HELMIKUUN HELMET 2013 *marraskuu*

POKS POKS 30!!! On tosiaan enään 9 vkoa (ehkä) ! Jännää! :heart:

Minkä kokoiset vauvan vaatteet muuten aattelitte sairaalakassiin pakata? :)
Kyl mies varmaa vois kotoa hakea jos tulee liian isot/pienet mukaan. :)

Nyt siivoon ja sitte lähdetään tulevan mummin luokse <3

Mut JEE ei enää kauaa että näkee vauvelin <3
 
yöunista Täällä ihan samahomma että jos yöllä herää niin ei meinaa uni tulla takasin, kevyemmäks muuttunu muutenkin koko nukkuminen kai se on totuttelua vauvan valvottamiseen :) muistaakseni viimeksikin oli samanlaista loppuraskaudesta.

huisia että alkukuun mammoilla on jo 30-raja menny rikki :) meillä loppukuun ihmsillähän saattaa kestää raskaus kuukautta pidempään kun alku kuun immeisillä! itellä poksuu tänään 27 <3

sairaalakassiin vaihtovaatteet,imetysliivit, rasvaa,saippuaa,huulirasvaa, hammaspesu vehkeet, suklaata, jotain lukemista, kännykän laturin eipä tuu muuta mieleen. Niin ja soija kaakaota synnytykseen, se loppu viimeks kesken ja oli tosi tarpeellinen juttu, tuttu,turvallinen ja hyvän makunen :)
Mies saa sitten tuoda kaukalon ja vauvan vaatteet. Itku tulee kun joutuu olemaan esikoisesta erossa ja siksi toivon ettei tarttis olla kauaa sairaalassa. Toivottavasti vauvalla ja itsellä on kaikki kunnossa että päästään pian pois.

lasten hoito Miten ootte muut tehneet ennen tai suunnitelleet nyt tekevänne kun synnytyksen aika tulee?. Ite mietittiin et mitäs sit jos sairaalaan pitää lähtee vaikka yöllä niin herätetäänkö toi pari vuotias ja raahataan kylmässä yössä mummolaan vai laitetaanko mummot ja papat valvomaan kännykkää öisin niin, että pääsevät ajamaan meille vaikka sitten yöllä.. Alkaa jotenkin toi synnyttäminenkin mietityttämään kun kuukaudet kuluu näin nopeesti.
 
Heipä hei,

onpas täällä taas kuulumisia, hyvä, että J+ on vielä yhtenä kappaleena!

Turvotustaon täälläkin, tosin vain oikeassa jalassa... mutta neuvolassa asiaa ei pidetty mitenkään ihmeellisenä. Ja muistihäiriöitä sekä keskittymiskyvyn puutetta. Välillä en meinaa muistaa minne olen matkalla.

Neuvolakuulumiset: sf-mitta on 33 :O ihan menee omalla käyrällään hirmu kaukana normeista... 4.12. on sitten kontrolli diabeteshommeleissa ja siellä myöskin sitten on gynen vastaanotto, kuulemma kokoarvio ja sen sellasta. Pissa oli kuitenkin puhdas eli ei mitään hätiä, vaikka suonikohjutkin on suurentuneet ja sitä turvotustakin oli :) Vauva on kuitenkin ilmeisesti poikittain ja luultavasti pää ylöspäin ja neuvolantäti oli sitä mieltä, että hän on ehkä niin iso, ettei mahdu enää kääntymään :( painoa on kuitenkin tullut viime käynnistä vain 100g viikossa eli yhteensä nyt on tullut 6-7 kg, riippuu käynkö illalla vai aamulla vaa'alla. Olen ihan tyytyväinen. Iltainsuliinia kuulemma ehkä suunnittelevat, kromi ei ainakaan vielä ole vaikuttanut, mutta se jauhemix on sen verta tehokas, että olen hirveän pirteä, mikä johti itsensä piiputtamiseen toissapäivänä... tein vähän joulunalussiivousta... :ashamed: no, se on tehty nyt, ei tarvitse enää :D

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta laitan sinne hygieniahommelit, puhtaat kalsarit sekä imetysliivit suojineen. Myös vauvan kotiutumisvaatteet (kokoa 50) laitan sinne toki. Kokemukseni sanoo, etten siellä ehdi lukemaan enkä mitään muutakaan hommailemaan ja onhan siellä telkkari. Jos kaikki menee muuten hyvin, käytän ajan lepäämiseen, jotta jaksan sitten hyvin kotona :) Siellä kuitenkin saa hyvän ruoan eteensä ja voi rentoutua tyyppi tissillä :) Toivotaan siis, että kaikki menee hyvin :)

Saunailtaa pukkaa :) jaksan edelleenkin olla saunassa ihan kivasti ja kaipaan sinne pari kolme kertaa viikossa, meillä kun ei suihkua käytetä lainkaan. Tammikuussa on joku kai muistaakseni käynyt suihkussa :D Hyvää viikonloppua :)

Viivi+Tiiti 29+2
 
ila
MrsR, mulle lääkäri määräsi tuohon närästykseen ja mahahappojen ylösnousuun Somacia, kun ei siitä Renniestä mihinkään ollut. Pari kertaa joutunut nyt sitä Somacia testaamaan ja hyvin toimii.

Sairaalakassia en varmaan edes aio pakata etukäteen (ellen sitten tolkuttomasti turhaudu viimeisinä päivinä :D). Ei kai ne totaaliset äkkilähdöt sairaalaan niin yleisiä ole, ettenkö kerkeäisi ennen sinne lähtöä napata älypuhelimen, deodorantin ja villasukat mukaan. Ja jos en kerkeä, niin kyllähän tuo mies ne käy hakemassa. Synnärille kun on matkaa vain 3km.

Ja mahakuvaa kehiin:



ila 27+3
 
MrsR mulla on tohon hirveeseen närästykseen reseptillä Omepratsolia ja se auttaakin ihan ok silloin kun närästys on oikein paha. Tuntuu, että tuo närästys menee vähän aaltoina. Välillä närästää koko ajan ihan hirveesti, ja sit taas tulee sellainen väli, että ei moneen päivään närästä paljoa, eli pelkällä Renniellä pärjää. Mutta siis ehdottomasti yksi inhottavimmista vaivoista joka nyt raskaudessa ollut. Ja silloin kun mua närästää, niin ei kyllä kans mitkää maitotuotteet auta yhtään!

