***Huhti-Hiput 2008 Tammikuussa***

Moi

ihan pikaseen vaan... Nöpönen, meillä varmaan alusta asti kestoillaan. Esikoisen kanssa alkuun käytettiin enemmän kertiksiä mutta pian siirryttiin kestoihin. Vieläkin pidemmillä reissuilla tosin kertikset käytössä.

Juu, lohdullista, että jollain muullakin osin haikeat tunnelmat esikoisen puolesta, kun ei kauaa enää saa olla ainokainen. :)

Antto on vähän kipeänä nyt, nukuin pätkittäisen yön tuhisevan ja lämpöisen pojan huoneessa. Väsynyt oli eilen, mutta meni aikansa, että tajusin pojan olevan kipeä eikä pelkästään unelias. Kelaan pitää kuitenkin kohta joutua, että saan sen äitiysavustuksen haettua vihdoin. Kyllä me se nyt sittenkin rahana otetaan, asia päätetty... ei mahdu enää vaatetta taloon. Tai tulee sitä kuitenkin jostain, jos nyt ei sitten Kelalta.

Jatkellaan taas, t. Kalenteri ja Paapau 30 + 4 :heart:

Hei!

Vuotaraaputin aivan ihanat villikset!
Aion yrittää kestoilua ihan tosissani, mutta vaippojen ompelu on pahasti kesken ja villiksiä en ole neulonut vielä yhtiäkään..
En ole neulonut ainakaan 15 vuoteen mitään.

Mutta haluaisin yrittää, minulla on ihanaa hahtuvalankaa tuolla ja jotain kaavoja, mutta kaino pyyntö, voisitko Vuotaraaputin laittaa minullekin kaavojasi. Kiitos tuhannesti etukäteen!

Ja onko niin että hahtuva on vaikempaa neulottavaa kuin normaali villalanka? Kannattaa varmaan minun siis aloittaa normaalilla?
Muuta mitä on tuo Loft?

Kuten huomaatte aikamoinen aloittelija neulojaksi täällä..

Kotona oleskelen, ihana kun eilisaamun yli -20 pakkanen lauhtui tänään lähes nollaan. Mies tuolla avannolla hyörii ja lämmittää juuri rantasaunaa.
Laitoin Vaiveron petivaatteita juuri pesukoneeseen pyörimään, nyt pitää sitten vielä raivata kaapista tilaa hänen vaatteilleen ja tavaroilleen!

Ajateltiin laittaa äitiyspakkauksen laatikkoon ensisänky valmiiksi ja sijoittaa se pinnasängyn sisälle näin alkuun.

Kävimme eilen katselemassa turvakaukaloita. Paikkakunnallamme ei ole tarjolla kuin Gracoa ja Britaxia. Kuluttajaviraston tesiten mukaan Gracon tulokset olivat niin huonoja että katselimme suosiolla Britaxia.
MallinaBaby Safe Plus, hintaa oli 149 ? ja testitulokset em.testissä olivat hyvät. Taidamme ostaa sen. Mitenkäs muut, joko kaukalot on hankittu?

Luin eilen ja tänään kaksi tosi erilaista kirjaa liittyen raskauteen ja synnyttämiseen. Toinen oli Vauva tilauksessa, hyvin humoristinen aikalailla nykyajan naiseuden ja äitiyden paineisiin keskittyvä kirjan, toinen oli nimeltään: Kun ei ollut rahaa, tehtiin lapsi. Kertoi 1940- ja 1950-luvuilla Pohjanmaalla työskennelleen kunnankätilön työstä lyhyin kertomuksin. Tuli todella ristiriitainen olo noiden lukukokemusten jälkeen. Olivat asenteiltaan niin vastakkaiset.
Mieluummin suosittelisin tuota jälkimmäistä kirjaa, antoi todella ajattelun aihetta meille nykynaisille. Elintasomme kehitys on ollut kyllä huimaa viimeiset 50-60 vuotta. Jotenkin tuli hyvin luottavainen olo omaan naiseuteen ja raskauteen ja kykyyn selvitä tästä hommasta 31-vuotiaana ensisynnyttäjänä, vaikka matkaa minulla synnärille onkin 42 km arkisin ja 250 km viikonloppuisin (to-ma).

