauheasti olla vaihtoehtoa ja aikakin taitaa pien loppua kesken.

Marika75: Soititko Kelaan? Mua kanssa ottaa niin päähän kun päätös ja pakkaus kestää ja sitten vielä se niiden kommentti kun soitin sinne. "mitä ihmettä sä oikein hätäilet, kun laskettuaika on vasta huhtikuussa"

Tilsu: Juu, eiköhän me puhuta samasta asiasta, kasvukontrolli-ultrasta...eri paikkakunnilla käytetään vähän erilaisia sanoja! :) Mulla ei oo noita kiloja tullut kun joku max.4-5 kg koko aikana, joten siitä ei pitäisi olla kiinni, mutta jos vaikka nuo joulunaikaan ja vähän sen jälkeenkin syödyt herkut vaikuttas asiaan... :ashamed:

Tänään pitäisi soittaa polille ja kysyä pissakokeen lopullisia tuloksia, mitään tulehdukseen viittaavia oireita ei oo kyllä ollut, mut eihän sitä koskaan tiedä. Olo on hyvä, kun saa vaan olla kotona, joten kyllä tää saikku tekee hyvää jo tässä vaiheessa! :whistle: Pitkästyminen vaivaa kyllä, mutta sitä ä-pakkausta ootellessa voi "kupsuttaa" jo muita ostettuja juttuja. :LOL: Päätös oli tehty viime viikon maanantaina, kirjeen sain keskiviikkona ja siinä sanottiin, että pakkaus tulee kahden viikon kuluessa, joten eiköhän sen pitäisi viim. ensi viikon alussa tulla. Eikös postista tuu sitten lappu kotiin vai miten se menee? :ashamed:

t.vemu76 ja "lissu" 27+2

baby dream: mulla oli sokerirasituksessa yksi poikkeava arvo (paastoarvo oli koholla). Sain oman mittarin kotiin jolla teen nyt tällä viikolla kaks vuorokausikäyrää. Eilen tein ensimmäisen ja tulokset olivat erinomaiset, todennäköisesti seuraan vaan sokereita tästä lähtien pari kertaa kuussa kotona ja sit tietysti ylimääräinen ultra loppuraskaudessa, kokoarvio ton poikkeavan sokerirasitusarvon vuoksi..

vemu76: Mulla kesti viikon verran päätöksestä että äitiyspakkaus oli postissa ja siitä tosiaan tuli se postin lappu kotiin että on noudettavissa sieltä.

Pitää nyt lähteä iltavuoroon vaikkei kovin innostakaan.. Olis vaan pitäny jäädä sairauslomalle mut onneks kaks viikkoa ja työt loppuu. Sen mä ehkä vielä jaksan.. Kontrolliultra lapsiveden vuoksi on taas kahden viikon päästä, kiva kun pääsee kattomaan pikkusta..

sh07 rv 28 tasan

Heippa tälle päivää. Olin eilen Ideaparkin kiertämässä ja tuli ostettua vauvalle paljon kokoa 50 ku oli tosi paljo alessa nyt tavaraa! Esim Lindexiltä semmonen fleece-tyyppinen tummanruskea "karva"haalari oli -70% joten tuli se ostettua ihan vaan kotiintuloa varten, sit bodeja ostin ja yöhaalaria ja puolipotkuhousuja... Ja kaikki siis sitä kokoa 50. Pitää nyt sit vaan toivoa että syntyy saman mittaisena suurinpiirteen ku tuo esikoinen. Vaikka siis kyllä kai melkeen kaikille vastasyntyneille aluksi menee koon 50 vaatteet mutta lähinnä on kyse siitä mahtuuko ne päälle viikon vai kuukauden!? No, söpöjä oli ja halvalla sai. Ja vitsit ku oli ihana ostella POJALLE ku tietää 100-varmasti et on poika! :heart: Pienet on ilot!

Ens viikolla olis sit taas neuvola, mä tiedän jo valmiiksi et nyt sitä painoa on tullut! ää.. :headwall: oma moka. Eilenki leivoin pullaa ja kukahan ne syö ku mies ei tykkää!? No minä tietenkin. Niin sitä vaan liusuu huonoihin tapoihin vaikka alkuraskaus meni niin hyvin herkkujen suhteen.

