Heinäkuun mammat 11

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinis07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa täältäkin!

Onnea karvakuonolle valmistumisesta:).
Meillä oli tänään se neuvola ja nyt oli onneksi sf-mitta lähtenyt kasvuun. Vielä tosin mennään alarajan tuntumassa mutta käyrä on kasvusuunnassa, kun viimeksi se oli laskeva. Eli viimeksi mittauksessa li 25cm ja nyt 27cm. Saman verran kasvua nyt kahdessa viikossa kun viimeksi kuukaudessa. Muut arvot ok, eli Hb 126,paineet 114/78, pissa puhdas. Painoa oli mulle tullut vain 50g/vko, joten täytyy tosiaan alkaa nyt syömään välipaloja esim. banaaneja, jotka ovat suht energiapitoisia. Muuten olo ollut hyvä, mutta nää "pyörtyily" kohtaukset ovat inhottavia. Taas kun ajoin neuvolaan 50min niin meinasin pyörtyä kun nousin autosta. Eli pidempien matkojen ajaminen on nyt kielletty tai sitten niin, että jaloittelen aina 30min välein. Menee noi reisivaltimot tukkoon istuessa ja veri ei pääse kiertämään.

Meillä on aina ollut niin päin, että mies on kova pitää kotia yllä ja mä oon nyt kotona ollessa joutunut opettelemaan tän pyhän siivoustaidon :). Mutta tää on lähinnä ollut siksi, että oon viimiset kymmenen vuotta opiskellut ja tehnyt yötyötä ja kotona olen lähinnä ehtinyt olemaan vain nukkumaan käytetyt tunnit. Nyt kun viiminen vuosi on mennyt tässä "normaalissa" työrytmissä,niin meille on muodostunut selkeät omat kotityöt. Mies tekee aamiaisen, laittaa tiskit ja siivoo keittiön sekä pesee pyykit. Mulle lankee sitten kodin muu siivous ja ruuanlaitto. Saa sitten nähdä kun vauva syntyy miten häränpyllyä heittää tää rytmi.
Me tehtiin nyt sellanen päätös tossa mun yrittämisessä, että otetaan pienempi toimitila ja laitetaan muuten firma kiinni, mutta tuuraajaat hoitaa mun yritysasiakkaat. Sain kaksi uutta tuuraajaa, jotka ovat tehneet mulle aiemminkin hommia. Mä palaan äippälomalta pikku hiljaa töihin tammikuussa, eli teen yhden päivän viikossa töitä, eli yhden yrityksen 4-5 tuntia ja mies jää siksi päiväksi kotiin vauvaa hoitamaan. Näin hänkin saa sitten osuutensa lapsen hoidosta. Ja maaliskuun puolesta välistä mä meen sitten kokonaan töihin (tosin 6h/ 4pvä) ja mies jää kuukaudeksi vanhempainvapaalle.
Toi on muuten totta mitä Karvakuono kirjoitit, että monet näkee miesten uurastuksen kehumisen arvoiseksi, mutta sitten näitä koti/koulu/työ yhdistettynä raskauteen, se ei oo hirveesti kannustavien sanojen arvoinen... Niinhän monet ajattelee munkin hommasta, että kyllä on helppoa olla yrittäjä, kun voi jäädä kotiin kuukautta aiemmin. Monet kun ei sitä tiedä,että se oma yritys on 24h mielessä ja paperihommat ja jatkumot pitää hoitaa sitten koko äippäloman ajan eikä voi olla 24h "lomalla".

Jokos kaikilla on vaunut ym hankittuna? Me haetaan vaunut ja turvakaukalo tän kuun lopulla ja sitten onkin kaikki valmiina :).

Aamu73 ja Onni 31+3 tai 32+0

Miehet, miehet! Mä oon koittanu nyt opetella ummistaa silmät näissä siivous asioissa. Mies imuroi kerran viikossa vähän sieltä täältä. Parempi seki, ku ei ollenkaan! Mä kun en oikein enää pysty koko kämppää imppaamaan, ku rupee kolottaa selkään ja vauva pyrkii alapäästä pihalle. Meillä kärjisty nää siivousasiat viime suhteessa ainaiseks riitelyks ja sitte lopulta erottiin, ku mä en muka muuta tehny ku nipottanu. Edelleenki ärsyttää yli kaiken, jos vaikka lattialle tippuu ukolla jotain ja sanon, et viittisiks nostaa. -Joo joo ja muutaman tunnin päästä noukin ite lattialta, jos en haluu "nipottaa". Tätä tää taitaa olla suurimmalla osalla miehen kanssa elävällä. Hirveet niitit vedin esikoisen synnyttyä, ku mies tokas mulle yhtenä yönä et eiks ois parempi et vaan toinen meistä valvoo ku että molemmat ollaan hereillä. Mä en sillon saanu vauvaa rauhottuu tissille enkä sänkyyn. Tosta kommentista oon vähä huomautellu, et sellasta ei tartte nyt suustaan päästää. Sekin voi osallistua niihin yövalvomisiin. Onhan se tietty, et sen tarttee sitte jaksaa töissä, mut niin munki tarttee jaksaa kotona kahen lapsen kanssa..