Iloista olemista kaikille Huhti-Hipuille!

=) Kellukka & Vaivero 31+5

Huomenna ultra, jospa siellä vilahtaisi sukupuolikin, niin loppuisi tämä neutraalin väristen vaatteiden & tavaroiden ostelu :)

Marika mulla on muistikuva että oisin Halpa-Hallissa nähnyt nauhallisia kietaisupaitoja, mutta ei bodeja vauvalle. ite taas tykkäsin käyttää nepparillisia kietaisubodeja esikoisella.

Kellukka Loft on merinovillaa, se on tosi ihana lanka mutta pirhana kallis :whistle: ja hahtuva voi olla alkuun vähän hankala neulottava, kun se katkeilee mutta toisaalta, sitä ei tartte solmia kun aloittaa uudella lankapätkällä, vaan voi kutoa hetken kahdella langalla. hahtuva kannattaa tehdä kaksinkertaisena. suosittelen suomalaista PIRTIN KEHRÄÄMÖN HAHTUVAA, se on suht helppo kutoa. ja Novitan Huopanen tosiaan käy hyvin. "normaalista" villalangasta, eli siis sekoitelangasta ei voi villavaippoja tehdä. siihen käy sellainen lanka joka on 100% villaa, käsinpestävä ja huovuttuu, eli hahtuva, Huopanen, Aino, Lofti, Fritidsgarn jne.
laitatko mulle yv:nä sun sähköpostin niin laitan sulle niitä ohjeita?
juulle lähtikin jo mailia :wave:

Pikaiseen tulin kertoileen äippäpoli-uutisia. Elikkäs tänään oli se kontrollikäynti. Tilanne oli entisellään, onneksi. Ja lääkäri meinasi että nyt kun olen vielä loppuviikon saikulla niin liikuntaa lisää ja jos ei mitään oireita tule niin sitten ensi viikolla taas töihin. Elikkäs näillä näkymin teen vielä helmikuun töitä. Hienoa tietenkin että kaikki oli kunnossa, mutta olin jo jotenkin valmistautunut siihen etten enää töihin mene, tuntuu ettei yhtään enää innostais, mutta eiköhän se siitä sitten kuitenkin lähde käyntiin. Mutta nyt imuroimaan, kun pitkästä aikaa sain luvan tehdä hommia!

Puella ja Kompiainen 28+0

Kauhee ku täällä ollaan aktiivisia! Aamulla kävin ja nyt taas ni on tullu hirveesti tekstiä! Mut siis hyvä hyvä!!!

Marika75 meillä on Joha tai Juha tms merkkisiä (saman merkkisiä oli äippäpakkauksessa sillon pari vuotta sitten) 50 senttisiä kietaisupaitoja+puolipotkuhousuja esikoiselle ostettu ihan kuule Halpa-hallista. Ja on pysyneet kuin uusina et hyvän laatuisia ainaki.

Kellukka
Meillä esikoinen nukkui just tollee ekan kk:n. Eli äp-laatikossa pinnasängyssä. Mä ompelin siihen vaan nätit reunakankaat.. Se oli musta paljo kivempi laittaa pieni vastasyntynyt pieneen pesään sen ison pinnasängyn sijaan. Nyt vauvalle vuokrataan vaavi-sänky kun tuo esikoinen nukkuu vielä pinnasängyssä enkä viitti laittaa laatikkoon lattialle nukkumaan. Eikä sitä laatikkoa oikee minkää päällekään voi laittaa ku toi esikoinen kuitenki pian tiputtais sen tms.

Ja iik! Tänään se nyt sit on se 4D. Ei tätä vähä ole odotettukin!!

Anu ja menossa jo rv 29+3

anuuu: Onnea 4D:hen tai siis siihen, että vauva näkyy oikein hienosti kuvissa!

