HELMIKUUN HELMET 2013 *marraskuu*

MrsR Jos joskus tuntuu ettei saa verta tulemaaan niin kannattaa pitää käsiä lämpimän veden alla ja oikein roikottaa alaspäin niin pitäis auttaa ja sitten monestihan sokeriarvot nousevat jos on flunssaa tai joku tulehdus päällä :|

Kengumamma Mulle sanoi aikoinaan diabeteslääkäri (kun esikoista odottelin), että varaudu sitten siihen ett rd pahenee joka raskaudessa ja niin mulla on ainakin tehnyt.. ekasta oli guarem + rauokavalio ja synty 36+6 ja oli jo 3760g (hui) No toksata olin tosi tiukka ja tarkka guarem + ruokavalio (lähdinkin synnyttämään kilon kevyempänä ku aloin odottamaan ja synty 37+6 painoa oli 3360g sit kolmannesta en ollut niin kamalan tiukka sama hoito guarem + ruokavalio synty 39+1 4190g sitten neljännestä paastoarvot heitteli kovasti niin jouduin pistämään pitkävaikutteista insuliinia illalla ja se piti hyvin paastot kurissa lisäksi oli ruokailuja hillitsemässä guarem ja tietty lisäksi ruokavalio ja laps synty 38+4 3570g, mutta nyt tää viides tuntuu ettei juurikaan kestä syödä mitään makeaa tai vaaleeta jossa on paljon hiilareita niin nousee heti ja insuliinit on aloitettu jo rv15 vähän niinkuin omastakin tahdosta, mutta nyt ei ole guaremia). Täällä on sokerirajat silleesti että: paasto max. 5.5 mutta sanoivat että mielellään alle 5 ja jos alkaa kovin olemaan tuossa 5.5 pinnassa niin herkästi joutuu insuliinille ja sit ruuan jälk.on tuo 7.8 raja ja kun kysyin diabeteshoitajalta että mikä on jo niinku huono nousu niin sanoi, että ku yli 7 menee niin jo silloin lapsi luulee, että hänellä itsellään on sokerit korkealla :$ mutta sanoi myös että mielummin pikkasen kaikki arvot koholla ku että tulee monesti nuita piikkejä. En tiedä itseäni kyllä ressaa tämä taas ko välillä tuntuu että mitähän tässä kärsii oikein syödä.. mut oikeesti hyvin tässä kuiten menee marjat ja kasvikset on ihan herkkuja :LOL: ainakin pakonsanelemana on tullut popsittua melkoisesti. Painoa on tullut alle 5kg.

Omaa napaa Ultria mulla on 4vkon välein ko haluavat katsoa, että vaavilla on kaikki hyvin insuliin takia, viimeksi oli 25+4 ja painoarvio oli silloin 806g ja silloin oli perätilassa mut ei tunnu että olis enään samassa asennossa, tuntuu että on joko kääntynyt tai sitten on osaksi silleen poikittain.. ehkä =) Pakko nauraa mulla oli tän ultran jälkeen sit tk lääkäri muutaman päivän päästä 26+0 ja lääkäri mittas sf-mitan just silleen gynepenkissä ja kauhisteli että olipas sulta kamalan vaikea mitata tämä ja hän sai jo mitaksi 29 ja mä olin silleen että :O ja sit se sanoi ettei se kohtu kyllä niin isolta tuntunut ja näymmä tuo ultrassa on ollut ok niin jos sitä sit seuraamma hah :LOL: Mulla on aina kamalan matalat paineet matalimmillaan olleet 89/63 ja terkkari sanoi, että elähän tee äkkinäisiä liikkeitä =) mut oikeesti paineet näillä main aina raskauksissa: 89-108/63-75. Hb oli viimeksi 135 (ei ole ollut rautakuuria) Vaavelin sykkeet aina olleet: 140-150. Seuraava ultra on 3.12.

Tuosta kääntämisestä niin minä ainakin olen sillä mielin, että jos on pt:ssa niin yritän kääntämistä ja jos ei käänny niin yritän sit synnyttää niin (kaverini on kätilö ja sanoi, ettei se ole uudelleensynnyttäjälle temppu eikä mikään =) ) Ajatuksena on etten mielellään halua sektiota.

Niin ja vielä sitten tuosta synnytysajasta Mulla kaksi nuorinta eli tytöt on syntyneet alle 2h kumpikin vanhempi näistä synty silleen että itse hullu vielä ajoin sairaalaan ja valittelin ko en saanut housuja alas niin olikin jo 9cm auki ja sit menin vain saliin ja pum 1min ni tyttö oli pihalla =) ja nuorin synty kotia pesuhuoneeseen ja ambulanssi tuli noin n. 5min päästä. Niin nyt sitten lääkäri sanoi viimekerralla LKS:ssa että varmaan käynnistetään ajoissa, että saadaan syntymään sairaalaan eikä kotia tai autoon (ko nyt asutaan kauempana noin 90km synnärille, ja edellisellä kerralla oli vain 10km) =)