Toinen inhottava ja ärsyttävä juttu mikä mulle on viimeisen kuukauden aikana tullut on se, että mun mahaan kertyy ilmaa yöllä ihan hirveesti! Sitten kun herään ja nousen niin mahaa kivistää ihan hirveästi kun se on aivan täynnä ilmaa :ashamed: Ja se ilmasta johtuva kipu tuntuu myös kylkeä kääntäessä. Ihan hirveää herätä kun vatsa on niin kipeä :(

Minä näen myös paljon unia. Välillä ne ovat pahoja ja välillä hyviä. Mutta joka aamu kyllä muistan uneni aika hyvin. Pari kertaa olen tainnut itkeäkkin unissani. Mutta unet eivät siis välttämättä liity suoraan vauvaan tai lapsen saamiseen. Usein unissani saattaa olla henkilöitä joiden kanssa en ole ollut missään tekemisissä moniin vuosiin. Tuntuu, että käsittelen menneisyydessä tapahtuneita asioita unissani. Ehkä se on tapani valmistautua tähän uuteen elämänvaiheeseen. Käsitellä vanhat alitajuntaa painavat asiat pois.

Onkos kenellekkään muulle tullut raskauden aikana mustasukkaisuutta? Mulle on ja se hävettää ja harmittaa mua itseäni. En tiedä johtuuko se vartalon muutoksista, hormooneista vai mistä, mutta olo on jotenkin epävarma...Omituisia ajatuksia siitä, että jos oma mies ei enää tykkääkään musta pomppii mieleen, vaikka niihin ei todellakaan ole mitään syytä. Päinvastoin, mehän eletään varmaan parasta aikaa parisuhteemme aikana. Ja meillä on mennyt aina hyvin, mitään ongelmia tai kriisikausia ei ole ollut. Tämä kaikki kumpuaa jostain oman pääni syövereistä. Jotenkin nyt tuntuu, että tarvitsisin hirveästi extrahuomiota ja rakkautta.

ila aivan ihana masukuva! :)

Nyt menen neulomaan villasukkia, että ne ehtivät pukinkonttiin :)

Bumble + masukki 27+0 :heart:

huiii, kun hurjaa vauhtia lähenee kolmosella alkavat viikot!
 
Liikkeet vaihtelevasti tuntuu nyt täällä. Kävin näytilläkin, kun meinasi mennä hermo. Käyrä oli oikein hyvää, ja siinähän pikkuinenkin alkoi liikuskelemaan. Ultralla katsottiin tarjonta, ja syy vähäliikkeisyydelle selvisi. Mytty on perätilassa jalat sykkyrällä, eikä kuulemma vain mahdu potkimaan voimalla. Nyt aion ottaa rennosti, kunhan tunnen liikkeitä päivittäin.

Vauvajuhlat kaverit järjestivät ihan yllärinä. Syötiin ja saunottiin, sekä juteltiin mukavia. Ihana ja täysin odottamaton yllätys oli:)

Ihanasti on taas vähemmän viikkoja jäljellä, joulun jälkeen voi tosissaan keskittyä odottamiseen. Neljä työviikkoa on vielä edessä ennen mammalomaa. Luulen jaksavani loppuun hyvin.

Pilkku_ 30+3
 
Yöunet on aikas huonolaatuiset täälläkin.. herään pissalle 2-5 kertaa yössä, ja viime yönä närästikin taas pari tuntia niin kovasti ettei tullut nukuttua. Onni on että esikoinen herää kymmenen aikaa vasta aamulla, koska saan itse nukuttua parhaiten juuri aamun tunteina.

Mustasukkaisuutta ei niinkään ole, mutta hellyyttä ja halailua kaipaan. Välillä vartalo tuntuu jotenkin super isolta, ja olo kömpelöltä, mutta silti tykkään niin kovasti vauvavatsastani :)

Sairaalakassin
pakkaan varmaan jouluun mennessä valmiiksi.. meillä on sairaalaan semmonen 60km, niin on hyvä olla valmiina. Ajattelin että laitan sinne vauvalle 56cm pitkähihaisen bodyn, potkuhousut, villapuvun ja haalarin. + tumput, tossut ja myssyn.
Itselle kotiinlähtövaatteet, hygieniatarvikkeet ja ennen kaikkea se neuvolakortti. Niin ja kamera, videokamera, käntsy ja laturit.

Ihanaa, mun liitoskivut on hellittäny tosi paljon. Noin pari viikkoa oli todella ikävän tuntuista, mutta nyt oon koittanu ottaa vähän rauhallisemmin niin on auttanu.

Jee pian tulee joulu, ja siihen mennessä haluan vauvaa liittyvät tarvikkeet kuntoon :)

t. MyDream rv 28+4
 
Hei
:wave:

sokerirasitus on suoritettu ja jee, oli paremmat kuin hyvät tulokset joten kolmaskerta toden sanoo ei tälläkään kertaa napsahtanut :p se litku oli vaihdettu sitten viime kerran ja oli kyllä tosi ällötys saada alas, ennen ei ollut mitään ongelmaa mut nyt yök meinas tulla. Ja rasituksen jälkeen oli huono olo, josta labra varoittikin että tämä uusi litku tekee sen.

joulu:xmas: pitäis alkaa joulu siivot, juu minä en vietä joulua kaapeissa mutta tuo miäs ilmeisesti viettää :LOL: siivojan poika niin jotain pinttymä häille jäänyt. No keväällä en kyllä mitään kaappeja konttaile, kun on muuta puuhaa.. Mutta kiva vaihtaa verhoa,tyynyä, ja innota vähän. Pikkupirpanat odottaa lunta jo paljon, tulis vaan tähän harmauteen! |O

yöunet on aika hukassa, ei tarvi ravata vessassa, mulla on seurapiiri rakko ;) mutta ei saa vaan nukuttua jostain syystä. Päivisin olis kiva huilia mutta eipä onnistu lasten kanssa.

sairaalakassi ja kamat taidan pakata sitten h-hetkellä niinkun tähänkin mennessä :) meillä on olleet niin pika reissuja edelliset että toivon todella että tämäkin, tai himpun pelkääkin kun edelliset synnytyksen on kestäneet 4-3h että sinne keretään edes kun on tunnin matka. Joten jos kamera on valmiina niin hyvä niin ja neuvola kortti kassissa. Vauvan kamat laitan vasta tammikuussa valmiiksi muutenkin että eiköhän sitte kattele ne kotiin tulo vaatteetkin valmiiksi siinä samalla. Ja tosiaan jos kaikki menee hyvin niin mahdollisimman pian pois, niin ei tarvi niitä kuitimia eikä kirjoja.

