***Huhti-Hiput 2008 Tammikuussa***

huomenta

anu
kyllä mä olen aiemminkin ollut sitä mieltä että TAYS on loistopaikka. tai ei ole kokemusta kuin synnytykseen/raskauteen liittyvistä tutkimuksista ja tietty synnäristä. viimeksi en käynyt kertaakaan osaston jääkaapilla, sen verran oli hyvästi sapuskaa ja vieläpä hyvää kasvisruokaa. eilen justiinsa mietin että kyllä se hinta, minkä sairaalassa oleminen maksaa, on pieni verrattuna siihen mitä sillä rahalla "saa". toki tällä kertaa toivon että pääsisin aiemmin pois esikoisenkin takia, mutta tuskin on toivoa polikliinisesta tuon verenpaineen ja insuliinien takia.

ai mäkin oon päässyt jonkun uneen :D se on kumma miten tuttuja virtuaalihenkilöistä tulee, kun joka päivä kirjoittelee.

mun pitäis varmaan lähteä hipsimään kohti neuvolaa. viimeksi olikin aika 2kk sitten :LOL:
tyttö edelleen kipeä, muttei kuumeessa, joten saapi jäädä isän kanssa kotio.

ai niin, tein kaverin pojalle tällaiset. ihanan väriset :) meidän vauvalle taitaakin jo olla ihan tarpeeksi villiksiä :whistle:

 
Hei kaikille ja mukavaa tulevaa viikkoa!
Täytyypä ihan ensin kertoa meidän "jännittävästä" viikonlopusta. Perjantai-iltana kun mies oli tulossa töistä yhdeksän aikaan niin soitti parkkipaikalta onko meillä kaikki hyvin, olin vähän ihmeissäni että mikäs meillä pitäis olla hätänä. No meillä oli koko talo ja ympäristö piiritetty kun meidän seinän takana oli ammuskeltu :eek: mä olin ihan järkyttyny, me ei olla edes kuultu mitään. No mies sai tulla kotia parkkipaikalta ja sitten saatiin livahtaa miedän toiseen seinänaapuriin ettei tarvii ihan olla seinän takana jos siellä "ampumis" asunnossa jotain isompaa vielä tapahtuisi. Tyttö säikähti aika paljon kun livahdettiin meiltä naapuriin niin poliisikoirat alkoivat haukkumaan joka puolella. No sieltä asunnosta saatiin porkukkaa pihalle pikkuhiljaa ja porukat poliisin huostaan, mutta varmuutta ei ollut onko kaikki saatu talteen niin me päätettiin lähteä mummolaan viikonlopuksi evakkoon. Ja mikä mielenkiintoisinta, niin joku mies (kai se joka oli ampunut) oli yrittänyt löytää tuohon seinänaapuriin takaovien kautta ja oli ensin hiippaillut meidän takapihalla, on ollu jo ihan takaovella kun toiset naapurit oli onneksi hänet huomanneet ja hoksanneet kysyä ketä etsivät kun olivat ajatelleet ettei meille varmaan kukaan tule takapihan kautta. No sitten oli kääntynyt ja menny sinne toiseen naapuriin. Huh, mikä ilta. Onneksi meillä muutto sopivasti tällä viikolla, joutaa varsin hyvin tästä pois. Tossa naapurissa on käynyt aina aika levottoman oloista sakkia. Ainut vaan nyt kun oltiin viikonloppu evakossa ja oli tarkoitus noita muuttohommia tehdä niin tuppaa tulemaan aika kiire pakkaamisessa yms. Nyt vielä viime yönä alkoi kunnon flunssa ja pääkipu, että yritä tässä nyt jotain tehdä :whistle:

Vielä tän kaiken lisäksi äske kun tikuttelin pissaa, kun sitä joka päivä joudun seuraamaan sen valkuaisen takia niin nyt pomppas ne sokerit neljälle plussalle. Mulla oli joulun aikana sokerit yhdellä plussalla, mutta meni neuvolan tädin mielestä herkuttelun piikkiin ja olinkin herkutellut ja juonut limsaa silloin jouluna. No sit ne ei ole sen jälkeen olleet plussalla muuta kun tänä aamuna ja nyt en ollu herkutellu mitään eilen. Täytyy soittaa neuvolaan niin kai mut siihen sokerirasitukseen kanssa laitetaan, hirvittää vaan kun sitä ennen pitää olla ollu syömättä niin kauan ja mulla on tätä jatkuvaa huonoaoloa ja huimausta muutenkin, miten pysyn tolpillani kun ei saa syödä mitään, saako silloin yön aikana juoda edes vettä? Olisko jollain antaa vinkkejä ruokavalioon jos alkais jo tässä vaiheessa syömään siten, että jos noissa sokereissa on häikkää ja pitää tarkistaa omia syömisiään?