Hui kamala ko tuli pitkä viesti... :snotty: mutta toivottavasti ei ole kamalan sekava ja että te siitä ymmärrättekin jotakin =)

Pipsa4 29+4
 
Viimeksi muokattu:
Pipsa4 tullu kokeiltua kaikki mahdolliset, et sen sais tulemaan helposti, mut sehän on ihan normaalia, että välillä on vaikeuksia saada mittausta tehtyä - isällä on insuliinihoitoinen ykköstyypin db ja hänelläkin on harva se päivä vaikeeta saada sokerit mitattua, kun sormista ei vaan tule mitään. :) Verensokereihin vaikuttaa ihan kaikki - stressikin. Flunssan kanssa en ole huomannut kauheasti eroja noissa tuloksissa, aika samaa kaavaa menee koko ajan - ehkä paastot olleet himppasen alhaisemmat kuin normaalisti. Tukkoisuuden takia kun ei oikein ruoka maistu niin pitää väkisin sitten jotain syödä. :)

Soittihan se kätilö viimein äitipolilta ja kuten arvasin, omat mittaukset olleet erittäin hyvillä arvoilla. :) Nauroi siihenkin, kun sanoin, ettei mun ruokavalioon tehty muutoksia, kun th oli sitä mieltä, ettei siinä ole mitään muutettavaa, kun kerran paino on noussut sen verran vähän ja veriarvot on muutenkin hyvät. Ja ilmeisesti toimii, kun kerran toi omaseuranta on menny hyvillä arvoilla tähän asti. :) Ja sitä siis jatketaan pari viikkoa nyt ainakin ja 10.12 onkin sitten seuraava soittoaika ja neuvolakin samalle päivälle. :D Jos näillä lukemilla jatkuu niin voi olla, että sitten vaan mittaan silloin, jos tulee huono olo ja synnytystapa-arvio on sitten rv36+ jokatapauksessa. :)

Ja joo, noista verenpaineista on munkin pitänyt kirjottaa kanssa. Mun aivot on ihan mössöä, kun mitään ei tahdo muistaa. :D Mulla on aina ollu korkeat arvot, myös silloin "huippu-urheilija"aikoina - silloin mentiin 115-130/75-85, nyt raskauden aikana arvot ovat olleet 133-145/78-92. Terkan mielestä vois harkita lääkitystä, mutta lääkäri sanoi, että ovat pysyneet melkolailla samassa niin ei näe mitään syytä ottaa lääkitystä käyttöön. Ja näinhän sen kuuluukin mennä - jos ei kerran merkittävää muutosta ilmene niin se on sitten mikä se on. :) Hurjia lukemia toki, mutta mä oon kuumaverinen - sytyn äkäsesti ja nopeasti. :LOL:

Jahas, jospa sitä lähtis laittamaan tukkaa ja sitten kohti työmaata. Saas nähdä, kävelenkö vai tuleeko mies käymään kotona ja vie samalla. :)
 
Päivityspyyntö tähän alkuun: Poikalupaus

Radihan se mullakin todettiin tässä raskaudessa viikon 14 sokerirasituksessa, kun paastoarvo oli hiukan koholla ollen 5,3, muut arvot sallituissa.Hoitona nyt siis verensokerimittaukset ja ruokavalio.Arvot olleet ok paria poikkeusta lukuunottamatta.
Silti mua nyt huolestuttaa vauvan koko, kun rv 27+3 lääkärineuvolassa sf-mitta oli 27,5 cm eli yläkäyrillä.Lääkäri ei sitä kommentoinut kysyttäessä muutoin kuin, että vauva kasvaa hyvin jne, että voi olla mittavirhettäkin, kun on eri mittaaja jne. Kuitenkin mun mielestä noussut tuo mitta aika nopeesti, kun terkkari mittasi rv 22+1 19 cm.No onneksi parin viikon kuluttua on taas neuvola, jossa pääsen puhumaan orastavasta synnytyspelosta ja vauvan koosta.Toivoisin kontrollia äityspolilla mm. kokoultraa.

Miltä viikolta neuvolakäyntejä alkaa olla tiheemmin?
 
Pipsa4 Siis apua! Miten sä siitä pesuhuonesynnytyksestä selvisit? Mieskö auttoi?

Mua on kauheesti mietityttänyt toi synnärille ehtiminen, jos sattuisikin tulemaan etuajassa. Mies joko on kotona tai sitten on parisadan kilometrin päässä. Synnärille on matkaa 50 kilsaa. Itsekseen sinne ei varmaan saa ajetuksi, joten jonkun pitää tulla hakemaan ja aikaahan siihen menee. No, ensisynnyttäjänä todennäköisesti panikoin jo hyvissä ajoin ja olen synnärillä näytillä aivan liian aikaisin :D

Miten muuten te jo TYKSissä synnyttäneet: Miten sinne mennään synnyttämään, kun synnärihän on lukossa? Soitellaanko siellä ovisummeria ja tulevat sitten avaamaan? Panikoin jo sitäkin valmiiksi, että jos mies menee viemään autoa parkkiin jonnekin kilometrien päähän, niin osaako se tulla sinne sisälle sitten. Tutustumiskäynneille TYKSiin ei kuulemma enää pääse.