Joo eipä muuta, oma napainen viesti.. Pahoittelut siitä.

Anu ja rv 29+5

ps. piti sanoo et ku joku sanoi et olisko jo pää alaspäin ku potkut tuntuu ylhäällä niin ei se pakosti meinaa et olis perätilassa vaik potkis alas tai kylkiin.. Mulla tuntuu toiseen kylkeen noin navan korkeudelle tai alemmas potkut ja poika on pää alaspäin niin et jalat on kans alaspäin. Yhessä kasvokuvassakin näkyy vieressä jalanpohja! hehe.. Että tosiaan ei meinaa et olis perätilas pakosti vaikka potkis alas.

Hoplaa!

Mie sain vihdoin äitiyspäivärahapäätöksen. Ja sit äitiysavustuspäätöksen, eli sen 140 euroa äippäpakkauksen sijasta. Jiihaa. :D Ei mitään uutta eikä ihmeellistä noissa, onneksi.

Minulla potkut tuntuvat lähinnä napaan ja alemmas, vaan lapsikin on todella alhaalla. Pää lähtökuopassa jo tuloillaan ja missään vaiheessa tää ei ole ollutkaan kovin korkealla.. Jostain ihmeen syystä. Mutta siis voi ne liikkeet tuntua milloin missäkin. Joskus tuntuu kuin pienet kädet näpeltäisivät alavatsalla. :heart:

Heipä hei kaikille. Olen uusi palstalainen ja aikani seikkailtuani löysin huhtikuussa synnyttävien palstan. :wave:

Olen kohta kolmekymppinen 2v 2kk pojan äiti :wave: Savosta ja toisen lapsen laskettu aika 24.4. Synnytyssairaala KYS.

Tällä hetkellä olen saikulla kotona jo viidettä viikkoa ennenaikaisten supistelujen takia. Tämä on tuttua jo esikoisen kohdalta. Onko kohtalotovereita eli onko muillakin toinenkin raskaus mennyt supistellessa?

Tervetuloa joukkoon Sally Carrera !

Mulla kans esikoinen noin suurinpiirtein samaa ikäluokkaa, vajaa 2-v., 4/2006 syntynyt. Olen itse kotona ihan siitä syystä etten ole tässä välissä töihin mennytkään, mutta joo kyllä mulla ainaki supistelee (kivuttomasti tosin) ihan samaan malliin ku esikoista odottaessa eli alkoin jo rv16. Mulla ne ei vaan ole tehnyt mitään mutta silti neuvolalääkäri kysyi mahdollisesta työssäkäynnistä ja sairaslomasta.. Mut eipä tästä kotiäitin hommasta paljo saikulle jäädä! :LOL:

(.):sta, jälleen kerran...

Sokerirasitustesti meni puhtaasti läpi. Arvot olivat hälytysrajoista kaukana, joten saan ainakin vielä puputtaa, mitä haluan. Ja tietysti palkinnoksi tuloksista kävin ostamassa suklaalevyn :kieh:

Ja todellakaan testi ei ollut niin pelottava kuin luulin. Neste oli kylläkin kirkasta, hieman vettä sakeampaa, todella äklöä litkua, mutta meni jotenkin alas, kun ei liikoja ajatellut. Olin passissa koko kaksituntisen vessan lähellä, jos tulee pukli, mutta olo ei muuttunut lainkaan. Kotona vain olin niin energinen, etten millään olisi malttanut olla paikoillaan! Haarjoja särki kuitenkin niin, että parituntinen meni sitten kepeästi lehtiä lueskellen sohvalla.

Mutta nyt syömään!

Ai niin, tervetuloa vaan joukkoomme Sally Carrera :wave:

Tervetuloa joukkoon sally carrera =) Meitä supisteluiden takia saikulla olevia on täällä enemmänkin. Osa odottaa ensimmäistä (niinkuin minä) ja joillain jo useampi lapsi.

