11/08 masunkasvattajien murut *huhtikuussa*

huomenta... |O |O
eilen oli kivaa, mutta tää tässä viihteellä käynnissä on rasittavinta kun aamulla jaksettava entiseen malliin..nytkin 4tunnin unien jälkeen..
tosin en nyt niin kauheesti juonut, että olo on ihan hyvä, mutta tää väsymys..onneksi kahvin ja vaipanvaihtojen jälkeen pikkumies ottaa torkut..sitten heti itekin vällyjen alle! =)

Huomenta vaan täältäkin kaikille! Rauhallinen aamu taas vaihteeks. Tyttö heräs 6:30 ja aattelin, että jos syöttäis vaan äkkiä, niin ehkä se puolisen tuntia vielä nukkuis... nukkuu edelleen :eek:. Ei meillä kyllä näytä olevan minkäänlaista säännöllistä rytmiä näissä päivissä edelleenkään, jokainen päivä on erilainen :D. Mutta eipähän tämä vielä näin yhden kanssa haittaa, helppoa on vielä.

Kuunkulta: juu migreenistä kärsitään täälläkin. Ei tosin ihan noin pahana ole kuin sulla. Silloin alkuraskaudesta oli vielä pari niitä 2-3 päivän putkia, kun ei juuri pystynyt kuin makaamaan. Nyt meni onneksi päivässä ohi. Meillä miehellä on onneks sellainen työ, että voi melko helposti jäädä kotiin tekee töitä ja työaikakin on joustava niin voi pitää vapaataki lyhyellä varotusajalla... Toisaalta joskus kun on sellasia työmenoja ettei voi olla pois, niin sit varmaan hälytettäis paikalle miehen sisko joka asuu tuossa lähistöllä, tai sitten jommankumman vanhemmat, jotka asuu 100km ja 180km päässä meiltä... Huomasin muuten että tossa meidän lähi-Prismassa on myös myytävänä niitä Hippin ruokia. En ois ees kiinnittäny huomiota jos en ois tällä palstalla niistä kuullu! Siellä oli tosin vaan muutamia lajeja ja ne oli 6kk+ ja 8kk+, joten ei ihan vielä päästä niitä maistelee...

Päikkäreistä oli puhetta... meillä nukutaan pääasiassa omassa pinniksessä, joskus meidän sängyllä lyhempiä unia, ja ulkona vaunussa sillon kun ollaan liikenteessä. En oo pihalla nukuttanut muuten ollenkaan. Ulko-oven puolelle en uskalla jättää, vaikka tää onkin rauhallinen alue, ja toi pihan puoli on hankala, kun on lumien saarrossa eikä tyttö nukahda kuin liikkuviin vaunuihin. Pitäs siis ensin kävelyttää uneen ja sitten roudata sisäkautta vaunut pihan puolelle... Enpä oo sitten viittinyt, varsinkin kun tyttö nukkuu tosi hyvin myös sisällä. Yleensä ottaa yhet pidemmät (2-3.5h) päikkärit ja sen lisäksi yhet tai kahet lyhemmät (0.5-1.5h) päivän aikana.

Syöttötuolia ei oo meille vielä ees hankittu. Bumbossa on kokeiltu syöttää, mutta parhaiten on toiminu tähän asti ihan perussitteri vähän kohoasennossa, tai sit niin että toinen pitää sylissä kun toinen lappaa ruokaa suuhun. Pitäis kyllä kohtapuoliin kattella varmaan jo sitä syöttötuoliakin... Onko niissä muuten jotain, mitä kannattaa ottaa huomioon? Onko ne perinteiset kärryksi taittuvat mallit hyviä, vai toimiiko ne lapsen mukana kasvavat versiot paremmin? Riippuu varmaan tietty lapsesta tuokin, mutta vinkkejä otetaan vastaan :)

Haa, nyt kuuluu lupaavaa ähinää ja kitinää tuolta pinniksen suunnalta, pitääpäs juosta...! Mukavaa (ja tuottoisaa ;) ) virvontareissua pikkuisille, ja rattoisaa palmusunnuntaita muille! :)

Cattus: meillä on mummolassa semmonen vanha (itseasiassa mulle aikoinaan ostettu) pöydäksi taittuva syöttötuoli. Se on melko pieni se istuinosa, isompaa muksua on hankala siitä saada sit pois kun jalat jää jumiin helposti. Mutta ovathan neki varmaan muuttunu niistä ajoista. Kotona meillä on tripptrapp-feikkituoli eli siis semmonen mitä saa sit säädettyä ja kaaren otettua pois. Siitä ollaan kyllä tykätty! Oli hyvä erityisesti siinä vaiheessa kun nuutti ei enää tarvinnu syöttötuolia mutta ei yltäny tavalliselta isojen tuolilta syödä.

