Heinäkuun mammat 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinis07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenta !
Mä yritän olla miettimättä synnytysjuttuja liikaa etukäteen. Kyllä se sitten selviää aikanaan. Keskktyn nyt vaan tähän odottamiseen. Mä olen kokenut kuitenkin tämäm odotuajan onnellisena, kun on lupa tavallaan kerrankin ottaa löysemmin elämä.Sehän sitten tulee kyllä takaisin , kun lapsi syntyy...Mä toivon hartaasti, että lapsi olisi terve
ja kaikki menisi suunnilleen omalla painollaan.
Onko teillä muilla havaintoja, että oman kehon hallinta on , lievästi sanoen, muuttunut ?
Kun mä olen ollut ennen raskautta hoikka, niin nyt mä en jotenkin hahmota omia uusia mittoja. Mulla on aina nykyään paidan rinnukset ryytteessä, kun omat kyynärpäät tökkii vatsaan.Sitten tavarat lipeää käsistä yms...
Nyt kun on näin hieno ilma, ajattelin lähteä hissukseen hiihtelemään meren jäälle.
Saas nähdä, kun hengästyn tosi helposti nykyään.

Aurinkoista päivänjatkoa !
Wera 25 tasan.

Terve!

Tänne ei kuulu ihmeempiä. Viime yönä valvoin taas pari tuntia kun työ jutut pyöri mielessä. No sit kun nukahdin, niin heräsin siihen, että vauva pyöri! :) No se nyt vaan tuntuu tässä vaiheessa ainakin vielä ihan kivalta.

Mä ajattelin kyllä kans jemmata kelan papereita sen verran, että saisi sen uuden pakkauksen. Ei mulla ole mitään sitä entistäkään vastaan, mutta ois kiva, olla sitten tämän vuoden muodissa mukana. ;)

Piri

Huomasin juuri sähköpostistani, että kelasta oli vastattu kysymykseeni - kun oli kysynyt, että milloin uusi äitiyspakkaus tulee jakoon, niin näillä näkymin kuulemma huhti-toukokuun vaihteessa!

Eli pitää vielä muutama viikko pihdata papereita, kun eikös siinä käsittelyssä mene noin 4-6 viikkoa?
Piri

Joku sano mulle tuosta kelan lanketista, että pari viikkoa menee siinä käsittelyssä. Eihän sitä koskaan tiä onhan sieläki niitä ruuhka piikkejä. Pitää odotella vielä pari viikkoa, jos sattauis että sais sen uuen pakkauksen.
Kyllä se vanhaki kelpais ihan hyvin, mutta jotenkin mielenkiinnolla oottelen minkälainen se uusi olis.
Mie olen nyt alkanu ottaan töissä vähän rennommin en yritä ennää revitellä enkä tehä mittään ylimääräistä isoa hommaa. Pomoki sano tännään, että täytyy pian alkaa hommaamaan uutta työntekijää, että ehtii opettaa sen talontavoile ennenku jään pois.
Minusta kyllä tuntuu, että kohta vois jo jäähä töistä pois alkaa niinku kyllästyttään työ ja kyllä ne eri työasennotki alkaa olla vähän hankalia suoriutua.
Sitä alkaa kohta muistuttaan pientä norsua lyllertämässä työpaikalla.
Täytynee jatkaa tässä toisti ja mukavat viikonloput teille

Huomenta...

Auuh, olo aivan kauhea. Siis onko teillä muilla vastaavaa ongelmaa eli ummetusta!? Mulla iskee välillä ihan kauhee ummetus päälle. Miettikää nyt on viidettä päivää paskat mahassa ja siis suoraan sanoen maha on aivan valtava ja vaikeeta hengittää. Uskon tosin että pian pääsen vessaan asialle, HUH mutta ei tää oo hauskaa että näin monta päivää putkeen on ihan tukossa! Kyllä ummetus on melkein kuin hidas kuolema... se olo sitten kun on saanut vatsan toimimaan, on aivan mahtava, kuin olisi uudesti syntynyt!!

Ja itseasiassa mulla on normaalitilassakin vähän vastaavaa ongelmaa. Siis jos en pidä huolta siitä että joka aamu juon putkeen litran vettä ja lisäksi kahvikupillinen niin vatsa alkaa heti jumittamaan. Tuolla keinolla saan sen toimimaan joka toinen päivä tai kolmesti viikossa. Ei hauskaa, ja tää ongelma on tullu sen jälkeen ku aloin saamaan lapsia. Sitä ennen toimi aivan moitteettomasti vähintään kerran päivässä vaikka ruokailutavat oli kaikkea muuta ku terveelliset siihen aikaan. Nykyään taas on terveelliset elintavat. Ei tätä vaan ymmärrä.

