Heinäkuun mammat 11

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinis07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kävin verotoimistossa lasketuttamassa veroprosentin äitiyspäivärahalla ja minimi päivärahasta menee 20% veroa! Oon ihan järkyttyny... Jos en olis tienannu tänä vuonna opintotuen lisäks mitään olis prosentti ollu 12... Eli siitä rangaistaan nyt että oon opintojen ohella tehny töitä ja tienannu vajaa 5000e, huh! Kun oon niin tyhmä ite näissä asioissa niin nyt se täti verotoimistossa sano et olisit ottanu tälle palkka tulolle isomman veroprosentin niin olisit saanu sitten äippärahalle pienemmän! No, miksei täti ystävällisesti kertonu sitä sillon Tammikuussa kun hain freelancer korttia (kun sijaisuuksia parissakin eri paikassa...)ja MAINITSIN jääväni äitiyslomalle kesäkuussa että siihen asti satunnaisia keikkahommia...Ihan pöyristyttävää että 380eurosta menee 20% eli se 80euroa veroa! Toisekseen oon täällä taas huolesta hulluna kun en oo tuntenu vauvan perinteisiä aamuliikkeitä ollenkaan... No, tulipas valitettua oikein olan takaa :0) Täälläkin mielialan vaihtelut on todella yleisiä, oikein välillä hävettää kun alkaa kiukuttaa joku ihan mitätön asia, ja onneks mies on toistaseks jaksanu olla ihanan ymmärtäväinen...Nyt täytyy lähteä koiran kanssa ulos hermoja lepuuttaan ja unohtaa veroasiat onneks tuo aiemmin mainitsemani ihmellinen luupiikki jalassa on alkanu helpottaa ja kävely sujuu taas! Ja kyllähän niille veroille Suomessa onneks saa vastinetta että mielelläni niitä sillain maksankin mutta kohtuus kaikessa ettei noin pienestä summasta menis noin paljoa! Oon kai sit tottunu niin pieniin prosentteihin kun oon tehny vaan kesät töitä ja talvisin näitä sijaisuuksia, kyllähän työelämässä tuo 20 on kai jopa pienimmästä päästä prosentteja...No, nyt sinne tuuletus lenkille!

Karvakuono ja kasvupäivää(?)viettävä vauveli, 30+3

Joo, täällähän kaikesta aina rokotetaan! Musta oli hullua viimeks äitiyslomalla, ku mies tienas jotain 1700 ja makso veroja 17% (tosin oma asunto). Mä "tienasin" n. 900€/kk ja maksoin 21,5% veroa. Että ei ihan mee yksiin!!! Nyt taitaa taas olla sama tilanne. Kämppä ku hommattiin, pääsee mies nauttimaan verohelpotuksista ja mulla menee se vähintään 20%. Täytyiskin soitella verotoimistoon tulonmuutoksista.

Hei
Ei tässä tosiaan ole kovinkaan kauaa enää jäljellä, kun mekin aletaan täällä ilmoitteleen ja kertoon synnytyskertomuksia. Tuntuu kyllä huikealta ettei aikaa ole enää paljoa jäljellä. Itestä tuntuu, että on ollu jo tosi kauan aikaa raskaana. Aika on menny hitaasti, mutta kun miettii taakse päin niin eipä siitä ole kovinkaan kauaa, kun täällä kerrottiin itestä ja raskautumisesta.
Tuosta närästyksestä tänään ostin niitä manteleita ihan koe mielessä. Mulle ainakin tehoavat ja lieventää oireita. Kuoripäälisiä en löytäny, mutta kuorittuja on popsinu. Toimii ihan hyvin.
Kesälomareissuun ei viitti kyllä tänä kesänä lähetä kesämökkiä kauemmas. Tosin meillä on tuo talon rakennus, joten luule, että on turha haaveilla mitään isompaa reissua tänä vuona. Vauvan syntymän jälkeen uskon ettei sitten oikein raski lähteä pikkuista kuskaan kovinkaan kauas.
Täytyy tässä alkaa vielä silitteleen pikkuvaatteita vähemmäksi.
T.Sara

Iltaa,

pitää muistaa tuo manteli närästyslääkkeenä!

Mekään ei olla lähdössä minnekään kesälomareissulle - viihdytään yleensäkin aika pitkälti kotona.

Jännä juttu: ollaan tänään luovuttu aika monesta kissasta, jotka on olleet meillä ihan pennusta saakka (6 vuotta ja sitä nuorempia), ja on ollut tietenkin kauhean surullista ja haikeaa. Olen koko illan murehtinut mun karvaisten lasten kohtaloa, ja äsken huomasin, että mun rinnoista tulee maitoa...:-) Onko muilla ollut tätä jo? Vitsi oikein pelästyin kun katsoin että mitä valkoista mun rinnoissa on;-)

Kaikille mukavaa iltaa!