Mitäs muuta...

Miun aamunukkuminen ei onnistunu kun isi ei taas ollu sit topakkana kuitenka. Leevi hulis sängyssä meidän välissä kun syötin siinä että jos nukahtas vielä. Isi köllötteli vaan... Mie sit nousin 6.15... Mutta en kyllä tehny mitään lasten- tai kodinhoidollisia hommia (muuta kuin tissitin leevin torkuille) ennen ulkoiluaikaa. Istuin vaan OMALLA koneella (nyt miulla on ihan oma mesetunnus! :D).

Ihania virpomiskuvia!

Meillä on täällä yskäinen poika :( Yskii aina välillä sellaista kuivaa yskää ja hengitys vähän vinkuu. Pitäisiköhän käydä lääkärissä? Muuten on kyllä ihan virkeä, eikä kuumetta ole. Mies oli koko viime viikon yskässä ja kuumeessa, joten ei tarvitse kaukaa hakea taudin tartuttajaa.

Viime viikolla annoin yhtenä päivänä kahvikupillisen mustaherukkakiisseliä ja nyt on monta päivää tullut ihan sinisenmustaa kakkaa. Tuona mustaherukkapäivänä poika kakkasi 6 kertaa (normaalisti 0-2 kertaa) ja masu näytti olevan kipeä. Taisi olla vähän tujakka satsi...

Nyt on annettu iltaisin riisipuuroa ja se vaikuttaa sopivan paremmin kuin kaurapuuro, ei tule öisin valitusta ja heräilyä (paitsi kerran yössä herää tissille). Teen riisihiutaleista veteen paksun puuron mikrossa (3/4 dl hiutaleita + 1 dl vettä ) ja lisään valmiiseen puuroon korviketta n. 1 dl. Ainoa ongelma on se, että puuroa pitää keittää 3 min ja se menee niin kuumaksi, että jäähtymistä pitää odotella tuskaisen kauan.

Helmi, musta tuo kuvailemasi ruokamäärä on aika samanlaista kuin meillä menee, paitsi puuroa annan vain iltaisin ja sitten meillä on iltapäivällä yksi hedelmä-/marja-ateria (n. 1 dl). Meillä on ihan selvästi myös ruoka-/maitomäärät viime viikkoina lisääntyneet.

Sanse, me mentiin elokuussa naimisiin ja tällä viikolla kylässä ollut kaveripariskunta ihan ääneen ihmetteli, että miten me ollaan toisillemme niin äkäisiä... Aika hyvä herätys! Mä oon tosiaan ollut opiskelu-, järjestötoiminta- ja työasioista aika stressissä ja otan vastuulleni ison osan siitä äkäisyydestä :ashamed: Nyt on yritetty ihan tietoisesti olla toisillemme kiltimpiä.

maikki: Onnea! :flower: Kiitti vinkistä suoristimesta. Itsellä, kun on nämä pidennykset, ni oon miettinyt suoristimen hankkimista.

Voimia kaikille, joilla lapset sairastelee tai on itsekin kipeänä :hug: .
Milka ei oo ku pari pientä flunssaa vain sairastellut.

Perjantaina me jo kuitenkin kierreltii täällä kaikki kaupat ja nyt on vaatteita osteltu. Klo 12 aikoihin lähdettiin ja 19.30 oltii kotio. Ja välillä haettiin tytöt päiväkodista & vietii kotio, että siskoni hoiti niitä sen aikaa, että saatiin ihan rauhassa kierrellä kauppoja.
Eniten ostettiin ukolle vaatetta, mutta jokaiselle jotakin.

Milkalle ulos mie puen kevyt vanupuku (mikä on ollut aikoinaan minun äitiyspakkauksessa :heart: ), villasukat, lapaset, kypärämyssy & hattu. Hyvin on tarennut.

