Heinäkuun mammat 7

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinis07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mukavia neuvolakuulumisia kaikilta! Syke on normaalisti kaks kertaa tiheämpi kun aikuisen. En oo varma, mut luulisin, että "normaali" on 120-160 välillä. Ja tosiaan pojilla on tiheempi syke, kun tytöillä. Täällä flunssa jatkuu :( onneks mies sai loppuviikon saikkua, sairastellaan yhessä.
heinis 18+3

Terveisia taaltakin. Eilen kavin laakarissa, syke oli 153 ja paattivat pikaisesti ultratakin, kun mulle oli kuukausi sitten tiputtelua, laakari halusi tsekata istukan paikan. Kaikki ok, paitsi verenpaine vahan koholla. Ns. rakenneultra on 28.2 josko sitten nakyis sukupuolikin. Mia, saako teilla lapsi Kanadan kansalaisuuden automaattisesti? Meilla tulee lapselle molemmat kansalaisuudet. Ja toinen kysymysys, onko teilla tarkoitus olla Kanadassa pysyvasti?

Suomessa taitaa pakkaset paukkua, ei taalla etelassakaan montaa astetta plussan puolella olla. Nain lyhyesto talla kertaa.

Ihanaa vihdoinkin vloppu:):) tätä olen odottanut.
Mie oon taas kahtellut vaunuja, ku mietin et kandeeko ne ostaa uusina vai vanhoina. Noi uudet mallit on kyl aika ihania ja ihanan värisiä. Mut hintakin sitten on hunajaa:b
Miten te muut aijotte ostaa vaunut, käytettynä vai uusina?

Hei
Mie ruukaan kans käyä aina välilä kattomassa vaunumalleja netissä. Minusta värit on kyllä aika tummia. Vaunut on kyllä aika karseissa hinnoissa nyt, mutta huutonetissäki vanhat vaunut nousee uusien hintoihin.
Olen vähän kahden vaiheilla ostaako uudet vai käytetyt. Lapsi on kuitenki meille ensimmäinen ja toivottavasti saadaan vielä tulevaisuudessa toinen tai ehkä jopa kolmaskin lapsi. Uudet vaunut ois kyllä makeat ja menishän ne sitten seuraaville lapsille.

Sen verran vielä vinkkiä vaunun ostajalle: Mieti mihin tarvitset vaunuja? Itse ostin esikoiselle yhdistelmät ja tuli niitä käytettyä päivittäin, mutta jo puoli vuotiaan kanssa käytettiin pelkkiä matkarattaita. Me joudutaan liikkumaan aika paljon autolla ja matkustellaan paljon muutenkin! Yhdistelmät vie autossa liikaa tilaa ja on painavat käsitellä, yhdistelmissä on ratas osa mutta ihan turhan iso. Eli jos nyt ostaisin vaunuja, ostaisin (uutena) hyvät pelkät rattaat, ketterät, pieni kokoiset, joihin saa vauva-aikana vauvan kuljetettua kantokopassa. Niitä tarvitsee kuitenkin 3v asti ainakin. Ja jos nyt välttämättä ihan vaunut haluasin, ostaisin ne halvemmalla/käytettynä. Tietysti jos aijot tehdä talvipakkasella kävelylenkkejä vauvan kanssa tai nukuttaa vauvaa kesät-talvet ulkona niin vaunut/yhdistelmät on melko pakko hankinta. Ja yksi konsti on ostaa siihen tarkoitukseen sitten käytetyt vaunut koska lähes aina lenkillä niissä joutuu pitämään sadesuojaa (suojaa myös tuulelta) joka peittää pienet kauneusvirheetkin käytetyistä!

Tais tulla aika sekavaa tekstiä ja jokainen tekee miten parhaaksi näkee, mutta tässä minun ajatuksia asiasta!

Lisäys vielä äskeseen: En sitten tiedä minkälaisia on nykyrattaat, että onko niihin edes mahdollista saada kantokoppaa (eli meneekö selkänoja ihan alas yms!)?!!
Mutta yhdistelmiäkin on tosi paljon erikokoisia. Ehkä niistä löytyy nykyään ns matkamalleja eli niitä kevyitä, pieneen tilaan meneviä?! En ole ihan perillä nykymalleista! Voineet kehittyä parissa vuodessa paljonki...

