Uusille tervetuloa täältäkin!
Meillä on myös
erittäin vilkas vauveli! Neuvolassa, ultrissa, lääkärissä, jopa hammaslääkärissä (!!!) kommentoitu vilskeestä. Mutta kyllä ne liikkeet todella tuntuvatkin, ihan hillitön potkuilu ja möyrintä käynnissä vähän väliä, uskomattoman terävältä tuntuvat vielä tässäkin vaiheessa, saa nähdä miten viikojen kertyessä muuttuvat. Kaikki lapsemme ovat olleet melkoisen vilkkaita mahassa ollessaan, mutta tämä on kyllä jo ihan huippuvilkas tyyppi. Taidetaan olla pulassa syntymän jälkeen.
:heart:
Eilen kävin taas
neuvolassa, täällä Raisiossa pääseekin käymään tosi usein, edellisessä raskaudessa Turun puolella hyvä, että näyttäytyä tarvitsi, vaikka oli rd-diagnoosikin. Toisaalta rasittavaa tämäkin ravailu, mutta nyt kun on aika paljon ollut supistuksia ja kaikenlaisia liitos- ja iskiaskipuja, on kyllä ihan hyväkin käydä niitä valittelemassa. Menen ensi tiistaina nyt ylimääräiselle lääkärikäynnille supistusten vuoksi, tai sitten, jos vallan taas villiintyy pitää painella suoraa päätä Tyksiin. Oli terveydenhoitaja vaan melkoisen huolissaan supistuksistani ja muutenkin arjen rankkuudesta (siis kotiäitinä olen ja kolmea tyttöäni koitan jaksaa elossa pitää), kuulemma ei olis pahitteeksi saada hieman apua. No, mummolat ovat toisella puolen Suomea, eikä oikein muita apuja olekaan... Yritän siis vielä ensi viikon jaksaa jotenkin päin, sitten äitini pääsisikin tänne hetkeksi auttelemaan. Teen nyt vain sen kaikkein välttämättömimmän kotona ja mies saa hoitaa töistä tullessaan kaiken muun, reilua tai ei. :/ Tuon kuopuksen (2,5v) puolesta vaan harmittaa, kun ei kauheasti ulkoilemaan ole päässyt, mä en vaan kykene enää tuolla ulkona seisoskelemaan/kävelemään. Kerran päivässä sentään haetaan keskimmäinen kävellen eskarista ja koitetaan siinä samalla vähän puuhailla jotain, siinäpä ulkoilut.
Umpiväsynyt olen kyllä ollut viime päivät, torkkunut sohvalla päivisin lasten leikkiessä vieressä, onneksi sentään pitävät toisilleen seuraa, kun äitistä ei ole enää mihinkään. Öisin on vaikea saada hyvää asentoa millään, joka kohtaa särkee ja vauva potkii niin, etten senkään vuoksi saa unta tai sitten muuten vaan uni ei tule. Aamulla kuitenkin noustava lähettämään lapsia kouluun/eskariin, parina aamuna en noussut, mies lupasi hoidella homman ja lopputuloksena aivan käsittämättömissä (säähän sopimattomissa) vaatteissa ilman kaulahuiveja ja hiukset kampaamatta matkaan lähetettyjä lapsia. Huoh. Onhan se toki kiva olla korvaamaton, mutta rasite se myös on, pahasti. No joo, hengissä ovat kaikki kuitenkin.
Rautalisää (Floradix) aloin nyt ottaa, vaikka hemoglobiini on ihan suht ok (129), toivottavasti siitä olisi hieman apua väsymykseen.
Turvotusta on ollut jaloissa jo monta viikkoa, olisikohan alkanut n. vkolla 20. Käytänkin enää vain
tukisukkia (Ozbabysta, oliskohan olleet merkiltään Noppies? Ovat kyllä kivat ja hyvät!), jotka vedän jalkaan jo ennen sängystä nousua. Iltaisin huomaa silti, että turvotusta on, olisi taatusti aika paljon ilman noita sukkia. Turvotuksesta huolimatta paino on pysynyt aisoissa, nyt on tainnut tulla ensimmäisen neuvolan jäljiltä 5,5 kg, kokonaisuudessaan ehkä 7 (meillä kotona surkea vaaka, hyvin harvoin vaa'alla käynkään, joten paino ennen raskautta on ihan arvio).
Suonenvetoja on mullakin ja syön magnesiumia. Olen huomannut, että jos mulla ei ole vettä yöpöydällä (tai en ole vaan juonut yöllä), on aamulla taatusti suonenvetoa, eli liittyy mulla ilmeisesti nestetasapainoonkin. Mä en kyllä kykene kävelemään, jos mulla on suonenveto, ainoastaan hieromalla menee ohi.
Influenssa-rokotteen otin eilen neuvolassa, täällä sen siis voi ottaa periaatteessa milloin vain äitiys/lastenneuvolakäynnillä ja lapset saavat sen kaikki keskimmäisen 6v-neuvolassa parin viikon kuluttua. Meillä tosiaan kaksi astmalasta perheessä, joten kuuluu oikeastaan asiaan ottaa rokote koko perheelle. Mielelläni suojaan myös vauvan tuolta virukselta. Mieskin otti rokotteen jo pari viikkoa sitten
työpaikan kautta.
Mutta tosiaan :xmas:
JOULU :xmas: lähestyy! Jotain piristettä siis tähän umpiväsähtäneeseen ja kivuliaaseen olotilaan!
Tekisi mieli laittaa jo joulukuusi pystyyn, mutta ehkä jaksan odottaa vielä kunnes kuu vaihtuu...
Laitetaan ensin "lapsille" muovinen kuusi yläkerran aulaan ja sitten lähempänä aattoa olohuoneeseen aito. Muuten kyllä alan koristeitakin jo kylvämään kotiin, sillä se joulun odotus on mulle kaikkein parhainta Joulussa!
Babyshowereita ei mulle ole koskaan pidetty, tuskinpa pidetään nytkään. Enkä kyllä niitä mitenkään kaipaakaan. Itse en ainakaan jaksaisi alkaa järjestelemään yhtään mitään, vasta selvittiin keskimmäisen 6v-synttäreistä, huh. Esikoisen 9v-syntymäpäivät sijoittuvat viikkoa ennen laskettua aikaa, joten taitaa olla tiedossa Hop Lop/tms. -synttärit, joissa mun ei tarvitse tehdä yhtään mitään.
Jaksaisikohan sitä lämmittää saunan tänään? En ole kyllä varsinaisesti mikään innokas saunoja, mutta josko se hieman helpottaisi näitä kaikenmaailman kremppoja, edes sen verran, että olisi helpompi nukkua... ja ihanaa, on viikonloppu ja mies kotona pari päivää auttamassa aamusta iltaan! :heart:
Bliss ja Poikanen 29+2
(Hups, tulipas pitkä teksti...)