T. Assari 31+5

hyvä jos mantelit toimii :) Mullakin ne auttaa, tiedä sitten onko vain psyykkistä :D

Mulla neuvolassa kaikki hyvin. Ei mitään sanomista vaikka painoa on tullut taas parisen kiloa lisää ja vissiin kokonaisuudessaan oon pullistunut sellaiset 13kg?
Saikkuloma jatkunee,joten en mene enää töihin, vaan suoraan mammalomalle. Hyvä niin.

Eipä tässä töitä jaksaisikaan enää tehdä. Väsyttää aina vaan... tänäänkin oon nukkunu päikkärit ja oon taas ihan puhki.Lluultavasti nukun aamulla ainakin ydeksään. Joten punkkaan sitten vaan :)

Nuka 31+ jotain

Heips.

Kävin tänään uudelleen mittauttamassa sf-mitan ja olihan se ihan eri kuin viikko sitten lääkärin mittaamana. Viikko sitte oli vauva ilmeisesti ihan poikittain ja mitasta tuli pieni, nyt taas vaavi oli melko korkealla joten mitaksi tuli 30cm. Eli taas mennään keskikäyrän yläpuolella ja homma ok.

Hb oli 112 eli aika matala, verenpaine oli matala jotain 120/? en muista tarkkaan muttei mulla koskaan oo korkee ollukkaan...hyvä vaan. Painoa edelleen tullu 7kg. Seuraava käynti onki sitte 35viikolla, lääkäri tutkii. Että eipä kummempia.

Ei tässä enää kauaa tartte ootella vauvan syntymää :)
Hyvät jatkot kaikille!!

t. tre 32+1

Jihuu, tanaan vika tyopaiva edessa!!! Tulee kylla hyvaan aikaan tama lomalle jaanti, kun ilmatkin alkaa olla kesaiset:-) Uni on vahissa yolla, joten paivalla vasyttaa, mutta onneks voi ottaa pikku nokoset. Meilla vauvan huone vaatekomero sisustuksia vaille valmis, laitetaan ne viela tanaan. Ostettiin eilen "imetystuoli" ja rahi, hoitopoyta jo onkin, sanky viela ostamatta. Kylppari ei vielakaan valmis, mutta muutetaan silti ylakertaan viikonloppuna. Pitaa ravata alakerrassa vessassa.
Mulla myos alko noi liitoskivut, varsinkin huomaan, kun olen rasittanut itsea vahan liikaa. Yollakin kaantyminen jo vaikeeta. Eilen Ikeassa kavelin kun pingviini, vaikka ei tuo masu mikaan iso viela ole, mutta tosi ikavia nuo vihlomiset.
Yksi hassu kysymys: Mulla ei ole rinnat kasvaneet ollenkaan, pidan siis viela samoja liiveja kun ennenkin. (Eivat myoskaan ole olleet herkat tai kipeat missaan vaiheessa.) Miten siis osaan ostaa imetysliivit, kai ne kuitenkin jollain lailla tasta pitais turvota maidon nousun myota? Vai tuleekohan mulla maitoo ollenkaan, kaak?! Haluun kylla imettaa!!! Ihmettelee, Mia 33+5

mia73: ei mullakaan oo kasvanu oikeestaan yhtään rinnat. Ei aiemmissakaan raskauksissa, ainoastaan loppuvaiheessa hiukan täyteläisemmät. Silti maitoa on alkanut herumaan tosissaan synnytyksen jälkeen ja olen molempia lapsiani imettänyt vuoden. Mun ei tarvinu hankkia isompia liivejä siltikään. Ne imetysliivit on muutenki sellaiset joustavammat joten mulle on sopinu ainakin ihan sama koko niissä kuin normaaleissakin liiveissä. Toki synnärillä ja kotiin päästessäkin vielä ehkä viikon verran rinnat on tosi täynnä ja isot mutta se maidon määrä alkaa pikkuhiljaa tasoittumaan ja rinnatkaan ei enää oo turvoksissa, joten näin mulla ainaki. Sama koko mahtuu ku normitilassakin :)

Juu toi veronmeno on ihan kauheeta! Mulle ei tosin oo laskettu ees vielä äitiyspäivärahan suuruutta, mutta se pienin se ei ole, veikkasivat että ois jotai 22-25e/pv.. mutta eiköhän se ens viikolla selviä.