Painon noususta sen verran, että minulle on tullut noin 10 kg lähtöpainoon. Viime raskaudessa oli tähän mennessä tullu 15kg että vähän vähemmällä olen päässy, no edellisellä kerralla n.5kg tuli lopussa hujauksella turvotuksen/raskausmyrkytyksen takia. Nyt elelen jännittäviä aikoja muutenkin, esikoiselta jouduin tässä vaiheessa sairaalaan lepoon ja neiti syntyi tästä viikko+4 päivää myöhemmin, nyt tästä eteenpäin jokainen päivä on voittoa jonka saan kotona "turvallisin" mielin olla. Nyt vaan tämä kamala flunssa ja muutto hommat ei tee hyvää verenpaineelle joka on taas muutaman päivän ollu vähän normaalia korkeammalla. Anteeksi taas tämä vuodatus, tuntuu että aina on jotain mulla huonosti ja täällä sen puran, mutta kun ei osaa olla valittamattakaan näitä vaivojaan/huoliaan.

Mutta nyt yritän saada edes pari laatikollista pakattua, että alkais etenemään nämä hommat täällä kotona.

Hyviä vointeja mammat!
 
Viljaliina: Mä olen kanssa menossa naisten klinikalle synnyttämään. Olen varannut tutustumiskäynnin sinne jo aikoja sitten ja se on 14.3. Ajattelin silloin kysäistä noita sairaalan tarjoamia "etuja". Huomaa, että esikoista odottaa, koska mäkin olin valmiiksi ostanut maidonkerääjät ja rintakumeja, mutta enpä ollut tajunnut, että voi olla hieman hankala huoltaa sairaalassa.

tiitsu: Hyi että! Taidat olla onnellinen muutosta, tai siis: mitä vaan voi tapahtua ihan missä vaan jos on tapahtuakseen. Olen itse ollut Tsunamissa mukana ja siitä selvinneenä, olen omaksunut elämän asenteekseni, että jos jotain on tarkoitus tapahtua, se tapahtuu, mutta pääasia että teille ei käynyt mitään. Toivottavasti ei myöskään kenellekään muullekkaan!

kuunsilta: Meillä on tosi hyvä tukiverkosto eli miehen äiti, isä ja veli asuu samassa kaupungissa ja ovat kaikki niin innoissaan vauvasta, että apua ei tule puuttumaan. Omat vanhemmat asuvat tunnin ajomatkan päässä, mutta ovat eläkkeellä eli pääsevät apuun mihin aikaan vuorokaudesta tarvitsee. ja tottakai omat kaverit, joilla on lapsia, ovat korvaamattomia, koska heille voi soittaa milloin vaan ja kysyä tyhmiä kysymyksiä mitä ei keneltäkään muulta kehtaa kysyä ;) Ja meidän naapuristo on täynnä kotiäitejä, joista en vielä ole ehtinyt tutustua paremmin kuin pariin, mutta varmaan sitten kun kotiin jää niin tutustuu paremmin! Painoa mulla oli viime neuvolassa tullut yhteensä 9kg, kotona ei ole vaakaa, joten tämän hetkistä tilannetta en edes tiedä. Aluksi mulla oli paniikki tuosta suht reippaasta painonnoususta, mutta ei enää. Vauvaa meillä on "tehty" pitkään, ainakin itsestä tuntuu siltä. 1 tärppäsi 4. kierrosta pillereiden lopetuksen jälkeen, mutta meni kesken rv 9 ja sen jälkeen meni taas jonkun aikaa ja tuli kemiallinen raskaus ja sitten kesti vuosi tämän alkuun saattamiseen. Apuna 5 eri lääkettä kierron eri vaiheissa vahvistamaan ovulaatiota ja parantamaan mahdollisuuksia eli lapsettomuustutkimuksissa minulla todettiin lievä pco ja sen lisäksi keskenmenotutkimuksissa vasta-aineet olivat koholla. Joten tätä prinsessaa on tehty ja toivottu huolella ja pitkään =)
 
Hui... Tiitsulla on kyllä ollut jännitystä elämässä vähän liiankin kanssa :eek: Onneks teille ja toivottavasti muillekaan ei käynyt mitenkään!!! Kauheaa ajatellakin et joku hiippailis tuolla meidän takapihalla aseen kanssa :/ Ja otahan ihan iisisti sen muuton kanssa, ettet samassa hässäkässä joudu vielä synnyttämään!!

