Heinäkuun mammat 12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinis07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi!

Tännekään ei kummempaa kuulu. Parhaimpina öinä ravaan 3 kertaa vessassa, joskus vaan kerran. Joskus nukahdan helposti, joskus en kun vauva alkaa pyörimään ja puoliso silittelemään...nukkuis sekin vaan..

Käsissä olen huomannut, että ne välillä turpoo, jos on pihalla lämpimässä, mutta ei onneksi vielä pahasti, ettei sais sormuksia pois.

Eipä tässä kummempaa. Vaunut ostettiin ja turvakaukalokin on. Kaikkia vaatteita en ole vielä ehtinyt pestä. Loma alkaa kunnolla viikonpäästä, kun saan yhden kurssin alta pois.

Piri

Heippa kaikille!
Täällä alkaa olo tuntua virtahevolta tän turvotuksen kanssa! Ja näin kuumalla tuntuu et vauva on entistä vaisumpi, hirvittää aina toisinaan vaikka just viime viikolla ultrassa näytti kaikki olevan kunnossa...
Tänään käytiin kattelemassa pinnasänkyyn reunasuojusta ja verhoa, oon saanu päähäni et haluua samanlaisen reunasuojuksen kun sain hoitopöydän alustankin, sellanen Brion pupu-kuosinen. Netistä sit löysin ja tilasin sen, jos nyt sen verhon viel haluu pinnasänkyyn niin se saa kyl sit olla yksvärinen valkonen, tulee ehkä muuten vähä liian levoton jotenki...Tiedä sitten. Eli sisustus himot jyllää täällä, heh! Vessaa ja kodinhoitohuonettakin pääsee pikkuhiljaa sisustaan eli siis laitteleen tavaroita paikoilleen, remontin ajan kun ainoo lavuaari oli keittiössä niin inhotti kun hammasharjat ja muut vermeet oli sit siinä...Nyt ne saa sinne minne ne kuuluukin eli vessaan. Putkimiehen viime silauksia vaille on siis nuo meitin märkätilat valmiit ja sit alkaapi keittiön puurtaminen. Se on onneks PALJON nopeempi urakka kuin tuo wc/kylppäri et Heinäkuun loppuun ois tavotteena saada sekin valmiiksi... Toivotaan että aikataulu pitää...

Semmosia tännepäin, muuten vointi ihan hyvä mutta se kirottu turvotus JOKA paikassa...

Karvakuono, rv 33 tasan

Voi että kun on levänny olo! Onneks jäin kotiin, enkä lähteny mökille. Ei taida enää tarjoutua tällasta mahollisuutta olla TÄYSIN yksin, tekemättä yhtään mitään. Eilen en pedannu edes sänkyä :) Tosin kumpanaki aamuna mut herätti ampiainen (prkl!). Pelkään ja sen takia vihaan niitä vuosi vuodelta vaan enemmän. Eilen aamulla heräsin surinaan viideltä ja ampasin täysillä sängystä ylös. Onneks se osas lentää heti takasin ulos. Valvoin johki kuuteen ja heräsinki sitte vasta puol ykstoista. Tänään aamulla surina-herätys oli hieman ennen seittemää. Pistin myrkyt haisemaan makkariin ja sit en enää saanu unta, ku odottelin että se pimppari kuolee. Tuolla se oottaa nyt makkarin lattialla meijän rohkeita miehiä, et ne heittää sen raadon pois. Minä en niihin koske!

Tajusin eilen illalla, et tässähän pitäis alkaa pakkaamaan sitä sairaalakassia. Kuhan nyt saadaan keltsusta laatat ja suihkuseinä pois tieltä, niin pääsen penkoo ne imetysliivini. Huomenna päästään kämpälle. Ukko on huomisen ja tiistain vapaalla. Käydään varmaan aamusta ostaa maaleja ja sit pääsis touhuilemaan! Oon ihan innoissani, ku pääsin perjantaina Ikeaan ja ostin lastenhuoneeseen mammut-sarjan pöydän ja tuolit. Väritykseltä meille tulee vihree-sininen lastenhuone :) Jos tää jostain syystä oliski sitte tyttö, niin on sinne helppo lisäillä jotain punasta ja oranssia. Eilen sain tyhjättyä kirjahyllyn laatikoihin. Hiljaa hyvä tulee..

Liiallisesta rasituksesta tulee menkkakipuja. Viimeks kärsin pari viikkoa niistä, eikä ne kyllä aiheuttanu mitään. Perjantaina käytiin eka kaupungilla pyörii 5 tuntia ja sitte illalla Ikeassa 3 tuntia! Onneks mulla ei oo vielä turvotusta. Painoaki on tullu, muttei onneks niin paljo ku viimeks. Viimeks oon painanu näillä viikoilla 82kg, ku nyt on pikkasen vajaa 75kg. On ne silti hurjia lukemia tällaselle 158cm pätkälle!!! Tiistaina taasen neuvolaan.

heinis & Pikku-Jii 36+6

Hyvää sunnuntaipäivää kaikille.