Tänään tosiaan oli neuvolalääkärin kontrolliaika niiden supisteluiden takia. Ja paikat edelleen kiinni ja kovat (loistavaa). Kirjoitti kuitenkin s.loman nyt äippäloman alkuun asti, noiden kamalien liitoskipujen takia. Joten oloneuvoksena olo jatkuu.. tähän on jo tottunut =)

Äippäpakkauksen kävin hetki sitten postista hekemassa.. ei siinä sitten mennyt päätöksestä kuin muutama päivä. Kirje tais tulla maanantaina vai tiistaina. Ja aamupäivällä pesin ensimmäisen koneellisen vauvan vaatteita (kaikki vaaleanpunaiset :LOL: ) Jos tää jostain syystä muuttuu pojaksi niin sillä on kyllä sitten tosi paljon vaaleanpunaisia vaatteita :D Mutta eiköhän tuo tyttö ole.. niin selvästi 4d ultrassa näkyi.. lääkäri otti oikein pysäytyskuvan =)

Nyt ruuan laittoon

joanna ja tiltiäinen 30+6 (huomenna jo 31.. kyllä aika rientää)

Sally Carrera tervetuloa vaan :wave: :wave:

ei ole pakko vastata, mutta mielenkiinnosta kyselen paljonko teillä on yhteensä tässä odotuksessa tullut painoa?

itselläni 8-9kg ja olen todella ylpeä itsestäni. :ashamed:
edellisistä tullut 30kg ja melkein 20kg :x joten olen kai syystäkin tyytyväinen tilanteeseeni =)

Cally Carrera tervetuloa mukaan :wave:

Pulttis kyseli et paljon on tullut painoa no tässä raskaudessa on jo nyt tullut 10 kg. :ashamed: Ekaa ku odotin ni muistaakseeni tuli kaiken kaikkiaan 12kg. mut sillo sitä oli vielä niin laiha et huh huh. Tokasta tuli sit melkein 20 kg. ja mitä nyt oli sit ekalta jääny :whistle:

Vuotaraaputin mistä ihmeen kestokerhosta sie puhut.. missä sellanen on ??

ou uusiakin vielä löytää meidän "kerhoon" mukava TERVETULOA minun puolestani.

sitten omaa napaa. tänään käytiin ultrassa siis tsekkaamassa että vauva on varmasti oikein päin ja vähän sitä painoarvion alustusta tekemässä.
Pojulla näytösti olevan kaikki ok. tämän hetken paino arvio oli 2100g
ja vastasi noin viikkoa 33+3 ja nyt siis tänään 31+6
Reilun kokoinen epeli siis tulossa, mutta jos nyt syntyisi alla 4,5kiloisena niin hyvä.
paikat oli vielä kokonaan kiinni ja kaulaa jäljellä pari senttiä olihan se siis jo sentin lyhentynyt.

Ja hei jos kestot kiinnostaa ja Mikkelin seudulla olisi ystäviä niin prismassa oli mikkelissä poistossa myllymuksujen s-m koon taskuja myytävänä 8 egeen!!
mielestäni hyvä vaippa ja vielä toosi edulliseen hintaan..

huomenna olisi sitten perus neuvola..

Suppis ja Ilta 31+6

Vuotaraaputin mistä ihmeen kestokerhosta sie puhut.. missä sellanen on ??

ou uusiakin vielä löytää meidän "kerhoon" mukava TERVETULOA minun puolestani.

sitten omaa napaa. tänään käytiin ultrassa siis tsekkaamassa että vauva on varmasti oikein päin ja vähän sitä painoarvion alustusta tekemässä.
Pojulla näytösti olevan kaikki ok. tämän hetken paino arvio oli 2100g
ja vastasi noin viikkoa 33+3 ja nyt siis tänään 31+6
Reilun kokoinen epeli siis tulossa, mutta jos nyt syntyisi alla 4,5kiloisena niin hyvä.
paikat oli vielä kokonaan kiinni ja kaulaa jäljellä pari senttiä olihan se siis jo sentin lyhentynyt.