Soitin tänään äippäpolille ja kyselin tosta synnytystapa-arviosta. Lähinnä, et onko se aika suoraan magneettikuvaukseen, ku mun tapauksessa alakutta sitä on turha kattoa. Akka vänkäämällä vänkäs puhelimessa, et kyllä se on ihan normaali alatutkimus ja ultraus. Koitin sille selittää, et mulle on turha sitä tehä. Viimekski todettiin alakautta, et sieltä mahtuu vauva hyvin tulee. Mulla on kuitenki yläaukeaman ahtauma epäily ja siks se pitäis kuvaa. Ei auttanu vaikka selittelin. Sinne vaan ronkittavaks ja kyllä se lääkäri sitte sen perusteella päättää mitä tehdään. Voi muka suoraanki päättää leikkausajan (epäilen). Ja kuvaukseen saattaa päästä heti, tai joku toinen päivä! Onneks on mummi ja pappa (siis mun äiti ja isä) käytettävissä, et saa jätkän niille siks aikaa hoitoon. Toivottavasti siellä ei koko päivää mee. Ja pitänee ottaa viime sektion epikriisi mukaan, jossa lopussa lukee, et seuraavassa raskaudessa suositellaan kuvaamaan lantio. Musta vaan ois helpompaa mennä suoraan kuvaukseen, ku monen mutkan kautta ja kun joka poliklinikka käynnistä saa pulittaa sen 22€.

Taas pelkkää marmatusta! Nyt kaikille aurinkoista loppupäivää. Toivottavasti huominen on aurinkoinen ja lämmin päivä. Se 2007 äitiyspakkaus on muuten IHANA!!! Harmi, ku en ite pakkausta ottanu.

heinis 33+2

Kiva aamu, että kaikki oli neuvolassa hyvin ja masu pääsi käyrille kasvamaan. Ja hyvä että järkkääntyy työasiatki. Vaikkei ihan alkuperästen suunnitelmien mukaan..

Heissan,
Aamu; teillahan on hienolla mallilla rakennuspuuhat. Ja ei tarvitse ajaa mihinkaan kauas tontille hommiin. Kuulostaa siis hyvalta, ei kun tsemppia laajennuspuuhille! Ja eihan se elama tosiaan vauvan jalkeen lopu, kyllahan sita pitaa pystya muitakin jutskia tekemaan!
Meilla nuo kotityot on tietty enemman mun vastuulla, koska olen ollutkin vain osa aikaisesti toissa. Ja miehelta remontti vie nyt lahes kaiken ajan. Silti han on meista se enemman organisoiva ja siisti. Eli imuroinninkin suorittaa varmasti paremmin kuin mina ja pyykkayksen seka keittion siivouksenkin ihan omatoimisesti. Ruoan laitto onkin sitten mun juttu, han toimii sapuskahommissa ainoastaan grillauspuuhissa seka joskus leipoo taytekakun, kun tilanne sita vaatii. Toi puhuminen on kai sellanen suomalaisten miesten ongelma. Meilla se on kanssa ollut aina vaikeeta, muuten kylla sosiaalinen, mut sit ku pitais puhua vakavia tai herkkia asioita niin menee ihan lukkoon. Alettiin kaymaan psykologilla kerran viikossa, yks kaynti on takana, ja sekin jo avasi eri nakemyksia...mutta en mene siihen, koska tassa menis paiva:-0 Mekin ollaan oltu jo 12 vuotta yhdessa, joten kai sita jotenkin jo tuntee toisen ja pitais osata paremmin jo kommunikoida!
Hui, tanaan on se ultra, janskattaa onko baby kaantynyt vai ei ja onko muuten kaikki ok. Pitaa kertoo, ettei haluta tietaa sukupuolta.
Jee, enaa lauanai ja keskiviikko toita, kylla eilen tuntuikin, etta ei jaksa enaa olla jalkojen paalla ja hosyta edes takas. Tuli tosi huono olo ja selkaa sarki, hyva aika jaada mammalomalle.
Nyt siivoon ja koiran kans kavelylle.
Hyvia vointeja kaikille!!! Mia

Hei pitkästä aikaa!

Kuulumisia olen lueskellut,mutta yleensä en sitten ehdi itse enää kirjoittaa tänne omaa sepostustani. Mutta nyt paremmalla ajalla.