Donna82: Mun muistaakseni se oli niin, että viikko 32 tai 34 jälkeen on kahden viikon välein neuvola. Vai vaihteleekohan tämäkin alueittain? Minäpä kysäisen tätä keskiviikkona, kun on neuvola seuraavaksi.

Keltakukka 29+2
 
Päiviä,

Edellisten koot: esikoinen oli 3200g/48cm ja syntyi 40+1. Lähdin siis synnyttämään kyllä laskettuna aamuna, mutta meni ylitöiksi, synnytys kesti 21h. Synnytyksessä kävi ilmi, että istukka oli jo pahasti kalkkeutunut ja kätilön mukaan alkuperäinen laskettuaika, joka oli 10 päivää aikaisemmin, olisi ollut ehkä se oikea ja istukka olisi kuulemma lakannut pian jo toimimastakin (?!?) silloin en sairastunut raskausdiabetekseen. Itselle painoa tuli tuolloin yli 10 kg reilusti, etteipä olisi tullut enempikin... Pikkukakkonen taas syntyi 39+5 ja kokoa oli 3980g/50cm. Olin hyvin kivulias enkä ollut saanut nukutuksi, olin osastolla 'lepäämässä', lääkäri määräsi yötä vasten opamoxia, joka tunnin unien jälkeen käynnisti synnytyksen ja 10,5 tuntia punnerrettuani poika syntyi imukupilla. Lääkärin mukaan sen piti mahtua suitsait, koska olen uudelleensynnyttäjä. Synnytys ei kummallakaan kerralla edennyt ilman oksitosiinitippaa. Eli tiedän nyt jo, että oksitosiinit ja imukupit valmiiksi, täältä tullaan sitten jossain kohtaa :LOL: Äiti maa en siis usko, että hirmuisesti liian aikaisin tulisi, mutta jotenkin on vahva tunne, ettei välttämättä ihan lasketulla viikolla synny, ehkä siis viikon tms. liian aikaisin. Mutta voihan olla, että saan ihan rauhassa maleksia vielä helmikuun puoleen väliinkin saakka :D Onni on se, ettei nuo edellisetkään ole sieltä itsekseen tulleet, joten en usko mitään syöksysynnytystä tapahtuvan tälläkään kertaa :) Olen hyvin rentona ja rauhallisin mielin. Enkä edes tiedä, mihinkä perustan koko fiiliksen :D Itse olen syntynyt 38+ jotain ja painoin n. 2400g/45cm. (mitä ei kyllä uskoisi, kun minut tapaa :D)

Neuvolakäynnit alkaa tiheämmin viikon 30 tultua täyteen luulen, koska mullakin on seuraava jo kahden viikon päästä.

Sokerit oli eilen mitä mainioimmat ja tosiaan, ilmeisesti se auttaa, että syön vielä ns. yölläkin (n klo 22) ennen nukkumaanmenoa vielä jotain makeaa, eilen se oli kaksi purkkia säilykeananasta. Tänäänkin on päästy tähän saakka hienosti. Ja voihan olla, että se monivitamiini kromeineen on alkanut vaikuttamaan, olokin on kyllä aika pirtsakka :) Nyt joudun kolme päivää kirjaamaan ylös kaikki syömiset ja juomiset ja on kyllä vaikeaa! Mitenkä mittaan lapselta ylijääneen leivänkannikan saati puuron jämän? Tosin aamulla heitin jämät kompostiin, kun pelkäsin, että oma puuroannokseni 2,5 dl oli liikaa :D Sitten pitäisi tietää, mitä kaikkea ruoka sisältää... mies teki kaalipataa eikä mulla kyllä ole hajuakaan, mitä se siihen laittoi :D mutta sen jälkeen ei kylläkään edes arvot nousseet, niin tuskinpa tarvitsee tarkempaa selontekoa tehdä asiasta :D

Taidanpas ottaa pienet päikkärit, kun lapsetkin on tarhassa tänään :) Ihanaa, kun viilenee ja kuivuu hieman, loppuviikoksi on lupailtu jo luntakin. Mikä olisi neljävuotissynttäreitä juhlivalle pikkupojalle parempi lahja kuin lumi? Toivottavasti se toteutuu, synttäri ovat sunnuntaina :) Pitäisi kakkuakin alkaa suunnittelemaan, hän haluaa siihen Martin... ei mitään pikkuhaasteita nääs äiteeltä vaadita :D Kaikki muu onkin piisofnakki; hän kuulemma itse tekee lihapullia ja sitten kuutioidaan juustoa ja ostetaan pikkutomaatteja ja rypäleitä ja laitetaan tikkuihin :D Luultavasti mummu leipoo vielä korvapuustit kyytipojiksi, niin eiköhän siinä ole synttäreitä kerrakseen. Hieman taisin luvata ohjelmaksi ongintaa, pitäisi mennä vähän tilpehöörikaupoille, ajattelin, että ongella voisi tulla vaikka rusina-aski ja sitten joku kiva tyttö/poikahommeli, mikä se lienee, selviää varmaan sitten kaupassa vasta :D

