Heinäkuun mammat 12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinis07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kiitos kissafriikki :)

Toivon kans niin että vauva olis virkeä ja hyvävointinen jos tosiaan päättää pian syntyä. Ehdottomasti haluaisin sen heti viereen. Syntyikö sun tyttö millä viikoilla?

( . ) Omaa napaa...
Tänään oli synnytystapa-arvio. Käsikopelo tuntu toooosi ilkeeltä, ku liitoskivut on muutenki hirveet ja sitte luita väännellään alakautta :/ Vauva on tällä hetkellä arviolta 2760g ja syntymäpainoks veikkaili meidän pienelle... POJALLE (!!!) n.3,5kg. Vauva on tosi tosi alhaalla. Magneettikuvaus oli jännä kokemus ja huomenna iltapäivästä pitäis lääkärin soitella tuloksia. Elikkä ihan viimeistään ylihuomenna selvinnee synnytystapa. Melko varma oon, että se on nytki sectio. Meinasin liikuttua täysin, ku lääkäri sano, että tämäkin on poika. Uskalsin sitä kysyä, ku ne ensin mittaili kaikki jutut ja sitte ne halus kokeilla jotain uutta laitetta. Lääkäri kuvaili vauvan päätä ja siirty heti kattomaan jalkoväliin ku pyysin =)

Ukko ja poitsu lähtee viikonlopuks isomummolle Savonlinnaan mökkeilee. Mä en uskalla lähtee reissuun, ku kuitenki lääkäri sano käsikopelolla, että päälaki tuntuu jo niin alhaalla. Vapaa viikonloppu siis edessä. Mitähän sitä tekis... jos vaikka Ikeaan pääsis..

Niin joo ja vuodoista totesivat, että useesti näin loppuaikana valkovuoto muuttuu ihan juoksevaks. Mitään ei kertonu, onko paikat kiinni ja kiinteet, mut eiköhän ne sitte vaan oo.

heinis ja pikku-Jii 36+1

Trelle voimia ja koitahan nyt lepäillä oikein kunnolla.
Mulla on parin viikon päästä sinne synnytystaoa arvíoon meno. Oikeastaan alko kyllä vähän jännittään tuo synnytys ja vauvan tuleminen, kun tuli se kutsu sinne. Yritähän Heinis sieki levätä nyt, kun miesväki lähtee mummolaan.
Äippäpakkauksen peitto oli kyllä aika iso tuohon laatikkoon joten aattelin, että vois näin kesälä olla joku vähän ohuempi peitto. Vois viikonloppuna ajella kikeaan päin katsastaan vauvalla pienempää ja ohuempaa peittoa ja voihan se olla, että sieltä tarttuis jotaki muutaki mukkaan.
Miten heiniksen remppaprojekti etenee?

heippii.
Vai on heinikselle tulos poika:o) selviääkö se sukupuoli tossa samalla ku tehdään se synnytystapaarvio? et katotaanko me pikkusta monitorilta?
alko jo pelottaa koko synnytystapa arvio, ja ahdistamaankin. Ku tuol meitin neuvolas on kuulemma sellainen kovakourainen venäläinen lääkäri. JA en tykkää yhtään..ahdistaa jo valmiiks mennä sinne.

Meillä ainaki lääkäri teki ensin sisätutkimuksen ja sitte ultraamalla selvitti tän hetkiset mitat. Mulla aika oli ihan äippäpolilla, missä tehtiin muutki ultrat. Nyt ei sitte neuvolan vikaa lääkärikäyntiä ookkaan, ku oli toi synnytystapa-arvio. Sisätutkimus mun kohdalla ei oikein kerro koko totuutta, koska viimekski sitä kautta tutkimalla oli vauvan ihan hyvä tulla. Sillon kyllä lääkäri huomautti, ettei kuitenkaan oo ennustaja. Esikoisesta mulla tehtiin synnytystapa-arvio, ku oli sf-mitat ihan omilla yläkäyrillä.

Me päästään vasta maanantaina uudelle kämpälle touhuilemaan. Heti illalla alkaa kylppärin aukirepiminen. Nyt on helppoa, ku voi sittenkin maalata lasten huoneen yhen seinän siniseks ja loput valkoseks :) Mietin viime viikolla, minkä ihmeen unisex-värin keksisin. Mä en ois muuten jotenki kehannu kysyä sitä sukupuolta, mutta ku halusivat kokeilla sitä uutta ultralaitettaan, niin keksin niille järkevää tekemistä ;P Mun pitäis yrittää alkaa pakkailemaan kaikki "turha" laatikoihin. Ehkäpä saan senki homman aluille sitte viikonloppuna. Ei vaan yhtään huvittais! No, helpompaa se nyt on ku vauva vielä kulkee kätevästi massussa, eikä oo kitisemässä huomioo.

heinis & pikku-Jii jälleen

Tre: Mulla oli se raskausmyrkytys joka vaikutti ettei vauva kasvanut, syntyi vkolla 38, joten ei tietysti ole ihan verrattavissa sinun tilanteeseen, mutta tarkoitin juuri sitä ettei koko välttämättä mitään vaikuta.
Vauva oli alusta asti rintalapsi, oppi/söi rintaa heti. Noilla pienillä vauvoilla kun pitäisi "harrastaa" sitä imetys 5-10min per rinta ja "palkita" sitten pullollla, meillä se ei tahtonut onnistaa kun tyttö ei suostunut imemään pulloa. Lopetinkin sen pullon tyrkytyksen pari päivää kotiuduttua ja kaikki hyvin.
Esikoista odottavalle suurena vinkkinä: Kuuntele vauvaasi, äläkä vaan sairaalan/neuvolantätejä.

Moi!

Onko se automaattista, että synnytystapa-arviossa lääkäri ultraa? Ois nimittäin ihan kiva kysäistä sitä sukupuolta. Vauveli on tässä ollu viime ajat pää ylöspäin, nyt en oikein osaa sanoa, mutta onhan sillä vielä aikaa pyöriskellä. En kuitenkaan haluais synnyttää alakautta, jos se on tulossa jalat/takapuoli edellä. Jotenkin pelottaa, että se jää silloin jumiin..

Piri

Täällä taas uusavuton ihmettelee tilannetta :)

ELi en tunnista minkälainen on harjoitussuppari? Onkohan nää nyt niitä, kun aamulla tuli aaltomaisia vähän niinkuin menkkamaisia kipuiluja alaselkään? Vauvelikin oli koko aamupäivän liikkumatta sen ajan, eli normaalisti aamupäivällä on vilkasta menoa vatsassa, mutta tän ajan oli täysin hiljasta. Jos en olisi raskaana, olisin ollut varma että menkat alkaa ja lääkepurkilla olisin käynyt, koska alaselkä ja lantion alue oli kyllä näitten aaltojen aikana aikas tulessa. kesti jotain 20-30s kerralla?

Olin koko eilisen päivän töissä ja olin vasta illalla kotona. Ehkä sekin laittoin tän tuntemuksen alulle. Eilen ei kyllä tuntunut muuten missään, eli hyvin jaksoi kuumassa toimistossa istua ja juosta kaupungilla asioilla. Tänään onkin ollut sitten rauhallisempi päivä.

Ajattelin tänään alkaa katsastaa noita vauvan sängyn petivaatteita kuntoon ja pestä ammeen pesuhuoneeseen valmiiks :).

Sellainen päivä täällä tiedossa :)

Aamu73 ja Onni 34+3 tai 35 tasan

Höh, ei oo vielä lääkäri soitellu...

Piri: Kyllä ne automaattisesti ultraa, koska se on ainoo tapa, jolla saa tän hetkisen arvion vauvan koosta. Ja sillä vielä varmistetaan miten päin vauva on.

aamu73: Harjotussupparit on ihan kivuttomia. Sellasia, että mahanahka menee ihan pinkeeks, koko maha kovettuu ja sitte se "pehmenee". Mulla ainakin ne ihan oikeet supparit nimenomaan aaltoili. Sellasta menkkamaista juilintaa mulla oli sillon tällön pari viikkoa. Jospa sulla alkaa pikkuhiljaa paikat pehmenee/ avautumaan. Mulla oli esikoisesta viikosta 36 kohdunsuu pehmeä, ulkoseinämä auki ja pituus 1cm. Vauveli synty kuitenki vasta 41+4 :)

heinis & pikku-Jii 36+2

Taaltakin vahan kuulumisia, Aamu73, mullakin ollut muutamia tollasia supistuksia, varsinkin jos on ollut paljon jalkeilla ja liikkeella. Mulla ei ole ollut mikaan kovin hyva olo viime aikoina, selkaa sarkee ja itkunen olo ja turvotusta tullut sormiin ja varpaisiin vahan. (taalla kokoajan yli 30 astetta). Lisaksi mulla kai kehittynyt rannekanavaan hermopinne, vasemman kaden sormet on yolla kipeet ja peukalo myos paivalla. Hoh, kai tassa vaan tsempattava, viela 6 vkoa laskettuun aikaankin. Meilla on nyt kaikki hommattu, paitsi amme. Vaatteet pitaisi viela lajitella valmiiksi.

Heiniksellle onnea pojasta, eiko sulla ollut tytto-olo aikasemmin :)

Ai heiniksellekin on tulossa poika :)

Aamu73: kyllä ne on varmaanki ollu ihan kunnon supistuksia sulla. Itellä ei varmaankaa oo koskaan ollu aaltoilevia ne. Enemmän mulla on ollu just semmosia että vatsa menee tosi pinkeäksi ja kiristää hetken ja sitten löystyy. Ja ei kipeitä ja silti on kohdunsuu auennu.

Täällä nyt supistelee oikeen olan takaa. Neljä tuntia jo supistellu tiheästi, sanoisinko 3-10min väliä ja en oo rehkiny ollenkaan. Onneksi on mies nyt kotona ja sillä huominen vapaa joten jos nyt nii hullusti kävis että tää mamma lähtee synnyttään nii ei oo paniikkia. Vaikea homma vaan nyt ku ei osaa yhtään aatella missä välissä sinne synnärille pitäs ihan tosissaan lähtee ku jos nämä ei kipeydy nii mistä ihmeestä mää voin tietää onko synnytys käynnissä vaiko ei. Eri asia ois jos viikkoja ois kasassa jo se 38-40 nii sitä menis jo sen vuoksi.

Mutta tsemppiä kaikille! Jotenki mulla on toisaalta semmonen tunne että mää synnytän kuitenki meistä viimeisenä :D:D eli kaikki tämä hässäkkä on turhaa, vauva vaan säikyttelee mua...:D

t. tre 34+1

Hei
Täälläkin kaivelee tieto lapsen sukupuolesta, mutta aattelin kuitenki, että eihän tässä ole enää kauaa sinne synnytykseenkään. Mulla onkin ens viikolla meno sinne synnytystapa-arvioon. Siirsivät aikaa lähemmäs tuon raskausdiabeteksen vuoksi. Ärsyttää oikeastaan nyt piti luopua jäätelöstä ennää ei saa mittään hyvää nauttia. Neuvolassa minua ärsyttää koko ajan semmonen tiedon tuputtaminen ainakin nyt. Varsinki tuon ruoan kanssa. Meinasin sanoa itte ,että olen käyny alan koulutuksen, mutta ei se varmaan vaikuta. Onneksi muuton takia vaihtuu neuvola täti syksyllä.
Olen kuullu, että täälläpäin muutenki on nuo neuvolatätit semmosia ruoan ja tiedon tuputtajia.
Tänään oli neuvolassa semmoinen lastenhoito tunti. Minusta ei ollu mistään kotosin samat asiat käytiin suullisesti läpi mitä oli äitiyspakkauksen lehtisissä.
Sori tämmönen purnaaminen, mutta joskus näin.
T.Saras

Huomenta...

taidan olla tätä nykyä tän ketjun innokkain kirjottelija. Väsyttää ihan mielettömösti ku valvoin suunnilleen koko viime yön! Tuli nii kunnollisia supistuksia että veti vatsan aivan ratkeamispisteeseen, siis niin kovaksi meni ja oli samalla menkkamaisia vihlaisuja, ei silti kylläkää kipeitä. Mutta ei pystyny nukkumaan...

Välillä ne ilmeisesti loppuivat koska jonku aikaa nukuin aamusta. Mietin monesti viime yön aikana että pitääkö meidän lähteä mutta sitte ajattelin että no katellaanhan vielä.

Rasittavaa ja hermostuttaa ja ärsyttää ku tuntuu ettei osaa olla mitenkää päin tän asian kanssa. Kurkkuki tuli kipeeksi ja palelee ja plääh...

Toivottavasti muille kuuluu parempaa...

tre 34+2

Heippa!

Mulla on nyt ollut yöt tosi levottomia. Viime yönäkin tuntui, että valvoin koko yön ja vasta aamulla sain nukuttua. Eilinen oli mahassa aika hiljanen päivä, mutta yöllä ja tää aamu on ollut vallatonta menoa. Ja olen muuten satavarma, että eipä ole meidän "Onni" enää pää alaspäin vaan potkut ja hikottelu tuntuu taas selvästi molemmissa kyljissä. Niin, viime yönä mullakin oli muutama kivulias vihlasu, nyt kyllä selkeesti alavatsassa, ei niinkään enää menkkamaista tuntemusta. Onneksi saan tän päivän vaan lepäillä.

Eilisen kahden tunnin supistelun takia ajattelin sairaalakassin pakata suht valmiiks :). Eihän sitä tosiaan tiedä milloin tästä lähtö tulee. Toivottavasti sen kaksi viikkoa pysyy vielä vatsassa ja kasvaa rauhassa. Sitten mun puolesta voi jo alkaa syntymään.

En tiedä sitten onko nyt alkanut joku loppuajan hermostuminen. Musta tuntuu, että koko ajan on levoton olo ja pinna aika tiukassa. Kaipa se kuuluu tähän aikaan. Tuntuu vaan oudolle olla hermostunut kun ei tiedä oikein että mistä sitä on hermostunut :). Onneks miehellä on pitkä pinna ja ymmärtää olla ärsyttämästä mua turhista.

Aamu73 ja Onni 34+4 tai 35+1

Voihan paska! Soittelin äippäpolille, et mikä on kun ei lääkäri oo soittanu. Ne ihmetteli, ku paperit on jo eilen sillä lääkärillä ollu. Lupasivat, että soittaa hetken päästä. Joo, soitti äsken... Ei nää mitään estettä sille ettenkö alakautta synnyttäis. Lantio näyttää hyvältä, hieman on häntäluu eteenpäin, muttei pitäis haitata. Ei kuitenkaan oo käsin tuntunu olevan tiellä. Tän kuitenki pitäis olla melkein 800g pienempi ku esikoinen, et ei siis pitäis ongelmaa olla. Kysyin, että mitäs sitte jos tääki viipyy mahassa pari viikkoa yli, mut lääkäri sano ettei vauvat kasva enää sen viikon 40 jälkeen. Eli jos sieltä yli neljä kilonen tulee, on se alunperin mitattu ja arvioitu se paino väärin. Esikoisesta mulle tehtiin arvio 39+5 ja se oli 3,6kg. Syntymäpaino viikolla 41+4 oliki 4kg 185g!!! Jännittää ihan pirusti. Saattaa olla ihan tarjonnastaki kiinni, miten sitte on tuolta tulossa, magneettikuvien perusteella mahtuis vaikka pylly edellä. Jos jää sinne ylä-aukeamaan jumittaa, niin sitte se ei synny alakautta. Että jos käsketään ponnistaa, on se hyvä merkki, koska sillon se vauva on päässy sieltä tulemaan, jota on viimeks epäilty ahtaaks... SEKAVAA!! Olin niin asennoitunu siihen leikkaukseen ja että nyt saadaan varma syntymäpäivä. Ei auta ku touhuilla normaalisti ja ODOTTAA. Joskus se sieltä tulee ja jompaa kumpaa kautta. Niinku systerin vanhempi muksu totes kerran, et -"mä oon syntyny mahasta ja Sampo on syntyny perseestä" :D Näin siis ehkä meilläki. Eka mahasta ja toinen... Viime yönä oli menkkajuilintaa ihan hetken. Iteppähän oon manaillu, et synnytän täällä sillä aikaa, ku miehet on mökillä ;)

heinis sekavassa mielentilassa 36+3

Hei
Täällä alkaa olla jo jännät paikat osalla. Mulla alkais ens viikolla äitiysloma ihan virallisesti. Kyllä olis ollu mukava olla jo kotosalla levätä ja laittaa koti taas vauvaa varten kuntoon.
Aika jännä vaikka synnytys nyt jonkin verran jännittää. Ei kuitenkaan käsitä minkälaista se on ja miltä se tuntuu. Ei osaa pelätä ainakaan kovasti tulevaa koitosta. Tuohon synnytyksen käynnistämiseen vyöhyketerapeutti kehoitti hieromaan pikkuvarpaan kunnolla. Vois olla apua ja ehkä jopa jouduttaa synnytykseen lähtöä.
Pitäis vissiin miettiä mitä siihen sairaala kassiin laittaa ja tietenki pitäis virittää kamera valmiiksi kattoa, että patterit riittää ja muistikortti.
Alkaa olla semmoinen epätodellinen olo välillä ja aika uusavuton olo, kun tuntuu ettei kaikkia oikein meinaa käsittää.
T.Sara 34

Kiva lukea teidän kuulumisia! Monilla jo jännät paikat! Heinis, aika mielenkiintoinen tilanne!

Aah, pakko vähän valittaa tätä TURVOTUSTA! Mulla on jalat niin turvoksissa ja kipeät että! En kestä katsoakaan niitä kun tuntuu että mulla on jotkut jauhosäkit jalkojen paikalla:-(

No, ei enää montaa viikkoa...

T. Assari 34+0

Huomenta.

On varmaan tympeää tuo turvotus, assari. Ootko kokeillu kaikkea mahdollista suolattomasta ruoasta runsaaseen veden juontiin ja liikkumiseen? Monet silti sanoo ettei se auta vaikka miten olis terveeellisin eväin ja liikkuisi jos siihen turvotukseen on taipumusta nii sitä tulee vaikka kuin yrittäis estää. Jaksamista sen kanssa!!

Mulle kuuluu ihan normaalia taas. Supistukset on vähentyny eikä ne enää oo kovinkaa säännöllisiä. Turvotusta ei mulla oo ollu olleskaan eikä tulekaan mikäli menee samoin kuin edelliset raskaudet. Taidan alkaa tekemään hommia taas ihan normaalisti ja lopetan makoilemisen kun tää oli pelkkää säikyttelyä, luulisin :) paino mulla on tyssänny samaan, edelleen on 7kg kasassa ja se ei näytä nousevan. En tiiä sitte aiheuttaako helle sitä ettei oo hirvee tuo ruokahalu ja muutenki on nii jännittäny viime päivinä oma tilanne ettei oo aatellu syömistä, vaikka kylläkai mää oon äpöstäny ja herkutellukki, todellaki!

Mää siis uskon että ens tiistainakin olen vielä vatsakas ja pääsen käymään normaalisti neuvolassa lääkärin vastaanotolla. Sitten on tasan 35vk ja viisaampi ja kiva tietää mitä nää supistukset on aiheuttanu kohdunsuulla sen synnärillä todetun puolen sentin aukeamisen lisäksi. Jos mitää radikaalimpaa ei tapahdu, kirjottelen viimeistään sitte tiistaina.

tsemppiä kaikille !!!!

t. tre 34+3 (jihuu!)

Heissan! Mullakin turvottaa kasissa, ei ole mitaan kovin ihanaa. ja vasen ranne/peukalo on kipee. Mulla seuraava ultra/laakari vasta 19.pv sita odotellessaMiten usein joudutte muuten kaymaan vessassa yolla ja saatteko unta sen jalkeen. Mulla yot menny aika onnettomaks. Mita kuuluu Mialle Kanadaan? p.s saras,musta hauska lukea sun tekstia kun kirjoitat murteella! :)

Heissan Lavine, olen aina valilla kaynyt lueskelemassa kanssa siskojen odotusta. Itse vahan laiska kirjotteleen kun ei mitaan ihmeellista uutta ole. Olen saastynyt turvotukselta, liekko yksi syy, etta taalla ilmat taas viilenivat. Nukkuminen on niin ja nain. Kylki ja pakara puutuu toden teolla, mutta tahan kai alkaa jo tottua. Parin tunnin valein saa juosta vessassa, ja viela alakerrassa, kun kylppari ei ole vielakaan kokonaan valmis. No pontto saadaan paikalleen ens viikolla, mut suihku lasiovia ja allaskaappisysteemia saadaan viela ottaa, etta valmistuvat. Valitsin oikein ison neliskulmaisen altaan, etta voi siina alussa suorittaa vauvan kylvetykset:-)
Miten muilla liikkuminen, oletteko viela terassa ja harrastatte liikuntaa. Mulla ei tunnu enaa mukavalta, mutta koiran kanssa kayn puolen tunnin kavelyja tuossa lahimaastossa, joka on kylla todella makista. Uimassa kavin muutaman kerran ja aion taas viikonloppuna menna, jos ei sada vetta, kun on ulkoallas.
Juu ei tassa enaa montaa viikkoa tarvi olla kompelona, minulla olis vajaa nelja viikkoa LA;han. Lekuri on maanantaina ja ottavat kuulemma jonkun rutiini naytteen koskien kai jotain bakeeri juttua tai vastaavaa...yleensa kai taalla kayvat tassa vaiheessa kerran viikossa, joten saa nahda tuleeko mullakin klinikka kaynnit sitten viikottain. En tieda onko taalla samanlaista synnytystapa arviota kuin suomessa, kai ne jotenki kattovat mahtuuko tulemaan ja miten pain yms. Mukavaa loppuodottelua kaikille ja viikonloppuja:-) Mia

Tere vaan!

Oon tässä taustaillu useemman kuukauden vaikka en oo kirjottelemaan asti päässy...

Meillä kaikki ok, kokoa on tosin näillä viikoilla jo 3200g ja odotettavissa on vielä 500-1000g ennen synnytystä joten kohta se hymy mulla hyytyy....ja ovat sitä mieltä että kyllä se alakautta....sais tulla jo, vaikka heti huomenna.

Mutta ei ihmeitä, jalallinen tuuletin on ollut kullanarvonen sijotus vaikka se makso vaan 20€ :)

Mm 36+3

Hei vaan !
Mä en ole ehtinyt kirjoittelemaan , kun olen juossut sellaisia juttuja valmiiksi, mitä kukaan muu ei voi meillä hoitaa. Sanoinkin miehelle eilen, että joo , yhdeksän päivää ollut äippälomaa, ja ei päivääkään oikeasti. Meillä on ollut melkein vuoden meneillään kiinteistökaupanpurku, kun ostettiin tyhmyyttämme laho talo. Se juttu ratkesi vasta vtämän viikon alussa, ja saatiin sitten se pois. Viimeiset kaksi viikkoa olivat jatkuvaa sopimusten vääntöä, siis kompromissien tekoa. No, nyt se on ohi. Kyllä helpotti .
Opittiin se , että ihmisten sanaan ei voi luottaa, jotkut ihan oikeasti haluaa huijata siinä luulossa, etteivät joudu vastuuseen. Siis, kun ajattelee kuitenkin sitä, että myyjällä on iso vastuu kiinteistökaupoissa, niin sitten kuitenkin on näitä yrittäjiä.
Ja kun tuo asia on olut kesken , ei olla tässä uudessa , vanhassa, talossa uskallettu rempaakaan oikein aloittaa, ja kun tuo selvisi, niin olen laukkonut katto-ja terassitarvike tarjouksia, ja saanut sitten tilattuakin. Mies kun on yksityisyrittäjä, ei hänellä ole ihan todella aikaa mihinkään tuollaiseen arkipäivinä. Nehän jäävät sitten minulle. No, se siitä.
Mulla on synnytystapa-arvionti ensi viikon torstaina. Sinne en huoli miestä mukaan.
Taitaa olla ainoa paikka. Minusta se on kuitenkin niin yksityinen juttu. Onhan nuo ultramiset , ja kohdunsuun katsomiset kuitenkin jotenkin yleisluontoisempia verraten yllämainittuun. Mulla turpoaa räpylät ihan palloiksi kun on ollut näin lämmintä, ja sormet myös. Lonkat painuu yöllä, mutta mulla on muutenkin lonkissa sellainen taipumus. Hurjaa, että meillä ei ole enää pitkä aika , kun vauvat ovat sylissä.
Tämä aika on kuitenkin mennyt nopeasti sitten lopulta ajatellen.
Esikoinen lähtee riparille maanantaina, enkä kyllä mielellään päästäisi. On kuitenkin ollut suurena apuna, kun itse en kaikkeen pysty. Nyyh, tulee kyllä ikävä.Ja en ole mikään lässy-äiti.
Hyviä vointeja kaikille !
T. Wera 36+1