HELMIKUUN HELMET 2013 *syyskuu*

linea negra mulle tuli kans esikoisesta (poika) pikkuisen puolen välin jälkee, saas nähä tuleeko nyt :)

mäkää en malttais oottaa rakenneultraa joka on 21.9. taidetaan myös käydä sit tuossa 4d ultrassakin pientä kurkistamassa <3

viikkojen laskemisesta: mulla on neuvolan lskujen mukaan la viikkoja 39+5 mut täti ei suostunut ymmärtämään että mulla viikot vaihtuu tiistaisin. Neuvolan järjestelmä kun laskee kk kierron mukaan, vaikka mulla ei normikiertoa ole tässä ollutkaan, on siis ivf-alkuinen raskaus ja siksi tiedossa tarkka hedelmöityspäivä jonka mukaan kaikkialla muualla on viikot laskettu. Neuvolan kone antaa kuitenkin saman lan kun nuo muut, vaikka viikot ei täsmääkään. Hassua...

Kantoliinasta: mäkin haluisin kokeilla, mutta katotaan nyt. Toi oliskin hyvä jos pääsis ennen ostoa lainaamaan jostain ettei tulis turhaa ostettua jos pieni ei siinä viihdykkään.

Mun pitää muistaa jossain vaiheessa infota neuvolaa, että esikoisella oli rintamaitokeltaisuus. ei sitte turhaa panikoi, kun hyvin todennäköisesti seuraavakin sen kokee. Taidan olla vähän aikaa edellä vielä, kun ei edes puolessa välissä vielä olla ja jo tämmösiä pohdin :D

ai niin tervetuloa uusille!! :)

kuulosta: luin tota kaksplussan raskausviikko kirjettä niin siellä oli että kuulo kehittyy viikoilla 15-20. Tän viikon (19. rv) kohdalla oli että vauva voisi jo kuulla äidin äänen ja sykkeen ja tietty sit suolistoäänet :) Meillä poika jo huihuilee masuun vauvalle <3

pitihän täs muutakin kommentoida mut puhelimella hankala selailla taaksepäin, joten jätetää ens kertaa :)

hiippis 18+0 jo hui!!

J+
S-Loma ja ajanviete kyllä se tylsää on kun ei voi töissä olla, kotona vaan kevyitä kotihommia. Alussa tuntui lusmuilulta liikkua kadulla työpaikan ohi, mutta onhan ihmisellä pakko elämääkin olla. Käydä kaupassa, tavata tuttuja jne.

Valkovuoto yms vuoto vaihteleeko teillä vuoto minkä verran? Tänään kun olin kaupungilla käymässä niin pikkuhousuihin tullut jotakin märkää. Virtsankarkailua mitälie ei haissut miltään, seassa jotakin valkovuototyyppistä. En itse hirveästi huolestunut, vai pitäisikö?

Oma napa liikkuminen raitiovaunussa saa aikaan pahoinvointia. Eikä kodin ulkopuolella voi kovin pitkään olla. Tuntuu että masussa alkaa särkemään tosi herkästi ja masuun tulee sellainen kova painava tunne ( suppari). Otin taksin kotiin kun tuntui etten muuten ois jaksanut/ pystynyt tulemaan kotiin...

Hiippis81 No niimpä olikin, luin meinaan just ihan samaa :D Hassua, kun vau:lla on tosiaan, et vasta rv24 olisi kuulo kehittynyt. Mutta samapa tuo, minä en laula :D Vauva varmaan saisi ikuisen trauman.
Piti kysymäni, rintamaitokeltaisuus? Mikä se on?

Valkovuoto Joo vaihteleehan se, on päiviä ettei oo mitään ja sitten löytyykin kauhea löntti.. :x

Mitähän mun piti... Emmiä muista.. Lissää kahvia, jos se palauttais muistia :)

Äiti maa & Usko 18+4

Äiti maa rintamaitokeltaisuus tekee siis vauvasta hieman keltaisen vrt se bilirubiinikeltaisuus. On siis sinänsä samanlaista keltaisuutta mutta johtuu rintamaidosta tai itseasiassa äidin hormoneista, joita maidossa on. Meillä poika oli 2kk kun laitettiin neuvolasta keskussairaalaan pikaisiin tutkimuksiin. Ensin oltiin muutama tunti keskiviikkona tutkittavana, ja kun bilirubiiniarvot ei ollu kuitenkaan kovin korkeet meidät päästettiin kotiin. Piti vaan käydä sitten muutaman päivän päästä seurantaverikokeissa. Niissä arvo oli pysytelly suht samana niin saatiin sit toi rintamaitokeltaisuus diagnoosi. Enpä siitä hirveesti enempää tiedä, kun sanottiin ettei mitään hätää vaan saan jatkaa imetystä normaalisti. En sitten oo hirveesti tutkinu asiaa enempää. Mutta siis kuulema todennäköisesti myös muillekin lapsille ko juttu tulee. Nyt viel pienet tirsat vapaapäivän kunniaks ennen aamupalan laittoa :)

hiippis 18+1

ps. kumma juttu kyllä toi kuulo-juttu. Luulis että ei vaihtelis noin paljoo eri lähteestä luettuna. No esikoinen laulaa vauvalle, kyllä se vaavikin sen sit joskus kuulee :D

Heippa,

Täälläpä käy keskustelu vilkkaana! Hyvä, että perässä pysyy =).