Kirjottelenpa pikaisesti. Mulla meinaa kans sisustushimo jyllätä. Eilen oli tarkotus ostaa pinnasänky mutta ensin ostettiin kuitenki terassille pöytä ja kuus tuolia nii ei sitte ois sänky enää mahtunu kyytiin joten pitää siirtää sen osto ens viikkoon. Lisäksi tekis mieli maalata sisäseiniä jollaki kivalla sävyllä. Ja ostaa jotai huonekaluja lisää ja ja ja...

Vaikka eilen käsittelin koko terassikaluston ja muutenki touhuilin menemään helteessä nii ei se mitää auta näköjään ;). Viime yönä kyl supisteli paljon mutta ne on harmittomia kun lähtöä ei tule. Tai kyllähän ne varmasti kypsyttää kohdunsuuta vähitellen mutta ei kyl hetkessä. Kyllä tässä on ajatukset vauvan syntymästä siirretty viiden viikon päähän, vaikka laukutki on pakattuna valmiiksi. Jos kokoajan ajattelen että kohta lähden synnyttämään niin en saa aikaani kulumaan millään. Tuntuu että lapsen syntymään on ikuisuus, joten parempi olla miettimättä koko asiaa. Kyllä se sitten ilmoittaa kun on tosi kyseessä. :D

Ylihuomenna mulla kans neuvolaan meno ja kohdunsuun tilanne jänskättää!!!
t. tre 34+5

Mulla kaikki ihan sekaisin edelleen...jotain vaatteista oon pessyt mutta en läheskään kaikkia. Mikä siinäkin on kun ei mitään jaksa tehdä. peti vetää vain puoleensa koko ajan:)

Mulla kanssa vauva aikas hiljainen masussa...mutta jumauttelee sitten välillä niin että kylkiluut napsuu. Ikään kuin ilmoittelisi että "älä mamma huoli, hengissä ollaan..." Mutta silti mietin onko tuo ihan terve kun niin vähän liikuskelee. Toisaalta...voishan vauva olla rauhallinen sitten synnyttyäänkin... Toivossa on hyvä elää :D

Turvotusta täälläkin piisaa ja sen kanssa on aika kurja elellä. Mutta yritetään kestää:)

Sunnuntaita täältäkin :)

Nyt alkaa tosiaan mieliala heittelemään oikein kunnolla. Eilen oli ehkä maailman kamalin päivä. Tuntui, että mieli oli musta joka asiasta. Sitten taas tänään oon ollut oikein lomatunnelmissa ja superonnellinen :). Kaipa tää kuuluu tähän loppuaikaan.

Mä olen kyllä nyt niin täynnä ihmisten synnytys ja raskauskertomuksia, että tekis mieli jo kiljua. Tuntuu, että tässä maassa kaikilla on ollut ihan kaamea raskaus ja ihan kaamea synnytys, tai sitten jos aletaan kysymään mun vointia ja vaivoja, niin kun mulla ei ole ollut mitään, niin sehän ei oo oikea raskaus ollenkaan. Pitää olla turvotusta, puoleenväliin raskautta oksentamista, kaikki ovat kokeneet kuuman kesän viimisillään, vaikka lapsi olisi syntynyt myöhään syksyllä ym. Tuntuu, että jokainen hakee jotain kunniamainintaa omasta uurastuksestaa. Välillä tekis mieli kysyy, että tässä kohtaako pitää taputtaa ja tehdä aaltoja, kun oon noin ison urakan suorittanut?!

No se siitä. Eilen laitettiin miehen kanssa pihakeinu kasaan ja istutettiin yrtit pihamaalle. Tänään onkin sitten tullut maattua keinussa ja luettua. Oli niin ihana aamukin, että mentiin ulos grillikatokseen syömään aamiainen. Ilma oli kuin olis ulkomailla ollut :). Kerrankin lomaolo!

TIistaina on sitten se lekuri ja varmaan selviää, missä vaiheessa sitä mennään. Vieläköhän on paikat kiinni ja pääsis järvelle uimaan?

Mä kanssa pakkasin jo sairaalakassin valmiiksi, vaikka tuskin tässä nyt mitään ihmeellistä tapahtuu seuraavaan pariin viikkoon. Tosin mä olen asennoitunut mielessäni olemaan juhannuksen sairaalassa :)

