Heinäkuun mammat 12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinis07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Terve!

Tänne ei kuulu kummempaa. Supistuksia ei oikein tunnu, joskus kun on kävellyt enemmän, niin sit tuntuu. Kotona on vielä kaikki vaiheessa, joten pitäis niitä alkaa laittaa viikonloppuna, että jos tuleekin nopeampi lähtö, niin ei oo kaikki kesken. Onneksi puoliso on pessyt ikkunat jne.

Nyt pitää taas mennä, viestitellään!
Piri

Hei
Mulla kanssa on jalat kipeät varsinki povet. Parhaiten sen huomaa, kun yöllä lähtee vessaan niin tuntuu ettei jalat jaksa kantaa koko kropan painoa. Mulla kans valahtaa housuun tuo valkkari mikä on aika ikävä. Täytyy aina vaan miettiä mitä päälle laittaa. Huomena täytyis käydä ostaan apteekki kamata vauvalle ja kaikki loput tarpeellinen niin ei tarttis ennää miettiä mitä puuttuu.
Mulla kans tuo mahan asukki on reipastunu oikein kunnolla. Yhteen väliin sai miettiä onko siellä kaikki kunnossa ja nyt se kiehnaa oikein kunnolla. Oikeastaan ihan mukava niin tiettää, että siellä on kaikki suurinpiirtein hyvin. Mulle tehdään se synnytystapa arvio varmaan parin viikon päästä, kun meen sinne kontrolliin.
Ois kyllä itselle kiva, että vauva syntyis vaikka pari viikkoakin etuajassa. Toivottavasti ei mene yli ajan.
Minun vauvan arvioitu paino tiistaina oli 2,4 kg, että ihan sopiva. Mietin just noiden sokerien takia, että minkälainen jumbo sieltä on tulossa. Vielä ei ainakaan ollut hälyttävän kokoinen.
Mulla ei pahemmin ole vielä supistellu. Välillä ja silloin, kun lähen kävelylle niin vatsa vain kovettuu pikkusen. Ei ole vielä kipeitä.
Heinikselle remppa intoa toivotaan, että siellä kylppärissä ei ole mitään kosteutta niin pääsette suoraan tekeen valmista pintaa.
Assarille ei kannata aina välittää mitä ne neukkarin tätit siellä sanoo. Eiköhän se suurin ylipaino katoa synnytyksen jälkeen. Täälläpäin nuilla neuvolan tätetillä on minun mielestä vähän semmonen vanhempia syyllistävä tapa kommentoidan kaikkia. Yleensäki, ei sais lihoa liikaa, täytyy syödä, että jaksaa, mutta täytyy syödä oikein. painon täytyy nousta se ei saa noussa liikaa. Minkäs niille tekee toiselle tulee painoa enemmän toiselle jotaki muuta.
T.saras 35

Kiva kuulla muistakin välillä, kun ite oon nykyään kokoajan kirjottamassa ja jauhan kaiken lisäksi samaa ;)

Mää aattelin kans että alan laittaan nyt kaikki systeemit valmiiksi vauvaa varten. Mies tuossa jo touhuskin eli imuroi koko talon, siivosi keittiön, vei roskat, pyykit narulle ja keitti vielä tuttipullot ja tutitki ja lähti sitten töihin. Mun pitäs vielä pyyhkiä vähän pölyjä ja jos jaksais luututa lattiat. Sitte pitäs penkoa varastosta kylpyamme, vaunun koppa ja hoitopöydän alusta ja pestä ne ja värkätä paikoillensa.

Huomenna tai viimeistään viikonloppuna vois leipoo pakastimen täyteen kaikkee hyvää nii on sitte valmiina ku tuun vauvan kans kotia. Ajateltiin miehen kans hankkia uus auto ja keittiöön isompaa pöytää ja se pinnasänkyki on viel ostamatta ymsyms. Päätin nyt niin että synnytykseen on mulla vielä yli kuukausi aikaa joten aletaan elämään normaalia elämää eikä kokoajan mietitä joko nyt pitää lähtä synnyttään. ;)

Nyt oon pystyny yötki nukkumaan hyvin. Ei oo tarvinu käydä ees pissalla yöllä, nii sikeästi oon nukkunu!Supisteluihin en jaksa enää reagoida, siinäkö tulkoot vaikka minuutin välein.. odotan jotai paljon radikaalimpaa merkkiä ennenku aion lähteä tositoimiin :D

Pärjäillään !

t. tre 35+2

Minä TAAS! Soittelin neuvolaan ja kyselin siitä kohdunsuun tilanteesta. Puhelimeen vastas eri terkka, mutta toooodella mukavan olonen. Katto koneelta, et viime tiistaina synnytystapa-arviossa pituus 2,5cm ja pehmee. Eli siis ei juuri mitään muutoksia! Se oli kyllä sitä mieltä, et kannattaa aika hepposesti soitella joko neuvolaan tai sitte suoraan äippäpolille. Äippäpolille ei kauheesti viitti, ku siellä ollaan ana aika leipiintyneen kuulosia. Sairaalalla vauva on ollu ylä-aukeamassa, muttei vielä kiinnittyny. Kerroin, etten saa jalkoja istuessa ristiin (siis sillai päällekkäin) ja se meinas et on se sillon kyllä tosi alhaalla se pää. Kivuissa ei oo tarkotus joutuu elämään ja meinaski, että sitä voidaan ehkä käynnistellä, muttei kuitenkaan ennen laskettua aikaa (halleluja, enää kaks ja puol viikkoo!). Jos ei meinaa päästä liikkuu, pitää jonnekki soitella, jos vaikka kohdunsuun tilanneta katellaan. Tosiasiahan on, ettei ilman supistuksia mitään tapahdu, niinku ei oo nytkään vielä tapahtunu. Ei edes oo menkkakipuiluja... Että hyvällä säkällä pitää vaan koittaa jaksaa kuukaus pää jalkojen välissä.

Neuvolalääkäriltä tulleena:

verenpaine 116/80, hg ei mitattu, otettiin rh-näyte taas, kohdunsuu kiinni, kaulan pituus 3 cm, eli mitään ei ole tapahtunut... Paino noussut kahdessa viikossa taas liikaa:-( Ja sain lähetteen synnytystapa-arvioon. Ja lääkärin mittaamana sf-mitta 33 cm, viimeksi 2 vkoa sitten terkan mittaamana 28 cm. Nyt ollaan käyrän yläpuolella.

T. Assari 35+0

Mullaki oli sf-mitta 33cm tiistaina kun oli tasan 35vk ja keskikäyrän yläpuolella mennään. Ressi nyt on taas alkanu kipeät supistukset vaikken niistä aikonu välittää mutta ku on nii menkkamaisia vihlomisia alavattassa ja kovaksi menee nii ei oo hauskaa. Ja jos ne ei ees mitää älyttömiä kohdunsuulla aiheuta nii palataan jos vielä 5viikkoa joutuu näiden kans olemaan...

Hei
Meillä tehdään täällä kaikille ensisynnyttäjille se synnytystapa arvio. Minun kohdalle se osuu sinne parin viikon päähän. Mulla on kanssa keskikäyrän yläpuolella nuo sf mitat ja sen vuoksi alettiin tuota sokeria kattoon. Nyt ollaan sitten surkealla ruokavaliolla. Mitään ei sais syä ja ei juuri minkään vertaa on kyllä nälkä melkein koko ajan. PAskamaista. Raivostuttavaa, kun mitään hyvää ei saa syä ja jos saa niin sitäkään ei mitenkään saa syä vatsaa täyteen. Jäätelöä tekkee mieli koko ajan tietenki, kun tietää ettei saa syödä. Koko ajan on sitten nälkä, kun miettii että mitä sitä seuraavaksi vois syä mikä ei nosta verensokeria kovinkaan paljoa. Mulla oli kohdunkaula auki vähän sormen päälle.
Ja sitten vielä uusavuttoman kysymys teille konkareille. Vauvan napatyngän puhdistamisesta. Onko parempi puhdistaa niilla pienemmillä vai isommilla vanupuikoilla? Minkälaista desinfiointiainetta siihen kannattaa ostaa?
Tuli hölmöjä kysymyksiä ja vähän marístua, eiköhän nyt sitten jaksa jo vähän aikaa.

Ei oo yhtään hölmöä kysyä saras. Ja mä oon ainaki taas melko ulalla mitä pitäs ostaa ja mitä kaikkea vauva tarvii. Mä ite käytin ihan tavallisia vanupuikkoja, niitä millä tulee korvatki kaiveltua. Desinfiointiin septidin on ihan hyvää. Ku muistaa kattoa paketista et on päiväystä mahollisimman pitkälle, on sitä hyvä käyttää myöhemmin kaikkiin naarmuihin ja muihin pikku vammoihin. Ja vanulappuja kannattaa hommata. Niillä saa hyvin pyyhkästyä vauvan kasvot, korvan taukset ja ihopoimut. Pitäis varmaan itekki muistaa ostella kaikkea. Jotenki en osaa tähän kämppään mitään vauvan juttuja laittaa, ku kuitenki ens kuun aikana muutetaan. Kuitenki hyvin todennäköstä on, et alkuviikot vietetään vauvan kanssa vielä tässä kämpässä.

Mä pääsin sf-mitan kanssa vasta tiistaisella neuvolakäynnillä keskikäyrälle. Tosin ei kai se nyt niin kauheen pieni se munkaan maha oo... Heiniksiin laitoin viime viikolla kuvia.

Hei vaan !
Tänään kävin sitten synnytystapa-arvionnissa. Lääkäri ja kätilö sekä siellä ollut kätilö-harjoittiloja olivat todella mukavia. Hurjaa, että siellä mun papereissa oli minun oma alkuperäinen syntymäpituus/paino- juttu. Lääkäri oli nuorempi kuin se mun paperi, ja sitä nauratteli kovasti sen lapun alkeellisuus. siis, jotenkin se tuntui hurjalta, että se oli musta, eli mä olen painanut tasan 3 kiloa, ja ollut 48 cm pitkä.Meidän vaavi on tällä hetkellä 2800 g, mutta pituudesta ei ollut puhetta. Lääkäri laittio mut sieltä
röntgeniin, kun mulla on pieni lantio. Sanoi, ettei sano mulle juuta eikä jaata, mutta ahtaalta vaikuttaa. sanoi, että jokatapauksessa loppuun asti ei mennä, kun olen näin pieni, ja vauva on jo tuon kokoinen. Kuvat sitten kertovat. Neuvolan terkka epäili heti , siis aiemmin, että tulee sektio. Esikoinen on syntynyyt sektiolla, mutta silloinhan mua ei edes ehditty tutkia, kun hän syntyi niin ajoissa. Musta tuntuu kummalliselta, että mulle on tulossa ihan oikean kokoinen vaavi. Neuvolalääkärin arvio siitä, että jos päästään täydelle ajalle, niin olisi 2700 g, ei siis pidäkään paikkaansa.
Ensi viikon puolessa välissä sitten saan tietää missä mennään ihan todella.
Jännittää. Sektiossa on se kurja puoli, että sen takia väkisin joutuu olemaan sairaalassa toipumisen takia sen viisi päivää kuitenkin. Tuskin kukaan pystyy lähtemään aikaisemmin. En ole ainakaan kuullut.
Kävin eilen hoitamassa yhden tärkeän asian lääninverovirastossa. Tulihan siinä sitten ajaltua 250 kilsaa edestakaisin. Ajattelin, etten ala ketään kerjäämään kaveriksi, ja meni ihan hyvin. Kävin sitten H&M:ssa ostamassa vielä suorat äitiyshousut esikoisen rippijuhliin samalla. Ihmettelen kyllä omaa jaksamista nyt sitten. Jalat kyllä vaivaa edellenkin, ja vähän onneksi helpotusta tuo ilmojen viileneminen. Mä kyllä odottelen milloin mä kerkeän alkaa viettämään äippälomaa. Kai sitten ensiviikolla, kun esikoinenkin on kotona. Iik. Lauantaina pitää juosta kaupoissatarjottavien takia kun esikoiselle tulee muutama vieras sunnuntaisen konfirmaation takia. Kakun tilasin valmiina, mutta ei se paljon pelasta.Teen suolaista ja silleen.Varsinaiset rippijuhlat pidetään kuitenkin ristiäisten kanssa samaan aikaaN.Kai sitä sitten jaksaakin. Näiden jalkojen takia kun ei sitten millään, ja painaa tuo mahakin jo itsessään.
No, tulipa omanapaista tekstiä, mutta se kai meille sallitaan ?
t.Wera 36+6