Hauskaa maanantaita toivoo Viivi+Tiiti 29+4
 
keltakukka älä panikoi! :) en ole synnyttänyt TYKSissä mutta sinne menen synnyttämään ekaa. Mulle kerrottiin, että tosiaan sitä ovikelloa soitetaan ja sieltä ne päästää sisään sitten. :) ja tietty voi soittaa kun on menossa. Mua ärsytti kun ei saa enää käydä tutustumassa sairaalaan. :/ ja oon kuullu sillasestakin, että on mahdollista saada kaupungilta "kuljetus" sairaalaan kun synnytys alkaa, eli ambulanssi tai taksi. Oman valinnan mukaan. :)

Tänään kävin neuvolassa ja kaikkinainen hyvin. Sf-mitta nyt 29cm :)

Bettis ja rakas 30+2
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Keltakukka Synnytys oli oikeestaan tosi helppo =) Yöllä silloinen nuorin heräs ( ja jo sitä ennen oli vähän (siis vain hieman) selkä kipeä) menin sitten häntä nukuttamaan ja rauhoittamaan tässä välissä sitten alkoi supistella ja niitä seurasin välillä kävin veskissä ko maha meni löysälle.. sit istuin lattialle sängyn viereen ihan perusasentoon jalat suoraksi eteen ja seurailin supistuksia sit meni jossain vaiheessa yksi supistusten väli 10min ja aattelin että ei se sieltä tänään tuu ja ajattelin, että koppaan tytön kainaloon ja otan sen viereen, mutta... kun siitä pyörähdin konttausasentoon noustakseni ylös hupsista tuntuikin jo painetta alapäässä ja älysin että tässähän tulee hoppu =/ Menin herättämään ex:än (siis olen eronnut näitten 4 lapsen isästä) ja sanoin että pitää lähteä synnyttämään.. No siinä alettiin soittaan lapsenlikkaa ja mietittiin, että mitenköhän tässä pääsee lähteen.. no onneksi sentään tälläkertaa älysin etten itse lähtenyt autolla.. mietittiin jos minä olisin mennyt taksilla mutta totesin ettei se taida olla hyvä ajatus.. no ex:ä soitti ambulanssin, sit tulikin jo mun serkku meille ja minä ravasin ees taas ja oottelin sitä ambulanssia.. kerran jo laskin housut ja sanoin serkulle, että kokeile tuntuuko pää.. no ei tuntunut mut sit hetkenpäästä meni vedet ja silloin tiesin, että nyt se tulee.. sanoin serkulle että laittaa tytön keittiönpuolelle (se ei kerennyt nukahtaa uudestaan) ettei se voi olla tässä ja nyt peset kädet niin kuumalla ko sielu sietää se syntyy nyt.. laskin sitten vain housut ja pidin altaan reunalta kiinni ja se tavallaan jo melkein itsestään valu sieltä ulos.. Minä olin itse ihan rauhallinen eikä mulla ollut hätää/paniikkia sanoin vain serkulle ko pää tuli, että kokeilepps nyt ettei ole napanuora päänympärillä (sanoi myöhemmin, että tässä vaiheessa hän aatteli että apua! =) ) Ja sit se synty lopunkin..(eli joskus 3pintaan) sitten totesinkin heti että kaikki hyvin se on hyvänvärinen ja rääkäskin jo =) Tässä vaiheessa ex:ä tuli ulkoa odottamasta ambulanssia ja oli varmaan eniten "sokissa" ko huomas vauvan syntyneen =) sanoin monta kertaa, että anna pyyhe ja että kaikki on hyvin, mutten kerennyt saada pyyhettä ollenkaan vaan alkoi kuulua ääniä ulkoa ja se ambulanssi tuli ni se sit meni ulos niitä vastaan. Siihen me sit jäätiin jumiin pesualtaan eteen ko ei tiedetty miten päin sen vauan olis mulle saanut syliin että olis saatu lämmikettä toiselle siis se pyyhe viereisestä kaapista =) ja siinä minä sit seisoin vielä ku ambulanssimiehet ja nainen tulivat ja totesivat, että he aattelivat että jos siellä ehkä pää vain näkyy ko pääsevät paikalle =) Sit hetken päästä hoksivat että pitäiskö sun vaikka istua tohon wc-pytylle... Serkku tuumasi että ku ambulanssi tuli niin silloin hänen kädet alkoi tärisemään.. jännitys purkautu! Ja oli hyvä ko kysyin ku lapsi syntyi, että no kumpi tuli ja se sanoi, että poika ja siihen minä sitten heti tokasin ett ei voi olla ja käännyin katsomaan ja sanoin, että tyttöhän se on.. huomas että oli pikkasen ehkä sokissa toinen <3 mutta ymmärtäähän se ko toinen oli jotain 18-19v ja ei omia lapsia =) Hauskinta asiassa oli se että mulla vain eniten pelotti, että saako se sen kiinni ku se syntyy, ettei tipu =) Sitten ko siinä napanuora katkaistiin niin vähän sen jälkeen sanoin että nyt minusta kyllä tuntuu että istukka tulee ja se sit napattiin luutusankkoon mukaan :LOL: sit ex:ä lähti sairaalasta aamuyöstä ko me siirryttiin vaavin kanssa lapsivuodeosastolle puhdas luutusankko kourassa! =) Että tämmöinen stoori mulla.. toivottavasti ei juttu liikaa hyppinyt ett sai selvän! =)
 