Aamu73 ja Onni 35 tasan tai 35+4

Hei
Mitä olette pakanneet siihen sairaalakassiin? Itse mietin kanssa, että ens viikolla, kun jään äitiyslomalle niin taidanpa ensitöikseni pakata tuon kassin. Mietinki tässä mitä sitä siihen pakkaisin.
Sitten toinen mikä mietitytti oli ne sairaalastalähtövaatteet. Mitkähän vaatteet sitä uskaltaa laittaa itelle valmiiksi, että varmasti menevät päälle. Vai tyytyiskö ihan varoiksi vielä näihin väljiin ja joustaviin mammavaatteisiin.
Vauvan vaatteet on kaikki jo silitetty ja kaapissa valmiina odottamassa tulokasta. Välilä täytyy kurkata kaapin katköjä ja hypistellä vaatteita.
Mulla kans tiistaina meno lekuriin tuo raskausdiabeteksen vuoksi. Toivottavasti ei tarvi alkaa pistään insuliinia. Jännittää ottaako ne minut sinne osastolle päiväksi seurantaan. Olen kyllä nyt yrittäny kiinnittää huomiota kunnolla tuohon ruokavalioon. Nyt kesällä varsinkin jäätelöstä pidättäytyminen tuottaa kyllä ongelmia.
Itse mietin kanssa tuota uimista, että jos juhannuksena ompi lämmin ois mukava pulahta kesähelteellä järveen uimaan. Täytynee kysästä lääkäriltä mikä on tuon uimisen laita.
Täytyy tässä lähteä käymään koiran kanssa piakoin kävelyllä ja illalla pitäs mennä rakennustyömaalle siivoamaan ympäristöä.
On kyllä tosi, että mitä enempi vaivoja raskauden ja synnytyksen aikana sitä upemanpi äiti on. Kyllähän nuita vaivoja on varmaan meillä jokaisella eikä tämä odotus aika ole mitään ruusuilla tanssimista muutenkaan. Saatisitten nyt kesähelteellä, kun on joka paikka turvonnu, kuin rantapallo. Onneksi meille taistelijoille on luvassa kunnon palkinto maalissa. Yritetään nyt kuitenkin nauttia näistä kesähelteistä, ei näitä täällä Suomessa niin montaa päivää ole.
T. Saras 34+ 3

Iltaa!

Kolmen päivän saunomis- ja grillausrupeama on täynnä:-) Ollaan kierretty anoppilat, appilat ja yksi kaverikin, kun meillä kerrostaloasukeilla ei ole omaa saunaa eikä pihaa, jossa voisi grillailla. Eilen meinas mennä hermo, kun oltiin mun miehen kaverin luona, ja hän oli aivan ihmeissään siitä, että miten niin mun mies ei tahdo juoda hänen kanssaan viskipullollista kahteen pekkaan - olutmäyräkoiran jälkeen. Tuli kauhea tappelu, ensin tän kaverin ja sit lopuksi miehen kanssa, kun hän oli juonut olutta tarpeeksi ja alkoi juomatilanne olla huolestuttava... No, päästiin kunnialla kotiin, ja mies onneksi tänä aamuna pahoitteli eilisiltaista ja luopui viskivarastostaan. Hänellä ei siis pää oikein kestä noita vahvoja alkoholijuomia, mutta silti niitä pitää jostain kumman syystä juoda.

Sairaalakassi pitäis tosiaan pakata valmiiksi... Milloinhan sen tekis;-) Turvotus jatkuu edelleen, iskiaskivut on vähentyneet, selkä- ja alavatsakivut eli ts. menkkakivut on alkaneet ja supistuksiakin tulee, joten jotain kai pikkuhiljaa tapahtuu. Soitin tänään äippäpolille ja kysyin uimisesta. Sanoivat, että jos vedet ei oo menneet ja jos kohdunsuun tilanne on ok, niin järvessäkin voi huoleti uida. Heitin siis talviturkin tänään pois! Torstaina neuvola + lääkäri, ja odotan kauhulla painonnousutietoa. Meillä vaihtuu taas neuvolatäti.

Oiskohan tässä nyt kuulumiset tältä vkonlopulta?!

MUkavaa viikkoa kaikille! Kohta meillä on kääröt sylissä!

T. Assari 34+3
P.S. Saras, mä meinasin ainakin ottaa kotiutumisvaatteiksi jotkut mammavaatteet vielä, ettei tule stressiä:-)

Hei
Äitiysloma alkoi nyt tänään. Oikeastaan vielä ois virallisesti töitä huomenna, mutta, kun meen sinne lekurille niin päätettiin työkavereiden kanssa, että pidän huomena vapaata. Tuntuu kyllä hurjalta, että kukkausi ja pari päivää niin on tosiaan vauva sylissä.
Hiukkasen jännittää se huominen lääkäri, että ottavatko noiden sokeriarvojen vuoksi minut sisälle vai saanko tulla kotia. Saa nähdä minkälaiseen kontrolliin sitä nyt sitten joutuu.
Ompa kiva kuulla, että uiminen on mahdollista. Talviturkin aattelin ottaa perinteisesti juhannuksena pois. Eli eiköhän perinne saa jatkua. Tuskin tässä mitään lähtöä synnärille ennen juhannusta tulee. Täytyy kuitenki laitta se sairaalakassi valmiiksi kaiken varoiksi.
Pitäs taas siivota kotia kuntoon juhannukseksi. Meilä asuu kaks aikuista pikku kämpässä ja jo parin tunnin päästä siivouksesta se näyttää monesti siltä ettei täällä ole mitään tapahtunu sapettaa. Tämmönen pikku kämppä on siitäki inhottava, kun vaatteiden kuivatus paikkaa ei ole muuta, kuin olohuone. Tietenkin kesälä tuo partsi, mutta ei sekään ole, kun sen muutaman kuukauden.
Ajattelin kans ottaa lähtövaatteiksi jotku inhimmillisen näköiset äippävaatteet. Perjantaina ostin itele kesämekon, joten jos on kesäkuuma kotiutumispäivänä niin eiköhän tuo mekko palvelis ihan hyvin.
No mukavaa viikon alkua heinikset
T.SAra 34 + 3

Huomenta !