Viimeksi ihmettelin täällä "heinis07"n tapahtumia kotosalla, ihan kamalaa! Meilläkin olisi varmasti sossun työntekijät olleet monesti ovella koputtelemassa, jos asuttaisiin kaupungissa! Tulee nimittäin hermostuttua monesti päivän aikana ja täällä kyllä ääntä riittää.. Riippuu tietysti päivästä. Onneksi ei ole naapureita ihan lähellä kun maalla asutaan.. Saa hermoilla rauhassa :)

Pihatyöt alkaisivat meillä ihan pikapuoliin ja kovasti pitäisi ehtiä tehdä ennen vauvan syntymää, mutta onneksi mies hoitaa suurimmat työt. Minä saan vain katsella mahani kanssa sivussa. Ihan jännittää kuitenkin, kun saa suunnitella pihaa ihan oman näköiseksi :) Jee. Kun sitten muistaisi vain kastella kukkia ja pensaita..

Masussa kaikki hyvin, kasvaa aina pyrähdyksittäin. Raskasta on kyllä välillä, kun kahden pienen kanssa saa olla paljon ylhäällä. Toisessa jalassa onkin komeat ja kipeet suonikohjut.. :// Mutta ei auta, pitäs muistaa nostaa jalat välillä ylös..

Onko muilla uudelleensynnyttäjillä uusia/pahempia vaivoja kuin aikaisemmin?

Lääkäri käski käydä etukäteen juttelemassa synnytyssairaalassa synnytystavasta, ettei aikaisempi 2.asteen repeämä pääsisi enää repeämään uudelleen. Jakkaralla synnyttäessähän ei voi tehdä episiotomiaa.. Mutta onhan noilla kätilöillä käytännön kokemusta pikkaisen enemmän. Kuopus syntyi nimittäin jakkaralla.
Lääkärikin epäili, että repeämät osaltaan saattavat aiheuttaa suonikohjut toisessa jalassa. Onkin mielestäni outoa, että suonikohjuja tulee vain toiseen jalkaan paljon ja toiseen ei yhtään.. Mutta saattaahan kohtu painaa niin toispuoleisesti, että verenkierto estyisi sen takia enemmän toisella puolella.. Kait. :)

Nyt täällä alkaa iltavilli.. :)

Aurinkoista kevättä kaikille!

ELO 30+6

Moi!

Meillä oli kans alkuviikosta neuvola, hb 111, eli vihdoin noussut, verenpaine ok. Sf-mitta oli 24,5 eli oli kasvanut vain 1,5 cm. Meillä on ihan laskeva käyrä! Ekalla kerralla oltiin ylärajalla, viimeeksi keskellä ja nyt alarajalla. Pitää mennä ensi viikolla uudestaan mitattavaksi. Painoa oli nyt kuitenkin tullut 300g viikko, eli kyllä siellä kasvetaan, tai sit mä vaan lihon...

Ei tänne ihmeempiä, enää pari työpäivää ja sitten alkaa kesäloma! Ajattelin viedä huomenna paperit kelaan, kun ne nyt vihdoin alkaa jakamaan sitä uutta pakkausta!

Mukavaa loppuviikkoa,
Piri

Huomenta !
Olen käynyt lueskelemassa täällä, mutta en ole sitten kirjoitellut, kun ei ole mitään erikoista. Tiistaina kävin neuvolassa, ja hemppa on edelleen surkea 114. Sf-mitta on 30 cm. Vauva heiluu jättikokoisessa masussani ihan miten päin haluaa. Eli tiesin oikein , kun sanoin kotiväelle, että meidän vauva ei ole enää pää alaspäin.Mulla on sillätavalla kummallinen olo, että kun esikoiselta jouduin sairaalaan viikolla 32, ja hän syntyi hätäsektiolla viikolla 34, niin en tästä olotilasta ole sitten aikaisemmin päässyt nauttimaan. Silloinhan olin pakkovuodelevossa, ja eristyksissä sairaalassa. Nyt sitten , onneksi , pystyy ihan normaalisti, olotilan mukaan, huitelemaan kaupungilla yms.
Ja mä kun olen koko raskauden ajan jännittänyt, että joudunko ennenaikaisesti sairaalaan, ja toistuuko raskausmyrkytys . Siis , aivan ihanaa sitten nyt, että oikeasti olen niinkuin muutkin odottajat. Olo on tosi kömpelö, ja tänään lähden ostamaan sellaiset kengät, jotkan tuntuu hyvälle, ja on helppot laittaa jalkaan. Ilmat kun ei näytä lämpenevän, ja korkkareissa ei jaksa kävellä, niin pakko ostaa jotkut lipokkaat kesää odotellessa. Sandaaliilmoista kun olen tässä haaveillut, ja siitä että saisi ostaa jonkun kevyen kesämekon. Pukeminen on sellaista kun se nyt tässä vaiheessa on, niin olisi ihanaa kun saisi vaan vetaista jonkun hulmakkeen päälle.
Mulla on ruokahalu välillä hukassa, mutta pakko syödä kuiteskin. Pain o nousee just senverran mitä lapsi kasvaa viikossa. Mehän tiedetään paljonko meidän vaavi kasvaa tai pitäisi kasvaa viikossa ultrien perusteella. Mulla on parin viikon päästä ultra sitten taas. Olen ollut todella tyytyväinen omaan kohteluuni äitiyshuollossa. Kuulin kyllä, että sairaalassa on toinen meininki.Siellä kuulemma otetaan äideiltä itsemääräämisoikeus pois, ja sanellaan jollain ihmeoikeudella vauvoista, ja äideistä . Kaikki pakotetaan imettämään, ja siitä vouhkataan tosi paljon täällä .Neuvolaan tulee sitten sairaalan jäljiltä itkuisia vanhempia, kun sairaalan kohtelu on ollut joidenkin kohdalla vähintäänkin kyseenalaista. Siis , jokainen mun tuntemani äiti on ollut tosi pahoilla mielin tästä miedän synnäristä.
No, toivon että asiat siellä menee kuitenkin hyvin, ja niitä ei kannata etukäteen kauheasti miettiä.
Ai niin, mun maha on niin iso, että jokainen tuttu, joka ei tarkemmin muita laskettua aikaa, luulee että se on ihan siis nyt. Meillä on jo kaikki vauvan tarvikkeet valmiina , on sillä tavallakin helppo olla, ettei tarvi niitä enää pähkäillä. Sitteriä ei tietenkään ole
yms., kun ei nyt heti ole mitenkään ajankohtainen.
Juu. Hyvää päivänjatkoa kaikille !
t. Wera 33 tasan