Omppuf: pikaista paranemista ja tsemppiä sinne Thaimaaseen! Meillä sai edellinen lapsi (joka meni kesken) alkunsa Vietnamissa, matkan alussa ja sitten pähkäiltiinkin ruokien suhteen seuraavat 6 viikkoa tien päällä. Ei ollut kovin helppoa. No, ei tullut pöpöjä, mutta kesken meni kuitenkin (aika lailla myöhemmin).

Linea negraa ei ole täällä näkynyt. Sen sijaan muuten on kyllä vahvistuva poikaolo, johon osa ihmisistä tuntuu linea negran liittävän.

Kysymys supistuksista: joku täällä epäili valittelemani vatsan kivistyksen olevan harjoitussupistuksia Mahdollista. Kun kyseessä on esikoinen, enkä ole supistuksia keskenmenoon liittyviin tyhjennyslääkkeen aiheuttamia supistuksia (joiden luonnetta en kyllä muista, sattui!) lukuunottamatta kokenut, haluaisin tietää kokeneemmilta miltä ne oikein tuntuvat?

Jotenkin ajattelin, että kipu olisi aaltomaista, mutta oma kivistykseni, jota on nyt ollut useampana päivänä on jopa yli tunnin kestävää särkyä/kivistystä, ikään kuin moninkertaista menkkajomotusta. Lisäksi maha on pallo, eli tuntuu kuin tahtomattaa pullauttaisi sen äärimmilleen. Vatsan pinta ei kuitenkaan ole kivikova, vaan antaa myöten, mutta esim. vatsan sisään vetäminen sattuu ihan kamalasti. Lepo auttaa.

Eka kipukohtaus tuli kävelylenkin päätteeksi. Toinen ihan tuosta vaan illallispöydässä syömisen jälkeen. Ja molemmat kesti siis yli tunnin. Sitten on ollut joitain lyhyempiä. Toivon, ettei nämä kivut ylly. Toistaiseksi ei ole tullut kipukohtausta töissä, mutta jos tulisi olen pulassa. Olen siellä jatkuvasti ihmisten parissa eikä puhettakaan, että voisin vaan pistää pitkäkseni hetkeksi. Jos pahenevat, saikku on ainoa vaihtoehto.

Rakenneultraan on liian pitkä aika minustakin! Melkein kuukausi vielä. Pöh. Onneksi sitä ennen ehtii olla toinen neuvolakäynti ja dopplerinkin tilasin.

Mukavaa päivää!

Tuuliannaliina ja rakas 16+5 (omien laskujen mukaan, eli np-ultran koon)

Viimeksi muokattu:
Omalla kohdalla harkkasupistukset ei satu milläänlailla. Vatsa vetää vaan ihan kivikovaksi ja muuten tuntuu hassulta. Mulla on edelleen aaltomaista menkkajomotusta niin vatsan kun selänkin puolella ja edelleen niitä ajattelen kohdun kasvukivuiksi.
Kannattaa Tuuliannaliina ottaa kumminkin neuvolassa puheeksi viimestään jos kohtaukset jatkuvat.

Hiippis81 Okei, tuo keltaisuus kun kuitenkin on vaarallista niin ompa varmasti pelottavaa, että tulee samoja oireita mutta vauva kuitenkin kunnossa, hui! En olekkaan tommosesta ennen kuullut, eikä koskaan sairaalassakaan ole annettu vaihtoehtoa kun on käsketty tarkkailemaan väriä, mutta varmaan ihan hyvä, tutkiahan se ilmeisesti sitten kuitenkin täytyy.

Huomenta kaikille!