Aikas hienoja kuvia olette ottaneet, mulla ei ole edellisestä raskaudesta yhtään maha kuvaa, ja ekassa otettiin edellisenä yönä yksi ennen synnytystä :ashamed: tykkään kuvista mutta en omista, en edes näistä maha kuvistani joten, selitän muksuille sitten joskus että sisältö oli kuvaa tärkeämpi :heart: joten maksuista kuvia piisaa..

Taikamyrsky ja Myrtti 27+ 2
 
Hei vaan täältäkin! :wave:

Limatulppa lähti mulla esikosta, tosin vasta sairaalasta kun oli synnytys käynnistetty. Nousin lekurin tutkimuspöydältä ja sitten valahti, sellainen reilun kananmunan kokoinen ällötys :LOL: Sori, mutta en oikeasti ole ikinä nähnyt vastaavaa ja ällöttävämpää, kun sellainen muljahtaa pihalle. Väriltään tuo oli ruskeanpunaisen kiiltävä, eli jos sellainen kotona tulis niin sen kyllä huomaisin! Tosin osalla ilmeisesti sitten tulee pikkuhiljaa se pihalle?

Yöunia täällä häiritsee vessassa juoksu ja selkärangasta kuuluva rutina kun vaihtaa asentoa. Ihan outoa, kai ne paikat on jo sitten niin löystyneet. Kun lisätään vielä miestä ja lasta häiritsevä kuorsaus ja ne prkleen ilmavaivat niin voin kertoa, ettei ole kovinkaan hemaiseva olo... :LOL: ikinä en muulloin kuorsaa, mutta eka raskaudesta sama juttu, että näillä viikoilla alkoi eikä loppua näy ennen kuin on pienokainen pihalla :) mies-rukka...

Esikolta vieroitettiin tutti männä viikolla, kun oli lentsun takia ongelmia muutenkin sen imemisessä (unituttina siis oli vielä), niin päätettiin ottaa kokonaan pois. Mies oli yks päivä ennen päikkäreitä leikannut kärjen pois ja näyttänyt esikolle, että se meni rikki. Lapsi oli nukkunut ilman sitä ja päikkäreiden jälkeen vienyt itse sen roskiin eikä ole sen koommin tutin perään huudellut :D Ihanan helposti meni, en olis ikinä kuvitellut!


Liikkeet tuntuu edelleen tosi hyvin, vauva vieläkin perätilassa ja monottaa tuonne alas. Kääntyyköhän tuo lie ollenkaan? Miten teillä muilla, jos ei käännykään, niin suostutteko ulkokäännösyritykseen tai synnyttämään perätilaista? Itse en oikein uskaltais kumpaakaan, esikollakin napanuora oli tosi pitkä ja kahdesti kaulan ympärillä syntyessään vaikka oli kokoajan raivotilassa, miten sitten jos tällä yhtä pitkä napanuora ja vielä lähdetään kääntelemään? Ja nyt sitten hirvittää, että jos ei käänny niin sektioko se sitten on vaihtoehto? En uskalla perätilaistakaan kyllä synnyttää... Eka synnytys oli kuitenkin ihan normaali alatiesynnytys ja sellaisen olisin kyllä halunnut nytkin. Voihan se toki vielä itsekseen kääntyä, mutta jos ei niin hirvittää..

Sairaalakassia en ole pakannut vielä, en usko että tulee äkkilähtöjä kun ei mitään merkkejä siihen ole ollut. Vuoden vaihteen jälkeen voi sitten alkaa miettiä sitä :)

Joulu on jo laitettu meille, viikolla laitettiin jouluvalot sisälle ja verhot keittiöön, ulkokuuseen pitäisi vielä saada valot. Olen totaalinen jouluhullu, ihan paras aika vuodesta!

Graavilohta aion syödä jouluna, kunhan on itse tehty eikä ole missään vaiheessa ollut vakuumipakattuna. Koskee muitakin kala-/lihatuotteita; jos ei ole ollut vakuumissa, niin voin syödä.

Maksalaatikonkin ajattelin tehdä ja hieman sitä syödä, en ole siihen koskenutkaan koko raskausaikana ja nyt kyllä maistan.

Mukavaa sunnuntaita kaikille ja tulis jo se joulu! :D

cannes ja piskuinen 28+2
 
Sunnuntaita!:wave:

Ei vitsi , oli ihan mahtava ilta!
Oltiin isännän kans sen työpaikan pikkujouluissa ja pääsi pitkästä aikaa oikeen laittautumaan. Oli uus, ihana mekko joka laskeutu kauniisti peittäen kaikki raskauden ylimääräset muhkut, mutta mahaa korostaen:heart: ja lykkäsin 12cm korkoakin alle (oon ilman niitä jo 182cm ;D)ja kylläpä hiveli mieltä kun yks isännän työkaveri sanomaan että "oot sä vaan paikan tyrmäävin näky noin niinku raskaanakin!" :D
Humalassahan oli tuo ja reippaasti mut oli ihan mahtavaa kun tuo isäntäkään ei malttanu pitää näppejään kurissa ja päästiin tanssahtelemaankin:heart::heart:

2 aikaan pääsi unille, ja ennen seiskaa ylös lasten kanssa :D eikä väsyttäny :D vaan oli vaan niin huippuilta että mähän olin aamulla jo vauhdissa :D Isäntä olikin sitten aika kovassa koomassa ;D
Pyöräytin mannapuurot lapsille, ja rupesin laittaa pannaria, leivoin rieskaa, tein munavoita, ja pannarin päälle keittelin viel kinuskikastiketta ja kermavaahtoakin tein :D:LOL: (minäkö saanut aamuseksiä:LOL:) Joten meillähän on ollut, kun isäntäkin 11 aikaan nousi, oikein mahtava ja ihana aamu:heart::heart:

MAHANTAPUTTELIJOITA tuolla pikkujouluissa oli muutama, ja yllätykseksi miehiä.. mä en ihan oo niin tuttavallista sorttia, ja vauvatkin oli todella vilkkaalla tuulella kun kokista tuli juotua ja hyvin syötyä, niin 4 miestä oli siinä kädet ojossa illan mittaan tulossa hipelöimään :O En tienny et miehiä kiinnostaa maha.., tai omaa tietty kiinnostaa mut näköjään kuningasalkoholi saa miehissä ihan uusia puolia.... Kauheesti kaikki kyseli vointia, tiedetäänkö sukupuolia.. :D tuttavallista porukkaa.....:kieh::whistle:

Mut, hyvä meininki oli ja isäntä ihana:heart: Ah, anteeksi tää hehkutus mut 2v ollu sellanen olo täs et on vähän "mamma" kun kokoajan paksuna ja imettää.. ni ihanaa ku toinen katteli ku alkuaikoina hempeili.. vaik siis kyllähän se paljon hempeilee, mut jotenki oli niin erilaista, en osaa oikeen ees selittää, se tunne :heart: ollaan oltu ku vastarakastuneita tänää:heart:

Hempeileekös muiden miehet muuten? noin niinku julkisestikin?
Mun ex oli tosi sulkeutunut eikä sellasta harrastellu, nykynen mies sit on kyllä ihan erilainen:heart:

jahas, nyt tekee päiväruokaa :heart:

Mukavaa ja Rattosaa Sunnuntaita kaikille:heart:

T.Neiti+Prinsessat 27+2
 
  • Tykkää
Reactions: minä vaan -84
ila, Bumble mulla on ton Rennien lisäks nyt Ranixalia käytössä - viime yöksi otin kaksi ja sain kuin sainkin nukuttua ilman mitään ihmeitä. Toki vessassa kävin pissalla kaksi kertaa. Närästys on kyllä karmee kaveri, muuten kovin iisisti menneessä raskaudessa.

Yäh, joulu. Eilen käytiin Jyväskylässä ja ahdisti koko jouluhässäkkä... erityisesti Sokoksella bongasin liian monta joulujuttua ja pisti niin ärsyttämään ettei ollu tosikaan. :D

Olipa kyllä melkoinen päivä tuo eilinen. Sain kuulla, että ystäväpariskuntakin odottaa esikoistaan ja päästin sitten hullut riemunkiljahdukset itkuineen keskellä kävelykatua. Kesäkuussa heillä laskettu aika. Aivan ihana juttu! :heart:
Vieläkin itkettää, kun ajattelen asiaa - tiedän sen olleen heille isoin toive jo vuoden verran niin... voiko ihminen poksahtaa onnesta, oikeasti? Ja ihaninta tässä on se, että saadaan yhtä aikaa odottaa pieniä ihmeitä elämään.

Nyt jatkan sohvaröhnötystä, että jaksan illalla kävästä suunnittelemassa ohjelmaa karonkkaan... Ideoita ei kyllä ole yhtään, pää on ihan tyhjä. :LOL:

Ihanaa sunnuntaita mammat ja hurjia nuo 30+ lukemat - ihan pian alkaa tapahtua. :)

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 28+3
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81
Luin useamman päivän jutut ja kommenttia pukkaa :)
Influenssarokote oli tarkoitus ottaa, mutta en ole muistanut sitä kysellä, eikä ole tarjottukaan neuvolassa. Ehkä kysyn ensi kerralla (5.12)

Tervetuloa Doris87, Vempukka, nninaa, mimmi83 ja taikamaailma

Muisti mulla ei oo vielä ainakaan reistaillu enempää kuin normaalisti, mutta muistan kyllä tuonkin vaivan aiemmista raskaukasista ja imetysajoista.

Vakuutus tais sitten mennä ohi suun. Katotaan sitten syntymän jälkeen. Noilla 3 lapsella on kaikilla vakuutukset ja niitäkin oon miettinyt, että jos vaihtais vaan tapaturmavakuutuksiin..

Viivi76 Mulla oli edellisneuvolassa sokeria pissassa ja sain valita meenkö rasitukseen vai mittailenko 6 päivää kotona. No valitisin kotimittailun ja siinä oli sitten muutaman kerran aamun paastoarvo koholla. Terkkari meinasi, että mulla on liian pitkä paasto siinä (12-13 tuntia). Onko sulle puhuttu tästä mahiksesta?
Pitäis siis yöllä syödä myös vähän jotain. No sovittiin, että mittaan vielä 6 päivää ja sitten tarvittaessa th laittaa lähetteen TAYSiin. Nyt on 5. mittailupäivä menossa ja kyllähän noita ylityksiä on tullut. Aamulla ja päivällä ennen ateriaa arvot 4,7-6,1. Tänä aamuna sain sitten jo korkean aterian jälkeisen arvonki, 7,8. Minkälaisilla arvoilla joutuu insuliineille??

Mäkin hengästyn tosi helposti. Onneks meiän talo on 1-kerroksinen.

Toivon, että mulle pidettäis Baby Showerit, kun itse pidin yhelle kaverille viime keväänä. Saa nähdä!:rolleyes:

Bettis Punkan tarvitsee ainakin vauvalle kylvetykseen, muuta en tohon sun listaan keksinyt. Paitsi pumpulipuikot navan putsaukseen ja pumpulia silmien putsaukseen. Mä ostaisin uuden patjan. Oon omilleki lapsille jokaiselle ostanu uudet patjat...