Alkuperäinen kirjoittaja sara75:
Hei
Mie ruukaan kans käyä aina välilä kattomassa vaunumalleja netissä. Minusta värit on kyllä aika tummia. Vaunut on kyllä aika karseissa hinnoissa nyt, mutta huutonetissäki vanhat vaunut nousee uusien hintoihin.
Olen vähän kahden vaiheilla ostaako uudet vai käytetyt. Lapsi on kuitenki meille ensimmäinen ja toivottavasti saadaan vielä tulevaisuudessa toinen tai ehkä jopa kolmaskin lapsi. Uudet vaunut ois kyllä makeat ja menishän ne sitten seuraaville lapsille.

Hei.
Onhan väreissä nykyään aika paljon vaaleatakin, jopa valkoista..ihan valkoiset vaunut kyl menee mielestäni vähä yli:( en henkkohtaisesti ainaka tykännyt.
Oishan se juu kiva ostaa ihan uudet vaunut, paitsi jos löytyy käytettynä jotkut uutta vastaavat, niin kelpaisivat minulle.
Ja onhan tuokin totta että kun tulevaisuun suunitelmat on, ettei tämä lapsi jää ainoaksi..niin sitten olisi ainakin kunnolliset vaunut valmiina seuraavalle tulokkaalle.

Tervehdys
Olen ollut poissa jonkun viikon, oltiin lomailemassa. Maanantaina rakenneultra ja tulee sanomista neuvolassa painonnoususta...(on tullut syötyä paljon sellast mitä ei pitäs ja paino noussu niin että kohisee) nyt sitten alko ruuan tarkkailu...

Tarkotus on meillä ruveta pikkuhiljaa kattomaan vaunuja, tosin ei hajuakaan minkälaiset kannattaa...ja hoitopäydän hankintaa ja sänkyä ja ja ja ja...suunnitelmissa meilläkin useampi jos vaan luoja suo, ollaan siksi ajateltu että ostettas joitain uusia juttuja niinku vaunut ja silla niin menis sitten tulevillekkin. Hoitopöytä..hmmm...onko kellään neuvoja?

Hoitopöydästä: Niitä on tosi vaikea löytää ihan mieleistä, malleja ei ole montaa aina per kauppa. Meillä tärkein kriteeri on että siinä on umpi hyllyt/kaapit. Esikoisella hoitopöydän laatikoihin ja hyllyihin mahtui kaikki käytössä olevat vaatteet ja oli hyvä kun ei tarvinnut ruveta heti kaappeihin raivaamaan vauvanvaatteille tilaa. Jossain olen nähnyt myynnissä myös pitkille vanhemmille tarkoitettuja hoitopöytiä!
jotkut sanoo että hoitopöytä on ollut turhin hankinta mutta meillä 2v vieläkin hoidetaan "hoitopöydällä", sängyllä yms ei suostu olemaan paikoillaan ja oma selkä ei kyllä edes kestäisi.
Yksi mietittävä pointti on myös se missä aiot kylvettää vauvan. Meillä oli kodinhoitohuoneessa ammeelle sopiva taso, mutta jos ei sitä olisi ollut, olisi ammehoitopöytäyhdistelmä tai ammejalat ollut hankittava. Ei se kylvetys oikein lattiallakaan onnistu.
Tässä taas minun mietteitä asiata....

Meillä hoitopöytänä toimi pesukone. Sen päälle hommasin hoitoalusen ja seinälle muutama imukuppi"hyllyn". Hyvin toimi, ku tilaa ei ollu. Kylppärissä kätevä vaihtaa vaippa, pestä jne. Meillä kylvetettiin aina lattialla, eikä ollu hankalaa. Kyllähän siinä paikat väsyy, mut en tiedä oisko tullu pidempään kylvetettyy seisaaltakaan. Tulpallinen ammehan on paljo pienempiki, ku sellanen "lattiamalli".