Muita raskaana olevia: työkaveri, paras ystävä... Ja kaksi parasta ystävää sai nyt kesällä vauvan. Mutta surullisinta kaikista ystäväni synnytti torstaina kuolleen vauvan. Kuulin asiasta eilen ja on ihan kauhean paha olla. Miten sellaista saa tapahtua??? Ihan herveää... :'( :'(
Omppuf: tsemppiä kotiinpaluuseen. Pikaista paranemista teille! Ja onnea siskosta ja sen veljestä :heart:
kantoliinoista: en oikein tunne asiaa omakseni, ei tosin ole mitään kokemustakaan. Pitänee kokeilla joskus jonkun kaverin liinalla... Mutta omaa en varmaankaan hanki ainakaan ennen vauvan syntymää.
Uskonnoista: minä oon ev.lut ja mieheni ortodoksi. Lapsesta tulee ev.lut. ja ristiäiset sen mukaiset. Mieheni sitä ehdotti itse. Häätkin (sitten joskus) ovat todennäköisesti ev.lut. kirkkohäät.
Liikkeistä: en tunne edelleenkään. Ärsyttävää!!! Ehkä jotain pieniä hipaisuja silloin tällöin, mutta en voi olla varma että olisivat liikkeitä. Jospa ne kohta alkaisivat tuntua.
Linea negra: ei näy minkäänlaista viivaa...
Valkovuodosta: onko ihan normaalia, että tulee ihan sellaista limaa?? ei haise miltään, mutta on paksua limaa. Ei tule aina, mutta ainakin kerran kaksi päivässä vessakäynnin yhteydessä jää vessapaperiin... Mietin jo että pitääkö neuvolaan soitella...
Ikä: minä 26, kerkeen just täyttää 27 ennen kun vauva syntyy, mieheni on 27-vuotias.
pää tuntuu olevan sen verran jumissa, että en muista enää mihin kaikkeen piti kommentoida.... Taidan siis siirtyä telkun ääreen vapaapäivää viettämään...

Heidukka ja Mytty 16+0 (POKS!)

Viimeksi muokattu:
Pääsinpäs pitkästä aikaa kirjoittelemaan tänne. Viime viikko meni oksutaudissa ja tämän viikon olen ollut työmatkalla ja tänään lennän kotiin...:) ja tervetuloa uusille!

Linea negra näkyy ihan tosi haaleasti alavatsalla, mutta ei muuten

Ikä itse olen 30v ja mieheni 38v kun vauva syntyy, minusta olemme sopivan ikäisiä. Itse olisin halunnut lapsia jo aiemmin, mutta työt ovat vieneet sen verran paljon aikaa että parempi nyt kun en enää joudu makustelemaan niin paljoa. Yhdessä olemme olleet 9v ja 1v naimisissa :)

Liikkeistä olen mielestäni alkanut viime päivinä tuntea liikkeitä jotka esiintyy yleensä lounaan jälkeen kun istun alas ja sitten aamulla..meillä siis rytmi eri kuin jollain muilla, illalla nukutaan :LOL:

Oireista täällä edelleen mennään aika oireettomasti, paitsi välillä alavatsalla tuntuu aivan järkyttävä viiltäväja pistävä kipu, joka saattaa kestää pari päivää. Olen nyt ajatellut että ovat kohdunkasvu kipuja tms., kun miten vuotoa ei ole ja kipu aina samassa kodassa vasemmalla nivusen kohdalla. Ikävän tuntuinen tuo kyllä on ja näin ensimmäistä odottavalle vielä aiheuttaa pientä pelkoa että onko siellä kaikki hyvin vai ei. Onko muilla vastaavia kipuja?

Valkovodosta välillä tosiaan enemmän ja välillä vähemmän. Eli hyvin vaihtelevaa, mutta ei päivääkään ettei olisi laisinkaan..: /

Muita raskaana olevia mulla aika monta kaveria saa vauvan nyt syksyllä, mutta pari läheistä ystävää aikalailla samoihin aikoihin kuin minä, toisella la joulukuussa ja toisella kaksi viikkoa minun jälkeen.

Tulipa taas sepostettua kaikenlaista, pakko kait alkaa pakkaamaan laukkua ja suuntaamaan matka kohti lentokenttää. Ja toivottavasti tämä vatsakipu menee ohi pian, ei nimittäin ole kauhean kiva lentää montaa tuntia kun ei pääse vaakatasoon lepäämään :(

Annalinnea ja murunen 17+6 (huomenna jo rv 18!!)