Synnytysvalmennukseen/sairaalaan tutustumaan haluaisin mennä, kun edelliset olen synnyttänyt toisessa sairaalassa, mutta th meinas, ettei ne välttämättä huoli mua sinne, kun on kuulemma ensisynnyttäjille tarkoitettu. No pitää nyt kattoa. Ja voi olla, että joudun tän sokerihässäkän takia vielä TAYSiin synnyttää.:(

Mä oon tällä hetkellä yksityinen perhepäivähoitaja ja jos ei mitään ihmeellistä tuu, niin oon kyllä töissä (siis kotona) äitiysloman alkuun asti.

Tää mun masuvauva on ihan hirvee möyrimään ja potkimaan. Pelkään, että on napanuoransa kanssa ihan solmussa. Aiemmat on ollu paljon rauhallisempia. (sekä masussa että ulkomaailmassa)

Turvotusta mulla ei oo oikeestaan ollut missään raskaudessa, edes loppuvaiheessa. Ei siis tässäkään ainakaan vielä.

MrsR onneksi sait sen äippäpakkauksen=)

Elsiliini Mä ottaisin lapsen kokonaan kotiin. Meidän lapset on aloittaneet kerhon 3,5-4,5 -vuotiaina ja se on heille kyllä riittänyt hyvin. Toki joka perheessä on omat juttunsa.:)

Vanhempainpäivärahapäätöstä ei ole tullut, mutta eiköhän se sitten joulukuun puolenvälin jälkeen tule. Toivotaan!

Keltakukka Ihanaa kun sisko odottaa samaan aikaan! Mullakin on 2 siskoa, mutta eipä vaan kumpikaan odota, höh.

Mulla on muutaman kerran tullut oikeaan ranteeseen yhtäkkinen kova kipu, joka menee n 10 sekunnissa ohi. Enteileeköhän toi rannekanavaoireyhtymää?!

Joulu mä odotan kyllä innolla ja silloin kun ensilumi tuli, oli jo joulufiilikset! Ehkä ne tulee takas, kun ensi viikoks on luvattu lumisadetta. Tosin tää sokeridieetti nyt vähän harmittaa.: /

Mulla on haalea linea negra napaan asti. Miks tossa liberon odotus-oppaassa puhutaan linea albasta? Mun 3-vuotiaalla pojalla on muuten kans linea negra:D

Tuuliannaliina Mun kaveri käyttää tukisukkia/sukkahousuja just nimenomaan suonikohjujen estoon:confused:

Unia mä en kyllä näe oikeestaan ollenkaan. Muutenkin nukkuminen vähän huonoa.

Rintapumppuna mulla on ollut sellainen tosi vanha, omalta äidiltä peritty, millä oon kyllä pärjännyt mainiosti.

Limatulppa on mulla ollu aiemmin sellaista limaista veriviiruista eritettä. Mulla se on kyllä lähteny vasta muutamia päiviä ennen synnytystä. Jos mulla nyt selkeesti lähtis limatulppa, ni oisin kyllä huolissani. Mut toivottavasti sulla J+ vauva pysyy vielä masussa!

Sairaalakassia en varmaan varsinaisesti pakkaa. Lähtiessä otan sit mukaan kännykän, rasvat ja hammasharjan. Neuvolakortti mulla kulkee laukussa koko ajan mukana. Erikseen sitten pakkaan kassiin vauvan ja omat kotiintulovaatteet, jotka laitan turvakaukaloon. Mies tuo ne sitten sairaalaan, kun tulee meitä hakemaan. Toivon, ettei sairaalassa tarvisi kauaa olla.

Taikamaailma Mä kyllä pyytäisin isovanhempia "päivystämään" yölläkin ja heitä tulemaan sitten teidän kotiin, ettei tarvitse pientä lasta yöllä raahata minnekään. Jos se vaan on mahdollista. Mä oon kanssa jo vähän miettinyt, että mitä noiden lasten kanssa tehdään, kun pitää lähteä synnyttää. Riippuu hirveesti mihin aikaan päivästä lähtö tulee, isommat kun on jo koulussa ja eskarissa. Meillä ei muita sukulaisia ole täällä kuin mummu, joka on työelämässä, että pitänee kavereitakin varoitella mahdollisesta lapsenvahtikeikasta.

kiikkalainen rv 29+0 poks:)
 
Tuli sellainen romaani, että jäi viime tiistain lääkärineuvolakuulumiset kokonaan kertomatta.

rv 28+2
painoa tullut alusta 7,5 kg
RR 111/71
pissa puhdas
Hb 98 (hain sitten Obsidania apteekista, mutta se aiheuttaa kyllä huonoa oloa:()
sf 26,5 cm (tasaisesti keskikäyrän yläpuolella kulkee)
syke +140 (miten ne tyttö- ja poikasykkeet menikään??=))
liikkeet ++

Kohdunkaula pehmennyt ja sormelle auki. Se on kuulemma lääkärin mukaan ihan ok uudelleen synnyttäjälle.

Seuraava neuvola jo 2 viikon päästä! Nyt jo alkaa tiheemmät käynnit:)
 
Bumble Mulla myös aikaista kovempaa mustasukkaisuutta ja epävarmuutta, vaikka ei todellakaan olisi aihetta. Tunnen itseni niin muuttuneeksi ja jotenkin ei-haluttavaksi. Lisäksi itken nykyään tosi herkästi.