Tre; miul on aina hb jotain 99-119 välillä, ainainen anemia, eikä se sitten hevillä nouse. Tai no saattaa nousta mutta laskee heti kyllä, olossani en huomaa mitää eroa, et onko hb alhaalla vai korkeella. Ehkä elimistö anemiaan tottunut. RR- mul on ollu koko raskauden ajan 102 /yläpaine siis, mutta nyt viikko sit neuvolas oli 118!! Oli kahessa viikossa noussu! mutta neuvolassa sanottii että "huippuhyvä".. just, mulla ei oo koskaa ollu nuin korkee. Mutta eiköhä ne neuvolassa tiiä.

Kuin useesti te muut harrastatta liikuntaa ? mulla viikkoja menossa 34 .. ja käyn päivittäin lenkillä, joskus käyn 2krt/pv.. ja saattaa olla pitkiäkin lenkkejä. Paino tosin vaa nousee.. mutta sen saa sitten joskus taas alennettua :D Ja KAIKKI ruuat närästää nykyään, aivan kauheeta. ENkä viitti närästyslääkkeitä koko ajan ottaa. Ja musta on tullu kauhee YÖ - kukkuja :D ja aamulla kuitenni voisin herätä vaikka kuin aikaste.
Vauva on tosiaan kasvanu vähässä ajassa, potkut ja monotukset ym..tuntuu niiiin selvästi ja isosti. Ihan ihanalta tuntuu kun se pyllistelee äitille :) tai kantapää tuntuu kuprulta..hahah

Heipat taas! Tässäpä heti neuvolakuulumisia:

- Painoa +700g/viikko. Turvotusta ehkä jonkinverran (seliseli ;) )
- Verenpaine 104/56 (uus terkka sano että on ihan tummaihosten paineet. Erittäin hyvät)
- Pissassa vaihteeks proteiinia yhen plussan verran
- Sf 30 (viimeks oli 27, mut eri mittaaja. Terkka sano, että mittaa vähä reilummalla kädellä, lähes kaikki on sanonu, että se mittaa sentin enemmän ku muut..)

Sydän paukkas noin sataaviittäkymppiä =) Kaikki ihan ok, vauva raivotarjonnassa josta itekki oon ihan tietonen. Tunnen sen kädet välillä ihan selvästi lähellä munasarjoja. Terkka soitti äippäpolille ja sai vängättyä mun asiat niin, että kaikki tutkimukset tehään samalla kerralla. Eli jos ei siihen ihmeen pelvimetria tutkimukseen oo 5.6. aikaa, soittelee ne mulle sitte uutta aikaa. Seuraavan kerran olis neuvola 12.6. Sillon otetaan vika vasta-aine koekki.

Mulla on ihan kamala hormoonimyrsky menossa. Hermostun ihan salamana ja herkistyn kaikelle. Tuntuu etten täällä oikeen muuta teekkään, ku karjun ja itken. No, oon mä välillä ihan normaalistikki...

Taas hyvin omanapanen viesti. Sori!

heinis+ipana 34+3

Terve!
Mäkin käväisin tänään neuvolassa, tosin vain mittauttamassa sen sf-mitan, joka ei viime viikon alussa ollut kasvanut kuin 1,5cm edellisestä kuukauden takaisesta mittauksesta. No nyt oli sitten 28,5 eli oli kasvanut 4 cm!! Vähän uskomatonta, että se ois noin paljon kasvanut viikossa...mittaaja oli kyllä sama.

Mulla on jo mennyt hermot tuohon kelan tätien toimintaan. Vein paprut sinne viime viikolla, täti tiskillä kysyy, että haluanko, että laskelmat tehdään viimeisen 6 kk mukaan (koska työnantaja oli ne tiedot laittanut paperiin), mä sanoin, että mun mielestä mun tulot ei ole noussu 20 prossaa. No siihen tulokseen se sitten itsekin tuli ja veti jo tekemänsä rastin paperista yli. No tänään tuli kelalta paperi, että tarvitsevat ne ja ne tiedot, jotta voivat laskea mulla äippä rahan 6 kk perusteella... Voi saasta. Soitin sinne ja sanoin, että mä haen kyllä verotustietojen perusteella jne selitin tuon saman kuin ylläkin. No, mutta haluavat nyt joka tapauksessa ne tiedot 6 kk ajalta, jotta voivat vielä tarkistaa. Voi vitsit et ärsyttää, et mun pitää nyt kaivaa ne tiedot jostain, jotka eivät kuitenkaan tuo mulle enempää rahaa..