Mulla sillon 2 vuotta sitte vaikutti vaunuhankintaan alakori. Meillä ei ollu autoa sillon, eikä kyllä korttiakaan kummallakaan, joten kauppareissut tehtiin vaunuilla. Vaihtoehdot ritilä alaosalla oli Brio tai Emmaljunga. Sillon oli Emmaljungan yhdistelmävaunut kalliimpia, joten päädyttiin Brion Kombeihin. Alakopassahan ei sais viittä kiloa enempää mitään kuljettaa, mut on varmasti ollu painoa enemmän! Sellaseen verkkoon en uskaltais oikein mitään laittaa.

Meillä ainoo iso hankinta on vauvan turvakaukalo. Viimeks oli lainassa ukon veljeltä, mut nyt saavat ens kuussa vauvan, niin ei taideta niiltä saada. Toivottavasti jostain saatais lainattua, ku ei sen käyttöikä kuitenkaan oo ku vajaa vuosi. Tää kun luultavasti on viimenen lapsi, ei nyt viittis kauheesti hankintoja enää tehä. Sillä mekin ostettiin kaikki viimeks uutena, ku tiedossa oli, että toinenki lapsi halutaan. Vaikka välillä erottiinki, niin tässä sitä taas yhdessä odotetaan!

heinis 18+5

Hei
Mie suunnittelin kanssa laittavani hoitopöydän vessaan yhden kaapin päälle, jonka yläpuolelle on itse tehty kaksi hyllyä. Tulevat isovanhemmat käy kyllä aika kovilla kierroksilla ja sanovat etteihän semmoinen sovi, mutta täytyy vielä miettiä.
Lipasto tai jokin pieni kaappi on kuitenkin ostetta vauvan vaatteita ja tarvikkeita varten.
Heinikselle vielä kysymys nuista brion vaunuista. Kuinka pitkäksi aikaa vauva mahtui koppaan nukkumaan?
Itse olen kovasti kans miettinyt tuota vaunu asiaa, että minkä laiset vaunut on hyvät. Brion vaunuissa on tänä vuona ainakin mukavammat värit kuin emmaljungissa. Hinnasta en tiedä kuinka paljon niillä on sitten eroa.
Kertokaahan konkarit, mitä muuta vauvalle kannattais hankkia ennakkoon?
t. Sara 16 + 2

Meillä on Kombit kovalla kopalla. Poitsu mahtu noin puol vuotta koppaan. Sitte haluski jo alkaa istuskelemaan, joten kopan poisjättäminen kävi kivuttomasti. Viime talvena oli vielä makuupussi vaunuissa, jossa jätkä oleili toppavaatteet päällä. Tänä talvena ei enää mihkään pussukoihin mahu, johan tuo ens kuussa täyttää 2 vuotta (!). Meillä on harmaa-mustat vaunut. Halusin sellaset, mitkä käy tytölle ja pojalle, eikä lika näy kovin helposti. Kaikki kankaathan on irrotettavia ja pestäviä, et sinänsä ei likaantumisella väliä. Mulla ei tuu muita isoja hankintoja mieleen, ku vaunut, turvakaukalo ja pinnasänky. Niin ja se hoitopöytä, jos sellasen meinaa hommaa. Pinnikseen kannattaa katella kirpparilta lakanoita. Yhethän tulee pakkauksessa, jos sen meinaa hommaa. Pakkauksessa tulee paljo kaikkea tarpeellista.

Huomenta!

Kylläpä on ollut mukava viikonloppu :). Kävin taas viikon tauon jälkeen vähän treenailemassa ja kylläpä tuli virkeä olo. Tänään olis taas tarkoitus mennä tekemään tunniksi aerobista ja vähän punttia. Huomenna varmistuu mun työkuviot lopullisesti. Toivottavasti suunnitelmiin ei tule muutosta ja voi hyvillä mielin jäädä jo huhtikuun toinen päivä töistä pois.
Mitä noihin vaunuihin tulee, niin meillä ostetaan uudet, vaikka tietoa ei ole onko tää lapsi ainut meille. En ole vielä käynyt missää kaupassa niitä katsomassa, mutta rakenneultran jälkeen ajattelin mennä. Yksi vaihtoehto on ollut Brion Compactit, koska mulla on aika pieni auto, ja siinä renkaat menevät yhteen, kun ne laittaa kasaaan. Ja se oli hyvä pointi, että missä lasta aikoo kylvettää. Eipä ole sitä tullut ajatelleeksi, eli varmaan pitää hankkia ammejalat, ettei tarvitse rasittaa selkää turhaan.