Pipsa4 Hui mikä tarina! Hassua, ite jos kuvittelis, et lapsi syntyy kotiin niin ainut ajatus olis, et tarvii maata puoli istuvassa asennossa, just ettei se putoaisi. Oli kyllä todella nopeaa toimintaa sulla :) Ja todella hienosti olet pysynyt "järjissäs" kyllä monilla saattas paniikki iskeä.

Synnytys ajasta muuten Ööhm, mitenhän ne nyt meni.. Esikoinen oli n.9h. Kakkonen 13h ja kolmonen n.10h, et ei meille varmaan kiire tule, vaikka tayssiin tarvis lähteä, pelottaa vaan se matka kärvistellä niitten suppareitten kans!:$ Kun ei se mukavaa kyytiä ole ton 12km matkallakaan vas:iin..

Mulla on seuraava nla aika kans parin viikon päästä, kappas vaan! Ollaanko me jo muka niin loppu suoralla. Aivan käsittämättömän nopeeta tämä aina menny. Hui sentään.

Eli siis mun todellakin tarvii alkaa patisteleen tota miestä, et laittaa sen vaatekaapin kuntoon :LOL:

Miehen kummitäti varmaan taas pyydetään taas päivystämään, hän on kahdella edelliselläkin kerralla ollut. En tosiaan rupee 3 unista ipanaa pukemaan siinä kohtia :D Tosin jos tämä täti ei pääse niin sitten vissiin on pakko ja sit tarvii synnyttää vissiin ilman miestäkin : /
 
J+
Jakuva pissaamisen tunne rassaa täällä tänään tosi pahana. Aamulla kävimme kaupassa ja jo 2 km matkan puolessavälin pyysin miestä välttämään kaikki kuopat tai kohoamat tiellä. Tuntui että pissa valuu jos vähänkin kovemmin osuu kuoppaan.

Sitä ennen kävin wc:ssä kotona parin minuutin välein yrittämässä. Sillä seisoessa paine oli ikävä. Kaupassa madeltiin hyölystä toiseen enkä tiennyt pissattaako oikeasti vai ei. Piti soittaa neuvolaan mutta nukuin koko päivän :| kun yöllä vauva valvotti potkuillaan.

Eli hyvät siskot, pitäisikö soittaa kättäriin ja kysellä vai onko tällainen tunne normaali. Nyt ei edes makuulla olo poista tunnetta.
 
J+ ettei sulla ole virtsatientulehdus? Kun on supistellutkin, ehkä huomenna kannattaisi mennä ihan lääkärille? Mulla on itellä nyt sitten viimein se hiiva, kun en ole muistanut sitä ph balancea juoda :( ja nyt on myös sitten supistellut, usein noi pienetkin tulehdukset jo aiheuttaa kaikenlaista vaivaa. Tsemppiä!

Pipsa vaikka joku tuossa kauhistelikin, minusta tarina oli kaunis ja ihanaa, että sait synnyttää kotona, vaikka et sitä niin suunnitellutkaan. Itse haluaisin synnyttää kotona, mutta se ei ole mahdollista, kun synnytykset eivät ole olleet normaalit
 
J+: Tiedän tunteen! Mulla oli kans loppuvaihees kotona jatkuva pissahätä ja aina tuli vain miniliru. Mulla johtu siitä kun vauva paino niin pahasti rakkoa kun oli niin alhaalla. Toisaalta voisko johtua ihan virtsatietulehduksesta? Kantsii varmaan ainakin neuvolaan soitella että tsekkaa pissat ainaki.

omia kuulumisia: Koska kohdunsuun tilanne on pysyny samanlaisena, mulla lopetettiin nyt supistuksia estävät lääkkeet kokonaan ja kokeillaan nyt miten supistukset pysyis aisoissa ilman. Vielä en saanut lisää lupia liikkua, että vielä on kuitenkin sen verran huono tilanne. Mut nyt kun viikot alkaa pikkuhiljaa kääntyä paremmalle puolelle niin varmaan tässä muutaman viikon sisällä luulis lupia jo heltiävän. Loppuviikosta tulee kuukausi makuuta täyteen. Huh huh. :)