Onko teillä käsitystä, että hyödyttääkö noiden km korvausten ym laittaminen siihen mitään vai pienentääkö se vaan maksettavaa summaa entisestään?

Piri

Hei
Täälläkin meinaa hermot pettää aika helposti nykyään.
Eilen kävin neuvolassa siellä kaikki ihan hyvin. Sf mitta on käyrien yläpuolella joten huomenna meen sitten sokerirasitustestiin. Meen sinne aamusta ja parisen tuntia siellä kuuleman menee.
Turvotusta täälä on kyllä kiitettävästi. Jalat onko tukit ja sormet ko nakit. Tuntuu ettei sormet oikein taivu ennää kunnolla niinku ennen. Yölä, kun menee vessaan niin kävely on kyllä aika hankalaa. Toivottavasti tästä turvotuksesta pääsee pian synnytyksen jälkeen eroon.
Maanantaina pitäis mennä töihin saas nähä miten luonnistuu. Yirtän olla kuitenki viikon töissä ja katotaan sitten sen jälkeen miltä tuntuu. Täytyy alkaa panttaamaan ruokaa, kun ei saa klo 20 jälkeen syä mittään.
T.SARa

Hei !
Mulla on ollut sellaista hulinaa, kun olen yrittänyt saada keskeneräisiä asioita päätökseen. Siis, keskeneräisyys ei johdu minusta , vaan tiettyjen prosessien hitaudesta. Olen siis aika pihalla kirjoittelusta. Mulla on ensi viikon keskiviikona ultra, joten olen sitten senkin suuhteen odottavalla kannalla. Mulla turpoaa sormet, ja alaraajat, ja kun kävelen , niin on se niiiiiiiiin hidasta. Vauva heiluu masussa miten päin haluaa, kun on kääntynyt raivotarjonnasta pois . On todella aktiivinen välillä, mikä on kyllä hyvä. Esikoinen ei paljoa kyllä liikkunut, kun istukan toiminta oli kai ilmeisen huono loppuvaiheessa raskausmyrkytyksen takia. Luulen ainakin näin.
Joku kysyi multa aikoja sitten, että oliko rankkaa, tai mahtoi olla rankkaa, ku esikoinen syntyi niin pienenä. No, oikeestaan ei , koska oli täysin terve kaikinpuolin, ja keuhkot yms. hyvin kehittyneet, ettei tarvinnut mitään keskoshoitoakaan. Kotiin päästiin normaalissa ajassa. Syöttää piti tosi tiuhaan , eli tunnin, puolentoista välein
sairaalasta kotiuduttua. Ei tietenkään koko aikaa, vaan pahimmillaan, kun vatsalaukku oli niin olemattoman pieni. Onhan se selvä, että jos painaa 1834g, niin suuren suuria eivät sisäelimetkään ole. Siksi tämä odotus on tähän aikaan jotenkin epätodellinen, kun en näin pitkälle ole raskaudessa vielä päässyt.
Olihan se outoa olla toissapäivänä kahvilan terassilla, kun esikoiselta makasin sairaalassa eristyksissä. Ihan siis ihanaa, vaikka vatsa on todella valtava suhteessa kokooni.Saan kyllä päivittäin kuulla että," miten sä pystyt liikkumaan ton mahan kanssa ?"
Juu. Koiranpentu kasvaa silmissä, ja toivon että ilmat lämpenisivät.
Ensi viikolla alkaa virallinen äitiysloma. Sitten saakin odotella ensimmäistä maksuerää. Siis kamalan pitkä aika. Saa nähdä. Laskuthan täytyy kuitenkin jotenkin maksaa kuitenkin.
Turvotuksetonta olotilaa meille kaikille 1
T:Wera

Olikos täällä jo aiemmin koottu hyviä vinkkejä ummetuksesta kärsivälle?? Tähän asti on vatsa toiminut ok, mutta nyt ei sitten millään... Luumuja vissiin kantsii kokeilla ja mitäs muuta? Ja onko joku turvautunu johonkin apteekin valmisteeseen ja jos, niin mihin? Mulla on ollu tänään kauhee itku vollotus päivä. Kattelin valokuvia mitä on otettu nyt hetki sitten ja totesin sen, minkä vaakakin näyttää, että olen lihonut aivan kamalasti! Olen 162cm pitkä ja painoa tällä hetkellä 77 kiloa että siitä voi päätellä kuika SUURI olen...Kunnon itsesääli on kyllä leimannu tätä päivää... Lähtöpaino oli tosiaan n.60kg eli en mikään laiheliini ollutkaan mutta en lihavakaan ja nyt näytän aivan jättimäiseltä! Äitienpäivänä otetussa kuvassa olen siskoni, äitini ja isoäitini kanssa kuvassa ja tuntuu ettei muut mahdu kuvaankaan kun valtaan niin paljon alaa! Huh...Että tällainen päivä täällä!

