Heinäkuun mammat 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinis07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vastailen nyt itse tohon:
Tässä raskaudessa paljon vähemmän ihan niin sanottuja himoja kun edellisessä.
Edellisessä suurimmat himot oli JÄÄTELÖ (Ja tietty merkki: sparin 3 suklaan jäätelö), hedelmäsalaatti, suklaavanukkaat ja Geisha-karkit. Loppu ajan herkkuna Fatzerin Parhaita (kun sairaalassa oli herkut vähissä ja noi oli ainoita jotka ei närästänyt ja jota kanttiinista sai!)

Nyt tässä raskaudessa taas Geishat menee (raskauksien välissä en edes pystynyt ajattelemaan niiden syöntiä!) ja päärynöitä menee normaalia enemmän! Mutta esim jäätelöä ei ole sen enempää tehnyt nyt mieli!

Hedelmiä tekee mieli! Eli ihan hyvä himo on onneks, heh! Mutta välillä tulee mulla sellasia lyhytkestosia "pakko saada"-fiiliksiä! Kummallisin oli kahvi viime vkolla, en juo kahvia normaalisti mut viime viikon oli pakko saada joka päivä kupillinen! Nyt ei enää tee mieli... Jänniä pika himoja täälläpäin! Huomenna olis neuvola aika ja saan kelan paprut täytettäviks. Ihanaa päästä neuvolaan, hentoja liikkeitä olen tuntenut onneksi päivittäin mutten mitenkään säännöllisesti joten sydänäänten kuulemista odotan niin et saa nähdä saanko ens yönä nukuttuakaan! Selkä on alkanut vähän vaivaamaan, kipeitä vihlasuja tuntuu pakaroissa kävellessä. Ihan siedettävä vaiva kunhan ei pahenisi... Turvotustakin on ollut sormissa ja varpaissa ja vähän huolestuinkin mutta olen itse stixannu pissan pari kertaa kun olen työterveyshuollossa sijaisena niin on ollut välineet, ja verenpaineetkin on ihan kunnossa et ei varmaan hätää.
Brion vaunuja on täälläkin ihasteltu, täytyy mennä lähiviikkoina tutkimaan. Tyhmä kysymys, mutta mistä ootte vaunuja lähteny tsekkailemaan? Ihan vauva-liikkeistä vai?

Ihanassa kevätsäässä jaksaa hymyilyttää!

Karvakuono ja masukki, rv 22+4

Onko muilla ilmennyt vielä kipua kyljissä, mulla välillä päiviä jolloin kyljet tosi kipeinä, aika ylhäältä, tossa missä käsin tuntee kylkiluut? Olen miettinyt kuuluuko asiaa vai mainitsenko seuraavalla lääkäri käynnillä.

Onpa taas ihana päivä! Odottelen, et poitsu herää ja päästään pihalle. Aloin eilen kasaamaan raskauspäiväkirjaa tänne kirjottamistani jutuista. Olihan sitä juttua jo kertyny parikyt sivua.
Mulla ei oo ollu ihmeempiä himoja. Ei ollu edellisessäkään odotuksessa. Pakkomielle on karkkiin tai yleensäkki makeeseen. Se on oikeesti välillä ihan sairaalloista, ku on pakko saada jotain hyvää. Jäätelöö on alkanu nyt tekee mieli. Mulla on laktoosi intoleranssi, mut se harvemmin vaivaa raskaana ollessa. Voin siis melko mielin määrin vetää jätskiä ja suklaata, eikä vaikuta mahaan. (mitä nyt haisen pahalle, ilmavaivoja aiheuttaa) Jäätelöitä on vaan niin vähä olemassa laktoosittomina.
Ei tunnu kipuja kyljissä. Välillä tissien alta mahasta sivuilta pistelee tai sillai ihmeellisesti puutuu. En osaa selittää. Jos istuu liian kauan samassa asennossa rupee vihlomaan vähän niinku kyljistä, muttei kuitenkaan..