Tässäpä vuodatusta, jos joku osaa auttaa nii kiitoksia etukäteen :)

t. tre 23+4

Kestämistä tre! Kannattaa varmaan kokeilla levolacia tai jotain muuta ummetuslääkettä. Siis jos ei kotikonstit auta. Luumuja tuoreena tai kuivattuna, rusinoita, PALJON nestettä ja kuituja. Lakuja tarttee syödä yli neuvolan suositusten, mutta on aika nammm-lääke ;)

Lauantaita vaan kaikille :)

Aivan ihana ilma ulkona. Harmi, ettei pysty tekemään pitkiä kävelylenkkejä, kun heti alkaa vatsaa pistelemään. On se kyllä kumma, että salilla pystyy treenaamaan ilman kipuja... Hyvä niin...
Tre, kestämisiä täältäkin. On varmaan aika tuskanen olo. Tää taitaa olla jo epänormaalia, ettei kärsi mistään vaivoista... EI edes tunnu siltä, että olisi raskaana. Äitikin jo sanoi, että kyllä jokaisen pitäis edes vähän kärsiä raskausajasta :)... Enää kolme päivää töitä jäljellä. Toki huhtikuussa teen vielä muutamia tunteja viikossa, mutta ei se enää tunnu missään.
"Onni" möyrii mahassa jo kauheesti. Vatsa vaan heiluu, kun se intoutuu heiluttaa nyrkkejään vatsassa :). Nyt täytyy alkaa paistaa lettuja ja nauttia yhden alkoholittoman siiderin!

Nostelempa nyt kun ollaan taas tiputtu:
Huh huh, rankka viikonloppu takana! Kyllä raskaana olessa huomaa olevansa sen verran jo "herkkä" että ei jaksa melua ja ihmispaljoutta jatkuvasti! Meillä oli minun perhe koolla koko viikonlopun, yhteensä 15 henkeä, 3 alle kouluikästä, 2 koululaista ja loput aikuisia (20-60v). Voitte uskoa mikä touhu ja meteli tosta porukasta aina lähtee! Onnex oli noin ihanat ilmat ulkona että pystyi ulkonakin olemaan. Nyt just lähti viimeiset ja hirmu sotku jäi vaan jäljelle! Voi olla että huominen kuluu nukkuessa viikonlopun rasituksia pois! Eipähän tänne muuta!

hei
Tosiaan viikonloppu alkaa oleen jo ehtoon puolella. Jotenki tylsää, kun ei oikein pääse minnekkään. Mies on maalamassa taloa ja, koska mie en voi maalata niin eipä siellä raksala ole oikein muuta, kuin seisoskelua. Lenkillä kävin, mutta tylsää kun ei oikein pääse mihinkään ja jotenki tuntuu ettei myös kehtaakkaan lähteä. Joskus on vain tämmösiä lötkö lötkö viikonloppuja. Niin ja tietenki kaikkia herkkuja on tullu syötyä ja nyt alkaa heikko omatunto jo kolkuttelleen.
Ens viikonloppuna lähenki yhden kaverin kanssa ylläkselle ulkoileen ja sitten alkaaki jo kauan odotettu hiihtoloma.
Suunnittelin itekseni, kun tässä ens kuussa on lääkärineuvola niin minusta alkaa kans tuntua, että vois pikkuhiljaa tipahtaa töistä saikkarille. Sais tehä kaikkia mukavia kotihommia. Siivota ja ommella ja laittais vauvalle kaikki jutskat valmiiksi. Niin ja kyllä siellä raksalaki vois varmaan jotaki kevyt hommia käyä välilä tekkeen.
No niin tässäpä taas vähän.

Heippa.

Juu, aattelin itekki että vois levolacia kokeilla tai laxoberonia mikäli tuota saa raskaana ollessa käyttää. Muita vaivoja ei onneks oo. Tuo kyllä oli nii kauheeta tuo ummella olo että lopetin sen sileän tien kaiken sellasen syömisen mikä vähänkää aiheuttaa ummetusta. Eli nyt on pannassa karkit, suklaat, pullat, piirakat ja vaalee leipä. Roskaruokaa en ruukaa syödä enkä sipsejä joten tuossapa nuo sitte. Mää aion elellä ihan terveellisillä eväillä pelkästään nytte. En nyt tähänkää asti oo mikää älytön herkuttelija ollu mutta nyt loppu tyystin.