Mulla on sellainen vauvakuume, että se ei taida lähteä millään muulla pois, kuin tulemalla raskaaksi :whistle: . Mutta ei kuitenkaan vielä ihan. Haluan, että paino tippuisi edes 60 kg, siihen olis se 6 kg.
Maanantaina aloitan MethoDraine Detox -puhdistuskuurin, jonka jälkeen sitten Slim-kuuri. Jos edes saisin kehoni puhdistettua :LOL: .

Eilen oltiin mökillä. Oli mukavaa pitkästä aikaa vain olla. Saunottiin, join pari olutta & pari siideriä ja kotona viel yksi siideri, mutta ei tuntunut missään.

Tänään on kyllä aivan mahtava ilma, mutta menee pyykkiä pesten. Huomenna ajattelin myös aloittaa kevätsiivouksen.. Jos vain saan otettua itseäni niskasta kiinni. Lähteä pienemmästä eteisestä liikenteeseen.

Tänään on myös pikkuveljeni kevätjuhla "kevätsoittajaiset". Pitää lähteä kuuntelemaan, miten on poika oppinut soittamaan kitaraa :D .

Miekii voisin lähtee teidän mukaan kalalle :D. Oon tällä viikolla muutaman kerran käynyt pilkillä, mutta huonolla menestyksellä: Ei kalan kalaa, mutta ihanan auringonpaiste. Kun olis omat kamppeet, ni joka päivä kai olisin jäällä. Pilkkiminen on ihanaa!

Tällä hetkellä ukossa ei ärsytä mikään, mutta, kun on sellainen päivä, että ärsyttää.. Silloin on oksat poissa :kieh: .

Anzkuli: Lähiverkko on kyl hyvä juttu :D. Ei mee läppärillä turhaa tilaa, jos pitäis valokuvat yms siirtää myös kannettavalle. Oma ukkonikin tykkää väsätä tuolle omalle pöytäkoneelle, vaikka mitä. Jos molemmilla ei olisi omaa konetta, ni siitä ei meillä tulisi yhtään mitään :whistle:

Mutta nyt laittaa pyykit narulle! :wave:

Keväistä sunnuntaita! :)

Meillä esikoinen tulee kohta takas kotiin, saas nähdä mitä tykkää meidän uudesta seinästä ja järjestyksestä :D Ei puhuta mitään, katotaa miten itse reagoi muutoksen :)

Täällä on ukko ihan ärjymurju!!!
Ihan tarkoituksella koitan hoidattaa vauvaa sillä. Oppisi isänsä kanssa myös olemaan ja varsinkin rauhoittumaan. Kun meillä menee aina niin että minä hoidan vauvan ja mies esikoisen!

Imetin äsken joten ei voi nälkä vauvalla enää olla. Huutanut isänsä sylissä jonkin aikaa, odottanut varmaan koko ajan että minä menisin ja ottaisin vauvan pois.
Tuo vaan ei meinaa millään kestää kun toista itkettää, mieluummin kuulemma kuuntelee esikoisen kiukuttelua :/ Vauva vielä nuhainen, niin ei ihan jaksa lattiallakaan olla entiseen malliin...

Oonhan mä tiennyt että mies ei hirveesti vauva-ajasta tykkää, odottaa vaan että tämäkin oppisi jo kävelemään....

No niin, väsy tyttö oli kun jäi kerrasta ulos nukkumaan! Enkä uhallanikaan mennyt pukemaan tms...

Viime yö oli taas varsin räkäinen :/ Monta kertaa niistäjällä otin nenästä. Onneksi aamuyöstä jo paremmin nukuttiin, tais ysin jälkeen neiti herätä lopullisesti! Siivoilin, pesin pyykkiä ja paistoin karjalanpiirakoita pakkasesta aamupalalle. Joka siis syötiin ennen yhtätoista =)

Maikki: Laita kattila tai muu kuuma astia kylmään veteen vaikka tiskialtaaseen, jäähtyy puurot nopsaan. Oon ite jähdyttäny tuttipulloja sillai.