Mulla kanssa tuntuu ettei oikein mitään voi enää tehdä ilman että kovasti hengästyy, vaikka oon aina kunnostani koittanut pitää huolta. Meillä 2-kerroksinen talo ja nykyään täytyy tarkkaan harkita onko aivan pakko käydä alakerrassa:x

mimmi83 ja poitsu 27+1
 
Viimeksi muokattu:
Heips! Oon tässä muutaman päivän kulutellut aikaani teidän tekstien lukemiseen!! =) Sitten ajattelin, että miksipä en liittyisi itse mukaan jos vain mahtunee??!! =) 7.2/ Pipsa4/ 5.lapsi/ LKS

Pipsa4 29+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MrsR
Kiikkalainen insuliinit tuntuu olevan aika lailla paikastakin kiinni. Edellisestä niitä ei mulle määrätty, vaikka tunnin arvo saattoi olla opa 12. Ilmeisesti kuitenkin pahempaa on se paastoarvo ja sitten jos paastoarvon ja tunnin arvon erotus on yli 2 vai oliko se peräti kolme. En ymmärrä, kun eilen söin kevyesti, kuten aina, ja silti mulla oli paastoarvot ihan ok eli 5.1, mutta tunnin päästä oli yli 8 joka kerta. Tänään taas on ollut kaikki arvot tosi hyvät. Yritänkin syödä vielä näin illalla jotain ns. makeaa, tänään se on ananaspurnukka, mutta että saisin sen insuliinin jotenkin yölläkin erittymään. Ystäväni neuvoi minua ottamaan tuota Multimix Acerolaa joka päivä, se ainakin kuulemma hillitsee makeannälkää, vaikkei mulla se mikään ongelma ole, kun en juurikaan makeaa syö. Joka kerta, kun olen illalla syönyt jotain makeaa, paastoarvo on kuitenkin ollut aamulla tosi hyvä. En tiedä, uskallanko myöntää asiaa siellä diabeteskontrollissa :D Mutta älä stressaa, jos ruokavaliolla pääsee tästä, niin käy helpommin. Mua ahdistaa jo valmiiksi, kun pitää kolmena peräkkäisenä päivänä laittaa ylös siis kaikki syömiset ja määrät ja kellonajat, kirjoitanko siis sinne vain, että 'lapselta jäänyt leivänkannikka' ? :LOL: miten sen määrän voi muuten määritellä :D

Mulle on jotenkin tänään tullut sellainen olo, etten tule sitä laskettua päivää viettämään masuineni, vaan olen jo silloin pienen nyytin kanssa... mistä lie tullut sekin fiilis ja saapa nähdä, pitääkö paikkansa. Aloin miehellekin tänään jo puhumaan, että millaisia järjestelyjä pitää tehdä ja että pitää meidän päättää jotkut nimet, jos tuleekin yllättävä lähtö. Toisaalta siihen en kyllä usko, että nimiä tarvitaan, mutta haluan olla valmistautunut. Mitenkähän munkin kävis, jos en aina olis kaikkeen varautunut :LOL: Ja mies oli tyrmistynyt, kun ei se ollut lainkaan ajatellut, ettei sinne synnärille voikaan mennä lasten kanssa :LOL: Kysyi multa, että mihinkä kummaan ihmiset oikein laittavat ne jo syntyneet lapsensa siksi aikaa.. no kaikilla varmasti on tuota tukiverkostoa, meillä se on vähän öh pienehkö :(

Maha on jotenkin hirmu hyväntuntuinen ollut tänään, kaikin puolin ollut ihana viikonloppu :) Joo ja arvatkaa mitä!!!!! Mä kudoin elämäni ensimmäisen sukan :) siis kokonaisen, yläasteellahan piti kutoa ne sukat, joista sain puolessa vuodessa yhden aikaiseksi ja senkin teki äitini loppuun :ashamed: Mutta niin vain kuulkaa sain nyt yhden jo valmiiksi ihan muutamassa päivässä ja toinen on jo aloitettu :p likka heti tilasi itselleen värikkäät villasukat ja voivoivoi mahdankohan olla vielä siinä vaiheessa näin innostunut :LOL:

Tällaisin sunnuntaiaatoksin oli Viivi ja Tiiti, 29+3 (toivottavasti olisi vielä 10 viikkoa jäljellä :) )
 
Tervetuloa Pipsa4! :)

Verensokereista mulla noi omat mittaukset on olleet yhtä arvoa lukuunottamatta alle sallittujen; paastot olleet 3,6-5,1 välillä ja ruokailujen jälkeiset 4,2-6,9 paitsi yksi 9,2 mittaustulos tuli, kun jouduin syömään tuhdin brunssin, kun oli tiedossa sen verran työntäyteinen loppupäivä, etten ehtinyt edes jogurttia missään välissä välipalaksi syödä. Huomenna soittavat äippäpolilta noita omia mittauksia, valitettavasti mulla ei oo kovin monelta päivältä niitä, koska viime viikko oli hektinen ja sitten kun ois ollu kuitenkin aikaa mitata niin oliko hektisyyden takia mittari kotona... :ashamed: Ja nyt oon ollu sen verran flunssainen (ihan vaan räkätauti), etten saa edes sitä pientä pisaraa verta sormenpäästä, kun näpit on jäässä. :mad:

Mun täytyy sanoa, että epävarmuutta ja mustasukkaisuutta en oo vielä itse tuntenut, mutta ajan kanssa sekin varmasti tulee... tosin mulla noita tunteita oli jo alkuraskaudessa, kun miehellä meni hetki sulatella tätä uutista ja jostain syystä pari viikonloppua vietti hyvinkin mielellään kavereiden kanssa baarissa. Sen jälkeen noita tuntemuksia ei oo tullu, kun olen ollut oikeastaan kovasti parrasvaloissa mieheni silmissä. Kuten mahdollisesti aiemmin jo mainitsin ennen hyvin vähän julkisia hellyydenosoituksia antanut mieheni pussailee mua ja taputtelee/hyväilee mahaa kaupassakin. :) Eli Neiti-81 kysymykseen siis tuossa vastaus, aiemmin ei niinkään, mutta nyt suorastaan tavattoman paljon. :D Kotona tietysti enemmän, mutta noi julkiset ovat tulleet ihan yllätyksenä mullekin. :)

Hengästyminen on tuttua - en ole kyllä vuosiin missään huippukunnossa ollutkaan, mutta keskivertotasoa kuitenkin. Perjantaina imurointi hengästytti kovasti, mutta sitten kun tajusi hieman verkkaisemmin touhuta niin jaksoi kyllä ihan hyvin loppuun asti. :) Eilen kaupungillakin jaksoin hyvin kävellä ja kiertää, kun vain muisti kulkea hiukan hitaammin kuin normaalisti. Siitä johtuen varmaan maistui unetkin viime yönä erityisen hyvin.