Aion nyt jatkaa lenkkeilyä, syödä ruisleipää, kasviksia, hedelmiä ja kaikkee terveellistä ruokaa, jogurtti on ainoo makee herkku. Kuivattuja luumuja aattelin kokeilla jos auttas tähän vaivaan (yök). Saas nähä...

Tsemejä kaikille!
t. tre 23+5

Moi!

Ummetusta tulee myös banaanista, mikä oli mulle uutta, mutta olo kyllä helpotti, kun jätti sen pois. Liikkuminen ja juominen auttaa. Mulle sanottiin kans neuvolasta, että Levolacia voi ottaa raskausaikana ummetukseen. Löytyy siis apteekista.

On kyllä ihan kiva olla pois töistä, vaikka työasiat kyllä pyörii aika paljon päässä. Mietin kyllä jo, että pitäiskö mennä ensi viikolla uudestaan lääkäriin ja yrittää saada pidennystä, vai pitäiskö mennä takaisin töihin ja katsoa, että onko tilanne yhtään parantunut. Eihän tässä toisaalta ole enää, kuin 2 kk niin alkaa vuosiloma, mutta siinä on silti se 2 kk...

Piri

http://p2.foorumi.info/leppakertut/index.php

Tuossa linkki Leppikset-keskustelupalstalle. Palsta on tarkoitettu ensi kesänä syntyvien lasten vanhemmille, tervetuloa mukaan kirjoittelemaan. <3

Jaahas, oma viestini hävisi jonnekin matkan varrella. Tulin kertomaan vaan tän päivän 4D-ultra kuulumisia. Meillä "onni" ei meinanut haluta olla lissiludena ja saatiin pitkään töniä, että suostui näyttämään kasvot meille. Mutta nyt kun ne näki, ei meinaa saada silmiä irti kuvista ja koko ajan tekisi mieli katsoa dvd:tä uudestaan. Voi että se on suloinen! Nyt tuntuu, että jos joutuisin vauvaani etsimään muiden joukosta, tunnistaisin hänet heti. Isältään on näköjään perinyt hymykuopat :). Kaikki piirteet näkyivät niin selvästi että teki mieli koskettaa kuvaruutua ja hivellä sitä, kun nenä, korvat, somet, posket, varpaat tulivat näkviin kuvaruudulle.
Kaikki siis oli ultrassa hyvin. Tässäkin tutkittiin kaikki mahdolliset sisäelimet sekä katsottiin ulkoisia vammoja, mutta onneksi mitään ei löytynyt. Painoarvio tälle viikolle oli 730g joka aikaisti laskettua aikaa viidellä päivällä ja on nyt 10.7. Ai niin dvd on kuvaa koko toimituksesta, myös perinteinen ultra kuuluu siihen. Kesto on noin 10min. Itse toimitus kesti noin 20min. Ja nyt vielä tietenkin varmistui se sukupuoli, eli poika se on edelleen :). Huomenna sitten olisi työpäivä.... Aurinkoista iltaa kaikille!

Aamu73 ja Onni 24+1 tai 24+6

Meillä maksoin 4D 150€ kelakorvauksen jälkeen. Mietin pitkään menenkö sinne, mutta täytyy kyllä sanoa, että en katunut sitä, että menin. Sai kysyttyä mieltä askarruttavia kysymyksiä ja nyt on jotenkin helpompi jatkaa taas tätä odottamista. Varsinkin kun kuuli, että poika on kasvanut erittäin hyvin, joten istukkakin toimii hyvin....

Iltaa!

Olenkin ollut vähän aikaa kirjoittelematta. Keskiviikkoiltana iski norovirus ja olin lauantai-iltaan saakka enemmän tai vähemmän huonossa kunnossa. Onneksi eilen oli jo parempi olo ja tänään lähes normaali. Tänään olin töissä käymässä ja otin kannettavan mukaan. Nyt en sitten yli kuukauteen ole näillä näkymin menossa sinne päin. Aika kivaa:-)

Kiva kuulla, Aamu, että ultrassa kaikki hyvin! Mekin harkittiin aika pitkään, että mennäkö vai eikö mennä, mutta päätettiin nyt olla menemättä. Olen muutenkin laittanut nyt niin paljon rahaa noihin ultriin, että en viitsi enää kauheasti laittaa. Ja pitäis niitä loppuja tarvikkeitakin hommata.