Karvakuono, 30+5

Heippa! Kavin keskiviikkona laakarissa ja vauva asustaa poikittain masussa ja sen kylla tuntee kun navan vieressa muljuu kovasti ja valilla pissarakkoon ja alas tulee potkuja. Mullakin itkukohtauksia tullut ja valilla tulee todella kauhu miten me parjataan pienen kanssa, miten menee imetys, nukunko itse ollenkaan enaa, pudotanko lapsen lattialle ja muuta mukavaa! Ens kerralla tekevat ultran, mika ihan mukavaa, mulla Hb ok, samoin verenpaine yms. Painoa vaan tullut nyt paljon , alkaa olla aika iso ja painava olo, etta kohtalotovereita riittaa Kissafriikki. Mullakin ummetus on kamala, joudun turvautumaan apteekin kakanpehmentajaan valilla. (en tieda myydaanko sellaista Suomessa)No onneksi enaan maks. 2 kuukautta ennenkuin vauva syntyy. Sormet nakittaa meikalaisellakin valilla. Viikonloppuna sankyostoksille!

Nyt parkuu Nukakin.
sain ihan kamalaa kohtelua lääkäriltä! Mullahan on siis ollu jo reilun kuukauden saikkua johtuen helv... väsymyksestä ja turvotuksesta ja siitä että en jaksa tehdä hoitotyötä. No... Mulla loppui sitten sairasloma ja neuvolan terkka lupasi sitä jatkaa, se ei sitten käynytkään kun lääkäri ei voinutkaan näkemättä minua sitä jatkaa. ja kun neuvolan lekuri on vain kerran viikossa paikalla niin mulle annettiin aika tk-lääkärille.

Menin siis ihan tuntemattomalle tk-lääkärille. Alkoi jostain syystä itkettämään jo aulassa odottaessa ihan kamalasti. lääkäri kutsui sisään ja alkoi heti sättimään
"jospa menisitkin töihin nyt kun ei tämä saikkuloma sua näytä auttavan"
"miten aiot jaksaa lapsen kanssa kun noin uupunut ja itkevä olet nyt jo"
"onko sulla joku psyykelääkitys, pitäiskö aloittaa?" "käytkö psykiatrilla" "onko tämä toivottu raskaus"
jne jne.

Ihan kamalaa. Mä itkin vain entisestään enkä osannu yhtään puolustautua. Lääkäri oli vanhempi nainen ja mulla oli olo kuin 14v teiniäidillä jota oikein ripitetään. Tuntui että kuolen sinne huoneeseen. Lopuksi lääkäri jotenkin vähän "leppyi" ja alkoi kertomaan miten lapsi muuttaa mun koko maailman, sanoi että muistas nyt olla sitten jalat kohti kattoa ja syö rautaa jne lässytystä...kirjoitti sairasloman ja toivotti hyvää odotusta. Lopuvaiheessa vielä kysyi "millaista työtä teet"
Eli tod näk ei tiennyt minusta yhtään mitään?? Saati työstäni ja sen riskeistä?

Kävelin autolle ja itkin koko matkan, soitin kaverille ja itkin ja menin kouluun ja itkin. Ihan oli sellainen olo kuin olisin suurikin rikollinen kun saikkua haen. Pitäisi olla joku kunnollinen FYYSINEN syy. Pelkkä väsymys ei riitä ja se että ai oikeasti jaksa tehdä psyykkisestikin vaativaa työtä.
Valitus tuollaisesta kohtelusta pitäisi tehdä.
Miten muilla?

t. Nuka, laskotteleva töitä pakoileva äiti joka ei taatusti tule selviämään ainakaan sitten kun lapsi syntyy. (taatusti on mulla punaisella papereissa että potentiaalinen masentuja/ psykoosiin taipuvainen äiti...grrrrrr!!! ) Viikkoja 31 ++

Hei
Ummetukseen levolackkia en muista ihan miten kirjoitetaan. Itselle on ilmeisesti auttanu maitohappobakteeri. Olen syönyt varmaan kolme kuukautta ja kehotettiin jatkamaan kunnes vauva on syntynyt. Kuivatut aprikoosit ja luumut. En ole ihan varma, mutta mulla oli yhteen väliin mielitekona viinirypäleet. Syöpäsin koko rasiallisen, kun ne oli niin hyviä niin seuraavana päivänä vatsa toimi aika ripeästi.
Kävin nyt aamulaa sokerirasitustestissä. Pari tuntia sielä meni aika meinasi tulla pitkäksi, kun joutui ootteleen.
Tuntuu kyllä hullulta lähteä maanantaina töihin, mutta ei se auta aion yrittää. Alkaa valmiiksi jo ottaan päähän.
Täytyy tässä lähteä ulkoileen, kun ulkona on niin kaunis auringonpaiste.