Vuotaraaputin on tehnyt taas aivan ihanan söpöt villikset :D

Mä tässä odottelen että äiti ilmoittais koska se on valmis lähtemään kaupunkiin. Pyysin sitä mun mukaan vähän shoppailemaan. Vauva ei taida kyllä enään yhtään vaatteita tarvita (tein viikonloppuna taas hyviä löytöjä kirppikseltä ) mutta imetysliivejä ajattelin itselleni mennä metsästämään. Ja sitten ostan sen vähän liian ison petauspatjan vauvan sänkyyn ja pienennän sen itse.

joanna
 
Hyvää kaunista pakkaspäivää =)

pian tässä ulos lähdössä esikon kanssa, tässä vaan odottelen että paineet nousis ku on niin heikottava olo taas kerran..
taitaa olla loppuajasta jatkuvaa.. :|

Rintakumeista.. minulla taisi olla esikon aikaa 3 erillaiset aventin, ainun ja sitten joku muukin mutta vain ainu oli minun tisseille sopivat ja vauvan suuhun..
ty
Miedän perheessa näitä raskauksia on toivottu..
esikoista 9 kiertoa tuohon aikaan sisältyi 2 keskenmenoa viikolla 5-6
toista lasta kerkesimme toivoa 5 kiertoa ja tuohon aikaan sisältyi 1 km myös noille alku viikoille.
eli meidän perheessä kyllä osataan arvostaa hedelmällisyyttä, normaalia raskautta ja tervettä lasta :heart:

Tukiverkosta.. eipä ole :(
minun sukuni asuu Kainuussa ja miehen vanhemmat on jo siinä kunnossa ainakin toinen ettei niistä ole auttamaan kun aika menee appia hoitaessa ja asuvatkin 45kilsan päässä, miehen sisko ei kerkee se on aina jossakin vapaaehtoisena muualla kuin meillä.. :ashamed:
eikä täällä ole muita sukulaisia ... naapureihin on pidettävä hyvät välit jotta voi joskus pyytä apua =)
joten siksi haenkin sitä aupairia meille ensi kesäksi.
Pitäkää peukkuja pystyssä jotta hänet löytäisin. :wave:

Hei kellä se ruskovilla silkkikypärä oli??
mikä koko sulla on ja mikä on noin se ymp. mitta
esikon nuppi oli syntyessään 36,5 ja kasvoi kuukaudessa 3senttiä joten pitää tarkkaan mitettiä mitä kokoa käytettynä etsisin jos löytyisi..
saatko ymp.mitan mitattua jotenni??

Kiitos

eilen petasin vauvan pinnasängyn ja laittelin röyhelöt äippälaatikkoon ja petasin senkin ja laitoin lakanan alle odottamaan ettei pölyynny.

Suppis ja Ilta 31+3
 
Heissan!

Paljon on taas tullut juttua :)

Sairaalakassi ei oo vielä pakattuna. Pojan vaatteita oon jo laittanu sinne, mutta vielä pitäis ne muut tarvittavat kaivaa tuolta kaapeista. Ehtiihän sitä tässä.

Painoa ei oo tullut yhtään. Mulla alkuun putosi ainakin sen 5kg ja vielä on kilon verran alle ekan neuvolapunnituksen. Eikä tarvii kyllä yhtään tullakaan, sen verran paljon oli tuota lähtöpainoa :ashamed:
Varmasti paljon on oloa helpottanut se, ettei ole tullut lisää "massaa" raskauden aikana. Syön kuitenkin ihan hyvin.