Aamu73, rv 16+6 (muistaakseni)

Heippa!

Mulla on kyllä ihmeellisiä nämä vuotelut :/. Esim. kun käyn isolla asialla wc:ssä niin kun luonnollisesti joutuu silloin ponnistamaan nii mulla tulee ihan kunnolla verta emättimestä ja sitä jatkuu yleensä sitten sen päivän vähäisenä. Samoin kun käyn lenkillä ja jos juoksen nii verta tulee vähän. En tiedä sitten. Outoa minusta. Kuitenkaan se ei ole jatkuvaa eikä kipuja ole ja vatsa kasvaa...

Sanokaapa muut kuulostaako normaalilta?

Moikka kaikille!

Tre, en osaa sanoa kuulostaako normaalilta, kun kokemusta ei ole:-) Mitä lääkäri sanoo, tai neuvola? Ehkä liikuntaharrastuksista pitäisi karsia pois juoksu ja muut rasittavammat lajit?

Koko viikonloppu meni mulla työasioista stressatessa niin, että melkein itkua väänsin kaksi päivää. Tulin tänään töihin jo kuudeksi selvittämään asian. Kaikki oli ok, ja otti kyllä päähän. Yksi työkaveri oli soittanut mulle perjantaina kotiin kun olin jo päässyt töistä ja ilmoittanut tyyliin että "kämmäsit tosi pahasti ja nyt mä joudun hoitamaan sun mokat" - arvatkaa tuliko hyvä mieli. Sitten stressattuani koko vkonlopun selvisi, että mä olin tehnyt kaiken niin kuin pitikin ja tämä henkilö itse oli tehnyt virheen. Olen ihan kypsä lomalle jo.

T. Assari 16+4

Lavine; juu kylla meillakin vauva saa automaattisesti kaksoiskansallisuuden. Hmm vaikea kysymys, etta jaadaanko pysyvasti tanne. Jos miehelta kysytaan niin kylla. Mutta toki se on hanen toistakin kiinni seka minun viihtyvyydesta. Tosiasia on kuitenkin se, etta kun vauva tulee, niin mina en palaa taalla toihin, ennen kuin aikasintaan lapsen mentya kouluun. Eli aika nayttaa miten kay. Yritan kuitenkin kerran vuodessa kayda suomessa, etta ei iske ikava. Onhan se hurjaa matkustamista sitten lapsen kanssa. Taalta kun kestaa 25 tuntia lentoineen, ennen kuin olen kotipaikkakunnalla. Oishan se ihana, kun olis tukiverkosto ymparilla, mutta taa on nyt tata. Ja en tieda miten sita osais enaa suomessa asua yli kuuden vuoden pois olon jalkeen. Monet ystavat ovat muuttaneet, ja ovat sita katuneet. Tieda hanta. Onko teilla vain lyhyt komennus siella? Onko kiva muuttaa takaisin suomeen? Mita luulet, etta tulet kaipaamaan?

Hei
Taas on uusi viikko edessä loppuviikosta pidän ainakin perjantain vapaata torstaista en tiedä vielä.
Meillä on talon rakennusprojekti tässä ja ajattelin alkaa kilpailuttaan ulko-ovet ja ikkunat joten yritän käyttää vapaan nyt oikein tehokkaasti. Siivotakki pitäis, mutta sen taidan tehdä keskiviikkona ettei tarvitse tuhlata ansaittuja lomapäiviä siivoamiseen.

Pieniä liikkeitä täällä odotetaan vatsan asukilta, mutta en ole ainakaan vielä huomannut mitään erikoista.