heinis 26+2

Hei
Ei mitään suurempia himoja, mutta olen aina ollut perso makealle ja sehän tekis kauppansa nytki. Vyöhyketerapeutti käski välttää makeaa ja vaaleita jauhoja. Jäätelöstä mansikkapuffettia olis mukava, jos sais vaikka joka päivä ja vähän aikaa sitten oli himo appelsiineihin. Appelsiinin himo tyssäs, kun niissä muuttu maku niin tunkkaseksi.
Koko ajan tekis mieli pullaa ja kaikkea muuta hyvää kauhea pidättäytyä tai ainaki yrittää pidättäytä välilä tullee ylitsepääsemätön himo johonki.
Mulla on kanssa ollu kyljet jo useamman viikon kipeänä ja usein just iltapäivästä ko pääsee kotia. Saa kyllä sohvalla hakea mukavaa asentoa. Mulla on myös pallea eli just rintojen alapuolelta on semmonen olo, että sinne on juuttunu joku möykky jummiin. Inhottava tunne.
Tomaattia tykkään kans syä ja yleensä en tomaateista niin kauheasti välitä.
Vointi on ollu muuten ihan hyvä. Tietenki väsyttää ja välilä aika huonola tuulella.Pitäis opetella alkaa hellittään töissä ihan kunnolla. Ens viikko onneksi lomaa lähen ylläkselle vähän ulkoileen.

Terve!

Täällä ei kans ole mitään ihmeempiä himoja. Yhdessä vaiheessa söin aika paljon appelsiineja, mutta ei kai se mitään sen suurempaa himoa ollut. Karkkia ja muuta makeeta en pystynyt alkuraskaudesta kuvotuksen takia syömään, mutta nyt ne taas maistuu...

Mä menin ihan vaunuliikkeeseen katsomaan vaunuja. Myyjä asiantuntevasti selitti ja oli ystävällinen jne, vaikka sanoin heti, että oon vaan katselemassa enkä vielä ostamassa. Brion ja Oran vaunuja heillä oli, mutta ajattelin vielä käydä katselemassa muualtakin, ennen kuin teen mitään päätöstä.

Kiitos noista ultra infoista, kaippa mä tänään puhun ton puoliskon ympäri, et jos mekin mentäis sinne 4D ultraan! =)

Pitää tässä miettiä kans, et mitä tekee ton työn kanssa. Viikon päästä to pitäis taas olla töissä...toisaalta tuntuu typerältä mennä lääkäriin ja sanoa, että esimies ahdistaa...viimeeksi oli niin paljon unettomuutta yms, että neuvolan lääkäri antoi pelkästään sen perusteella sairaslomaa. Oon kans miettinyt, et pitäiskö mennä mieluummin työterveyteen vai uudestaan neuvolanlääkärille, jolle tosin ei välttämättä saa niin nopeasti aikaa, kuin työterveyteen. No, pitää tässä katsoa. Toisaalta voishan sitä taas mennä hetkeksi töihin ja katsoa, että onko siellä tilanne muuttunut yhtään - mitä tosin epäilen.

Piri

Piri

Heippa!

Mulla on ihan järjetön himo jäätelöön! Ennen en ollut mikään jäätelön ystävä, mutta nyt sitä on saatava vähintään yksi annos päivässä. Töistä kun lähtee ajamaan kotia kohti niin alkaa jo kuola valumaan kun ajatteleekin, että pakkasessa on jäätelöä oottamassa. Me kyllä pidetään nyt miehen kanssa herkuton huhtikuu, että pääsis tästä addiktista eroon.
Sitten on tullut ihan päin vastainen ilmiö. Mä olin ennen pähkinöiden suurkuluttaja, mutta jo heti alkuraskaudesta alkaen on tullut totaali stoppi tälle herkulle. Ei tarvii kun ajatella pähkinöitä niin johan alkaa etomaan.
On kyllä ollut ihana vapaapäivä. Kävin puolen tunnin käsihieronnassa ja sen jälkeen salilla tekemässä aerobisen treenin 45min crossarilla. Nyt ruuan laittoon ja lettuja paistamaan :)