Ja hei jos kestot kiinnostaa ja Mikkelin seudulla olisi ystäviä niin prismassa oli mikkelissä poistossa myllymuksujen s-m koon taskuja myytävänä 8 egeen!!
mielestäni hyvä vaippa ja vielä toosi edulliseen hintaan..

huomenna olisi sitten perus neuvola..

Suppis ja Ilta 31+6

Hei!

Nopea viesti vain..
Neuvolassa painoa tullut lisää yli 1 750 g/vko ja suurin osa siitä viime viikon aikana. Verenpaine tosi koholla, alapaine yli 100.. neuvolan mittarissa aina ollut enemmän kuin kotimittarissa, mutta kotonakin selvää nousua ollut, jopa yli 90 alapainetta.
Siitä sitten suoraan neuvolalääkärille, joka oli huolissaan mahdollisesta raskausmyrkytyksestä, kuten minäkin tietysti ja verenpainelääkitys tuli loppuraskauden ajaksi. Samoin liikuntakielto, eli pitää vain makoilla ja ottaa rauhallisesti. Kävin myös toksemiaverikokeissa, jotka olivat onneksi puhtaat, samoin kuin pissa. Viikon päästä äippäpolille, missä tuktkitaan istukan ja napanuoran verenvirtaukset..
Eli semmoista.

Olo onkin ollut aika väsynyt, mutta olen luullut että se on normaalia väsymystä. Samoin turvotusta ollut jonkin verran.

Olen mieheni mukana viikon verran Etelä-Suomen kierroksella. Kirjoittelen tätä parhaillaan Kuopiosta. Lääkäri olisi halunnut, että jään kotiin, mutta kerroin olosuhteet (yksin, lähin naapuri 2 km ja kylälle 42 km, ja en halua jäädä sinne yksin viikoksi), niin piti parempana että reissaan mieheni mukana. Pitää vain tarkkailla nyt verenpainetta, päänsärkyä, turvotusta ja näköhäiriöitä.

Olin tosi shokissa ja surullinen neuvolassa, kun luulin kaiken olevan kunnossa. Kuulema aika salakavala ja äkillinen voi olla raskausmyrkytys, mutta nyt tuolla verenpainelääkityksellä pitäisi olla jotain vaikutusta.

Niin siitä vihlonnasta, kohdunsuu kiinteä ja kaulaa 3 cm. Vihlonta tuli aina urheilun jälkeen, ei kuulema hyvä juttu, ja nyt muutenkin piti siiis lopettaa urheilu.

Tosi tyhmä olo tämän jutun takia. Olin huolissani verenpainelääkkeiden vaikutuksesta lapseen, lääkäri sanoi, että suurempi vaara on, jos en käytä lääkkeitä ja sanoi että todennäköisesti voin lopettaa ne heti synnytyksen jälkeen. Silti jotenkin epäonnistunut olo, vaikkei tilaan oikein kuulema voi itse vaikuttaa.
Täytyy nyt toivoa että raskausmyrkytystä ei tästä kehity.

Tällaista siis täällä.
Olenko ainoa korkean verenpaineen kanssa odottava?

Kellukka & Vaivero 32 tasan, jee!

Bonuksena vielä:Minua on myös närästänyt kaksi kertaa, ostin apteekista Rennietä, jota lääkäri suositteli. Näin niitä raskausvaivoja saa, kun ensin kehuskelee, että mitään ei oikein ole... :snotty:

Muuten, miten muilla noissa alapäätutkimuksissa?
Oletteko ihan relana? Minä nimittäin jännitän edelleen tosi paljon ja mielestäni se ankannokkakin sattuu aina jonkin verran, samoin sormitutkimus. Synnytystä odottelen, miten sitä voi olla rento, jos tuollainen rutiinitutkimuskin saa ihan jäykäksi.

Pulttiksella taitaa olla hiukka outo pomo :eek: ehkei hän sit oo kovin lapsirakas,onkos muuten mies vai nainen?