Liikkeitä on alkanut tuntua! :) Aivan ihanaa. Viikkoja siis nyt 17+0 ja liikkeitä on tuntunut noin viikon verran ja pikku hiljaa voimistuvat. Esikoista odottaessa en muistaakseni tuntenut liikkeitä näin aikaisin, taisivat tuntua muutamaa viikkoa myöhemmin. Rakenneultra on parin viikon päästä, 24.9. Vihdoin! Minulle voi päivittää tyttöolon, oli ihan alusta lähtien voimakkaana. Viimeksi oli poikaolo voimakas ja poikahan sieltä tuli. En kuitenkaan ole vielä alkanut ostamaan mekkoja :)

Hankintoja ei ole vielä tullut tehtyä, esikoisen tavarat/vaatteet riittävät pitkälle. Tosin ajattelimme ostaa tällä palstalla mainostetun lämpöpussin, se kuulosti kätevältä. Samoin hankintalistalla on rintareppu, se oli esikoisen kanssa ihan ehdoton. Poika ei tykännyt olla ollenkaan lattialla, ainoastaan sylissä ja silloinkin piti olla liikkeellä. Sain repun silloin kaverilta lainaksi, nyt pitäisi hankkia oma. Kamalan kalliita ovat, koitan löytää käytettynä. Tosin esikoisellekin piti ostaa vaikka mitä käytettynä, mutta melkein kaikki ostettiin kuitenkin uutena :)

Rintareppua ajattelin katsella kuitenkin vasta sitten, kun sen käyttöönotto tulee tarpeellikseksi, ehkei tuleva vauva pidäkään repussa olemisesta. Kaksosrattaita emme tosiaan aio ainakaan etukäteen hankkia, katsotaan miten onnistumme liikkumaan vauvan ja 2v4kk pojan kanssa :/ Lenkillä käyminen koiran kanssa saattaa olla hiukan haastavaa... Onneksi vauvan syntymä jälkeen kesään ei ole pitkä aika ja silloinhan vauvaa voi hyvin pitää repussa/jossain kantoliinassa ja poika voi olla rattaissa.

Nyt on alkanut mahakin tuntua :) Tästä se mahan kasvu siis alkaa, piakkoin pitää varmaan siirtyä käyttämään mammahousuja. Tähän asti normivaatteet ovat olleet ok.

Moikka !

On vähän jäänyt tämän keskustelun seurailu :(
Mutta mitä nyt pikaisesti lukaisin syyskuun ajalta, kaikilla on tainnut mennä kaikkia ihan hyvin :) Ihana juttu !

Itse kävin nt-ultrassa 16 elokuuta ja siellähän se pikkuinen oli <3
Kyllä siinä itku tuli kun ei oikein uskonut ennen ultraa koko asiaa :')
Seuraava onkin sitten vasta 16. lokakuuta, kauhean pitkä aika vielä :/

Viime viikolla kävin neuvolassa ja kuunneltiin sydänääniä ja siellähän se ihanasti jumpsutti :) Tulee kyllä aina niin mahtava olo kun tietää että kaikki on kunnossa :) Ja miule voi lisätä poikaolon. Heti kun näin pienen ultrassa ajattelin että hänen on pakko olla poika :) Oon vielä ihan kahden vaiheilla että haluanko tietää etukäteen kumpi on tulossa.

Mitään ei oikeastaan ole vielä hankittu, vaikka kovasti tekisi mieli.
Ajattelinkin ensi viikolla lähteä katsastamaan Joensuun kirppisten valikoimaa.
Haluaisin ostaa kaiken uutena, mutta voihan hitsi että on kalliita. Kaiken muun kyllä uutena ostankin, paitsi vaunut, ne on liian kalliit ostaa uutena.
Mies on vaan niin pihi, että mikään ei saisi maksaa mitään ':(

Auto onneksi onkin jo farmari ja minullekkin tarpeeksi hyvä, sillä turvallisuus on tärkeä asia. Niissä asioissa en minä eikä mieheni tingi :)

Asuntokuume on ihan valtava, mutta sopivaa taloa ei tältä alueelta tunnu löytyvän sopivaan hintaan ei sitten millään !
Onneksi sentään muutimme viime helmikuussa yksiöstä kolmioon, ettei tarvitse niin välttämättä vielä isompaa olla.
Sitten kun alkaa katras kasvaa ;)

Mutta ihana lukea muidenkin kuulumisia ja ihanaa syksyn ja odotuksen jatkoa kaikille ! :)

AnniMarj 15+1

Paljon taas kommentoitavaa.

Bettikselle tsemppiä. Surutyö on tehtävä, kun on sen aika. Ja tsemppiä pahaan oloon myös.

Kengumamma toivotaan parasta. :hug:

Äippäloman alku Muutama suunnitteli pitävänsä jo lomia ennen vapaille jäämistä. Minä ajattelin just päin vastoin, että yritän saada talvilomankin ensi kesälle. Että olisin ainakin viisi viikkoa ensi kesänä lomilla ja mies olisi sen ajan sitten vanhempainvapaalla. Sitten saisi siihen perään oman kesälomansa eli oltais koko perhe yhdessä kotona yli kaksi kuukautta.

Kuulemisesta Minä luin jostain, että sikiön korvat ovat kehittyneet kokonaan viikolla 24 eli se kuuleminen varmaan kuitenkin alkaa pikkuhiljaa jo paljon aiemmin?