T Sara 32 + 1

Voi Nuka, inhottavaa! Itekin teen hoitotyötä, tosin keikkaa kun just vasta valmistuin ja se on tosiaan usein sekä henkisesti että fyysisesti tosi raskasta. Ja ihan vaan pelkkä turvotus voi olla niin kurja oire että tuntee töissä kun töissä olonsa mahdottomaksi ja kyllä nyt lääkärin pitäis tietää että äidin voidessa huonosti saattaa vauvakin voida ei niin hyvin...Oikein suututtaa sun puolesta!

Saras, kuulostaa tutulta toi viinirypäleiden "hotkiminen"!Keskiraskaudessa(apua, nyt tosiaan taidetaan olla loppuraskaudessa...)niitä tuli syötyä kepeästi se rasiallinen ja aika lyhyen ajan sisään, heh.Mulla ne ei tosin vaikuttanu tuntuvasti vatsan toimintaan :(

Taidanpa kokeilla tota levolacia, siitä oon kuullu muiltakin kehuja.

Nyt vähän ulkoilemaan ja huomenna oon lupautunu töihin, saa nähdä kuin jaksan...

Karvakuono 30+6

Hei !
Kurjaa , Nuka, että sait asiatonta kohtelua lääkärissä. Tuohan se sitten onkin p...maista kun on herkässä mielentilassa, niin kehdataan. Tee valitus ! Kyllä tieto yleensä menee perille, soita johtavalle lääkärille ja kerro puolueettomasti. Jos kyseinen lääkäri vaikka ottaisi opikseen. Mulla ei ole ollut mitään mielialan vaihteluita, kun olen muutenkin sellainen täräyttelijä, että sanon suoraan jos on aihetta.Ja yhä ja edelleen viimeksi toissapäivänä kuulin TAAS meidän synnäristä tai siis kätilöistä huonoa palautetta. Mulla on jo etukäteen kauhean huono käsitys, ja kun muilta äideiltä kuulee ihan viikoittain tuosta jutusta niin hirvittää. Toisaalta ,nyt kun varautuu pahimpaan, niin ehkäpä yllättyy positiivisesti !
Viime yönä en nukkunut kolmen jälkeen kunnolla, kun särki niin vietävästi lonkkia. Ei auttaneet särkylääkkeetkään (2 kpl Panadolia ), joten nousin sitten puoli viideltä ylös kokonaan sängystä, ja läksin koiranpennun kanssa pihalle. Kuudelta luin kirjaa , ja nukahdin sitten. Mies ihmetteli seitsämältä, että miten mä olen niin väsynyt.Hehheh, sanoi, että nouse nyt mun kanssa yhtäaikaa ylös, mee sitten nukkumaan kun mä lähden töihin. Esikoinen oli jo aamiaispöydässä, ja mä kysyin, etä käytitkö koiraa, niin sanoi,että ei saa sitä ylös, se on kumman väsynyt! Mun jalat ei siis kestä tätä ylipainoa, mikä mulle on raskauden myötä tullut. Jalkapohjia särkee, ja pohkeita, sekä jo mainittuja lonkkia. Jos olisi pysyvästi ylipainoinen, mun jalat pettäisi alta.
Kuinka ihmeessä te töissäkäyvät jaksatte ? Tämä sormien nakittaminen pahenee lämmössä, ja ku eilen kävin KELA:lla ja siellä oli tajuttoman kuuma, niin sormet turposi Wilhelmeiksi. Oli siis niin yök olo sitten. Jokapaikassa kun on nykyään koneellinen ilmastointi, niin ikkunoita ei saa auki, ja siis oikeeta , raitista ilmaa ei saa mistään.

Wera 34 tasan

Heippa!

Kamala lääkärissä käynti ollut Nukalla! Nyt on tosiaan muutenkin aika herkässä tilassa, joten tollasta kohteluu ei kyllä jaksais kuunnella.
Mulla tuuraaja otti ja lähti ilman irtisanomisaikaa, joten mä oon ollut tiistaista asti tekemässä duunia...Lähinnä kyllä etsimässä uutta tuuraajaa, perumassa aikoja ja varaamassa uusia. Enää ei kyllä itse pystyis hieroo, vaikka kädet töihin syyhyskin. Nyt sitten tässä lievää työstressiä kärvistelen, mutta menee ainakin aika tosi nopeesti.