Kellukka: Me ostettiin turvakaukalo vaunujen perusteella eli halusimme sellaisen minkä saa vaunuihin kiinni, joten molemmat on siis Emmaljungan. Pääsee helpolla, tai ainakin kuvittelen niin etukäteen, kokemusta kun ei ole!

Osaako joku vastata kun työnantaja maksaa 72 arkipäivältä palkkaa äitiysloman ajalta että lasketaanko lauantain tuohon 72? nyt tuli viimein äitiyspakkaus (olen tosiaan ennen joulua jo laittanut paperit menemään kelaan. saa nähdä koska rahapäätös tulee. no onneksi ei oo hätää ku tuo työnantaja maksaa tosiaan aluksi palkkaa.

Kiitti anuu ja vuotaraaputin! Pääkaupunkiseudulla ei taida olla Halpa-Hallia, mutta ehkä tuota merkkiä jostain muualtakin saisi...Vuotaraaputin, eli sun esikoiselle ne nepparit ei aiheuttanu mitään allergiaa tai ärsytystä iholle, vaikka se metalli tosiaan koskee ihoon?

Marika vastaan nyt vaikket multa kysynytkään mut kyllä mullaki oli metallinepparivaatteita esikoiselle ihan laitokselta saakka päällä eikä ne mitää allergiaa aiheuttanut, eihän sellasta tuotetta myytäisi mikä voi niin tehdä!

v***u tuon Kelan kanssa! Soitin äsken ja kysäisin, että milloinhan päätöstä osaisi odottaa, niin menee kuulemma viikkoja vielä! Paperit laitoin tammikuun alussa eli kuukausi kohta mennyt, nainen vaan tokaisi, että mikä kiire sulla muka on, kun laskettuaikakin on vasta huhtikuussa. Olisihan se ihan kiva tietää paljon sieltä tulee saamaan rahaa?!?!

ei aiheuttanut mitään nepparit, eihän sellaisia voisi myydä jos aiheuttaisi.

että mulla on hermo kireänä tuon tytön kanssa, MITÄÄN ei ole tänään syönyt |O tekis mieli luovuttaa ja antaa suoraan se herkkupala käteen että JOTAIN söisi. argh.

vuotaraaputin :hug: Jaksamisia! Mä kyllä olen tollee lepsu et jos jäppinen on kipee (siis nyt "isona" ) niin annan kaikkea herkkua kunhan vaan jotain menee alas. Eli kipeenä vakkariruokavalio on mehuja, mehukeittoja, ranskalaisia (ei ikinä muuten osteta kotiin), nakkeja (sama homma, ei muuten osteta koskaan).... Kyl se sit kuitenki on ainaki tähän asti ymmärtänyt ettei saa herkkuja aina. Itseasiassa nyt viimeks ku se oli ihan tosissaan kipee niin ostin jopa sitä isojen vauvojen korviketta ja juotin sitä tav.maitoon sekoitettuna ku meni jo niin heikkoon kuntoon ku oli 4 päivää kuumeessa ja "söi" tuona aikana maitoa ja vettä pääasiassa, ei ees herkut uponnu.. (tosta korvikkeen juottamisesta olen lukenut jostain lääkärikirjasta et alle 2-vuotiaalle voi sairastellessa antaa ku siinä on niin paljo vitamiineja yms)

kiitti anu :hug: meilläkin yleensä kipeänä neiti saa syödä herkkujaan, siis ranskiksia ja makaronilaatikkoa jne, mutta nyt kun kaapissa ei ole ranskiksia eikä laatikkoaineksia (eikä sitä ole kauheasti järkeä nyt tehdä kun jäisi vaan kaappiin makaamaan kun huomenna tulee vieraita) niin keitän justiinsa makaroneja, ne yleensä uppoaa jos mikään ei maistu. alkaa vaan itteä tympäistä kokkaaminen kun mikään ei maistu ja väsyttää jne jne valitusta.
ukki tulee hakemaan tytön illaksi hoitoon, hyvä jos en sano että palauta ensi viikolla :whistle:

Neuvolakuulumisia!