Kantoliinasta Kyllä aiotaan kokeilla, josko lapsi siinä viihtyisi eikä tarvitsisi ihan koko aikaa sylissä pitää vaan voisi pitää muuten lähellä, mutta kuitenkin saisi kädet vapaaksi. Tajusin tossa jossain vaiheessa, että kantoliina ei taida olla kovin miehekäs kapistus :LOL: joten varmaan tollainen manduca voisi olla kiva siinäkin suhteessa. Mulle on jo pari, kolme kantoliinaa varattuna lähipiirissä.

Lähipiirissä ei ole muita raskaana olevia, mutta alle kouluikäisiä lapsia on vaikka kuinka paljon, jokunen noin vuoden ikäinenkin. Tosin mulla tuo lähipiiri ei asu kovin lähellä, vaan melkein kaikki hyvät ystävät eri kaupungeissa. Olen asunut täällä neljä vuotta ja tehnyt tosi huonosti kavereita... :( Onneksi on sisko samassa kaupungissa.

Iästä, on tainnut käydä jo selväksi, mutta täytän 33 ennen vauvan syntymää.

J+ Tsemppiä kovasti kipuihin ja koeta saada aika kulumaan. En ollu itse oikein edes ajatellut, että sitähän voi tosiaan joutua saikullekin ennen äippälomaa...

Meillä on rakenneultra ensi viikolla, 20+2. Toivottavasti kaikki on hyvin ja näyttää sukupuolensakin. Tuntuu jotenkin hurjalta, että muutaman viikon päästä syntyvä keskonen voisi ainakin teoriassa jäädä henkiin. Enhän minä kunnolla edes tunne sen liikkeitä vielä!

lemmulin käynti neuvolassa on kyllä ollut omituinen. Tulee vaan mieleen, että samalla tavallahan siellä minunkin asioita levitellään. Ja eihän sitä koskaan tiedä, sattuuko asiakas tuntemaan tämän toisen, josta puhutaan...

Äiti maa, minä olen samaa kerhoa, eli omasta lapsuudesta ei ole tallessa mitään tavaroita/vaatteita. Minulla on kaksi lelua (joita ei oikein voi antaa enää lapselle, kun täytteet tulevat ulos). Makeitahan ne olisivat nuo 80-luvun alun vaatteet, mutta ei oo.

Uskonnoista, minä olen agnostikko, en kuulu mihinkään kirkkoon tai yhteisöön eikä kuulu mies. Lasta ei kasteta, ei pidetä nimiäisiä eikä tule kummeja. Juhlitaan sitten ihan omalla tavallamme. Uskossa ei ole mitään vikaa, mutta uskonnot... Niillä oikeutetaan niin paljon kamalia asioita, että ihan vihaksi pistää.

Linea negra mieskin huomasi sellaisen haalean viivan jo kesällä, mutta nyt kun tiirailin, niin en näe oikein mitään.

Onko teillä muilla ummetusta? Minä en ole IKINä eläissäni kärsinyt moisesta vaivasta, mutta nyt on. Ajattelin, että tulis vasta myöhemmin raskautta. Tässä on toki vatsantoiminta hidastunut, mutta maanantaina aloin jo tuskastua, että milloin olen viimeksi käynyt kakkosella. Eilen menin jopa juomaan desin verran kahvia (en ole juonut yli 10 vuoteen tippaakaan), jos pistäisi vatsan toimimaan. No se oli virhe. Tuli tosi paha olo ja oksentelin. Hain sitten apteekista levolacia, sitä eilen illalla ja tänä aamuna. Kuituja syön muutenkin mielestäni ihan ok, mutta olen vielä lisännyt entisestään (leseitä puuroon jne). Ilmeisesti tuo lääke tekee kauheita ilmavaivoja, koko vatsa ihan turvoksissa, vatsaan koskee sen verran paljon, että tuntuu ihan yläselässä asti. Ihan pikkuisen tullut ulos, mutta ei vielä helpotusta. Apteekin nainen sanoi, että peräruiskeita ei kannata käyttää kuin viime hädässä, kun voivat pistää supistelemaan. Olo on aika tukala. Vinkit otetaan vastaan.

P-L 19+1

Tuo muuten kuulostaa hyvinkin oikealta, et josko ne olisi ne korvat mitkä sillon 24 viikolla olisi valmiit ja juuri korvathan ei vaikuta kuulemiseen vaan kaikki siellä sisäpuolella. Tosin tuossa Vau kirjassa puhutaan kuulemisesta, mutta eipä olisi eka eikä tokakaan kerta kun fakta ei ihan olekkaan kohdillaan :)

Ummetus Ei löydy. Mun vatsani toimii edelleen vanhaan malliinsa, pari kolme kertaa käyn kakkosella. Mutta ei varmasti ole mitään kivaa se : / Muuta helpotusta ei mieleen tule kuin luumut.