Mukavaa iltaa ja aurinkoista viikkoa kaikille!

t. Assari 23+4

Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Olen aktiivisesti seurannut päivittäin juttujanne, mutta itse kirjoittaminen jäänyt vähemmälle. Kaikki on mennyt hyvin tähän asti.
Viimeisen viikon aikana on ilmennyt yksi vaiva, joka askarruttaa.
Tehdessäni kävelylenkkejä alkaa supistella. Vatsa kovettuu pinkeäksi ja tuntuu jopa aika kovaa kipua. Missään muussa tilanteessa esim. jumpatessa supistuksia ei tule.
Onko muilla ollut vastaavaa?
Olen onneksi menossa neuvolaan, joten otan siellä asian puheeksi.

Aurinkoista päivää kaikille!

jossu 24+0

Muistelen että muutkin on maininnut tosta kävelystä, että aiheuttaa ikävää tunnetta vatsaan / supistuksia! Itselläni ainakin on sama vaiva. Kävely on tehtävä aika rauhalliseen tahtiin muutenkin. Joten uskoisin että kuuluu asiaan eikä tarvii olla huolissaan.

Neuvolalääkäri kuulumisia:
- Painoa tullu 483g/viikko. Kova tahti jatkuu, mutten osaa sanoa herkuille EI! Nyt siis tullu yhteensä 7 kiloa lähtöpainoon.
- Verenpaine 93/49. Olin ihan varma, et on kohonnu, ku ei oo oikein huimannukkaan.
- Pissassa taas proteiinia yhen plussan verran.
- Hemppa oli noussu viime kerran 116 ---> 135. Wau, rautakuuri tehoo sittenkin.
- sf 24

Kohdunsuu kiinteä ja edelleen 3cm. Kohtu kovettu/supistu pelkästään koskemalla. Ite en sitä tuntenukkaan, mut niin lääkäri sano. Ja harjotussupistuksista eli kovettumissuppareista ei oo mitään vaaraa, kuhan ei kamalan kivuliaita oo. Vasta-aine verikoe taas nippastiin ja ens kerralla tulokset. Just ku on tottunu tohon terkkaan, ilmotti se että piirit on vähän muuttunu ja kuuluttas toiselle terkalle. Lupas pitää kuitenki meijän paperit itellään, kunnes selvii minne päästään muuttamaan. Jos (ja kun) muutetaan tien toiselle puolelle, vaihtuu koko neuvola. Joudutaan nykyisen puolen kilsan sijaan 2-2,5 kilsan päähän :( Ellei sitte saa anottua tohon neuvolaan jäämistä.

Alkaa stressaamaan se muuttoki. Kun nyt pian vapautuis joku kiva ja hyvä kämppä, että päästäs muuttamaan. Mukavaa sitte viimesillään pakkailla ja purkailla kamoja, saati leikkaushaavan kanssa. Sitte kämpän siivoilut ja ikkunoiden pesut... voi jeesus! Ressiä pukkaa.

Kelan ripeys yllätti mut eilen. Ei voi olla ku tyytyväinen niiden palveluun. Vein äitiysrahapaperit ja sain välittömästi päätökset mukaani =) Raskaustodistuksenki unohdin kotiin, eli pitää postittaa pian. Ens viikolla maksetaan äitiysavustus tilille. Ihan kivoja summia maksetaan myös 4.4.2008 asti. Esikoisesta en ilmeisesti saa mitään, koska siitä ois näin yksinhuoltajana mahollisuus saada hoitolisää. Kuitenki 1.6. lähtien ollaan avopari ja siihen lisäosaan nimenomaan vaikuttaa koko perheen tulot. Eli miehen tulot syö mun saatavat. Ei voi mitään. Eiköhän tässä kuitenki toimeen tulla.

Aika kade oon Aamulle ultrasta. Se on varmasti ihan mieletön kokemus. Itellä vielä 14 viikkoa eräpäivään. Jos leikataan, niin hieman vähemmän. Sitte näkee J:n tai M:n :)

heinis 26+1

Moi!

Mä oon kyllä kans huomannut, että kävely tuntuu nykyään vatsassa oudolta, mutta ei mulla silloin kyllä mene samalla lailla pinkeäksi ja kovaksi, kuin esim. seksin yhteydessä..