Tukiverkosta kyseltiin.. Meillä ei sellaista oikein ole. Miehen vanhemmat asuu n.60km päässä ja auttavat toki minkä pystyvät, mutta jos pikaisesti tartteisi vaikkapa lastenhoitoapua, niin ei onnistu. He kun molemmat ovat vielä työelämässä.
Mun vanhemmista taas ei muuten ole tueksi :/
Ainut ystäväni asuu usean sadan kilometrin päässä, eikä siis pysty tulemaan avuksi.
Ollaan siis omillamme, mutta se ei ole uutta. Onhan tilanne ollut sama jo tyttöjen syntyessä. Tiukille se välillä ottaa, mutta ei voi mitään.
Siinä on yksi syy siihen, että tytöt jatkaa osapäiväisenä päiväkodissa. Mulla kun on heidän syntymien jälkeen ollut masennusta ja uupumusta, niin nyt en halua ottaa sitä riskiä uudelleen.

Raskautumisesta oli kans puhetta.. Meillähän tää kolmas oli ihan vahinko, mutta nyt jo kovasti odotettu :)
Ei ollut aikeena lisääntyä ainakaan useampaan vuoteen, ehkä ei ollenkaan, mutta näin kävi. Aina ei elämä mene niinkuin on suunnitellut.
Tytöt oli suunniteltuja ja saivat nopeasti alkunsa, esikko kolmannella kierrolla ja kuopus toisella.


Tiitsu Hui kauhistus! :eek: Teillä on tosiaan ollut jännä viikonloppu!

vuotaraaputin Ihanat peikkopöksyt! =)



En nyt tähän hätään muista muuta kommentoitavaa.


Faerie ja poju 30+1

 
Tiitsu Voi kauheeta mitä sitä voiki kotitalossa tapahtua!! Noista sokereista sun muista en osaa sanoa ku ei itsellä ole ikinä ollut plussalla..

Muillekin piti kaikkee kommentoida mutta meni niin kauan lukiessa että nyt pitää alkaa pukeen ulos. Ihana pakkassää! Ommeltiin muuten mulle viikonloppuna äitiystoppahousut. Pohjana oli isäni halppistoppikset (tyyliin 10 euroa prismasta), mahan alueelta leikattiin puoliympyrän verran tavaraa pois ja sit vanhasta tiiviistä villapiposta tehtiin mahapala ja siihen laitettiin kuminauha reunalle niin et pysyy päällä. Tekemiseen meni ehkä 30min ja tuli nätit ja todella hyvin istuvat! Suosittelen, jos vähääkään osaa ommella!
 
Suppis76 mulla on se ruskovillan myssy kokoa 0-3kk, esikoinen tuli maailmaan kans isopäisenä, vaikka pieni olikin. päänympärys oli tismalleen sama 36,5cm ja myssy meni ensimmäisen kk:n päähän. mut ei se isompi aluks olis saanu ollakaan....
 
Heissan

No johan on ollut Tiitsulla hurja viikonloppu mutta onneksi ei käynyt mitenkään :hug:
Tukiverkosta ollut juttua. Meillä miehen vanhemmat asuu ihan likellä, mut ovat jo sen verran iäkkäitä ja en oikein hyvin tule miehen äitipuolen kans juttuun. Miehen oma äiti on kuollut jo yli 10 vuotta sitten. Omat vanhemmat asuu noin 70 km. päässä ja äiti on kyllä jo lupautunut tulemaan jo sillon meille ku joudun laitokselle =) Mihen veli kyllä auttaa paljon se kun tykkää lapsista ja siitä tulee vielä tän lapsen sylikummikin. Miehen sisko on taas ihan toista luokkaa :kieh: Sanoi jo ettei hän kyllä rupea katsomaan lasta, ku on oman jo saanut niin isoksi 16v. Ja ettei häntäkään ole kukaan auttanut :kieh: :kieh: Sillo meinasin et vedänkö päin näköä ku tollein valehtelee. Hänen äiti hoiti poikaa ihan koko ajan mitä eli :kieh:
Mä en oo vielä oikeestaan miettinyt et mitä pakkaan sairaalakassiin :/
Joo käytiin lauantaina kouvolassa. Ostettiin sieltä sit kaikki loput tavarat vauvalle. Ihana mobile sänkyyn, se soi ja sit siitä heijastuu sellasia kivoja kuvioita kattoon pimeällä =) Harsoja,vaunuun/turvaistuimeen sellanen lelu,tuttipulloym...
Kohta pitää lähteä hakemaan autoa huollosta. Onneks miehen veli tulee viemään mut, ni ei tartte kävellä sinne matkaa on joku 2 km. Ois kyl miehen auto tos pihalla ku vein sen aamulla töihin, mut ei viitti sitä sit jättää sinne liikkeen pihalle taas seisomaan, ku ei tiedä et mihi aikaa mies pääsee töistä.
Joo taidan nyt lopetella, mut palaillaan ja mukavaa alkanutta viikkoa kaikille :wave:

Baby dream ja "Topi" tasan 28
 
Hei!

Sairaalakassista ollut puhetta. En ole vielä pakannut, mutta hyvin vähällä aion pärjätä, niinkuin ennenkin. Sairaalan vaatteissa olen kulkenut, omia imetysliivejäkään ei mulla ole ollut. Olen aina pyytänyt hoitajia laittamaan rintasiteen. ( Vieläköhän noita laitetaan?) Minusta tukee tosi hyvin ja lämmittää myös. Eikä haittaa jos kastuu, kun voi aina pyytää uuden. Mies on sitten vauvan kotiutumisvaatteet tuonut tullessaan, kun on meitä tullut hakemaan.

Tukiverkosta. Kun esikoine oli kuukauden ikäinen muutimme miehen työn perässä uudelle paikkakunnalle, missä ei ollut yhtään sukulaisia eikä tuttavia. Ja täytyy kyllä sanoa, että hankalaa oli! Lapsi nukkui tosi huonosti ja mies oli päivät töissä ja päivysti illat ja yöt, niin olin kyllä tosi tiukilla. Mutta selvittiin siitäkin. Nyt on tilanne aivan toinen, vaikka vieläkään ei sukulaisia lähellä ole. Omat vanhemmat lapset on jo niin isoja, että niistä on jo suuri apu, ja kavereitakin löytyy. Ja mieskin tekee töitä vain päivisin. Niin että sen suhteen olen ihan luottavisin mielin.

Huomenna olisi sitten kontrollikäynti siellä äippäpolilla. Toivottavasti kaikki on kunnossa. Uskoisin kyllä, kun muistaa vaan olla rauhallisesti, niin eipä juurikaan suppaile. Mutta en kyllä usko, että töihinkään enää menen.

Pakkaspäivää kaikille!

Puella ja Kompiainen 27+6
 
Tiitsulla ollut hurja viikonloppu :eek: Onneks kuitenkin selvisitte pelkällä säikähdyksellä.

Vuotaraaputin mistä oot ottanu ton ohjeen noihin villiksiin?On kyllä ihanat,pitäisköhän sitä yrittää iteki tehä,tosin lopputulos on varmast mitä sattuu,mut ehkä se täst lähtis taas harjottelemalla ;)

Sairaalakassia ei oo mullakaan vielä pakattuna,enkä sen pakkaamisessa kiirettä viel pidäkään,katotaa vaa nii kohta saan jonku kohtauksen,et pakko päästä pakkaamaan se :whistle:

Onko kukaan tilannu noit tervekaupan vaunupaketteja?
Mä nimittäin tilasin ja tuli tänään,mut sielt puuttui syöttötuoli,ni mietin et toimittaako ne sen jälkijunassa vai pitääkö sinne ruveta soittelemaan,ku ei ollu mitää lappua mukana :/

Piitsi ja VilmaIisakki 31+2
 
Athena noissa pöksyissä lanka on hahtuvaa, mutta käytän myös Novitan Huopasta tai Ainoa ja Loftia kun kudon villiksiä. niihin käy mikä tahansa huovuttuva 100% villa, joka pitää pestä käsin.
ja Piitsi tuon mallin nimi on curly purly. mä en löytänyt kuin englanninkielisen ohjeen, jonka sitten ite suomensin. se suomennos pyörii tuolla kestoilukerhossa mutta voin yv:näkin sen lykätä jos joku haluaa.

neuvolakuulumisia. painoa tullut noin 500g/viikko, ei täti motkottanut. tai sijainen oli paikalla. paineet taivaissa, pissa puhdas. sydänäänet 130-140. hemppaa ei mitattu enkä sitä tajunnu kun vasta kotona :eek: rautaa en nyt oo syönyt, täytyy kattoa pitäiskö aloittaa ennen seuraavaa neuvolakertaa taas ominpäin.
 
vuotaraaputin eiks tuo 500g/viikko näillä raskausviikoilla ole melki normaalia? älä sitä murehdi. mulla esikoista odottaessa ennätys oli 1200g/viikko että revi siitä!! :LOL:
nii ja ainiin, mennäänkö sinne liskoon kirppikselle heti ku kotihoidontuki on tilillä? keskiviikkona?

Ja siitä sairaalakassista vielä, siis en minäkää sitä toki vielä ole pakannut, ehkä sit rv 36+ olis ajankohtaista jos sillonkaan vielä. Ehtiihän sen pakata vaikka sairaalaan mennessä ja sitäpaitti- me asutaan 15min ajomatkan päässä sairaalasta nii jos ei ehi pakata niin mies ehtii kyl ravata kodin ja sairaalan väliä sen verran paljo et tuo mitä tarviin.
 
anu on se varmaan normaalia, eikä mulle kukaan esikoisestakaan sanonut vaikka ennätys oli joku puolitoista kiloa viikossa. nytkin juteltiin kätilöharjoittelijan kanssa että ei sillä painolla niin väliä jos vauvaan ei vaikuta (mullahan vaikuttaa raskausdiabeteksen takia) kun itsehän ne kilot kantaa. enkä mä jaksa stressata. menee vaan siihen pahasti nyt kun ei pääse liikkumaan, että herkkuja menee suuhun liikaa :headwall: |O

enkä mäkään ole sairaalakassia pakannut vielä. mulla on hirveä pelko että vauva syntyy reippaasti keskosena, mutta aattelin että jos tulee lähtö ennen laukunpakkausta niin kyllä siellä pärjää ihan neuvolakortilla. mies tuo mitä tarttee sitten. varmaan tuossa kuukauden päästä kuitenkin hätähousuna pistän laukun valmiiksi. jos sitä ennen keskittyisi vauvanvaatteiden pesuun ja järjestelyyn, siihen saa menemään tuhottomasti aikaa :D
 
Piitsi Mie tilasin myös sen tervekaupan vaunupaketin ja meille kaikki tuli kerralla... Joten kyllä varmaan jälkeenpäin toimittavat sitten sen tuolin... Voithan vaikka soittaa ja kysyä, jos ei muu auta..

Meillä lähimmät sukulaiset asuu reilun 1 1/2 h ajomatkan päässä ja ne on Antin tädit ja mummo sekä vaari.. Mun koko suku asuu n. 600 kilsan päässä, joten niistä ei ole apua ja Antin äitikin asuu suurinpiirtein saman matkan päässä.. Antin isä ja äitipuoli asuu taas vielä kauempana eli toisella puolella Suomea.. Aika ns. yksin siis ollaan tässä hommassa.. Syksyllä meinaattiin kyllä muuttaa lähemmäks mun sukua ja Antin äitiä.. Ainakin olen jo pitemmän aikaa halunnut pois täältä Rovaniemeltä tasasempaan työelämään ja lähemmäks omaa sukua.. Ja Antinkin olen nyt saanut ylipuhuttua hommaan mukaan..

Sairaalakassia en ole vielä edes miettinyt.. Kyllä se sitten kerkeää.. Meillä tuo sairaala tuossa metsän takana eli n. 5 minsaa menee kävelten niin saa sit mies käydä kotoa hakemassa lisää kamaa kun sitä tarvitaan..

Painoa tosiaan tullut sellainen pari kiloa... Omaa painoa valmiina on jo niin paljon että toivottavasti ei paljoa tule enempää..

Mie osaan just ja just ommella napin takaisin kiinni housuihin ja paitoihin.. Joten mun puolesta ompelu hommat saa jäädä kokonaan...

Tiitsulla onkin ollut hurjat tapahtumat siellä.. Jää meidän naapurien kotibileet pieniksi tuommoisen rinnalla.. Onneks kumminkin kaikki päättyi hyvin ja ootte muuttamassa muualle..

Mutta pitäisi ulos lähteä.. Pakkasta yli 15 ulkona.. Pitää taas oikein kerrospukeutua, että tarkenee.. Tai sitten pitää vaan kävellä reippaammin ettei kylmä kerkeä iskeä.. :LOL:

Kivutonta ja mukavaa päivän jatkoa kaikille.. :flower:
 
Ruska-76
Hei,

Omaa napaa:meillä oli viime viikolla kontrollilääkäri ja kohdunsuun tilanne oli onneksi pysynyt ennallaan joten ei tarvinnut lähteä sairaalaan makaamaan ...huh huh...!

Sairaala kassista, esikoiselta mulla oli ihan hirveästi kaikkea mukana ja vain todetakseni ,että sairaalastahan (OYS) tosiaan sai miltei kaiken mitä tarvittiin.Ainoa asia mitä piti jälkeenpäin miehen tuoda olivat vauvan puhdistuspyyhkeet.Niillä oli paljon kätevämpi suorittaa vauvan pyllyn putsaus vaipanvaihdon yhteydessä kuin ,että lähdet joka kerta vesihanan alle sitä pesemään.Vauvan ihokin pysyy hyvänä ,kun ei koko ajan tarvi veden kanssa läträtä.
Tällä kertaa taidan myös omien vaatteiden sijaan pakata mieluummin mukaan muutamia pieniä vaatteita sillä esikoisen aikaan sairaalassa oli tarjolla vaan tosi isoja vauvan vaatteita, joissa pikku-ukkoa (47,5cm) oli vähän ikävä käsitellä.
 
juu
Oohopsista, olipa viikonloppuna tullut paljon kirjotuksia, mä kun en viikonloppuisin kotona juuri koneella käy, käytän vaan työnantajan aikaa hyväkseni ja lueskelen teidän juttuja työpäivisin.. Muutenkin taustailen aika paljon mutta luen kyllä teidän muiden juttuja aktiivisesti ja nyökyttelen täällä päätä..

Mutta nyt pariin juttuun, ensinnäkin saisko vuotaraaputin yv:llä ohjeet noihin hahtuvahousuihin - itte olen ihan onneton kutoja mutta ajattelin äitiäni pyytää ompelemaan parit housut - monetkohan niitä muuten tarvii, mulla on pikkuselle varattuna myös pari muuta kestovaippasysteemiä mutta jos kokeilisin noita villahousuja myös. Esikon kanssa ollaan kestoiltu puolivuotiaasta mutta pikkukakkosen kanssa meinasin aloittaa hetsiltään. Tyttö 1v10kk on muuten nyt pari viikkoa pottaillut hienosti, pissat tulee kotona ollessa ainakin aamuin ja illoin pottaan, hoidossa kakatkin melkein jokapäivä.. voi kun oppiskin kunnolla pottailemaan ennenkuin pikkukakkonen syntyy!

Joku, sori en muista nikkiä mutta lapsen nimen, eli Antton äiti, kirjoitti että tuntuu pahalta esikon pakollinen vähäisempi huomio... Mulla oli raskauden alussa suorastaan vähän pelko että miten se rakkaus toisellekin riittää, ja nyt kyllä vauvaa oottaa kovasti eikä se rakkauden määrä arveluta mutta tosiaan pelottaa se esikon pakostakin vähempi huomio! Toinen on nyt jotenkin aivan ihanan lutuisessa iässä, vähän jo leikkii itsekseen ja puhetta tulee omalla kielellä (ei ymmärrettäviä sanoja), oma persoona on niin ihanan vahva... Mutta onhan äidit maailman sivu hoitaneet montaa pientä yhtäaikaa, joten kai minäkin selviän?!
 
Vieläkin pelkkää omaa napaa täältä taudin kourista. Tekisi niin mieli ottaa osaa keskusteluun, mutta en vaan jaksa :ashamed: Lukea kyllä jaksa, joten olkaapa taas aktiivisia niin minunkin päivä kuluu jotenkin.
Mutta siis piti kysyä teiltä, että josko olette flunssan sairastaneet, niin miten paljon olette uskaltaneet itseänne lääkitä, ja onko tosiaan niin ettei tästä ole haittaa vauvalle?? Aina välillä olen panadolin ottanut, joka laskee kuumeen, mutta kuume nousee pian sitten takaisin :( Ja miten kauan on normaalia olla kuumeessa, eihän tälläiset asiat mieltä paina normaalisti, mutta nyt kun on tuo rakas masussa, niin aina on pelko perseessä että jotain tapahtuu...
 