Sally Carrera tervetuloa joukkoon :wave:

Maville onnea hyvistä tuloksista,nyt voi hyväl omal tunnol syödäki suklaata :D
Tosin ite tos just päiväl mietin,et ehkä on parempi et kärähti siit testist ni tulee hillittyä tota makean syöntiä,eikä välttämättä tuu tot painoo ihan yhtä hirveesti ku esikoisesta.Painogalluppiin siis nyt tullu yht 4.2kg,ku esikoisesta tuli 16kg :kieh: hyväl mallil ainakin toistaseks :)

Kävin eilen koekaniini ultras tuol terveyskeskukses,ku soittivat neuvolasta et oisinko halukas tulee ultrattavaks,ku oli hommannu sinne koneen ja lääkäri oli luvannu opastaa th:ta sen käytös,kävin sit siel ja koko arvioks saatii 1800g,tosin lääkäri totes perään et ei oo kovin varma ku hänkin ekaa kertaa vast koskee koko laitteesee,mut siis suuntaa antava :) Kävin sit viel neuvola käynnil perää,ku ois ollu huomen mut siel oli tyhjää ni pääsin samal käynnil
rv:t eilen 31+4
hb 110
sf 31 :eek:
paino 100g/vk
RT
RR 122/73
pissa puhdas
Liikkeet ++
Sydänäänet kuunteli,mut lukui ei sanonu,mut hyvin kuului jumputtavan :heart:

Huomenna lähetään pitkän viikonlopun viettoon,eka käydään mun serkun pojan 4v synttäreil ja lauantaina jatketaan matkaa veljen luo Rauman kupeeseen ja mitä ilmaa se on taas luvannu :kieh: joka vuos mul käy yhtä hyvä tuuri,oli kuukaus mikä tahansa :headwall:

Hyvät viikonloput kaikille :D

Piitsi ja VilmaIisakki 31+5

hei!
kävin tänään neuvolassa ja sf-mitta menee edelleen alakäyrillä, kasvanut kyllä, ettei isoa notkahdusta ole tullut.kolme eri mittaajaa on ollut. rv on 31 ja mitta oli 25cm. neuvolan täti kokeili ja arveli vauvan olevan pieni (ollaan itse miehen kanssa oltu isoja syntyessämme). lohdutteli että syntyyhän niitä niin pieniä kuin isoja vauvoja ja että kasvuviikot alkaa vasta nyt. no jos mitta on pieni vielä 2vko päästä neuvolassa niin laittaa lähetteen kokoarvioon. tiestysti täällä nyt murehdin että kaikki ei ole vaavilla ok :'(
muuten oli hempat ja paineet ok. ja painoa mulle kyllä on tullut :ashamed: olisi vauva vaan saanut enemmän näitä "energiöitä" äidiltä.
athena ja vaavi rv31

Neuvolassa olin minäkin tänään. Tuntui nyt käynti tulevan tosi nopeasti kun viime kerran jälkeen sirryttiin tuohon kahden viikon väliin. Hemoglobiini oli edelleen rautakuurista huolimatta melko matala 114, paineet 126/72, sf-mitta oli 30,vauveli oli raivotilassa ja sydänäänet 150-160.

Pulttis kyseli tuosta painonnoususta. Minulle on nyt tullut painoa yhteensä 13,5 kg. Ekasta raskaudesta tuli aikoinaan yhteensä 21 kg. Syön ihan normaalisti ja terveellisestikin, enkä herkuttele liikaa. Ehkä minun kroppani vaan vaatii vararavintoa ja kerää sitä näin raskausaikana varastoon synnytystä ja imetystä varten.

Sitten sarjassamme kiusallisia vaivoja...Onko joku käyttänyt apteekin keinoja ummetukseen. Mitkä niistä sopivat raskauden aikana? Tuntuu, että täällä eivät enää kotikostit auta. Luumut ja puurot ja vedenjuonnit on jo kokeiltu, eikä vatsa oikein toimi. Auttakaa!