Mulla on aika tänään neuvolaan kymmeneltä, torstaina synnytystapa-arviointi.
Mulla on kamalat säryt kantapäissä, kun eivät kestä tätä ylipainoa. Ylipäätään pahinta on paikallaan seisominen . Tätä nykyä ruuan laitto on työtä ja tuskaa. Enhän mä' voi istua keittiöjakkaralla koko aikaa. Sairaalakassia en oole suunnitellut, enkä pakkailut.
Kyllä ne tavarat sairaalaan järjestyy kun sairaala on tässä viiden km:n päässä, vaikken itse huolehdikaan. Turhaa stressiä.Joku naistenpolin lääkäri sai risuja eilisessä lehdessä. Siis meidän sairaalan. Voi itku, että niitä huonoja juttuja riittää. Mulla mon tosi pessimistinen asenne, kun sitten vielä eilen kuulin taas tuttavan tyttärestä, joka ei päässytkään sunnuntaina kotiin, vaikka olisi pitänyt. Niillä on kyllä täällä ihmeelliset syyt. Toisaalta, voiha se olla niin, että jutut elää omaa elämäänsä.
Mä kyllä hartaasti toivon, että omalta kohdaltani kaikki menisi suunnilleen hyvin. Ettei olisi näitä, vauva puuduttui, vaikka piti kohdunkaulan, virtsarakko halki keisarileikkauksessa, ja vauvalle vekki otsaan jne. Uskokaa pois, olen välillä kauhusta kankea.Ja esikoisen kanssa meni kaikki noihin juttuihin verraten kaikki hyvin.
No, haen neuvolasta tukea itselleni. Mulla on ihan mahtava terveydenhoitaja. Osaan kyllä arvostaa.
Näin tänä aamuna.
T. Wera 36+4

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! Tuntuu ihan maanantailta, vaikka onkin jo tiistai:-)

Tiedän mitä tarkoitat, Wera, kun sanot, ettei jalat kestä ylipainoa! Mun jalat sanoo sopimuksen irti hetkellä millä hyvänsä - seuraavaksi hajoamisvuorossa taitavat olla nilkat.

Virallinen äitiysloma alkaa täälläkin torstaina. Kiva, sitten voi sanoa rehellisesti olevansa äitiyslomalla, eikä tarvitse selitellä, että minkä vuoksi on sairaslomalla.

En millään muista, onko tästä ollut ketjussa puhetta, mutta syöttekö te muut maitohappobakteereja? Meillä neuvolan th sanoi vanhempainvalmennuksessa, että kun niitä alkaa syödä raskauden loppuvaiheessa ja jatkaa syömistä vielä imetyksen aikana, niin se saattaa vähentää koliikin todennäköisyyttä. Lisäksi raskauden loppuvaiheessa vauvan ruoansulatuselimistö kehittyy jotenki paremmin, jos äiti syö maitohappobakteereja.

Mun mies täytti eilen 28 vuotta, ja meillä oli pitkästä aikaa ihan kahvikestit. Mies ylpeänä esitteli vauvan nimenantojuhlamekkoa kaikille:-)

Nyt on muuten parin päivän ajan ollut tosi voimakasta menkkamaista kipua alaselässä ja -vatsassa ja kipeitä supistuksia on myöskin tullut, varsinkin levossa, eli öisin ja päikkäreillä. Lienee normaalia. Hlökohtainen kysymys, vastatkaa jos haluatte, mutta miten te muut, uskallatteko harrastaa vielä seksiä? Ja onko ylipäänsä haluja enää? Mä jotenkin pelkään, että seksi käynnistää synnytyksen, ja sitten lääkäri toteaa sairaalassa, että kannattiko nyt harrastaa, kun se aiheutti tämän vauvan ennenaikaisen syntymän... Mulla taitaa olla liikaa aikaa, kun mietin tällaisia:-)

No, nyt lopetan tän romaanin. Mukavaa päivää kaikille! Kiva kun sataa välillä!

T. Assari 34+5

P.S. Mulle ei ilmeisesti olla tekemässä synnytystapa-arviota. Tehdäänkö se teidän paikkakunnilla automaattisesti?

Huomenta...

Voi veljet että meni taas huonosti viime yö. Valvoin neljään asti kun supisteli 5min välein. Sitte olin nii sippi että nukuin yhdeksään ja herätessä huomasin taas että supparit senkun jatkuu. Ja jatkuvat edelleen. Kävely tuntuu jostain kumman syystä nyt tosi hankalalta. Mulla sattuu toiseen nivuseen ja alavatsaan pistää ja alaselkään. Ja palelee. Jajajaja... en tiedä, pitää seurata onko tässä synnytys käynnistymässä vai mitä säikyttelyä tämä taas on. Mietinkin että odottelenko neljään asti ja käyn normaalisti neuvolassa sisätutkimuksessa vaiko meenkö sairaalaan jos tää homma jatkuu samaa rataa. No, jos samanlaisena jatkuu mitä tähänkin asti nii käyn neuvolassa ensin...kipeeksi jos menen nii sitte en oota kyl sinne asti.