Meillä oli tänään neuvola ja hemppa laskee raudasta huolimatta. Mun sf-mitta menee kokoajan yläkäyrän yläpuolella niin nyt on sitten tulossa lähete kokoarvio ultraan, ettei poju kasva liian isoksi :ashamed: Oon ollut karkkilakossakin 4 viikkoa ja tsempannut ruokavalion kanssa mutta eipä näköjään mitään konkreettista tulosta näy.

Miten teillä lasketaan tuo painonnousu/vko?! Siis aina jaetaan raskauden kestolla, vai sillä aikavälillä mitä neuvoloiden välissä on?!

Yritin kysyä tänään tädiltä, kun oma nousu on nyt hidastunut entisestä yli 1kg/vk, johonkin 600g/vko, enkä saanut neuvolatädin laskuja täsmäämään kummallakaan tavalla. Hän ei itsekkään osannut vastata kysymykseen vaan toisteli kokoajan että näin tämä tietokone vain laskee :kieh: Nousua oli sitten 1200g/vko...

Tietääkö joku muuten mitä siitä seuraa jos ultrassa varmistuu, että vauva on jotenkin isokokoinen?

Tilsu 29+4

:wave: Niin jos joku haluaa ottaa päivittäjän paikan ensi kuussa niin tietysti saa! Sehän on kierrellyt meillä ja muissakin pinoissa.

kyllä mulla ainakin menee selkeesti niin et se neuvoloitten välinen painon nousu jaettu niille väliviikoille.. (kuten nyt viimeks paino oli noussu about nelisen kiloo.. eli 1016 g /vko ) neuvoloitten väli oli tasan 4 viikkoo..

Heh, Vuotaraaputin, tuolla tuo meidän 2-vuotias pipiläinen juuri lojuu säkkärissä katsomassa Postimies Patea suklaajäätelötötterö kourassa. :ashamed: En saanut millään nukahtamaan päiväunille (täytyy kyllä vielä koettaa) ja näinpä sitten palkitsen syöttämällä tavallisesta poikkeavia herkkuja runsain mitoin, kun ei lounasta eikä kunnolla aamupalaakaan syönyt... Ei mulla kyllä oikein pää toimi, oisin voinut vaikka rusinaa tai aprikoosia edes antaa. Eilen poika oli tosi väsynyt, ei näköjään sitten tänään. Ruokarajoittuneisuudesta huolimatta taitaa alkaa olla paremmassa kunnossa. =)

Tilsu älä murehdi, mulla oli viimeksi (ja nyt) sf-mitta yläkäyrällä ja ylikin mut silti tuli pieni muksu, rv 40+4 3100g/50cm. Jouduin kans siihen kokoarvioon ja jo silloin veikkas et syntyy 3200grammaisena et voi tosiaan ihan vauvan asento tai muu pikku juttu vaikuttaa kohdun kokoon. Ei siis pakosti meinaa isoa muksua.
Ja kai se painonnousu on sille välille mikä on viime neuvolaan. (ja mul oli viime odotuksessa kans tommosia yli 1200g/viikko painonnousuja, normaalia älä itteäs sillä ressaa)

Tilsu: No mutta onhan se neuvolatäti jotenkin laskenut tuon painon nousun väärin, koska ei millään 4kg/6vkolla ole yli 1kg/vko! Koska niin mulla on ainakin laskettu, kun tsekkasin kortista. Mutta toisaalta kiva, että pääsette kokoarvioultraan =) Näette taas pienen!