Juurikaan ei muutakaan vaivaa oo, väsymys alkaa olla historiaa. Pientä vatsan juilimista ja repäisykipuja sillon tällön, ei voi valittaa.

P-L Voi vitsi, sun rakenne ulta on niinku ihan just, olen kade, tässäkin kohtaa :)
Pidetään peukkuja, et näkyy jalkoväliinkin.

4d ultrasta ei ole kokemusta, olishan se varmasti hieno kokemus, muttei nyt ihan anna kukkaron nyörit periksi.

Ummetus mulla ei varsinaisesti ole ollut ummetusta, vatsa on siis toiminut joka päivä, mutta kovasti on töitä saanut tehdä aina muutaman vaivaisen papanan takia... Sittemmin olen alkanut syödä puoli pussia luumuja päivässä. Turvottavat kylläkin oloa ja vievät nälän tunnetta pois, mutta isolla asialla käyminen on sujunut paljon helpommin. Tosin vaikutus alkoi vasta parin päivän päästä ekan luumusatsin syönnistä. Kokeilin myös all-bran kuitumuroja, mutta niistä sain kamalat ilmavaivat.

(.)
Nyt vihdoin liikkeiden myötä masuasukki saanut lempinimen "Vipeltäjä". Lisäksi masun eteenpäin kasvu on jokseenkin pysähtynyt ja masu on alkanut levitä sivuille. Voiskohan olla kyseessä tyttönen?;)

Vissyliini+Vipeltäjä 15+6

Piia-Liisa / ummetus Levolacia parempi on magnesiamaito (apteekista). On hellävarainen ja tekee ulosteesta pehmeää/liukasta. Toimii myös närästykseen eli 2 kärpästä yhdellä iskulla. Säilyy jääkaapissa pitkään ja on erinomainen apu myös synnytyksen jälkeen, jos tulee repeämiä/ pukamia ja uloste pitää pitää notkeana. Ei ole mulla ainakaan aiheuttanut ripulointia, turvotusta, ilmavaivoja.

Bettikselle osanottoni! Suru rauhassa, kyllä vauva pärjää kunhan muistat syödäkkin :)

Muutaman päivän vaivannut huono olo aina ruuan jälkeen ja on saanut tehdä työtä, että tulisi syötyä. Niin kauan, kun ei syö olo hyvä ja mitään ruokaa ei tee mieli. Toivottavasti tämä ei kestä kauan vaikka painon kannalta lienee hyvä asia ;-)

Maarit ja Hattivatti 17+3

J+
Hiustenlähtö

Irtooko teiltä minkä verran tukkaa? Multa lähtee melko paljon. Erikoista kun usein puhutaan vain hiustenlähdöstä raskauden jälkeen. Eli ns. Sulkasato imetyksen aikana.

Täältäkin ääni magnesiamaidolle, hyvä tuote

Tukkaa ei lähde onneksi, ainakaan vielä. Ehkä sulla J+ olisi muutenkin nyt hiustenlähtökausi, eiköhän se palaudu entiselleen vielä:)

Nyt on tullut iso huoli, kun ne mitä liikkeiksi olen luullut, ovat hävinneet parin päivän aikana. Vaikka mitä syön tai tökin mahaa, en saa vastareaktiota. Järjellä yritän ajatella, että epätodennäköistä minkään olevan vialla, mutta huoli on ja pysyy. Tökkispä pikkuinen nyt edes muutaman selvän kerran...

Pilkku_ 19+0 (20. viikko!!!)

Huomenta :)

Näimpä sitten aivan kamalaa unta. Olin ultrassa ja vauvaa katseltiin ja tuijotettiin. Kaiken piti olla oikein hienosti, kunnes kätilä käänsi kuvan jotenkin niin, että koko vauva näkyi sivusta, niin, että näkyi kaikki nielut ja ruokatorvet. Ja siellä sitten jotenkin nielussa oli kauhean iso reikä. Kätilö pelästyi ja uni loppui : /

Ja nyt mä oon ihan varma, että jotain kaameaa selviää siellä rakenne ultrassa. Näitä enne unia kun on ollu ennenkin.

Äiti maa: toivottavasti pienellä on kuitenkin kaikki hyvin! Ja todennäköisesti onkin. Jos omiin painajaisiini olisi uskominen, olisin saanut keskenmenon tässäkin raskaudessa jo ties kuinka monta kertaa. Keskenmenopainajaisia, JA muita pienee liittyviä painajaisia, tulee säännöllisin väliajoin. Toki uskon, että joidenkin on mahdollista nähdä enneunia, mutta raskausaikana painajaiset ovat monelle enemmän sääntö kuin poikkeus, eivätkä siis todenperäisiä. Alitajunta valmistautuu vastaanottamaan pienen tuomalla pelot käsiteltäviksi unissa.