Jokatapauksessa ei pitkästi enää laskettuun aikaan, tasan viisi viikkoa jos ny ei ennenaikaisesti lapsi synnykään.

Voimia kaikille vaivojen ja mielialojen vaihtelujen ja kaiken muunkin kanssa :)

t. tre tasan 35 vk

Mun tän aamun neuvola kuulumisia:
Paino samassa pysynyt (eli pari kiloa koko raskaudessa tullut, onnex ei enenmpää). Hemppari oli noussut, 134, enkä ole edes rautaa alkanut syömään. Paineet ok. Paastosokeri oli 4,7 , eli hyvä. Vauva kököttää edelleen perätilassa joten näin ollen sain vkon päähän ajan äitipolille ja siitä vkon päästä synnytyssairaalaan käymään jossa yrittävät kääntää (jos ei nyt sitten vielä käännyt itestään).
IIIK! Onko muilla vauva vielä perätilassa? Onko kellään kokemuksia/ tietoa kääntämisestä? Mitä tapahtuu ja miltä tuntuu? Onnistuuko yleensä?

Mulla oli eilen aamul sängyssä (usean tunnin) just sellaisia polttoja kun oli esikoisesta kun meni vedet, pelotti kauheasti nousta sängystä ylös kun heräs muistot. Sit hiljaa kampesin ylös ja huokaisin helpotuksesta, omaa kuvitelmaa ja ylireagointia onneksi taas vaan!!!

Jostain syystä nyt on alkanut tulee tosi levoton olo, vauva painaa aika lailla ja etenkin toi sen pää, kun se tossa mun rintojen alla killottaa ja kiristää ihan kauheasti! Mullahan niissä alkuraskauden ultrissa todettiin että vauva oli kehittyneempi viikkoihin nähden mutta la ei muuttunut kun koko ei ollut kun vain +5pvää, nyt ruvennut tuntuu että onkohan tää sittenkin jo pidemmällä. No pitänee lopettaa spekuloinnit ja odotella sitä poli käyntiä, siellähän se selviää missä mennään!

Hei
Mulla kehoitti vyöhyketerapeutti syömään nuita maitohappobakteereita koko raskauden ajan. Sinkki on myös yksi mikä alentaa lapsen allergiariskiä.
Kehoitti myös jättämään kaiken makean ja vaaleat jauhot pois. ( Ehkäisee koliikkia).Nyt, kun tuo raskausdiabetes jyllää niin nehän jäävät pois jo senkin vuoksi. Kyllä välilä tekee mieli oikein kunnon suklaalla päällystettyä tuuttia. Ei olis enää kuitenkaan kovin kauaa, kun voi jo ottaa vähän rennommin tuon ruoan kanssa.
Lääkärissä meni hyvin sokerit oli pysyny hyvinä ja kontrollissa käynti parin viikon päästä. Eli ei muutako rasvat, sokerit ja vaaleat jauhot kuriin niin hyvin pärjää.
T.sara 34 + 5

Tälläkin maitohappobakteerit on käytössä juuri tuon koliikki riskin minimoimiseksi. Ja Kissafriikki: myös täällä vauveli "väärinpäin", tosin ei edes perätilassa vaan poikittain. Oon kuullu kääntöyrityksistä sekä ihan onnistuneita ja kivuttomia kokemuksia mut ite näkemäni yritykset on kyllä ollu kaikkea muuta kuin kivuttomia ja parin jälkeen synnytys sitten käynnistykin vuorokauden sisään et ite mietin tosiaan että suostunko koko yritykseen... Ja tosiaan en halua pelotella, on niistä monilla ihan hyviäkin kokemuksia varmaan ja toki lopettavat yrityksen jos äiti kovin kivulias ettei sillä sitä nyt pelätä tarvitse. Toki ois mukava että vauva saatais kääntymään ja alatie synnytys mahdollistuisi...Saa nyt nähdä kuinka käy... Vkolla 36 on tuo tilan ktrl ultra ja siinä sitten mahdollisesti samassa se kääntöyrityskin. Kaverille oli käynyt niin, että yrittivät kääntää vkolla 36, ei onnistunut ja ktrl ultra sovittiin vielä vkolle 38 ja siihen mennessä sitten vauva oli kääntynyt itse eli aikaa on kyllä vielä... Ja ennen kääntöyritystä katsovat tarkasti että on lapsivettä riittävästi ja istukan virtausten täytyy olla hyvät ja voimakkaat jotta kääntöä voidaan yrittää. Mut luotetaan siihen et asiat lutviutuu omalla painollaan parhain päin.