Adii 27+4
 
Jatkuva pissahädän tunne täälläkin vaivaa aina välillä, kun muksu painaa itseään rakkoa vasten tai käyttää rakkoa nyrkkeilysäkkinänsä. Taitaa olla uusi nyrkkeilijä masussa kasvamassa, treenit on ainakin kovat :LOL:

(.)
Neuvolassa kävin tänään, kaikki about ok. Hb olis voinut olla parempi, oli vain 117 vaikka obsidan-kapselit on päivittäiskäytössä olleet 1kk ajan. Hainkin nyt luontaistuotekaupasta nestemäistä rautaa (myös raskaana olevalle sopivaa), jos se imeytyisi vähän paremmin. Ja luvan kanssa uskallauduin levittämään paksun kerroksen maksamakkaraa leivän päälle, kaipa tota pari kertaa viikossa uskaltaa syödä hyvillä mielin. Onhan ne lapset ennenkin syntyneet vaikkei ollut mitään rajoituksia. Kunhan on kohtuus kaikessa :) Ja ehkä voisi mustaa makkaraa käydä ostamassa, sitä mä olen ennenkin tykännyt syödä vaikkei taida ihan kaikkien herkku olla. Perunoiden ja hyvän kastikkeen+puolukoiden kanssa se on aika hyvää etten sanoisi :)
Proteiineja/sokereita ei löytynyt, ja verenpaine oli tosi matalalla että ei tarvi siitäkään huolta kantaa vaikka välillä kävikin lukemat yli 130/70. Vissiin jotain väliaikaista työstä johtunutta stressipainetta. Painoa oli tullut about 0,5kg edellisestä käynnistä. 10kg on kertynyt raskauden alusta, ihan tyytyväinen olen tohon lukemaan eikä haittaa jos tulisi vähän lisääkin vielä. Imetys vie kuitenkin paljon energiaa ja vaatii riittävät rasvavarastot onnistuakseen. Nyt sitten alkaakin 2viikon välein hoitsun luona ravaaminen, tuntuu kyllä jotenkin niin turhalta. Verenpainemittari on kotona, vaakakin on ja doppleria osaan itsekin käyttää. Onneks neuvola on tossa vieressä, 1½km päässä :)
 
Mulla ainakin on hyvin tuttua J+ mainitsemat pissalla ravaamis oireet, mulla on muutenkin tosi aktiivinen rakko ja nyt raskaana ollessa niin ei hyvää päivää. Oikeesti, kun aamulla täytyy miettiä, et oliko joku meno, et voinko juoda sen yhden kupillisen kahvia vai 2. Kaupassa käyminen on kamalaa koska vaikka käyn vessassa ennen kun lähetään niin saattaa tosiaan jo matkalla olla hätä uudestaan ja onneton liru. Tulehdusta ei kuitenkaan ole ainakaan minulla.

Viivi Ei kukaan varmasti pahalla kauhistellutkaan. Ajatuksena suunnittelematon kotisynnytys on pelottava ajatus, varsinkin jos taustalla on, niinkun itelläkin, ettei vauva olisi syntynyt elossa jos ei olisi ollut paikalla osaavaa henkilökuntaa. Aina syntymä on kaunis tapahtuma, tapahtui se sitten missä vaan. Minusta ainakin.
 
Äiti Maa ja Taikamaailma, on teillä mahtava luottamus itseenne :) Mullakin meni ensimmäinen synnytys hyvin, alateitse syntyi, ponnistusvaihe kesti noin puol tuntia. Siltikin joku pelko on, jos pitäis lähteä kokeilemaan perätilaista synnyttää. Sektiota kyllä pelkään myös, en haluais mitenkään siihen kun toipuminen on niin paljon nopeampaa alatiesynnytyksestä.

Mutta eipä tuota tarvitse välttämättä murehtia, tänään äippäpolilla kävin ja piskuinen makoili tällä kertaa poikittain :D Josko tuo olis sitten pikkuhiljaa kääntymässä oikeaan asentoon, pidetään peukkuja! :)

Muita kuulumisia, niin kasvaa hyvin tasaisesti, hieman keskikäyrän alapuolella, mutta niin lähellä keskikäyrää ettei tarvitse olla huolissaan. Painoarvio nyt 1200g, eli tuohan on jo ihan mukavanpainoinen mötikkä :D

Sisätutkimusta mulla ei ole alkuraskauden jälkeen tehty kertaakaan, täällä ei tehdä jos ei ole supistuksia tai vuotoja tai muita erikoisuuksia voinnissa. Ei haluta "ärsyttää" turhaan alapäätä ja se on mun mielestä kyllä hyvä juttu. Kuukauden päästä seuraava käynti vasta tuonne polille, sitten näkee taas pikkuisen :heart: :)

Pissattaa mullakin ihan jatkuvasti, eikä rakko tyhjene selvästikään kunnolla. Yöllä herään vähintään kerran vessareissulle, joskus enemmänkin, ärsyttävää...