Mä kun oon hehkuttanut täällä aina oireettomasta raskaudesta, niin eilen sitten alkoi helvetinmoiset liitoskivut! Ei saakeli, koko ajan on poskikarvatkin pystyssä kun vihloo niin kulmetusti. Ei pysty irvistelemättä kävelee metriäkään! Toivottavasti tää helpottaa joku päivä.

Käytiin tänään hakemassa vaunut ja turvakaukalo ja muutama säilytyslaatiokko vauvatavaroille. Jos vaikka viikonloppuna sais aikaseks raivata hyllyihin tilaa vauvan tavaroille, jotka nyt lojuu pitkin talon nurkkia.

Nyt sitten kyselisin mitä sinne sairaalaan pitäis ottaa mukaan? Kohtahan meillä pitää olla jo tavarat pakattuna :). Vähän kauhistuttaa, kun se neuvolantäti sanoi, että tää raskaus ei heinäkuuta nää, eli eihän tässä oon enää kauaa aikaa, jos kesäkuussa meinaa synnytys käynnistyä...APUA!

Ai niin, kattelin pitkästä aikaa 4D-kuvia ja nyt vasta huomasin niissä mittauskuvissa arvioidut mitat vs. raskauden kesto. Olin silloin 24+1 viikolla ja kaikki mittaukset (päänympärys, vatsalaukun koko, sääriluunpituus ym) vastasivat viikkoja 24+5 tai jotkut jopa 25+3/4 eli saattaisi laskettuaika olla jopa yli viikon aikasemmassa kuin rakenneultran antama laskettuaika... Ota ja tiedä sitten mikä on oikea.... Kuulemma nää 4D-mitat otetaan huomioon, jos raskausaika menee yliajalle.

Aamu73 ja Onni 33+5 tai 34+2

Myötätuntoa täältäkin Nukalle! Kyllä on ollu todella tökerö lääkäri. Valita ihmeessä!

Millasia juttuja oot Wera teijän synnäristä kuullu? Meillä täällä Hyvinkäällä on tosi ihania kätilöitä... sen muutaman päivän. Kunnes sitte muuttuuki ääni kellossa ja kukaan ei enää auta, ei neuvo, ei mitään. Mä luulin olevani ainoo, joka on sellasta kohtelua saanu, mut kaksoset synnyttäny kaveri sai just samanlaisen kohtelun. Alkuun oltiin aivan ihania ja huolehtivaisia. Kahen päivän jälkeen hyvä ku ei huokailtu, et voisitko jo poistua. Mulla oli sillon ekana yönä itsestään selvää, et hoitajat otti vauvan yöks hoiviinsa ja toi vaan syömään. Seuraavana yönä jouduin toivomaan, et se otettais hoitoon ja sitte multa ei enää edes kysytty. Oli vaan selvittävä yöllä ite ensin ylös sängystä, nostaa vauva viereen (ja toivoo ettei putoo lattialle), sitte kyljen kautta ite makaamaan ja vauva tissille. En nyt haluu ketään pelotella! Nyt kyllä teen valituksen, jos kohtelu taas lopahtaa muutaman päivän jälkeen. Viimeks olin kuitenki 5 päivää laitoksella ja joka vuorokausi maksaa 26€. Nyt en taida tikkienpoistoon siellä makoilla. Siis jos tätä nyt ylipäätään leikataan..

Aamu, tässä pieni lista meijän sairaalan nettisivuilta:
* neuvolakortti
* halutessasi voit ottaa omia vaatteita (esim. paituli, aamutakki, tossut), niitä ei kuitenkaan kannata likaantumisen vuoksi pitää synnytyksen aikana
* hygieniavälineet
* omat käyttämäsi lääkkeet
* lukemista, musiikkia (cd-levyjä tai kasetteja), huulirasva
* kamera, muista filmirulla / akut / muistikortti
* lapsen vaatteet hakija voi tuoda vasta tullessaan hakemaan äitiä ja vauvaa kotiin

Hei !
Täällä on ihan sairas imetys-pakko meininki. Lisämaitoa ei meinaa saada, ja äitien rinnat ja imetystaidot mollaataan. Sitten uutena juttuna on tullut se, että vauvojen verensokeria seurataan, ja jos on jotain häikkää, niin syöttää saa vaan kätilöiden antamalla luvalla tiettyyn aikaan. Ja kuulema äidit saatetaan panna tämän verensokerijutun takia kotiin, mutta vauvat jäävät sairaalaan yms. Ja yhdelle mun ystävän ystävälle kävi viime kesänä niin, että keisarinleikkauksessa vauvalle vekki otsaan, ja äidiltä virtsarakko halki. Siis te ette voi uskoa kuinka paljon tuota synnäriä mollataan. Vaikka jutuista vähentäisi puolet, niiin siltikin kuulostaa pahalta.
Pelottaakin nuo jutut!
No, kai se sitten menee omalla painollaan.Toivon.