Karvakuono 33+3

Heipat vaan täältäki! Olin hetken nettipimennossa, ku täällä meni sähköt ja vaurioitti jotenki talon kaapelia... Eilen päästiin kämpälle. On siinä vaan hommaa. Tapetti on molemmissa makkareissa hemmetin tiukassa. Alin kerros on 70-luvulta, jonka alla on ohut vaneri. Pelkästään sen repimiseen menee varmaan viikko. Varsinki, ku ukko on taas huomisesta ihan normaalisti töissä ja töiden jälkeen pääsee vasta touhuumaan. Esikoisen kanssa siellä ei pysty paljoo tekee, ku pitää vahtii ettei tunge ruuvareita pistorasioihin, tai tuu rappusissa volteilla alas. Mä oon päättäny pyyhkiä kaikki kaapit puhtaiks, et on mustaki edes jotain hyötyä.

Neuvolakuulumisia:
- painoa tullu 1100 g/viikko!!! Terkka oli sitä mieltä, ettei kukaan lihoo läskiä näin paljoa, joten täytyy olla turvotusta (viime kerrasta nousi paino 3kg..)
- Verenpaine 101/54
- Pissa puhdas
- sf 32,5

Kaikki ku on näin hyvin ja ajat muutenki vähissä, on mulla seuraava aika VASTA tasan kahen viikon päästä, eli 39+1. Jotenki inhottavaa, että näin harvoin tarkkaillaan. Tänään pidänki vapaa illan kämpältä ja meen kaverin tuppereille. Huomenna pitäs yrittää taas päästä touhuumaan. Tulee vaan paikat tosi kipeiks. Lähinnä alaselän ja alapään luut. Varmaanki johtuu siitäki, ku toi tyyppi on niin alhaalla.

heinis & pikku-Jii 37+1

Ainiin ja seksistä... :P Mulla kyllä himot hyrrää. Ei niin kamalasti, ku esikoista oottaessa, mut kuitenki kerran viikkoon olis kiva saada. Meillä ukon kiinnostus seksiin hävis viimeks puolen välin jälkeen ja sitä sai ruinaamalla ruinata. Meinattiin vähä ajautua tässäki umpikujaan, ku tajuttiin ettei kumpikaan saa tehtyy alotetta. Mulla tosin paino meijän edellisessä suhteessa torjutukstulemisen pelko. Mies aina vaan siirsi mun käden pois, eikä sanonu mitään. Musta se tuntu tosi kurjalta. Muutenki meillä on nyt ollu nukkumaanmenorytmit vähä erit, eli ukko kömpii sänkyyn lueskelee viimeistään kymmeneltä, ku mä kattelen telkkaria johki yhteentoista. Yleensä se nukkuu jo, ku meen sänkyyn. Tai sitte meijän pikku-Jii pistää mylläkän mahassa pystyyn, eikä seksi sillon kyllä kiinnosta yhtään. Ja nyt ku on kamalia liitoskipuja ja pelkkä kääntyminenki sängyssä tekee kipeetä, niin sillon ajatus jalat levällään olemisesta ei hotsita! Onneks meillä sillon tällön halut osuu samaan ajankohtaan... =)

Hei vaan !
Neuvolakäynti oli taas kiva, ja sain sen tiedon mitä kaipasinkin torstaita katsoen. Mä en tiedä onko tuo synnytystapa-arviointi kaikille täällä. Terkka sanoi, että vaadi lantiokuvaus, jos eivät itse hoksaa. Oli sitä mieltä, että sektiopuolelle menee, enkä edes sitä sen kummemmin kysellyt. Sen saa tietää sitten torstaina.
joo. Seksi pelittää normaalsti, eli edelleenkin melkein joka päivä, jos ei olla niin väsyneitä muuten.En koe siinä mitään ongelmaa. Mies kyllä hirvittelee mun lemppariasentoa, mutta mä olen sanonut, että kun se ei mua hirvitä, niin ei pitäisi suakaan. Ei siitä vauvalle vaaraa ole siis kuitenkaan. Esteettisesti se nyt voi olla sitten toinen júttu, ja jos alkaa ajatteleen, että siinä on kolmas välissä niin voi olla sitten ongelmia. Silleen kiva, kun esikoinen on riparilla, niin saa vapaasti revitellä. Viimeisiä aikoja sen suhteen vähään aikaan. oi olla toisin vähän aikaa,kun vaavi syntyy. Ei voi tietää kuinka kipeä ja väsynyt sitten on. Toivon parasta, ja pelkään pahinta.
T. Wera

Heips.

Kävinpä sitten neuvolassa. Kanavaa jäljellä enää puol senttiä ja kohdunsuu oli auki sormenpään verran. Eli vaan kanava oli lyhentyny synnärillä tehdyn tutkimuksen jälkeen. Lääkäri sanoi ettei nyt oo vielä synnyttämisen aika vaikka mulla on välillä jo melko kipeitä nää supistukset. Jos ne tihenee ja vaan kipeytyy niin sitten pitää lähteä tai jos lapsivedet menee mutta muussa tapauksessa ei. Mää sitte vaan odottelen :)
Katsotaan miten käy!