Synnytyksestä sen verran, että vau mikä tarinaPipsalla! :D Mulla myös yksi tuttu, joka oli lopulta synnyttänyt kolmannen lapsensa olohuoneen lattialle, oma mies oli toiminut kätilönä. Että kyllä niitä vaan silloin tällöin tapahtuu, en tosin toivo että mun kohdalla niin kävis. Miehellä on verikammo muutenkin ja vaikka viime synnytys menikin hyvin eikä mies pyörtyillyt, niin taitais olla eri ääni kellossa jos joutuis yksin vastaamaan tilanteesta :LOL: Meidän eka syntyi käynnistyksen jälkeen, kesto yhteensä hieman alle 8h siitä kuin kunnolla käynnistyi.

Painoa mullakin oli viimeksi tullut kymmenisen kiloa, ei tarvis kovin paljoa enää tulla. Kun on tuota ennestäänkin hieman liikaa...

Ja nyt nukkumaan, älytön väsymys ruvennut vaivaamaan. Tulis jo äkkiä se joulu!! :)

cannes + piskuinen 28+3
 
J+
Pissalla ravaaminen Jos liikkuu, enemmänkin. Eli kaupasta toiseen niin joutuu lähes jokaisessa kaupassa/ostoskeskuksessa käydä pöntöllä. Joskus tulee liru, joskus istut siinä 5 min ja yrität ajatuksillasi saada sitä pissaa, edes muutaman tipan.

Iskä opetti lapsena että pissan saa tulemaan ajatuksen voimalla, jos ajattelee vesiputousta tai kastaa sormensa lämpimään veteen joka valuu raanasta. Ja kyllä se vielä aikuisenakin toimii, mutta harvoin julkisissa vessoissa on lavuaarit vieressä jotta tätä ''aivo'' lypsäämistä voisi suorittaa :LOL:

Vauva on ollut alhaalla ''lähtökuopissa'' jo kauan. Joskus saattaa tehdä kuperkeikan ja siirtyykin pää ylöspäin. Mutta usein peppu onkin ylhäällä ja kova pää alhaalla.
 
pikapäivitys puhelimella. Lapsivedet meni yöllä, olen synnytyssalissa, supistelee säännöllisesti. Yritetään pelata aikaa, mut kyllä poika näinä päivinä syntyy. Painoarvio 1,6 kg ja olosuhteisiin nähden kaikki hyvin. P-L 31+0
 
Heippatirallaa piiitkästä aikaa kaikille!!

Piia-Liisalle ihan ensin tsempit synnytykseen!! Ja toivotaan, että pieni on jo hyvin kehittynyt syntyäkseen! Tästä se helmikuiset vauvat sit alkaa :heart:

Tervetuloa kaikille uusille! Ja tsempityksiä edelleen kaikille makoilijoille, kohta alkaa olla jo niin turvalliset viikot että pääsette tod.näk. liikkeelle!

Itse jäin sit kokonaan työstä pois. Ja siinäkin hirvee episodi koko touhussa. Sain jo työnantajalta luvan aloittaa lääkärin luvalla kevennetyn työn (6h toimistotyötä ja muuta mulle sopivaa hommaa päivässä) ja sain lääkäriltä luvankin siihen. Olin niin onnellinen, pääsen vielä töihin! No tunnin kerkesin olemaan niin pomo tulee ilmoittamaan, että hups keikkaa ollaan unohdettu ilmoittaa että olet ollu kohta kolme viikkoo jo Kelan s-päivärahoilla, ei tää kevennetty työ onnistukaan. PRKL :mad: No minä sitten hädissään, että joulukuussa ei sitten tule rahaa mistään, jos kelassa on ruuhkaa (äitiyspakkauksessakin kesti kuukaus)... No onneks olin tietämättäni hakenu niitä kelan rahoja toimittamalla B-lausunnot lekurilta sinne ja rahat olikin ekasta pätkästä jo seuraavana päivänä tilillä :D Nyt sit tästä loppupätkästä lääkäri laittaa lausunnon suoraan Kelaan ja rahat pitäis tulla ihan ajallaan... kerrankin voi olla tyytyväinen Kelan toimintaan. Vuosiloma alkaa sitten 23.12 ja äippäloma 16.1, joten nyt vaan nauttimaan raskaudesta :heart:
Muutoin omassa tai Mytyn voinnissa ei ole mitään ihmeellistä ollu sen liikehälytyksen jälkeen, onneksi! Liikkeet tuntuu ja muutoinkin olo on kohtalaisen hyvä. Tosin eilen pesin ikkunoita ja kävin kaupassa ja hain pakkausksen postista, niin kauheesti koski sit selkään ja oli muutenkin kurja olo sit illalla, onneks nyt taas parempi vointi. Tänään aion pyykätä noi vauvan vaatteet :heart:
Joulua olen jo jonkin verran laitellut, mutta virallisesti mulla on tapana laittaa joulu ensimmäisenä adventtina, joten silloin laitan sit ikkunoihin jouluvalot. Ihanaa laittaa joulua ja nyt kerkee kunnolla kaiken laittaakin kun ei oo työt sotkemassa koko touhua ja joulunkin saan olla vapaalla! :xmas:
Sisätutkimus on mulle tehty kolme kertaa tässä raskaudessa. Yksi silloin neuvolalääkärissä ja kaks tk-lääkärin toimesta. Ja kaikissa on ollu loistava tilanne, joten se ei huolestuta ollenkaan. Ja omasta mielestäni mulla ei ole ollut vielä minkäänlaista supistusta edes harjoitus sellaista, en ainakaan ole tuntenu, jos on ollu :D
Synnytys ei ainakaan vielä pelota, jännittää vähän. Tai enemmän jännittää se että miten sinne sit mennään. Kerkeekö mies mukaan ja miten minä sinne menen, jos ei kerkee... Kaikkee sitä miettiikin, onneks matkaa on alle 15km, että menipä millä kyydillä tahaan niin luulis kerkeevän :D
Sairaalakassin meinasin pakata vasta helmikuussa... Olenkohan liian luottavainen :D No ei oo miehellä pitkä matka tuodakaan tavaroita jos kassia ei kerkeekään pakata... Vauvan kassin teen varmaan aikasemmin tohon kaukaloon odottamaan :heart:
Muisti meinaa mennä. Saatan mieheltäkin samat asiat kysyä useampaan kertaan ja en kuitenkaan muista aina mitä se vastas :D Mutta kuulunee asiaan... Joten en myöskään nyt muista mitä muuta piti kirjoittaa, mutta kirjoitanpahan uudelleen jos jotakin muistuu mieleen :LOL:

T: Heidukka ja Mytty 27+6
 
Piia-Liisalle tsemppiä!! Juttelin juuri toissapäivänä asiakkaani kanssa. Hänen vauvansa oli syntynyt 33+ viikolla 1,3 kiloisena. 7 viikkoa oli ollut sairaalassa kasvamassa. Muuten kaikki ok.
Sait varman kortisonit?

Täällä ollaan kipeenä. :( Kauhean räkätaudin pukkasi. Ja taitaapa olla silmätulehduskin. Huomenna ä-polille kontrolliin.

Pink 29+5
 
Piia-Liisalle isot tsemppaukset ja lykkyä pyttyyn!

Mua edelleen ihmetyttää nää erilaisuudet neuvoloiden ja lääkärintarkastusten välillä! Mullahan todettiin viime viikolla paikkojen pehmenneen neuvolalääkärissä, kohdunsuuta on kuitenkin jäljellä normi määrä. Tää pehmeneminen kuitenkin aiheuttaa sen, että oon nyt erikoisseurannassa ettei mitään yllätyksiä tule. Mutta, mitä jos lääkäri ei olisi tehnyt sisätutkimusta? Tätähän ei oltaisi huomattu lainkaan! Kun mua ei oikeestaan ole supistellut. Ja jos on, niin muutama hassu ollut koko aikana, eivätkä ole olleet kivuliaita milläänlailla. Eli olisin sitten varmaan mennä porskuttanut vanhaan malliin ja mitähän sitten olisi ollut vastassa?

J+ pissaamisen tarve on täällä ihan koko aikaista, toi tyyppi on ollut rakenneultrasta asti raivotarjonnassa ja nyt siltä alkaa selvästi tila loppua, kun liikkeet ja kaikki on paljon kivuliaampia mulle, ja siitä johtuen myöskin virtsarakko joutuu koville, kun pää sinne koko ajan pompottaa. Öisinkin on suurimman osan aikaa sellanen olo, että pitäis mennä vessaan mutta siellä ei sitten tuu kuin pari tippaa. Ja jos menisin aina pissalle, kun siltä tuntuu, olisin vessassa suurimman osan vuorokaudesta. :LOL: Yleensä tunne menee silti aina hekellisesti ohi, kun kaveri vaihtaa asentoa.

Verenpaineet on mulla olleet nyt semisti ylhäällä koko ajan, kun oon niitä kotona mittaillut, että varmaan sieltä lääkkeet tulevat. Toki haluan äippäpolin mielipiteen asiaan, koska niin kuin jo taisin mainitakin, en oikein neuvolan lääkäriin luota! Työstressiä on tässä ollut nyt koko ajan ollut, että josko ne paineetkin helpottaisivat, kun jään kotiin lauantaista lähtien! Enää kolme työaamua!! Lepo tulee kyllä tarpeeseen, tuntuu että on koko syksyn mennyt kuin hullu hirvi ees sun taas ja kaikki kotihommat ovat hoitamatta. Nyt selasin takasin päin ja huomasin tuon MrsR:n kommentin Ei mulla sitten varmaankaan kauheeta ongelmaa ole noitten paineiden kanssa, kun ovat korkeimmillaan olleet sellasta 134/85 luokkaa. Ja kun ovat normisti muutenkin sellasta 125-130/80. Saas nähdä...

Aivot on täälläkin jääneet kotiin narikkaan :LOL:, puolet taas unohtunut mitä piti kommentoida.. No jos sitten ensikerralla.

Keisha ja Jumppis 28+5
 

Yhteistyössä