Mulla kans joskus hermo palaa ukkoon, kun se "hoitaa" lasta. Eli istuu sohvalla vauva sylissä katsomassa telkkua. Tai sitten vain kävelee ess taas lapsi sylissä, ja lapspolo vain tylsistyneenä kattelee ympärille.. siitä tulee vain kiukkuiseksi, sekä äiti että pieni. No, joskus myös leikkii ja muuta, en saa olla liian kriittinen. Ja mies onneksi tiskaa, imuroi, laittaa hyvääää ruokaa ja rakentelee sisustusjuttuja kun annan ohjeet/ toiveet. Eli ihan kelpo mies :heart:
Me mentiin naimisiin viime syyskuussa, ja välillä tosiaan on semmosta kaverimeininkiä. Mutta on se niin ihanaa käprtyä oman kullan kainaloon illalla, tuntea olonsa turvalliseksi ja lämpimäksi. Vaikka kyllä me kiukutellaan toisillemme, mutta ne jutut menee aika nopsaan ohi. Mie oon meistä varmaan se pitkävihaisempi. Ja joskus tulee semmonen olo, että voisin samantien lähteä teän kans sinne pilkille :kieh:

Viikonloppu näköjään taas menee tosi nopsaan. Mutta ens viikko onkin lyhyt, jipijipijipi!!! Ja sitten neljän päivän vapaat, siis miehellä, mehän äidit ollaan töissä 24/7.. Iloista sunnuntaita!!

keiju, ihana noitaukko!!!!! :heart:

luminka, meidän mies IHAN SAMANLAINEN!!! eikä kyllä juurikaan nää vaivaa että saisi vauvaa rauhoittumaan, kuulemma jos huutaa, niin huuta, ei hän sille mitään voi...vauvojen kuuluu huutaa.... :whistle:

maikki, mä "jäähdytän" puuron niin että kun olen kypsentänyt mikrossa aamulla puuroannoksen (josta tulee sekä aamulle että illalle), niin otan puolet annoksesta lasten matalalle lautaselle, siinä jäähtyy melko nopsaan ja sitten kun vielä siihen lisää hedelmäsosetta niin on melkein heti syömäkelpoista!

oltiin kanssa virpomassa, rankka reissu, kun roudasin sitten vauvaakin mukana..mies kun niin heikossa hapessa ettei voinut jäädä vauvan kanssa kotiin..Valtava määrä munia saldona ym. pientä. Ihan innoissaan oli poitsu!

nyt syömään.....

=)

keiju aivan ihana kassi sun pikku virpojaukolla!

Meillä ollut viikonloppu yhtä menoa. Eilen oltiin kuusi tuntia lapsimessuilla. Hirvittävästi ihmisiä oli liikkeellä, kun oli niin huono ilma ulkona. Kaikkea katteltavaa siellä kyllä oli. Etenkin esikoinen pääsi rakentelemaan mobilea, kokkikouluun ja askartelemaan. Keskimääinen taas viihtyi parhaiten konserttilavaa katsellen ja sählyareenalla. Pienimmällekin oli omia maistiaisia ja vaipanvaihtovarikko. päivä hujahti tosi nopeasti. Tosin illalla Leo oli aika levottoman oloinen, kun oli ollut koko päivän hirveässä hälinässä :|

Tänään ollaan käyty virpomassa mummoa ja tätiä. Paljon on mennyt pieniin suihin suklaamunia. Futistreeneistä juuri kotiuduttu ja nyt odottelen, että kello tulisi niin paljon, että voisi laittaa lapset nukkumaan :saint: Saisi itselle hieman miehen kanssa yhteistä laatuaikaa ;)

Taas uusi viikko edessä. Täällä etelässä on sumupilvi laskeutunut maahan. Kurjan näköistä.

Leon yö sujui taas yhdellä herätyksellä. Yhden aikoihin ryyppäsi pullon maitoa ja vielä tuo kaveri nukkuu :)

Kauppareissu edessä ja taas tartteis keksiä monen päivän ruoat |O Olisko kellään vinkkiä, mitä vois kokkailla arkena. Olis kiva laajentaa repertuaaria ainaisista makkara- ja sosekeitoista ja spagettibolognesesta :D Hyvää, kevyttä ja sellaista mitä lapsetkin syö :D

Riemukasta viikon alkua kaikille :wave:

Huomenta!