Verenpaine oli 130/65, hb 118 ja painoa oli tullu 200grammaa yhteensä kolmessa viikossa eli n.70grammaa viikko. Yhteensä tullu 8kg.

Että tällästa tänne.

tre 35

Tre:lle
Toivottavasti sen pari viikkoa vielä sinnittelet ennen kun vauveli putkahtaa maailmaan. Aika paljon sulla toi kanava lyhentynyt. Mulla oli tänään lekuri ja mulla vielä 2,5 jäljellä. Aika hurjilta kuulostaa sun noi supistelut. Toisaalta, onneks noita viikkoja on kasassa jo toi 35.Kaikki on kuitenkin plussaa....

Mulla siis oli lääkärissä käynti tänään. "Onni" on ollut koko aamupäivän tosi hissukseen, kun normaalisti on kauhea härdelli vatsassa. Sydänääniä ei sitten meinattu saada kuuluviin ja joduin vaihtelee asentoja pöydällä. Onneks ne sitten löytyi, mutta hieman oli laiskat äänet 120-125, kun normaalisti ne on olleet 140. Nyt sitten laskeskellaan liikkeitä ja näin iltaa kohden ne onkin onneks taas lisääntyneet. Muuten kaikki ok. Kohdunsuu oli pehmennyt mutta kiinni edelleen, kanava tosiaan lyhentynyt hieman. "Onni" oli edelleen pää alaspäin ja kuulemma alhaalla lantion yläaukeamassa. HB 129, verenpaine 114/84, painoa tullut nyt 550g/vko ja kokonaispainoa 8kg. Lääkäri antoi myös painoarvioks tällä hetkellä vajaan kolme kiloa ja syntymäpainoks keskikokoisen 3,5kg.

Olin tänään kylässä uudella tuttavuudella, johon tutustuin synnytysvalmennuksessa. Oli aika hurjaa olla siellä kyläilemässä, kun hänellä oli synnytys käynnistynyt aamulla viideltä ja siinä yhdessä sitten katsottiin kelloa :). Eli tämän vuorokauden tai seuraavan puolella saan varmaan kuulla, kumpi tulokas on.

Meillä seksiä harrastetaan kanssa samaan rataan kuin ennenkin. Olin kyllä varma, että kun vatsa on tarpeeksi suuri ja liikkeet tuntuu, miestä ei huvita enää, mutta pelko olikin aiheeton. Mutta kohta siihenkin tulee varmaan stoppi. Täytyy vaan nyt nauttia vielä siitäkin ilosta kun voi :)

Aamu73 ja Onni 35+2 tai 35+6

Niinpä. Olishan se pari viikkoa hyvä lisä tähän odotukseen! Mitä lähemmäs 40viikkoa mennään, sitä parempihan se on vauvalle. Tosin terkka sanoi että kun tää mun vauva on varmasti jo lähes kolmikiloinen nii vaikka se nyt syntyiskin nii hyvin mahdollista että sille riittää normaali sairaalassaoloaika. Mutta viikkokin kun vielä menis nii ois huippu. Varmaan meneekin.

Unohdin vastata tuohon seksiasiaan :) eli meillä on nyt ollu hiljaisempaa lääkärin kehotuksen takia. Synnärillä lääkäri sanoi että kannattaa välttää nyt seksiä ku se voi laukaista synnytyksen, mutta ei me kyl olla täysin hänen neuvoja noudatettu...iik. Pari kertaa hommailtu. Mutta eipä oo silti vauva syntyny.

Vauvakuumeen kourissa on tietty vaikea uskoa että tässä loppuun asti mentäis mutta se on toki mahdollista. Kun kovasti lapsen syntymää toivoo, onhan se varma ettei se sieltä tuu vaikka kuinka haluais :)

Ja supistelut ne vaan jatkuu. Oikeesti, jos en ois neuvolassa tänään käyny, mää oisin ihan varma että mulla on synnytys käynnissä ja että pian putkahtaa. Aiemmissa raskauksissa ei kipeitä supistuksia oo ollu, nyt on ja ovat vielä suht.säännöllisiä ollu nyt illastaki. Mutta näinki eri tyylillä nämä raskaudet voi mennä että kärvistelen kotona vaikka on olo sitä luokkaa että kohta kotia synnytän ku en tajuu lähteä.

Heh.

t. tre 35

Taas minä...

Mulla ei enää ajatukset pyöri missään muussa kuin vauvassa ja synnytysjutuissa. Kokoajan lueskelen eri vauvapalstoja ja haaveilen omasta synnytyksestä ja vauvasta ja olen siis aivan käpertynyt omiin ajatuksiini. Sitten ku täytyy ravistautua irti haaveista, iskee kauhea masennus ja ei millään jaksais paneutua ruoan laittoon, pyykin pesuun, lasten hoitoon jne...