Hei vaan ! Miten sä Assari oikeasti jaksat tuota ruljanssia töissä ? Kuulostaa hirveältä.
Mulla menisivät kyllä hermot, ja haistaittaisin p...t kaikille. Musta on muutenkin tullut iän myötä vähemmän diplomaattinen, mutta aina se ei, valitettavasti, ole mahdollista. Joutuu kyllä usein nielemään kun ei sillä saa aikaan muuta kuin itselleen (lisää ) hankaluuksia. Kävin tänään katseleen alustavasti vaunuja. Keskiviikkona kun on ultra, jos jotain valaisua saisi asiaan kumpi on tulossa. Siis en mene vielä rakenneultraan, tää on ylimääräinen. Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että hyvät käytetykin käy. Nyt näytti olevan kaikkea ilmastointiräppänää pohjassa jne . vaunuissa, joita ei kyllä itse tarvi . Siis , tarkoitan sitä, että vaunuthan näyttää nyt olevan kuin autot, että aina kun lisää laittaa euroja , saa lisävarustelua. Hoitopöytää en tarvi, kun totesin jo esikoiselta että aika turha ostos loppujen lopuksi, kun kaappitilaakin on.
Jännittää kuitenkin tuleva keskiviikko, se että onko kaikki kunnossa.
Laskettuun aikaan saan kuitenkin tarkennuksen tällä kerralla.
Tänään 18+3 (19+)

Tervehdys kaikille!

Ulkona on niin ihana ilma, että tekisi mieli olla jossain ihan muualla kuin toimistossa! Vaikka luistelemassa!

Wera, en mä oikein jaksakaan, ja nyt raskauden myötä vielä vähemmän. Työmotivaatio on aika nollilla ja haluaisin olla oikeastaan vain kotona. Tässä vaiheessa ei kannata kuitenkaan tehdä mitään radikaaleja ratkaisuja, vaan odotella kiltisti äitiyslomaa:-)

T. Assari 16+5

Huomenta ! Menen tänään sinne ultraan. Jännittää.
Oletteko käyneet lukemassa meidän omia juttuja silloin ihan alussa ? Siis , tämähän on kaikinpuolin seesteistä aikaa verraten siihen.Ainakin enimmät hermoilut ovat takana.Ei varmaan mene pitkäkään aika , kun alkaa keskustelu synnytyksestä, ja kaikkeen siihen liittyvästä. Sitten taas hermoillaan, ja jännitetään. Sehän tässä palstailussa on ihanaa, että saa vertaistukea. Aina löytyy, yleensä, joku joka painii samoissa tuntemuksissa.
t. Wera 18+5 (19+2)

Teretere

käytiin siellä rakenneultrassa ja kaikki siellä on hyvin, pieni liikkui ja heilutteli käsiään vilkkaasti. Tosin näill viikoilla ollaan yleensä 200g ja meillä ollaan 300g.... :) mut ollaan isoja miehen kanssa molemmat joten jotain tällästä oli odotettavissakin.

Typerä kysymys mulla olis, mitä näkyy 3d ja 4d ultrassa, miten ne eroo normaalista yms yms....kun mä en oo kuullu sellasesta.

Tänään onki taas ultrakuulumisia, ku Werakin tulee jossain vaiheessa näpyttelee kuulumiset. Meillä on ens tiistaina rakenneultra. Kysyittekö Mm sukupuolta? Toivottavasti meillä kätilö suostuis mittauksien lomassa vilasee jalkovälinki. Jostain syystä haluaisin sen nyt tietää.
Tuolla 4d:ssä näkyy vauva selvästi. Se kuva näkyy sellasena ruskeensävysenä ja kasvonpiirteet kaikki just sellasena, ku syntyessä. Se kuva on ku valokuva. Ite en oo käyny, mut oon lukenu aiheesta ja nähny lehdessä kuvia. Se on normaalia ultraa tarkempi kaikin puolin. Monihan käy yksityisellä 4d:ssä saadakseen sukupuolen selville.
Täällä potkut/nyrkkeilyt tuntuu aina vaan selvemmin. Jos on ollu hiljasta masussa, oon vähä töytässy ja heti vauva hermostuu ja tönäsee takasin :) Äiti kiusaa nyt jo! Esikoisella on uhma!! Toivottavasti menee nyt nopeesti ohi. Tällä äitillä ku toi pinna kiristyy turhan nopeesti...
Onko tre saanu mitään selvyyttä noihin vuoteluihin? Mulla tuli mieleen suonikohju, joita joillekki tulee raskausaikana emättimeen. Voiskohan olla sellasesta kyse? Tuleekse vuoto aina emättimestä? Mulla oli esikoisesta niin kovalla välillä maha, et persus repes useesti isolla hädällä niin, et tiputti verta niinku menkkojen aikaan. En sillon käyny lääkärissä, mut joko oli pukamat tai sitte noita suonikohjuja. En muista yhtään mistä niistä kohjuista just luin.... Kerroppa jos oot saanu vastauksen vaivaan.