T. Wera

Meillä vissiin myöski aikamoinen imetyspakko sairaalassa. Tissiä tullaan repimään vauvan suuhun, vaikka verenhukka ois melkomoinen. No, ilosin ja toiveikkain mielin synnyttämään! Mekin vaan ystävän kanssa puhuttiin, että vaikka siellä alkuun oiski ihanaa, mutta ku asenne muuttuu ennen kotiin lähtöä, jättää se pahan maun koko synnytyksestä...

Löysin Aamu ja muut kiinnostuneet lisää listaa sairaalaan otettavista kamoista pampersin sivuilta (viikko 37):
Pakkaamaan! Joko olet pakannut sairaalalaukun valmiiksi? Vain 5 % vauvoista syntyy laskettuna päivänä, joten on viisasta pakata laukku jo hyvissä ajoin siltä varalta, että vauva syntyy etuajassa.

Ota mukaan vain tärkeimmät tavarat: sinunhan pitää tuoda ne takaisinkin ja lisäksi vauva ja hänen tarvikkeensa. Tarvitset mukavan yöpaidan (ei parasta, koska se voi tahriintua), aamutakin, tohvelit, hyvät imetysliivit, hygieniatarvikkeet ja kotiinlähtövaatteet itsellesi ja vauvallesi.

Mitä et tarvitse? Koruja, luottokortteja, lompakkoa. Ota kuitenkin mukaan jokin henkilöllisyystodistus, neuvolakorttisi sekä hieman rahaa lehtiä ja naposteltavaa varten. Kannattaa myös listata paperille niiden ihmisten puhelinnumerot, joille haluat ilmoittaa perhetapahtumasta. Muista ottaa mukaan puhelinkortti tai hieman rahaa, sillä monissa sairaaloissa ei saa käyttää kännykkää.

Isän tehtäviä: muista kamera ja varaparistot. Pakkaa myös vaihtovaatteet ja tarpeelliset toilettitarvikkeet. Synnytys voi venyä pitkäksi, ja saatat tarvita virkistystä.

Äidille
* Äitiyskortti
* Toilettilaukku
* Vaatteita itsellesi sairaalaa ja kotimatkaa varten.
* Imukykyisiä terveyssiteitä, sillä vuoto on runsasta muutaman päivän ajan.
* Imetysrintaliivit
* Liivinsuojuksia, jotka suojaavat vaatteesi vuotavalta rintamaidolta.
* Puhelinkortti.
* Rentoutumismusiikkia synnytykseen.
* Jotain sokeripitoista syötävää ja juotavaa, jotta saat voimia synnytykseen.
* Älä ota mukaan koruja, arvoesineitä tai suuria määriä rahaa.

Kumppanille
* Syötävää ja juotavaa synnytykseen.
* Kamera ja filmiä.
* Puhelinkortti tai matkapuhelin (matkapuhelin on suljettava synnytysosastolla, koska se voi häiritä sydänkäyrän mittausta).
* Toilettilaukku, jos aiot yöpyä perhehuoneessa.

Vastasyntyneelle
* Vaippoja ja pyyhkeitä kotimatkaa varten.
* Vaatteita kotimatkaa varten: potkuhousut, pusero, tumput, sukat, myssy.
* Jos haluat, oma puhdas tyynyliina sairaalan vauvansänkyyn. Vauva saa näin heti kosketuksen tulevan kotinsa tuoksumaailmaan.
* Mikäli sinulla on kotieläimiä, vie etukäteen kotiin jokin vaate, joka vauvalla on ollut jo päällään. Näin eläin saa rauhassa tutustua uuteen tuoksuun.
* Vauvan turvakaukalo autoon. Turvaistuimia voi ostaa tai vuokrata lastentarvikeliikkeistä. Voit kysyä myös vakuutusyhtiöstäsi, MLL:sta, neuvoloista ja kuntien päivähoitotoimistoista. Kannattaa kysyä myös kavereilta!

Ja noitahan voi jokainen soveltaa omien tarpeidensa mukaan!
heinis+ipana 34+4