Sain kuin sainkin raskausaivoni toimimaan suunnittelukaffella iltasella. Saatiin ihan hyvät parikin ohjelmanumeroa karonkkaan ja yksi projektikin mahdollisesti käynnistymään... :) Päätin siis tuossa taannoin lähteä koejäseneksi nuorkauppakamaritoimintaan, koska ajattelin, että pieni aikuisten toiminta tekee terää myös vauva-arjessa, erityisesti kun noita hoitajia on olemassa, että pääsen tällaiseen osallistumaan. :)

Nyt tässä toljotan boksilta Brasilian formulakisaa, kun missasin ratkaisuhetket suunnittelurehvien takia. :)
Sitten saunaan. Mähän oon ihan hullu saunoja, käydään lähes joka päivä saunassa - se kun rentouttaa mun lihakset ja aivot (hermot) parhaiten. :)

Tirriäinen pitää välillä kunnon bileitä masussa - huomaan, että erityisesti silloin, kun laulan. Ihan mitä tahansa - kaikki kelpaa. Tulee siis äitiinsä, kun on kaikkiruokainen musiikin suhteen. :D Varsinainen villiintyminen tapahtuu laulun ja tanssimisen yhdistelmästä. :heart:

Mukavata sunnuntaiehtoon jatkoa mammoille ja masuille, yritetään selvitä maanantaista. :D Mulla onneksi aamupäivä vapaata niin saa nukkua pidempään. Keskiviikkona sitten räpsyjen laitatus jo. Huippua! :)
 
Sunnuntaita vaan :wave:

Mulla on huomenna vp ja meen kierteleen kirppiksiä ihan itekseni. Ihanaa! :)

Hui, tääl on ollut puhetta limatulpasta. Olen jonkin verran lukenut siitä, että millanen se voisi olla... Mut en usko, että multa ois tullu sitä varsinaista limatulpan limaa, mut voin kertoa , että kellertäviä limapaakkuja on tullu muutamia ja yks päivä oli jotain rusehtavaa myös housuissa.,,mutta tosi vähän ! En sitten tiiä, tää limoista puhuminen on aina jotenki niin inhottavaa mut kyl täällä vissiin ymmärretään :D

Noista pikkusten vaatteista.. tajusin yks päivä, että mulla on pari 50cm bodyä ja enemmin niitä 56cm bodeja... mut kaikki on VALKOSIA ! Kääk! Sen vuoksi meenkin huomenna sinne kirpparille, jospa sieltä löytys vähäsen väriä mukaan ettei käy liian tylsäksi :whistle:

Pikkunen Pallo + mahassa möyrijä 27+5 !!!
 
J+
Täällä ollaan edelleen yhtenä kappaleena, perjantain jälkeen ei ole usein supistellut. Sunnuntainakin tuli vain kaksi, ja toinen meni ohi hetkessä. Viimeinen oli sellainen ärsyttävän aaltoileva. Juuri kun luulee supistuksen menneen se palaa jälleen.

Pitäisi ottaa rauhallisesti, makoilla. Mutta kyllä se tuottaa vaikeuksia! Joskus lähes ärsyttää kun muut puhuvat tuomitsevasti miten he kyllä makoilisivat vuorokauden ympäri. Mutta hyvä se on sanoa kun ei ole siinä tilanteessa itse.

synnytys unessa ollut eilen yöllä peräti kaksi. Molemmilla kerroilla heräsin supistuksiin. Mietityttää ponnistanko teenko jotain unissani vai muuttuuko unet synnytykseksi kun supistaa.. Ihme homma!
 
J+ Hyväähän sillä vaan tarkoitetaan, koska levätä sun pitäisi. Ei vauvojen ole tarkoitus näillä viikoilla vielä syntyä!

Cannes Mä en tiedä tosiaankaan, et miten päin tämä lapsi täälä on. Nyt tuntus, et olis kyljellään pää alaspäin ja potkuttelee oikeaan kylkeen. Mutta en todellakaan sitten tiedä. Jotenkin kummallisesti se siellä kyllä on. Perätilalasta en välttis uskaltaisi lähteä synnyttämään, mutten missään tapauksessa halua sektiotakaan! Se on ajatuksenakin niin pelottava. Mä varmaan lähtisin sitä käännöstä koittamaan.

MrsR Mä kans rrrrakastan saunomista! Olis ihana semmonen heti valmis kiuas, mutta toisaalta toi puusauna niin tuo sen tunnelman ja äly hyvät löylyt! :)

Kiikkalainen Kyllä mä halusin päästä tays:iin tutustumaan, hitto, ehä mä ees tiedä miten sinne pääsee sisälle!:kieh:

Viivi Milläs viikoilla sun on aiemmat syntyny? :) Mä melkein lyön kaikki pelimerkkini tammikuun puolelle itselläni, toki olis kiva kerrankin päästä ees sinne laskettuun aikaan! :D 38+6 on isommat ja 39+0 kuopus.

Äiti maa & Alli 30+2
 
kiikkalainen noin meki sit kyl tehään että se hoitaja hälyytetään meille ettei tartte pikkusta herätellä :)

Mustasukkaisuutta/hempeilyä ei oo ollu näkyvissä, en yleensäkkään oo koskaan mustis ja nytkin viihdyn kropassani kun oon saanu vaan ton pikku masun joten ihan normi luottavainen mieli :) hempeilyä ei myöskään oo mitenkään erikoisen paljon, aika normaalia elämää elellään. Lapsi saa kyllä tän raskauden aikana tuntea olevansa maailman tärkein, kun kohdistan siihen kaiken hellyyden ja rakkauden osotukset <3 onneks tota pari vuotiasta ei vielä harmita se että äiti pussailee, halailee ja hokee rakastan, rakastan sinua pari sataa kertaa päivässä :D ylitsevuotavaa rakkautta siis. Hormoonit siis saa jotain aikaseks munkin pääkopassa. Viime raskaudessa meiän koira sai nää ylitsevuotavat rakkauden osotukset osakseen joten mies on säästyny näiltä :) mä en vaan voi vastustaa raskaana näitä ylisuloisia koiruuksia ja lapsia <3