Eipä tässä muuta nyt tähän hätään!
Piri

Ai niin, sitä olen tässä miettinyt, että ois kiva mennä sinne 4d ultraan. Puhuin eilen puoliskollekin ja se sitten kyseli, että haluanko mä mennä jne. Eli tuntu lämpenevän aiheelle.. Mietin vaan, että tuntuuko se tyhmältä soittaa ja pyytää aikaa, kun ei mulla kuitenkaan ole mitään sen suurempaa ongelmaa mistään, ois vaan kiva käydä katsomassa vauvaa..jos vaikka näkis hymykuopatkin ja sukupuolen ;)

Iltaa kaikille!

Me käytiin tänään ostamassa vaunut! Päädyttiin Brion Happy -malliin. Ne mahtuu mun autoon kopan kanssa, ja värit on ihanat. Otettiin omenanvihreä koppa ja punainen ratasosa. Tekis mieli ottaa vaunut jo nyt lenkille mukaan:-)

T. Assari 23+5

Heippa!

Mä olen myös kallistumassa noihin brion happyihin. Näytti olevan noin 5kg kevyemmät kuin muut vastaavat mallit, kun siinä on se ratasosa erikseen. Ja ne värit ovat aivan ihanat! Itse aattelin oransseja :). Tänään on vapaapäivä, ihanaa.. Pääsen itse hierojalle ja sitten salille tekemään vähän aerobista treeniä ja illalla sitten pikku kävelylenkki, jos vatsa ei alkais heti nipistelee. Mä oon nyt alkanut herää öisin supisteluihin (tai kai ne niitä on). Ne ei oo kivuliaita, mutta vatsa menee ihan kivikovaks ja tuntuu aika jännittyneeltä. Näitä tulee pari yön aikana. Nyt täytyy täytyy alkaa tekee vähän työjuttuja :)

Aamu73 + Onni 24+

Huomenia!

Neuvolassa eilen neuvoivat noihin kävelyn aiheuttamiin supisteluihin hidastamaan tahtia liikkumisessa.
Eli kannattaa kuulemma jatkaa liikkumista, mutta rauhalliseen tahtiin ja jos tulee supistuksia (varsinkin kivuliaita), pitää taukoa.
Antoi myös neuvoksi, että jos supistukset alkaa tuntua selässä ja tulee hiostava ja huono olo, on kyse erittäin voimakkaista supistuksista ja silloin kannattaa käydä lääkärissä.
Verenpaine oli 112/81, sf-mitta 24. Hb:ta ei edes mitannut, kun on ollut hyvä kokoajan.Painoa oli tullut 450g/vko ja kaikenkaikkiaan 7,5 kg.
Herkut maistuu täälläkin ja ruoka yleensäkin, kokoajan olisi nälkä!

Piri kyseli 4D-ultrasta, kehtaako mennä.
Se on siis yksityinen palvelu, josta joutuu maksamaan sievoisen summan, jolloin mielestäni motiivi mennä sinne on jokaisen oma asia.
Luulen että suurin osa menee sinne uteliaisuudesta, eikä jonkun ongelman takia. itse olen menossa viikon päästä täysin uteliaisuudesta! Piri rohkeasti vain tilaamaan aikaa! Tosin kannattaa varata nopeasti. Vko 25-30 on muistaakseni suositus, jolloin kannattaa mennä.

jossu78 24+1

Heippa!

Vielä tosta 4D-ultrasta. Mä luulen kanssa, että suurin osa menee sinne täysin uteliaisuuttaan katsomaan vauvaa. Mutta hyviäkin puolia siinä on (jos järjellä ajatellaan :)). ELi sieltä saa mukaansa perusteeelisen selostuksen tutkimuksista, mitä siellä mitataan. Ja siellähän katsotaan ulkoisia vammoja, joihin on sitten aikaa sopeutua ennen syntymää. Tästä syystä lähinnä itse menin sinne, eli jos siinä olisi nähnyt jotain poikkeavaa, olisi ollut aikaa valmistautua henkisesti kohtaamaan asian ja ottamaan asioista selvää. Se video minkä siitä saa kestikin näkäjään melkein 20min. Aika tuntui siellä vaan niin lyhyeltä, kun ei saanut pienokaisesta silmiä irti. Nytkin tulee tuijoteltua kuvia koko ajan....