aamu73 ja Onni 24+

Hei vaan kaikille !
Juu, en ole ehtinyt täällä käymään, kun olen koettanuut ulkoilla näin ihanilla ilmoilla.
Olen käynyt nyt säännöllisesti hiihtämässä, mutta eilen oli pakko pitää taukoa, kun
toissa päivänä ekaksi hiihdin ja kun tunsin oloni niin hyväksi, menin typeryyksissäni sitten vielä pyöräilylenkille. Hiisi , kun olin illalla kipeä alavatsasta. Siis pyöräilyasento
on jotenkin huono mulle. Himoista, siis syömä, mulla ei ole ollut kertakaikkiaan mitään.JOhtunee siitä, että ennen raskautta söin tosi niukasti, ja nyt kun syön sitten monipuolisesti, sekä juon joka aamu beroccaa, ja otan Möllerin kalaöljykapseleita sydämelle, ja toista nivelille yhden kutakin. Tai oikeestaan, en mä tiedä mistä johtuu, kun ei mulla esikoisestakaan ollut mitään syömähimoja.
No niin, eilen sain sitten äitiyspakkauksen. Pakkaus oli vuoden 2006 mallia.
Sinivoittoinen siis. Mulla mies halusi avata pakkauksen heti, ja siinä me sitten istuttiin eteisen lattialla, ja käytiin pakkauksen tavarat läpi.
KYSYMYS; Aiotteko tai aikooko teistä moni alkaa käyttämään kestovaippoja ?
Mun pikkuveljen (30 v. ) perheeseen syntyi alle pari kuukautta sitten poika, ja kyselin heiltä noista kestovaippojen käytöstä, siis yleisyydestä, ja heidän tuttavapiirissään kukaan ei ole lämmennyt kestovaipoille. Sanoivat, että vaivalloista, ja sitten niitä pitää olla kuulema älyttömät varastot, ellei aio pyykätä jatkúvasti niitä. Tiedä sitten.
Odottelen, että kun ilmat lämpenee, niin pääsee pesemään uudet vauvanvaatteet. Muutettiin lokakuussa tähän taloon, ja tässä ei ole pyykinkuivaushäkkyrää pihalla, joten täytyy odottaa sitäkin, että lumet sulaa pihalta, että saa iskettyä sellaisen maahan.
Miten te muut olette päässeet liikkumaan tässä vaiheessa raskautta ? Mähän en alkuraskaudessa uskaltanut tehdä mitään keskenmenon pelossa,(takana kaksi keskenmenoa )ja nyt otan sitten takaisinkun ei tarvi pelätä sitä enää.
Neuvolassakin oli sitä mieltä, että niin kuin itsestä tuntuu. Olen sitten kuunnellut itseäni siinä asiassa.Kun on tälläiset ihanat ilmat, ei kertakaikkiaan voi olla sisällä.
Mulla on ensiviikon keskiviikona neuvolalääkäri, ja samalla ultrataan.Vauva liikkuu paljon, ja tuntuu sillätavalla kivalta tämä elämä.
Aurinkoista päivänjatkoa teille kaikille !
T. Wera 25+6

Heippa!
Mun tuttavapiirissä ainoastaan yksi käyttää kestovaippoja ja on ollut ihan tyytyväinen. Itse ajattelin tosin pysyä perinteisessä kertsikkavaipoissa.
Mä oon liikkunut koko raskaudenajan ihan samaanmalliin kuin ennenkin, vaikka treenin tehot ovat kyllä aika paljon pienentyneet. Eli käyn kolmesti viikossa salilla 45min aerobista ja 45min punttia. Mutta nyt kun jään ensi viikosta kotiin, niin ajattelin alkaa käymään salilla päivittäin. Joka toinen päivä 30-45min aerobista ja joka toinen päivä 30min punttia. Ainut mitä en pysty tekemään on kävely ja fillarointi. Molemmat ottavat vatsaan aika huolella. Harmi vaan, koska nyt sitten jää toi ulkoliikunta pihalla kökkimiseen ja terassilla istumiseen :).... Nooh, pääasia että on raittiissa ilmassa :)

Aamu73,ja Onni 24+ tai 25+

Hei
En ole yleensäkään mikään kovin kova liikkumaan. Käyn kerran pari viikossa sauvakävelyllä ja pari kertaa olen käyny uimassa. Kävellessä vatsa menee välillä pinkeäksi en tiä onko ne supistuksia. Ei ole kovin kipeitä ainakaan vielä.
Mulla on aika raskas työ ja olen nykysin ollu aika sipissä ko tulen kotia, mutta toivotaan, että nuo rautatapletit alkaa vaikuttaan ja piristyisin edes vähän.
Kestovaippoja olen miettiny, mutta taitaa olla aika kova homma. Olen olemassa semmonen peruslaiska ja luulenpa, että nuo kertakäyttöset vetää pidemmän korren. Toisaalta sitä vois kokeilla niitä kestoja tiä kuinka innostuu. Jos vaikka pari kestoa päivässä siinä saattais säästää rahassa jo jonkun verran.
Oli Wera varmaan ihana käydä läpi äitiyspakkaus. Käyn työpaikan palkanlaskijan tykönä pääsiäisen jälkeen joten mennee meikäläisellä varmaan vielä pari viikkoa, kun saan paperit lähetettyä.
Kauanko sulla meni, että pakkaus tuli?
Minä kans oottelen kesää niin saa pessä kaikki vauvan vaatteet ja kuivattaa ulkona. Minun pitäis vielä käydä ostaan muutama pikkuvaate tulokkaalle ja sitten pittää ostaa vielä jotaki tuttipulloja sun muuta ja tietty se kaukalo pitäis löytää josta. HArmittaa oikeasti, kun tuntuu ettei keneltäkään tutulta saa tai vois ostaa mitään käytettynä. Tulee aika kalliiksi, mutta ompa sitten valmiina jos joskus saadaan toinenki lapsi.

Iltaa !
Mulla meni kahdeksan arkipäivää kun pakkaus oli meillä kotona.Toi kävely on näköjään muillakin yhtä hankalaa. Onneksi ei ole pakko kävellä kuin lyhyitä matkoja.
Mietin, että kun tykkään olla hirveesti ulkosalla, niin mitä puuhailen sitten kun en voi enää hiihtää. Rullaluistelen niin kuin aikaisempina keväinä ??? No , en todellakaan.
Pitäsi keksiä joku muu ulkonaliikkumismuoto. Tosin , varmaan käy niin, että kun viikkoja tulee lisää, ei enää yksinkertaisesti jaksa ja tahdo.
Jaa, nyt kuitenkin sänky kutsuu, tullut jo liikaakin päivälle pituutta. Valoisuus vaikuttaa niin, että käyn vähän ylikierroksilla.Esikoinen sanoi miehelle tänään, että äiti ei osaa rauhoittua, hilluu vaan. No, kun alkaa taas räntää vihmoa, niin ei tee mieli ulos astua, ja takuulla rauhoittuu pakostakin.

Hyvää yötä !
T. Wera

Huomenta!

Toivottavasti tulee lämmin kevät ja ulkona voi vaikka makaa aurinkotuolissa ja lukea kirjaa :). Eilen oli ihan kamala päivä ja olin vasta puoli kymmenen illalla kotona. Yö meni ihan ylikierroksilla, joten nukkuminen jäi muutamaan tuntiin. Aamulla oli taas lähdettävä jo kuudelta kohti työpaikkaa. Kyllä yöllä tuli sellanen olo, että hullun hommaa tää työnteko ja onneksi meidän elämään on Onni tulossa. Muuten varmaan molemmat paiskisimme töitä pitkät päivät.
Mitä tohon liikuntaan tulee, niin mulle se on välttämättömyys jo työnkin takia, joten välistä se on aika pakkopullaa raahautua salille, mutta ilmankaan en osaa olla. Saa sitten nähdä kuinka sitä palautuu synnytyksestä, kun syyskuun lopulla pitäisi jo mennä muutaman päivä liikunta-alan kurssille. Onneksi ne voi perua edellisellä viikolla, joten ei tarvii hirveetä stressiä siitä kuitenkaan ottaa. Myös muita mietinnän aiheita on. Eli pitäisi päättää jatkanko opiskelua (avoimessa) jo äippäloman aikana, eli loka-marraskuun aikana, vai siirränkö vuodella eteenpäin.... Riippuu niin paljon minkälainen Onni on kun putkahtaa tähän maailmaan.

On muuten hauska katsoa, kun nyt jo täällä kysytään joulukuun plussaajia :). Kyllä me ollaan muuten jo pitkällä tässä raskaudessa :)

Hauskaa päivänjatkoa ja viikonloppua kaikille

Aamu73, ja Onni 24+5 tai 25+3

Heipähei kaikille.

Ompa tympeetä ku supistelee välillä kauheasti. Lenkille on kuitenki pakko päästä vähintään joka toinen päivä mutta jo kävellessä alkaa vatsa mennä pinkeäksi ja sen takia on joutunu hölkkäämisen jättämään melko vähiin :/

Ja onko teillä muilla ollu välillä kauheita vatsakipuja? Mulla oli viimeksi viime yönä kun yritin etsiä hyvää asentoa nukkumiseen ja olin osittain vatsallaan, jalka sivulla niin yhtäkkiä tuli aivan järkyttävä vihlaisu alavatsaan ja voi sitä tuskan määrää, tuntui kuin istukka olis revenny, mutta siinä kun sitten taas asentoa yritin vaihtaa ja huokaista niin se pikkuhiljaa meni ohi... AIVAN KAMALAA OLI! Kaikki kuitenki vissiin ok, kun lapsi liikkuu samallai vatsassa enkä mä vuoda mitään. En tiiä sitte mistä tuo johtui, kaippa huonosta asennosta? Huhhuh... kyllä sitä välillä säikähtää pahanpäiväisesti vaikka jo kolmas raskaus menossa. Ei tähän näköjänsä totu, aina ilmenee jotain uutta ja on olo taas kuin ensimmäistä odottaessa melkein :)

Vatsa on toiminut nyt viis päivää putkeen, ja eilen vasta oli ensimmäinen toimimaton päivä joten hyvää tekee tää ruokavalio mitä yritän parhaani mukaan noudattaa. Lenkkeilykin auttaa asiaan. Ja veden juonti. En ole vielä luumuja napsinu... ;)

Seukki neuvolakäynti olis huhtikuun puolivälissä ja se olis lääkärineuvola. Saapa nähdä mitä supistukset ovat tehneet kohdunsuulle vai ovatko tehneet mitään. Toivottavasti on kohdunsuu kiinni eikä kohdunkaulakaan olis lyhentyny.

Eipä kummempia :)

Koittakaahan pärjäillä ja pikkuhiljaa hidastaa työtahtia te jotka töissä olette, aamu73:n työtahtia lukiessa tuli kyllä hiki pintaan :):)

t. tre 24+3

Mullakin ollut nyt kolmena yönä vatsakipuja alavatsassa, eilen juuri puhuin niistä miehelle että pitäisiköhän niistä huolestua, mutta vauva liikkuu kyllä ihan normaalisti päivisin. Mietin että tekeekö kun nukkuu samassa asennossa liian pitkään vai mikä? Pitänee mainita neuvolassa.

Ja tuo kävely on tosiaan välillä aika kivuliasta, kiva kävellä jonkun muun kanssa kun saa aina perässä hiihtää!!!

Hei vaan !
Aloin tekemään vähän tikusta asiaa, kun ollaan pudottu toiselle sivúlle. Tai, no, mä heräsin viime yönä, ja toinen käsi oli täysin tunnoton. Omasta mielestä, mistä sen nyt sitten voi tietää, en kyllä ollut nukkunut sen päällä. Säikäytti. Oli siis niinkuin ei olisi ollut koko kättä ollenkaan. Ei pistellyt yms. Mä olen kyllä tietoinen, että joillekin tulee puutumisoireita käsiin raskaudenaikana, eli olisiko tämä nyt ollut sellaista. Toivottavasti ei toistu kuitenkaan. Ajattelin ottaa vielä ainakin yhden luentojakson
ensiviikolla alkavan, kun olen voinut ihan hyvin. Ilmoittauduin siihen jo helmikuussa , mutta peruin, kun en tiennyt miten voin ja jaksan. Nyt näyttäisi ihan hyvältä, joten taidan uskaltaa. Muutenhan tässä ei olisi mitään, mutta ajomatka yliopistolle on 140 km edestakaisin, ja sitähän mä tässä olen pähkäillyt. Ekaksi kun ajaa sinne, istuu neljä tuntia ja ajaa takaisin niin tietää olleensa.
Eipä tässä tänään ihmeempiä.
T. Wera 26+3

Aamupäivää kaikille!

Täällä sairasloma jatkuu toista viikkoa, ja tekemisenpuute alkaa vaivata! Vauvaa varten kaikki on jo melko pitkälti valmista, ja vaatteitakin olen jo ostellut. Ihania! Ajattelin, että pesen ostamani vaatteet vasta sitten, kun saan sen äitiyspakkauksen.

Mulla on myös ollut vatsa kipeänä varsinkin yöllä, mutta myös päivällä. Ja kävely tekee tosi kipeetä! Pitäis varmaan kaivaa pyörä esille, jotta pääsis liikkumaan paremmin ilman autoa.

Ai niin, mun mies vaihtoi autonsa farmariin:-)

t. Assari 24+5

Huomenta!

Eilen jo kirjoittelin tänne päivitystä, mutta taisi teksti kadota jonnekin...
Eilen oli siis neuvola sekä lääkäri. Tässä hieman tuloksia:
Verenpaine 110/74, Hb 118 (noussut onneksi hieman), paino noussut kolmessa viikossa taas kilon, eli nyt 4kg alusta, sf-mitta 23-24cm (toinen terkkarin mittaama toinen lääkärin), sydänäänet 136 (Onnimanni oli selkeesti nukkumassa) ja kohdunsuulla ei muutosta. Kaikki siis oli niin kuin pitikin.
Jäin nyt sitten maanantaina töistä pois, mutta eipä se helpottanut asioita yhtään. Luulin,että nyt sitä voi nauttia tästä olemisesta ja muiden asioiden tekemisestä, kun joku toinen hoitelee mun hommat töissä. Mutta heti maanantai aamusta alkoi soittelurumba tämän työntekijän kanssa ja alkaa hieman näyttämään siltä, että vaikeuksia tulee koko vuodeksi. taitaa olla tällä työntekijällä motivaatiopula tai sitten ei vaan huvita tehdä duunia vaan rahaa pitäisi tipahtaa kai taivaalta tekemättä mitään. Kolme päivää on nyt mennyt päänsäryssä eikä esim neuvolakäynnistä pystynyt nauttimaan yhtään :(. Olin aivan varma, että mun verenpaineet ovat katossa, koska ahistaa tää tilanne niin paljon. Olis niin paljon helpompaa tehdä itse työt. Viime yönäkin heräsin kolmelta enkä sen jälkeen enää nukkunut, kun mietin näitä työkuvioita.

No se siitä valittamisesta. Kävin samalla neuvolakäynnillä viemässä äippärahahakemuksen kelaan ja sain samalla laskelman paljonko sitä rahaa on tulossa. Eipä hierveesti ole, mutta eihän noista tuista passaa valittaa :). Mites teillä miehet meinaa pitää isyysloman? Meillä päätettiin eilen niin, että ensin hän pitää kolme viikkoa putkeen ja sitten ottaa vielä mun vanhempainvapaasta sen 2 viikkoa ja saa näin sen 12 ylimääräistä isyyspäivää ensi keväänä. Eli siis pitää sen isyyskuukauden vielä ensi keväänä. Ihan hyvä juttu, että ottaa kaiken mahdollisen, koska tulevaisuudessa joutuu pari päivää viikossa olemaan lapsukaisen kanssa kotona, kun itse teen iltavuoroa töissä.
Nyt täytyy alkaa suoriutumaan taas päivän askareista....

Aamu73 ja Onni 25+3 tai sitten 26+1

Hei
Täällä sitä vietellään talvilomaa neljän seinän sisällä 45 neliön kämpässä. Ulkona on niin tympeä ilma ettei kehtaa lähteä käveleenkään. Kotityöt on tehty ja pyykit pesty pitäis vain keksiä jotaki tekemistä.
Vatsaa on kivistelly taas ihan kiitettävästi toivotaan, että pikku hiljaa alkais helpottaan. Eihän meillä ole enää kovinkaan paljoa odottamista, kun saadaan lapset syliin. Täytyy vain toivoa, että loppuaika menee hyvin. Vatsa on kasvanu kyllä ihan kiitettävästi ja alkaa pikkuhiljaa tuntua, että työpaikalla alkaa varamaan olleen jo hankala tehä töitä.
Parin viikon päästä on se lääkärineuvola ja täytyy varmaan vähän vihjassa sille tuosta työstä.
Jo minunkin mielestä Suomessa on lapsiperheen raha asiat ihan hyvin. Ainoastaan kodinhoitotuki on aika pieni, mutta minusta sekin on oma valinta jääkö hoitovapaalle vai meneekö töihin. Itse varmaan joudun äitiysloman jälkeen meneen töihin ainakin osa-aikasesti just tuon rahan takia. Täytyy katsoa raskisko olla sitten sen kesän kokonaan kotona.
Olen tässä ootellu koska tuo äitiys pakkakkaus vaihtuu, mutta turhaa täytyy vielä venyttää vähän sitä hakemusta. Eipä se haittaa vaikka sais tuon viime vuotisenki ihan mukavan näköset vaatteethan siinäki on. Ei passaa valittaa, kun jotakin saa.
Mutta yritämpä minäkin keksiä pikku jobia vielä niin kuluis paremmin aika.
T.SAra

Joo, sen verran kommentoin tuosta lapsiperheidenraha-asioista: Noin minäkin olen ajatellut, mutta lisään siihen että hyvätuloisten ja toimeentulevienlapsiperheiden asiat on hyvin!!!
Nimittäin me ollaan koitettu kikkailla konstilla millä hyvänsä ettei esikoista viedä vielä hoitoon ja näin ollen saatu edes se pieni kodinhoidontuki eli se perusosa ja oltu molemmat töissä vuorotellen eli minä tein iltavuoroa ja mies aamua! Nyt kun mies lomautettiin töistä, se kodinhoidontuki vähennettänkin täysimääräisesti (eli brutto) hänen liitonrahasta!!! Eli meidän talous heitti kertaheitolla kuralle! Ja nyt sitten viisaat sanoo että miksei me haeta sitä kodinhoidonlisäosaa kun ollaan pienituloisia! Eipä paljon kannata, kun kaikki se mitä kelalta saatas ammattiliitto perisi takaisin päivärahoista! Näin ollen kyllä se totta on että suomessa köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu!!! Onneksi tämä meidän tilanne on vaan väliaikaista!
Mutta kyllä suututtaa kun vertaa tätä meidän tilannetta eli kun "perheenisä lomautetaan" noihin pitkäaikaistyöttömiin!!! Eräs tuttava maannut koko ikänsä kotona kun ei vaan työt kiinnosta, sossu elättää eli maksaa elämisen ja työttömyyskorvaus jää ns elämiseen eli tuntuu olevan rahaa ryypätä ja rällätä!
Sori että taas vuodatin omia asioita ja toivottavasti kukaan ei ota tätä henkilökohtaisesti, tämä on tietysti vaan minun näkökantani eikä se ainut oikea!!!!

kissafriikki:
oikeesti toi on jo törkeetä. On kyse kuitenkin pienestä tuesta eikä mistään järisyttävistä summista ja sekin sitten viedään päivärahoista, huhuh! Oon kyllä samaa mieltä noista pitkäaikaistyöttämistä, että toisille kun se duuni ei maita niin niitä kyllä höösätään. Lapset ovat sentään viattomia, joten miksi niiden hyvinvointiin käytettyä rahaa pitää viedä vielä lomautuksen ajalta.... EI ymmärrä...
Mä varmaan kanssa joudun jo syksystä menemään muutamiksi tunneiksi töihin, jos vain "Onni" pärjäilee isänsä kanssa. Huomenna on tosiaan työpalaveri ja todella toivon, että asiat lähtevät rullaamaan. EN muista koska tällaista stressiä olen kokenut. Pahinta tässä on, että ei pysty rentoutumaan vaikka tällä hetkellä mitään akuuttia juttua olekaan päällä.
Kissafriikille ja muille, eiköhän täällä saa vuodattaa mikä sydämellä painaa :)

Aamu73

Terve!

Olen samaa mieltä, että kyllä tukia leikataan väärästä päästä ja väärältä kohderyhmältä! Ja eikö tämä palsta ole nimenomaan meidän kaikkien ajatuksia varten - valittaakin siis saa!