Lätisen taas täällä varmaan itsekseni, mutta kommentoidaanko teidän mahojanne koko ajan?! Meillä töissä olen saanut koko raskauden kuulla aluksi, että onpa sulla iso maha viikkoihin nähden ja nyt sitten viimeisen 2 viikkoa olen alkanut kuulla kommentteja, että onpa tuo sun maha pieni viikkoihin nähden, että eipä ole viime aikoina paljon kasvanut "onkohan siellä kaikki kunnossa"? Olen itsekin ihmetellyt, kun tuntuu että viimeiseen 2 viikkoon ei kasvua mielestäni ulkoisesti ole ollut mitään ja on alkanut jo huolestuttamaan niin nämä kommentit vaan lisää sitä tunnetta :'(

malttamaton&hippu rv 27+6

Kaikille potilaitten äideille :hug: Ja yrittäkää jaksaa.
anuuu tsemppiä sinne 4d-ultraan ja toivotaan et saatte hyvät kuvat :heart:
Omaa (.) ei mitään uutta. "Topi" on ollut tänään aika menevällä päällä :LOL: Yritin tossa äsken ottaa pienet päikkärit, ni sit alko hirvee jyskytys mahassa :D
Baby dream ja "Topi" 28+1

multa ei ole VIELÄKÄÄN mitattu koko sf-mittaa :eek:

ja Tilsu luultavasti jos ultrassa vauva varmistuu isokokoiseksi niin äiti passitetaan sokerirasitukseen ja sitten mietiään ruokavaliota jne, vaikkakaan käsittääkseni terveellä äidillä se oma ruokavalio ei niin vaikuta vauvan kasvuun, toisin kuin meillä raskausdiabeetikoilla. ja ihan viikoista on sitten kiinni mitä tekevät.

anu, muista sit ilmotella :D

Malttamaton mulle on tullut ihan samallaisia kommentteja mahasta :kieh: Sit eräskin mies henkilö sanoi et näinköhän jaksat sinne huuhtikuulle, ku toi sun maha on jo noin iso :kieh: Kyl meinasin et vedän käsilaukulla sitä miestä päin näköä :LOL: Oli meinaan kiinteistönvälittäjä jota ei edes tunnettu :kieh:

Kiitos vastauksista ja tsemppauksesta! Ja tottahan se on, että on kiva sitten taas nähdä poju ultrassa!! Katsotaan nyt mille viikoille se aika annetaan.

Aika moni näyttää olevan mukana tuossa kestoilussa! Kuulostaa kauheen reippaalta ja ekologiselta. Itse taidan kuitenkin kuuluua niihin, jotka käyttää ihan kertakäyttöisiä.

Onnea ultraan Kellukka ja anu!

vuotaraaputin ja anuu, sen takia skitsoilen noista metallineppareista, koska itse olen nikkeliallergikko, enkä kestä kovinkaan montaa laatua metallia iholla. Ajattelin, että kuinka pieni vauva sitten. Mutta, metsästelen noita narullisia vielä ja ehkä sitä pitäis uskaltautua sitten kokeilemaan nepparillisiakin. B) Siis häh vuotaraaputin, sulta ei ole mitattu sf-mittaa ollenkaan? Sano seuraavan kerran asiasta neuvolatädille, hänenhän se pitäisi mitata...

Malttamaton ja baby dreammahan koosta saan kuulla jatkuvasti...juuri tuota, että "onpa sulla iso maha viikkoihin nähden", tai "voi hurja minkä kokoinen maha sulla jo on..." "ootko nyt ihan varma ettei teille ole sittenkin tulossa kolmoset..." (tää oli pahin heitto...) ymym...Minulle on kehittynyt jo pikkainen puolustusmekanismi, heitän takaisin jotain että riippuu paljon äidin koosta minkäkokoinen maha tulee, että mua ei ole koolla pilattu, ei ole leveyttä saatika pituutta minne maha kätkeytyisi, tai kuittaan vain, että no totta kai se on iso, siellä on vauva!!!...Yksi nainen kommentoi viime viikonloppuna sitten ihan vastakkaisesti, että mun maha ei ole kauheasti kasvanut...Siinä meni pasmat sekaisin ihan täysin, olen jo niin etukäteen valmistautunut puolustusreaktiolla, että en saanut sanottua mitään... :|

Tänään aloitin vauvanvaatteiden silityksen. Ihanaa! :heart: Saa pois alta noita itse ostettuja sen äitiyspakkauksen vaatteiden tieltä. Kunhan se nyt joskus tulisi.... :/

Ai niin, onnea ultraan sinne menijöille!!

Yhteistyössä