Kellukka Tsemppiä sinulle! Toivottavasti paineet eivät enää nouse ja muista levätä. Kyselit myös tuosta rentoudesta alapäätutkimuksen ja synnytyksen aikana. Ei kai sitä kukaan voi ihan rentona synnytyksen aikana olla. Meillä kuitenkin annettiin äitiysjoogassa hyviä vinkkejä alapään rentoutukseen äänenkäytön avulla. Kuulemma, jos onnistuu pitämään suun ja leuan rentona, rentouttaa se myös lantion alueen. Eli käänteisesti, jos kirkuu hampaat ja naama irveessä, niin se pingottaa myös kohdunsuun. Uloshengityksen aikana kannattaa hymistä pitkään matalalla äänellä suu auki vokaaleita (esim, a tai o) niin se kuulemma rentouttaa parhaiten. Ja ohjaaja (kätilö) käski kokeilla hommaa äänettömästi jo ennen synnytystä toimenpiteiden ja esim. alapäätutkimuksen aikana.

Mukavaa viikonloppua!
Delfiini ja vauveli 31+2

Moikka!
Delfiini, mulla auttoi alkuraskauden kamalaan ummetukseen Levolac niminen ummetuslääke jota saa apteekista. ei ole mitään maailman parhaimman makuista, mut kyllä mulla auttoi ainakin.
Nyt oon epäsäännöllisesti ottanut sitä aina pienen annoksen jos vähääkään tuntuu ettei suoli pelaisi.
Oon raskausaikana ruvenu syömään puuroo, mistä en ole ikinä tykännyt ja siitä kyllä huomaa et Kuidusta maha tykkää. Aikaisemmin kun kahvi ja tupakka käynnisti aamuisen vatsan ni nyt sen korvaa lähes aamuittain Puuro.
Eikä neuvolassa varmaan turhaan toitoteta sen veden juonnin tärkeyttä. Itsellä pidän 4l sellaisena määränä mikä pitää juoda päivän aikana. Hyvin maistuu =)

Mun äiti ja pikkuveli on tulossa kokkolasta tänään tänne vlopun viettoon ja mä lähden maanantaina heidän mukana sit kokkolaan viikoksi äitin ja isin hoiviin lepäilemään ja tapaamaan ystäviä. Hyvä ystäni sai 2.1 pienen pojan ja ihana nähdä heidätkin!

Voikaa hyvin, käyn varmasti päivittäin lukemassa teidän kuulumisia mut uskon et nyt menee reilu viikko aikalailla taustaillessa.

Minä + Voice 31+4

Tervetuloa joukkoon Sally Carrera!!

Pulttis kyseli painosta... Minulla tullut jo ruhtinaalliset 17kg :snotty:
Toivottavasti ei hirveästi enempää tule!! Ja toivotaan että tuo dietti auttaa!!
siihen kasvu-kontrolli ultraan minäkin joudun/pääsen jossain vaiheessa.

Kellukka Minulla on ollut tuo yläverenpaine koholla hiukan joka neuvola käynnillä, mutta ei sitten ilmeisesti niin paljoa että siihen mitään lääkitystä annetaan.

Tuima ja masu 28+5

Kellukka :hug: Taisi Vuotaraaputin olla ainaki yksi sun kohtalotoveri tuon verenpainelääkityksen kanssa. Toivottavasti ei kehity myrkytystä.

Ummetukseen
ihan ykkönen on se Luumunektari, jota TAYS tarjoaa synnyttäneille. Merkki oli Marli ja purkki on semmonen punainen litran tetra, saman mallinen ku halppis appelsiini ja omppumehuissa. Se maksaa aika paljon, melki 4 euroa litra, mutta sitä on tarkoitus ottaa vain lasillinen ennen ateriaa ja mulla ainaki on toiminut TODELLA hyvin. Meilläpäin ainaki isommat S-marketit ja Prismat myy. Ja kannattaa kysyä myyjältä jos ei heti itse nää, se on aika huomaamaton purkki siellä miljoonien erilaisten mehujen ja nektariinien seassa.

Athenalle vielä :hug: Eiköhän vauvalla ole kaikki hyvin, ei se sf-mitta tai käsin mittaaminen mahan päältä kaikkea kerro. Sen mukaan mullaki pitäis olla tuo esikoinen jättivauva mutta mitä vielä, pientäki pienempi poika syntyi 4 päivää yli lasketun ajan.

Yhteistyössä