Wera, kurja kuulla synnytyssairaalanne tylystä kohtelusta...Saako uteliaisuuttaan kysyä mikä on kyseinen sairaala? Itse olen menossa Kanta-Hämeen keskussairaalaan synnyttämään Hämeenlinnaan, sieltä olen kuullut sekä hyvää että huonompaa palautetta, ensi vkon torstaina olis tutustuminen sinne, peukut pystyyn et mies sais iltavuoron vaihdettua aamuks ni päästäis kimpassa...

Aamulla oli neuvola, hb 120, sf-mitta 28, vauvelin syke 130. Onko muilla vauvan syke hidastunut näin viikkoja kertyessä? Meillä ennen aina ollu 150 pinnassa ja selkeästi hitaampi... Sain imetyksestä kertovan vihkosen, ihan asiallista ja hyödyllistä juttua mitä ehdin sitä jo selailla... En ota imetyksestä stressiä, toivon että se lähtee sujumaan hyvin mutta turha siitä on ottaa paineita...

Viikonloppuja kaikille!

Karvakuono 29+6

Hei taas !
Uhhuh! Tulipas mulla edelliseen viestiin kirjoitusvirheitä. No, on se teksti suunnilleen kai ? luettavaa... Joo. Elelen täällä pohjois-Suomessa, joten kyse ei ole , onneksesi Karvakuono, samasta hospitaalista. Täällä muuten alkoi aurinko paistaa. Jipii, pääsen laittelemaan pyykit pitkästä aikaa ulos. Satanut näet muutaman päivän. Ei siis yhtämittaa, mutta sillälailla kuurottain.
Aurinkoista päivää muillekin !
T. Wera

Hei
Toivottavasti Wera se synnytys sairaala ei sitten ole tuossa Kemissä mitä tarkoitit. Ite olen menossa sinne. Pariviikkoa sitten kävin makkaamassa siellä tunnin kuuntelemassa sydänääniä. Mulle sattu sielä ihan mukava kätilö paikalle. Oikein semmonen topakka, mutta ihan kiva. Olen kyllä kuulu ettei siellä kaikki ole saanu kovinkaan mukavaa kohtelua. Toivottavasti saan sitten hyvää kohtelua, kun sinne menen.
Nyt, kun olen ollu viikon tässä kotosalla niin kyllä se synnytys ja se vauvan hoitaminen on pyöriny enemmän päässä. Saa nähä miten sitä pärjää ja sitten kun on tuo raksahomma vielä niin mieshän on sitten siellä enemmän, kuin kotona. Vaikka sitä yrittää työntää sen synnytys ajatuksen loitommas niin kyllä se väkisinki alkaa käymään päivittäin mielessä.
Se vauvan hoitaminen miten sitä ossaa käsitellä ko se on sitten niin pieni. Jonkuhan se pittää kylvettää ja vaipatki vaihtaa. Pakko se on kuitenki suoriutua.
No palataan taas.
Sara 32 + 1

Heippa taasen!

Karvakuonolle noista sydänäänistä. Meidän poitsulla on koko ajan vaihdellut noi sydänäänet, eli alussa oli 155 ja sitten pysytteli 140 kieppeillä. Kuukausi sitten tippui 130:een ja nyt oli taas 140-150. Eli riippuu pitkälti siitä, miten aktiivinen vauveli on sillä hetkellä. Rajathan on on 120-160, eli hyvin sulla on ne sykkeet siinä suositusrajoissa.
Mä oon kanssa nyt kotona ollessa huomannut, että tuleva aika on koko ajan mielessä. Liikkeet vatsassa ovat muuttuneet kunnon potkuista enemmänkin sellaseks kääntyilyks, eli tila alkaa tosiaan käydä väliin. Vähän jo säälittää, kun toinen joutuu noin pienessä tilassa kääntyilemään. Tekee kyllä kipeetä, kun poika oikoo jalkojaan ja tökkii milloin milläkin kylkiluihin ja välillä nivusten tienoille.
Weralle: Kuinka pieni teillä oli esikoinen kun syntyi viikolla 34? Kauanko jouduitte olemaan sairaalassa? Mahtoi olla aika kova juttu, kun oli vielä esikoisesta kysymys....