heinis 19+2

Heippa! Tre, sun kannattaa ehdottomasti jattaa juoksu pois, reippaalla kavelyllakin saa kuntoa hyvin pidettya ylla. Joskus noihin vuotoihin vaan ei loydy syyta? Onko sun istukan paikka tarkastettu? Te jotka Suomessa ostatte vaunuja, olisi mielenkiintoista kuulla milla hinnalla vaunut saatte kaytettyna, enta uutena? Netissa tietty nakee joitain hintoja.Mua mietityttaa millaiset rattaat ostaisin,koska taalla on pitkalle syksyyn tosi kuuma, eika lasta voi esim ulkona nukuttaa jne. Joten saattaa olla, etta ostetaan matkaratas tyyppinen ratkaisu taalta.

Mia, me ollaan oltu 2 vuotta ja viela vuoden viisumi voimassa. Tulen ihan varmasti kaipaamaan lampoa ja aurinkoa, vaikka taalla kesalla onkin joskus liian kuuma (+38..) Toisaalta on mukavaa menna takaisin Suomeen, mutta uskon jonkinlaisen kulttuurishokinkin saavani. Taalla on niin tottunut jo siihen, etta ventovieraat juttelee ja ihmiset yleisesti ottaen paljon ystavallisempia kuin Suomessa. Kauppojen yms. palveluiden maara on myos ihan jees ja sunnuntaisinkin kaikki auki. Kylla muakin jannittaa miten taalla selvitaan miehen kanssa kaksin, taalla ei ole edes mitaan isyyslomia, kasittaakseni Kanadassa on parin viikon loma ja aityslomaakin on? Ma kun jaan toista pois niin siihen loppuu tulotkin..

Assarille viela kysymys, minka alan toissa olet? Koita jaksaa, pian paaset pois!

Loppukuun rakenneultraa odotellessa Lavine

Heippa!
Meille tuli seerumiseulan tulokset tänään ja vastaus oli normaali :). Eli yksi etappi taas käyty läpi. Ne viime viikon kuplinnat vatsassa ovat muuttuneet nyt selkeiksi "töytäisyiksi", eli mitä ilmeisemmin tämä ovat nyt niitä vauvan liikkeitä. Ne myös tuntuvat melkolailla samassa kohdassa navasta alaspäin noin kämmenen kokoisella alueella.
Meillä on rakenne ultra vasta viikolla 8 perjantaina, eli vielä pitäisi pari viikkoa odotella. Ja sitten se 4D-ultra on maaliskuun lopulla.
Tänään on taas vapaapäivä, mutta salin joutui jättämään väliin, kun hieronta oli jo aamupäivästä.
Nyt tulee hieman purnausosastoa. Mua oikeesti välillä jurppii noi julkimot, jotka lehdissä kertoilevat vaikeasta raskaudestaa. Lukasin tossa jutun Heidi Wilmanista (mikä nykyinen nimi onkaan), joka oli iltapäivälehtien otsikoissa ja nyt OHO-lehdessä otsikolla: Heidin vaikea raskaus! Luulin kuolevani. Nooh, olihan heidi joutunut käymään vatsataudin takia lääkärissä rv:lla 8. Ja tottahan jokainen meistä olisi huolissaan vatsakivuista raskauden aikana,mutta tuntuu välillä niin ärsyttävältä lukea tällaista soopaa, kun joillain ihan oikeasti on koko raskausaika tosi vaikea.
Asiasta kymmenenteen. Mittasin eilen vatsanympäryksen navan kohdalta. Mitta näytti 90cm ja ennen raskautta mulla taisi olla 73cm :), eli kyllä se vatsa vaan kasvaa kohisten :).
Tällaista tällä kertaa....

Aamu73 rv:lla 17+3