Hiustenlähtö: en ole huomannut.

Ummetus: ei vaivaa.

Muutenkaan ei viime päivinä ole juuri mikään vaivannut, mitä nyt öisin tullut vähän valvottua ja pyöriteltyä asioita turhanpäiten päässä. Onko muilla huonounisuutta?

Tuuliannaliina No ihan totta kyllä, jää vaan vaivaamaan. Mä en pahemmin nää painajaisia, en tavallisesti enkä raskaana ollessa. Unia kyllä ihan hirveesti. On vaan jotenkin vahvana, se tunne kun kuopuksesta tosiaan näin unen jossa anoppi kastoi vauvan salaa minulta. Ja tyttö sitten ihan oikeasti syntyi tuona päivänä minkä nimen anoppi oli valinnu. Niin siitä varmaan jääny tunne, että uni antaa jotain viitettä tähänkin odotukseen. Toivottavasti se nyt ei kumminkaan olisi tuo uni ollut. Ja vaikka tämä kasteuni varmasti olikin sattumaa niin onhan se silti vähän outoa.

Nukkuminen Alku raskaudessa nukuin tosi huonosti, nyt olen nukkunut taas tosi hyvin, mutta tänään kyllä aamulla havahduin 5 aikaan enkä meinannut saada unenpäästä kiinni. Toivottavasti ei ala toistumaan.

(.) Yyh, mä joudun hammaslääkäriin tänään.. Voi räkä. Lohkes hammas tuossa yks päivä, kai se täytys käydä näyttämässä kun kieleen osuu tosi ilkeästi.

Äiti maa & Usko 18+5

Huomenta Kaikille! :)

Hiustenlähdöstä: Mulla lähtee hiuksia aivan julmetusti! Ja vaikka käyttää hoitoainetta, niin siitä huolimatta on vaikea selvittää takkuja pesun jälkeen. Mulla on normaalisti tosi nopeasti rasvoittuvat hiukset, niin nykyään hiukset eivät vaadi pesua niin usein.

Ummetuksesta: Satunnaisesti, mutta ei todellakaan usein, onneksi!

Linea negra: Ei ole viivaa näkynyt. Mutta hassua, että sellaista pientä nukkakarvaa on alkanut kasvaa moneen sellaiseen paikkaan, missä ei normisti karva kasva.

Pahoinvoinnista: Pahoinvointia ei enää ole. Satunnaisesti pyörryttää välillä, mutta luulen sen johtuvan kuitenkin alhaisesta hb:sta.

(.): Tänään olisi viimeinen sairaslomapäivä ja huomenna olisi kahden viikon sairasloman jälkeen töihin paluu edessä. Jännittää vähän, miten kauan kykenen enää töissä olla, vai saako heti hakea lisää lomaa... Oon kotona huomannut, että jos vähänkin teen rankempia juttuja, on vatsa kivikovana ja on pakko maata, jotta kivistys loppuu.

FlowerBy + Tiuhti & Viuhti 17+3 :heart:

Huomenta!

Tänneppä tulee paljon kirjotuksia, ihanaa, mutta ei meinaa perässä pysyä! :)

Sukupuolta mä en halua tietää, rakenneultra on 18.9.. Jotenkin haluan säilyttää tietynlaisen jännityksen vauvan sukupuolesta synnytykseen asti, se mun mielestä kuuluu asiaan että yllätys tulee sit vasta silloin! :)

Parisuhteestaan on moni täällä kertonut, ihana lukea tarinoita pitkistä suhteista! Ollaan mun miehen kanssa tunnettu n. 13 vuotta, ja rakastuttu heti ensisilmäyksellä (n. 13-vuotiaina! ::) ). Välillä ollaan oltu yhdessä ja välillä ei, ollaanpa oltu vuosi puhumattakin. Samaa lukiota käytiin ja molemmilla ollut muita kumppaneita tässä välissä, mutta 4 vuotta sitten päädyttiin ihan virallisesti yhteen, koska se tuntui oikealta. Mentiin myös melkein heti kihloihin, se oli meidän päätös virallistaa tää suhde, kun niin monta vuotta on ollut kaikkea epämääräistä. Ja kyllä tuntuu siltä että mitään muuta en ikinä oo halunnutkaan kun tämän miehen! :heart:

Liikkeitä en oo vielä tuntenut, sellaista pientä kuplintaa vaan iltaisin massun vasemmalla puolella. Kovasti odottelen kyllä ensimmäisiä pikku potkuja.