juu
Piti tehdä välillä töitä niin jatkan vielä, elikä tukiverkostosta ollu puhetta. Me asutaan tosi kaukana sukulaisista, me Lapissa, muut eteläisessä Suomessa, joten kylästelyt ja hoitoavut on sellaisia pitempiä sessioita. Mun äiti on luvannut tulla huhtikuussa esikkoa hoitamaan, meillä kun synnytyssairaalaan matkaa 300km ja jos mies meinaa mukaan niin lapsenhoito on vähän ongelma. Mun äiti tullut muutenkin tarvittaessa, esim. viime kesänä kun tyttö ei ollut vielä hoidossa ja mies oli leikkauksessa, niin mun äiskä tuli avuksi. Ja ihanaa kun meillä nyt iso talo mihin vieraita mahtuu, ennen asuttiin pikkumurjussa mihin ei kyllä vieraita edes kehdannut kutsua...Miehen vanhemmat tulee kyllä kans mutta ne on niin eri planeetalta, ovat ihan ystävällisiä mutta niiden kans on jutut on parissa päivässä puhuttu. Olivat just vähän aika sitten meillä 2vkoa, ja kyllä rupes ahdistamaan! Että omillamme ollaan pääosin mutta hyvin ollaan tähänkin asti pärjätty.

Jotain oli vielä mutta en nyt muista, joten tältä erää heipat!
 
Hysteerinen mä sairastin ekan flunssan marraskuussa ja sit toisen joulukuun alun jälkeen ja sit joulun jälkeen tuli jälkipöpönöä rauhastulehdus johon sainkin sitten jo antibiootit. Mut tosiaan sen ensimmäisen flunssan aikaan olin kanssa kovasti huolissani vauvasta. Ja soitinkin sitten kätilö ystävälleni joka vakuutteli että vauvalla kyllä on kaikki hyvin ja ei häneen vaikuta, muuta kuin sillä tavalla että vauvalla on nyt kyseistä pöpöä vastaan vasta-aineet eikä näin ollen just siihen pöpöön sairastu tulevaisuudessa. Kuumetta alensin ja päänsärkyä parantelin kanssa panadolilla. Lääkäri sanoi että sitä voi sen verran ottaa kuin on se normaali suositus per päivä! Siihen en osaa vastata että mikä on normaali aika olla kuumeessa? Itsellänikun ei yleensä kuume nouse. Ja tosiaan tuon toisen flunssan aikaan olin yhden päivän kuumessa (eka kerta 5vuoteen) mutta kyllä mä varmaan neljännen päivän jälkeen alkaisin lääkärille soittelemaan. Pikaista paranemista :hug:

Ja niinhän siinä sitten kävi et imetysliivejä en löytänyt mut vauva sai taas vaikka mitä :whistle: Tosin mummi osteli tällä kertaa :D
Taidan tilata netistä ne carriwelin rintsikat.

Joanna ja tiltiäinen 30+3
 
No heippa täältäkin;-)

Tukiverkostosta ollut puhetta. Meillä asuu molempien vanhemmat kolmenkymmenen kilsan säteellä, tosin oma äitini on jo 65v ja melko sairas, eli häntä en kovin usein kehtaa lapsenvahdiksi pyytää, neuvoja toki saan tarvittaessa ja kyläpaikkakin on liki. Sisko, ja muutama vanha ystäväni ovat aivan innoissaan tulokkaasta, eli hoitopaikkoja on jo yllin kyllin tiedossa, kaikkien omat lapset kun ovat jo melko isoja; hyviäkin puolia näemmä tässä vanhana lisääntymisessä :LOL:

Raskaudenyritysajastakin ollut näemmä puhetta. Meillä on yritystä takana jo nelisen vuotta, josta nyt sitten lapsettomuushoitojen kautta (2.ICSI) elämäni ensimmäinen raskaus käynnissä ja jo näinkin pitkällä, eli tämä vaavi on todellakin tekemällä tehty :hug:

Aivan ihanaa, kun aurinko paistaa välillä;-))) Taidan livistää kanssa täältä töistä ja lähteä koiran kanssa lenkille;-)

Ihanaa ja aurinkoista päivää kaikille toivotellen

Dooris ja sinttipoika 30+5
 
Joanna kiitos vastauksesta :hug: Nyt on taas hirveä hiki päällä kun kuume laskeeja kohta tietysti taas nousee...ja sitten palentaa. Katsotaan nyt vielä huominen päivä, josko kuume huomenna jo hellittää. Mullakin nyt jo toinen flunssa ja sais kyllä taudit riittää tämän raskauden osalta.
 

Yhteistyössä