Tällä on ihan kauhean kuuloinen yskä pikkuisella, iltapäivästä mennään lääkäriin. Kuumetta ei aamulla ollut, mutta nyt tuntuu vähän pää lämpimältä. Oli suunnitelmissa ottaa poika mukaan opiskeluhommiin mennessä ja jättää isotädin luo hoitoon, mutta 2 tuntia autossa suuntaansa ei kuulosta tälle iltapäivälle hyvältä idealta.

Huomenta!

Viikonloppu meni sitten kaupoissa pyöriessä ja kämppää siivotessa. Sainpa ostettua uuden ulkoilutakin ja kengät :)

Lauantaina alettiin maistelee bataattia. Alunperinhän meinasin et vasta 5kk neuvolan jälkeen, mut en sit malttanutkaan..ja neuvola on huomenna :) Ei oikein tyttö tajunnut syömisen ideaa, mut eiköhän se tästä pikkuhiljaa.

maarias: sun listassas ei ollu ainakaan kestosuosikki makaroonilaatikkoa! :) ja riisiä kanakastikkeella, seitistä uunikalaa tms. Noh, onhan noita mut eipä itellekään tuu koskaan mitään mieleen kun pitäs miettiä etukäteen ruokia. Meillä on nykyään niin, et pakkanen täytetään lihoilla tarjouksista ja sit joka aamu mietin pääni puhki et mitäs syötäis ja sen mukaan otan pakkasesta sit lihaa.

Mut varmaan tarttis iteki kauppaan lähteä tänään. Vaipat loppumassa ja ihan kuin oisin nähnyt suklaatarjouksen ;)

Muksu hermostui lattialla, palaillaan! :wave:

Niin ja kiitos onnitteluista sekä puuronjäähdyttämisvinkeistä =)

Eilen tein puuron hyvissä ajoin valmiiksi ja annoin jäähtyä pöydällä. No, sehän meni niin liisteriksi, että siihen jäi korvikkeen lisäyksen jälkeen klönttejä ja poika oksensi syönnin päätteeksi kunnon satsin ruokalapun kaukaloon. Taisi olla muutenkin hankala syönti-ilta, kun toista yskitti samalla.

Nukkui kuitenkin koko yön klo 22-07, kerran vain nousin puoli neljän maissa laittamaan peiton päälle ja tutin suuhun. Oon nyt parina yönä kokeillut ensin antaa tuttia, enkä heti tissiä ja useimmiten onkin tyytynyt tuttiin (eli ei ole oikeasti ollut kovakaan nälkä).

huomenia..
olin illalla niin väsynyt että!! Onneksi poika ymmärsi että äiti on hyvin väsynyt ja nukkui 10tunnin unet putkeen. =) Ihana ajoitus, kun on jonkinaikaa taas herännyt kerran yöllä syömään.
Illalla tein mannapuuron veteen ja sitä söi erittäin hyvällä ruokahalulla, ja loput tänään aamulla.

Palaan myöhemmin, nyt tätä aamuhässäkkää (lue: tää mamma tarvii nyt aamukahvinsa ja suihkun!!)

Mukavaa pääsiäsviikonalkua!!!!!

Huomenia

Käytiin pojan kanssa jo aamuvarhain vaunulenkillä, ennen kaheksaa jo lähin. Normaalisti meen siinä 10 maissa, niin nukkuu päikkärit vaunuissa. Nyt nää päiväunet on ruvennu taas sujumaan, kun noi 2 alahammasta on läpi. On se ollu kyllä kitinää niitten kanssa...
Te keiden vauvoilla jo hampaita, millasseella hammastahnalla pesette ne?
Pitäiskö siinä hammastahnassa olla fluoria? Mä ostin apteekista semmosta vauvahammastahnaa, siinä ei ole fluoria, vaan xylitolia ja sopii homeopaattisten lääkkeitten kans.
Joo sen takia lähettiin noin aikasin lenkille, et pääsin käymään kaupassa ostamassa sellasseet ruskeet vauvanmokkasiinit, ihan aitoa nahkaa, oli tarjouksessa vaan 5,90 ?, ostin heti kaksin kappalein, yhet kokoa 18/19 mitkä menee nyt ja sit toiset kokoa 20/21. Oli pakko olla siellä kaupassa jo ennen 8 jonossa ennenku luukut aukes. Kaikki mammat ryntäs sinne penkomaan niitä kenkiä :LOL:

Kurjaa kun on nyt niin paljon kaikkee tautii liikkeellä. Meiän poika on taitanu periä isänsä hyvän vastustuskyvyn, kun on toistaseks säästyny pöpöiltä,pientä nuhaa lukuunottamatta.
Ja mä en ees ole imettäny..et siitäs saavat kaikki imetysfanaatikot ihmettelemistä, kun tää pullolapsi on pysyny näin terveenä.

pyörikki Saksassa muuten annetaan vauvoille toi influenssa b rokotus(hib).Saiskohan sen sielläkin päin otettua?

Mitäs suunnitelmia teillä on pääsiäiseksi?Me suunniteltiin sukulaisilla käyntiä, mut sinne ois 4 tunnin ajomatka..uskaltaiskohan tän kans lähtee..ei ole pitempiä matkoja vauvan kanssa autolla ajettu kuin puolisen tuntia.

kuunkulta suomessakin annetaan tuo hib-rokotus, kuuluu yhdistelmään mis taisi olla lisäksi polio ja hinkuyskä. pieni sai ekan satsin 3 kk neuvolassa, mutta tehosteet on vielä antamatta kun ne tulee vasta myöhemmin. ihan meikäläisen tuuria että saadaan kaikki pöpöt. nyt ei kelpaa enää korvikekaan vaan tiristelee tissistä jotain, vaikka eipä sieltä paljon enää tule. kuumetta ei onneksi ole. käytiin äsken höyryhengittelemässä,laitoin suihkun kuumalle jaseisoskeltiin vartti kylppärissä vesihöyryssä.

pääsiäisenä olisi kiva käydä kyläilemässä mutta jos pikkuinen on vielä kipeä niin ei lähdetä tuntikausia ajelemaan.

Pitkästä aikaa taas moi!

Täällä flunssat alkaa pikkuhiljaa olla voitettu, vielä kyllä olen babyhaleria antanut aamulla ja illalla pikkuisille, mutta esim yöllä eivät enää yski niin että oksentaisivat. Hyvä niin, alkoi jo kaikki olemaan ihan piipussa!

Tänään menen käymään sairaalassa, mun ystävä on sunnuntaina saanut vauvan, pienen tyttösen. Mun kummityttö :heart: . Pakko mennä pikkutipua katsomaan.

Mulla on joko a) järkyttävä hormonimyrsky menossa tai sitten b) meidän kämpässä on tajuttoman kuuma koska mä hikoilen ihan hulluna! Siis niin että tää ei ole enää kivaa... :ashamed:

Mahtoiko joku joskus kysellä että millä viikoilla lapsoset on syntyneet? (muisti pelaa tosi hyvin...). Meillä on kaikki olleet hieman hätäisiä, esikoinen synty rv 36+1, toka 35+6 ja kaksikko 35+5. Ja kehitys on tullut sitten noin kuukauden perässä.

Nyt meen suihkuun. Mukavaa alkanutta viikkoa!

HM

pyörikki, ai niin tietty se hib siellä annetaan. Täyty oikein tarkistaa pojan rokotekortista...3 krt rokotettu ja sitten ois vielä se 4. ja viiminen tehosterokote tohon influenssaan joskus talvella. Luulis kuiteskin et ois ees jonkun näköinen suoja vaiks ei ois kaikkia tehosteita saanu. En tiedä miten oikeesti sit on?....Toivottavasti ei nyt sitä kuiteskaan ois. Hyvä kuitenkin ettei kuumetta ole, mut kurjaa kun vauvalle ei ruoka maita. Mut niinhän se on kun itekin on kipeenä ni ei maita, mut jotain pitäis kuiteskin edes juoda, ettei mene heikompaan kuntoon.

No ny mä oon sit lopullisesti seonnu :LOL: Menin jo ostaa raskaustestinkin, kun menkat ei vaan ala. :ashamed: Miten mä muka voisin raskaana olla ku oon pillereitä kuiteski syöny, outoo...luulis et pillereitten kaa menkat tulee säännöllisesti. Testaan huomenna varmuuden vuoksi, ni saan mielenrauhan. :D

Yhteistyössä