Limatulpasta kysyisin vielä, onko teillä ollu vastaavaa eli ku ite oon pannu merkille jo viikonlopusta että jotain ihmeellistä kirkasta ja välillä kellertävää vuotoa tulee. Välillä ihan kirkasta nestemäistä saattaa valua alkkareihin vähän. Ja välillä limaista...yök. Onko tämä sitä limatulppaa?? Aiemmissa raskauksissa en oo havainnu moista...

t.tre 35+1

Mulla ei oo kokemusta tosta limatulpan irtoomisesta. Ihan sillon päivää ennen esikoisen syntymää tais tulla muutama veriviiru paperiin. Vetistä valkkaria on tullu molemmissa. Välillä vaan lirahtaa housuihin (onneks on phs:t keksitty!).

Mä en meinaa enää päästä sängystä ylös. Jos hetken makoilee kyljellä, rupee särkee alapään luihin ihan kunnolla. Toissa yönä kävin pissalla varmaan 5 kertaa. Joka kerta oli oma hommansa päästä sängystä pois. Kuulu aina oikein paukahdus noista pimppaluista ja sit piti varovasti lähtee kävelee, ku ei meinannu jalat pitää. Eilen kävelin kaupungille ruokakauppaan, enkä meinannu jaksaa kävellä kotiin. Koko matkan oikein vihlo tonne luihin. Voin vaan kuvitella miten vauvan pään luut ja mun p-luut siellä hinkkaa yhteen.

Vauva riehuu ja möyryy mahassa paljo, joten synnytyskään ei taida vielä olla lähellä, vaikka pää selkeesti tuolla jalkovälissä jo on. Ajattelin tänään soitella neuvolaan, ku sairaalasta ei merkannu mitään kohdunsuun tilanteesta ylös. Jospa se lukis sitte vaikka jossain koneella. Olis kiva ihan vaan uteliaisuudesta tietää, onko paikat vielä ihan kiinni, vai oisko toivoo, ettei näissä liitoskivuissa tarttis ihan yliajalle mennä. Muuten mulla on kaikki ihan ok ja vauva vois pysytellä masussa vaikka kuukauden. Mutta tätä vihlontaa ja liikkumattomuutta en kestä!!! Pitäs muistaa taas juodakki kunnolla, tänään aamusta oli selkeesti sormet turvoksissa. Nyt seki taitaa alkaa.

Kovettumissupistuksia en näköjään edes ite huomaa. Th huomas, ku menin sydänääniä varten pöydälle makuulle, et näköjään supistuu aika herkästi. En kyllä ite tuntenu mitään. Esikoisen aikaan en niitä huomannu ollenkaan.

Kämpällä on kylppäri revitty kokonaan auki, sauna vielä repimättä. Sitte se tullaanki kosteusmittaa uudelleen ja jos ei mitään, pääsee sitä heti uudelleenkasaamaan. Toisesta makkarista tapetit jotenkuten revitty, toinen makkari vielä repimättä. Onneks ystävä anto vinkin, että säästytään siltä tasottelulta ja hiomiselta (ja ennenkaikkea pölyltä) ku laitetaan lasikuitutapetit seiniin ja maalataan ne. Tapettia ku ei ollu tarkotus edes laittaa. Että eiköhän siitä ennen heinäkuun loppua valmis tuu =) Alakerrassa pitäs hioo puolpaneli, et saadaan se maalattua. Onneks ei oo mitään konetta, et käsipelillä pitäs seki hoitaa!

heinis & Pikku-Jii 37+3 ..ja isompi Jii yrittää painella kaikkia nappuloita, ku äiti on koneella...

Ainiin joo, sain eilen soiteltua verotoimistoon. Oon tänä vuonna saanu kelan etuuksia n. 6000€ joista veroprosentti on ollu 18,5 (tosin Kelahan verottaa vähintään 20% etuuksista). Nyt saan loppuvuoden yhteensä 7700€.. VEROPROSENTTI LOPPUVUODEKS 25,5% !!!!! Se on niin mukavaa, et nyt ku sais vähän enemmän rahaa, muistaa verottaja viedä siitä omansa. Se on aika paljo, ku keskimäärin saan kuukaudessa 980€.

Moikka kaikille!

Huh Heinis tuota veroprosenttia! Ihan kivan kokoinen jo!

Täällä vietetään ensimmäistä virallista äitiyslomapäivää, ja aamu meni - yllätys yllätys - siivotessa. Iltapäivällä on neuvolalääkäri, ja pitäisi kysellä mahdollisuutta siihen synnytystapa-arvioon (ainakin luulen että kannattaisi, kun olen aika pienikokoinen. Yksityislääkäri sanoi raskauden keskivaiheilla, että arvio kannattaisi tehdä.) Saakohan sellaisen jos pyytää? Lisäksi jännitän sitä punnitusta - vaa'asta on tullut mulle taas kauhunaihe, minkä ei varmaankaan pitäisi olla tarkoitus odotusaikana. Kannattaa entiselle anorektikolle kauheasti marmattaa ylipainosta;-)

Näin täällä. Raskauskalenterin mukaan vauva olis nyt n. 46 cm pitkä ja painais 2,8 kg, ja siltä alkaa kyllä tuntuakin:-) Jalat ei kohta enää kestä tätä painoa!

T. Assari rv 35+0