Valkovuotoa mullakin vaihtelevasti, välillä todella runsasta, välillä ei mitään...

(.) Th:n luona kävin tiistaina neuvolassa, painoa oli tullu melkein 3 kiloa lisää, vähän säikähdin... Paineet oli ok ja pikkuisen sydänäänet kuului tosi vahvasti, niiden kuuleminen kyllä huojentaa aina mieltä. Oon ollu nyt tosi väsynyt ja aamuisin vieläkin huonoa oloa, tänään taas pönttöä halaillut... :| Onneks kuitenkin nyt harvemmin ku ihan alkuraskaudessa. Aikasemmin täällä puhuttiin liikunnasta, nyt tuntuu että jaksaa taas käydä koirankin kanssa paremmin lenkillä, ja vois vaikka harkita salillakin käyntiä. Energiaa jotenkin eri tavalla, ja ehkä osaan nyt "luonnollisemmin" olla tän kasvavan masun kanssa.

Leina & Herne 17+6

Mulla on varmaan liikaa aikaa pohtia kaikkea mahdollista kun en töissä ole... Tässäpä listaa ;)

Uskonto Todella ristiriitaiset fiilikset kirkon ja uskonnon suhteen. Kuulun kirkkoon mutta se ei arjessa näy mitenkään. Lapseni on kastettu, esikoinen äskettäin konfirmoitu. Mutta... tiukkoina hetkinä en ole turvautunut enää rukoiluun... Kirkolliset toimitukset tuntuvat vain sanahelinältä. Mies ei kuulu kirkkoon ja nyt pohdin että mitä tehdä tulevan lapsen kanssa. Onko todellä tekopyhää kastaa lapsi vain varmuuden vuoksi???

Terve lapsi Kolme tervettä lasta saaneena enkä yhtään keskenmenoa kokeneena pohdin että milloin on minun vuoroni menettää lapsi? Voiko olla niin hyvä tuuri että saan taas terveen, ihanan lapsen? Sydänääniä-sarjan viimeisin jakso oli niin sydäntäsärkevä, miksi kätkytkuolemia tapahtuu? Toisaalta tuo 8-vuotiaan tytön kauhea kohtalokin pohdituttaa, mikä nykyajan ihmisiä vaivaa???

Kait nämä pohdinnat ovat ihan normaaleja ja kuuluvat asiaan, iso juttuhan raskaus on. Tieto lisää tuskaa, nuorempana ei tiennyt niin paljon kuin nyt :(

Ketunhäntä
Samoilla linjoilla. Kuulumme kyllä kirkkoon ja kaikki lapset on kastettu. Käyn myös srk:n kerhoissa ja meidän kerhon ohjaaja on ihan älyttömän hyvä tyyppi, uskovainen tietenkin, muttei tee siitä mitään numeroa.
Mutta en ole ajatellut, et lapset on kastettu varmuuden vuoksi? Minkä varmuuden? :) Jollain tapaa uskon, että sielu jatkaa johonkin, mutten tiedä minne. toiseen ihmiseen, eläimeen, tai katoavaa vain ikuisuuksiin, en tiedä. Mutta mihänkään taivaaseen, tai helvettiin en usko. Viimeinen romutus oli ehkä se, ettei kuulemma itsemurhan tehneet pääse taivaaseen. Eli isukki ei ole siellä odottamassa, juu no en mene sitten minäkään, näin jos uppiniskaisia ollaan. Uskon kohtaloon ja siihen, että asiat mitä tapahtuu on tapahduttava, mutta et jokainen on myös omilla ratkaisuillaan oman kohtalonsa herra. Tänä neljäskin tullaan kastamaan ja ihan siksi, että suvun vanhimmat saavat pitää rauhansa ja, että voin hyvällä omalla tunnolla viedä lapsia kerhoon. Ehkä se sitten on tekopyhää, mutta sille ei maha mitään. Kunnioitan jokaista, oli usko sitten mikä hyvänsä jos kunnioitus on molemmin puolista.

Terve lapsi
Ja tätäkin olen pohtinut (sulla olikin hyviä aiheita) mikä tekee minusta niin onnekkaan, että kaikki lapseni ovat terveitä. 1 keskenmeno ei monien kokemiin useisiin keskenmenoihin ja pettymyksiin tunnu miltään, tokihan se on minun oma henkilökohtainen menetys, mutta aika pienessä mittakaavassa kuitenkin. Miksi jonkun kohtalona on saada se sairas lapsi? Tai kokea myöhempi suru menettäessään vanhemman lapsen ja mikä todella tekee aikuisesta niin hirviön, että voi lasta kohdella noin.
Elämän suuret mysteerit joihin ei varmasti vastauksia ole, ainakaan yksiselitteisiä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä