Heinäkuun mammat 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Assari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenta vaan täältäkin,

Alkaa elämä pikkuhiljaa voittamaan tän kuumetaudin kourissa. Eilen oli kyllä kamala olo, kun kuumetta oli 39 ja päätä särki niin paljon, ettei pystynyt avaamaan silmiä ollenkaan. Mies hoiteli mun töitä, vastaili puhelimeen ja otti ajanvarauksia ja lähetteli sähköposteja. Saas nähdä sitten kun pääsee töihin, kuinka sekaisin toi ajanvarauskansio sitten on :). Tänään on selvästi parempi päivä vaikka kuumetta vielä onkin eikä ääntä lähde vieläkään. Kahdessa vuorokaudessa paino tipahti kaksi kiloa, joten alkulukemissa taas ollaan. Mutta mulla onkin selkee poikavatsa, eli vatsa kyllä kasvaa mutta suoraan eteenpäin. Takaa raskautta ei huomaa ollenkaan ja ilman tuota vatsakumpua mahtuisi samat vaatteet kuin ennenkin. Mutta turha noita kiloja on kummastalla. Nyt on sitten tullut kaksi viikkoa sairasteltua ja liikunta jäänyt kokonaan. Se kyllä harmittaa. Toivottavasti nää taudit alkais viimein helpottamaan ja sais normaalirytmistä taas kiinni. Mulla on enää kolme viikkoa töitä jäljellä, joten olis se kiva tehdä niitä töitä eikä olla saikulla :(

T: Aamu73 ja Onni 20+5

Hei, varmaan toi painon nousu on tosi yksilollista ja riippuu myos ruumiin rakenteesta. Mulla oli eilen taas klinikka lekuri, katottiin vaan pissanayte, mitattiin masu ja kuunneltiin vauvan syke (132). Painoa oli tullut kilo viime kuukaudesta, sanoi vain etta tarkkaile sokerin ja rasvan syontia. Janna kun ensin papatettiin, kun paino laski, et pitais alkaa syomaan ja nyt kun se vahan nousee niin pitaa heti tarkkailla! Eli mulla yhteensa tullut kiloja 3 lahtopainosta, mutta toisaalta lihaksetkin on havinnyt et en sitten tieda. En tiennytkaan, et poikamahasta sanotaan et se tulee eteen. Mullakin kai sitten poju tulossa. Millasta liikuntaa te harrastatte. Mun on ihan pakko alkaa tekeen jotain. Kun kayn vain kerran viikossa mammajoogassa. Tietty kavelen koiran kans, mut ei sekaan riita. Kun sais uimaan ittensa raahattua. Tai kevyesti salille tekeen edes jotain...aikaa kylla ois, mut tuntuu kumman vaikeelta aloittaa jotain pitkan tauon jalkeen, vaikka olen entinen urheilija. Laskettelemassa kylla tykkaisin kayda, mut en enaa uskalla telemarkeilla menna.

Lavine; kylla ma uskon, et loydat ihan hyvat rattaat. Kannattaa kayda vaan kaikki vauvaliikkeet kiertamassa, eilen nain taas pari uutta mallia, nekin kolmipyoraiset ilmarattailla, et voi menna mainiosti lumella ja maastossakin. Riippuu kuinka laadukkaat haluut. Ne Mountain Buggyt ovat siina kategoriassa parhaat ja ehka kalleimmatkin, mut vastaavia loytyy puolet siita hinnasta muistakin merkeista. Ja netin kauttakin voit varmaan kokeilla tilata, kuhan saat ensin tarpeeksi tietoa etukateen. Suomesta ei kannata lahta niita raahaamaan ja saat maksaa niista enemman. Ja sorry, tuli virhe arviointi asuinpaikasta, ilmojen perusteella vaan kavi mielessa, et voisit olla dallasin alueella. Ja kun siella on niin hirmusti suomalaisia. Mulla on vahan tullut hinku muuttaa takas eurooppaan, tanska tai saksa vois olla ihan ok, jos vain ukko kulta suostus hakeen sielta duunia. (Enkkulassa ollaan jo asuttu) Se ois lahempana suomeakin kun taa pohjois amerikka. Ei houkuttele nuo lennot ja kaksi vaihtoa lapsen kanssa. Vauva varmaan viela menee, mut odotappa ku lahtee kaveleen, auts!!! Oikein hauskaa suomilomaa, jos susta ei kuulu nyt mitaan, oletko montakin viikkoa? Siella taitaa pakkaset paukkua, toivottavasti sulla on lampimat talvikuteet olemassa. T, Mia 22+0

Mialle liikunnasta:
Mä oon viimiset kuusi vuotta harrastanut raskasta punttitreeniä ja nyt sitten raskauden aikana tietenkin tosi paljon kevennyttä sellaista. Eli mulla liikunta on lähinnä sisäliikuntaa. Kolmesti viikossa käyn salilla tekemässä 45min crostraineilla aerobista ja päälle 45min punttitreeniä (kaikki liikkeet tuettuna tai laitteissa raskauden aikana). Nyt sitten kun jään kohta äippälomalle ajattelin ottaa sen uinnin kerran viikossa ohjelmaan. Tietenkin pitäis olla ennemmän raittiissa ilmassa, joten varmaan kun kevät koittaa tulee käytyä kävelyllä.
Mulla työkin vaatii hyvää fyysistä kuntoa ja vähän mietityttää jo äippäloman jälkeinen aika, kun pitäisi töihin palata. Eli miten hyvin sitä saa pidettyä itsensä kondiksessa äitiysloman aikana.

aamu73 ja onni 20+6

Oijoih, moni on jo saanut tietää lapsensa sukupuolen..mulla on rakenne vasta parin vkon päästä, ja kovasti tahtosin tietää mut mies ei:o( mut katotaan...Joo, minullekkin on tullut painoa tähän mennes vaan 3kiloa..et ihan ok. Ja pitäis munki lisätä tosiaan tota liikuntaa enempi, en o oikein nyt tehnyt viime pvinä mtn. Lenkil pari kertaa käynyt, mut siihe se sit on jäänytkin.
Mutta vointeja kaikille :o)

-mannis 21+2

Tuosta painosta sen verran että tosi paljon pystyy kyllä itse vaikuttamaan minkä verran sitä tulee. Jos herkuttelee nii takuulla voi nousta vaikka kilon viikossa mutta jos syö terveellisesti, se ei välttämättä nouse juuri minkään vertaa viikkoa kohden. Ainakin mun kohdalla se menee just näin. Mulla on nykyään älytön himo appelsiineihin ja pakastekasviksiin. Huhhuh... eilen vetäsin neljä appelsiinia ja 350grammaa keitettyjä kasviksia ruoan kanssa. Lisäksi menee leivän päällä vielä kurkkua ja salaatin lehtiä ja tomaatteja. Välillä mietin jo että meneekö niitä liikaa? Sitte ku laps syntyy nii tietty allerginen appelsiinille ja muille kasviksille/vihanneksille :):):)

No, onhan tuota painoa silti tullu ku kiva välillä herkutellakki ja tosiaan normaali ruoka maistuu tosissaan, eli sitä tulee kyl syötyä. Mulla siis lähtöpainosta tullu kans 3kiloa. Seuraava neuvola-aika on tän kuun loppupuolella...

Mutta palaamisiin ja hyviä vointeja kaikille!

Hei
Mulla on kans himo appelsiinehin ja kirpeät karkit käyvät kauppansa ja tietty salmiakki, mutta se on ollu aina hyvää.
Kävin rakenneultrassa. Kotona aattelin, että kysyn sen sukupuolen, mutta tuli sitten semmoinen olo, etten halunutkaan tietää. Kaikki oli hyvin laskettuaika pysyi samana ja lapsella oli kaikki kohillaan. Mahalaukkua ei meinanu näkyä, mutta lääkäri kävi sitten kattoon ja löytyhän se mahalaukkukin. Minusta tuntuu, että sielä monitorin ruudussa vilahti pieni hippari eli poika se saattais olla, mutta enpä ossaa varmasti kunnolla kattoa sitä kuvvaa joten ootellaan rauhassa sinne heinäkuulle.
Samalla reissulla kävin kattoon lastenvaunuja ja löysin tarjouksesta sopivat. Maanantaina käyn hakemassa ja vien ne mummolaan säilytykseen. Ostin emmaljungan duo smart vaunut ihan semmoiset perus vaunut cooper väriset. Oikeastaan ihan mukava en ensin meinanu näin alussa uskaltaa ostaa vaunuja, mutta aattelin sitten, että köyhän on ostettava silloin, kun halvalla saa.
Nyt voi sitten keskittyä muihin isoihin hankintoihin. Vielä ois se hoitopöytä, turvakaukalo ja tietty vaatteita pittää vielä ostaa vähän valmiiksi, kun täällä meän perällä ei ole kovin tiheässä nuita lastenvaate kauppoja.

Jepsis, mulla on kyllä lisääntynyt herkuttelu ihan valtavasti raskauden aikana..pitäis ekä vähän rajottaa! No näkyyhän se sit heinäkuun jälkeen, et on tullut hieman herkuteltua..mulla on tullut himo ananasmurskaan ja paloihin:o) melki joka pvä syötävä purkillinen!!

Hei vaan !
En ole ehtinyt palstailla, ja huomasin että Assarille ja Karvakuonolle on sattunut vähän ikävämpiäkin asioita. Onneksi olette kuitenkin kunnossa, ja vauvoilla ei ole mitään hätää.Säikäyttää taatusti. Tulee vaan kyllä sellainen olo, ettei sittenkään kannata tuudittautua liian luottavaiseksi sen suhteen , että kaikki menee omalla painollaan.
Mä kun olen tälläinen säikky hermoilija. Kävin lukemassa Vauva-lehtiä , ja tietenkin tän vuoden numerossa oli sitten juttua kohtukuolemista.Sitä sitten alkaa miettimään, että sellaistakin tapahtuu, ja niinkuin yksi kertoja sanoi, että prosenttiluku on pieni, mutta joillekin se sitten sattuu, ja sitten sattui heidän kohdalleen. Tosi ikävää.
Siis kaikki se tuska, miten sen kanssa selviää eteenpäin.
En ole vieläkään saanut aikaiseksi käydä kirjoittelemassa siellä heinikset palstalla.
Saa nähdä, jääkö aikeeksi koko juttu multa. Miten ahkerasti te muut olette käyneet ?

T.Wera 22+3

Huomenta!

Näinhän se on, Wera, ikäviä asioita tapahtuu ja jollekulle ne aina sattuvat kohdalle. Pitää vaan toivoa, että omalla kohdalla menisi kaikki hyvin. Onneksi vauvalla oli kaikki hyvin kuitenkin. En muista olinko jo kertonut täällä, mutta vauva on alkanut liikkua niin että tunnen sen. Jännä ja hassu tunne, samalla ihana! Mieskin on ihan innoissaan! Nyt parhaillaan potkiskelee äitiä - taitaa olla aamujumppa menossa:-)

Mä sain kyllä vähäksi aikaa tarpeekseni julkisesta terveydenhoidosta tuon viime viikkoisen jälkeen. Lääkärit ja hoitajat olivat järjestäen tosi tylyjä ja jotenkin ikävällä asenteella liikkeellä. Olisin kaivannut ehkä vähän rauhoittelua tms. mutta en sitä saanut - kukaan ei silloin yöllä ennen viimeistä lääkärin kommenttia vaivautunut ottamaan mitään kantaa siihen, onko kaikki hyvin vauvalla vai ei. Mulla on aiemminkin ollut sellainen mielikuva, että meidän paikkakunnalla julkinen terveydenhuolto on tällaista, mutta on tietenkin ikävää, että sen joutuu omakohtaisesti kokemaan. Mullahan mitä ilmeisimmin nuo virtsakivet johtuivat virtsatietulehduksesta, joka aiheutti yli kuukauden kestäneen kuumeen. Kun kysyin omalta lääkäriltäni/neuvolalääkäriltä (sama henkilö), että pitäisikö tuosta kuumesta huolestua, vastaus oli jotain tyyliin "no toi nyt kuuluu tohon vaiheeseen. Voit sitten seuraavalla kerralla kun sulla on neuvolalääkäri, tulla valittamaan kaikesta". Että näin.

Kaikesta huolimatta oikein mukavaa päivää kaikille! Kyllä se kevät alkaa!

T. Assari 20+5

Huomenta!
Joo, tuo julkinen terveydenhuolto ei aina ole tosiaankaan parhaimmasta päästä. Silloin kun mulla oli oksennustauti, ja mies soitti päivystykseen, niin tyyli oli että ihan normaalia, vaikka oksentaa 40 kertaa, ja vesikään ei mene alas. Neuvolan terveydenhoitaja sanoi mulle, että jos jotain tulee EI päivystykseen, vaan suoraan ensiapuun sairaalan puolelle. Sen harvan kerran ennen raskautta kun olen päivystykseen erehtynyt, olen saanut istua odotusaulassa vähinttään kaksi tuntia. Ei siinä mitään, mutta kun joka kerta on humalaisia, ja pilleri/huumepöllyssä olevia, jotka sitten uhkailee henkilökuntaa, kun niiden jakeluun ei mene, että kukin pääsee ajallaan ja että ne ei vastaanotossa jaa minkäänlaista helpotusta. Sitten ne häiritsee
muita, sairaita ihmisiä, ja mä olen aina kankeena , että älkää vaan mulle tulko mitään höpöttään.Siksi suurin osa mun tutuista on siirtynyt käyttään yksityistä sektoria, kun ei halua odottaa tuntitolkulla narkkien ja humalaisten tai muuten hullujen seassa.
Tämä on tilanne ainakin meidän kaupungissa.
Mulla on perjantaina neuvolaan aika, vaikka rakenneultrasta on vaan kaksi viikkoa. Mulla on alkanut sitten erityistarkkailu johtuen esikoisen kohdalla olleesta raskausmyrkytyksestä.
Kiva, Assari että sullakin vauvan liikkeet on konkreettisia. Niitä on kiva odotella ja seurata.Ja sitten tietää ainakin liikkeistä, että kaikki on siltä osin vauvalla hyvin.
Odottelen tässä , että jos alkaisi aurinko paistamaan, lähtisin esikoisen kanssa hiihtämään meren jäälle. Esikoisella on hiihtoloma näet.
Tälläistä aamutuimaan
Wera 22+4

Mulla kyllä on ihan hyvät kokemukset kunnan terveydenhuollosta, ehkä johtunee siitä että olen vaatinut ja saanut pitää aina saman lääkärin, ja tämä lääkäri hoitaa kyllä potilaat paremminkin kuin hyvin, jopa joskus liiaan herkkä laittamaan jatkotutkimuksiin!!!!!!
Eilen jouduin taas käymään kyseisellä lääkärillä, sain 2vkoa saikkua selän takia ja lääkekuurin. Ne minun epäilemät peräpukat, ei ollutkaan pukamat vaan joku tulehtunut paise tms. Koitetaan hoitaa läkkeillä pois, koska eivät mielellään leikkaisi nyt ennen synnytystä! Ja viikon päästä näyttämään niitä. Joten asiani selvisi tälläkin kertaa!

Täälläkin vauva ruvennut liikkumaan pitkin päivää ja tosi paljon, ihanaa kun alkaa tuntemaan että siellä masussa tosiaan joku oleskelee! Mahan päälle ei vielä liikkeet tunnu.

Hei ja hyvää alkanutta viikkoa kaikille
Mukva, että Assarikin on alkanut tunteen vauvan liikkeet. Niitä oikein odottaa joka päivä tavallaan merkkinä, että kaikki siellä kohdussa on kohdallaan.
Ilmeisesti useammalla paikkakunnalla julkisen terveydenhoidon väki on tylyä ja kiireistä. Kuitenkin loppupeleissä mehän se palkka niille maksetaan.
Joskus tuntuu, kun käy lääkärissä niin ne luulee, että liiotellaan tai teeskennellään. Ne ei ota meitä tavallisia ihmisiä tosissaan.
No nyt mie lähen syömään appelsiinia.

Heippa kaikille! Täällä ei vielä tunnu liikkeitä, viikkoja nyt 19+3, kuumeisesti odttelen... Ja masun kasvustakin olen edelleen hieman huolissani ku tuntuu että sama pienen pieni kumpare alavatsalla on ollut vkosta 12 lähtien... Uutena mietintämyssyyn on noussut istukan paikka. Rakenne ultrassa lääkäri sanoi viime vkolla että istukka on 4 cm päässä kohdunsuulta aivan siinä edessä... Eteisistukkahan on section paikka ja mietinkin että mistä nyt tiedetään siirtyykö istukka pois edestä ennen synnytystä kun ultraa ei enää tehdään. Ultrassa olin vuodon takia niin huolissani vauvan voinnista ja huojentunut kun kaikki oli hyvin etten hoksannut kysyä tarkemmin...Neuvola on kolmen viikon päästä, siellä kysyn sitten asiaa mutta ajattelin että onko teistä jollain istukka myös aivan edessä ja onko asiaan kommentoitu mitenkään?

Kevätterveisin, Karvakuono

Oon lueskellut tätä palstaa taka-alalla ja ajattelin kommentoida nyt tuohon istukka-asiaan. Mulla molemmissa raskauksissa on ollut istukka edessä ts.etuseinässä. Mitenkään muuten ei ole kommentoitu kuin että liikkeet ei tunnu ulospäin niin hyvin, ja että ei ole kohdunsuulla eli ei huolta synnytyksessä.. Nyt viikkoja 21+1. Liikkeet alkoi tuntumaan vasta 20+ viikoilla vaikka olen uudellensynnyttäjä, eli johtunee tuosta istukan paikasta sekin...

Huomenta kaikille!

Karvakuono, mullakin on istukka kohdun etuseinässä. Ei ole sanottu muuta kuin että istukka vaimentaa sikiön liikkeitä, ja ilmeisesti sen vuoksi aloinkin tuntea niitä vasta viime pe, kun oli rv 20+1.

Mulle sanoi yksityinen lääkäri viimeksi siellä käydessäni (helmikuun puoliväli), että on mahdollista, että vauvan pää on liian iso kulkemaan mun lantiosta, minkä vuoksi sektio on mahdollinen. Ennen raskautta ja alkuraskaudesta oikein toivoin, että mulle tehtäisiin sektio, mutta nyt olen tullut toisiin aatoksiin - sektiohaavan paraneminen kestää niin kauan ja jotenkin kuitenkin haluaisin synnyttää "normaalisti".

T. Assari 20+6

Heippa!

Vihdoinkin elämä alkaa voittaa ton kuumesairauden jälkeen. Oli kyllä jo alku viikosta töissä, vaikka se olikin tosi rankkaa tässä flunssassa. Tuntuu vaan, että aika karkaa käsistä,eikä ehdi kaikkia työjuttuja hoitamaan ennen kuun vaihdetta. Nyt sitten menee tää päivä rästihommia tehdessä kotoa käsin.
Onko teillä kellään kokemusta turvakaukalon vuokrauksesta. Ollaan harkittu IF:n kautta vuokrata vakuutuksen yhteydessä. Meille kun tää lapsi (mitä ilmeisimmin) jää ainoaksi, niin ei haluaisi hirveesti ostaa tota tavaraa.
Ensi viikon keskiviikkona on sitten neuvola. Saas nähdä paljon se paino on ihan virallisesti noussut ja onko arvot entisellään. Kuumeessa kun paino lähti pari kiloa, mutta nyt on sitten kyllä kaikki nesteet taas palautunut kehoon. Meillä Onni potkiskelee oikeen huolella koko ajan. Varsinkin työpäivän jälkeen kun oikasee jalkansa sohvalla alkaa kauhea meno vatsassa.
Mulle iskee välillä ihan hirveitä "paniikkikohtauksia" tulevasta elämästä. Tämä raskaus kun tuli niin totaalisen yllärinä, että tuntuu, ettei tää raskausaika riitä asennoitumaan uuteen elämänmuutokseen. Mutta tällasta tällä kertaa... Jokohan tänään pääsis käymään siellä heinikset-sivuilla :)

Aamu73 + Onni 21+3

Toi kaukalon vuokraus on niin ja näin: Iso vauva ei mene pakosti puolta vuottakaan kaukalossa ja meillä pieni tyttö meni yli vuoden kaukalossa. Mutta olen ymmärtänyt että turvaistuimia saa nykyään jo aika pienille eli silloinhan se vuokraus kannattas?! Halvimmat kaukalothan taitanee saada uutenakin alle 50e, käytettynä pitäisi tietää ettei kaukalo ole kolaroitu! Paljonkohan se ifin vuokra sitten on?

Ok, eli siis etuseinässä oleva istukka on eriasia kuin varsinainen eteisistukka joka siis tukkisi kohdun suun... Kysäsen viel neuvolassa mutta eiköhän se lekuri olis sanonu jos aisaa pitäis jotenkin seurailla tms. Kiva kyllä kun löytyy samassa tilanteissa olevia niin saa vastauksia tyhmiinkin kysymyksiin, hih! Kovasti niitä liikkeitä odottelen mut hyvä tietää et istukan paikka voi vaimentaa niitä etten turhaan stressaa kun ei viel tunnu. Eiköhän ne ajallaan!

Uudessa (tai siis vanhahan se on, -50 luvulta) talossa on meneillään kylppäri ja sauna remontti ja sitä seuraa sitten heti keittiö remontti ja tulinkin vanhemmilleni karkuun sitä pölyn määrää! Olen normaalisti kova siivoiamaan ja inhoan sekamelskaa ja epäjärjestystä, nyt täytyy vaan ottaa rauhassa ja ajatella aikaa remontin jälkeen, sit on pinnat uusia ja saa taas siivota!

Kaukalon vuokrasta sen verran, että meidän neuvolasta saa vuokrata niitä pieniä joissa sitten saa vauvan kuljetettua ainakin laitokselta kotiin, siinä ei kauheesti säätövaraa ole että kauaa ei taida mennä mutta vuokra on tosi halpa että varmaan kannattaa.

Karvakuono 19+4

Karvakuono; teilla on siella sama meininki meneillaan kun meidan huushollissa, eli iso remontti. Me alotellaan kylpparia ensi viikolla ja kun se on valmis niin sitten keittion kimppuun, jota ei ole kyllakaan viela edes suunniteltu. Kauhistuttaa se meteli ja polina mika alkaa, kun laatatkin pitaa repia lattiasta pois...pitaa yrittaa vaan ajatella sita lopputulosta. Tanaan suuntaan ottamaan tarjouksia kylpparin allaskaapista ym.
Onko toi turvakaukalo siis se mika autossa pidetaan turvaistuimena? Eli onko se samalla kantokoppa, sorry ehka tyhma kysymys. Pitaa vissiin alkaa pikkuhiljaa opiskeleen naita juttuja. Itse haluisin pelkan auton turvaistuimen ilman mitaan kantokoppaa, mutta onko tosiaan nain, etta vauva on liian pieni turvaistuimiin??? Kyselee Mia 22+6

Moi vaan! Taalla kaikki ok, vauvan liikkeet tuntuu joka paiva ja aika voimakkaastikin. Mia, kaukalo on sama kuin taalla infant car seat, eli kopasta kun puhutaan kai tarkoitetaan vaunujen koppaa vastaavaa osaa missa vauvaa voi kannella. Taalla myynnissa olevissa on ainakin painorajat noihin infant car seat:hin aika pianhan sen seuraavan koon joutuu ostamaan, mutta ihan vastasyntynytta siina voi kantaa, taalla kasittaakseni ei edes paasteta sairaalasta ulos, jos ei ole vastasyntyneen turvaistuinta, en tieda miksi sita kutsutaan suomessa kaukaloksi. Olen viela taalla usassa, taalla alkaa olla jo ihanan kevaista, linnut laulaa ja lampoa alkaa olla jo lahemmas 20! parin paivan paasta Suomeen, onneksi siella ei enaa ole -20 niinkuin viela pari viikkoa sitten!

Mielenkiintoista muuten seurata teidan keskustelua terveydenhuollon ammattilaisista. Itsellani on ihan hyvat kokemukset taalla, tosin joskus kylla arsyttaa amerikkalainen pinnallisuus, mutta ainakin mun laakari on tosi mukava, hoitaja on usein eri ihminen, taalla menee siis niin, etta hoitaja ottaa vastaan ensin, mittaa painon yms ja kyselee onko mitaan ihmeellista ja sitten laakari tulee viela tarkistamaan tilanteen. Kiinnostavaa nahda sitten joskus (???) toisen kohdalla miten suomalainen neuvola toimii. Taalla olen varmaan oppinut siihen, etta alan kylla tulevaisuudessa herkemmin antamaan palautetta epa-asiallisesta kaytoksesta terv.alan ammattilaisilta.

Kiitti Lavine vastauksestasi. Nyt sitten tiedan millasta turvaistuinta/kaukaloa lahtea katselemaan, kun hankintojen aika koittaa. Meilla on myos hyvalla mallilla ainakin raskaus ajan hoitopuoli. Itse kayn aitiys klinikalla kerran kuussa, siella ei ole hoitajia ollenkaan vaan aina joku laakari paikalla. Taisin mainitakkin etta 5 eri lekurista, joku on sitten mukana synnytyksessa. Aion synnyttaa sairaalassa, en tunne mitaan iloa kotona synnyttamiseen, vaikka jotkut suomi ystavat ovat kotiammeessa synnyttaneetkin katilojen avulla. Mina haluan sairaalan ja laakarin, ihan vaan kaiken varalta. Mukava kuitenkin, etta voi valita laakarin ja katilon valilla seka synnytyspaikan. Kasittaakseni taalla saa oman huoneen sairaalasta seka saa tuoda synnytyksen ajaksi rentouttavaa musiikkia ja mita sitten haluaakin, esim oman aamutakin ym jotta olo olisi mahdollisimman kotoisa. Ainut mita jannittaa on se, etta taalla ei pideta synnytyksen jalkeen kun yksi yo sairaalassa ja heti kotiin (olettaen etta kaikki menee hyvin). Sit katilo tai vastaava kay kotona parin viikon ajan joka paiva katsastamassa, et kaikki menee hyvin.
Kerrohan Lavine sitten miten matka suomeen sujui ja taistelitko pitkaan aikaeron kanssa. T, Mia