Eipä tänne kummempia tällä kertaa :)

Aamu73 ja Onni 31+5 tai 32+2

Moi!

Nostatan meitä vähän, kun ollaan tippumassa.
Täällä vauvalla on oikein möyrintä menossa. Tuntuu, että eilenkin liikkui koko ajan ja paljon. Ei siis vain potkinut vaan kääntyili niin, että vatsa heilui. Tänään on sitten ollut vähän rauhallisempi päivä.

Mulla on keskiviikkona vika työpäivä! Odotan sitä kyllä innolla! En oikein tiedä, miten sitä jaksaisi/viitisisi olla töissä vielä kuukauden verran ennen kuin oikea äitiysloma alkaa, ihanaa päästä jo nyt viettämään ja nauttimaan kesästä, mökkeilystä jne. JOs nyt sit vihdoin saisi hankittua vaunut, turvaistuimen jne...

Mukavaa viikonloppua,
Piri

Uusi viikko taas! Kaikille oikein aurinkoista viikkoa!

Olen ihan rättipoikki - tapellaan miehen kanssa koko ajan. Kuten viime viestissäni kerroin, mä teen meillä kaiken, mikä on nyt alkanut ottaa mua pikkuisen päähän. Tai ei edes oikeastaan se, vaan se, ettei mies sitten voi kunnioittaa mun työpanosta vaan ei esimerkiksi viitsi ottaa kenkiä pois sisällä:-( Siivoaminenkaan ei ole mitenkään ihan kivutonta, vaan selkää särkee ja supistelee kyllä ihan kiitettävästi ko. duunissa. Se, että mä kehtaan pyytää miestä esim. ottamaan kengät pois sisällä, on ihan törkeyden huippu - miten mä voin vaatia häneltä jotain niin rasittavaa ja olla tällainen käsittämätön niuho? Miksi pitäis ottaa kengät pois, huomennahan mä siivoan kuitenkin uudelleen. Jepjep. On nyt sitten koko ajan aika paha mieli ja kotona sotatila käynnissä, kun en enää jaksa kuunnella miehen kommentteja. Siinä viikon ekat valivalit:-)

Vauva liikkuu edelleen paljon, ja nyt kun hän kääntää kylkeä, niin koko vatsa muljahtelee kivasti! Potkut on alkaneet tuntua palleassa/kylkiluiden lähettyvillä. Ja mullekin on ilmaantunut se joitakin teitä kiusannut vaiva, närästys. Oliko siihen olemassa jokin reseptilääke, vai pärjäättekö ihan Renniellä (joka on ainoa lääke jonka apteekin työntekijä suostui mulle myymään)? Se ei nimittäin täällä auta kyllä yhtään.

Olen alkanut tehdä melko pitkiä ja rasittavia sauvakävelylenkkejä päivittäin, koska en enää jaksa kuulla neuvolassa kuinka olen taas lihonut:-( Jonkun verran supistelee kävellessä ja selkä on kipeä, mutta kai jotain on tehtävä, etten lihoisi sitä 30 kiloa kuitenkaan.

Tässä tunnelmia Lohjalta:-)

T. Assari 31+4

Täällä kanssa supistelee ja nipistelee. Välillä tuntuu että kohta on synnärille lähtö:( Mutta toivotaan että pieni vielä pysyisi kyydissä. Liikkeet tuntuu välillä hyvin ja välillä huonosti. Riippunee varmaan siitä missä asennossa pieni on? Mullahan on se istukka eessä...joten kait se edelleen vaimentaa?

Huomenna olis neuvola. Katsotaan sittn mitkä on jatkot. Saikku loppuu kanssa, mutta enpä usko että muutamaksi viikoksi menisin töihin, tuskin kuitenkaan pystyn siellä mitään tekemään?? Mun mammaloma alkaa siis 16.6.

Närästykseen kannattaa kokeilla pähkinää :D jotku saa siitä apua.

Onnellisia masunkasvatuspäiviä:)

Mä oon tässä viime päivät huomannut, että alkaa olee herkemmässä noi mielialavaihtelut. Mulla on koko raskausaika mennyt ilman mitään tunteenpurkauksia, mutta nyt tuntuu, että pienetkin asiat välillä ottaa aivoon oikein huolella ja toisaalta taas herkistyy mitä pienemmistäkin asioista.
Muutenkin huomaa, että alkaa pikku hiljaa tulemaan näitä raskausajan vaivoja, joilta oon säästynyt muuten. Eli närästystä on päivittäin, en tosin ole kokeillut mitään lääkkeitä, sekä jalat ovat alkaneet puutua aika tavalla. pitäis koko ajan olla liikkeellä, niin olokin olis parempi. Mä oon muutenkin aika turhautunut täällä kotona, kun ei oo mitään tekemistä. En viitsi häiritä miestäkään koko ajan puheluilla, eikä jaksa joka päivä tehdä vain samoja kotitöitä.
Assarille muuten, soitin siitä sf-mitasta Lohjalle, ja sanoivat, että siellä on hirveet ruuhkat kesäkuussa synnärille. Toivottavasti meillä sitten vauvat pysyvät vatsassa heinäkuulle saakka, että pääsis pahemman ruuhkan alta pois :). Ootko menossa tutustumaan sairaalan tiloihin, vai onko sulle jo tuttu paikka? Meillä olis tää tutustuminen 19.6.
Nukalle; ei varmaan enää kannata mennä töihin, jos työhaluja ei ole. Varmaan kirjoittavat saikkua loppuajan. Mulla alkaa äippäloma muistaakseni 5.6. Saitteko muuten lapun Kelalta, että pitää täyttää sellanen "en ole ollut töissä ajalla -". ja tän sai palauttaa vasta kun laskettu aika on ohi? Eli ekat äippärahat olis tulossa vasta heinäkuun lopulla tai elokuun alussa? Aika pitkä aika olla ilman rahaa, kun tosiaan toi äippäloma alkaa jo parin viikon kuluttua....

Aamu73,

Hei
Assarille siitä närästyslääkkeestä. Mulla on lekuri kirjoittanu reseptin. Lääkkeen nimi on Ranitidin Alpharma 150 mg. Toimii hyvin. Rennie ei tuntunu mulla oikeastaan missään, mutta vanha tuttu samarin oli mulle parempi. Toki nekään ei ollu mitenkään pitkävaikutteisia. Mulle on määrätty yks tabu päivässä, mutta joskus on otettava iltasella toinen ilmeisesti vaikutusloppuu.
Maito pitää kans närästystä vähän loitolla. Täytyy vissiin kokeilla nuita pähkinöitä kans niin ei tarvis ottaa, kun sen yhen tabun.
Harmi sinun miekkosesti, kun ei ole oikein mukana. Meillä ei kuitenkaan ihan kengät jalassa kävele sisällä. Mutta muuten se on semmonen ittekeskeinen. Se ei oikein huomaa minun tilannetta ja mie en ole nyt kehanukkaan oikein napista, kun illat menee sillä raksalla. Joilaki miehillä ei varmaan ole kauhean helppo hahmottaa tilannetta mitä on tulossa ja mitä ympärillä tapahtuu. Itestäki tuntuu joskus ettei tajua, että se lapsi nyt on sitten oikeasti tulossa.
Mulla kans on istukka edessä ja se varmaan vaimentaa niitä liikkeitä. Asukki on aika rauhallinen eikä se ole mikään kauhean kova potkimmaan. Joskus saa vähän jo ootellaki, että onko sielä kaikki kohillaan.
Mulle tule tänään äippäpaketti ja se oli se uusi. Mukavia vaatteita pittää vissiin alkaa heti pesseen. Huomena pittää ottaa mitat ja alkaa ompelleen siihen reuna kankaat ja petivaatteet.
Minun pitäis kans lähteä ens viikolla töihin vielä ois parisen viikkoa jäljellä. Ajattelin käyä kokkeileen ja jos tuntuu huonolta niin haen uuestaan saikkaria. Vähän kyllä laiskottaiski lähteä töihin, mutta toisaalta ihan mukava.
Sara 31 + 4

Assarille jaksuja ukon kanssa. Tiedän millasta helvettiä se on, ku alkaa toisessa lopulta kaikki ärsyttää ja toinen ei ota mitään vakavissaan tai on sama ku puhuis seinille. Kannattaa koittaa ajoissa keskustella tai hakee ulkopuolista apua. Meillä ei ainakaan yhtään helpottanu lapsen synnyttyä. Eron kautta vasta opittiin jotenkuten toistemme kanssa elää. Teillä tosin on hieman pidempi yhdessä olo-historia. Toivottavasti ukkoki rupee tajuumaan.

Äläkä siitä painosta stressaa! Tulee mitä tulee ja kyllä ne ennenpitkää lähtee (nimim. viimeks +24kg). Mulla ei ainakaan mitkään lenkit enää onnistu. Tänäänki oltiin kolme tuntia kaupungilla ja en meinannu enää kotiin jaksaa kävellä. Liitoskivut alkaa olee ihan helvetilliset, mut omaan jakeluun ei mee, et voidaan korkeintaan käydä ruokakaupassa ja sitte kotiin huilimaan.

Jee, mulla alkaa äitiysloma 26. päivä! Mitähän sitä tekis "loman" kunniaks ;)
heinis 34 tasan

Moikka!
Tutunkuuloisia vaivoja teilla, mulla viimeyona narasti aikalailla ja kadet puutuu ja pohkeissa kramppaa edelleen valilla. Mulla alavatsalla nivusten lahella valilla sellaista jomotusta, onkohan se sita liitoskipua? Ma kavin viikonloppuna taalla babymessuilla, jotka kylla oli vahan ylimainostetut, normaalihinta messuille oli 8$, eika siella ollut juuri mitaan ihmeellista, muutaman naytteen sai ja pari hyvaa alekuponkia. Me kaytiin viime viikolla haastattelemassa lastenlaakaria, taalla kun ei minkaanlaista neuvolajarjestelmaa ole, laakarit valitaan itse kunhan vaan kuuluvat vakuutuksen piiriin. Ens viikolla kaydaan viela toinenkin laakari haastattemassa, vaikka ekassa paikassa naytti ja vaikutti todella kivalta. Taalla sairaalassa lastenlaakari tsekkaa vauva ja n. 4paivaa kotiin menosta mennaan eka kerran lastenlaakarin vastaanotolle.

Taalla on melkosen lammin,28-32 paivisin, ei ihan kauheesti jaksa kavella ulkona, uimassa ulkona olen nyt alkanut kaymaan. Uiminen ei kylla onnistu niinkuin normaalitilassa kun masu vahan painaa :) Yksi kaverini ihmetteli, miten uin ulkoaltaassa, enko pelkaa mitaa tulehdusta tms. Kysyin laakariltani asiaa, niin han ei nahnyt mitaan syyta miksei voisi uida tassa vaiheessa raskautta. Ens viikonloppu on taalla pidempi kun 28.pv on vapaa miehellakin, kaydaan hommaamassa sanky yms tavaroita silloin. Mulla enaa 5pv toita jaljella, todennakoisesti kayn vaan lahinna kaantymassa toissa enaa. Kivaa viikkoa!

mitäköhä mä taas aivottomana oon miettiny? Siis MANTELIA piti syödä närästykseen eikä pähkinää. Taitaa olla aivot hiukka hitaalla mulla nykyään.
Anteeksi :D

Mulla ei käy aika kotona pitkäksi vaikka en tee yhtän mitään. Tänään sain jopa imuroitua, ja heti piti menn huilimaan. Toivotaan kuitnkin että veriarvot ja muut hu kunnossa...vähän epäilyttää kun olo on kuitenkin tasaisen huono :(
Energistä aikaa ei tässä raskaudessa ole sitten vissiin tulossakaan :(

Kiitos myötätunnosta kaikille! Nyt tehtiin taas sovinto, saas nähdä miten kauan välirauha kestää:-)

Karvakuonolle myöhästyneet onnittelut valmistumisesta! Ja kiitos närästyslääkevinkistä, pitää soittaa lääkärille ja neuvotella reseptistä.

Kissafriikki, montako kissaa teillä on? Miten olet pärjännyt niiden kanssa nyt? Me joudutaan varmaan luopumaan meidän kissoista, kun en kerta kaikkiaan kestä tuota karvaa ja kissanhiekkaa enää. Tosi ikävää, mutta pakko.

T. Assari 31+4

Moi vielä,

Aamu, en tiedä vielä, ollaanko menossa tutustumaan Lohjan synnärille. Mähän jo vähän ehdin paikkoihin tutustua silloin ennen vappua, kun olin pari päivää siellä. Toivotaan joo, että vauvat pysyisivät masuissa heinäkuuhun, jottei jouduta pahimpaan ruuhkaan. Ehkä päästään tositoimiin samaan aikaan:-)

t. Assari

Huomenta!
Olishan se hauskaa päästä tositoimiin samaan aikaan :). Mullahan oli se ihka ensimmäinen laskettuaika 21.7 (en kyllä yhtään muistanut milloin vika menkat oli, joten aika pieleen meni eka LA). Tosin eilen olin vikassa valmennuksessa ja se pitäjä oli aivan varma, että mulla olis ollut laskettuaika parin viikon sisällä. On kuulemma sen verran pinkeä pallo ja vatsa valahtanut aika alas, että ei meinanu millään uskoa, että heinäkuun puolessa välissä vasta olis aika :). Se löi jopa vetoa, että kesäkuussa tää synnytys tulee tapahtumaan.
Pääsin eilen sieltä valmennuksesta vasta puoli ysi illalla kotiin ja tein sitten sen virheen, että söin kunnon ruokaa vielä siinä vaiheessa. Kerrankin kun olis saanu "Onnin" potkuilta nukuttua, niin sitten iski ihan hirveet närästykset ja tuli sitten valvottaua yhdestä neljään yöllä.
Tänään ajattelin kirjoitella listaa tavaroista,mitkä vielä pitää hankkia ja viikonloppuna lähden sitten katsastamaan uusia puutarhakalusteita ja kesäkukkia pihamaalle. Olis jo aika päästä pihalle istuskelemaan ja rentoutumaan pihakeinuun :). Perjantaina käydään hakemassa vaunut ja turvakaukalo. Onkos teillä muilla suunnitelmia kesäksi? Ajattelitteko lähteä vauvan kanssa jonnekin lomalle tai reissuun? Meillä olis eka hääpäivä 21.7 mutta taidetaan viettää se nyt ihan kotosalla, eikä muutenkaan ole mitään kesälomasuunnitelmia. Yhdet rippijuhlat olisi heinäkuun lopulla, mutta en taida vielä raaskia lähteä sinne pikkuisen kanssa.
Onkos muuten teillä käsitystä kuinka kauan pari viikkoista saa pitää turvakaukalossa tai sitterissä, minkä saa melkein makuuasentoon? Neuvolan lastenhoitaja sanoi, että ei pitäis olla mitään rajoitusta (tietenkin matkalla pitää pitää taukoja ja antaa vauvallekin "jaloittelu" mahdollisuus). Onko kokemusta tästä?

Aamu73 + Onni 32+2 tai 32+6

Terve!

Mä oon kans huomannut, että mieliala vaihtelee nyt itseasiassa paljon enemmän kuin koko tähän astisen raskauden aikana. Itkettää tuon tuostakin. Mulla onneks puolisko on ymmärtäväinen ja ei ole sen kummemmin käynyt hermoille.

Eilen oli kovat "menkkakivut" ja soitin jo neuvolaankin, jossa sitten käskivät levätä ja sanoivat, että jos ei mene ohi niin lääkäriin. No meni onneksi ohi. No tänäänkin on aina silloin tällöin vihlaissut oikealta alavatsasta/nivusista. Tuli jo sellainen olo, että oisko siellä istukka irtoamassa (kiva, kun tässä jatkuvasti lukee kaikkia oppaita ja nyt alkaa sitten löytää itsestänsä vikoja)... toisaalta verenpaina on ollut koko ajan ok, tosin viimeviikolla oli valkuiaista pissassa..no torstaina mä menen neuvolaan, kun ottavat sen sf-mitan uusiksi. Toivotaan nyt vaan, että kaikki ois kunnossa ja vauva pysyis sisällä.

Aamu tuossa kyseli siitä Kelan lappusesta, niin en mä ole kyllä ainakaan mitään sellaista saanut. Tosin täällä ne ei edes kelassa samantien laskeneet mitään äippärahoja mulle, vaan ottivat vaan paperit vastaan ja sanoivat, että parin viikon sisällä tulee vastaus. Eikö teille muille ole laskettu saman tien, jos olette itse vieneet paperit kelaan?

Mukavaa aurinkoista päivää!
Piri

Tosta turvakaukalossa ja sitterissä pitämisestä on monta mielipidettä. Meillä vauvaa pidettiin heti kotiuduttua sitterissä. Yleensä nukku siinä tai sylissä. Yöt tietty sitte sängyllä ja tissillä. Monet perustelee kieltoa selän huonolla asennolla. Vauvaa kuitenki roikotellaan sylissä, eikä sillon selkä oo todellakaan suorassa. Jokainen tekee varmaan senkin asian, kuten parhaaks näkee. Mun mielipide on, että molemmissa voi pitää heti alusta alkaen. Ei ne vauvat niissä kuitenkaan ihan koko päivää varmastikkaan oo.

Lavinen vaivat kuulostaa juurikin niiltä liitoskivuilta. Mulla ainakin koko lantionseutu on irtonainen. Yöllä alkaa olee kääntyminen vaikeeta, ku sattuu jalkovälin luihin. Välillä jomottaa, kolottaa, vihloo, repii. Miten kaikilla ihanilla sanoilla sitä voiskaan kuvailla :) Esikoisesta ei kyllä näin kamalat liitoskivut ollu. Siitä oliki jalat niin turvoksissa, että yöllä sai pissalle kävellä pallojen päällä, eikä varpaat ottanu maahan ollenkaan. Nyt ei onneks vielä oo kamalaa turvotusta. Sormuksista luovuin viime viikolla. Kelloki mahtuu vielä helposti ranteeseen. Viimeks lihosin ja turposin, etten enää 30+ viikoilla pystyny mitään koruja käyttämään.

Torstaina ois sitte taas neuvola. Toivottavasti on mukava terveydenhoitaja. Eilen illalla järkytyin, kun rupesin sängyssä miettimään, että laskettuun aikaan on 6 viikkoa. Jos leikataan, meillä on ehkä viiden viikon päästä vauva =) Aika on menny kohinalla ja nää loppuviikot menee vielä nopeemmin... Kohtahan pitää alkaa jo miettimään, mitä ottaa sairaalaan mukaan!

heinis 34+1

Piri oli kerenny välillä kirjottaa. Joo, mulle ainakin annettiin päätökset rahoista suoraan tiskillä. Ehkä ripeeseen toimintaan vaikutti pidempiaikanen asiakkuus :) Mä saan ainakin ensimmäiset rahat lasketun ajan tienoilla. Nehän rupee juoksemaan, ku äippäloma alkaa.