T. Assari 24+6

Heissan tytot, hmm mielenkiintoinen kylla on tuo suomen tuki systeemi. Kuulostaa jotenkin hassulta nain kaukaa asiaa katsottuna. Taalla aipparaha ja loma on suunnilleen sama kuin suomessa, mutta mitaan tukia ei ole sitten sen aitiysloman jalkeen. Taalla aidit jaavat useimmiten kuitenkin kotiin, olettaen, etta miehella on suht hyvat tulot. Samaa mielta olen, etta vaariin paikkoihin menee suomalaisten tyontekijoiden veromarkat. Taalla kun on niin paljon kodittomia ihmisia, jotka eivat ole juoppoja ja jotka haluisivat tehda toita niin tuntuu, etta suomen systeemi on kuin paahan silittelya, etta "voi voi, ei sinun tarvitse menna toihin jos tuntuu etta et halua" En tieda suomen tyottomyysprosentteja enka muutenkaan ole jaavi tata enempaa kommentoimaan, mutta akkia ajateltuna ihmisilta jotka eivat ole toita tehneet vuoteen pitaisi lakkauttaa kaikki tuet tai sitten sen rahan eteen mita saavat joutuisivat tekemaan vapaaehtoistyota, mita esim taalla tehdaan todella paljon oman tyon lisaksi ja todellakin vapaaehtoisesti ilman rahaa. Mutta sitten tullaan taas siihen, etta taalla esim sairaalat saavat paljon tukea erilaisilta ulkopuolisilta lahjoittajilta seka hyvantekevaisyystyosta, koska valtiolla ei ole veromarkkoja kaikkiin sairaalan erityisjuttuihin esim. lasten sairaaloiden erikoislaitteisiin ym ym. Ja toinen juttu mika suomessa on erinomaista on se, etta koulutus on kaytannossa ilmainen. Taalla nuoret asuvat vanhempien luona vahintaankin sinne 22v saakka, jotta saavat opiskelut loppusuoralle ja paasevat kunnolla tyoelamaan, kun asuminen on niin kallista. Ja on paljon nuoria, jotka lukion jalkeen eivat opiskele mitaan, koska vanhemmilla ei ole varaa maksaa koulutusta. Eli tama on taalla pinnalla oleva aihe. Kylla ovat olleet ihmeissaan, kun olen kertonut suomen koulutus systeemista, etta ruokakin on ilmaista tietyissa opistoissa. Ovat aivan, etta ha, mita sa taalla viela asustat. Niin, sita saa sitten miettia, etta haluaako muuttaa takas suomeen jo pelkastaan siksi, etta lapsi menee kouluun...mutta kaikki on suhteellista ja joka maassa eri systeemit. Ja eri elamanvaiheessa meita jokaista koskettaa vahan eri jutut. Taalla olen tallahetkella tyytyvainen, etta veroja ei tarvitse maksaa niin paljon, vaikka tekisit kolmea eri tyota niin siita ei rokoteta. Mutta kylla muakin raivostuttais se etta suomalainen tekee toita kun hullu ja sitten siita rokotetaan verotuksessa todella paljon ja jaetaan rahoja pitka aikastyottomille ja juopoille, arrrkkk nousee verenpaine ku tata aihetta ajattelee, mutta taa on kai ikunen oravanpyora.
Hui, pitaa ajatella jotain positiivisempaa, sorry teita jo varmaan haukottaa naa mun jutut.
Taalla masuasukki voi hyvin, asiakkaat taas on kommentoinut toinen toisensa jalkeen, etta poikaa selvastikkin odottelet. Herkut on alkanut maistua iiiihan liian hyvin: keksit, suklaa, jaatelo, nam en saa niista tarpeekseni. 6 kiloa on tullut lisaa lahtopainosta, pitaa alkaa hillitseen. Yritan teha pitkia kavelyita koiran kans, mutta maha menee niin kireeksi palloksi ja siihen alkaa sattua. En viittis kuitenkaan tassa vaiheessa enaa yrittaa mitaan uutta liikuntaa. No uinti olis se turvallinen juttu, odotan etta meidan oma taloyhtion ulkouimaallas aukeaa ens kuussa. Meilla alkaa torstaina synnytys valmennus, ihan ok naha vahan muitakin odottajia, jotka talla alueella asustaa. Tanaan menen labraan missa tehdaan joku testi "diabetes" juttu seka otetaan hemoglobini, (jota ei ole muuten otettu kun ihan alkuraskaustestejen yhteydessa) Hyvia vointeja kaikille, kayn aina valilla lukemassa teidan kuulumisia. Terkuin, Mia

Heissan heinakuiset!
Suomen reissu meni hyvin,uskomattoman lampimat ilmat siella olikin. Sain mukaani vauvantarvikkeita ja vaatteita, kivaa nyt lajitella ja laittaa odottamaan kayttajaa. Aikaeroon meni sopetua pari paivaa ja ja sama juttu tannepain ehka 4. yo meni jo normaalisti. Masu on kasvanut ja mulla samoja "vaivoja" kun monella muullakin, ummetus vaivaa valilla, samoin kuin kasien puutuminen yolla. Alaselka kipuilee valilla myos jos on kavellyt paljon. Painoa tuli Suomessa 3 viikon aikana melkein 3 kg, apua, nyt syomiset tarkkailuun! Joka kylapaikassa piti syoda, ja korvapuustit yms suomiherkut oli kylla ihania! Nyt painoa tullu 6-7 kg, joten yritan todella pitaa kurissa kun muutenkin oli kiloja muutama liikaa. Vauva liikkuu todella paljon, varsinkin aamuisin ja iltaisin,jopa niin kovasti, etta masu poukkoilee :) Kavin tanaan laakarissa, siella ei ollut mitaan ihmeellista, seuraavalla kerralla sokerirasitus, joka tehdaan taalla nahtavasti kaikille. Pitaisi alkaa etsimaan myos lastenlaakaria, joka tsekkaa vastasyntyneen ja jolle mennaan sitten vauvan kanssa . Kivaa paasiaisviikonloppua kaikille!