MrsR Ehkä ihminnen voi haljeta onnesta :) näin mä veikkaan sillä itselleni kävi niin viime kesänä kun paras ystäväni meni naimisiin ja mä olin niin onnessani heidän puolestaan etten kyennyt kunnolla pitämään kaason hommiani kasassa kun itkeä pillitin ja herkistelin koko ajan :D se aito lämpö, rakkaus ja onni toisen ihmisen puolesta on varmaan mahollista vaan jos joku on oikeen rakas ja tärkee. Mutta mikä on sen ihanempaa kun että pystyy aidosti olemaan onnellinen toisen puolesta :)

sokerilakko alkoi tästä päivästä.. päiväruuan jälkeen tarvin melkein auttavan puhelimen numeron että selviän vierotusoireistani, mutta nyt on pakko :/ olen koko raskauden mättäny suklaata joka päivä jälkiruuaks ja nyt on viimeinen aika saada se katki. Saas nähdä kuin tiukkaa tekee :)

Keskiraskauden lääkärintarkastus onkin tänään ja toivon että lääkäri vilauttaisi vauvaa ultralla <3

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille helmimammoille!
taikamaailma 27+2
 
cannes unohtu kirjottaa, että perätilassa tai poikittain meilläki ollaan, jos pysyis perätilassa niin koittasin käännöstä ja jos ei auttas niin koittasin synnyttää alateitse kuitenkin. Viime synnytys meni niin hyvin ja ponnistus oli niin nopee että kai mä siks oon liiankin luottavainen sen synnyttämisen suhteen. On vaan jotenkin sellnen olo et kyllä se sieltä tulee oli mitenpäin vaan :)
 
Huomenta päivää..

Mulla masuasukki majailee millon missäkin asennossa mutta usein potkii oikealle kyljelle. Liirailee oikeen niitten pienten kantapäiden kanssa. Lisäksi joka raskaudessa näihin aikoihin on alkanut vauvan, ei minun, nivelten tms naksuminen jos he oikeen myllertää siellä.. =)

Unista:
Kyllä näen, ihan pelkoihin, päiviin ja tapahtumiin liittyviä unia. ihan jostain repäistyjä tai ihan asiallisia unia.. kuuluu asiaan tässä vaiheessa kuulema.

Äiti maa:

Mulla on syntyny näin lapsukaiset:
39+4 (p) 37+2 (t) 39+4(p) ja nyt sitten mielenkiinnolla odotan saanko sen pyytämäni sektion ja mille viikoille. Sekä en tahtois mennä yksin synnyttää vammaisepäilylasta vaan tarvitsisin miehen siihen tueksi, mutta meillä on myös pieni ongelma, kuka tulisi meille hoitamaan lapsia, paljoa en uskalla kotona odotella hoitajia kun on matkaa sairaalaan ja niin nopea viimesynnytys. sekä niitä hoitajiakaan ei ole tod jonoksi asti. Nuorin lapsista on sen vajaan vuoden vasta Laskettuna ja jännittää "osaako" kukaan sitten paikalla hoitaa?!
Anoppi on töissä(aina kuulema, köh köh joopa joo) ja miehen isä, hmm , mahtaako osaa hoitaa nuorimmaista, oma äiti laitoksessa ja isää ei ole. sisko ois mutta tuleeko kun viimeksi ei oikeen varmaa ollu ja kiinnostusta, veli täyttää justiinsa 18v ja voipi olla viikonlopun sattuessa jammailemassa ymmärrettävästi =) miehen siskoista toisella on LA minun kanssa samoissa (ihana asia) ja muut asuvat kaukana. pieni dilemma silleen..

Eikös se ole jos alle 3h synnytystä kutsuta jo syöksysynnytykseksi sairaaloissa?
Synnytysten kestot:
1. 18,5h(sektio) 2. 4h 3. 3h.. Mitenköhän seuraava..

Täällä ollaan oltu väsyneitä ja masentuneita, johtunee kovasta univelasta ja tytön uhmaamisesta vaikka on jo 5v. Kyllä se tästä.

Mustasukkaisuudesta, on ollu ja kovastikkin. mies varmaan jo repiny pelihousut kun muistutan puoli*ittuillen jostain vanhasta asiasta hälle. Ymmärtänee ehkä kun olen selitelly epävarmuuttani hänelle, mutta mies on mies..

Huomenna sokerirasitus, joka sillen turha, onhan se rd ollu joka raskaudessa. sekä neuvola. hyh sitä liuosta taas.. =(

KAIKILLE sokereiden kanssa kamppaileville:

Mulla on kanssa ollu aina ruokavalio diabeteksen hoidossa, eka laps 3590, seuraava 3590 ja kolmas 4485, vaikka ja kuinka olen noudattanut kaikkia rajoituksia ja sääntöjä. Tosin jouluna olen itseni sallinut nauttivan. Sekä on ollut sama ilmiö, jotain makeaa illalla, sokru aamulla alhaisempi kuin vaan leivällä illalla nauttineena. viimeraskaudessa jossa poika syntyi tuon 4485g ei arvot pomppineet kummemmin ne liikkuivat ennen ateriaa 3,8-4,7 ja aterian jälkeisinäkin 7.3 yleensä.. paastot silti labrassa aina olleet yli viisi.

Kengu (oisko 26+5)
 
Taikamaailma Ehkäpä se sitten on todellakin mahdollista. Empaattinen olen ollut aina, mutta nyt jotenkin vielä enemmän, kun olen kanssa sellainen itse rakkaus välillä... En onneksi jatkuvalla syötöllä, mutta pari kolme tuntia päivän aikana ainakin. :) Juuri eilenkin ajattelin tuota ystäväpariskuntaa ja sitä, kuinka upeat vanhemmat heistä tulee. :heart: Ihania hetkiä nämä elämässä. :)

Nyt odottelemaan soittoa polilta... ovatkohan paljonkin myöhässä?

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 28+4
 

Yhteistyössä